Holdet 2024 fy/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Kursus 11/09 7
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Michael Brix Hartling
Hold 2024 fy/v (1v fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Bølger
Titel 3 Atomer
Titel 4 Den Nære Astronomi
Titel 5 Kosmologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):

- Energiformer og energiomdannelser
- Energibevarelse og energikvalitet
- Energi, effekt & nyttevirkning
- Termisk energi, varme og arbejde.
- Varmekapacitet
- Tilstandsformer, faseovergange, specifik smeltevarme og specifik
   fordampningsvarme.

Eleverne har planlagt, tilrettelagt og udført følgende forsøg:

- Nyttevirkning
- Varmefylde for metaller
- Varmefylde for vand

Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 2 i Orbit C skrevet af Morten Brydensholt, Jens Ingwersen og Simon Pedersen

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i journaler/rapporter.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bølger

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):

- De primære bølgebegreber: Amplitude, bølgelængde, periode, frekvens og fart.
- Lyd som bølger. Lydens fart
- Lydintensitet og lydstyrke. Hørelsen
- Lyd og frekvens: Støj og frekvenser i stemmen og musikinstrumenter.
- Resonansfrekvenser og stående bølger
-  Diffraktion og interferens for lys samt Optisk gitter


Eleverne har planlagt, tilrettelagt og udført følgende forsøg:

- Bestemmelse af bølgelængden for laserlys
Holdet har også:
-  gennemført feltundersøgelser hvor lydstyrke blev målt med egen mobiltelefon med app
- Målt frekvensspektret af klangen fra forskellige lydkilder f.eks. musikinstrumenter

Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 3-5 i Orbit C skrevet af Morten Brydensholt, Jens Ingwersen og Simon Pedersen

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i journaler/rapporter.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Atomer

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):

- Lys som energikvanter/partikler
- Fotoners energi og dennes frekvensafhængighed.
- Bohrs atommodel med fokus på hydrogenatomet.
- Energiniveauer: Stationære tilstande og ændringer af energitilstand.
- Linjespektrum af hydrogen og andre stoffer.

Eleverne har planlagt, tilrettelagt og udført følgende forsøg:

-
-

Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 6 i Orbit C skrevet af Morten Brydensholt, Jens Ingwersen og Simon Pedersen

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i journaler/rapporter.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Den Nære Astronomi

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):

- Udviklingen af verdensbilledet under renæssancen
- Dag og nat: Længdegrader og breddegrader. Dag og nat på Jorden. Dag og nat i løbet af et år i DK og andre steder. Ekliptika. Sommersolhverv, vintersolhverv, jævndøgn.
- Årstiderne: Strålingsenergi fra Solen og årstiderne. Dagens længde og Solens højde i løbet af et år.
- Månen og Solen set fra Jorden: Måneformørkelse og solformørkelse. Månens rotation om Jorden og Månens faser.

Eleverne har planlagt, tilrettelagt og udført følgende forsøg:

-
-

Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 8 i Orbit C skrevet af Morten Brydensholt, Jens Ingwersen og Simon Pedersen

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i journaler/rapporter.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kosmologi

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):

- Kosmisk zoom. Mælkevejen og andre galakser
- Hubbles lov og Universets udvidelse
- Rødforskydning.
- Big Bang teorien

- Holdet har set dokumentaren "Begyndelsen på Universet" som omhandler udviklingen af det kosmologiske verdensbillede.

Eleverne har planlagt, tilrettelagt og udført følgende forsøg:

-
-

Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 9 i Orbit C skrevet af Morten Brydensholt, Jens Ingwersen og Simon Pedersen

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i journaler/rapporter.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer