Holdet A 2022 SP/1 HHX VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Helle Nielsen
Hold A 2022 SP/1 HHX VF (A 1g SP/1 HHX SO VF, A 1g SP/1 HHX VF, A 2g SP/1 HHX SO VF, A 2g SP/1 HHX VF, A 3g SP/1 HHX VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem
Titel 2 Repetition
Titel 3 Un mes en Málaga y lo típico español
Titel 4 Cuba
Titel 5 Turismo en España
Titel 6 Perfil de Empresa + Communicación Empresarial
Titel 7 Hispanos en los EE.UU.
Titel 8 Pablo Picasso
Titel 9 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem

Formål:
- få indsigt i hverdagslivet og familielivet i Spanien, samt særlige kulturelle aspekter i relation til hverdagslivet i spansktalende verden
- tilegne sig ordforråd indenfor afgrænsede områder: familie, fritidsinteresser, ugedage, måneder, vejret, klokken, shopping, at gå på cafe, tøj, vise vej, ting og bygninger i en stor by, møbler og andre ting i huset, simple landeportrætter, personbeskrivelser samt præsentationer af sig selv og sin familie
- at kunne læse simple bearbejdede spansksprogede dialoger og tekster
- at kunne forstå simple talte dialoger
- at skrive simple sætninger på spansk indenfor de overordnede emner
- at være i stand til at beskrive personer mundtligt
- at være i stand til at lave en simpel billedbeskrivelse

Forløbet svarer til ca. xx ns.

Kernestof:
Tekster fra Caminando, Grundbog iBog, Inge Magrethe Clausen et al., Gyldendal under Systime, 2007
3c, 4a

Film:
"Volver" (2006), Pedro Almodóvar


Grammatiske hovedpunkter:
- Regelmæssige verber i præsens
- Væsentlige uregelmæssige verber i præsens: tener, ser, estar, hacer samt ir.
- Diftongerende verber
- Gustar
- Futurum med ir
- Substantiver, deres bøjning samt bestemte/ubestemte artikler
- Genitiv
- Personlige pronominer, possessive pronominer og personlige pronominer efter præpositioner
- Adjektivernes bøjning i køn, tal samt grad (2. og 3. grad er præsenteret)
-Præpositioner og stedsadverbier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 98,00 moduler
Dækker over: 96 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Repetition

Kort opvarmning og repetition af sidste års emner med udgangspunkt i:

Unidad 5 (Casa y muebles) fra Caminando, Grundbog iBog, Inge Magrethe Clausen et al., Gyldendal under Systime, 2007

Samt grammatiske fokuspunkter:

- Uregelmæssig nutid herunder: ser - estar - hay, tener og hacer
- Perfektum/Førnutid
- Præpositioner og adverbier om sted


Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/   
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Un mes en Málaga y lo típico español

Formål:
- at få kendskab til en række kulturelle fænomener, som ofte forbindes med det "typisk spanske" gennem en kulturel, samfundsmæssig og historisk analyse med særligt fokus på Andalusien beskrevet i Un mes en Málaga

Faglige mål:
- at tilegne sig viden om en række særlige kulturelle aspekter af den spanske kultur med afsæt i Andalusien

Omfang: ca. 30 normale sider
Forløbets længde: 54 moduler a 45 min

Kernestof:
Tekster fra Un mes en Málaga (ibog) https://www.unmesenmalaga.com/
- "Cap 1. Mis primeros días en Málaga" (2 s)
- "Cap 2: Vivir con una familia Española" (2 s)
- "Cap 3: Un día típico en Málaga" (2 s)
- "Cap 4: Los jóvenes malagueños" (2 s)
- "Cap 5: Ir de tapas" (2 s)
Tekster fra Viva la vida, Silvia Becerra Bascuñan, Sigrid Østergaard, Julie Højgaard, Lindhard og Ringhof, 2017
- "Paco de Lucía" s.68, 69, 71 (2 s)
- "Las comidas en España" s. 80 (1 s)
- "La comida es todo una institución en España" s.85-86 (2 s)

Supplerende stof:
- "Frygtløs fornyer", Kasper Kloch, September 2019, Weekendavisen
- "Why does Rosalía attract so many haters in her home country?", JUAN SANGUINO, SEP 12, 2019, El País
https://english.elpais.com/elpais/2019/09/11/inenglish/1568200478_787052.html
- Oplæg om Flamenco og koncert ved Lasse Grøftehauge samt arbejde med diverse tekster af Rosalía (ifm. spanskdagen den 28/11-2023 (ca. 6 moduler)

Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Minlæring:
- repetition: nationalitetsadjektiver, ser/estar/hay, diftongerende verber, gerundium, nærfremtid, refleksive og possessive pronominer, perfektum
- adjektivernes gradbøjning
- adverbier samt muy og mucho
- demonstrative pronominer

Skriftligt arbejde:
- Introduktion til brev-genre samt delprøve 1
- Carta desde Frigiliana (Delprøve 1) (1 s)
- Un mes en Málaga (Delprøve 1 + Delprøve 2) (4 s)
- Una mujer torera (Delprøve 1) (1 s)

Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opsamlingsopgave 14-09-2023
Billedbeskrivelse 28-09-2023
Una carta para mi amigo 13-10-2023
Genaflevering 24-10-2023
Arbejd-selv-opgave uge 45 10-11-2023
Aflevering - grammatik repetition 23-11-2023
Spanskdagen 28-11-2023
Delprøve 2 - Manuel fra Cap. 4 10-12-2023
Omfang Estimeret: 54,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Cuba

Formål:
- at få kendskab til Cubas historie fra 1958 og frem til nu
- at få en forståelse for de problemer/konflikter cubanerne møder til dagligt
- at få et indblik i cubansk kultur og daglivet på Cuba med udgangspunkt i fortællinger fra cubanske indbyggere

Faglige mål:
- læse og forstå spansksprogede tekster inden for forskellige genrer og af forskellige sværhedsgrad
- være i stand til at fortælle/samtale om afgrænsede emner om Cuba på spansk
- tilegne sig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold på Cuba

Omfang: ca. 15 sider
Forløbets længde: 24 moduler a 45 min

Kernestof:
”El período especial” fra Cuba en cambio af Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2015, s.6-8 (3 s)


Film:
- Habana Blues (2005) af Benito Zambrano

Dokumentar:
- La escuela en Cuba (Dokumentar på spansk) Pregunta ya, SVT2, 2016 (mitCFU)
- La familia en Cuba (Dokumentar på spansk)  Pregunta ya, SVT2, 2076 (mitCFU)


Skr. eksamensopgaver:
- Miguel el cubano (Delprøve 1 + Delprøve 2) (4 s)


Supplerende stof:
- Genstart: Cuba uden Castro (27/4-2021)
(https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-dr-s-nyhedspodcast-87)

Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Min læring:
- Imperfektum og præteritum

Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/   
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Turismo en España

I dette forløb har eleverne arbejdet med følgende materiale:

- Excursión a Granada (1)

- Excursión a Granada (2)

- Excursión a Granada (3)

- Excursion a Granada (4)

Ovenstående tekster er fra Mundos (Begyndersystem) Bodil Hellstrøm Groth, Sverre Aass på dansk ved Niels Leifer. GYLDENDAL UDD.:
kap. 25-28 (Excursión a Granada 1-4)

- Necesito España
(https://www.youtube.com/watch?v=RkzREIYHxDw)

- España ganó cuatro millones de turistas en cinco meses y se acerca al récord de 95 millones de viajeros (Cinco Días, 3. juli 2024)
(https://cincodias.elpais.com/economia/2024-07-03/espana-gano-cuatro-millones-de-turistas-en-cinco-meses-y-podria-cerrar-este-ano-en-95-millones-de-viajeros.html)

- 'Un punto de no retorno': por qué Europa se ha convertido en el epicentro de las protestas antiturismo este verano (CNN, 28. juli 2024)
(https://cnnespanol.cnn.com/2024/07/28/por-que-europa-se-ha-convertido-en-el-epicentro-protestas-antiturismo-trax )


Foruden ovenstående tekster har eleverne i grupper valgt en autonomi, som de har lavet gruppearbejde omkring med fokus på, hvordan danske turister kan tiltrækkes til destinationen.



Eleverne har arbejdet med følgende hjælpemidler i forbindelse med forløbet:

https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
BØJNINGSTEST 1 27-08-2024
Presentación: Turismo en España 10-09-2024
BØJNINGSTEST 2 10-09-2024
Eksamenstræning: Delprøve 1 (1) 17-09-2024
BØJNINGSTEST 3 24-09-2024
Turismo en España (ARBEJD SELV) 02-10-2024
Trabajo Escrito 1 11-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Perfil de Empresa + Communicación Empresarial

I dette forløb har eleverne arbejdet med følgende materiale:

- Introducción a Inditex (AI-genereret tekst)

- Inditex alcanza récord de ganancias en primer semestre 2024 a pesar de competencia textil.
(https://www.nearshoring.news/articulo/inditex-alcanza-record-de-ganancias-en-primer-semestre-2024-a-pesar-de-competencia-textil )

- En la era de Shein y Temu, el secreto de Inditex está en la tienda
(https://elpais.com/economia/2024-03-17/en-la-era-de-shein-y-temu-el-secreto-de-inditex-esta-en-la-tienda.html)


Foruden ovenstående tekster har eleverne udarbejdet en præsentation af Inditex med fokus på virksomhedens historie samt et udvalgt brand, som eleverne er gået i dybden med, hvor de har udarbejdet SWOT (DAFO) og sammenlignet med den danske konkurrent Bestseller.

Eleverne er ligeledes blevet introduceret til virksomhedskommunikation i dette forløb.



Eleverne har arbejdet med følgende hjælpemidler i forbindelse med forløbet:

https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning: Delprøve 1 (2) 29-10-2024
BØJNINGSTEST 4 19-11-2024
Opstilling af formelt brev 27-11-2024
Trabajo Escrito 2 14-12-2024
Intern meddelelse (Zara) 14-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hispanos en los EE.UU.

I dette forløb har eleverne arbejdet med følgende materiale:

I dette forløb har eleverne arbejdet med følgende materiale:

- Los latinos lideran el crecimiento de la población de Estados Unidos en un 71% (El País, 29 Juni 2024)
(https://elpais.com/us/2024-06-29/los-latinos-lideran-el-crecimiento-de-la-poblacion-de-estados-unidos-en-un-71.html)

- Which Way Home (2011)

- Latinos en Estados Unidos: las 10 ciudades en las que viven más hispanos (BBC News Mundo, 29 januar 2019)
(https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-47036609)

Latinos, los que más creen en el sueño americano, aunque reconocen que es difícil de alcanzar, según reporte
(https://cnnespanol.cnn.com/2018/10/29/latinos-los-que-mas-creen-en-el-sueno-americano-aunque-reconocen-que-es-dificil-de-alcanzar-segun-reporte/)

EEUU vive un día sin inmigrantes, una protesta a medio gas
(https://www.elmundo.es/internacional/2017/02/16/58a5f2a2ca4741c11b8b4634.html)



Eleverne har arbejdet med følgende hjælpemidler i forbindelse med forløbet:

https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Pablo Picasso

I dette forløb har eleverne arbejdet med følgende materiale:

Pablo Picasso - Vida y arte (https://www.youtube.com/watch?v=imlVc3DD9M8&t)

Picasso, el carácter de un genio
(https://www.epe.es/especiales/picasso/)


Derudover har eleverne arbejdet med et køreklart forløb fra PROFEdeELE, som har fokuseret på forfatterens liv og kunstneriske perioder.



Eleverne har arbejdet med følgende hjælpemidler i forbindelse med forløbet:

https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer