Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - Demo årsopgørelse Unord
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Suzette Larsen
|
|
Hold
|
cb25ht1a-dan-gf (cbht1a-dan-gf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
GRUNDFORLØB - DEL 1
Retorik og argumentation
- Det retoriske pentagram
- Gennemgang af argumentationens elementer
- Skriveøvelse: debatindlæg
Tekster:
- Begreb om Dansk, kap. 8: “Retorik og argumentation.”
- Guide til opgaveskrivning, HTX-Dansk, kap. 4
- Mette Frederiksens Nytårstale 1. januar 2024
Debatindlæg: 1,5 elevtime
GRUNDFORLØB - DEL 2
Fortællerrollen
- De tre fortællertyper
- Indre og ydre synsvinkel
- Identificere og beskrive virkningen af fortælleren
- Indledende øvelser i tekstanalyse (fiktionstekster)
Tekster:
- Begreb om Dansk, “De tre fortællertyper”, s. 38
- Martha Christensen: Dragen
- H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorsteensfeieren
- Trine Andersen: Parasit
- Pia Juul: En flinker fyr
Skriv med en fortællertype: 1,5 elevtime
GRUNDFORLØB - DEL 3
Virkelighedsbilleder – en introduktion til dokumentarfilm
- Træne analyse af filmiske virkemidler samt kobling mellem indholdsside og udtryksside
- Forståelse for, at en dokumentarfilm er et udsagn om virkeligheden
- Analyse af dokumentarfilmen som et argument
- Analyse af dokumentarfilmens form
- Analyse af de otte parametre samt valg af de vigtigste parametre
Tekster:
- De filmiske virkemidler, Filmcentralen.dk
- Dokumentarfilm ”Skyggen af en helt”
Analyse af Skyggen af en helt: 2 elevtimer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Intro dansk.pptx - og dansk i grundforløbet (til timen - ikke lektie)
-
At kommunikere hensigtsmæssigt | Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier
-
Retorik og argumentation_.pptx
-
Statsministerens nytårstale 2025 - Mette Frederiksen.mp4
-
Tale M. Frederiksen, 2025 - transkribering.docx
-
Se talen og anvend Ciceros kommunikationspentagram hjemme. Skriv det ned i noteform. Tag dine noter med, så du er klar til at gennemgå talen udfra pentagrammet.
-
Argumentation
-
Læseformål: Intro til Toulmins kommunikationsmodel.
-
Afsnit
-
Argumentationsøvelser.docx
-
Lav øvelse 2 hjemme. Og ja, skriv det på et stykke papir, og tag papiret med.
-
I har afleveret jeres debatindlæg.
-
Ingen lektier, vi begynder nyt forløb.
-
Fort_ªllerrollen (4).pptx
-
Hyrdinden og skorstensfejeren.docx
-
Lektie er at understrege steder i teksten, hvor den alvidende fortæller kommer til syne.
-
Frivillig lektie: Jeg gennemgår ubevidst og bevidst upålidelighed hos fortælleren, men man kan også læse inden, hvis man gerne vil. Det står under 'jeg-fortælleren' i 'Håndbog til dansk'.
-
Læs novellen hjemme og streg Orlas og konens replikker under med to forskellige farver. Markér også betjentens.
-
Jeg læser novellen 'Parasit' højt i klassen, og vi arbejder med novellen efterfølgende. Novellen er vedhæftet her, så I kan følge med, når jeg læser højt.
-
Programmet er følgende:
-
Plejeplan for Lydia.pdf
-
Hjælp til mini-analyse af 'Plejeplan for Lydia'.docx
-
Det er også lektie at se opgaven på Lectio, så du ved, hvad du skal.
-
2.1 Kontrakter, koder og genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Forberedelse til 21.august
|
21-08-2025
|
|
Debatindlæg
|
17-09-2025
|
|
Kysset den forkerte
|
25-09-2025
|
|
Skriv med en fortællertype
|
25-09-2025
|
|
Parasitten
|
09-10-2025
|
|
Plejeplan for Lydia
|
26-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/4236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76243122999",
"T": "/lectio/4236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76243122999",
"H": "/lectio/4236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76243122999"
}