Holdet A 2022 DA/o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Emil Philipsen
Hold A 2022 DA/o (A 1o DA, A 1o DA SO, A 2o DA, A 3o DA, A 3o DA SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP + Identitet, internet og sociale medier
Titel 2 Novellen
Titel 3 Romantikken
Titel 4 Nyhedsformidling
Titel 5 Kritik af normerne
Titel 6 Humor
Titel 7 DHO skoleliv
Titel 8 Tendenser i samtiden
Titel 9 Litteraturhistoriske nedslag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP + Identitet, internet og sociale medier

AP-DANSK:
Fagligt indhold
- Genrer og genrekoder, fakta- og fiktionskoder, egenproduktion i forskellige genrer
- Multimodale tekster og modaliteternes affordans, eksempler fra online nyhedsmedier og TikTok analyseres
- Kommunikationsanalyse, Ciceros pentagram. Analyse af afsender-/modtagerforhold, sprog tilpasset kommunikationssituationen samt modtagerbevidst formidling
- Denotation og konnotation, analyse af både billeder og skrift
- Argumentationsanalyse, Toulmins model, afholdelse af debat samt analyse af andres argumenter samt appelformer

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster  
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

IDENTITET, INTERNET OG SOCIALE MEDIER
Fagligt indhold
- Genopfriskning af begreber fra AP: Ciceros model, multimodalitet, argumentationsanalyse
- STEPPS-kriterier for succes på netter: social kapital, udløser, følelser, offentligt, praktisk værdi, fortælling
- Goffman: Front-, backstage og middle region.
- Performance, autenticitetsmarkører og fiktionalitet.
- Kommunikation på nettet og høflighedsprincipper
- Influencermarketing, push- og pull-kommunikation
- Intro til personkarakteristik
- Analyse af kendte og influenceres/micro-celebrities’ Instagram-profiler både ift. STEPPS, kommunikation og evt. influencermarketing
- Analyse af udvalgte kommentarspor på Facebook med fokus på kommunikation, argumentation og høflighedsprincipper
- Analyse af digt fra White Girl 2 af Christina Hagen (fokus på Goffman og personkarakteristik)
- Egenproduktion af forskelligartede Instagram-posts både ift. modtagerorienteret kommunikation, marketing og fronstage-performance

Tekster:
- Flere forskellige selvvalgte danske Instagramprofiler og -posts.
- Udvalgte posts fra @elvirapitzner, @nutidensmor og @mette
- Berlingske-artikel om unge kvinders brug af filtre: https://www.berlingske.dk/samfund/emillie-veronica-og-aviaja-redigerer-sig-til-det-perfekte-ydre-paa-sociale
- Selvvalgte kommentarspor på Tv2 nyheders Facebook-side
- Uddrag fra Christina Hagen: White Girl 2, 2012

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit fra Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal 2018, Systime i-bog 2019, https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk
- Digital kommunikation - Web 2.0  
- Autenticiteten under pres
- Frontstage, backstage og middle region
- Push og pull-kommunikation på sociale medier
- Influencer marketing

Pensum: ca. 60 sider

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster  
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- danske tekster fra de seneste 20 år
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Novellen

Fagligt indhold
- Intro til litterære genrer
- Den klassiske og moderne novelle
- Miljø- og personkarakteristik, analyse af konflikter og relationer
- Analyse af indre komposition, fortæller, synsvinkel, fremstillingsformer
- At åbne tekster og danne fortolkningshypoteser
- Skriftlig og mundtlig novelleanalyse af forskelligartede noveller
- Træne analyse (indhold og form), fortolkning og litteraturhistorisk og tematisk perspektivering
- Træne skriftlig formidling

Tekster:
- Lønningsdag af Martin Andersen Nexø, 1900
- Alle kan ro af Pia Juul, 2014
- Vintermedister af Thomas Korsgaard, 2017
- Afløb af Helle Helle, 2000 (aflevering)
- Violvej af Lotte Kirkeby, 2016 (aflevering)

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit i Håndbog til dansk https://hbdansk.systime.dk :
- 3.1 Hvad handler teksten om?
- 3.3 Fortæller
- 3.4 Fremstillingsformer
Udvalgte afsnit i Begreb om dansk https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/ :
- Motiv, miljø og personer

Pensum: 50 sider

Kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år
- kanonforfattere: Martin Andersen Nexø
- litteraturanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskopgave - Indholdsanalyse af Afløb 20-12-2022
Analyse og fortolkning af novellen Violvej 31-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Romantikken

Fagligt indhold:
- Den historiske kontekst
- Platons dualistiske verdensbillede, idéer og fænomener, hulelignelsen
- De tre retninger: Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik
- Enhed/splittelse, guddommelig sammensmeltning, kunstneren som geni, besjæling, panteisme, dualisme, nationalromantik
- Perspektivering af romantikkens temaer til i dag
- Kort intro til Blichers romantisme

Tekster:
- Morgen-Vandring af Adam Oehlenschläger
- Indvielsen af Schack Staffeldt
- I Danmark er jeg født af H. C. Andersen
- Danmarks Trøst af Grundtvig
- Enten Paa Sneen, Var det Synd? eller Angst af Emil Aarestrup
- Hosekræmmeren af St. St. Blicher (værk)

Baggrundslitteratur:
Følgende afsnit i Brug litteraturhistorien https://bl.systime.dk/?id=1 :
- Universalromantikken
- Nyplatonismen
- Romantismen
- Ak, hvor forandret! St. St. Blichers noveller

Pensum: 50 sider

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SO2: Gruppekontrakt 27-02-2023
SO2: Kildeliste 01-03-2023
SO2: Disposition til videopræsentation 02-03-2023
SO2 Digitalisering 03-03-2023
SO2: Videopræsentation 03-03-2023
Redegørelse for romantikken 16-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nyhedsformidling

Fagligt indhold:
- De klassiske nyhedskriterier + kritik af dem og konstruktive nyheder
- Nyhedstrekanten, avisens genrer, avistyper, fortællende journalistik, vinkling, målgrupper ift. politisk tilhørsforhold, stofområder
- Avisens historie: Den censurerede avis, menigheds- og partiavisen, den moderne avis og nyheder på internettet

Tekster:
- Nyhedsartikler fra forskellige aviser samme dag om legalisering af hash (fokus på vinkling)
- Blod mod blod af Kim Faber, Politiken 2005 (fortællende)
- En selvvalgt avis med næranalyse af flere artikler i flere genrer (værk)

"De kødædende bakterier: Mathildes Kamp" (2021)

"Afsnit 1: Astrid Sidste single" (2024)


Baggrundslitteratur:
- Håndbog til dansk: Avisjournalistik https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675
- Begreb om dansk: Journalistik - når tekster vil informere https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=362
- Kritik af nyhedskriterier
https://journalisten.dk/her-er-zetland-b-t-og-jvs-bud-pa-nye-nyhedskriterier/?fbclid=IwAR1C96bICdI7p4gA8R-Cc7v9q3nQYqP7H9URgnqlBKG_Hvb0I9Xp-huUjwQ
- Diverse korte artikler om avisens historie

Følgende afsnit om dokumentar analyse fra Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224 og https://hbdansk.systime.dk/?id=228

PP med relevante begreber

Pensum: 140 sider

Kernestof:
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatindlæg til Altinget 01-05-2023
Videopræsentation - en avis! 31-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kritik af normerne

Forløbet tager udgangspunk i kritik af normer i forhold til kønsroller. Det har vi set på ved at arbejde med: Det moderne gennembrud, bekendelseslitteratur i halvfjerdserne, diskursanalyse, kortfilmsanalyse, transaktionsanalyse samt retorik og argumentation.

Tekster:

-Mikka Tecza: "Sådan bliver du en rigtig mand" (2015) https://www.euroman.dk/kultur/klumme-sadan-bliver-du-en-rigtig-mand/4947928

- Sørine Gotfredsen: "Den grædende mand er ikke et godt tegn" Berlingske 2021

- Lea Friedberg: "Tag en tudekiks Sørine- Den grædende mand er kommet for at blive" Berlingske 2021

- Tessas Nytårstale (2021)https://www.dansketaler.dk/tale/tessas-nytaarstale-2021/

- Tobias Gundorff Boesen " Et dukkehjem" (2013) https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/et-dukkehjem/

- Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1899)

- Herman Bang: "Pernille" (1880)

- Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (1871)

- Amalie Skram uddrag af "Constance Ring" (1885)

- Vita Andersen: "Arkitektens Specialitet"(1977)

Baggrungsmateriale:

PP med diskursanalyse og argumentation

Dokument om kortfilmanalyse herunder Raskins paramtre

Rather Homemade "Det moderne gennembrud" https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus

Følgende kapitel fra Brug litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/?id=321


Kernestof:

- Film
- Sagtekster: Journallistiske tekster og kommercielle tekster
- Litterære perioder
- Kanonforfattere: Henrik Pontoppidan og Herman Band
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- itteratur-, sprog- og mediehistorie
- Værklæsning: Drama

Omafang af pensum: 180 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 04-09-2023
Analyse og vurdering 22-09-2023
Analyse, fortolknin og perspektivering 03-12-2023
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Humor

I forløbet har klassen arbejdet med begrebet humor og det funktion. Vi har analyseret hvordan humor anvendes som virkemiddel og diskuteret dets funktion i samfundet samt udfordringer. VI har i den forbindelse læst værket "Gud taler ud"




Tekster:

Ludvig Holberg: Akt 2 scene 2-3 fra "Erasmus Montanus" (1722)
Peter Seeberg "Lille vovse" (1971)
Jan Sonnergaard "Sex" (1997)
Jens Blendstrup "Gud taler ud" (2004)
Jens From Lyng: ”Humor varierer geografisk, fordi den afspejler vores identitet ”, Kristelig Dagblad, 02.juli 2020
Annika Aakjær: “Menstruationssang”, ZULU Comedy Galla 2019, 2. september 2019.
”Humor er skam en alvorlig sag. De fælles forudsætninger for et godt grin er under pres”, Kristeligt Dagblad, 29. juni 2020.
”Komik er kunst og skal ikke kvæles af moral”
"Uansvarlige Margrethe: Frederik alt for ung til at blive
konge" Rokokoposten 2023

Pensum: 160 sider

Baggrundslitteratur:
PP med relevante begreber,
Dokument med analysemodel til humor.
Følgende afsnit om oplysningstiden fra Brug litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/?id=169 https://bl.systime.dk/?id=168 https://bl.systime.dk/?id=167
Afsnit om satire fra Textanalyse https://textanalyse.systime.dk/?id=4977&L=10#c18151



Kernestof:
-  danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg og Peter Seeberg
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- Litteraturhistorie

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
-
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation  
-analysere og fortolke fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 DHO skoleliv


I DHO forløbet var der fokus på skoleliv i velfærdsstaten og hvordan denne afspejledes i forskellige tekster og film. Forløbet afsluttedes med DHO opgave og mundtligt forsvar.

Fagligt indhold:
- Litterær analyse af digte, noveller og romanuddrag.
- Filmanalyse

Tekster:
- Thomas Korsgaard "I bor da meget pænt" (2019)
- Henrik Pontoppidan: "En stor dag" (1891)
- Tove Ditlevsen: Kapital 6, 16 og 17 af "Barndommens gade"(1941)
- Klaus Ribjerg: "Skole" (1957)
- Anders Arden Oplev: "Drømmen" (2006)


Baggrundslitteratur:
- Håndbog til dansk: Model til digtanalyse https://hbdansk.systime.dk/?id=195  
- Håndbog til dansk: Model til filmanalyse https://hbdansk.systime.dk/?id=234
- PP med baggrund til litterære perioder

Kernestof:

- mangfoldige litterære genrer
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
-tekst af hver af følgende forfattere:  Henrik Pontoppidan  og Klaus Rifbjerg
- Værklæsning: Spillefilm.
- litteratur og medieanalytiske begreber og metoder
- litteraturhistorie

Faglige mål:

- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder a
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
- kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
-  perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Omfang af pensum: 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tendenser i samtiden

I forløbet har klassen arbejdet med tendenser i samtiden med fokus på autofiktion, realisme og postkolonial litteratur. Som en del af forløbet har vi læst romanen: "Skulle der komme et menneske forbi".

Primærtekster:

Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017)
Martin Kongstad: "Det vi kalder Berna"(2009)
Niviaq Korneliussen: "Ønskeseddel" (2014)
Liv Duvå: Uddrag af "Ned fra Himlen" (2024)
Erlend Loe: Uddrag af "Doppler" (2007)
jonas hassen khemiri: Uddrag af "Farklausulen"

Baggrundslitteratur:
Afsnit om nyere litteratur fra litteraturen på langs og tværs https://litthist.systime.dk/?id=294

Følgende afsnit fra litteraturportalen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2654&L=10 og https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1596&L=10
Interview med Thomas Korsggaard
PP med begreber til forløbet
Interview med Liv duvå i deadline.

Pensum: 380 sider

Kernestof:

- danske tekster fra de seneste 20 år o
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- svenske og norske tekster på originalsprog̶-
- litteraturanalytiske begreber og metoder
- litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Litteraturhistoriske nedslag

I forløbet har vi arbejdet med forskellige litteraturhistoriske nedslag: Middelalder, folkeligt gennembrud, mellemkrigstid, efterkrigslitteratur og konfrontationsmodernisme


Primærtekster:
Ebbe Skammelsøn (ukendt)
H.C. Andersen "Den lille pige med svovlstikkerne"( 1845)
Johannes V, Jensen "Mortens Jul" (1899)
Tom Kristensen: "Angst" (1930)
Harald Herdal "Før Jul" (1932)
Martin A Hansen "Roden" (1953)
Karen Blixen "Ringen" (1957)
Tove Ditlevsen "Dolken" (1963)
Dan Türell "Jul igen pul igen"(1977)


Baggrundslitteratur:

Slideshows med information om perioder og forfattere

Kernestof:



̶ mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Karen Blixen og Martin A. Hansen

̶ litteraturanalytiske begreber og metoder
Litteraturhistorie

Faglige mål:

̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden

̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Omfang af pensum: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse, Fortolkning og perspektivering 11-12-2024
Aflever jeres præsentation af ringen og Dolken her 27-01-2025
A 3o DA skr. sygeprøve 11-02-2025
A 3o DA skr. sygeprøve 1 12-02-2025
Terminsprøve feedback 25-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer