Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Kursus 11/09 4
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Michael Brix Hartling
|
Hold
|
2024 fy/v (1v fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
- Energiformer og energiomdannelser
- Energibevarelse og energikvalitet
- Energi, effekt & nyttevirkning
- Termisk energi, varme og arbejde.
- Varmekapacitet
- Tilstandsformer, faseovergange, specifik smeltevarme og specifik
fordampningsvarme.
Eleverne har planlagt, tilrettelagt og udført følgende forsøg:
- Nyttevirkning
- Varmefylde for metaller
- Varmefylde for vand
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 2 i Orbit C skrevet af Morten Brydensholt, Jens Ingwersen og Simon Pedersen
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i journaler/rapporter.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
- De primære bølgebegreber: Amplitude, bølgelængde, periode, frekvens og fart.
- Lyd som bølger. Lydens fart
- Lydintensitet og lydstyrke. Hørelsen
- Lyd og frekvens: Støj og frekvenser i stemmen og musikinstrumenter.
- Resonansfrekvenser og stående bølger
- Diffraktion og interferens for lys samt Optisk gitter
Eleverne har planlagt, tilrettelagt og udført følgende forsøg:
- Bestemmelse af bølgelængden for laserlys
Holdet har også:
- gennemført feltundersøgelser hvor lydstyrke blev målt med egen mobiltelefon med app
- Målt frekvensspektret af klangen fra forskellige lydkilder f.eks. musikinstrumenter
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 3-5 i Orbit C skrevet af Morten Brydensholt, Jens Ingwersen og Simon Pedersen
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i journaler/rapporter.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atomer
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
- Lys som energikvanter/partikler
- Fotoners energi og dennes frekvensafhængighed.
- Bohrs atommodel med fokus på hydrogenatomet.
- Energiniveauer: Stationære tilstande og ændringer af energitilstand.
- Linjespektrum af hydrogen og andre stoffer.
Eleverne har planlagt, tilrettelagt og udført følgende forsøg:
-
-
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 6 i Orbit C skrevet af Morten Brydensholt, Jens Ingwersen og Simon Pedersen
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i journaler/rapporter.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den Nære Astronomi
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
- Udviklingen af verdensbilledet under renæssancen
- Dag og nat: Længdegrader og breddegrader. Dag og nat på Jorden. Dag og nat i løbet af et år i DK og andre steder. Ekliptika. Sommersolhverv, vintersolhverv, jævndøgn.
- Årstiderne: Strålingsenergi fra Solen og årstiderne. Dagens længde og Solens højde i løbet af et år.
- Månen og Solen set fra Jorden: Måneformørkelse og solformørkelse. Månens rotation om Jorden og Månens faser.
Eleverne har planlagt, tilrettelagt og udført følgende forsøg:
-
-
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 8 i Orbit C skrevet af Morten Brydensholt, Jens Ingwersen og Simon Pedersen
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i journaler/rapporter.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kosmologi
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
- Kosmisk zoom. Mælkevejen og andre galakser
- Hubbles lov og Universets udvidelse
- Rødforskydning.
- Big Bang teorien
- Holdet har set dokumentaren "Begyndelsen på Universet" som omhandler udviklingen af det kosmologiske verdensbillede.
Eleverne har planlagt, tilrettelagt og udført følgende forsøg:
-
-
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 9 i Orbit C skrevet af Morten Brydensholt, Jens Ingwersen og Simon Pedersen
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i journaler/rapporter.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/4045/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74530448703",
"T": "/lectio/4045/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74530448703",
"H": "/lectio/4045/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74530448703"
}