Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24 - 2025/26
|
|
Institution
|
Z - Demo årsopgørelse Unord
|
|
Fag og niveau
|
projektfag -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
cb23ht1c-stu (cbht1c-stu, cbht2c-stu, cbht3c-stu-sop)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
SO1 Plast
Tværfagligt projekt med omdrejningspunkt i plast.
Nøgleproblemstilling er "Bæredygtighed"
Deltagende fag er kemi, biologi/bioteknologi, teknologi og informatik
Særfaglige mål:
• Forekomst og behandling af råolie
• Produkter af råolie - plastfremstilling
• Plastegenskaber
• Bioplast
• Miljøvurdering, cirkulær økonomi
• Nedbrydning af plast
• Hjemmeside
Faglige mål for SO:
• Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
• Søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• Demonstrere evne til faglig formidling (hjemmeside)
Undervejs i projektet er der indlagt en tur til Vestforbrændingen, samt introduktion til skolens egen granuleringsmaskine.
Der arbejdes med en selvvalgt case, der tager udgangspunkt i plast. Casen præsenteres med en hjemmeside.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: SO2 om demokrati og medier
SO2: Demokrati og medier til 1a og 1c, 1a i uge 10 og 1c i uge 11
Deltagende fag: Dansk, engelsk, samfundsfag.
Nøgleproblemstilling er : "Demokrati og medborgerskab"
Eleverne undervises indledningsvist særfagligt i:
Dansk: mediehistorie, selvfremstilling (Meyrowitz), framing, priming, sproglig analyse
Engelsk: politiske systemer i USA og Storbrittanien, polarisering
Samfundsfag: techgiganter, magtens tredeling, medierne som den fjerde statsmagt, jagthund, vagthund og skødehund
Derefter sættes eleverne i grupper i gang med projektarbejde, hvor de selvstændigt udarbejder en problemformulering indenfor emnet 'Demokrati og medier'.
Sideløbende med elevernes selvstændige arbejde undervises og vejledes de i:
- At skrive problemformuleringer samt hvad der kendetegner gode problemformuleringer
- Gruppearbejdsprocesser: metoder til at planlægge og gennemføre projektbaseret arbejde
- Fagenes metoder og genstandsfelter, herunder empiri og indsamling af empiri.
Til sidst fremlægger grupperne for de deltagende lærere. Fremlæggelsen varer 12-18 minutter og består af to dele:
1) en faglig del (hvad de har arbejdet med og fundet ud af)
2) en overfaglig del, hvor de reflekterer over problemformulering, arbejdsproces og valg af faglig metode og empiri.
OVERFAGLIGE MÅL:
- Indledende arbejde med problemformuleringer, opmærksomhed på fagenes metoder, hvordan de spiller sammen i tværfaglige projekter.
- Fokus på fagenes genre, samt skriftlighed i fagene, og hvordan det anvendes i tværfaglige projekter, herunder sprogrigtighed og argumentation.
- Metoder til problemformulering
- Planlægning og gennemførsel af problembaseret projektarbejde på tværs af fag
- Skrivehandlinger, fremstillingsformer og genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation (I)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
SO3: Studietur til Odense
Overordnet tema: Videnskab og teknologi
Almen og teknologisk dannelse for eleverne gennem besøg på både en videregående uddannelse og to forskellige museer.
På SDU udførtes et forsøg med TLC og capsaicin, foruden information omkring uddannelserne på SDU.
Besøget på Jernbanemuseet tog udgangspunkt i et kort tema omkring mediernes rolle i forhold til danskernes syn på tog og letbane gennem tiderne.
Studietur til Odense.
- Besøg på Jernbanemuseet
- Besøg på H.C. Andersens museum
- Workshop på SDU om chili
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
SO4: Studietur til Firenze
Nøgleproblemstillingen er: "Videnskab og teknologi"
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
SO5 - DIHO
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Dansk-idéhistorieopgaven 2C
|
31-01-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
SO6 Lægemidler
Nøgleproblemstilling: "Sundhed og velfærd"
Forløbet beskæftiger sig med lægemidler, deres historie og virkning i kroppen. Der skal arbejdes teoretisk og praktisk, og der indgår en tur til KU og Medicinsk Museion i forløbet.
Det endelige produkt, der skal afleveres, er en gennemarbejdet individuel problemformulering sammen med en kildeliste, samt en oversigt over metoder til, hvordan problemformuleringen kunne besvares.
Formålet med forløbet er at træne evnen til at formulere fagligt funderede problemer relateret til en tematik, og vurdere hvordan disse problemer kan belyses fra flere forskellige faglige vinkler, samt se metodiske muligheder og begrænsninger ved disse vinkler.
Faglige mål, der indgår i forløbet:
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Tidslinje
|
17-02-2025
|
|
Refleksionsark
|
18-02-2025
|
|
Billeder fra forsøg
|
20-02-2025
|
|
Valg af emne
|
20-02-2025
|
|
Figuranalyse
|
21-02-2025
|
|
Endelig problemstilling
|
21-02-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
SRC
Der er arbejdet med differentialligninger i matematik som udgangspunkt for emnerne:
"Koblede ligevægte" i kemiA/MatA, og "Epidemier" i biotekA/matA.
Eleverne har ud fra undervisning, eksperimenter og kildemateriale arbejdet med en delvis åben problemstilling, som de har skrevet en opgave ud fra.
Der er lagt vægt på elevernes evne til at:
*Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag
*Søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
*Besvare den stillede opgave på et passende gymnasialt niveau
*Demonstrere faglig formidling i en skriftlig opgavebesvarelse - herunder overholdelse af formalia
Opgaven har et omfang af 6-8 normalsider.
Der afholdtes et mundtligt forsvar, hvor der blev der lagt vægt på:
*Den mundtlige præsentation af projektet og dets vigtigste konklusioner
*Forståelse af de indgående fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til arbejdet med den valgte problemstilling, og overvejelser om kvaliteten af den opnåede viden.
Der blev givet mundtlig feedback i form af ting, der fungerede godt, og ting, der kunne forbedres.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
SRC
|
18-08-2025
|
|
Selvevaluering af SRC
|
25-08-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/4236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76243114666",
"T": "/lectio/4236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76243114666",
"H": "/lectio/4236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76243114666"
}