Holdet A 2022 DA/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Emil Philipsen
Hold A 2022 DA/n (A 1n DA, A 1n DA SO, A 2n DA, A 3n DA, A 3n DA SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP + Identitet, internet og sociale medier
Titel 2 Værkløsning: "Institutionaliseret"
Titel 3 Novellen
Titel 4 Romantikken
Titel 5 Nyhedsformidling
Titel 6 Samfundskritisk kunst og det moderne gennembrud
Titel 7 Levende billeder
Titel 8 Eksistentialisme
Titel 9 Humor og satire
Titel 10 DHO- Skoleliv
Titel 11 Teknologi i litteraturen
Titel 12 Nyere litteratur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP + Identitet, internet og sociale medier

AP-DANSK:
Fagligt indhold
- Genrer og genrekoder, fakta- og fiktionskoder, egenproduktion i forskellige genrer
- Multimodale tekster og modaliteternes affordans, eksempler fra online nyhedsmedier og TikTok analyseres
- Kommunikationsanalyse, Ciceros pentagram. Analyse af afsender-/modtagerforhold, sprog tilpasset kommunikationssituationen samt modtagerbevidst formidling
- Denotation og konnotation, analyse af både billeder og skrift
- Argumentationsanalyse, Toulmins model, afholdelse af debat samt analyse af andres argumenter samt appelformer

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster  
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

IDENTITET, INTERNET OG SOCIALE MEDIER
Fagligt indhold
- Genopfriskning af begreber fra AP: Ciceros model, multimodalitet, argumentationsanalyse
- STEPPS-kriterier for succes på netter: social kapital, udløser, følelser, offentligt, praktisk værdi, fortælling
- Goffman: Front-, backstage og middle region.
- Performance, autenticitetsmarkører og fiktionalitet.
- Kommunikation på nettet og høflighedsprincipper
- Influencermarketing, push- og pull-kommunikation
- Intro til personkarakteristik
- Analyse af kendte og influenceres/micro-celebrities’ Instagram-profiler både ift. STEPPS, kommunikation og evt. influencermarketing
- Analyse af udvalgte kommentarspor på Facebook med fokus på kommunikation, argumentation og høflighedsprincipper
- Analyse af digt fra White Girl 2 af Christina Hagen (fokus på Goffman og personkarakteristik)
- Egenproduktion af forskelligartede Instagram-posts både ift. modtagerorienteret kommunikation, marketing og fronstage-performance

Tekster:
- Flere forskellige selvvalgte danske Instagramprofiler og -posts.
- Udvalgte posts fra @elvirapitzner, @nutidensmor og @mette
- Berlingske-artikel om unge kvinders brug af filtre: https://www.berlingske.dk/samfund/emillie-veronica-og-aviaja-redigerer-sig-til-det-perfekte-ydre-paa-sociale
- Selvvalgte kommentarspor på Tv2 nyheders Facebook-side
- Uddrag fra Christina Hagen: White Girl 2, 2012

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit fra Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal 2018, Systime i-bog 2019, https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk
- Digital kommunikation - Web 2.0  
- Autenticiteten under pres
- Frontstage, backstage og middle region
- Push og pull-kommunikation på sociale medier
- Influencer marketing

Omfang af pensum ca. 60 sider.

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster  
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- danske tekster fra de seneste 20 år
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Værkløsning: "Institutionaliseret"

Litterært forløb om INSTITUTIONALISERET:

Læs INSTITUTIONALISERET med fokus på b.la autofiktive koder, miljø- og personkarakteristik

Se og hør Haidar Ansari læse uddrag op fra INSTITUTIONALISERET

Læs interview med Haidar Ansari om INSTITUTIONALISERET
Gennemførsel af analytiske, kreative og skriftlige opgaver til INSTITUTIONALISERET

Tekster:

Haidar Ansari: "Institutionaliseret" (2022)

Baggrundslitteratur:

Haidar Ansari "Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed" 20 august 2022 Politiken

Interivew med Haidai Ansari

Christian Hjortkjær "Ungdommen nu til dags" (2020) https://hojskolebladet.dk/nyhedsarkiv/2020/aug/ungdommen-nu-til-dags

Pensum: 150 sider

Kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker̶-
- litteraturnalytiske begreber og metoder

Faglige mål:

- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
-- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
-Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Novellen

Fagligt indhold
- Intro til litterære genrer
- Den klassiske og moderne novelle
- Miljø- og personkarakteristik, analyse af konflikter og relationer
- Analyse af indre komposition, fortæller, synsvinkel, fremstillingsformer
- At åbne tekster og danne fortolkningshypoteser
- Skriftlig og mundtlig novelleanalyse af forskelligartede noveller
- Træne analyse (indhold og form), fortolkning og litteraturhistorisk og tematisk perspektivering
- Træne skriftlig formidling

Tekster:
- Lønningsdag af Martin Andersen Nexø, 1900
- Alle kan ro af Pia Juul, 2014
- Vintermedister af Thomas Korsgaard, 2017
- Afløb af Helle Helle, 2000 (aflevering)
- Violvej af Lotte Kirkeby, 2016 (aflevering)

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit i Håndbog til dansk https://hbdansk.systime.dk :
- 3.1 Hvad handler teksten om?
- 3.3 Fortæller
- 3.4 Fremstillingsformer
Udvalgte afsnit i Begreb om dansk https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/ :
- Motiv, miljø og personer

Pensum: 50 sider

Kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år
- kanonforfattere: Martin Andersen Nexø
- litteraturanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Romantikken

Fagligt indhold:
- Den historiske kontekst
- Platons dualistiske verdensbillede, idéer og fænomener, hulelignelsen
- De tre retninger: Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik
- Enhed/splittelse, guddommelig sammensmeltning, kunstneren som geni, besjæling, panteisme, dualisme, nationalromantik
- Perspektivering af romantikkens temaer til i dag
- Kort intro til Blichers romantisme

Tekster:
- Morgen-Vandring af Adam Oehlenschläger
- Indvielsen af Schack Staffeldt
- I Danmark er jeg født af H. C. Andersen
- Danmarks Trøst af Grundtvig
- Enten Paa Sneen, Var det Synd? eller Angst af Emil Aarestrup
- Hosekræmmeren af St. St. Blicher (værk)

Baggrundslitteratur:
Følgende afsnit i Brug litteraturhistorien https://bl.systime.dk/?id=1 :
- Universalromantikken
- Nyplatonismen
- Romantismen
- Ak, hvor forandret! St. St. Blichers noveller

PP med baggrund om perioden og litterære begreber

Pensum: 50 sider

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskopgave - Indholdsanalyse af Afløb 16-02-2023
SO2: Gruppekontrakt 27-02-2023
SO2: Kildeliste 01-03-2023
SO2: Disposition til videopræsentation 02-03-2023
SO2 digitalisering 03-03-2023
SO2: Videopræsentation 03-03-2023
Analyse og fortolkning af novellen Violvej 28-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nyhedsformidling

Fagligt indhold:
- De klassiske nyhedskriterier + kritik af dem og konstruktive nyheder
- Nyhedstrekanten, avisens genrer, avistyper, fortællende journalistik, vinkling, målgrupper ift. politisk tilhørsforhold, stofområder
- Avisens historie: Den censurerede avis, menigheds- og partiavisen, den moderne avis og nyheder på internettet

Tekster:
- Nyhedsartikler fra forskellige aviser samme dag om legalisering af hash (fokus på vinkling)
- Blod mod blod af Kim Faber, Politiken 2005 (fortællende)

Pensum: 40 sider

Baggrundslitteratur:
- Håndbog til dansk: Avisjournalistik https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675
- Begreb om dansk: Journalistik - når tekster vil informere https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=362
- Kritik af nyhedskriterier
https://journalisten.dk/her-er-zetland-b-t-og-jvs-bud-pa-nye-nyhedskriterier/?fbclid=IwAR1C96bICdI7p4gA8R-Cc7v9q3nQYqP7H9URgnqlBKG_Hvb0I9Xp-huUjwQ
- Diverse korte artikler om avisens historie

Kernestof:
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reklamefilm for Bornholm 23-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Samfundskritisk kunst og det moderne gennembrud

Forløbet omhandler samfundskritisk realisme i litteratur og kunst. Centralt i forløbet er den litteraturhistoriske periode, det moderne gennembrud (ca. 1870-1900), hvorfra temaerne klasse, kirke/religion og køn perspektiveres til nutidige eksempler.

Problemstillingerne, som forløbet, kredser om er: Hvilken rolle spiller kunst og litteratur i samfundsdebatten? Kan og bør litteratur tilnærme sig virkeligheden og være med til at ændre den?  Og hvordan? Er kritikken af klasse, ulighed, social uretfærdighed, kirkens/religionens magt, kønsroller og kønsnormer stadig relevante i dag?

Eleverne træner litteraturanalyse, fortolkning og perspektivering.

Kernestof, faglige og litteraturhistoriske begreber:
- Realisme/kritisk realisme
- Georg Brandes' litteratursyn og romantik-kritik
- Naturalismens og darwinismens ikke-religiøse skæbnesyn
- De tre k'er: køn, kirke, klase
- Impressionisme (skrivestil hos Herman Bang)
- Herman Bangs "stille eksistenser"
- Sædelighedsfejden
- 90-er realisme (Jan Sonnergaard)


Herigennem trænes bl.a.:
- Personkarakteristik, miljøkarakteristik, fortælleteknik, komposition, tematisk analyse.

Tekster:
- J.P. Jacobsen: "Digterliv" (digt)
- Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (novelle)
- Herman Bang: "Den sidste balkjole" (novelle)
- Amalie Skram: "Karens jul" (novelle)
- Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (uddrag, 3. akt)
- Tobias G. Boesen "Et dukkehjem" (kortfilm fra 2013)
- Jan Sonnergaard: "Fallit" (novelle fra 1997)
- Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022) – uddrag
- "Barbie", spillefilm fra 2023

Fagtekster:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime:
"Det moderne gennembrud": https://litthist.systime.dk/?id=125

Pensum: 150 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse, fortolkning og perspektivering 23-09-2023
Indv. skrivning 09-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Levende billeder

I forløbet træner eleverne analyse og fortolkning af fiktive medietekster som kortfilm – samt analyse og vurdering af ikke-fiktive medietekster for dokumentarer og reality.

Forløbet starter med introduktion til kortfilmen som genre, filmiske virkemidler og går mere i dybden med dokumentaren som genre. I forbindelse med dokumentarismen, er formålet især, at eleverne lærer at vurdere dokumentarens virkelighedsbearbejdning ud fra faktakoder (autenticitetsmarkører) og fiktionskoder. Forløbet inkluderer ét fuldt værk; tv-dokumentaren ”Forfulgt af politiet”, hvor eleverne diskuterer vinkling, virkemidler, kilder og værkets journalistiske objektivitet.

Forløbet runder af med et blik på reality-genren, mediesociologisk teori om genrens fascinationskraft samt en diskussion af, hvorvidt reality er public service. I den forbindelse skriver eleverne et essay.

Fagtekster:
Dokument: ”At analysere levende billeder – INTRO”
Fra Håndbog til dansk, Systime:
Filmiske virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/?id=222
Afsnit i kapitlet om dokumentarer: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c744
- Dokumentarfilmtyper
- Autenticitetsmarkører
- Brugen af fiktion og fiktionskoder

Fra Medier og meningsdannelse, Systime i-bog:
Mediernes funktioner: https://medierogmeningsdannelse.systime.dk/?id=156

Fra Film skal ses i dansk, Systime i-bog:
Hvad er reality: https://filmskalsesidansk.systime.dk/?id=201
Reality-genrens fascinationskraft: https://filmskalsesidansk.systime.dk/?id=205

Primærtekster:
”Lovefield” (2020), kortfilm: https://www.youtube.com/watch?v=coWxYLuk3Sk
”Entropia”, kortfilm: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/entropia/
”Macho”, sæson 1, afsnit 1, DR-dokumentarserie: https://www.dr.dk/drtv/se/macho_-du-ved-godt-jeg-har-ret-til-4-koner-ik_246540
”Forfulgt af politiet?”, 2023: https://www.dr.dk/drtv/program/forfulgt-af-politiet_413660
”Singleliv”, klip med Sidney Lee (7 min.)
”Fars pige”, sæson 1, afsnit 1, DR (uddrag, 0.00-6.00 min.)

Pensum: 100 sider

Kernestof:

-  billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- medieanalytiske begreber og metoder
- mediehistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksistentialisme

I forløbet foretager eleverne eksistentialistiske læsninger på en række blandede tekster. Eleverne lærer om først om Kierkegaards kristnes eksistentialisme, herunder hans livsstadier/arketyper, og læser i den forbindelse til efterkrigstidsmodernisten Martin A. Hansen. Herefter er fokus på 1900-tallets ateistiske eksistentialisme ud fra især Camus. Der læses bl.a. Peter Seeberg og eleverne beskæftiger sig med begreber som valg, handling, meningsløshed, absurditet, fremmedgørelse mv.

Primære tekster:
Villy Sørensen: "De dødsdømte" (1986)
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne" (1953, novelle)
Karen Blixen: "Ringen" (1957)
Tove Ditlevsen: "Dolken"(1963)
Peter Seeberg: "Hvile" (1962)
Kristian von Hornsleth: "Langeland School Massacre" (fotokunstværk) på www.langelandschoolmassacre.com
- Nedenstående to tekster i matrix-fremlæggelser:
Kortfilmen ”Hullet” (2021) Christoffer Ansel
Debatindlæg: ”Kan det måles og vejes? Jeg står og kigger ned i et hul” (2017) af Søren Bøjgaard og Annette Schleiser. https://jv.dk/debat/kan-det-maales-og-vejes-jeg-staar-og-kigger-ned-i-et-hul-2022-12-9

Fagtekster:
Uddrag fra i-bogen ”Eksistentialisme i dansk”:
Introduktion: Hvad er eksistentialisme? : https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=128
Eksistentialistisk læsning i praksis: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=256
Grundtemaer i eksistentialistisk litteratur: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=264
Søren Kierkegaard-kapitel: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=136
Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde, kapitel: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=138

Fra i-bogen ”Litteraturportalen”, Systime:
Tema: Eksistentialisme | Litteraturportalen (systime.dk): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2434

Fra i-bogen "Håndbog til dansk":
12. Medieanalyse af spillefilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk): https://hbdansk.systime.dk/?id=234

Pensum: 70 sider

Begreber og teori:
- Eksistentialismens grundtemaer: livskrise, angst, valg, handling, mening mv.
- Søren Kirkegaard: spidsborgeren, æstetikeren, etikeren, den religiøse
- Albert Camus: det fremmede, det absurde, meningsløshed, de tre valgmuligheder, positiv nihilisme, Sisyfos-myten
- Determinationspunkt, kulminationspunkt


Kernestof:
- Kanonforfattere: Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Karen Blixen
- Litteraturanalyse
- Medieanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay om reality 28-01-2024
PowerPoint - fremlæggelser 10-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Humor og satire

Et kort forløb, der undersøger, hvad der karakteriserer humor som virkemiddel på tværs af fiktion- og faktagenrer. I forløbet indgår satiregenren, reklamegenren og fiktionslitteratur. På det litterære område kaster eleverne et kort blik på, hvordan Ludvig Holberg i oplysningstallet anvendte humor som del af rationalismen og samfundskritikken i 1700-tallet.
Eleverne analyserer, tolker og vurderer humorens effekt, mål, gennemslagskraft ift. modtager og diskuterer humorens grænser, gråzoner, styrker og svagheder.

Fagtekster:
”Satire” på Faktalink. https://faktalink.dk/titelliste/satire
”Sartiens genretræk” (udleveret pdf/fysisk)
”Oplysningstidens samfund”, Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime: https://litthist.systime.dk/?id=151
”Livssyn”, Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime: https://litthist.systime.dk/?id=152
”Humorteori” (udleveret pdf)
”Reklamens sprog”, Begreb om dansk, Systime: https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=374

Primærtekster:
”Løvens Bule” – 50 kroner, DR-satire fra 2020. Findes her: https://www.youtube.com/watch?v=1LlEvNzblT4
”Normalerweize” – Junior MGP, dansk satire-sketchserie fra 2004. Findes her fra 03.48-05.40: https://www.dr.dk/drtv/se/normalerweize_436982
Rokokoposten.dk, nyhedssatire 2023: ”Brevkasse: Jeg er muslim med klamme hænder – skal jeg give hånd eller ej?”: https://rokokoposten.dk/2023/06/29/brevkasse-jeg-er-muslim-med-klamme-haender-skal-jeg-give-haand-eller-ej/
Ludvig Holberg: ”Jean de France”, uddrag: https://litthist.systime.dk/?id=286#c1386
TV2Midt, 2024: ”Det startede som en iværksætterdrøm – nu er Azad dømt for racisme”: https://www.tvmidtvest.dk/holstebro/det-startede-som-en-ivaerksaetterdroem-nu-er-azad-doemt-for-racisme
Thomas Olesen: ”Vi skal have humoren tilbage i reklamer”, 2022. Debatindlæg: https://markedsforing.dk/artikler/debat/vi-skal-have-humoren-tilbage-i-reklamer/
Boemae Køberrådgivning – ”Fra boligdrøm til drømmebolig”, Reklamefilm: https://www.youtube.com/watch?v=fJNS8PBmSNg

Pensum: 80 sider

Begreber og teori:
Sproglige virkemidler – appelformer, ironi, overdrivelser, underdrivelser, modsætninger, parodier mv.)
Satirens genretræk
Viden og begreber om oplysningstiden (rationalisme, deisme, oplyst enevælde mv.)
Humorteori: overlegenhed, uoverensstemmelse, forløsning)
Reklamegenrens sprog, Lasswells kommunikationsmodel, Filmiske virkemidler

Kernestof:

- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster̶
- én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg
- Sprog- og medieanalytiske begreber og metoder.  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse og vurdering - Humor i reklamer 20-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 DHO- Skoleliv

I DHO forløbet var der fokus på skoleliv i velfærdsstaten og hvordan denne afspejledes i forskellige tekster og film. Forløbet afsluttedes med DHO opgave og mundtligt forsvar.

Fagligt indhold:
- Litterær analyse af digte, noveller og romanuddrag.
- Filmanalyse

Tekster:
- Thomas Korsgaard "I bor da meget pænt" (2019)
- Henrik Pontoppidan: "En stor dag" (1891)
- Tove Ditlevsen: Kapital 6 oh 16 af "Barndommens gade"(1941)
- Klaus Ribjerg: "Skole" (1957)
- Anders Arden Oplev: "Drømmen" (2006)


Baggrundslitteratur:
- Håndbog til dansk: Model til digtanalyse https://hbdansk.systime.dk/?id=195  
- Håndbog til dansk: Model til filmanalyse https://hbdansk.systime.dk/?id=234
- PP med baggrund til litterære perioder

Kernestof:

- mangfoldige litterære genrer
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
-tekst af hver af følgende forfattere:  Henrik Pontoppidan  og Klaus Rifbjerg
- Værklæsning: Spillefilm.
- litteratur og medieanalytiske begreber og metoder
- litteraturhistorie

Faglige mål:

- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder a
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
- kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
-  perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Omfang af pensum: 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Teknologi i litteraturen

I forløbet har vi haft fokus på teknologien som tema igennem forskellige litterære perioder herunder: Tidlig modernisme (1900), Ekspressionisme, Firsermodernisme og nyere tid.

Tekster:

- Tobias Rahim "Sang til Siri" (2020)
- Johannes V. Jensen: uddrag af "Maskinerne" (1901)
- Tom Kristensen "Det blomstrende slagsmål" (1920)
- Michael Strunge "Te-Ve" (1980) og "SKÆRMEN LYSER BLÅT PÅ HVIDE VÆGGE"(1985)
- Svend Aage Madsen "Skabt for hinanden"(1995)
- Stephanie Fjeldsøe FIscher "Når vi kommer hjem" (2022)
- Søren Peter Langkjær Bojsen "Delphi" (2017)

Baggrundslitteratur:

- Følgende afsnit i Teknologi i litteraturen: https://teknologienstekster.systime.dk/?id=169 og https://teknologienstekster.systime.dk/?id=163
- Mick Øghendahl og de store forfattere- Michael Strunge.
- Kapitelt: Eksperimenterende Realisme fra "Litteraturen på langs og tværs"https://litthist.systime.dk/?id=127
- Afsnitter analyse, fortolkning og perspektivering: https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=143
- PP med info om litterære perioder og begreber.

Omfang af pensum: 100 sider.

Faglige mål

- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftl
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof
- mangfoldige litterære genrer
- FIlm
- én tekst af hver af følgende forfattere: Johannes V. Jensen og Tom
- litteratur og medieanalytiske begreber og metoder
̶ litteraturhistorie.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Noter/svar til timen mandag 11-11-2024
Analyse, fortolkning og perspektivering 17-12-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Nyere litteratur

I forløbet har klassen arbejdet med nyere litteratur, hvor værklæsning af romanen Doppler har været i fokus.

Liv Duvå: Uddrag af "Ned fra Himlen" (2024)
Erlend Loe: "Doppler" (2007)
jonas hassen khemiri: Uddrag af "Farklausulen"

Baggrundslitteratur:

PP med begreber til forløbet
Interview med Liv duvå i deadline.

Pensum: 170 sider

Kernestof:

- danske tekster fra de seneste 20 år o
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- svenske og norske tekster på originalsprog̶-
- litteraturanalytiske begreber og metoder
- litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer