Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - Demo årsopgørelse Unord
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Nicklas Banke
|
|
Hold
|
cb25ht1f-eng-gf (cbht1f-eng-gf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Short Fiction
FORLØB #1: SHORT FICTION
BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne læser korte fiktionstekster og ser fiktionskortfilm og lærer om basal fiktionsanalyse, Blooms taksonomi og fagets identitet og metoder. Eleverne introduceres for en række faglige hjælpemidler (ordbøger, grammatikbøger, etc.) og de lærer om basal sætningsanalyse (syntaks), ordstilling og ordklasser.
FOKUSPUNKTER
- At kunne redegøre for og anvende basale tekstanalytiske begreber, koncepter og tilgange (herunder plot, genre, conflict, setting, point of view, style, theme, characterization, etc.).
- Bevidst at kunne anvende og reflektere over Blooms taksonomi ifm. tekstanalyse.
KERNESTOF
- (Novelle) Stephen King: The Man Who Loved Flowers (1977) — 9 s.
- (Kortfilm) Night Shift (2018), instr. Marshall Tyler — 4 s. [https://vimeo.com/276387189]
- (Novelle) T.C. Boyle: Chicxulub (2004), The New Yorker — 14 s. [https://www.newyorker.com/magazine/2004/03/01/chicxulub]
- (Novelle) Shirley Jackson: The Lottery (1948) — 8 s.
- (Novelle) Jennifer Egan: Found Objects (2017) — 11 s.
- (Tegneserie) Lee Bermejo: Batman — Rule Number One (2013). From: Batman Black and White #3, DC Comics — 8 s.
- (Artikel) Thomas Ehrlich & Ernestine Fu: Why Read Fiction? (2015), Forbes — 2 s. [https://www.forbes.com/sites/ehrlichfu/2015/06/14/why-read-fiction/#4b373beec6a7]
SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Job application
- Creative writing
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Hjemmeopgave: Cover letters
|
17-09-2025
|
|
Oversættelsesopgave
|
08-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/4236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76243123047",
"T": "/lectio/4236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76243123047",
"H": "/lectio/4236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76243123047"
}