Holdet A 2022 SP/1 STX VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Altijana Susic
Hold A 2022 SP/1 STX VF (A 1g SP/1 STX VF, A 2g SP/1 STX VF, A 3g SP/1 itp STX VF, A 3g SP/1 STX VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Caminando
Titel 2 Repetition
Titel 3 Un mes en Málaga y lo típico español
Titel 4 Cuba
Titel 5 Una introducción a México (EKSAMEN)
Titel 6 México y la frontera (EKSAMEN)
Titel 7 Aspectos de España (EKSAMEN)
Titel 8 Gente y clima (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Caminando

Formål:
- få indsigt i hverdagslivet og familielivet i Spanien, samt særlige kulturelle aspekter i relation til hverdagslivet i spansktalende verden
- tilegne sig ordforråd indenfor afgrænsede områder: familie, fritidsinteresser, ugedage, måneder, vejret, klokken, shopping, at gå på cafe, tøj, vise vej, ting og bygninger i en stor by, møbler og andre ting i huset, simple landeportrætter, personbeskrivelser samt præsentationer af sig selv og sin familie
- at kunne læse simple bearbejdede spansksprogede dialoger og tekster
- at kunne forstå simple talte dialoger
- at skrive simple sætninger på spansk indenfor de overordnede emner
- at være i stand til at beskrive personer mundtligt
- at være i stand til at lave en simpel billedbeskrivelse

Kernestof:
Tekster fra Caminando, Grundbog iBog, Inge Magrethe Clausen et al., Gyldendal under Systime, 2007
Unidad 1a-c (20,8 s), 2a-c (22,6 s), 3a-c (23,4 s), 4a (10 s)

Film:
"El Bola" (2000) Achero Mañas (4 s)
"Vivir es fácil con los ojos cerrados" (2014) David Trueba (4 s)

Grammatiske hovedpunkter:
- Regelmæssige verber i præsens
- Væsentlige uregelmæssige verber i præsens: tener, ser, estar, hacer samt ir.
- Diftongerende verber
- Gustar
- Futurum med ir
- Substantiver, deres bøjning samt bestemte/ubestemte artikler
- Genitiv
- Personlige pronominer, possessive pronominer og personlige pronominer efter præpositioner
- Adjektivernes bøjning i køn, tal samt grad (2. og 3. grad er præsenteret)
-Præpositioner og stedsadverbier

Omfang: ca. 100 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Presentación sobre la cultura espñola 14-11-2022
Udtale og oplæsning af Unidad 2a 29-11-2022
Verber i præsens - repetition 24-01-2023
Presentación individual 07-02-2023
Beskrivelse af personer 14-02-2023
Diftongerende verber 20-03-2023
En el bar - billedbeskrivelse 09-05-2023
Refleksive verber 16-05-2023
Testresultater fra Minlæring 22-05-2023
Mi tiempo libre 26-05-2023
Omfang Estimeret: 104,00 moduler
Dækker over: 102 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Repetition

Kort opvarmning og repetition af sidste års emner med udgangspunkt i:

Unidad 5 (Casa y muebles) fra Caminando, Grundbog iBog, Inge Magrethe Clausen et al., Gyldendal under Systime, 2007

Samt grammatiske fokuspunkter:
- Uregelmæssig nutid herunder: ser - estar - hay, tener og hacer
- Perfektum/Førnutid
- Præpositioner og adverbier om sted

Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Un mes en Málaga y lo típico español

Formål:
- at få kendskab til en række kulturelle fænomener, som ofte forbindes med det "typisk spanske" gennem en kulturel, samfundsmæssig og historisk analyse med særligt fokus på Andalusien beskrevet i Un mes en Málaga

Faglige mål:
- at tilegne sig viden om en række særlige kulturelle aspekter af den spanske kultur med afsæt i Andalusien

Omfang: ca. 30 normale sider
Forløbets længde: 63 moduler a 45 min

Kernestof:
Tekster fra Un mes en Málaga (ibog) https://www.unmesenmalaga.com/
- "Cap 1. Mis primeros días en Málaga" (2 s)
- "Cap 2: Vivir con una familia Española" (2 s)
- "Cap 3: Un día típico en Málaga" (2 s)
- "Cap 4: Los jóvenes malagueños" (2 s)
- "Cap 5: Ir de tapas" (2 s)
Tekster fra Viva la vida, Silvia Becerra Bascuñan, Sigrid Østergaard, Julie Højgaard, Lindhard og Ringhof, 2017
- "Paco de Lucía" s.68, 69, 71 (2 s)
- "Las comidas en España" s. 80 (1 s)
- "La comida es todo una institución en España" s.85-86 (2 s)

Film:
Carmen y Lola (2018), Arantxa Echevarría (2 s)

Supplerende stof:
- "Frygtløs fornyer", Kasper Kloch, September 2019, Weekendavisen
- "Why does Rosalía attract so many haters in her home country?", JUAN SANGUINO, SEP 12, 2019, El País
https://english.elpais.com/elpais/2019/09/11/inenglish/1568200478_787052.html
- Oplæg om Flamenco og koncert ved Lasse Grøftehauge samt arbejde med diverse tekster af Rosalía (ifm. spanskdagen den 28/11-2023 (ca. 6 moduler)

Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Minlæring:
- repetition: nationalitetsadjektiver, ser/estar/hay, diftongerende verber, gerundium, nærfremtid, refleksive og possessive pronominer, perfektum
- adjektivernes gradbøjning
- adverbier samt muy og mucho
- demonstrative pronominer

Skriftligt arbejde:
- Introduktion til brev-genre samt delprøve 1
- Carta desde Frigiliana (Delprøve 1) (1 s)
- Un mes en Málaga (Delprøve 1 + Delprøve 2) (4 s)
- Una mujer torera (Delprøve 1) (1 s)

Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opsamlingsopgave 12-09-2023
Individuel billedbeskrivelse 25-09-2023
Carmen y Lola 10-10-2023
Una carta para mi amigo 10-10-2023
Genaflevering 23-10-2023
Arbejd-selv-opgave uge 45 10-11-2023
Aflevering - grammatik repetition 21-11-2023
Spanskdagen 28-11-2023
Delprøve 2 - Manuel fra Cap. 4 17-12-2023
Una mujer torera - Delprøve 1 09-01-2024
Omfang Estimeret: 63,00 moduler
Dækker over: 69 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Cuba

Formål:
- at få kendskab til Cubas historie fra 1958 og frem til nu
- at få en forståelse for de problemer/konflikter cubanerne møder til dagligt
- at få et indblik i cubansk kultur og daglivet på Cuba med udgangspunkt i fortællinger fra cubanske indbyggere

Faglige mål:
- læse og forstå spansksprogede tekster inden for forskellige genrer og af forskellige sværhedsgrad
- være i stand til at fortælle/samtale om afgrænsede emner om Cuba på spansk
- tilegne sig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold på Cuba

Omfang: ca. 25 sider
Forløbets længde: 42 moduler a 45 min

Kernestof:
”El período especial” fra Cuba en cambio af Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2015, s.6-8 (3 s)
Tekster fra Caminando for fortsættere iBog, Waldenström, Elizabeth et al, 2019, Gyldendal under Systime:
   ”4a: Bienvenidos a Cuba” (4,6 s)
   https://caminandoforfortsaettere.ibog.gyldendal.dk/?id=p136
   ”4b: Voces cubanas” (5,5 s)
   https://caminandoforfortsaettere.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=137  

Film:
- Habana Blues (2005) af Benito Zambrano

Dokumentar:
- La escuela en Cuba (Dokumentar på spansk) Pregunta ya, SVT2, 2016 (mitCFU) (2 s)
- La familia en Cuba (Dokumentar på spansk)  Pregunta ya, SVT2, 2076 (mitCFU) (2 s)

Skr. eksamensopgaver:
- Miguel el cubano (Delprøve 1 + Delprøve 2) (4 s)
- Cuba y el turismo (Delprøve 1 fra Min læring) (1 s)

Supplerende stof:
- Genstart: Cuba uden Castro (27/4-2021)
(https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-dr-s-nyhedspodcast-87)

Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Min læring:
- Imperfektum og præteritum

Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Una introducción a México (EKSAMEN)

Formål:
- at få et overordnet kendskab til den mexicanske kultur og samfund med fokus på særlige traditioner og kønsroller.


Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.


Omfang: ca. 12 normale sider eksklusive grammatik


Forløbets længde: 22 moduler a 45 min


Kernestof:
Tekster fra Viva la vida, Silvia Becerra Bascuñan, Sigrid Østergaard, Julie Højgaard, Lindhard og Ringhof, 2017
- “Frida, una artista mexicana” s.199-203
- “Quinceañeras” s. 225

“Día de muertos en México” (HABLACUTURA)
https://hablacultura.com/cultura-textos-aprender-espanol/costumbres/dia-de-muertos-en-mexico/
“Aby de México, Soy una chica con ambiciones" fra La identidad contrastada, Jóvenes en Latinoamérica - Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal, 2013, s.52-55

Skr. eksamensopgaver:
- Aby de México - Delprøve 2


Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Min læring:
- repetition af grammatiske tider
- passiv ”se”


Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Presentaciones sobre México 09-04-2024
De to datider 25-04-2024
Talepapir til samtaler om México 13-05-2024
Frida Kahlo - billedbeskrivelse 14-05-2024
Aby Delprøve 2 21-05-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 México y la frontera (EKSAMEN)

Formål:
- at få kendskab til Mexicos kultur og samfund med fokus på kvindesyn, machismo-begrebet samt kvindedrab i bl.a. Ciudad Juárez

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.


Omfang: ca. 30 normale sider eks. grammatik.


Forløbets længde: 46 moduler a 45 min.


Kernestof:
“Hernán Cortés”, Mary Glascow Magazines
"Mujeres desparecidas en México: la estigmatización de las autoridades el gran problema en las primeras horas de busqueda", Infobae, (01/03/2020)
https://www.infobae.com/america/mexico/2020/03/01/mujeres-desaparecidas-en-mexico-la-estigmatizacion-de-las-autoridades-el-gran-problema-en-las-primeras-horas-de-busqueda/
"Habitaciones de las mujeres de Juárez", Mayra Martell, VICE
https://www.vice.com/es/article/dpb7mw/habitaciones-de-las-mujeres-de-juarez-0000581-v8n4
https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-38051336
"2666", (uddrag) Roberto Bolaño, Sin prisa pero sin pausa, Clausen, Inge Margrethe et.al. Gyldendal, 2016, (s.63-64)
"Los narcocorridos, Buknas de Culiacán: Chapón, cuerno y cachucha", Mosaíco Méxicano Pilmark, Christina og Olsen, Eva:, Gyldendal, 2016 (s.85-87)
“La vida de Frida Kahlo”
http://ibogspansk.weebly.com/texto-1---la-vida-de-frida.html
“¿Por qué Frida Kahlo es una leyenda?”
http://ibogspansk.weebly.com/texto-2---la-leyenda-frida.html  
Tekster fra México en perspectiva, Telling Lund, Helena og Hilm, Marianne, Systime 2019 (i-bog):
   - Prólogo, México en perspectiva https://mexico.systime.dk/?
   id=146#c267
       - El Machismo https://mexico.systime.dk/?id=p129&L=0 (herunder:)
       - El macho mexicano https://mexico.systime.dk/?id=c266&L=0
       - El machismo en la sociedad mexicana https://mexico.systime.dk/?
      id=c320&L=0
   - La cultura mexicana: https://mexico.systime.dk/?id=132 (herunder:)
       - El machismo en diferentes clases sociales:
       https://mexico.systime.dk/?id=p132
       - ¿Qué es un machista? https://mexico.systime.dk/?id=c546
       - La educacción de los niños según Gabriela
       https://mexico.systime.dk/?id=c812
       - El machismo en México https://mexico.systime.dk/?id=c517
   - Entrevista con Frente Feminista Nacional https://mexico.systime.dk/?
      id=p142: Herunder billedanalyse:
        - Foto#1 https://mexico.systime.dk/?id=p143, Foto #2
          https://mexico.systime.dk/?id=p144
Tekster fra El sexo en proceso, Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui, 2024, Columbus
  - Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano
     https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136&loopRedirect=1
  - El Reggaetón
     https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
      

Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Minlæring:
- Datider på spansk (Præteritum/imperfektum) - repetition
- Personlige pronominer - direkte/indirekte objektsformer – repetition
- Hitverber og diverse grammatiske emner relateret til Delprøve1


Skriftlige opgaver:
- Despacito: El reguetón y el machismo (Delprøve 1 + Delprøve 2)
- Entre dos países (Delprøve 1 + Delprøve 2)
- El cartel de Sinaloa (Delprøve 1)


Supplerende materiale:
"Ciudad Juarez, the city of missing women", (Dokumentar på engelsk)
https://www.youtube.com/watch?v=057pnMQ7wlI
"Nordamerika med Simon Reeve: Texas og Mexico" (Dokumentar), DR2, 2020
“La vida de Frida Kahlo”
http://ibogspansk.weebly.com/texto-1---la-vida-de-frida.html


Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/   
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mis vacaciones 20-08-2024
El cartel de Sinaloa 04-09-2024
El regueton y el machismo (Delprøve 1 og 2 blog) 20-09-2024
Entre dos paises (Delprøve 1 + 2 artikel) 13-10-2024
Beskrivelse og gengivelse af viden om emne 1 28-10-2024
Omfang Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Aspectos de España (EKSAMEN)

Formål:
- at arbejde med aktuelle kulturelle, samfundsmæssige og økonomiske forhold i Spanien med særligt fokus på traditioner og fester, hverdagsliv og drikkekultur, de unge spaniere og deres pressede økonomi, Francos diktatur og overgang til demokrati, opgøret med diktaturet (herunder massegrave og de stjålne børn).

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.


Omfang: ca.30 normale sider eksklusive grammatik


Forløbets længde: 54 moduler a 45 min

  
Kernestof:
Tekster fra España en la calle, Kloch, Kasper; Tønner, Martin; Vilhelm, Thomas, Gyldendal 2019, under Systime:
     - “Un bar para hacer amigos: somos como una familia”
       https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=137
     - “Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo”
       https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138
     - “La generación perdida: Muchos jóvenes no tienen lo sufuciente para vivir”
       https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=141
     - Gadens symboler: "Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas
       heridas"
       https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=147
     - “Entre cráneos y huesos: lloro cuando encuentro juguetes”
        https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=148
“Breve historia de la España moderna” fra Sin Prisa, pero sin pausa, Inge Margrethe Clausen m.fl., Gyldendal, 2016
“Ninos robados” (stx eksamensopgave)
"Hay un hueco en mi alma", la canción de las madres de bebés robados, (realizado por la asociación SOS Bebés Robados)
https://www.telemadrid.es/programas/buenos-dias-madrid-om/cancion-madres-bebes-robados-2-2056614337--20181009021649.html
"La lucha por el pasado" fra La Guerra civil española, Caprani Helene, Columbus 2024
"El laberinto del Fauno" (Film), Guillermo del Toro (2006)
   - Læsning af sinopsis
"Volver" (Film), Pedro Almodóvar (2006)


Supplerende stof:
Danske baggrundstekster fra Kasper Kloch og Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal 2019, under Systime:
     - "I byen på spansk. Venskab ved bardisken, drinks på gaden og
        masser af tapas" (baggrundstekst)
        https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=130
      - "Ocupy din by: Spaniens 15. maj-bevægelse gjorde gadeprotest til
        politisk jordskælv" (baggrundstekst på dansk)
        https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=131
     - ”Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om
        historien” (baggrundstekst)
        https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=133
”Franco og Glemslens Pagt” - Podcast fra “Du lytter til Politiken” (24 min.)
https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt (dansk)
“Spain clears Franco-era doctor in 'stolen babies' case” 10/08/2018October 8, 2018 (to videoudsendelser)
https://www.dw.com/en/spanish-court-clears-baby-stealing-doctor-of-charges/a-45793613
"Volver, Pedro Almodóvar" – ved Hanne Petersen, L&R UDDANNELSE, 2008:
   - Emner i Pedro Almodóvars film – s.98-104
   - Oplæg om Almodóvars betydning for spansk film samt temaer i hans film


Skriftlige opgaver:
- Torero: Delprøve 1 + 2 (STX)
- Viajar: Delprøve 1 + 2 (STX)
- Jóvenes contra el cambio climático: Delprøve 1 + 2 (STX)
- Fiesta: Delprøve 1 + 2 (STX)


Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i  Minlæring:
- Infinitiv (efter præpositioner og modaleverber)
- Verbalperifraser
- Præpositioner
- Futurum
- Repetition af verbale tider


Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Torero (dagbog) 09-11-2024
Los jóvenes beben mucho 12-11-2024
Foreløbig Delprøve 2 - 100 ord 26-11-2024
Viajar (Delprøve 2 - dagbog) 11-12-2024
Gruppeaflevering workshop i skriftlighed 08-01-2025
A 3g SP/1 STX VF skr. prøve 17-01-2025
Arbejd-selv - fokus på tider 05-02-2025
Presentación oral - Símbolos franquistas 09-02-2025
Omfang Estimeret: 54,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Gente y clima (EKSAMEN)

Formål:
- at undersøge, hvordan klimaforandringerne påvirker mennesker, virksomheder, kultur, samt hvilke ideer, initiativer, tiltag vokser frem som respons på konkrete problemstillinger. Forløbet tager udgangspunkt i klimaforandringer i Spanien med perspektiver til Latinamerika og DK. Eleverne introduceres for emnet via varieret kildemateriale samt varierede arbejdsformer.


Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.


Omfang: ca. 15 normale sider eksklusive grammatik


Forløbets længde: 39 moduler a 45 min


Kernestof:
"La entrevista de José" (spansk tale, spanske undertekster), HUMAN (film) 2015
https://youtu.be/t2ar6XIcVgs?feature=shared
"El inmenso "basurero del mundo" de ropa usada en el desierto de Atacama", BBC News Mundo, 2022
https://tinyurl.com/364da4dv
"'Fast fashion', ropa barata y que dura muy poco en tienda - Salvados" (reportaje)
https://www.youtube.com/watch?v=glRnwDwFNj8
"Duolingo Spanish Podcast, episode 112 - Climate Heroes: Biking in Spain"
https://podcast.duolingo.com/episode-112-climate-heroes-biking-in-spain
"Movilidad sostenible - bicicletas en Copenhague" (Video/reportaje)
https://youtu.be/PNzEDKuSnts?feature=shared
"Un hotel en Amazonas" (Eksamenstekst) (PDF under Dokumenter)
https://www.vanguardia.com/colombia/premio-internacional-para-hotel-en-el-amazonas-colombiano-JBVL446690
Tekster fra España frontera climática, Kloch, Kasper; Tønner, Martin; Vilhelm, Thomas, Forlaget Columbus, 2024:
     - "Den klimabevidste kok i Sevilla. Miguel"
https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148#c446
     - "Et lys i mørket. Solcelleparken Gemasolar i Andalusien. Alicia"
https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151


Skriftlige opgaver:
- Ropa usada/Atacama: Delprøve 1 + 2 (STX)
- Turistificación: Delprøve 1 (Minlæring)


Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Minlæring:
- Konjunktiv i que sætninger
- Præpositioner
- Repetition af verbale tider


Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/   
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biking in Spain 27-03-2025
Un producto sostenible - presentación en video 09-04-2025
Ropa usada (Delprøve 2 dagbog eller blog) 11-04-2025
Yo y sostenibilidad 23-04-2025
Presentación 29-04-2025
Turistificación - delprøve 1 Minlæring 30-04-2025
Forberedelse til mundtlig eksamen 12-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer