Holdet A 2022 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Birthe Haarder
Hold A 2022 DA/q (A 1q DA, A 1q DA SO, A 2q DA, A 3q DA, A 3q DA SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation
Titel 2 Autofiktion
Titel 3 Dokumentarforløb
Titel 4 Novelleforløb
Titel 5 SO2 - Digital dannelse
Titel 6 Danmark i 1800-tallet
Titel 7 Mediehistorie og nyhedsformidling
Titel 8 Oppe og nede
Titel 9 Diskursanalyse
Titel 10 Tine Høeg: Tour de chambre. Værklæsning
Titel 11 Skoleliv i velfærdsstaten
Titel 12 Eksistentialisme
Titel 13 Jonas Poher Rasmussen: Flugt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation

Formål:
• At du bliver bedre til at tale, så andre lytter
• At du bliver bedre til at argumentere for en sag
• At du bliver bedre til at forstå, analysere og forholde dig kritisk til andres argumentation


Faglige mål for forløbet:

• At få viden om begreberne retorik og argumentation
• At få kendskab til forskellige talegenrer
• At kunne holde en velforberedt, velargumenteret og velstruktureret tale og deltage overbevisende i en debat.
• At kunne benytte det retoriske pentagram
• At kunne benytte Toulmins argumentationsmodel
• At kunne redegøre for og gøre brug af appelformer og retoriske virkemidler
• At kunne analysere og vurdere argumentationen i en tale.

Baggrundsmateriale:

Annette Hauge Nielsen m.fl.: ”Dansk på ny”, kapitlet retorik og argumentation samt afsnittet "Stemmens virkemidler" under kapitlet "Mundtlighed": (Systime) https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=280
Desuden eget materiale, øvelser og filmklip fra nettet

Primærtekster:
- Nivaq Coneliussens tale ved Nordisk Råds Litteraturpris
- Erika de Casiers takketale, da hun modtager Kronprisparrets pris
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla

Skriftligt arbejde:
- Eleverne skriver i par en tale og holder talerne for klassen
- Eleverne analyserer undervejs i forløbet tre taler og arbejder i denne forbindelse både i grupper og individuelt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af Niviaq Korneliussens tale 25-11-2022
Arbejdsark X er bedre end Y 05-12-2022
Analyse af Sofie Lindes tale 16-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Autofiktion

Faglige mål
- At du bliver bekendt med den litterære genre autofiktion, og at du i den forbindelse kan reflektere over hvordan litteratur kan forstås i samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- At du kan analysere en tekst med fokus på dens autofiktive dimension. Du skal have forståelse for begrebet “dobbeltkontrakten", kunne genkende autofiktive teksters autencitetsmarkører samt tegn på fiktionalisering.
- At du kan reflektere over, hvilken betydning det har at arbejde med forskellige metodiske tilgange når du analyserer litteratur.

Kernestof
- Der er læst tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste 5 år
- I forløbet har vi arbejdet med litteraturanalyse og -fortolkning og anvendendt relevante litterære metoder
- Vi har arbejdet med tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Skriftligt arbejde
- Analysere uddrag af 'Institutionaliseret' og 'Planen' med fokus på teksternes autofiktive dimension
- Kreativ opgave: Skrive et digt baseret på dit eget barndomsmiljø

Litteratur:
- Haidar Ansari 'Institutionaliseret' (2022) (uddrag tilsvarende 6,7 normalsider)
https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/ansari-haidar?resource=225375f8-c8fd-40b3-991c-1d07e6b0777f
- Morten Pape 'Planen' (2015) (uddrag tilsvarende 5 normalsider): https://5aarslitt.systime.dk/?id=221#c757
- 'Tusind jeg'ers fortælling' af Louise Lindhardtsen (2022) (uddrag): https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/ansari-haidar?resource=a161df7e-015a-41fb-b1bb-a7b17bb406e0
- 'Autofiktion' af Jan A.H. Petersen (2019) (uddrag): https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
- Egne slides
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Digt om barndom 09-01-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentarforløb

Et tværfagligt forløb i dansk og engelsk omhandlende dokumentarfilm som genre.

Forløbet er bygget op om dokumentarfilmens fire typer - Den klassiske, den poetiske, den observerende og den interaktive dokumentar. I forløbet skal I lære at analysere og fortolke dokumentarfilm med fokus på dokumentarens forskellige stilarter, filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører og tegn på fiktionalisering.

Arbejdsformer:
Eleverne har undervejs arbejdet med eksempler på dokumentarfilm i projektgrupper med fokus på det gode gruppearbejde. Som afslutning på forløbet har alle grupper valgt en dokumentar som de har fordybet sig i og gjort til genstand for en skriftlig analyse. Med afsæt i opgaven har eleverne i grupper efterfølgende lavet fremlæggelser for klassen.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- analysere og fortolke fiktive tekster analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år
- medieanalytiske begreber og metoder

Tekster:
- Bill Nichols, "Introduktion til dokumentar" (2001)
- Jan Aasbjerg Haugaard Petersen "Definition af dokumentarfilm" (2019)
- Filmcentralens Filmleksikon "Filmiske virkemidler"

Film/TV-serier:
- TV2: "Herlufsholms hemmeligheder" (2022) (værk)
- Joachim Ladefoged: "Mirror" (2009)
- Darby Wheeler: "Hip Hop Evolution" af  (2016)
- Bassam Tariq: "Ghosts of Sugar Land" (2019)
- Jimmy Chin: "Free Solo" (2018)
- John Wilson: "How to with John Wilson" (2020)
- Robert Flaherty: "Nanook of the North" (1922) (uddrag)
- Netflix: "The Dancing Bird of Paradise Scene from Our Planet" (2019) (uddrag)
- Radiohead & Grant Gee: "Meeting People Is Easy" (1997) (uddrag)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af selvvalgt dokumentar 10-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Novelleforløb

Introduktion til litterær analyse
I dette forløb får I vigtige redskaber til at kunne analysere en skønlitterær tekst. Med udgangspunkt i novelle-genren gennemgår vi danskfagets værktøjskasse til litterær analyse. Vi skal i forløbet arbejde med tre forskellige noveller.

Faglige mål
I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning. I skal kende og kunne anvende følgende faglige begreber:
- Præsentation af en tekst
- Formanalyse: personkarakteristik, komposition, fortællertyper, fremstillingsformer
- Tematisk analyse og sammenfattende tolkning

Litteratur
- Thomas Korsgaard (2017) 'Vintermedister' fra novellesamlingen Skam
- Naja Marie Aidt (2006) 'Søndag' fra novellesamlingen Bavian
- Martin Andersen Nexø (1900) 'Lønningsdag (En idyl)' fra Muldskud

Baggrundstekster
- Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, udvalgte sider fra kap. 2 og 3 på https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
- Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2023). "10. Novelle." I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=129
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videoaflevering (vintermedister) 31-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 SO2 - Digital dannelse

Faglige mål:
- analysere en problemstilling ved at kombinere viden fra flere forskellige fag
- perspektivere besvarelsen af en problemstilling i forhold til kulturelle, sproglige og
digitale problemstillinger i samtiden
- søge, udvælge og behandle relevant faglig information
- forholde jer kritisk til faglig information og eget arbejde
- beherske mundtlige fremstillingsformer
- beherske tekniske virkemidler i fremstillingsformen (video, lyd, PowerPoint m.m.)

De fire delemner:
Net-etik og dannelse
Fake news og dets betydning for fremtidens samfund
Kunstig intelligens
Digital overvågning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Danmark i 1800-tallet

I dette forløb har vi arbejdet med romantikken og det moderne gennembrud. Optakt oplysningstidens tanker.

Vi har haft fokus på, hvordan teksterne er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Forløbet har tematisk været opdelt i de tre k'er: Kritik af køn, klasse og kirke. Hovedvægten har været på problemlitteratur om køn og klasse. Forløbet blev indledt med en kortere introduktion til romantikken, her har det primære fokus været hvad der diskuteres og forandres i overgangen til det moderne gennembrud.

Eleverne har analyseret tekster med fokus på nykritisk og socialhistorisk metode.

Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
- At i får indblik i centrale perioder i dansk litteraturhistorie
- At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet.
- At I bliver bevidste om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling.

Kernestof:
- Du skal have viden om romantikken og det moderne gennembrud.
- Vigtige begreber fra forløbet (knyttet til romantikken): Nyplatonisme, nationalromantik, universalromantik.
- Vigtige begreber fra forløbet (knyttet til det moderne gennembrud): Realisme og naturalisme.

Tekster:
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus akt 1, 2 og 3
Brandes, Georg (1872) "Indledningsforelæsning til emigrantlitteratur" (Uddrag)
Ibsen, Henrik (1879): Et dukkehjem (værk)
Herman Bang: Den sidste balkjole
Nexø, M. A. (1900): Lønningsdag (En idyl)
Oehlenschläger, Adam (1819): Der er et yndigt land
Oehlenschläger, Adam (1805): Morgenvandring
Overby, U.P. (1872): Socialisternes March
Pontoppidan, Henrik (1899): En stor dag
Pontoppidan, Henrik: Muldskud
Schack von Staffeldt, A.W. (1804): Indvielsen
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst
St.St. Blicher: Brudstykker af en landsbydegns dagbog (uddrag)

Baggrundsstof:
- Bryld, Carl-Johan: Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (I-bog, Systime). Følgende afsnit: "Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet" (9 videoer)
- Rather Homemade: “Romantikken” på https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
- Rather homemade: “Det moderne gennembrud” på https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014). Følgende afsnit: "Da Danmark blev moderne", "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud", "Litteraturens moderne gennembrud", "Retninger i det moderne gennembrud", "Mande- og kvinderoller til debat" og "Henrik Pontoppidan: ud med Gud"

Supplerende:
Kjær-Hansen, Barbara, m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
- Det moderne gennembruds samfund
- Livssyn og syn på litteraturen
- Det moderne gennembruds genrer
- Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Romantisk digt 28-04-2023
Novelleanalyse 26-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mediehistorie og nyhedsformidling

Fagligt indhold:
- De klassiske nyhedskriterier
- Nyhedstrekanten, avisens genrer, avistyper, fortællende journalistik, vinkling, målgrupper ift. politisk tilhørsforhold, stofområder, fakta- og fiktionskoder
- Mediehistoriens fem kommunikationskulturer, den censurerede avis, menigheds- og partiavisen, den moderne avis og nyheder på internettet

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation  

Tekster:
- Jonas Elmer: Det sublime (kortfilm)
- Helle Helle: Film
- Signe Wenneberg: Madeliten svigter underklassen, som æder sig ihjel i
frituremad
- Analyse af TV-avisen med fokus på nyhedskriterier og målgruppe
- Analyse af nyhedsartikler i forskellige medier på nettet.


Baggrundslitteratur:
- Mediehistorie og mediegenrer i Krydsfelt
https://krydsfelt.systime.dk/?id=144
https://krydsfelt.systime.dk/?id=145

Kernestof:
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Oppe og nede

I forløbet undersøger vi med afsæt i et danskfagligt materiale, der spænder over litteratur (sagprosa og skønlitteratur), medier (musikvideo og TV) og sprog (SoMe og debatindlæg), hvorledes klasse tematiseres, og hvordan klasseidentitet manifesterer sig, performes, forhandles og reproduceres politisk, kulturelt og æstetisk.
Pierre Bourdieus begreber økonomisk kapital, kulturel kapital, social kapital og symbolsk kapital inddrages

Faglige og fællesfaglige mål
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Tekster
Morten Pape: Planen (uddrag)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag)
Peder Frederik Jensen: Det Danmark du kender (uddrag)
Kristian Bang Foss: Frank vender hjem (uddrag)
Yahya Hassan: Ghettoguide og Barndom
Tessa og Orgi-E: Blæstegnen (musikvideo)
Barndom på bistand (dokumentar)
På røven i Nakskov (dokumentar)
Prinsesser fra blokken (dokumentar)
Snobberne, Rytteriet, DK-satire
Lars Løkke Rasmussens nytårstale 1. januar 2018 (uddrag)

Baggrundslitteratur
Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark,
Systime
https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?loopRedirect=1&id=1

Kernestof
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Diskursanalyse

Fagligt indhold
I dette forløb om diskursanalyse sættes der fokus på den måde, der tales om et emnet på, magten i sproget og det bestemte tankesæt, der er omkring et emne.
Følgende faglige begreber er anvendt i diskursanalysen:
nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere, konnotationer, antagonistiske diskurser, hegemoniske diskurs, dialektiske forhold, Fairclouds tredimensionelle model, antagonismepar
Ciceros pentagram
Retoriske virkemidler

Faglige og fællesfaglige mål
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Baggrundslitteratur
Anne B. Græsborg og Mette M. Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet.
https://diskurs.systime.dk/?id=1

Kernestof
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Tekster
Yahya Hassan: Det sjette opholdssted
Reklame for Malboro fra 1960'erne
Et godt liv (video, uddrag) fra Sundhedsstyrelsens kampagne
Ketty Dahl: Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behageligt alternativt ord for drab. Kronik Kristeligt Dagblad 2013
Choose Life: Abort gør dig ked af det (video) fra Retten til Liv kampagne

Temaer for diskursanalyse
1. National identitet
H.C. Andersen: Danmark, mit Fædreland
Maja Lee Langvad: Find Holger Danske (uddrag)
Naja Marie Aidt: Alting blinker
Brian Mikkelsen: tale på Det Konservative Folkepartis landsmøde, 2005

2. Prostitutionsdebatten i Danmark
Sexarbejdernes Interesseorganisation: 10 grunde til at afkriminalisere sexarbejde
Indstilling fra Konservativ Ungdom til Landsrådet: Stop diskrimination af sexarbejdere
Asta Olivia Nordenhof: Luderdigte, redigeret to år efter
Tanja Rahm: #14 - til dig der køber sex

3. Sundhed og identitet
Kampagnemateriale fra Landbrug og fødevarer: 6 om dagen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Tine Høeg: Tour de chambre. Værklæsning

Værkanalyse af Tour de chambre af Tine Høeg.
Mundtlig, fælles analyse af bogen med fokus på personkarakteristik, temaer, sprog, fortæller og komposition og genrehybrid.
Kreativ øvelse (rollespil).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Skoleliv i velfærdsstaten

Kernestof:
Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Læsning af tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme samt tekst fra 2000-tallet.

Tekster:
Thomas Korsgaard: "I bor da pænt"
Henrik Pontoppidan: "En stor dag"
Tove Ditlevsen: Kapital 6 og 16 af "Barndommens gade"
Klaus Ribjerg: "Skole"
Anders Arden Oplev: "Drømmen" (spillefilm), værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Eksistentialisme

Fagligt indhold
Vi har i dette forløb arbejdet med forskellige eksistentialistiske filosoffer samt senmoderne sociologer:
Søren Kierkegaard: spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den relogiøse
Friedrich Nietzsche: nihilisme, viljen til magt
Albert Camus: den absurde eksistentialisme
Jean Paul Sartre: eksistentialismens valg og handling
Anthony Giddens, Ervin Goffmann og Joshua  Meyrowitz: modernitet, identitet og selviscenesættelse.
Vi har analyseret litterære tekster og sagtekster med eksistentialistiske temaer.

Faglige og fællesfaglige mål
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Baggrundslitteratur
Liselotte: Henriksen: Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=128

Kernestof
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Tekster
Theis Ørntoft: Det er forvirrende tider, jeg skal fortælle om
Peter Seeberg: Hvile
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Karen Blixen: De blå øjne
Jan Sonnergaard: Sex
Thomas Blachman: Det kolossale menneske
Henrik Jensen: Det ordentlige menneske
Henrik Pontoppidag: Ørneflugt
Villy Sørensen: De dødsdømte
Ida Jessen: Ude på vandet
Helle Helle: Fasaner
H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorsteinsfejeren
Dorthe Nors: Kantslag
Nilo Sans: Det vellykkede liv er ikke lykkeligt, Information

Erlend Loe: Doppler (værk)
Klaus Rothstein: Erlend Loe. Doppler, anmeldelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Jonas Poher Rasmussen: Flugt

Værkanalyse
Eleverne har arbejdet skriftligt og mundtligt med Flugt, både i grupper og individuelt.
Fokus på fakta- og fiktionskoder, tematik og genren animeret dokumentar.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer