Ingrid Jespersens Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/D - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Eksamenskursus HTG 11. september 1
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Maja H.H. Kongskov, xBente Pedersen, Yvonne Sørensen
Hold
2022 DA/D (
1D DA
,
2D DA
,
3D DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Den lille Karen - en nykritisk novellelæsning
Titel 2
Retorik og argumentation
Titel 3
DHO: Danske Kolonihistorier
Titel 4
RYK Klimaet
Titel 5
Medier: Nyheder
Titel 6
Natur-Retur
Titel 7
Fortællende journalistik
Titel 8
Dokumentar - miniforløb
Titel 9
Romantisme
Titel 10
Det Moderne Gennembrud
Titel 11
Modernisme og Realisme
Titel 12
Miniforløb om Morten Søndergaard
Titel 13
Selvvalgt værk efter 2000
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Den lille Karen - en nykritisk novellelæsning
I dette forløb har vi arbejdet med nykritisk novellelæsning af Thomasine Gyllembourgs "Den lille Karen" (1830).
Det har væsentligt indbefattet:
- dybdegående analyse og fortolkning m. personkarakteristik i fokus
- tekst og sprogforståelse af litteratur fra før år 1900
- diskussion af kønsrollenormer og -forventninger
- skriftligt og grammatisk arbejde
- museumsbesøg i Bakkehuset (taktilt/visuelt perspektiv til øvrige kvindeskæbner i den danske Guldalder)
- perspektiverende læsning til H.C. Andersens "Hyrdinden og skorstensfejeren" (1845)
Forløbets omfang: ca. 26 ns.
Indhold
Kernestof:
Anslag og hvad det fører med sig.docx
Den lille Karen m. noter.pdf
Den lille Karen II.docx
Uddrag af Litteraturhistorien på langs og på tværs af Kjær-Hansen m.fl.pdf
Den lille Karen III + IV.docx
Ekskursion til Bakkehuset, 1.D, 16.12.22.docx
Minlæring - Grammatik I
Supplerende stof:
Velkommen til dansk.pptx
Grupper 1.D, nov.-dec. 22.docx
Biedermeier - Borgerlig romantik
Hyrdinden og skorstensfejeren (1845).pdf
Arbejdsspørgsmål til Hyrdinden og skorstensfejeren (1845).docx
Arbejdsark - kønsroller i 2022.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 3: Den lille Karen
11-12-2022
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Retorik og argumentation
Indhold
Kernestof:
Hej 1D,
Appelformer_logos patos og etos fra Krydsfelt.pdf
Reklameopgave.docx
Sproglige figurer.docx
Analyse af Jonas Eikas takketale.docx
Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2019.docx
Argumentation fra Krydsfelt.pdf
Sofie Lindes Zulu tale
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 - Danske Taler
Kommunikationsmodellen fra Krydsfelt side 324.pdf
Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Danskstil nr. 3 - Klimaskam og klimaansvar
05-02-2023
Skriv en tale om ulighed
06-03-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO: Danske Kolonihistorier
Indhold
Kernestof:
Hej 1D,
Ehlers - Whip It Good
Ehlers - Black Magic at the White House
Black Magic vers. 2
Intro til Vestindien og oplysningstid og litteratur.docx
Sider fra Danske Kolonihistorier s. 12-13, 32-48.zip
På vej til Dansk Vestindien.docx
Hej 1D
Klassekampensafspejlingilitteraturen.pdf
Opgaver til i dag.docx
Jesper gennemgår formalia til opgaven og sætter jer i gang med indholdsfortegnelse, sideopsætning mm.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
DHO: På vej til Vestindien
02-04-2023
DHO 1D 2023
17-05-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
RYK Klimaet
Indhold
Kernestof:
Hej 2D,
Fire ting du skal vide om klimaet.pdf
Baggrundsviden om konstruktiv journalistik.pdf
Opgaver til RYK Klimaet.docx
Klimarapport er fuld af løsninger: Udledninger kan halveres frem mod 2030
Trusler afdækket i ny klimabibel fra FN: 4 måder, klimaforandringerne rammer os på
Toulmins argumentationsanalyse.pdf
Tekstanalyse af artikler om klima.pdf
Præsentation om nyhedskriterierne.pptx
FINT - en model til den gode klimajournalistik.pdf
Den gode research.pdf
Klar til Klimafolkemødet!.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1: Klimaløsninger
08-09-2023
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Medier: Nyheder
Indhold
Kernestof:
Hej 2D,
Nyheder i det sociale mediekredsløb.docx
Arbejd-selv opgaver d. 8 september.docx
presseetik.docx
Opgaver til nyhedens flow og presseetik.docx
Journalistiske teksters form.docx
Gruppeopgave i dansk.docx
Grupper til arbejd-selv opgave.docx
DRTV - Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines
Opgave til Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines
Børsen - Chr. Hansen af Joacim P. Nielsen.pdf
About us | Chr. Hansen
Se lektier i 3. modul!
Mørkeland - Episode 1
Mørkeland - Episode 128
Dansksiderne: Nyheder og Nyhedstrekanten
Par.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Natur-Retur
Indhold
Kernestof:
Hej 2D,
Intro til Natur-Retur.docx
Fakta og Fiktion - Begrebsguide.docx
Forløbsplan Natur-Retur.pdf
Opgaver til Modul 1.docx
Emil Aarestrup - Var det synd.docx
Daniel Defoe - Robinson Crusoe.docx
Opgaver til Modul 2.docx
jomfruen og dværgekongen.pdf
overnaturlige væsner (3).PDF
Naturen i Jomfruen og dværgekongen (1).docx
Grupper mødes fra 11:00 til 11:14. Vi mødes allesammen tilbage i 2B kl 11:15 sharp!
Afsnit
Forårssang Morten Børup.docx Begreber inden for lyrikken.docx Billedsprog.docx
arbejdspapir til Morten Børup.docx
Gruppe 1: 2B - Vær tilbage i 2B allesammen kl. 11:15!
Brorson salme.docx
Ludvig Holberg.docx
Begreber inden for lyrikken.docx
Billedsprog.docx
Grupper til Brorson.docx
Op, al den ting, som Gud har gjort
Debatterende artikel
Kommateringsøvelse uden svar.docx
Analyser følgende uddrag fra Sørine Gotfredsens debatindlæg.docx
Morgenvandring af Oehensclager.docx
Find Romantikkens kendetegn.docx
Romantikken og Adam Oehlenschläger.docx
Innovationsmetoderne_brainstorm-skipister.docx
Innovation i 1g - en reminder til 2D.pptx
Introduktion til projektet-Brainstorm, Mindmapping mv
Problemstilling Hvordan kan vi indrette IJ´s plads som lærin.pdf
Hvordan passer kemi ind i projektet?
talepapir innovation.docx
Links til kemi i planter mv
Arbejd selv modul
Arbejd selv modul.
Fremlæggelser
Vi starter med gr 1 . Gruppe 2 er responsgruppe. Her efter gr 2 hvor 3 er respons osv. Gr 1 er respons på sidste gruppe
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fortællende journalistik
Formål (faglige mål):
- anvende stilistikkens grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen
Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i og bygger videre på elevernes viden om traditionel nyhedsjournalistik. Forløbet skal give dem en forståelse for fakta- og fiktionskoder samt for ikke fiktive tekster, der fx ved at benytte forskellige former for fiktionsteknikker formulerer sig som blandingsgenrer. I forløbet indgår en introduktion til analyse af kognitive metaforer, herunder begreberne mål- og kildeområde.
Centrale begreber:
Faktion som overbegreb. Herunder fortællende journalistik (og undergenrerne New Journalism og gonzojournalistik), de fire karakteristiske fiktionsteknikker, analyse af sproglige billeder med brug af begreberne mål- og kildeområde, fakta- og fiktionskoder + begrebet subjektiv objektivisme.
Materiale:
"New Journalism". I: Borker og Brøndgaard: Den bearbejdede virkelighed - om Faktion, 1990.
Begreb om dansk: Oversigt over fakta- og fiktionskoder
Notits fra regionalavis: "Mand dræbt i Gilleleje"
Krydsfelt: Oversigt: “Fortællende journalistik”, s. 292-293
Johannes V. Jensen: “Verdens- Udstillingens Ofre” (1900)
Morten Sabroe: "Dead man walking" (Politiken 28-01-05)
Morten Sabroe: “Jagten på den store hvide røv” (Politiken 20-06-1999)
Indhold
Kernestof:
Hej 2D, glæder mig til at møde jer. Jeg har aftalt med Jesper, at vi arbejder med et forløb om 'fortællende journalistik'. I har ikke lektier for til i dag. Vi ses, Maren.
Som aftalt vil jeg bede jer læse Johannes V. Jensen "Verdensudstillingens Ofre" (1900), side 7-8 i kompendiet. Læg mærke til fiktionsteknikkerne i teksten - hvilke af de fire karakteristiske bliver brugt?
Jeg vil bede jer læse teksten "Dead man walking" i kompendiet til fortællende journalistik. Læsefokus: de fire karakteristiske fiktionsteknikker + tekstens brug af sproglige billeder. Vi skal arbejde med metaforanalyse og begreberne mål- og kildeområ
Metaforanalyse Dead man walking.docx
Som lektie vil jeg bede jer læse teoriteksten "New Journalism" i kompendiet. Læsefokus: forstå den historiske og mediehistoriske baggrund for genren New Journalism + begrebet subjektiv objektivisme.
Teori New Journalism grupper.docx
Skriveøvelse Fortællende journalistik.docx
Notits mand dræbt i gilleleje.pdf
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dokumentar - miniforløb
Indhold
Kernestof:
Hej allesammen,
UNGDOX x KULT 2024 - UVM til 'Balomania' & 'Death of a Saint'.pdf
Opgaver til Flugt.docx
Dokumentarfilm - præsentationer.docx
Se 1. modul for info og lektier
Kære alle elever i 2.g. I skal være ved Imperial Biograf, Ved Vesterport 4 kl. 7.45 og ikke senere! Filmforevisningen går i gang kl. 8.00.Her vedhæftet et papir med en kort introduktion til de film, I skal se.Vi glæder os til en tur ud af huset samme
Gruppearbejde til CPHDox.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Danskstil 4
07-04-2024
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Romantisme
Indhold
Kernestof:
Hej allesammen - og velkommen tilbage fra påskeferien!
Dokumentarfilm teori.pdf
Til modulet: Den analyserende artikel vejledning
Skriveopgaver til den analyserende artikel.docx
Hej allesammen,
Romantisme - Aarestrup og Kierkegaard.docx
Analysemodel til lyrikanalyse.docx
Grupper.docx
Aarestrup digte.PDF
Hej 2D,
Uddrag fra Forførerens Dagbog.pdf
Arbejdsspørgsmål til uddraget af Kierkegaards Johannes Forføreren.docx
Andersen - Skyggen.pdf
Arbejdsspørgsmål til Skyggen.docx
Poe - Hjertet, der røbede.docx
Arbejdsspørgsmål til Poes Hjertet, der røbede.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det Moderne Gennembrud
Indhold
Kernestof:
Hej 3D,
Pontoppidan, Naadsensbrød, 1887.pdf Arbejdsspørgsmål til Naadsensbrød.docx
Det moderne gennembrud. Litteraturhistorien på langs og tværs.pdf
Præsentation om DMG.docx
Gruppe 3D DMG.docx
Hvad er realisme. Auring og Svendsen, Realismer, modernismer, Systime, 2011.pdf
Arbejdsspørgsmål til dagens tekster.docx
Adobe Reader
Herman Bang, Impressionisme. En lille replik, 1890.docx
Arbejdsspørgsmål til Herman Bangs replik om litterær impressionisme:
Impressionismen og Herman Bang.docx
Ibsen, Et dukkehjem, 1879.docx
Arbejdsspørgsmål til Et Dukkehjem.docx
Hej 3D
Kvindefrigørelse og sædelighedsfejde. Litteraturens veje.docx
Arbejdsspørgsmål til Sædelighedsfejden i Litteraturens Veje.docx
Constance Ring (hos præsten).pdf
Opgaver til Den Analyserende Artikel.docx
Oversigt over stilistik og sproglige virkemidler.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3D Danskstil 1
08-09-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Modernisme og Realisme
Indhold
Kernestof:
Hej 3D,
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag (En Idyl) 1900.docx
Læsespørgsmål til Nexøs novelle “Lønningsdag (En Idyl)” fra 1900. Besvares i noteform.
Arbejdsspørgsmål til Lønningsdag.docx
Nye grupper mødes kl. 14:55 - Alle vær tilbage i 1A kl. 15:15!
Modernisme og Realisme 1890-2000 - Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime 2024).pdf
Spørgsmål til folkelig og socialrealisme.docx
Thit Jensen - Hr. Berger er søvnløs (1917).pdf
Den mytiske tekstverden.pdf Den mytiske tekstverden.docx
Grupper:
Arbejdsspørgsmål:
Om MS 1 - _Digte er ikke brugsgenstande_.pdf
Om MS 2 - _Dette hav af ord_.pdf
Fokusspørgsmål til Morten Søndergaards digte.docx
Nye grupper:
Nye grupper mødes kl. 11:00 og gør følgende:
Om MS 3 - Digte er et træ.pdf
Ordapoteket.docx
Tidlig modernisme 1890-1945 - Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime 2024).pdf
Analyse af _Paa Memphis Station_ (1906).docx
Johannes V. Jensen - Paa Memphis Station (1906).docx
Matrixgrupper
Tom Kristensen - Det Blomstrende Slagsmål (1920).docx
Opsamlingsopgaver til Paa Memphis Station.docx
Arbejdsspørgsmål til Det Blomstrende Slagsmål.docx
Grupper
BrobyJohansen, Blod, 1922-OCR.pdf
Mellemkrigstiden og ekspressionismen.docx
Broby-Johansen BLOD - Gruppeopgaver.docx
3D Grupper til BLOD.docx
Gruppe 1 & 2: 1A
Martin A. Hansen - Soldaten og Pigen, 1947.docx
Opgaver til Martin A. Hansens Soldaten og Pigen.docx
Forfatteren Martin A. Hansen - fra Litteraturen på langs og på tværs.docx
Elevspørgsmål til Soldaten og Pigen kategoriseret af ChatGPT.docx
Karen Blixen - Ringen, 1958.docx
Psykoanalytisk, socialhistorisk og læserorienteret metode.docx
Læsninger af Patienten - Hvem er hvem?
Theseus - Wikipedia, den frie encyklopædi
3D Selvvalgt værk oversigt
Efterkrigsmodernisme - Litteraturen - på langs og på tværs.docx
Opdigt en modernistisk forfatter.docx
Præsentationsgrupper
Digtanalyse - 60er modernisme.docx
Rifbjerg - Livet i badeværelset, 1960.docx
Litterær analyse af digte - Håndbog til Dansk.docx
2 analyserende artikler - eleveksempler.docx 1 reflekterende artikel - eleveksempel.docx 1 debatterende artikel - eleveksempel.docx
Opgaver til Håndbog til Dansk.docx
Nye litteraturvenner kl. 13:00
Fem kendetegn ved konfrontationsmodernistisk poesi.docx
Miniforløb - Selvvalgt værk.docx
3D - Værkpræsentationer d. 9.1.25.docx
Nyrealisme 1965-1980 - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime 2024).pdf
Arbejdsspørgsmål til Nyrealismen og Vita Andersens digte.docx
Om komposition fra Håndbog til Dansk (Systime, 2024):
Opsamlingsøvelser til forløb om modernisme og realisme i Dansk.docx
Helle Helle - Film (1996).docx
Opsamlingsøvelser til litteraturhistorisk forløb om Modernisme og Realisme 1890-2000.docx
Hej 3D, MEDBRING HÅNDBOG TIL DANSK
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Miniforløb om Morten Søndergaard
Indhold
Kernestof:
Hej 3D,
Den mytiske tekstverden.pdf Den mytiske tekstverden.docx
Grupper:
Arbejdsspørgsmål:
Om MS 1 - _Digte er ikke brugsgenstande_.pdf
Om MS 2 - _Dette hav af ord_.pdf
Fokusspørgsmål til Morten Søndergaards digte.docx
Nye grupper:
Nye grupper mødes kl. 11:00 og gør følgende:
Om MS 3 - Digte er et træ.pdf
Ordapoteket.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Myten om Vokabulantis
27-10-2024
Myten om Vokabulantis
27-10-2024
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Selvvalgt værk efter 2000
Indhold
Kernestof:
Hej 3D,
2 analyserende artikler - eleveksempler.docx 1 reflekterende artikel - eleveksempel.docx 1 debatterende artikel - eleveksempel.docx
Opgaver til Håndbog til Dansk.docx
Nye litteraturvenner kl. 13:00
Fem kendetegn ved konfrontationsmodernistisk poesi.docx
Miniforløb - Selvvalgt værk.docx
3D - Værkpræsentationer d. 9.1.25.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/4035/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74354791180", "T": "/lectio/4035/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74354791180", "H": "/lectio/4035/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74354791180" }