Holdet 2022 DA/D - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Eksamenskursus HTG 11. september 1
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maja H.H. Kongskov, xBente Pedersen, Yvonne Sørensen
Hold 2022 DA/D (1D DA, 2D DA, 3D DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den lille Karen - en nykritisk novellelæsning
Titel 2 Retorik og argumentation
Titel 3 DHO: Danske Kolonihistorier
Titel 4 RYK Klimaet
Titel 5 Medier: Nyheder
Titel 6 Natur-Retur
Titel 7 Fortællende journalistik
Titel 8 Dokumentar - miniforløb
Titel 9 Romantisme
Titel 10 Det Moderne Gennembrud
Titel 11 Modernisme og Realisme
Titel 12 Miniforløb om Morten Søndergaard
Titel 13 Selvvalgt værk efter 2000

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den lille Karen - en nykritisk novellelæsning

I dette forløb har vi arbejdet med nykritisk novellelæsning af Thomasine Gyllembourgs "Den lille Karen" (1830).

Det har væsentligt indbefattet:
- dybdegående analyse og fortolkning m. personkarakteristik i fokus
- tekst og sprogforståelse af litteratur fra før år 1900
- diskussion af kønsrollenormer og -forventninger
- skriftligt og grammatisk arbejde
- museumsbesøg i Bakkehuset (taktilt/visuelt perspektiv til øvrige kvindeskæbner i den danske Guldalder)
- perspektiverende læsning til H.C. Andersens "Hyrdinden og skorstensfejeren" (1845)

Forløbets omfang: ca. 26 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3: Den lille Karen 11-12-2022
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Retorik og argumentation

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskstil nr. 3 - Klimaskam og klimaansvar 05-02-2023
Skriv en tale om ulighed 06-03-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 6 Natur-Retur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fortællende journalistik

Formål (faglige mål):
- anvende stilistikkens grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen

Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i og bygger videre på elevernes viden om traditionel nyhedsjournalistik. Forløbet skal give dem en forståelse for fakta- og fiktionskoder samt for ikke fiktive tekster, der fx ved at benytte forskellige former for fiktionsteknikker formulerer sig som blandingsgenrer. I forløbet indgår en introduktion til analyse af kognitive metaforer, herunder begreberne mål- og kildeområde.

Centrale begreber:
Faktion som overbegreb. Herunder fortællende journalistik (og undergenrerne New Journalism og gonzojournalistik), de fire karakteristiske fiktionsteknikker, analyse af sproglige billeder med brug af begreberne mål- og kildeområde, fakta- og fiktionskoder + begrebet subjektiv objektivisme.

Materiale:
"New Journalism". I: Borker og Brøndgaard: Den bearbejdede virkelighed - om Faktion, 1990.
Begreb om dansk: Oversigt over fakta- og fiktionskoder
Notits fra regionalavis: "Mand dræbt i Gilleleje"
Krydsfelt: Oversigt: “Fortællende journalistik”, s. 292-293
Johannes V. Jensen: “Verdens- Udstillingens Ofre” (1900)
Morten Sabroe: "Dead man walking" (Politiken 28-01-05)
Morten Sabroe: “Jagten på den store hvide røv” (Politiken 20-06-1999)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 11 Modernisme og Realisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Miniforløb om Morten Søndergaard

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Myten om Vokabulantis 27-10-2024
Myten om Vokabulantis 27-10-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer