Holdet A 2022 erju/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Erhvervsjura C
Lærer(e)
Hold A 2022 erju/q (A 3q erju)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Demokrati, metode og retssystem
Titel 2 Forløb 2: Aftaleret
Titel 3 Forløb 3: Erstatnings- og forsikringsret
Titel 4 Forløb 4: Forbrugeret
Titel 5 Forløb 5: Markedsføringsret
Titel 6 Forløb 6: Handelskøb
Titel 7 Forløb 7: Kredit og kreditsikring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Demokrati, metode og retssystem

BEMÆRKNING TIL ALLE FORLØB:

Eleverne har anvendt følgende, som de også skal kunne tilgå til eksamen:

www.retsinformation.dk
www.forbrug.dk
www.forbrugerombudsmanden.dk

Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. 1: Demokrati, etik, moral og jura
- Kap. 2: Digital dannelse
- Kap. 3: Retskilder
- Kap. 4: Juridisk metode
- Kap. 5: Det danske retssystem - retssager

Supplerende stof:
- P3 Essensen: ”Ytringsfrihed: Hvad må man?” (https://www.youtube.com/watch?v=O9n168oL7-I&t=124s)
- Artikel om tvind-lov: ”Grænser for magt”, Weekendavisen 1999
- https://etiskraad.dk/etiske-temaer
- https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/grundlaeggende-begreber/hvornaar-maa-du-behandle-personoplysninger
- Virkelighedsnære caseopgaver: Caseopgave 2A, 3A og 5A fra bogen
- Arbejdsspørgsmål til retskilder (orientere sig i materialet)
- Mini-case-sceanarier til digital dannelse (identificere problemstillinger/retskilder)
- Retssagsspil
    • Film fra CFU: Retten indefra – afsnit 2: ”I bagklogskabens klare lys”, DR1, 2018
    • https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-4/              
(roller)
    • https://domstol.dk/koebenhavn/aktuelt/    
(eksempler til referenter)
    • Tilpasning af lokale til at minde om retssal
    • Retssagsspil oplæg til elever del 1 2024
    • Retssagsspil oplæg til elever del 2 2024
    • Sagsfremstilling udarbejdet på baggrund af UfR 2013 3370 H


Faglige mål:
- Forstå det demokratiske medborgerskab
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi (introduktion)
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger (gennem introduktion til juridisk metode)
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt (gennem klassediskussion)
- Foretage juridisk informationssøgning (introduktion til retsinformation.dk)
- Anvende retskilder (introduktion til at identificere retskilder)

Kernestof:
- Demokratisk forståelse med fokus på sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse
- Retskilder og det danske retssystem
- Juridisk metode

Fokuspunkter: Demokratisk medborgerskab - herunder magtens tredeling, etik, digital dannelse, retskildehierarkiet - herunder begreberne deklaratorisk, præceptiv og beskyttelsespræceptiv, juridisk metode og overordnet om det danske retssystem - bl.a. gennem et retssagsspil som afslutning på forløbet om erstatningsret.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb 2: Aftaleret

Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. 9: Aftaleret
- Kap. 10: Aftalers indgåelse
- Kap. 11: Fuldmagt
- Kap. 12: Aftalers ugyldighed

Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver: Caseopgave 10A, 10C, 10E, 11B, 11C, 11E, 12A, 12B, 12C, 12D og 12E, fra bogen
- Tjekspørgsmål til kap. 10 spm. 1-6 og til kap. 11
- Andre opgaver fra bogen til kap. 12
- UfR 2003.907 og arbejdsspørgsmål hertil
- Udarbejdelse af oversigt over fuldmagter
- https://wordwall.net/resource/60716703
- Opsamlingsquiz aftaleret fra bogen (https://erhvervsjura.systime.dk/?id=652#c3943) https://squiz.systime.dk/tinyurl/bbGn-efd9b2f
- Chat GPT eller anden AI-generator
- Gruppearbejde: Lav selv caseopgave om aftalers ugyldighed (med AI)
- Andre elevers udarbejdede caseopgaver

Faglige mål:
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Anvende retskilder

Kernestof:
- Aftaleret - herunder kontrakters indgåelse nationalt, aftalers ugyldighed og fuldmagt

Fokuspunkter:
Aftalemodellen, legale acceptfrist, opfordring til at gøre tilbud, tilbagekaldelse af tilbud og accept, forsinket og uoverensstemmende accept, fuldmagter med/uden særlige kendetegn - herunder også legitimation og bemyndigelse, aftalers ugyldighed - herunder særligt tilblivelsesmangler (svage og stærke ugyldighedsgrunde), AI's som hjælpeværktøj og svaghederne herved.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Forløb 3: Erstatnings- og forsikringsret

Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. 6: Erstatnings- og forsikringsret
- Kap. 7: Erstatningsret
- Kap. 8: Forsikringsret

Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver: Caseopgave 7A, 7B, 7C, 7E, 7F, 7G og 8C fra bogen
- Tjekspørgsmål fra bogen til kap. 7 og kap. 8
- Egen udarbejdet mini-case om identificere problemstillinger + ting-/personskade
- Resumé af UfR 2019.860 (produktansvar)
- Elevudarbejdede PP-præsentationer til repetition
- Retssagsspil (se forløb 1)

Faglige mål:
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- Foretage juridisk ræsonnement
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Anvende retskilder

Kernestof:
- Erstatning udenfor kontrakt, herunder generelle forsikringsretlige principper

Fokuspunkter:
Erstatningsbetingelserne generelt, herunder særligt culpaansvar - herunder børns erstatningsansvar, objektivt ansvar primært i form af arbejdsgiveransvar og produktansvar, reglerne om egen skyld, bortfald og lempelse generelt samt forsikringsgenerelt - herunder forsikringsformerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Forløb 4: Forbrugeret

Læst kernestof:
Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. 13 - Forbrugerret
- Kap. 14 - Forbrugeraftaler

Ej gennemgået inden lærerskifte
- Kap. 15 - Forbrugerkøb

Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver: Caseopgave 14A og 14B fra bogen
- Arbejdsspørgsmål til kap. 14

Faglige mål:
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- Foretage juridisk ræsonnement
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Anvende retskilder

Kernestof:
- Forbrugerret, herunder aftaler, køb og betaling

Fokuspunkter:
Forbrugeraftaler generelt, herunder uanmodet henvendelse, fortrydelse og levering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Forløb 5: Markedsføringsret

Læst kernestof:

Da jeg har overtaget klassen meget sent i forløbet, har jeg valgt at udvide markedføringsemnet svarende til det valgfrie fokusområde.


- Kap. 16: Markedsføringsret (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")

Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver fra bogen.

Markedsføringsprojekt: der arbejdes i grupper i 6 moduler med opgave til fremlæggelse i grupper inkl. en caseopgave fra kapitel 16

Faglige mål:
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Anvende retskilder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Forløb 7: Kredit og kreditsikring

Læst kernestof:

- Kap. 18: Kreditret (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 19: Kreditaftaler (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 20: Kredit med ejendomsforbehold (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 21: Pant i forbrugerforhold (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 22: Tinglysning (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 23: Fysiske personers hæftelse (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 24: Inkasso og fogedret (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer