Holdet A 2022 Hi/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Queren Aliana Ortiz
Hold A 2022 Hi/n (A 2n Hi, A 3n Hi, A 3n Hi SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reformationen
Titel 2 Imperialisme og Afkolonisering
Titel 3 2. verdenskrig (Holocaust og Danmarks besættelse)
Titel 4 Folkedrabet i Rwanda
Titel 5 Velfærdsstaten og skolelivet (DHO)
Titel 6 Den Kolde Krig
Titel 7 Kina

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reformationen

REFORMATIONEN
Renæssancen introducerer begyndelsen på en ny opfattelse af forholdet
imellem Gud og menneske, hvilket fører os videre til Reformationen. Størstedelen af
forløbet vil have fokus på Reformationen og der arbejdes med kilder og problemstillinger i denne kontekst.

Materialer


• På sporet af historien. “3. Billedanalyse”. Set 3. maj 2022. https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=132.
• Grundbog til Danmarkshistorien (Læreplan 2010). “3. Middelalderen”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.systime.dk/index.php?id=89&L=0.
Danmarkshistorien.dk. “Grevens Fejde 1534-36”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/show/materiale/grevens-fejde-1534-36/.
• ———. “‘Luther-Festen’ i Nationaltidende, 10. november 1883”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/luther-festen-i-nationaltidende-10-november-1883/.
• ———. “Recessen om reformationen, 30. oktober 1536”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/recessen-om-reformationen-af-30-oktober-1536/.
• Grundbog til Danmarkshistorien (Læreplan 2010). “Den katolske kirke”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.systime.dk/index.php?id=90.
• Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. “Kirken og samfundet”. Set 3. maj 2022. https://danmark.systime.dk/index.php?id=253&L=0.
• Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. “Kirken og samfundet”. Set 3. maj 2022. https://danmark.systime.dk/index.php?id=253&L=0.
• Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. “Kongen, kirken og stormændene”. Set 3. maj 2022. https://danmark.systime.dk/index.php?id=284.
• Historisk Metode. “Levn Eller Beretning?” Set 3. maj 2022. https://historiskmetode.weebly.com/levn-eller-beretning1.html.
• Marie Berg Carlsen. Historisk kildekritik - En guide!, 2018. https://www.youtube.com/watch?v=e7Nj3AzyHdw.
• Vores verdenshistorie. “Reformationen”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175.
• Vores verdenshistorie. “Reformationen”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175.
• Rigsarkivet. “Den lille guldbog om kildekritik”, 2018.
• Sissel Worm Glass. “Religiøs Satire - en billedanalyse”. Folkeuniversitetet, 2017.
• Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. “Tidens tanker- Middelalderen 1050-1500”. Set 3. maj 2022. https://danmark.systime.dk/index.php?id=137&L=0.
• Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. “Tidens tanker- Middelalderen 1050-1500”. Set 3. maj 2022. https://danmark.systime.dk/index.php?id=137&L=0.

Supplerende materialer


Danmarkshistorien.dk. “Uddrag af Widukinds Sakserkrønike - Harald Blåtand og Poppo”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/uddrag-af-widukinds-sakserkroenike-harald-blaatand-og-poppo/.
• DR. “DRTV - Historien om Danmark: Reformation og renæssance”. Set 3. maj 2022. https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-reformation-og-renaessance_145570.
Folkekirken.dk. “Pave Leo X”. Set 3. maj 2022. https://www.folkekirken.dk/om-troen/reformation/hovedtanker/hovedpersoner/pave-leo-x.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Imperialisme og Afkolonisering

I forløbet har vi hovedsageligt koncentreret os om perioden 1700-1900. Vi har særligt været omkring det britiske imperies udvikling, årsager hertil og kampen om Afrika der indebære konkurrence fra de andre europæiske lande, der får interesse for kolonisering.

Gennem forløbet opnås der bl.a. kendskab til: Det funktionelle kildebegreb, historisk billedanalyse, historiografi, Niall Ferguson, Lobengula og Dronning Victoria.

etnocentrisme/eurocentrisme, merkantilisme, magtbalanceprincippet,
Link til mappe med arb. ark og powerpoints: https://drive.google.com/drive/folders/1cqLvAOxOG0GpsDLsUVvQVSm6BjP_iB6V?usp=drive_link

Kernestof:

• På sporet af historien. “14. Historiografi”. Set 3. maj 2022.
-menneskesynhttps://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=143.
• Vores verdenshistorie. “Den voksende verdenshandel”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=245.
• Elesapiens. DARWIN’S THEORIES, 2017. https://www.youtube.com/watch?v=urSNtaQKOAk.
• Vores verdenshistorie. “Grundlæggelsen af det britiske imperium”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=226.
• Vores verdenshistorie. “Imperialismens globale perspektiv”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=229.
• Vores verdenshistorie. “Imperiet udvider sig”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=254.
• Vores verdenshistorie. “Kampen om Afrika”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=228.
• Vores verdenshistorie. “Kampen om Afrika”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=228.
• Vores verdenshistorie. “Synet på andre folkeslag”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=255.

Kilder:
Den hvide mands byrde: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p255
Aftalen med Lobengula: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=228#c1135
Lobengulas klage til dronning Victoria: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=228#c1136
Dronning Victorias svar til Lobengula:https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=228#c1137
Storbritannien skabte den moderne verden: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=229&loopRedirect=1#c1144
Joseph Chamberlain om imperialismen og arbejderne, 1893

Supplerende:
https://www.youtube.com/watch?v=PmQvofAiZGA
https://www.youtube.com/watch?v=fnyLpqOhYRQ&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=1RoJcfnZYCQi

Faglige mål:
- dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 2. verdenskrig (Holocaust og Danmarks besættelse)

Forløbet har fokus på 2. verdenskrig i to forskellige perspektiver. Første del af forløbet har haft fokus på afslutningen af 1. verdenskrig og nazismens fremkomst, samt Holocaust. Anden del af forløbet har taget udgangspunkt i Danmark og tyskerne besættelse af Danmark med en afstikker til Bornholm og den russiske besættelse.

Formål med forløbet:
- få en dybere forståelse for Tysklands situation efter 1. verdenskrig og i mellemkrigstiden, for bedre at forstå, hvordan Hitler kunne komme til magten
- sætte det mere regionale og internationale sammen med det nationale
- arbejde med årsagsforklaringer i historie
- træne eleverne i historiefaglige metoder, samt udbygge deres værktøjskasse i historie
- forstå bevæggrunde, som måske virker fjerne for eleverne
- forholde sig reflekterende og nuanceret
- arbejde med forskellige menneskesyn


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden


Kilder:
- Wilsons 14 punkter
- Nürnberg-racelovene
- 'Der Untermensch' plakat, 1935
- 'Da vi åbnede døren sparkede de den ind' https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162#c776  
- Billeder af sortering af jøder ved ankomst til Auschwitz, indgangen til hovedlejren i Auschwitz, fanger i Birkenau får mod barakkerne i lejren
- Werner Best: Telegram til den tyske udenrigsminister von Ribbentrop om jødeaktionen, 8. september 1943
- Videoer: Sabotagen af Langå-broerne,  https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/?id=200#c579 og jernbanesabotage ved Karup, https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/?id=200#c580
- 'Beretning om en likvidering' af Hugo Horwitz
- Uddrag af 'Russertiden' af Thomas Kofoed Poulsen
- Uddrag af Potsdam-aftalen, https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=250#c613  

Andet:
- Dokumentaren 'Store danske - Erik Scavenius', CFU
- Afsnit 21 'Vi vil fred her til lands', Matador, DR
- 'Hvorfor blev Bornholm ikke befriet samtidig med resten af Danmark?', https://www.youtube.com/watch?v=CriUxJi0H4Y

Sekundærlitteratur:
- 'Den nye europæiske orden', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=173
- 'Fredsforhandlingerne i Paris 1919-1920', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=172
- 'Hitlers vej til magten', https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133&loopRedirect=1
- 'Nazismens raceideologi', https://holocaust.ibog.frydenlund.dk/?id=132
- 'Propaganda til folket', https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156
- 'Radikalisering af jødepolitikken', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=192
- 'Holocaust effektiviseres', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=193
- 'Udryddelseslejrene', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=194
- 'Vigtige begivenheder', https://danmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133#c374
- '9. april 1940: Tyskland besætter Danmark', https://danmark.systime.dk/?id=622
- 'Hverdagen under tysk besættelse', https://historieportalen.systime.dk/?id=1591
- 'Modstandsbevægelsen og samarbejdspolitikkens sammenbrud', https://danmark.systime.dk/?id=628
- 'Modstandsbevægelsen og "folkets magt"', https://danmark.systime.dk/?id=638
- 'Modstandskamp', https://kamp.systime.dk/?id=160#c229
- 'Befrielsen og besættelsestidens efterspil', https://historieportalen.systime.dk/?id=1883
- 'Det befriede Europa', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=244
- 'De Forenede nationer', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=246
- 'Blokpolitik og Kold Krig', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=247
- 'Krigens erfaringer', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=248
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Folkedrabet i Rwanda

I dette forløb har vi beskæftiget os med folkedrabet i Rwanda. Vi har arbejdet med før, under og efter folkedrabet. Derudover har vi arbejdet med Stantons teori om folkedrabets 10 stadier, som har været en rød tråd gennem forløbet. Til slut i forløbet har vi set 'Hotel Rwanda'.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- analysere og reflektere over eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kilder:
- Uddrag af leksikonartikel om Afrika, https://www.his2rie.dk/kildetekster/folkedrabet-i-rwanda/kildetekst-3/
- General Dallaires fax sendt til FN på baggrund af efterretninger om et forestående forsøg på udryddelse af Kigali-provinsens tutsi-befolkning
- Svar i fax fra FN til General Dallaire efter han har advaret om en forestående massakre
- Paul Rusesabagina erindrer samtale med Augustin Hategeka, tutsi på flugt under folkedrabet (2007)
- 'Cartooning in Rwanda', https://blog.cartoonmovement.com/2016/10/cartooning-in-rwanda.html
- Tabel Statistiske udvalgte parametre for Rwanda, 1990-2018 – opgjort af Verdensbanken, https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=188

Andet:
- 'Hotel Rwanda' (2004)

Sekundærlitteratur:
- 'Hvad er folkedrab?' https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
- 'Teorien om folkedrabets 10 stadier', https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
- 'Geografi og befolkningsgrupper', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=157
- 'Før europæernes ankomst', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=161
- 'Kolonitiden', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=162
- 'Afkolonialiseringen', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=163
- 'Gregoire Kayibandas styre, 1962-1973', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=158
- 'General Juvenal Habyarimanas styre, 1973-1994', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=165
- 'Vejen mod et folkedrab', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=166
- 'Forløbet', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=172
- 'Kapitel 7: Omverdenen, der svigtede', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=173
- 'Den politiske og økonomiske udvikling', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=184
- 'Paul Kagame ved magten', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=187
- 'Økonomisk fremgang', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=188
- 'Kapitel 9: Juridisk og militært efterspil samt de internationale konsekvenser', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=185
- 'Hvilken historie skal fortælles?', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=196
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Velfærdsstaten og skolelivet (DHO)

Forløbet omhandler udviklingen af den danske folkeskole i den danske velfærdsstat gennem 1900-talllet frem til nutiden.

Forløbet er udviklet i samarbejde med Københavns Professionshøjskole og sætter fokus på det akutte behov for flere studerende indenfor mange af de professioner, som er centrale for velfærdsstaten. På denne måde er forløbet forankret i en nutidig problemstilling, som danner rammer for elevernes arbejde med velfærdsstatens historie.

Forløbet munder ud i skrivning af DHO opgave. Metodemæssigt er der fokus på opgaveskrivning i historie og udnyttelse af skriftlige kilder. Der arbejdes videre med AKTØR-STRUKTUR, HISTORIESYN og begreberne SYNRON og DIAKRON introduceres.

Gennem forløbet opnår eleverne viden om:
- hovedlinjer i Danmarks historie
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt
- udviklingen i levevilkår, nationalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national (…) velstand


TEORI OM VELFÆRDSSTATEN
Velfærdsstaten
https://faktalink.dk/titelliste/velfaerdsstaten?check_logged_in=1

Professor: Vores menneskesyn har ødelagt velfærdsstaten
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/xprofessor-vores-menneskesyn-har-oedelagt-velfaerdsstaten

Eksperter: Velfærdsstaten skal nok overleve
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/velfaerdsstaten-er-igang-med-tilpasse-sig-samfundsudviklingen

Idealet om velfærd for alle er under afvikling
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/idealet-om-velfaerd-alle-er-under-afvikling

Socialekspert: Velfærdsstaten, som vi kender den, er død
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/socialekspert-velfaerdsstaten-som-vi-kender-den-er-doed

Formand for Rådet for Socialt Udsatte: Socialpolitikken har momentum for første gang i årevis
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/raadet-socialt-udsattes-nytiltraadte-formand-30-aars-socialpolitik-har-slaaet-fejl

2.1 Hvad er en konkurrencestat? (uddrag)
https://konkurrencestaten.systime.dk/?id=135

Mellemkrigstiden – et socialpolitisk nybrud
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=256&L=0


SKOLEN FREM TIL 1930erne

Fra DR ”Historien om Danmark”
Kvinder får stemmeret 1915
https://www.dr.dk/studie/historie/klip-fra-historien-om-danmark#!/

Kanslergadeforliget 1933
https://www.dr.dk/studie/historie/klip-fra-historien-om-danmark#!/

Andre kilder, som I kan bruge (senere)
Velfærdsstatens fundament blev støbt
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2009/2009-01-12-Aarbogsarkiv04

Mere om Kanslergadeforliget: Whiskey eller Kaos!
https://www.youtube.com/watch?v=aKnM00wykD4

K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hoer-kk-steincke-taler-om-kanslergadeforligets-socialreform-i-1934

Uddraget af Staunings programerklæring: Afsnit Til det danske folk!
https://www.arbejdermuseet.dk/wp-content/uploads/2016/10/SD1934.pdf

Købstæder (hurtigt hen over denne opgave den er kun til ”baggrund”)
https://denstoredanske.lex.dk/k%C3%B8bstad

Lov om Folkeskolen, 18. maj 1937
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/lov-om-folkeskolen-18-maj-1937


SKOLEN I 1940erne

Bekendtgørelse om Maalet for Folkeskolens Undervisning, 24. maj 1941
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/bekendtgoerelse-om-maalet-for-folkeskolens-undervisning-24-maj-1941

Efterkrigstidens sociale velfærdsstat
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=257&L=0

1.   Min skolegang i Nyboder Skole 1945-55, Af Inger Andersen
1945-55
fotografier forventninger til piger og drenge (billeder og tekst) udtrykt gennem fag og uddannelsesmuligheder, organisering af skolen, ophavssituation
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2728

2.   Erindringer om min skolegang, 1936-46. Af K.A. Henriksen
1936-46
drenge- og pigeklasse, asyl senere børnehave, skolegang på Vesterbro, varm skolemad senere Oslofrokost, skolegang påvirket af besættelsen, mellemskole og realskole – som gav adgang til kontorelevplads i ØK
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2788

3.   Pensionisterindringer, 1995, Elin Andersen, Periode: 1940-1960
1940 (børnehave) 1941- skolegang Vesterbro
afstraffelse, skoledag påvirket af besættelse 8-11 og 2-4 -hjem til frokost, mellemskole fra 1946 (uddannelse en prioritering i familien) nye fag: kønsbestemte (husgerning – husmødre) kvinde
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-20538

4.   Erindringer, 1995, Birthe Andreasen, Periode 1938-1950
skolegang under besættelsen
Nørrebro, lærerne, badedag på skolen, fag og afstraffelse, s. 12 madpakke i skolen, 7 års skolegang
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-21648

5.   Benny August Jensen skolestart 1944
startede skole under besættelsen
feriebarn i Jylland senere plejebarn i Nørre Tornby + skolegang
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2577

6.   Bellahøj Skole: Skoletid og fritidsliv 1947-57. Af Grethe Bille
skolestart 1947
10 års skolegang, realeksamen i 1957, bad på skolen, om lærerne, særlige faglokaler og tillidshverv
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2724

7.   Erindringer, Finn Bjerre, Periode 1940-1945
1940erne
s. 12- 15 skoletiden, lærere, skoledagen, skolens indretning, eftersidning, klassekvotient, skoleskift, privatskole, realskole
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-21394


SKOLEN I 1950erne og 1960erne

I folkets skole slog man da børn
https://docs.google.com/document/d/1llQb5y4nymrqbtKXDbQYyC7GEb-Vkp9h_-_WtQtpI5o/edit#heading=h.eomv8w12xkbe

Johnny Madsen. Mig og klassen
https://www.dr.dk/drtv/se/mig-og-klassen_-johnny-madsen_281380

Den Blå Betænkning
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/undervisningsvejledning-for-folkeskolen-1960-den-blaa-betaenkning

Skoleerindringer et lille udpluk af ting jeg husker fra min skoletid i København
Af Sussie Blom Hansen
https://api.kbharkiv.dk/asset/2713

Brønshøj Skole 1955-1963
Af Ea Anild
https://api.kbharkiv.dk/asset/2750


VELFÆRDSSTATEN og SKOLEN I NUTIDEN

Efterkrigstidens sociale velfærdsstat
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=257

Velfærdsstatens krise
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=258

Se hvor meget folkeskolen har rykket sig siden 1950
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tidslinje-se-hvor-meget-folkeskolen-har-rykket-sig-siden-1950

Vincent Hendricks til pædagogerne: I har et ædelt og vigtigt job
https://bupl.dk/boern-unge/nyheder/vincent-hendricks-til-paedagogerne-i-har-et-aedelt-og-vigtigt-job

Glæden ved at være lærer ...
https://blog.folkeskolen.dk/blog-dansk-danskundervisning/glaeden-ved-at-vaere-laerer/4668230

Hvorfor er DU pædagog?
https://www.baby.dk/debat/247995pi1/ordet-er-frit/hvorfor-er-du-paedagog.aspx

Pædagog:
https://www.ug.dk/job/job-fordelt-paa-erhvervsomraader/paedagogiskkirkeligtogsocialtarbejde/paedagogiskarb/paedagog-job

Lærer:
https://www.ug.dk/job/job-fordelt-paa-erhvervsomraader/undervisningforskningogvejledning/grundskolearb/laerer-i-grundskolen-job


METODE

Opgaveskrivning i Historie
https://www.lectio.dk/lectio/43/lc/67265714297/res/64948968397/240212%20Opgaveskrivning.pdf

Diakron og Synkron
1.     Læs: Diakron og synkron og diskuter kort begreberne med din makker

Den Videnskabelige Basismodel
4.     Læs: https://opgaveguide.systime.dk/?id=145
5.     Se: https://www.youtube.com/watch?v=gKbaE8a7Z44

Aktør og struktur
6.     Læs: https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130

Historiesyn
7.     Læs: https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=142

Arbejdsark til skriftlige kilder
https://www.lectio.dk/lectio/43/lc/67265584213/res/65025869910/240304%20Arbejdsark%20til%20skriftlige%20kilder.docx


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den Kolde Krig

I dette forløb har vi arbejdet med Den Kolde Krig med fokus på forholdet mellem USA og Sovjetunionen, Tyskland og Berlins deling, stedfortræderkrige, frygten for atomkrig og hverdagslivet i Vest og Øst, samt Berlinmurens fald og  verden efter den kolde krig. Eleverne har derudover reflekteret over, hvilke spor den kolde krig har sat i nutidens politiske situation. Eleverne har desuden arbejdet med spionage under den kolde krig, samt perspektivering til hvordan vi bliver overvåget i dag.

I forløbet har vi haft fokus på begreber og emner som fjendebilleder, ideologi, jerntæppe, inddæmningspolitik, folkedemokratisering, Trumandoktrinen, Marshall-planen, Atlantpagten, Warszawa-pagten, atomkrig, Berlinmuren, spionage og det internationale system.



Faglige mål:
- Redegøre for udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, globale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Globalisering
- Historiefaglige teorier og metoder
- Hovedvægt på tiden efter ca. 1900

Kilder:
- George Kennans syn på Sovjetunionen (1946), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=148#c658
- Nikolai Nivikovs syn på USA (1946), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=148#c659
- Film: Animal Farm (1954), https://archive.org/details/animalfarm1954_20190809
- Churchills jerntæppetale (1946), https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=633&L=0#c1272
- Ernst Reuters tale i Berlin (1948), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=139#c307
- Uddrag af interview med Marshal Vasily Sokolovsky (1948), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=139#c311
- Uddrag af Atlantpagten, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=634#c1278
- Pjecen 'Hvis krigen kommer' (1962), https://danmarkshistorien.lex.dk/Pjecen_'Hvis_krigen_kommer'_fra_Statsministeriet,_1962
- Dødsdommen mod Rosenbergparret (1951), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=173#c525
- Brev fra Gordijevskij til MI-6 (o. 1975), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=175#c531
- Pelle Voigt om sine oplevelser med sovjetiske agenter i Danmark (1986), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=176#c538
- Forskellige billeder af hverdagslivet i øst, vest og i Danmark (word-fil)
- '10 historikere vurderer: Er vi på vej mod endnu en kold krig?', https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/10-historikere-vurderer-er-vi-paa-vej-mod-endnu-en-kold-krig

Sekundærlitteratur:
- 'Begyndelsen på Den Kolde Krig 1945-1955', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=148
- 'Europas deling 1944-1949', https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=633
- 'Folkedemokratisering af Østeuropa', https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=643
- 'USAs inddæmningspolitik', https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=644
- 'Berlin og Tysklands fremtid efter 2. verdenskrig', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=133
- 'Sovjetisk blokade og amerikansk luftbro 1948-49', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=134
- 'Danmark og Den Kolde Krigs konflikter', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=160
- 'Republikflugt', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=135
- 'Berlinmurens opførelse 1961', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=136
- 'I Berlinmurens skygge', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=137
-'Spioner i Den Kolde Krig', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=145
- 'Østblokkens spionage i vestblokken', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=173
- 'Vestblokkens spionage i østblokken', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=175
- 'Danmark og spionerne', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=176
- 'Hverdagsliv', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=146
- 'Hvem havde ansvaret?', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=190
- 'Den Kolde Krig i dag', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=188

Film: Spionernes bro, Steven Spielberg, 2015
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kina

Faglige mål:
-dokumentere viden om centrale udviklingslinjer i Verdenshistorien, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- dokumentere viden om forskellige samfundsstrukturer
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til egen tid
- analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund
- forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår

Fokus
Overgangen fra kejserdømmet til republik
Borgerkrigen og kommunisternes sejr
Opiumskrigene
Det store spring fremad og dets konsekvenser
Kulturrevolutionen og Mao dyrkelsen
Konfucianisme
Deng Xiaoping - de økonomiske reformer
Menneskerettigheder og 1989
Xi Jinping
Kina - den nye supermagt

Kernestof:
- Kinas Kejserrige, handlen med europæerne samt ligheder mellem Kina og Europa, og - - -Opiumskrigen: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231
-Kina tilbage til riget i midten - Indledning: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=323
- Borgerkrigen i Kina 1927-1937 og det kommunistiske Kina: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=317
- Kinas møde med europærerne og opiumskrig: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231
-Det store spring fremad og kulturrevolutionen: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=357&loopRedirect=1
- Grundlæggelsen af det moderne Kina - Deng Xiaoping: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=316
- Befolkningskontrol: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=316#c1872
- Reformerne skaber et ulige Kina: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358
-- Det himmelske Fredsplads: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231
-Den Himmelske Freds Plads, 1989: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358#c1877

Kilder:
Kilde 73, Nanjing-traktaten": https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231
Kilde 55: Det nye Kina https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231
Kilde 57: Rødgardist under kulturrevolutionen: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231
Kilde 59: Kinas socialistiske modernisering: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231
Kinas BNP i millioner dollars: tradingeconomics.com/china/gdp
Kilde 60: Studenternes åbne erklæring: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231


Supplerende materiale:
Historiebevidsthed: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=230#c1148
Tendens:  https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=147#c681  

- Dokumentar CFU: Ondskabens ansigter (4) Mao Zedong
Videoer:

- Hvem står bag konfucianismen https://www.youtube.com/watch?reload=9&si=JZB_dnDexxxJXea5&v=wFt_VGG0kJU&feature=youtu.be

-  Video; Afsnit 2. Del 2 Borgerkrigen i Kina og Maos samfundsforsøg: https://youtu.be/HB2KVoy7r_0?si=zLhgNW2B0lkH6ktt

- Videoer om kulturrevolutionen:
  https://youtu.be/NpzF8cSnjZc
  https://youtu.be/RCIDG6l_gdk

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer