Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - VGES
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Henriette Højlund
|
Hold
|
2022 TY/3g (3g TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
50er Jahre
I forløbet har vi arbejdet med, hvorfor Tyskland er Europas stærkeste økonomi trods en tabt krig og et land i ruiner efter 2. verdenskrig. For at undersøge dette har vi taget udgangspunkt i begreberne "Stunde Null" og "Trümmerliteratur". Desuden har vi arbejdet med den nye velstand, reklamer og med filmen "Das Wunder von Bern" og det såkaldte"Wirtschaftswunder".
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede
tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del
i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret
ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i
ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med
hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive
og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og
samfundsforhold i andre lande
– forholde sig kritisk til digitalt materiale og være i stand til at søge, anvende og vurdere tysksproget information på
internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
Materiale:
Stimpel, Niels Kaae: Früher -und jetzt?, Op-forlag 1996.
Side 139-140 midt.
Rubens, Annik: Die Trümmerfrauen (Podcast) (https://slowgerman.com/2016/05/16/sg-120-die-truemmerfrauen/)
Borchert, Wolfgang: Das Brot. (1946). I: Homann, Angela: Kurzum – Text und Sprache, Tyskforlaget 2005. Side 25-27.
Böll, Heinrich: Mein Onkel Fred. (1952). I: Prassé, Lotte: Leb wohl mein Freund...Moderne deutsche Prosa. Sytime 1990. Side 40-45.
Stimpel, Niels Kaae: Früher -und jetzt?, Op-forlag 1996. Side 147-148.
Strebel, Renate: Wohlstandswellen. (2003). I: Busch, Mikael: Generationen. Beobachtungen über Deutschland, Tyskforlaget 2009. Side 96-98.
Neumann, Günther: Lied vom Wirtschaftswunder. (1958). I: Busch, Mikael: Generationen. Beobachtungen über Deutschland, Tyskforlaget 2009. Side 101-103.
Reklamer fra 50´erne.
https://www.youtube.com/watch?v=9R4wS7RzpXw
Das Wunder von Bern. (2003). Film af Söhke Wortmann.
Grammatik:
Ordbogen.com
Bundgård, A.: Lille tysk grammatik med øvelser, Gad 1980. Side 92-98. (Repetition af adjektivernes bøjning).
Häckert, Lone: Alles in allem 2. Das Allerletzte. Gyldendal 2009. Side 13-23. (Kasusbøjede sætningsled).
Vejledende opgavesæt 1.
Min læring. Tyskgram. Tysk grammatik til A-niveau. Ordklasser. Repetition.
Skriftligt arbejde relateret til emnet:
Udarbejdelse af Power Point om emnet.
Medieanalyse af reklamer fra 50erne.
Skønnet omfang: 63 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27,77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Romantik
I forløbet bliver eleverne præsenteret for en litterær periode i Tyskland, romantikken. Vi vil tage udgangspunkt i en del digte og eventyr fra perioden. Der er fokus på idéernes verden i forhold til fænomenernes verden, kærlighed, natten, skønhed, længsel, mennesket og naturen.
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del
i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret
ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i
ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Østerlind, Lone: Deutsche Romantik, Munksgaard 1997:
-Romantikken (s. 9-12)
- Einstieg (s. 13):
Joseph von Eichendorff (ca. 1834): Sehnsucht
- Die Nacht (s. 18-25):
Joseph von Eichendorff: Mondnacht (1837), Nachtzauber (1853), Nachts (1826), Nachtgruss (1810), Der Einsiedler (1835) og Im Abendrot (1830)
Her har hver elev kun læst ét af digtene, som de skulle præsentere i grupper foran læreren.
- Der Wald/der Baum (s. 26-27, 30-31):
Wilhelm Müller (1824): Der Lindenbaum
Clemens Brentano: O Kühler Wald (Des Knaben Wunderhorn 1805-1808)
- Das Gebirge (s. 40, 45-47)
Johan Peter Hebel (1811): Unverhofftes Wiedersehen
-Nussknacker und Mausekönig. E. T. A. Hoffmann
∙ Märchenfilm im Ersten ∙ (ARD) (2015)
- Brüder Grimm: (I deutsche Märchen) (s. 93-97)
Jorinde und Joringel (1812-15)
Rumpelstilzchen (1812-1815)
Powerpoint om Romantikken.
Læreroplæg: Das Kindermärchen der deutschen Romantik. (HH)
Quiz: Die deutsche Romantik
Grammatik:
Min Læring/Tyskgram:
Ordklasser
Aktiv/passiv
Futurum
Infinitivkonstruktioner/udvidet infinitiv
Sætningsanalyse
Kasusbrug
Sætninger
Vejledende opgavesæt 2.
Karrierelæring:
Besøg af sprogstuderende fra SDU og AU (karrierelæring)
Skriftligt arbejde relateret til emnet: Oversættelse "Die deutschen Romantiker". Side 117 i Alles in allem.
Skønnet omfang: 68 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Minlæring
-
3. Verber (udsagnsord) | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Hoved- og ledsætninger | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Østerlind, Lone: Deutsche Romantik, Munksgaard 1999.; sider: 9-11, 13, 18-24, 26-31, 40, 45-46
-
Deutsche Märchen. Ausgewählt von Elisaneth Borchers und eingeleitet von Wolfgang Koeppen, Insel Verlag 1990.; sider: 50-52, 64-66
-
König: Ich fühl mich so fifty-fifty, dtv 1993.; sider: 5-126
-
Niels Kaae Stimpel: Früher und jetzt?, OP-forlag/Dafolo Forlag; sider: 140-145
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31,54 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Die Wende
I dette forløb har vi haft fokus på: DDR, Republikflugt, Murens fald og det genforenede Tyskland.
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede
tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del
i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i
ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med
hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive
og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier
– forholde sig kritisk til digitalt materiale og være i stand til at søge, anvende og vurdere tysksproget information på
internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Niels Kaae Stimpel: Früher und jetzt. Op-forlag 1999.
Seite 140-145, 154-166.
Karin König: Ich fühl mich so fifty-fifty, Deutscher Taschenbuch Verlag 1999. (selvlæst værk).
Seite 5-122.
Spiegel 2014: Flucht der Bethke-Brüder aus Ost-Berlin: http://www.spiegel.de/einestages/flucht-der-bethke-brueder-aus-ost-berlin-a-970682.html
Dokumentar: 20 Jahre Mauerfall, RTL (2011) (46 min.)
revolution89.de (Homepage von Revolution89: Revolution-Mauerfall. Open-Air-Ausstellung in der Stasi-Zentrale.) I: Heidi W Madsen: Tyskbogen. Grundbog til B og A-niveau, Systime 2021
https://www.dw.com/de/deutsche-wiedervereinigung-was-ost-und-west-noch-trennt/a-55120130 (3.10.2020)
Film: Ballon/ Flugten fra Østtyskland(2018)
Grammatik:
Min Læring. Tyskgram. A-niveau;
Ordstilling, nicht, udvidede verbalformer, verbalkongruens (særlige tilfælde), hjælpeverberne (brugen af werden), futurum, futurum præteriti, passiv, brennen-verber
Vejledende opgavesæt 3.
Skønnet omfang: 58 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Identität und Mentalität
I dette forløb har holdet beskæftiget sig med identitetsdannelse generelt og med tysk national selvforståelse. Fokus på Fremdsein/das multikulturelle Deutschland
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede
tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del
i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret
ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i
ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med
hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive
og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier
Deutsche Wunder:
s. 87-88: Manfred Mai: Das Werk Goethes (herunder et uddrag af Fausts monolog) (1772) og uddrag af J. W. Goethes Die Deutschen sind übrigens wunderliche Leute" (1827)
s.122: Jürgen Koppensteiner: Wer sind die Österreicher? (2001)
s. 110: Abdulhalik Zeytunlu: Ausländer(1992)
s. 111-114 Metin und Martin (1992)
Al-Gear: Integration (2012) (Dein Deutschland)
Identitätstheorie/Integrationstheorie (Dein Deutschland)
Jürgen Reiche: Deutschland von aussen. (2014)
Min Læring. Tyskgram. A-niveau:
Svage og stærke verber, modalverber, imperativ, sammensatte verber, konjunktiv I og II, adjektivernes komparation, als/wie, substantiverede adjektiver, pronominer, præpositioner, sætningsknuder/sætningskløvning
Supplerende materiale:
https://www.tagesschau.de/inland/merkel-wir-schaffen-das-101.html
https://www.cducsu.de/themen/merz-das-mass-ist-endgueltig-voll
Film: Soul Kitchen, Fatih Akin (2010)
Skønnet omfang: 35 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33,39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/4186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73963275834",
"T": "/lectio/4186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73963275834",
"H": "/lectio/4186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73963275834"
}