Holdet cbht1b-pu-gf (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - Demo årsopgørelse Unord
Fag og niveau Produktudvikling -
Lærer(e)
Hold cb25ht1b-pu-gf (cbht1b-pu-gf)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bæredygtig By
Titel 2 Bæredygtighed i skoledagen
Titel 3 Grundforløbsprøve PU

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bæredygtig By

I introforløbet til PU arbejder vi med bæredygtighed som overordnet begreb samt med færdigheder, der er vigtige i projekt- og gruppearbejde.

I samfundsfag bliver I introduceret til det holistiske bæredygtighedsbegreb, samt på hvad forskellige aktører som staten, virksomhederne og privatpersoner kan gøre for at gøre verden mere bæredygtig.

I teknologi vil I arbejde med introduktion til problemorienteret arbejde, nøgleproblemer og problemidentifikation. I vil også arbejde med systematisk projektplanlægning og værktøjer til styring af gruppearbejde. I bliver introduceret til teorien ved brug af bogen "Teknologi B" af Gine Ørnholt Johansen og Mette Stenby Andersen, 2023, (Praxis).

Faglige mål:
- Identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder
indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
- Udforme en håndterbar problemformulering

Derudover er der fokus på gruppearbejde og grupperoller samt litteratursøgning og kildekritik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppekontrakt 25-08-2025
Dagbogsøvelse 26-08-2025
Arbejdsspørgsmål 09-09-2025
Skema til vidensindsamling 10-09-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bæredygtighed i skoledagen

PU forløbet om bæredygtighed i skoledagen er et samspilsforløb mellem teknologi, samfundsfag og teknikfag. Forløbet bygger videre på det foregående forløb om bæredygtighed. Projektet omhandler udvikling af et produkt til en eksisterende person eller målgruppe, der har et konkret problem.

Den valgte person eller målgruppe kan være en eller flere af de ældre elever på skolen og/eller en person, I kender, et familiemedlem, en nabo eller lignende. Når I har fundet en god problemstilling og en målgruppe, skal I vælge at arbejde videre med et af de tre oplæg
1. Undervisningslokalet
2. Udemiljøet
3. Adfærd

I skal arbejde med problembaseret læring (PBL), hvor I kommer igennem de første faser i et produktudviklingsforløb. Disse er problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip. I bliver introduceret til ny teori ved brug af bogen "Teknologi B" af Gine Ørnbolt Johansen og Mette Stenby Andersen, 2023, (Praxis).

I PU forløbet vil der være delafleveringer, som dokumenterer jeres arbejde. Procestapetet skal udfyldes løbende hver uge med blandt andet jeres afleveringer. I skal udvælge et antal af disse og fremlægge dem ved en afsluttende individuel prøve.

Faglige mål:
- identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder
indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
- Udforme en håndterbar problemformulering
- Generere idéer
- Opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
- Udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
- Dokumentere projektets faser og resultater
- Dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksionsopgave til ideudvælgelse 29-09-2025
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grundforløbsprøve PU

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer