Å – Studieretninger og Holdpakning
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Å – Studieretninger og Holdpakning
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Sa/s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Å – Studieretninger og Holdpakning
Fag og niveau
Samfundsfag B
Lærer(e)
Gitte Charlotte Hougaard Kjeldsen
Hold
2023 Sa/s (
1s Sa
,
2s Sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Partier, ideologier og skillelinjer
Titel 2
Demokrati, magt og medier
Titel 3
Socialisering og social arv
Titel 4
Samfundsøkonomi og økonomisk politik
Titel 5
Velfærd under pres
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Partier, ideologier og skillelinjer
Kernestof og supplerende stof: Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og forgreninger
- Partier og partiadfærd (Down, Molin og Stöm)
- Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- Kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op!
MinKonto: Systime
Øvelsesopgaver: Ligestilling mellem kønnene med sociologiske briller
Luk samfundet op! - afsnit 1.3
Film og øvelse
Film og øvelser
Luk samfundet op! - afsnit 1.4
ØVELSER
Kønsfordelingen i Folketinget
Kapitel 1: Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene
Øvelsesopgaver
Nøgleord - Luk samfundet op! Kap. 1
Teorier om køn.pptx.pdf
Øvelser:
Teorier om køn.pptx
Medbring besvarelser af øvelse A,B og C
Kapitel 5: Politiske ideologier
Definer din ideolog
5.2: Liberalisme
5.3: Konservatisme
Øvelse
Hvilke partier i DK har træk af hhv. liberalisme og konservatisme?
5.4: Socialisme
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
Test: Hvor er dine politiske placering?
Test: Hvor er din politiske placering?
Politisk parti: Øvelse:
5.5: Ideologiske forgreninger
Husk at uploade slides med præsentation af parti under Opgaver i Lectio : "Øvelse: Partierne politik"
5.6: Populisme
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?
5.7: Identitetspolitik
Se listen: Her er partiernes karakterbog for 2023
DR.DK: Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab
UVM Samfundsfag b stx august 2017
Fremgangsmåde ved brug af Molins model (2).docx
ØkonomiNU
P.K.Madsen.E.Jensen.SamfundetsØkonomi.Columbus s.22t.28 og s.33.pdf
7.3 Samfundsøkonomiske mål
https://vismandsspillet.dk/
7.5 EU og økonomisk politik – hvem kan egentlig gøre hvad? | SAMF PÅ B
7.7 Globaliseringen – hvad betyder den for dansk økonomi? | SAMF PÅ B
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat | LUK SAMFUNDET OP!
Kapitel 5: Ideologi og velfærd – hvem gør hvad? | SAMF PÅ B
Dansk økonomi Marts 2024.pptx
Frihed lighed Moderne politiske filosofi Marx.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Demokrati, magt og medier
Kernestof:
- Demokratiopfattelser og magtbegreber samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- Metode komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
5.6: Populisme
5.7: Identitetspolitik
Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab
Nøgleord: Kap.5 - Politiske ideologier
Mødetid kl. 8.55
Øvelsesopgaver til 6.2 og 6.3
Øvelser til 6.3: Demokrati i praksis: Magt og Det danske politiske system
Øvelsesopgaver til 6.4
6.5: Udlandets indflydelse på de politiske beslutningsprocesser i Danmark
Øvelsesopgaver til 6.4 Øvelse 1
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab
Google Docs: Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab - afsnit 6.5 + 6.6
Øvelsesopgaver:
Nøgleord: Kap. 6
Program for studieretningsdag.docx
En elevkonkurrence om valget i USA.docx
Harris “Fight for Reproductive Freedoms” Tour
Trump speech
Det amerikanske valgsystem
FormerForMagtOgIndflydelse2s2025.docx
Politik forskellige definitioner perspektiver2s2025.docx
Kapitel 4: Hvem har den politiske magt? | SAMF PÅ B
4.4 Folketingets rolle og position – den parlamentariske styringskæde og magtens tredeling | SAMF PÅ B
4.6 Medierne og politisk meningsdannelse | SAMF PÅ B
4.4 Folketingets rolle og position – den parlamentariske styringskæde og magtens tredeling | SAMF PÅ B Kernen i det danske demokrati: Danmarks Riges Grundlov | SAMF PÅ B
Medier5Hmodel2sSa2025.pdf
MODELLER I JORDHØJDE - Kommunikationsteori (1).pdf
Kapitel 7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale | LUK SAMFUNDET OP!
PolyfoniHTG.pdf
Statistik - Kapitel 4: Politik og medier | SAMFUNDSSTATISTIK
Nøgleord
SoMe debat (3).pdf
UVM Samfundsfag b stx august 2017
Fremgangsmåde ved brug af Molins model (2).docx
Dansk økonomi Marts 2024.pptx
Frihed lighed Moderne politiske filosofi Marx.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Socialisering og social arv
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
Politik
- politiske ideologier og skillelinjer
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Kapitel 2: Identitet i forandring
Film: Socialiseing
Film: Daginstitutioners rolle i samfundet
Noter: Spørgsmål til socialisering
Øvelse: Roller og normer
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
Øvelse 1: Roller og normer
Korte oplæg med udgangspunkt i
2.4: Sociale grupper
Samfundsstatistik - Kapitel 5: Familie og socialisation
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
2.5: Kulturelle forskelle og identitet National identitet
2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet!
Google: Socialgrupper og identitet - arbejdsspørgsmål
Mødetid kl 8.55
Korte oplæg
Goffman - frontstage, backstage, identitet, eksklusion, stigmatisering og pasning
Samfundsstatistik: Kapitel 6: Børn og unges liv
2.7: Til- og fravalg af roller har betydning for identiteten, men er der frit valg på alle hylder?
Kapitel 3: Samfund og individ
Film: Parallelsamfund og kulturelle forskelle
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
Debat
Modulet starter kl. 12.05
3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund
Nøgleord - kap. 3
Øvelser
Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark
Tjek-spørgsmål
Øvelse: Livsformer
ACNielsen AIM Livsstilsanalyse Minerva Kvorning øvelse (2).docx
Øvelse:
Øvelser: A, B og C
Øvelse
Bourdieu Distinktionen (4).pdf
Gallup Kompas: Test Dig Selv
4.3: Pierre Bourdieu
4.4: Basil Bernstein - sproget er en kode, som har betydning
Øvelse D
tekstEnglebasserOgAndreUmuligeElementer.pdf
Maslow uddannelse opdragelsesidealer.docx
4.6: Social mobilitet, social arv og ulighed
Samfundsstatistik 2021 s.47 48 49 m.opgaver Social Arv (2).pdf
P.K.Madsen.E.Jensen.SamfundetsØkonomi.Columbus s.22t.28 og s.33.pdf
4.5: Levevilkår
TV2: Lego vil ikke længere rette produkter mod enkelte køn
Mødetid kl. 8.55 (½-modul)
Samfundsstatistik
Metode NU - 4.4 Tabeller og diagrammer
Samfundsfaglig_Regnemaskine_18.08.23 (1).xlsm
Vejledning_til_den_Samfundsfaglige_Regnemaskine_2019.docx
4.7: Ulighed ja, men er der også fattigdom i Danmark?
Læs i Undervisningsbeskrivelsen
Repetér moduler forløb vedr. sociologi
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat | LUK SAMFUNDET OP!
Eksamen_samf_B-niveau 60 min.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Samfundsøkonomi og økonomisk politik
Økonomi
- økonomiske mål, herunder, bæredygtig udvikling
- økonomiske sammenhænge, herunder det økonomiske kredsløb
- velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- Det politiske system i DK og EU
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Politik:
- Politiske ideologier og skillelinjer
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Indhold
Kernestof:
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat
P.K.Madsen.E.Jensen.SamfundetsØkonomi.Columbus s.22t.28 og s.33.pdf
7.3 Samfundsøkonomiske mål
LISAs_2520HISTORIE.pdf
20210311 DZ Interview Danske kommuner.pdf
Lectio: Elevfeedback d.17/9-2024
https://vismandsspillet.dk/
P.K.Madsen.E.Jensen.SamfundetsØkonomi.Columbus s. s.33.pdf s.8
Besvarelser til Samfundsøkonomiske mål
Økonomiske sammenhænge det økonomiske kredsløb 2s 2024(1) (1).pdf
7.4 Økonomisk politik – hvordan kan man styre samfundsøkonomien?
Pengepolitikken i Danmark
Analyseopgaver til samfundsfag
MØDETID KL 8:55
Økonomiske sammenhænge det økonomiske kredsløb 2s 2024(1) (1) (1).pdf
ØkonomiNU
14. Konkurrenceevne | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Økonomisk politik
QUIZ : ØkonomiNU
Strukturpolitik, herunder arbejdsmarkedspolitik og arbejdsmarkedspolitiske strategier :
Median Voter Theorem Animation
7.7 Globaliseringen – hvad betyder den for dansk økonomi? | SAMF PÅ B
7.5 EU og økonomisk politik – hvem kan egentlig gøre hvad? | SAMF PÅ B
4.7 EU’s institutioner og beslutningsproces
EUintegrationVisionerMotiverMV.docx
Notér at studierejse til Athen er fra søndag d.6/4 til onsdag d.9/4.
Møde med Danmarks ungdomsdelegater til EU: Emilie og Sofus. Det er sammen med 1.t. I skal møde i C108 :)
Ungdomsdelegat
Syn på globalisering Branner 2016 s.92.pdf
EU"s institutioner
Opgaver til tema om EU's institutioner
Præsidenten - Christoffer Guldbrandsen, 2011
Maja, Carlos - upload under opgaver:
Kære 2.s - jeg bliver desværre 10 min forsinket.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat | LUK SAMFUNDET OP!
Kapitel 5: Ideologi og velfærd – hvem gør hvad? | SAMF PÅ B
UVM Samfundsfag b stx august 2017
Fremgangsmåde ved brug af Molins model (2).docx
Dansk økonomi Marts 2024.pptx
Frihed lighed Moderne politiske filosofi Marx.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Velfærd under pres
Sociologi
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
Politik
- politiske ideologier og skillelinjer
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling
Økonomi:
- velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Supplerende stof:
- Studierejse til Grækenland / Athen med komparativt fokus i forhold til Danmark
Indhold
Kernestof:
Kapitel 5: Ideologi og velfærd – hvem gør hvad? | SAMF PÅ B
5.3 Den danske velfærdsstats udfordringer – interne og eksterne klemmer
Velfærdsstatens kolonisering af livsverdenen?
Behandlersamfund ?
Habermas systemverden livsverden (2s Sa 2024).pdf
5.4 Velfærdsstatens fremtid – hvem skal løse opgaverne?
Styr på 5.3: Velfærdsudfordringer
Mulige løsninger på velfærdsstatens udfordringer
NEDSLAG I GRÆSK HISTORIE OG SAMFUNDSFORHOLD:
Oplæg - Danmarks Ambassede i Grækenland - DIA 11.10.2022 (1).pptx
Se videoer om de tre græske filosoffer Aristoteles, Platon og Socrates samt videoer om Europæisk teaters oprindelse i Grækenland - Fra religiøs Dionysoskult til romersk teater.
Links til videoer
Mødetid kl 8.55
2stu studietur (af 10.4.25).pdf
UVM Samfundsfag b stx august 2017
Fremgangsmåde ved brug af Molins model (2).docx
ØkonomiNU
P.K.Madsen.E.Jensen.SamfundetsØkonomi.Columbus s.22t.28 og s.33.pdf
7.3 Samfundsøkonomiske mål
https://vismandsspillet.dk/
7.5 EU og økonomisk politik – hvem kan egentlig gøre hvad? | SAMF PÅ B
7.7 Globaliseringen – hvad betyder den for dansk økonomi? | SAMF PÅ B
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat | LUK SAMFUNDET OP!
Læs i Undervisningsbeskrivelsen
Repetér moduler forløb vedr. sociologi
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/4036/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74626146077", "T": "/lectio/4036/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74626146077", "H": "/lectio/4036/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74626146077" }