Holdet A 2022 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Markus Kloppenborg Vellev
Hold A 2022 DA/p (A 1p DA, A 1p DA SO, A 2p DA, A 3p DA, A 3p DA SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP + Identitet, internet og sociale medier
Titel 2 Værklæsning: "Institutionaliseret"
Titel 3 Novellen
Titel 4 Romantikken
Titel 5 Nyhedsformidling
Titel 6 Dokumentarisme
Titel 7 Det moderne gennembrud
Titel 8 Teknologi og menneske
Titel 9 DHO-forløb: Hvem hjælper i velfærdsstaten?
Titel 10 Ungdommen set gennem litteraturen
Titel 11 Humor, Holberg og oplysning
Titel 12 Terminsprøven venter(Skriftlighed)
Titel 13 Slægt og identitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP + Identitet, internet og sociale medier

AP-DANSK:

Fagligt fokus:
Forløbet har fokus på, hvordan genrer og virkemidler bruges i moderne kommunikation, især i digitale og multimodale medier. Eleverne arbejder både analytisk og produktivt med forskellige genrer og platforme – fra nyhedsartikler til TikTok og debat. Forløbet styrker elevernes evne til at analysere samspil mellem tekst, billede og lyd samt at kommunikere målrettet i forhold til afsender, modtager og situation.


Fagligt indhold
- Genrer og genrekoder, fakta- og fiktionskoder, egenproduktion i forskellige genrer
- Multimodale tekster og modaliteternes affordans, eksempler fra online nyhedsmedier og TikTok analyseres
- Kommunikationsanalyse, Ciceros pentagram. Analyse af afsender-/modtagerforhold, sprog tilpasset kommunikationssituationen samt modtagerbevidst formidling
- Denotation og konnotation, analyse af både billeder og skrift
- Argumentationsanalyse, Toulmins model, afholdelse af debat samt analyse af andres argumenter samt appelformer

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster  
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

IDENTITET, INTERNET OG SOCIALE MEDIER
Fagligt indhold
- Genopfriskning af begreber fra AP: Ciceros model, multimodalitet, argumentationsanalyse
- STEPPS-kriterier for succes på netter: social kapital, udløser, følelser, offentligt, praktisk værdi, fortælling
- Goffman: Front-, backstage og middle region.
- Performance, autenticitetsmarkører og fiktionalitet.
- Kommunikation på nettet og høflighedsprincipper
- Influencermarketing, push- og pull-kommunikation
- Intro til personkarakteristik
- Analyse af kendte og influenceres/micro-celebrities’ Instagram-profiler både ift. STEPPS, kommunikation og evt. influencermarketing
- Analyse af udvalgte kommentarspor på Facebook med fokus på kommunikation, argumentation og høflighedsprincipper
- Analyse af digt fra White Girl 2 af Christina Hagen (fokus på Goffman og personkarakteristik)
- Egenproduktion af forskelligartede Instagram-posts både ift. modtagerorienteret kommunikation, marketing og fronstage-performance

Tekster:
- Flere forskellige selvvalgte danske Instagramprofiler og -posts.
- Udvalgte posts fra @elvirapitzner, @nutidensmor og @mette
- Berlingske-artikel om unge kvinders brug af filtre: https://www.berlingske.dk/samfund/emillie-veronica-og-aviaja-redigerer-sig-til-det-perfekte-ydre-paa-sociale
- Selvvalgte kommentarspor på Tv2 nyheders Facebook-side
- Uddrag fra Christina Hagen: White Girl 2, 2012

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit fra Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal 2018, Systime i-bog 2019, https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk
- Digital kommunikation - Web 2.0  
- Autenticiteten under pres
- Frontstage, backstage og middle region
- Push og pull-kommunikation på sociale medier
- Influencer marketing

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster  
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- danske tekster fra de seneste 20 år
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Samlet omfang: ca. 100 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Værklæsning: "Institutionaliseret"

Litterært forløb om INSTITUTIONALISERET:

Læs INSTITUTIONALISERET med fokus på b.la autofiktive koder, miljø- og personkarakteristik

Se og hør Haidar Ansari læse uddrag op fra INSTITUTIONALISERET

Læs interview med Haidar Ansari om INSTITUTIONALISERET
Gennemførsel af analytiske, kreative og skriftlige opgaver til INSTITUTIONALISERET

Omfang: 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Novellen

Fagligt fokus:
Forløbet introducerer eleverne til litterære genrer med særligt fokus på den klassiske og moderne novelle. Eleverne arbejder med analyse af noveller på både indholds- og formniveau og træner at danne fortolkningshypoteser. Der arbejdes med både mundtlig og skriftlig formidling, og forløbet styrker elevernes litterære forståelse, analytiske færdigheder og evne til at perspektivere tematisk og litteraturhistorisk.

Fagligt indhold
- Intro til litterære genrer
- Den klassiske og moderne novelle
- Miljø- og personkarakteristik, analyse af konflikter og relationer
- Analyse af indre komposition, fortæller, synsvinkel, fremstillingsformer
- At åbne tekster og danne fortolkningshypoteser
- Skriftlig og mundtlig novelleanalyse af forskelligartede noveller
- Træne analyse (indhold og form), fortolkning og litteraturhistorisk og tematisk perspektivering
- Træne skriftlig formidling

Tekster:
- Lønningsdag af Martin Andersen Nexø, 1900
- Alle kan ro af Pia Juul, 2014
- Vintermedister af Thomas Korsgaard, 2017
- Afløb af Helle Helle, 2000 (aflevering)
- Violvej af Lotte Kirkeby, 2016 (aflevering)

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit i Håndbog til dansk https://hbdansk.systime.dk :
- 3.1 Hvad handler teksten om?
- 3.3 Fortæller
- 3.4 Fremstillingsformer
Udvalgte afsnit i Begreb om dansk https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/ :
- Motiv, miljø og personer

Kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år
- kanonforfattere: Martin Andersen Nexø
- litteraturanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning og fælles tekstlæsning
Gruppearbejde og makkeranalyser
Individuelt analysearbejde og skriftlige afleveringer
Mundtlige fremlæggelser og klassesamtaler
Skriveøvelser med fokus på formidling af fortolkning

Omfang: ca. 60 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Romantikken

Fagligt fokus:
Forløbet introducerer eleverne til romantikken som litterær og filosofisk strømning og sætter fokus på både idéhistoriske og æstetiske aspekter. Eleverne arbejder med Platon som filosofisk forudsætning og undersøger, hvordan de romantiske retninger udtrykker forskellige verdensbilleder, menneskesyn og natursyn. Forløbet indeholder også perspektivering til moderne forestillinger om identitet, natur og kunst. Afslutningsvist introduceres romantismens mørkere udtryk gennem Blichers forfatterskab

Fagligt indhold:
- Den historiske kontekst
- Platons dualistiske verdensbillede, idéer og fænomener, hulelignelsen
- De tre retninger: Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik
- Enhed/splittelse, guddommelig sammensmeltning, kunstneren som geni, besjæling, panteisme, dualisme, nationalromantik
- Perspektivering af romantikkens temaer til i dag
- Kort intro til Blichers romantisme

Tekster:
- Morgen-Vandring af Adam Oehlenschläger
- Indvielsen af Schack Staffeldt
- I Danmark er jeg født af H. C. Andersen
- Danmarks Trøst af Grundtvig
- Enten Paa Sneen, Var det Synd? eller Angst af Emil Aarestrup
- Hosekræmmeren af St. St. Blicher (værk)

Baggrundslitteratur:
Følgende afsnit i Brug litteraturhistorien https://bl.systime.dk/?id=1 :
- Universalromantikken
- Nyplatonismen
- Romantismen
- Ak, hvor forandret! St. St. Blichers noveller

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden  

Arbejdsformer:
Fælles tekstlæsning og klassesamtaler

Gruppearbejde med fokus på retninger og tekstnære analyser

Skriftlige øvelser: analyse, perspektivering, diskussion

Elevfremlæggelser med visuelle præsentationer

Omfang: ca. 60 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskopgave - Indholdsanalyse af Afløb 19-02-2023
SO2: Gruppekontrakt 27-02-2023
SO2: Kildeliste 01-03-2023
SO2: Disposition til videopræsentation 02-03-2023
SO2 digitalisering 03-03-2023
SO2: Videopræsentation 03-03-2023
Tilmelding til Danmarkstur 16-03-2023
Analyse og fortolkning af novellen Violvej 11-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nyhedsformidling

Fagligt indhold:
- De klassiske nyhedskriterier + kritik af dem og konstruktive nyheder
- Nyhedstrekanten, avisens genrer, avistyper, fortællende journalistik, vinkling, målgrupper ift. politisk tilhørsforhold, stofområder
- Avisens historie: Den censurerede avis, menigheds- og partiavisen, den moderne avis og nyheder på internettet

Tekster:
- Nyhedsartikler fra forskellige aviser samme dag om legalisering af hash (fokus på vinkling)
- Blod mod blod af Kim Faber, Politiken 2005 (fortællende)


Baggrundslitteratur:
- Håndbog til dansk: Avisjournalistik https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675
- Begreb om dansk: Journalistik - når tekster vil informere https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=362
- Kritik af nyhedskriterier
https://journalisten.dk/her-er-zetland-b-t-og-jvs-bud-pa-nye-nyhedskriterier/?fbclid=IwAR1C96bICdI7p4gA8R-Cc7v9q3nQYqP7H9URgnqlBKG_Hvb0I9Xp-huUjwQ
- Diverse korte artikler om avisens historie

Kernestof:
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reklamefilm for Bornholm 23-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dokumentarisme

Fagligt fokus:
Eleverne skal opnå forståelse for, hvordan virkelighed og fiktion blandes i moderne dokumentarproduktioner. Gennem arbejdet med både fakta- og fiktionskoder, etiske dilemmaer og dramaturgiske greb bliver eleverne i stand til at analysere og forholde sig kritisk til medieproduktioner, der præsenterer sig som autentiske.

Fagligt indhold
- Fakta- og fiktionskoder i dokumentarfilm samt etiske overvejelser
- Autenticitetsmarkører og fiktionalisering
- Fremdrift og spænding (konflikt, cues, surprise, suspense)
- Dramaturgiske modeller: Berettermodellen eller bølgemodellen
- Dokumentartyper: Observerende, dybdeborende, deltagende, refleksiv, poetisk, dramatiseret
- Billedbeskæring, perspektiv, fortælleteknik


Tekster:
- Udvalgte sekvenser fra ”De kødædende bakterier” afsnit 1: ”Mathildes kamp” (DR 2021) https://www.dr.dk/drtv/se/de-koedaedende-bakterier_-mathildes-kamp_273656
- ”Ulykken der ændrede alt” kortdok fra P3 x DRTV 2020 https://www.youtube.com/watch?v=RW0oFoq_Phs (aflevering)
- Diverse nyhedsartikler om svindleren Casper Rieper-Holm
- Værk: ”En fremmed flytter ind” af Nicole N. Horanyi 2017 https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/en-fremmed-flytter-ind (aflevering)

Baggrundslitteratur:
- Håndbog til dansk: 5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
https://hbdansk.systime.dk/?id=224&L=0#c1435
- Textur: Den observerende dokumenter + Den dybdeborende dokumentar
https://textur.systime.dk/?id=261 og https://textur.systime.dk/?id=405

Faglige mål og kernestof (jf. læreplanen):
Analysere og fortolke forskellige typer af ikke-fiktive og fiktive tekster i samspil med andre udtryksformer (film, billeder, lyd)

Anvende faglige begreber om medieanalyse, herunder dokumentarformer, dramaturgiske modeller og virkemidler

Reflektere over genre, virkelighedsforståelse og etik i medietekster

Demonstrere viden om sproglige, visuelle og audiovisuelle virkemidler

Arbejdsformer:
Klasseundervisning med fælles gennemgang af begreber og filmklip

Gruppearbejde og elevfremlæggelser

Individuelt analysearbejde

Skriftligt arbejde

Samlet omfang: ca. 60 ns

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af kortdok 02-10-2023
En fremmed flytter ind 30-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det moderne gennembrud

Fagligt fokus:
Forløbet giver eleverne indsigt i det moderne gennembrud som litterær og samfundsmæssig strømning med vægt på litteraturens rolle i samfundsdebatten. Der fokuseres på overgangen fra idealisme til realisme og naturalisme, og eleverne arbejder med litteratur, der sætter problemer under debat – særligt i relation til køn, kirke og klasse. Der arbejdes analytisk med stil, fortællertype og virkemidler samt med at forstå de holdninger og værdier, der præger perioden. Forløbet afsluttes med debatrollespil om sædelighedsfejden.

Fagligt indhold
- Tilbageblik på romantikken og idealismen
- Historisk overblik: Danmark i 1870’erne. Levevilkår, naturvidenskab (Darwinisme og positivisme) og filosofi (Nietszche)
- Litteraturens rolle: At sætte problemer til debat, de tre k’er: køn, kirke og klasse
- Analyse og fortolkning af forskellige tekster fra perioden med særligt fokus på indholdsanalyse, analyse af skrivestil samt litteraturhistorisk fortolkning
- Naturalistisk og impressionistisk skrivestil. Objektivitet samt brud på dette, skjult/synlig fortæller og ironi
- Indholdsmæssigt fokus på sædelighedsfejden, de tre synspunkter: traditionel, konservativ og progressiv, argumentation og debat-rollespil

Tekster:
- Fra husets tag af J.P. Jacobsen, 1870
- Summus jus, summa injuria. Barnemordet, Erik Henningsen, 1886 (billede)
- Udslidt, H. A. Brendekilde, 1889 (billede)
- Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan, 1885
- Den sidste balkjole af Herman Bang, 1887
- Et dukkehjem (uddrag) af Henrik Ibsen, 1879
- Constance Ring (uddrag) af Amalie Skram, 1885
- Støv af Olivia Levison, 1885

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit fra Det moderne gennembrud #metoo https://detmodernegennembrud.systime.dk/
- Det moderne gennembrud
- George Brandes indleder perioden
- Henrik Pontoppidan og den sociale indignation
- Den naturalistiske skrivestil
- Herman Bang og de stille eksistenser
- Impressionisme
- Sædelighedsfejden
Derudover:
- Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang https://www.dr.dk/drtv/episode/oegendahl-og-de-store-forfattere_-herman-bang_334154
- Elisabeth Grundtvig om det sædelige lighedskrav
https://historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/koen-og-seksualitet/4-koen-tid/det-saedelige-lighedskrav

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- billeder
- danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder
- kanonforfattere: Herman Bang og Henrik Pontoppidan
- litteraturanalytiske begreber og metoder
- litteraturhistorie

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden  

Arbejdsformer:
Klasseundervisning og fælles tekstlæsning
Gruppearbejde og tekstnære analyser
Skriftlige øvelser: analyse og perspektivering
Mundtlige fremlæggelser og debat
Rollespil: sædelighedsfejden med de tre synspunkter

Omfang: ca 60 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Teknologi og menneske

Tematisk forløb med fokus på forholdet mellem menneske og teknologi. Der arbejdes med alle tre perspektiver: det litterære, det sproglige og det mediemæssige.

I arbejdet med det litterære perspektiv har der været nedslag i forskellige perioder (1900'erne + 1960'erne + nyeste tid). Der har især været fokus på sproglige og lyriske virkemidler samt modernismen.

Det mediemæssige perspektiv er belyst ved arbejde med nogle artikler og debatten om AI, men også dokumentaren og filmiske virkemidler.

Sprogligt har vi arbejdet både reflekterende og debatterende med chat-gpts muligheder og begrænsninger. Kan chat-gpt skrive digte? Kan (og bør) AI hjælpe med at skrive - og rette - afleveringer?

Fordybelsestid: arbejde med at skrive debatindlæg og træne god argumentation samt videoaflevering for at træne mundtlig formidling.

Tekster:
- Johannes V. Jensen “På Memphis St.” (1906)
-Johannes V. Jensesn "Maskinerne"
- Peter Seeberg “Patienten” (1962)
- Caspar Eric: “Nike” (uddrag) (2015)
- Tobias Rahim: “Sang til Siri” (2020)
-Det er blevet os pålagt af Klaus Rifbjerg
-TeVe og Skærmen lyser blåt på hvide vægge af Michael Strunge


- Dr dokumentar: "Kjeld og Hilda tester fremtiden - livet med robotter" (2020), afsnit 1

- Jørgensen: “Gymnasierektor: Skolen skal rumme både kunstig og menneskelig intelligens”, i: Altinget, 26.01.23

- Jakobsen, Kristiansen & Spies:
“Universitetsstuderende: Gav din gymnasielærer også karakter som vinden blæser? Det er der nu en løsning på”, i: Politiken 23.07.24


Baggrundslitteratur
Lindegaard, Cecilie: "Industrialiseringen i Danmark " i: Teknologiens tekster, Systime iBog https://teknologienstekster.systime.dk/?id=159

Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/. Følgende kapitler:
"7. 1890-2000: Modernisme og realisme"
"60'er modernisme" (uddrag)

Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, følgende kapitler:
4.2 - Sproglige billeder
4.3 - Sproglige figurer
4.10 - Argumentation
5.2 - Dokumentarfilm

Faglige mål og kernestof (jf. læreplanen):

-billeder, film og øvrige multimodale tekster
-danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
-mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
-mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Arbejdsformer: Vekslende arbejdsformer, CL stuktur, mundtlige præsentationer etc.

ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 DHO-forløb: Hvem hjælper i velfærdsstaten?

Fagligt indhold
- Forforståelse af velfærdsstatens rolle
- Person- og miljøkarakteristik, fortolkning og perspektivering
- Erhvervsrettet kommunikation om velfærdsuddannelser
- Repetition af DMG med fokus på realisme og naturalisme, samfundskritik og de tre K’er samt statens rolle
- At skrive analyserende: PEEL/PEFO (pointe, eksempel, forklaring, overledning)
- At skrive diskuterende: sproglige diskussionsmarkører, argumentation og Toulmin
- Digtanalyse: Ordklasser og ordvalg, semantiske felter, stilistiske virkemidler, sproglig stil
- Repetition af filmanalyse med fokus på stilistiske virkemidler, handlingsforløb og komposition, konflikt


Tekster:
- ”I bor da meget pænt” af Thomas Korsgaard, novelle 2019
- ”En stor dag” af Henrik Pontoppidan, novelle 1899
- Kapitel 6 og 16 i ”Barndommens gade” af Tove Ditlevsen, roman 1943
- ”Det er blevet os pålagt” af Klaus Rifbjerg, digt 1960
- Værk: ”Drømmen” af Niels Arden Oplev, spillefilm 2006
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tilmelding til Berlin 05-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Ungdommen set gennem litteraturen

Fagligt fokus:
Forløbet undersøger, hvordan ungdomsliv og identitet er blevet skildret i dansk litteratur i perioden fra mellemkrigstiden og frem til det 21. århundrede. Eleverne analyserer, hvordan unges forhold til forældre, samfund og eksistens ændrer sig i takt med kulturelle og historiske omvæltninger, og hvordan dette kommer til udtryk i både form og indhold. Gennem arbejdet med lyrik, prosa og medietekster opnår eleverne forståelse for forskellige generationers ungdomserfaringer og udtryksformer.


Primære tekster

Ungdom i mellemkrigstiden
- Til mine forældre af Rene Carsten Nielsen
- Til mine forældre og det underste land af Gustaf Munch Petersen
- Rio Janeiro af Tom Kristensen
- Før Jul af Herold Herdal

Ungdom i efterkrigstiden
- Karen Blixen: Ringen
- Tove Ditlevsen: Dolken
- Michael Strunge: Natmaskinen
- Caspar Eric: Jeg er til fest
- Martin A. Hansen: Roden
- Bjørg Vik: Kystlandskab
- Skam(NRK)

Sekundære tekster:
-  Mellem de to verdenskrige: https://bl.systime.dk/?id=217
- Mellemkrigstidens skrivestile(fokus på modernisme og realisme): https://bl.systime.dk/?id=213
-Det ultimative digt til forældre generationen, Information, Kristian Bjørnkær 2012: https://www.information.dk/kultur/2012/08/ultimative-digt-foraeldregenerationen
-Reaktioner i litteraturen: det sociale oprør: //bl.systime.dk/?id=214
-Lærerpowerpoints

Kernestof:
-mangfoldige litterære genrer
-danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
-mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
-svenske og norske tekster på originalsprog  
-litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder litteratur-, sprog- og mediehistorie.


Arbejdsformer:
Klasseundervisning og fælles læsning
Gruppearbejde og elevoplæg
Skriftlige opgaver (analyse, sammenligning, perspektivering)
Lyrikanalyse og genretræning
Visuelle præsentationer af tematik og tekstudtryk
Diskussion af ungdomsbilleder og identitet i litteratur og medier

Omfang: ca. 100 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Humor, Holberg og oplysning



Forløbet:
Oplysningstiden udgør den centrale kontekst for dette forløb. Forløbet opbygges om dramaerne "Erasmus Montanus" og ”Jean de France” af Ludvig Holberg som værk, med fokus på de satiriske og dialogiske elementer, samt oplysningstiden som den periodemæssige kontekst. I slutningen af forløbet trækkes paralleller til hvordan humor og satire fremstilles i dag i medierne. Dette gøres blandt andet for at imødekomme elevernes kulturelle horisont og skabe en bro til det ukendte sanseområde, som ældre litteratur kan være for flere elever. Lærerens rolle bliver hertil at være guiden mellem den velkendte og den fremmed livsverden for eleverne(informeret af Thomas Ziehe).



Formål
Forløbets faglige mål
Herudover: Mål der kan relateres til almendannelse og studiekompetencer

Faglige mål og fagligt indhold:
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder




Indhold
Kernestof og supplerende stof

Kernestof: Kernestof
Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor roman,
digtsamling og dokumentarfilm skal være repræsenteret. Mindst to af værkerne skal have tilknytning til et forløb, der fortrinsvis
har et litterært perspektiv.

Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster,
medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster.

Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og
tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.

Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam
Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen,
Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling,
dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.

Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.



Metode
Didaktiske principper, arbejdsformer

Induktiv tilgang(Hvad er humor og satire for jer?)

Tydelig kommunikation: dagsorden + afslutning.

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde(herunder særligt matrix)
- Pararbejde
- Lærerstyret undervisning

Fysisk bevægelse + CL stukturer

Høj sekvensering

Catchsekvenser

Motivationsteori:
- Opgaveværdi
- Kompetence-drivkræfter

I dette forløb er særligt informeret af Vygotskys læringsforståelse. Således har jeg et blik for de enkelte elevers zone for nærmeste udvikling og en opmærksomhed på at eleverne skal tilegne sig sproget i netop det faglige rum, som humorforløbet udgør. Ambitionen er således, at eleverne kan lære at anvende de begreber de tilegner sig inter psykisk i mødet med kulturen og sproget i undervisningsrummet og gøre disse intra psykiske. Ideen er at dette vil styrke elevernes mulighed for faglig succes i mødet med eventuelle eksamensspørgsmål, der er litteraturhistorisk funderede. Her vil eleverne forhåbentlig havde erhvervet sig elementer af et sprog, der er særlig virksomt i en danskfaglig kontekst



Materiale
Tekster, film m.m.

Kernestof:
Ludvig Holberg, Erasmus Montanus, 1723 (Værk) (det kgl. bibliotek)
Ludvig Holberg, "Jean de France" 1722 (litteraturhistorien på langs og...)
Ludvig Holberg: epistel 390, 1749 (litteraturhistorien på langs og ...)
"Guru" sæson 1, episode 1, tv-serie af Simon Kvamm, DR, 2021
Drengene fra Angora, DRtv, selvvalgte episoder.

Ludvig Holberg: Epistel 66(1748)

Christian Lollikes greb om Holberg:
DR dokumentar: ”Teaterblod. Holberg 4ever” https://www.dr.dk/drtv/se/teaterblod_-holberg-4ever_334137
Videoer fra Christian Lollikes Erasmus Montanus på Aarhus Teater 2017 https://www.peripeti.dk/2017/02/14/erasmus-montanus-af-instruktoer-og-dramatiker-christian-lollike-aarhus-teate/

Supplerende stof:
Litteraturhistorien - på langs og på tværs, kap. 4: Oplysningstiden, systime 2023
Artikel fra Holbergskrifter.dk om Jean de France
Holberg og Snobberne (pdf)
Ludvig Holberg: Epistel nr. 390 (1749)
Humour Toolbox (engelsk teori om humor)
Alternativet forsvarer Støjberg.docx,  Rokkoposten

Evaluering
Evaluering af elevernes læring og undervisningen

I dette forløb er både evaluering af elevernes læring og undervisningen centralt. Løbende vil der således være formative evalueringer, der har til formål at behandle hvad det næste skridt i elevernes læring er. Ved afslutning af forløbet vil en summativ evaluering finde sted med fokus på lærerens undervisning. Ved at fokusere på formative evalueringer i den løbende undervisning gives muligheden for at få en fornemmelse af elevernes læring samt tydeliggøre de faglige mål, der skaber en sammenhæng i forløbet.

Omfang ca. 50 ns

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Slægt og identitet

Forløbet belyser, hvordan litteraturen gennem tiderne har skildret forholdet mellem individ og slægt, samfund og identitet. Eleverne arbejder med ældre og nyere litterære genrer – fra folkeviser til digte, drama og moderne prosa – og analyserer, hvordan skiftende tiders værdier og verdenssyn kommer til udtryk i form og indhold. Forløbet rummer både analytisk og skriftlig træning og afsluttes med essay-skrivning med afsæt i et tema.
Endvidere repeteres reklame- og kortfilmsanalyse

Fagligt indhold
- Middelalderen, slægtssamfund vs. moderne samfund
- Tre typer folkeviser: Ridderviser, trylleviser, skæmteviser
- Folkevisernes personer og indhold
- Blichers romantisme
- 00’ernes litteratur: Genreeksperimenter og identitetssøgen
- Analyse af kortfilm
- Analyse af digte
- At skrive et essay
- Slægt og identitet i populærkultur


Tekster:
- Folkevise: Elverskud
- Folkevise: Torbens datter
- Solsorten af St. St. Blicher
- Kortfilmen Sabbat
- Plastikblomst af Yahya Hassan
- ”Kongehuset”, Thomas Kluge, 2013
-       "Mælk er mere end mælk", Arla 2023
-        "Ned fra himmelen" (uddrag) af Liv Duvå, 2024

Baggrundslitteratur:
- Analyse af digte: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
- Folkeviser: https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=4863#c19421
-       Billedanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
-       Analyse af kortfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
-      Laswell kommunikationsmodel og reklameanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=227#c1654
-     Fokus på nyeste tid, autofiktion og realisme: https://litthist.systime.dk/?id=294

Kernestof:
-billeder, film og øvrige multimodale tekster  
-danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
-litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning og tekstlæsning

Gruppearbejde og elevfremlæggelser

Tekstanalyse og genrearbejde

Skriftlige øvelser og refleksion

Omfang: ca. 70 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer