Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Birthe Haarder
|
Hold
|
A 2022 DA/q (A 1q DA, A 1q DA SO, A 2q DA, A 3q DA, A 3q DA SO)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik og argumentation
Formål:
• At du bliver bedre til at tale, så andre lytter
• At du bliver bedre til at argumentere for en sag
• At du bliver bedre til at forstå, analysere og forholde dig kritisk til andres argumentation
Faglige mål for forløbet:
• At få viden om begreberne retorik og argumentation
• At få kendskab til forskellige talegenrer
• At kunne holde en velforberedt, velargumenteret og velstruktureret tale og deltage overbevisende i en debat.
• At kunne benytte det retoriske pentagram
• At kunne benytte Toulmins argumentationsmodel
• At kunne redegøre for og gøre brug af appelformer og retoriske virkemidler
• At kunne analysere og vurdere argumentationen i en tale.
Baggrundsmateriale:
Annette Hauge Nielsen m.fl.: ”Dansk på ny”, kapitlet retorik og argumentation samt afsnittet "Stemmens virkemidler" under kapitlet "Mundtlighed": (Systime) https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=280
Desuden eget materiale, øvelser og filmklip fra nettet
Primærtekster:
- Nivaq Coneliussens tale ved Nordisk Råds Litteraturpris
- Erika de Casiers takketale, da hun modtager Kronprisparrets pris
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla
Skriftligt arbejde:
- Eleverne skriver i par en tale og holder talerne for klassen
- Eleverne analyserer undervejs i forløbet tre taler og arbejder i denne forbindelse både i grupper og individuelt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af Niviaq Korneliussens tale
|
25-11-2022
|
Arbejdsark X er bedre end Y
|
05-12-2022
|
Analyse af Sofie Lindes tale
|
16-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Autofiktion
Faglige mål
- At du bliver bekendt med den litterære genre autofiktion, og at du i den forbindelse kan reflektere over hvordan litteratur kan forstås i samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- At du kan analysere en tekst med fokus på dens autofiktive dimension. Du skal have forståelse for begrebet “dobbeltkontrakten", kunne genkende autofiktive teksters autencitetsmarkører samt tegn på fiktionalisering.
- At du kan reflektere over, hvilken betydning det har at arbejde med forskellige metodiske tilgange når du analyserer litteratur.
Kernestof
- Der er læst tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste 5 år
- I forløbet har vi arbejdet med litteraturanalyse og -fortolkning og anvendendt relevante litterære metoder
- Vi har arbejdet med tekster gennem kreative arbejdsprocesser
Skriftligt arbejde
- Analysere uddrag af 'Institutionaliseret' og 'Planen' med fokus på teksternes autofiktive dimension
- Kreativ opgave: Skrive et digt baseret på dit eget barndomsmiljø
Litteratur:
- Haidar Ansari 'Institutionaliseret' (2022) (uddrag tilsvarende 6,7 normalsider)
https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/ansari-haidar?resource=225375f8-c8fd-40b3-991c-1d07e6b0777f
- Morten Pape 'Planen' (2015) (uddrag tilsvarende 5 normalsider): https://5aarslitt.systime.dk/?id=221#c757
- 'Tusind jeg'ers fortælling' af Louise Lindhardtsen (2022) (uddrag): https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/ansari-haidar?resource=a161df7e-015a-41fb-b1bb-a7b17bb406e0
- 'Autofiktion' af Jan A.H. Petersen (2019) (uddrag): https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
- Egne slides
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Digt om barndom
|
09-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentarforløb
Et tværfagligt forløb i dansk og engelsk omhandlende dokumentarfilm som genre.
Forløbet er bygget op om dokumentarfilmens fire typer - Den klassiske, den poetiske, den observerende og den interaktive dokumentar. I forløbet skal I lære at analysere og fortolke dokumentarfilm med fokus på dokumentarens forskellige stilarter, filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører og tegn på fiktionalisering.
Arbejdsformer:
Eleverne har undervejs arbejdet med eksempler på dokumentarfilm i projektgrupper med fokus på det gode gruppearbejde. Som afslutning på forløbet har alle grupper valgt en dokumentar som de har fordybet sig i og gjort til genstand for en skriftlig analyse. Med afsæt i opgaven har eleverne i grupper efterfølgende lavet fremlæggelser for klassen.
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- analysere og fortolke fiktive tekster analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år
- medieanalytiske begreber og metoder
Tekster:
- Bill Nichols, "Introduktion til dokumentar" (2001)
- Jan Aasbjerg Haugaard Petersen "Definition af dokumentarfilm" (2019)
- Filmcentralens Filmleksikon "Filmiske virkemidler"
Film/TV-serier:
- TV2: "Herlufsholms hemmeligheder" (2022) (værk)
- Joachim Ladefoged: "Mirror" (2009)
- Darby Wheeler: "Hip Hop Evolution" af (2016)
- Bassam Tariq: "Ghosts of Sugar Land" (2019)
- Jimmy Chin: "Free Solo" (2018)
- John Wilson: "How to with John Wilson" (2020)
- Robert Flaherty: "Nanook of the North" (1922) (uddrag)
- Netflix: "The Dancing Bird of Paradise Scene from Our Planet" (2019) (uddrag)
- Radiohead & Grant Gee: "Meeting People Is Easy" (1997) (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af selvvalgt dokumentar
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Novelleforløb
Introduktion til litterær analyse
I dette forløb får I vigtige redskaber til at kunne analysere en skønlitterær tekst. Med udgangspunkt i novelle-genren gennemgår vi danskfagets værktøjskasse til litterær analyse. Vi skal i forløbet arbejde med tre forskellige noveller.
Faglige mål
I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning. I skal kende og kunne anvende følgende faglige begreber:
- Præsentation af en tekst
- Formanalyse: personkarakteristik, komposition, fortællertyper, fremstillingsformer
- Tematisk analyse og sammenfattende tolkning
Litteratur
- Thomas Korsgaard (2017) 'Vintermedister' fra novellesamlingen Skam
- Naja Marie Aidt (2006) 'Søndag' fra novellesamlingen Bavian
- Martin Andersen Nexø (1900) 'Lønningsdag (En idyl)' fra Muldskud
Baggrundstekster
- Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, udvalgte sider fra kap. 2 og 3 på https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
- Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2023). "10. Novelle." I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=129
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering (vintermedister)
|
31-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SO2 - Digital dannelse
Faglige mål:
- analysere en problemstilling ved at kombinere viden fra flere forskellige fag
- perspektivere besvarelsen af en problemstilling i forhold til kulturelle, sproglige og
digitale problemstillinger i samtiden
- søge, udvælge og behandle relevant faglig information
- forholde jer kritisk til faglig information og eget arbejde
- beherske mundtlige fremstillingsformer
- beherske tekniske virkemidler i fremstillingsformen (video, lyd, PowerPoint m.m.)
De fire delemner:
Net-etik og dannelse
Fake news og dets betydning for fremtidens samfund
Kunstig intelligens
Digital overvågning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Danmark i 1800-tallet
I dette forløb har vi arbejdet med romantikken og det moderne gennembrud. Optakt oplysningstidens tanker.
Vi har haft fokus på, hvordan teksterne er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Forløbet har tematisk været opdelt i de tre k'er: Kritik af køn, klasse og kirke. Hovedvægten har været på problemlitteratur om køn og klasse. Forløbet blev indledt med en kortere introduktion til romantikken, her har det primære fokus været hvad der diskuteres og forandres i overgangen til det moderne gennembrud.
Eleverne har analyseret tekster med fokus på nykritisk og socialhistorisk metode.
Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
- At i får indblik i centrale perioder i dansk litteraturhistorie
- At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet.
- At I bliver bevidste om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling.
Kernestof:
- Du skal have viden om romantikken og det moderne gennembrud.
- Vigtige begreber fra forløbet (knyttet til romantikken): Nyplatonisme, nationalromantik, universalromantik.
- Vigtige begreber fra forløbet (knyttet til det moderne gennembrud): Realisme og naturalisme.
Tekster:
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus akt 1, 2 og 3
Brandes, Georg (1872) "Indledningsforelæsning til emigrantlitteratur" (Uddrag)
Ibsen, Henrik (1879): Et dukkehjem (værk)
Herman Bang: Den sidste balkjole
Nexø, M. A. (1900): Lønningsdag (En idyl)
Oehlenschläger, Adam (1819): Der er et yndigt land
Oehlenschläger, Adam (1805): Morgenvandring
Overby, U.P. (1872): Socialisternes March
Pontoppidan, Henrik (1899): En stor dag
Pontoppidan, Henrik: Muldskud
Schack von Staffeldt, A.W. (1804): Indvielsen
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst
St.St. Blicher: Brudstykker af en landsbydegns dagbog (uddrag)
Baggrundsstof:
- Bryld, Carl-Johan: Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (I-bog, Systime). Følgende afsnit: "Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet" (9 videoer)
- Rather Homemade: “Romantikken” på https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
- Rather homemade: “Det moderne gennembrud” på https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014). Følgende afsnit: "Da Danmark blev moderne", "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud", "Litteraturens moderne gennembrud", "Retninger i det moderne gennembrud", "Mande- og kvinderoller til debat" og "Henrik Pontoppidan: ud med Gud"
Supplerende:
Kjær-Hansen, Barbara, m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
- Det moderne gennembruds samfund
- Livssyn og syn på litteraturen
- Det moderne gennembruds genrer
- Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Romantisk digt
|
28-04-2023
|
Novelleanalyse
|
26-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mediehistorie og nyhedsformidling
Fagligt indhold:
- De klassiske nyhedskriterier
- Nyhedstrekanten, avisens genrer, avistyper, fortællende journalistik, vinkling, målgrupper ift. politisk tilhørsforhold, stofområder, fakta- og fiktionskoder
- Mediehistoriens fem kommunikationskulturer, den censurerede avis, menigheds- og partiavisen, den moderne avis og nyheder på internettet
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
Tekster:
- Jonas Elmer: Det sublime (kortfilm)
- Helle Helle: Film
- Signe Wenneberg: Madeliten svigter underklassen, som æder sig ihjel i
frituremad
- Analyse af TV-avisen med fokus på nyhedskriterier og målgruppe
- Analyse af nyhedsartikler i forskellige medier på nettet.
Baggrundslitteratur:
- Mediehistorie og mediegenrer i Krydsfelt
https://krydsfelt.systime.dk/?id=144
https://krydsfelt.systime.dk/?id=145
Kernestof:
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Oppe og nede
I forløbet undersøger vi med afsæt i et danskfagligt materiale, der spænder over litteratur (sagprosa og skønlitteratur), medier (musikvideo og TV) og sprog (SoMe og debatindlæg), hvorledes klasse tematiseres, og hvordan klasseidentitet manifesterer sig, performes, forhandles og reproduceres politisk, kulturelt og æstetisk.
Pierre Bourdieus begreber økonomisk kapital, kulturel kapital, social kapital og symbolsk kapital inddrages
Faglige og fællesfaglige mål
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Tekster
Morten Pape: Planen (uddrag)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag)
Peder Frederik Jensen: Det Danmark du kender (uddrag)
Kristian Bang Foss: Frank vender hjem (uddrag)
Yahya Hassan: Ghettoguide og Barndom
Tessa og Orgi-E: Blæstegnen (musikvideo)
Barndom på bistand (dokumentar)
På røven i Nakskov (dokumentar)
Prinsesser fra blokken (dokumentar)
Snobberne, Rytteriet, DK-satire
Lars Løkke Rasmussens nytårstale 1. januar 2018 (uddrag)
Baggrundslitteratur
Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark,
Systime
https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?loopRedirect=1&id=1
Kernestof
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Start på nyt forløb: Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark. Læs kapitlerne "Introduktion til klasser"og "Klasseteori". Opgaven er oprettet på Lectio
-
Gennemgang af opgaven fra sidste mandag. De af jer, som var på tur, læser de to kapitler igennem, som var lektie til i mandags.
-
I timerne i dag arbejder vi med følgende program (ikke lektie):
-
I skal arbejde selv i disse to lektioner, da jeg er optaget af anden aktivitet på skolen. I må ikke gå hjem, for I har matematik bagefter. I får en opgave, som skal afleveres senest 13:30 - der tages fravær efter, om opgaven er afleveret. Opgaven hed
-
Karaktersamtaler for dem, som ønsker det. Gennemgang af de sidste to opgaver, som I har afleveret.
-
Jeg er desværre syg i dag.
-
Snobberne: Arbejdsløshed | Rytteriet | DR Satire (ikke lektie)
-
Samme lektie som til 20/11. - 5. lektion.
-
Lektie: læs kapitlet HJEMSTAVN PÅ NY (minus opgaver)
-
Litteratur: Pape, Morten (2015): af Planen (ikke lektie)
-
Lektie: læs ned til afsnit 55 i Pape, Morten (2015): af Planen
-
Tessa, Orgi-E - Blæstegnen
-
https://www.google.com/search?gs_ssp=eJzj4tVP1zc0zC03q7Qssyw3YPTiTso5vKy4JDU9LzUPAIIjCeI&q=bl%C3%A6stegnen&rlz=1C1GCEU_daDK991DK991&oq=bl%C3%A6stege&aqs=chrome.1.69i57j46i10j0i10l4.2892j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#wptab=si:AC1wQDAmhH4WxhqkLyzXLNCgm7
-
Analyse af Tessa-video laves færdig i timerne. Grupper præsenterer analysen (lodtrækning).
-
Godt Nytår!
-
Kreativ øvelse
-
Lektie: læs kapitlet (minus opgaver) PROVINS NOIR
-
På røven i Nakskov, afsnit 1 (0:00-7:25)
-
Lektie: læs Sprog: Bech, Glenn (2022): af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet
-
Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet- Læs sammen Glenn Bech (2022): Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. PAR. Omskriv tekstens påstande til to guides – ‟Det skal du gøre for at signalere overklasse” og ‟Det skal du gøre for at signaler
-
Sidste tekst i forløbet om klasseforskelle. Lektie: læs afsnit 1-49 i Jensen, Peder Frederik (2020): af Det Danmark du kender. Resten af teksten læser vi i klassen.
-
PAR Arbejd med dages tekst Det Danmark du kender. Notér de tekststeder, hvor I mener, man kan se tegn på fattigdom. Lav et skema med fx tre kolonner, hvor I noterer side og linjer/citat fra teksten/kort forklaring på, hvorfor citatet udsiger fattigdo
-
Vi skal arbejde med skriftlighed. Præsentation af skriftlig opgave.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Diskursanalyse
Fagligt indhold
I dette forløb om diskursanalyse sættes der fokus på den måde, der tales om et emnet på, magten i sproget og det bestemte tankesæt, der er omkring et emne.
Følgende faglige begreber er anvendt i diskursanalysen:
nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere, konnotationer, antagonistiske diskurser, hegemoniske diskurs, dialektiske forhold, Fairclouds tredimensionelle model, antagonismepar
Ciceros pentagram
Retoriske virkemidler
Faglige og fællesfaglige mål
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Baggrundslitteratur
Anne B. Græsborg og Mette M. Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet.
https://diskurs.systime.dk/?id=1
Kernestof
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Tekster
Yahya Hassan: Det sjette opholdssted
Reklame for Malboro fra 1960'erne
Et godt liv (video, uddrag) fra Sundhedsstyrelsens kampagne
Ketty Dahl: Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behageligt alternativt ord for drab. Kronik Kristeligt Dagblad 2013
Choose Life: Abort gør dig ked af det (video) fra Retten til Liv kampagne
Temaer for diskursanalyse
1. National identitet
H.C. Andersen: Danmark, mit Fædreland
Maja Lee Langvad: Find Holger Danske (uddrag)
Naja Marie Aidt: Alting blinker
Brian Mikkelsen: tale på Det Konservative Folkepartis landsmøde, 2005
2. Prostitutionsdebatten i Danmark
Sexarbejdernes Interesseorganisation: 10 grunde til at afkriminalisere sexarbejde
Indstilling fra Konservativ Ungdom til Landsrådet: Stop diskrimination af sexarbejdere
Asta Olivia Nordenhof: Luderdigte, redigeret to år efter
Tanja Rahm: #14 - til dig der køber sex
3. Sundhed og identitet
Kampagnemateriale fra Landbrug og fødevarer: 6 om dagen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Tine Høeg: Tour de chambre. Værklæsning
Værkanalyse af Tour de chambre af Tine Høeg.
Mundtlig, fælles analyse af bogen med fokus på personkarakteristik, temaer, sprog, fortæller og komposition og genrehybrid.
Kreativ øvelse (rollespil).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skoleliv i velfærdsstaten
Kernestof:
Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Læsning af tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme samt tekst fra 2000-tallet.
Tekster:
Thomas Korsgaard: "I bor da pænt"
Henrik Pontoppidan: "En stor dag"
Tove Ditlevsen: Kapital 6 og 16 af "Barndommens gade"
Klaus Ribjerg: "Skole"
Anders Arden Oplev: "Drømmen" (spillefilm), værk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksistentialisme
Fagligt indhold
Vi har i dette forløb arbejdet med forskellige eksistentialistiske filosoffer samt senmoderne sociologer:
Søren Kierkegaard: spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den relogiøse
Friedrich Nietzsche: nihilisme, viljen til magt
Albert Camus: den absurde eksistentialisme
Jean Paul Sartre: eksistentialismens valg og handling
Anthony Giddens, Ervin Goffmann og Joshua Meyrowitz: modernitet, identitet og selviscenesættelse.
Vi har analyseret litterære tekster og sagtekster med eksistentialistiske temaer.
Faglige og fællesfaglige mål
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Baggrundslitteratur
Liselotte: Henriksen: Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=128
Kernestof
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Tekster
Theis Ørntoft: Det er forvirrende tider, jeg skal fortælle om
Peter Seeberg: Hvile
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Karen Blixen: De blå øjne
Jan Sonnergaard: Sex
Thomas Blachman: Det kolossale menneske
Henrik Jensen: Det ordentlige menneske
Henrik Pontoppidag: Ørneflugt
Villy Sørensen: De dødsdømte
Ida Jessen: Ude på vandet
Helle Helle: Fasaner
H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorsteinsfejeren
Dorthe Nors: Kantslag
Nilo Sans: Det vellykkede liv er ikke lykkeligt, Information
Erlend Loe: Doppler (værk)
Klaus Rothstein: Erlend Loe. Doppler, anmeldelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Jonas Poher Rasmussen: Flugt
Værkanalyse
Eleverne har arbejdet skriftligt og mundtligt med Flugt, både i grupper og individuelt.
Fokus på fakta- og fiktionskoder, tematik og genren animeret dokumentar.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538354",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538354",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538354"
}