Z - Kursus 11/09 5
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Kursus 11/09 5
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 3g la - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - Kursus 11/09 5
Fag og niveau
Latin C
Lærer(e)
Anders Hedegaard Pallesen
Hold
2024 3g la (
3g la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Optakt
Titel 2
Phaedrus og fablerne
Titel 3
Catul og kærligheden
Titel 4
Seneca og stoicismen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Optakt
Konstruerede tekster fra "Latin - her og Nu" s. 6-51
Indhold
Kernestof:
Første latinmodul! Jeg glæder mig til at møde jer :)
Modulplan
I skal øve ordklassernes latinske betegnelser derhjemme. Brug den udlevererede oversigt over ordklasser, som I også finder her: Ordklasser.pdf
I skal lave s. 26 + 27 + 28 i Latinbogen. Vi gennemgår det hele i næste modul.
Grammatik i modulet:
Vi gennemgår det, I lavede i det virtuelle modul fra s. 26 (5) og vi arbejder videre i bogen 3.3. Lingua latina
Lav opgave c side 31 og analyser og oversæt sætning 9-12 s. 30
Lav en oversættelse og syntaktisk analyse af sætning 9-13 s. 33 / historien om Aeneas
Ingen lektier. Vi fortsætter med Romulus og Remus.
Lav syntaktisk analyse og oversættelse af fire sætninger s. 36 (alt efter hvor langt I nåede i sidste modul). Vi samler op på opgave A s. 37 fra sidste modul.
Oversæt resten af sætningerne (linje 4-6) s.44 om Augustus
Læs om 1) ablativ i Fuglegrammatikken 17-18 og VAS 18-22 (bemærk,at den absolutte ablativ ikke er vigtig lige nu) og 2) infinitiv i VAS 40-41 og 3) om afsluttethed og uafsluttethed i VAS 30 og om oversættelse af tider i Fuglegrammatikken 6.
Syntaktisk analyse og oversættelse af sætning 4-9 s. 46 + opgave A s. 47 jf. virtuelt modul
Modulplan for virtuelt modul. I skal arbejde i 60 minutter. Lav så meget, I kan nå. Sørg for at lave lidt af alle opgaver - også selvom I så ikke bliver færdig med den enkelte opgave.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Phaedrus og fablerne
Fokus på fabelgenren
Om Phaedrus og tidlig kejsertid s. 59-62
Lærerudarbejdet powerpoint om Phaedrus
Lupus et Agnus
Rana Rupta et bos
De vulpe et uva
Vacca Capella, ovis et leo
De vitiis hominum (også perspektiverende)
Perspektivering
Ludvig Holberg (1751) Fabel 2 og 13
Franz Kafka (1920) Lille fabel
Poul Borum (1987) Kat-og-mus-fabel
Samlet pensum i Latin og nu s. 58-86 + s. 90-91
Indhold
Kernestof:
Modulplan
Oversæt resten af sætningerne (linje 4-6) s.44 om Augustus
Læs om 1) ablativ i Fuglegrammatikken 17-18 og VAS 18-22 (bemærk,at den absolutte ablativ ikke er vigtig lige nu) og 2) infinitiv i VAS 40-41 og 3) om afsluttethed og uafsluttethed i VAS 30 og om oversættelse af tider i Fuglegrammatikken 6.
Syntaktisk analyse og oversættelse af sætning 4-9 s. 46 + opgave A s. 47 jf. virtuelt modul
Modulplan for virtuelt modul. I skal arbejde i 60 minutter. Lav så meget, I kan nå. Sørg for at lave lidt af alle opgaver - også selvom I så ikke bliver færdig med den enkelte opgave.
Ingen lektier
Drevmappe
Læs om Phaedrus s. 58-62 og lav noter i form af korte sætninger fx punktopstillet. Repetér også grammatikken fra sidste modul i Fuglegrammatikken s. 7 (p.p.a. + p.p.p.) og VAS 42-44
Læs om Phaedrus s. 58-62 og lav noter i form af korte sætninger fx punktopstillet. Repetér også grammatikken fra sidste modul både i Latinbogen s. 63-65 og i Fuglegrammatikken s. 7 (p.p.a. + p.p.p.) og VAS 42-44 og endelig skal I øve jer på at læse
Bestem ordklasser og giv et bud på sætningsled i sætning 6 (fra Laniger ...) til og med linje 9. Og lav opgave A side 69.
Ingen lektier, men læs modulplanen.
1) Læs og lyt til Rana Rupta et bos på latin s. 71 og her Phaedrus Fabula Rana rupta et bos recited by Allan Rosengren eller her Phaedrus, Rana rupta et bos. 2) Læs også den danske oversættelse s. 71 og 3) lav ordforrådsopgaven / opgave A s. 72
Læs om hovedsætninger og ledsætninger i VAS 47-52. Vi afsluttter Rana Rupta .... (Vi nåede til linje 4)
Læs Vacca, capella, ovis et leo på latin og dansk s. 78-79 og lyt til oplæsningen her Phaedrus, Vacca et capella, ovis et leo
Gennemlæs den syntaktiske analyse og oversættelse af Vacca, capella ... s. 78, som I lavede i fællesskab i sidste modul. Læs om absolut ablativ i Fuglegramma s. 18 og VAS 23
Læs fablen s. 85 på dansk og latin (I skal ikke oversætte eller lave syntaktisk analyse)
Afsnit
Ingen lektier. Vi gennemgår kort det, I lavede i det virtuelle modul og bagefter arbejder vi med perspektivtekster til fablerne. Husk latinbogen!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Catul og kærligheden
Om Catul s. 93-96 i Latin her og nu
Catul 5 Vivamus, mea Lesbia
Catul 51 Ille mi par esse deo videtur
Catul 70 Nulli se dicit mulier mea nubere malle
Catul 109 Iucundum, mea vita, mihi proponis amorem
Catul 58 Caeli, Lesbia nostra, Lesbia illa
Catul 72 Dicebas quondam solum te nosse Catullum
Catul 85 Odi et amo - kursorisk
Catul 87 - Nulla potest mulier tantum se dicere amatam - kursorisk
Perspektivtekster
Sappho Fragment 31
Cicero Uddrag af talen for Cælius
Catul 101 - om brorens ligfærd: Gennem utallige lande og over utallige have / rejste jeg, bror ...
Samlet pensum i Latin her og nu s. s. 93-124 og 127-133
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferie. I dag begynder vi på et nyt forløb og en ny forfatter: Catul.
Vi fortsætter med Catul 5
Modulplan
Færdiggør Catul 5 hjemme og brug ACI / Akkusativ med infinitiv til den sidste linje.
Lektier: se sidste modul
Ingen lektier. Vi afslutter Catul 51 og de opgaver, I lavede i sidste modul. Vi pespektiverer til Sapphos digt / Fragment 31. Og endelig arbejder vi videre med Catul 70.
Ingen lektier, men I kan evt. repetere ACI (akkusativ med infinitiv) s. 108. Vi arbejder med Catul 109 s. 112-114 i modulerne i dag.
Ingen lektier. Vi gennemgår jeres analyser af Catul 109 fra sidste modul og arbejder videre med Catul 58 i modulet.
I skal arbejde med Catul 72 og lave opgaverne A + B + C + D + E + F s. 121-123. Upload fx billede i aften inden kl. 22:30. I finder kopi af siderne i mit dueslag v. biblioteket.
Læs om Cicero og læs talen for Cælius og besvar spørgsmålene s.128-133. Upload svarene i elevfeedback.
Plan for to moduler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Seneca og stoicismen
Fokus på Seneca og stoicismen
Om Seneca og Stoicisme i Latinbogen Grundbog til Latin C
https://latinbogen.systime.dk/?id=183
Lærerudarbejdet dokument + powerpoint om Seneca, brevgenren med mere
Seneca brev 56 Over badeanstalten
(uddrag tekststykke 1 + 2 +3 fra Latinbogen - Grundbog til Latin C)
https://latinbogen.systime.dk/?id=196
Seneca brev brev 2 linje 1-12 Alle vegne, ingen steder (fra Florilegium)
Linje 13- 50 kursorisk
Perspektivtekster
Seneca De otio kap. 3 Om fællesskab eller fordybelse
https://latinbogen.systime.dk/?id=193
Niels Overgaard: Om stoicismens relevans for det moderne menneske - fem grundprincipper.
Indhold
Kernestof:
Modulplan Ingen lektier
Ingen lektier, men I kan evt. repetere det, vi lavede i sidste modul (torsdag).
Modulplan
Ingen lektier
Modulplan.
Læs den danske oversættelse af Seneca "Over badeanstalten" og find nøgleord, hvis du var fraværende i sidste modul: 3.2B Seneca: Over badeanstalten, brev 56 i dansk oversættelse | Latinbogen – Grundbog til latin C
Fortsat fra 1. modul
Ingen lektier, men se sidste modul, hvis du var fraværende. Vi fortsætter med Seneca 2. Vi slutter kl. 15 pga. personalemøde.
Ingen lektier. Vi afslutter brev 2 og analyserer de næste cirka 6 linjer. Vi leder efter transparente ord i hele tekststykket. Og så laver vi en samlet indholdsanalyse :)
Vi taler om eksamen og repeterer :) men først leder vi efter transparente ord i den seneste tekst af Seneca og taler om indholdet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/4046/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74525825221", "T": "/lectio/4046/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74525825221", "H": "/lectio/4046/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74525825221" }