Holdet A 2022 SP/2 HHX VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Jose Manuel Pacha Guerras
Hold A 2022 SP/2 HHX VF (A 1g SP/2 HHX SO VF, A 1g SP/2 HHX VF, A 2g SP/2 HHX SO VF, A 2g SP/2 HHX VF, A 3g SP/2 HHX VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til spansk fonetik og grammatik I
Titel 2 Textos y conversaciones
Titel 3 Introduktion til spansk fonetik og grammatik II
Titel 4 TEMA: España y los españoles
Titel 5 TEMA: América Central
Titel 6 TEMA: El turismo en España
Titel 7 Introduktion til spansk fonetik og grammatik III
Titel 8 TEMA: Tras la huellas de Ernesto Che Guevara
Titel 9 Spansk virksomhedskommunikation
Titel 10 TEMA: empresas en España
Titel 11 TEMA: La música en español
Titel 12 TEMA: México

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til spansk fonetik og grammatik I

Introduktion til spansk fonetik og grammatik:

Baseret på:
a) COMPENDIO DE ESPAÑOL BÁSICO. Forfatter: Jose Manuel Pachá Guerras.
b) Gramática Básica - interaktiv begyndergrammatik til spansk. Lucas Ruiz. SYSTIME-ibog

Supplerende materiale: SPANSK ØVEHÆFTE FOR BEGYNDERE og FOR FORTSÆTTERE. Forfatter: Else Marie Brødsgaard og Ellen Lautrup. Forlaget Sprogbøger.

Kernestof:
Kompendiet indeholder skemaer som forklarer den spanske fonetik med repetitionsopgaver. Indeholder desuden skemaer til al den grammatik som kræves på de 3 år på hhx. Som træning bruges de to bøger nævnt som supplerende materiale.

Gennemgang af:
Alfabetet
Substantiver, artikler, verber i præsens, at være, adjektiver, talord og klokken, hay vs. estar, verber med vokalskift, possessiv pronominer, refleksiv pronominer, før nutid og futurum bl. a.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 1 EL SUR - 3.3 Escribe 30-08-2022
Opg. 2 Gramática de substantivos 30-09-2022
Opg. 3 Un día normal para tí 25-11-2022
Opg. 4 Gramática de sb. adj. art. &vb 10-03-2023
Opg. 5 Talord og klokken 25-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 120 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde

Titel 2 Textos y conversaciones

EL SUR: Spansk begyndergrundbog med oplæsning af tekster, kortfattet grammatik og interaktive opgaver. Marcelo Cea, Fernando López Serrano og Lilia Kristensen. SYSTIME-ibog
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 1 EL SUR - 3.3 Escribe 30-08-2022
Opg. 2 Gramática de substantivos 30-09-2022
Opg. 3 Un día normal para tí 25-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 120 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Introduktion til spansk fonetik og grammatik II

Vi gennemgår gammelt stof og underviser i nye grammatik.

Baseret på
a) COMPENDIO DE ESPAÑOL BÁSICO. Forfatter: Jose Manuel Pachá Guerras.
b) Gramática Básica - interaktiv begyndergrammatik til spansk. Lucas Ruiz. SYSTIME-ibog

Supplerende materiale: SPANSK ØVEHÆFTE FOR BEGYNDERE og FOR FORTSÆTTERE. Forfatter: Else Marie Brødsgaard og Ellen Lautrup. Forlaget Sprogbøger.

Kernestof:
Kompendiet indeholder skemaer til al den grammatik som kræves på de 3 år på hhx. Som træning bruges de to bøger nævnt som supplerende materiale.

Gennemgang af:
Imperfektum, pretæritum, futurum, adverbium, bl. a
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 01 05-09-2023
Skriftlig prøve 1 07-09-2023
Aflevering 04 ROSALIA uge 48 28-11-2023
Aflevering 07 04-04-2024
Aflevering 08 16-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 110 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 TEMA: España y los españoles

Emnet består af tekster i et kompendium, som belyser de unges spanieres hverdag.

1.España. Hechos y cultura:
Intro y datos generales
Símbolos del Estado
Lenguas de España
Las Autonomias
2.Ricardo
3.Eugenio

Faglige mål: Eleven lærer om aktuelle emner indenfor samfunds, økonomi og politik. Eleven klædes på til at møde det spanske samfund i virkeligheden med en forståelse for komplekse problemstillinger.

Sideløbende arbejdes med grammatikemner - gustar, refleksive verber, datiderne -  og mundtlige øvelser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 03 24-11-2023
Aflevering 04 ROSALIA uge 48 28-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 TEMA: América Central

Kompendium der omhandler Mellemamerika.

Sammensat af tekster på spansk og dansk:

Costa Rica - s.13 til 25  Gyldendal Udd. Af: Sidse Overbeck Ærstrøm, Tove Nancy Petersen, 2013 (Kernestof)

El Salvador - s.36 til 44 Gyldendal Udd. Af: Sidse Overbeck Ærstrøm, Tove Nancy Petersen, 2013(Kernestof)
Derudover består emnet af film: Romero - 1989, Vidmark- Paulist Picture, John Duigan (Kernestof)

Panamá - s.94 til 107  Gyldendal Udd. Af: Sidse Overbeck Ærstrøm, Tove Nancy Petersen, 2013 (Kernestof)

Faglige mål:
Eleven lærer om politiske og samfundsmæssige forhold. Kulturelle forskelligheder belyses. Emnet sættes i historisk perspektiv.
Eleven bringes til at sammenligne politiske, økonomisk og kulturales strukturer og deres påvirkninger af det latinamerikanske samfund.
Der sker en styrkelse af mundtlige kompetencer ved fremlæggelser/præsentationer individuelt og i grupper.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 05 11-01-2024
Aflevering 06 16-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 TEMA: El turismo en España

Emnet består af tekster i et kompendium. Eleverne har arbejdet med følgende materiale:

a) Necesito España: https://www.youtube.com/watch?v=RkzREIYHxDw

b) España bate el récord de turistas extranjeros un mes antes de cerrar el año (28. december 2017) (https://elpais.com/economia/2017/12/28/actualidad/1514448926_208669.html)

Faglige mål: Eleven lærer om aktuelle emner indenfor samfunds, økonomi og politik. Eleven klædes på til at møde det spanske samfund i virkeligheden med en forståelse for komplekse problemstillinger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 02 27-10-2023
Aflevering 07 04-04-2024
Aflevering 08 16-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Introduktion til spansk fonetik og grammatik III

Vi gennemgår gammelt stof og underviser i nye grammatik.

Baseret på
a) COMPENDIO DE ESPAÑOL BÁSICO. Forfatter: Jose Manuel Pachá Guerras.
b) Gramática Básica - interaktiv begyndergrammatik til spansk. Lucas Ruiz. SYSTIME-ibog

Supplerende materiale: SPANSK ØVEHÆFTE FOR BEGYNDERE og FOR FORTSÆTTERE. Forfatter: Else Marie Brødsgaard og Ellen Lautrup. Forlaget Sprogbøger.

Eleverne har ligeledes arbejdet med online ordbøger, herunder Gyldendals Røde Ordbøger, i forbindelse med ordklasser.

Kernestof:
Kompendiet indeholder skemaer til al den grammatik som kræves på de 3 år på hhx. Som træning bruges de to bøger nævnt som supplerende materiale.

Gennemgang af:
De bundne personlige pronominer og relative pronominer, imperativ, konjunktiv og konditionalis , bl. a
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk 3g opgave 01 27-08-2024
Spansk 3g opgave 02 09-10-2024
Spansk 3g opgave 03 05-11-2024
Spansk 3g opgave 06 - A 3g SP/2 HHX VF skr. prøve 17-01-2025
Spansk 3g opgave 09 09-04-2025
Spansk 3g opgave 10 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 124 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 TEMA: Tras la huellas de Ernesto Che Guevara

Emnet består af tekster i et kompendium, som belyser Ernesto Guevaras liv.

A) Artiklen: -"La figura de Ernesto Guevara"-
https://www.leksikon.org/art.php?n=1029
Leksikon
B) Film og manuskript: -"Diarios de motocicleta"-
Instruktør: Walter Salles (2004) & Manuskript: José Rivera
Film Four
C) -"Soñar En Cubano"-
Cristina García
Somos Latinos in the U.S.
SYSTIME Aase Kledal & Berenice Lara Laursen
D) -"En las huellas del "Che""-
Ole Lourmann
Retratos cubanos
GYLDENDAL UDDANNELSE 2001

Faglige mål: Eleven lærer om historiske emner indenfor Latinamerikas samfunds, økonomi og politik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk 3g opgave 04 19-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 Spansk virksomhedskommunikation

Vi har arbejdet med kompendiet " Correspondencia comercial” sammen med "Las empresas de España/El español para los negocios " med tekster og opgaver udarbejdet af Hans Peter Elmøe og José Manuel Pachá Guerras.

Faglige mål:

Eleven lærer om erhvervsmæssige og økonomiske forhold i Spanien. Ligeledes trænes præsentation- og fremlæggelsesstrategier.
Derudover trænes eleverne i brugen af konjunktiv og konditionalis.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk 3g opgave 05 13-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde

Titel 10 TEMA: empresas en España

Vi har arbejdet med kompendiet " Correspondencia comercial” sammen med "Las empresas de España/El español para los negocios " med tekster og opgaver udarbejdet af Hans Peter Elmøe og José Manuel Pachá Guerras.

Faglige mål:

Eleven lærer om erhvervsmæssige og økonomiske forhold i Spanien. Ligeledes trænes præsentation- og fremlæggelsesstrategier.
Derudover trænes eleverne i brugen af konjunktiv og konditionalis.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk 3g opgave 06 - A 3g SP/2 HHX VF skr. prøve 17-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde

Titel 11 TEMA: La música en español

Kompendiet indeholder tekster om forskellige stilarter indenfor musik.

Det er sammensat af tekster og opgaver på spansk.
a) DANCE MOTION https://dancemotion.es/de-donde-viene-la-salsa-origen-y-evolucion/
b) EL PALACIO ANDALUZ  https://elflamencoensevilla.com/curiosidades-origen-del-flamenco/

Projekt orienteret forløb hvor eleven skal koble spansk musik med deres kulturelle og historiske rødder. Vi arbejder med brainstorming, søgning på nettet samt tekst og sang analyse. Udover de fælles tekster har eleverne valgt en sang på spansk.

Faglige mål:
Eleven lærer om forskellige stilarter indenfor musik fra de spansktalende lande. Kulturelle forskelligheder belyses. Emnet sættes i historisk perspektiv.
Eleven bringes til at sammenligne spansk og latinamerikansk musik og kulturelle strukturer og deres påvirkninger af den fusionsmusik.
Der sker en styrkelse af mundtlige kompetencer ved fremlæggelser/præsentationer individuelt og i grupper.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk 3g opgave 07 11-02-2025
Spansk 3g opgave 08 12-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 TEMA: México

Kompendium der omhandler Mexico.

Sammensat af tekster og opgaver på spansk fra:

Mosaico mexicano S.8 TIL 14
Af: Kristina Pilmark & Rikke Olsen
GYLDENDAL

Faglige mål:
Eleven lærer om politiske og samfundsmæssige forhold. Kulturelle forskelligheder belyses. Emnet sættes i historisk perspektiv.
Eleven bringes til at sammenligne politiske, økonomisk og kulturales strukturer og deres påvirkninger af det mexicanske samfund.
Der sker en styrkelse af mundtlige kompetencer ved fremlæggelser/præsentationer individuelt og i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde