Å – Studieretninger og Holdpakning
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Å – Studieretninger og Holdpakning
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Å – Studieretninger og Holdpakning
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Bajram Seeberg, Jacob Haurvig, Sofie Kugendran
Hold
2024 ks/p (
1p ks/HI
,
1p ks/re
,
1p ks/sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Verdenshistorie ca. 500 fvt til nutiden
Titel 2
Os og Dem; Fokus på imperialisme + HistorieOpgave
Titel 3
Demokrati og magt
Titel 4
Religion: Kristendom
Titel 5
Afkolonisering
Titel 6
Folkemord
Titel 7
Økonomi og klimakrise
Titel 8
Religion: Islam
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Verdenshistorie ca. 500 fvt til nutiden
Forløbet er dels et kort overblik over verdenshistorien fra den klassiske oldtid til 2024, dels er det en introduktion til historiefagets grundlæggende metoder, begreber m.v.
Indhold
Kernestof:
KS-historie
Grundbogen. Afsnit om antikken
.
KS historie
Kilde fra jerusalem 1170
Appelformer
Kilde til Columbus' opdagelse af Amerika. Michele da Cuneos brev (1495)
Aktør og struktur
Karaveller
Columbus i Amerika: To vurderinger
Columbus i Caribien
I dag i historie: Martin Luther og reformationen
Oplysningstiden (side 51 - 55)
Historiebrug
Begreb for historie: Historiebrug
Skema traditionelt -> moderne -> senmoderne
Guillotinen som eksempel på moderniteten
Link til grundbog
Historisk oversigt. Skema traditionelt -> moderne -> senmoderne
Østrig 1914
Afsnit
Industrialisering
LAGOS
Historisk grundbog del 2: 1. og 2. Verdenskrig
Den kolde krig
Perioden 1991 - 2924
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Os og Dem; Fokus på imperialisme + HistorieOpgave
Emnet handler om "Os og Dem", altså om hvordan man gennem tiderne har enten fremhævet eller nedtonet de politiske, økonomiske og sociale/kulturelle ligheder og forskelle, der til forskellige tider har hersket mellem forskellige grupper.
Forløbet har eksempler på forskellige romeres syn på udlændinge og 1700-tallets slavehandel men hovedvægten er lagt på imperialisme, som eleverne også skrev historieopgave om i slutningen af januar 2025.
Indhold
Kernestof:
Tidslinje og link til grundbog
Bert the Turtle
Spartanere og heloter
Kejser Claudius taler om udlændinges rettigheder i Rom
Historiebrug.
Ammianus Marcellinus: Goterne kommer ind i Romerriget
Cimbrertyren
.
1740: Et forsvar for slavehandel
1766: Modstand mod slavehandel.
Nürnberg-lovene (Tyskland, 1935)
Imperialisme
Cecil Rhodes vs. Lobengula
Dronning Victorias svar til Lobengula 15. november 1889
Afsnit
Lectio Log ind - Lectio - Høje-Taastrup Gymnasium
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
Tysk imperialisme. Bismarcks holdning til tyske kolonier (1868)
Opgave - Skriv din egen nytårstale .docx
Dr. Carl Peters om behovet for tyske kolonier
ÅRSAG-VIRKNINGMODELLEN FOR HISTORISK ANALYSE 7 Standardspørgsmål til kilder (kildekritik): Hvor/hvornår: Hvor og hvornår stammer kilden fra?Hvem: Hvem taler (eller på vegne af hvem) bliver der talt?Indhold/budskab: Hvad er kildens budskab? (max. 3 bu
Tysklands udenrigsminister, von Bülow (1899)
Dr. Carl Peters. Opgave
Hvad er demokrati? (Kapitel 3)
Demokrati og magt: Er demokratiet udfordret? | VORES SAMFUND
3.1.1: Repræsentativt demokrati | VORES SAMFUND
Racisme og socialdarwinisme
Info
Strukturering af viden: Imperialisme
3.1.2: Konkurrence- eller deltagelsesdemokrati | VORES SAMFUND
3.1.3: Medborgerskab | VORES SAMFUND
3.1.4: Demokratiets modsætninger – autokratiet og teokratiet | VORES SAMFUND
Mere info om historieopgaven
Dette er de tekster, I har haft, der konkret handler om imperialismen:
Planen for i dag
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Demokrati og magt
Formål:
Formålet med dette forløb har været at øge elevernes indsigt i en række forhold som knytter sig til fagområdet politik. I løbet af forløbet
har eleverne arbejde med forskellige politiske styreformer (demokrati, autokrati, teokrati), hvordan det demokratiske politiske system fungerer herunder
hvordan den politiske beslutningsproces er. Der er også arbejder med spørgsmålet om hvad magt er og hvem der besidder magt, og eleverne har arbejdet
med hvordan de som medborgere kan øve indflydelse på samfundet, men også hvordan samfundet blandt andet gennem medierne øver indflydelse på
dem.
Til sidst i forløbet har vi undersøgt hvorvidt demokratiet i Danmark er udfordret og i så fald hvordan
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Lectio Log ind - Lectio - Høje-Taastrup Gymnasium
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
Opgave - Skriv din egen nytårstale .docx
Hvad er demokrati? (Kapitel 3)
Demokrati og magt: Er demokratiet udfordret? | VORES SAMFUND
3.1.1: Repræsentativt demokrati | VORES SAMFUND
3.1.2: Konkurrence- eller deltagelsesdemokrati | VORES SAMFUND
3.1.3: Medborgerskab | VORES SAMFUND
3.1.4: Demokratiets modsætninger – autokratiet og teokratiet | VORES SAMFUND
1.6.1: Liberalismen | VORES SAMFUND
1.6.2: Konservatismen | VORES SAMFUND
1.6.3: Socialismen | VORES SAMFUND
1.7: Hvad betyder velfærd, og hvad er en velfærdsstat? | VORES SAMFUND
1.7.1: De tre forskellige velfærdsmodeller | VORES SAMFUND
3.2.1: Partiernes politik - værdi- og fordelingspolitik | VORES SAMFUND
3.2.2: Partityper | VORES SAMFUND
Værdi- og fordelingspolitik (Kapitel 3)
Opgave dk partier.docx
3.3: Hvordan fordeles den politiske magt i det danske samfund? | VORES SAMFUND
3.3.1: Vælgertyper og vælgeradfærd | VORES SAMFUND
3.3.2: Folketinget – lovgivning og partiadfærd | VORES SAMFUND
Hvordan agerer vælgerne? (Kapitel 3)
3.3.3: Regeringen – parlamentarisme og regeringstyper | VORES SAMFUND
Lovgivningsprocessen | VORES SAMFUND
3.3.4: Forvaltningen – implementering | VORES SAMFUND
3.3.5: Tredeling af magten | VORES SAMFUND
DRTV - Tæt på sandheden: Over til nabokonen
DRTV - Tæt på sandheden: Flertalsregeringens fald
Mette Frederiksen reagerer på tabt flertal: Det ændrer ikke noget - Altinget.dk
3.4: Hvordan ’forstyrres’ den formelle parlamentariske styringskæde? | VORES SAMFUND
3.4.1: Mediernes rolle – debat, medialisering og vagthund | VORES SAMFUND
Lav jeres eget parti
3.5: Hvordan kan vi få et overblik over politik? | VORES SAMFUND
Partier og medier
3.7: Hvilke udfordringer står det danske demokrati overfor? | VORES SAMFUND
Demokratiets udfordringer
Demokrati og udfordringer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Religion: Kristendom
Udover links til Grundbogen og Religionsportalen er alt andet tilgængeligt i Drev-mappen
Teori:
Myte:
https://religion.systime.dk/?id=484
(under M)
Ritualer og Axis Mundi:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255
Indefra/udefra:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c975
Ninian Smarts model:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c989
Tekster og baggrund:
Det Gamle Testamente:
Verdens skabelse: 1. Mos. 1
Adam og Eva: 1. Mos. 2
Omskærelsen: 1. Mos. 17
Åbenbaringen på Sinaj: 2. Mos. 19
De ti bud: 2. Mos. 20, v1-21
Det Nye Testamente:
Adam og Kristus: Rom. 5, v1-21
Nadveren: Matt. 26, v17-29
Uddrag fra Bjergprædiken: Matt. 5-7
Fakta om jødedom:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p145
Jødedommens historiske udvikling:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p146
Hvordan foregår dåben?:
https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/daab/saadan-foregaar-daab
Dåbsvideo (fra Folkekirken): Se Drev
Det Katolske Kirkerum blev tegnet: Skt. Knuds Kirke: Indretning og ritualer:
http://religion.systime.dk/?id=c1934
Kristendom: video: Pauluslegenden: Paulus' omvendelse:
https://religion.systime.dk/?id=c3064
Fakta om kristendom:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p285
Den historiske Jesus – fra Jesus-bevægelse til verdensreligion:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p289
Den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p288
Det Nye Testamente i korte træk:
https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu-indhold-det-nye-testamente/det-nye-testamente-i-korte-traek
(uddrag)
De dominerende kristne retninger:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p287
Gudstjeneste-video (fra Folkekirken): Se Drev
https://www.hoejetaastrupkirke.dk/hoeje-taastrup-kirke/sankt-bartholomaeus/
Det apostolske trosbekendelse
Torslunde alterbordsforside og Gregorsmesse, billedanalyse inkl. baggrundsviden (se Google Drev)
Holdet var desuden på besøg i Høje-Taastrup Kirke
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Afkolonisering
Afkolonisering som eksempel på kontinuitet og forandring. Eksempler er primært hentet fra Afrika, konkret Kwame Nkrumahs Ghana og Milton Obotes Uganda.
Indhold
Kernestof:
1.6.1: Liberalismen | VORES SAMFUND
1.6.2: Konservatismen | VORES SAMFUND
1.6.3: Socialismen | VORES SAMFUND
Afsnit
Afrikas afkolonisering
1.7: Hvad betyder velfærd, og hvad er en velfærdsstat? | VORES SAMFUND
1.7.1: De tre forskellige velfærdsmodeller | VORES SAMFUND
3.2.1: Partiernes politik - værdi- og fordelingspolitik | VORES SAMFUND
3.2.2: Partityper | VORES SAMFUND
Værdi- og fordelingspolitik (Kapitel 3)
Opgave dk partier.docx
3.3: Hvordan fordeles den politiske magt i det danske samfund? | VORES SAMFUND
3.3.1: Vælgertyper og vælgeradfærd | VORES SAMFUND
3.3.2: Folketinget – lovgivning og partiadfærd | VORES SAMFUND
Hvordan agerer vælgerne? (Kapitel 3)
3.3.3: Regeringen – parlamentarisme og regeringstyper | VORES SAMFUND
Lovgivningsprocessen | VORES SAMFUND
3.3.4: Forvaltningen – implementering | VORES SAMFUND
3.3.5: Tredeling af magten | VORES SAMFUND
DRTV - Tæt på sandheden: Over til nabokonen
DRTV - Tæt på sandheden: Flertalsregeringens fald
Mette Frederiksen reagerer på tabt flertal: Det ændrer ikke noget - Altinget.dk
Afkoloniseringen af Afrika
Uafhængighedstaler
3.4: Hvordan ’forstyrres’ den formelle parlamentariske styringskæde? | VORES SAMFUND
3.4.1: Mediernes rolle – debat, medialisering og vagthund | VORES SAMFUND
Lav jeres eget parti
Afkoloniseringen af Afrika Grundtekst afkolonisering Afrika
Tintin i Congo 1937 og 2011
3.5: Hvordan kan vi få et overblik over politik? | VORES SAMFUND
Partier og medier
3.7: Hvilke udfordringer står det danske demokrati overfor? | VORES SAMFUND
Demokratiets udfordringer
Demokrati og udfordringer
Definitioner
Definition på folkedrab
Modeller til forståelse af folkedrab
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Folkemord
Folkemordets teori og praksis.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Demokrati og udfordringer
Definitioner
Definition på folkedrab
Modeller til forståelse af folkedrab
STANTONS 10 PUNKTER OG HILBERGS 4 PUNKTER + SPØRGSMÅL TIL DEM
I dag læser vi denne tekst https://historieportalen.systime.dk/?id=1522 om nazisme, racisme og antisemitisme.
Baggrund: Tyskland 1918-1933
Økonomi og klimakrise: Økonomisk vækst på bekostning af klimaet? | VORES SAMFUND
Dit_regnskab.xlsx
Kopi af Budgetskabelon2.xlsx Afsnit
A healthy economy should be designed to thrive, not grow
Bayern, 1935
Klar til årsprøve 1p kss.docx
Sådan går du til eksamen (VIDEO) - Forlaget Columbus
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Økonomi og klimakrise
Formål: I dette forløb har eleverne arbejdet med det økonomiske fagområde, og set på hvordan økonomi og klimakrisen er tæt forbundne. De er blevet introduceret til centrale økonomiske begreber og modeller såsom det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik.
Viden om det økonomiske fagområde er suppleret med fokus på de udfordringer, klimaet står over for - og hvordan vores samfundsøkonomiske produktion og forbrug på den ene side har bidraget til et meget rigt samfund, men samtidig også bidrager til den klimakrise, som vi befinder os i.
Faglige mål
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Behandle problemstillinger og demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere samt anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter med et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
- Politiske ideologier
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Økonomi og klimakrise: Økonomisk vækst på bekostning af klimaet? | VORES SAMFUND
Dit_regnskab.xlsx
Kopi af Budgetskabelon2.xlsx Afsnit
Afsnit
A healthy economy should be designed to thrive, not grow
Klar til årsprøve 1p kss.docx
Sådan går du til eksamen (VIDEO) - Forlaget Columbus
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Religion: Islam
Udover links til Grundbogen og Religionsportalen er alt andet tilgængeligt i Drev-mappen
Teori:
Indefra/udefra, konversion, minimalisme/maksimalisme:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=143
Tekster og baggrund:
Koranen oversat v/Ellen Wullf:
Sura 56: Det Uafvendelige
Sura 2: Koen, v183-187
Islam generelt:
http://religion.systime.dk/?id=p480
Dommedag i de tre religioner:
https://www.religion.dk/viden/dommedags-forestillinger-i-verdens-religioner
Dommedag: Paradis eller Helvede? (video):
http://religion.systime.dk/?id=c3076
Ibn-Ishaq i Den Store Danske:
https://denstoredanske.lex.dk/Ibn_Ishaq
Ibn-Ishaq: Muhammeds kaldelse (profetbiografi):
http://religion.systime.dk/?id=c3764
al-Bukhari i Den Store Danske:
https://denstoredanske.lex.dk/al-Bukhari
Al-Bukhari: Fasten (hadith):
http://religion.systime.dk/?id=c3777
Lene Madsen et al., "Grundbogen til Religion C": Obligatoriske ritualer:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219
Hajj – Journey of a lifetime (BBC-dokumentar, 2001) - (MitCFU):
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000004353&cfuid=1
Konversionsartikel: Islam har gjort mig til et bedre menneske:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/islam-har-gjort-mig-til-et-bedre-menneske
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/4036/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74626146450", "T": "/lectio/4036/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74626146450", "H": "/lectio/4036/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74626146450" }