Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 erju/q (A 3q erju)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Demokrati, metode og retssystem
BEMÆRKNING TIL ALLE FORLØB:
Eleverne har anvendt følgende, som de også skal kunne tilgå til eksamen:
www.retsinformation.dk
www.forbrug.dk
www.forbrugerombudsmanden.dk
Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. 1: Demokrati, etik, moral og jura
- Kap. 2: Digital dannelse
- Kap. 3: Retskilder
- Kap. 4: Juridisk metode
- Kap. 5: Det danske retssystem - retssager
Supplerende stof:
- P3 Essensen: ”Ytringsfrihed: Hvad må man?” (https://www.youtube.com/watch?v=O9n168oL7-I&t=124s)
- Artikel om tvind-lov: ”Grænser for magt”, Weekendavisen 1999
- https://etiskraad.dk/etiske-temaer
- https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/grundlaeggende-begreber/hvornaar-maa-du-behandle-personoplysninger
- Virkelighedsnære caseopgaver: Caseopgave 2A, 3A og 5A fra bogen
- Arbejdsspørgsmål til retskilder (orientere sig i materialet)
- Mini-case-sceanarier til digital dannelse (identificere problemstillinger/retskilder)
- Retssagsspil
• Film fra CFU: Retten indefra – afsnit 2: ”I bagklogskabens klare lys”, DR1, 2018
• https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-4/
(roller)
• https://domstol.dk/koebenhavn/aktuelt/
(eksempler til referenter)
• Tilpasning af lokale til at minde om retssal
• Retssagsspil oplæg til elever del 1 2024
• Retssagsspil oplæg til elever del 2 2024
• Sagsfremstilling udarbejdet på baggrund af UfR 2013 3370 H
Faglige mål:
- Forstå det demokratiske medborgerskab
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi (introduktion)
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger (gennem introduktion til juridisk metode)
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt (gennem klassediskussion)
- Foretage juridisk informationssøgning (introduktion til retsinformation.dk)
- Anvende retskilder (introduktion til at identificere retskilder)
Kernestof:
- Demokratisk forståelse med fokus på sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse
- Retskilder og det danske retssystem
- Juridisk metode
Fokuspunkter: Demokratisk medborgerskab - herunder magtens tredeling, etik, digital dannelse, retskildehierarkiet - herunder begreberne deklaratorisk, præceptiv og beskyttelsespræceptiv, juridisk metode og overordnet om det danske retssystem - bl.a. gennem et retssagsspil som afslutning på forløbet om erstatningsret.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2: Aftaleret
Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. 9: Aftaleret
- Kap. 10: Aftalers indgåelse
- Kap. 11: Fuldmagt
- Kap. 12: Aftalers ugyldighed
Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver: Caseopgave 10A, 10C, 10E, 11B, 11C, 11E, 12A, 12B, 12C, 12D og 12E, fra bogen
- Tjekspørgsmål til kap. 10 spm. 1-6 og til kap. 11
- Andre opgaver fra bogen til kap. 12
- UfR 2003.907 og arbejdsspørgsmål hertil
- Udarbejdelse af oversigt over fuldmagter
- https://wordwall.net/resource/60716703
- Opsamlingsquiz aftaleret fra bogen (https://erhvervsjura.systime.dk/?id=652#c3943) https://squiz.systime.dk/tinyurl/bbGn-efd9b2f
- Chat GPT eller anden AI-generator
- Gruppearbejde: Lav selv caseopgave om aftalers ugyldighed (med AI)
- Andre elevers udarbejdede caseopgaver
Faglige mål:
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Anvende retskilder
Kernestof:
- Aftaleret - herunder kontrakters indgåelse nationalt, aftalers ugyldighed og fuldmagt
Fokuspunkter:
Aftalemodellen, legale acceptfrist, opfordring til at gøre tilbud, tilbagekaldelse af tilbud og accept, forsinket og uoverensstemmende accept, fuldmagter med/uden særlige kendetegn - herunder også legitimation og bemyndigelse, aftalers ugyldighed - herunder særligt tilblivelsesmangler (svage og stærke ugyldighedsgrunde), AI's som hjælpeværktøj og svaghederne herved.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Forløb 3: Erstatnings- og forsikringsret
Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. 6: Erstatnings- og forsikringsret
- Kap. 7: Erstatningsret
- Kap. 8: Forsikringsret
Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver: Caseopgave 7A, 7B, 7C, 7E, 7F, 7G og 8C fra bogen
- Tjekspørgsmål fra bogen til kap. 7 og kap. 8
- Egen udarbejdet mini-case om identificere problemstillinger + ting-/personskade
- Resumé af UfR 2019.860 (produktansvar)
- Elevudarbejdede PP-præsentationer til repetition
- Retssagsspil (se forløb 1)
Faglige mål:
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- Foretage juridisk ræsonnement
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Anvende retskilder
Kernestof:
- Erstatning udenfor kontrakt, herunder generelle forsikringsretlige principper
Fokuspunkter:
Erstatningsbetingelserne generelt, herunder særligt culpaansvar - herunder børns erstatningsansvar, objektivt ansvar primært i form af arbejdsgiveransvar og produktansvar, reglerne om egen skyld, bortfald og lempelse generelt samt forsikringsgenerelt - herunder forsikringsformerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Forløb 4: Forbrugeret
Læst kernestof:
Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. 13 - Forbrugerret
- Kap. 14 - Forbrugeraftaler
Ej gennemgået inden lærerskifte
- Kap. 15 - Forbrugerkøb
Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver: Caseopgave 14A og 14B fra bogen
- Arbejdsspørgsmål til kap. 14
Faglige mål:
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- Foretage juridisk ræsonnement
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Anvende retskilder
Kernestof:
- Forbrugerret, herunder aftaler, køb og betaling
Fokuspunkter:
Forbrugeraftaler generelt, herunder uanmodet henvendelse, fortrydelse og levering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb 5: Markedsføringsret
Læst kernestof:
Da jeg har overtaget klassen meget sent i forløbet, har jeg valgt at udvide markedføringsemnet svarende til det valgfrie fokusområde.
- Kap. 16: Markedsføringsret (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver fra bogen.
Markedsføringsprojekt: der arbejdes i grupper i 6 moduler med opgave til fremlæggelse i grupper inkl. en caseopgave fra kapitel 16
Faglige mål:
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Anvende retskilder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Handelskøb
Læst kernestof:
- Kap. 17: Handelskøb (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Kredit og kreditsikring
Læst kernestof:
- Kap. 18: Kreditret (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 19: Kreditaftaler (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 20: Kredit med ejendomsforbehold (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 21: Pant i forbrugerforhold (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 22: Tinglysning (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 23: Fysiske personers hæftelse (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
- Kap. 24: Inkasso og fogedret (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538366",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538366",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538366"
}