Holdet cbht3a-stu-sop (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Z - Demo årsopgørelse Unord
Fag og niveau projektfag -
Lærer(e)
Hold cb23ht1a-stu (cbht1a-stu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Film et forsøg
Titel 2 Forløb 2: SO2 om demokrati og medier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Film et forsøg

SO1 forløb "Film et forsøg".

Projekt på tværs af kom/it og biologi med fokus på at introducere SO som fag og tværfaglighed som kompetence.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Storyboard over film et forsøg 23-01-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: SO2 om demokrati og medier

SO2: Demokrati og medier til 1a og 1c, 1a i uge 10 og 1c i uge 11
Deltagende fag: Dansk, engelsk, samfundsfag.

Nøgleproblemstilling er : "Demokrati og medborgerskab"

Eleverne undervises indledningsvist særfagligt i:
Dansk: mediehistorie, selvfremstilling (Meyrowitz), framing, priming, sproglig analyse
Engelsk: politiske systemer i USA og Storbrittanien, polarisering
Samfundsfag: techgiganter, magtens tredeling, medierne som den fjerde statsmagt, jagthund, vagthund og skødehund

Derefter sættes eleverne i grupper i gang med projektarbejde, hvor de selvstændigt udarbejder en problemformulering indenfor emnet 'Demokrati og medier'.

Sideløbende med elevernes selvstændige arbejde undervises og vejledes de i:
- At skrive problemformuleringer samt hvad der kendetegner gode problemformuleringer
- Gruppearbejdsprocesser: metoder til at planlægge og gennemføre projektbaseret arbejde
- Fagenes metoder og genstandsfelter, herunder empiri og indsamling af empiri.

Til sidst fremlægger grupperne for de deltagende lærere. Fremlæggelsen varer 12-18 minutter og består af to dele:
1) en faglig del (hvad de har arbejdet med og fundet ud af)
2) en overfaglig del, hvor de reflekterer over problemformulering, arbejdsproces og valg af faglig metode og empiri.

OVERFAGLIGE MÅL:
- Indledende arbejde med problemformuleringer, opmærksomhed på fagenes metoder, hvordan de spiller sammen i tværfaglige projekter.
- Fokus på fagenes genre, samt skriftlighed i fagene, og hvordan det anvendes i tværfaglige projekter, herunder sprogrigtighed og argumentation.
- Metoder til problemformulering
- Planlægning og gennemførsel af problembaseret projektarbejde på tværs af fag
- Skrivehandlinger, fremstillingsformer og genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation (I)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer