Holdet A 2022 Hi/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Morten Frederiksen
Hold A 2022 Hi/p (A 2p Hi, A 3p Hi, A 3p Hi SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Renaissance og Reformation
Titel 2 Enevælde, Oplysningstid og Revolution
Titel 3 Industrialisering og Arbejderbevægelse
Titel 4 Første Verdenskrig
Titel 5 Nazismen
Titel 6 Skoleliv DHO Forløb
Titel 7 USA Historie og Identitet
Titel 8 Osmannerriget
Titel 9 Folkedrab
Titel 10 Kina og Globalisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Renaissance og Reformation

Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Konflikters opståen
Samspillet mellem mennesker og natur
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Europas position i verden
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Økonomisk udvikling


Kernestof:
Reaissance og Reformation
Kirken og samfundet
https://danmark.systime.dk/index.php?id=253
Verdslig og gejstlig magt. Se de 2 videoer på siden:
https://danmark.systime.dk/index.php?id=284

Renaissancen
Renaissance og Refomation
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=159
Renaissancen – Italien i centrum
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=380
Humanismen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=765
Renaissancens Kunst
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=391
Den naturvidenskabelige revolution
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=382

Reformationen
Pavekirkens svækkelse
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=383
Luther spalter Kirken
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=384
Den Evangelisk Lutherske Kirke
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=385
Reformationen i Danmark
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=395

Det første århundrede efter Reformationen
Den Katolske Modreformation
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=387
Releigionskrige og Storpolitisk magtkamp 1500 – 1609
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=388
Trediveårskrigen 1618 – 1648
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=389
Det Dansk-Svenske Efterspil 1643 til 1660
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=399


Supplerende Materiale

Erik Klippings håndfæstning, 29. juli 1282
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/erik-klippings-haandfaestning-1282

230831 Kirkens rolle indtil reformationen (ligger under dokumenter)

Metode
Kap 18. Kildekritik
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=147



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Enevælde, Oplysningstid og Revolution

Enevælden og oplysningstiden

Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Samspillet mellem mennesker og natur
Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Europas position i verden
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Økonomisk udvikling


Enevælden
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=112
Den moderne stat i støbeskeen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=410
Den franske enevælde – model for Europa
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=411
Den franske merkantilisme
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=417

Oplysningstiden
De engelske naturretsfilosoffer
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=464
Oplysningstænkningen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=465
De tre store
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=466
Den oplyste enevælde
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=414

Den Franske Revolution
8. Revolutionernes epoke
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=91
Stændersamfundet
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=422
Stænderforsamlingen bliver til nationalforsamling
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=461
Nationalforsamlingen revolutionerer samfundet
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=423
Herunder læses:
4. Den parisiske avis 'Journal de Ville' om urolighederne i juli 1789
5. Af den franske menneskerettighedserklæring, vedtaget 26. august 1789
Den første grundlov 1791
Kongens forgæves modstand
Republikken indføres
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=463
Herunder læses:
6. Af Francois de la Rochefoucaulds erindringer, om d. 10. august 1792
7. Den britiske historiker Eric Hobsbawm om 1789-revolutionen som model for senere revolutioner

Napoleon
Fra republik til kejserdømme 1792-1814
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=424
Napoleon – general, diktator og kejser
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=432
En ny europæisk orden – og dens nederlag
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=433
Reaktion og restauration 1814-1830
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=425


Supplerende Materiale

Skrivefrækhed
Notits om C.N. Davids anklage, 16. december 1834
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/notits-om-cn-davids-anklage

Notits om C.N. Davids anklage, 16. december 1834
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/liberal-adresse-til-frederik-6-20-februar-1835

Frederik 6.s svar på de liberale debattørers adresse - "Vi alene vide", 28. februar 1835
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/frederik-6s-svar-paa-de-liberale-debattoerers-adresse-vi-alene-vide


Film: Monarkiets Myter "Marie Antoinette"
https://www.dr.dk/drtv/se/monarkiets-myter_-syndebukken-marie_antoinette_419043

Metode
Kap 1 Aktør – Struktur
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130

Kap 4 Brud og Kontinuitet
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=133



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Industrialisering og Arbejderbevægelse

Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Samspillet mellem mennesker og natur
Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historiebrug

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Europas position i verden
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Globalisering
Levevilkår, nationalt og globalt
Økonomisk udvikling
Historiebrug og formidling.


Kernestof

Industrialismen og arbejderbevægelsen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=68
Den industrielle revolution i England 1760-1850
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=435
Befolkningsvækst og landbrugsrevolution
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=443
Tekstilproduktion: Fra håndværk til industri
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=458
Kul, jern og damp
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=459
Liberalismen – forsvar for det frie marked
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=437

Hvorfor industriel revolution – og hvorfor England?
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=438
Flaskehalse, teknologi og foretagsomhed
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=444
Marxismen – skabelsen af kapitalister og proletarer
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=445
En mentalitetshistorisk forklaring – 'den kapitalistiske ånd'
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=446
Den industrielle revolution som 'take-off'
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=447

Industrialiseringens anden fase 1850-1900
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=439
USA – borgerkrigen 1861-1865
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=449
USA's økonomiske mirakel
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=450
Danmark – et landbrugsland under forandring
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=451

Storbyerne og arbejderklassen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=440
Arbejdernes vilkår
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=452
Arbejderbevægelsen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=441
Karl Marx og socialismen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=453
Den socialdemokratiske reformkurs
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=721
Det danske socialdemokrati
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=454


Supplerende Materiale

Tekster, billeder, statistik
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=656
Befolkningstal i Europa og USA, 1750-1910
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=703
Børnedødelighed i Europa, 1800-1910
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=84
Europas industriproduktion 1781-1913
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=83
Forbrug af råbomuld, 1785-1880
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=82
Produktion af kul og brunkul, 1820-1904
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=81
Produktion af råjern, 1781-1914
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=80
Jernbanernes udvikling, 1840-1900
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=79
Børnearbejde 1908 - 1909
Lewis Hines' fotografier 1908-1909
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=69

Metode
Kap 1 Aktør – Struktur
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Første Verdenskrig

Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Konflikters opståen
Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale
Historiebrug

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Europas position i verden
Historiebrug og formidling.



Optakten til Første Verdenskrig

Kapitel 4: Stormagterne, 1890-1914: Nye aftalepartnere og traktater
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=135
4.1 Tripelententen 1907 mellem Rusland, Frankrig og Storbritannien
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=175
4.3 Europæisk oprustning
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=177
4.5 Schlieffenplanen
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=179
4.7 Flådeaftaler ‒ Tyskland
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=182
4.8 Engelsk-tysk flådekaprustning
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=183

Kapitel 6: Sommeren 1914
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=137
6.1 Besøget i Sarajevo
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=196
6.2 Reaktioner på dobbeltdrabet
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=197
6.3 Mobilisering
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=198
6.5 Krigserklæringerne
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=200
6.6 Storbritannien tøver
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=201

Kapitel 7: Det tyske felttog i vest, august-november 1914
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=138
7.1 Stormagternes krigsmål
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=209
7.2 Stormagternes forventninger
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=210
7.3 Den tyske fremrykning i august
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=211
7.4 Britisk modstand
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=212
7.5 Tyske grusomheder i Belgien
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=213
7.6 Schlieffenplanen smuldrer
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=214
7.7 Slaget ved Marne, september 1914
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=215
7.8 Slaget ved Ieper, oktober-november 1914
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=216
7.9 Slagteriet ved Vestfronten i 1914
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=217
7.10 Infanteri versus kavaleri
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=218
7.11 Nyttesløse angreb og udmattelseskrig
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=219

Kapitel 8: Østfronten og de tyrkiske fronter, 1914-1916 ‒ Dilemmaet i øst
8.7 Den tyrkiske front ‒ Gallipoli
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=227
8.8 Baggrunden for slaget ved Gallipoli
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=228
8.9 Gallipoli og Dardanellerne
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=229
8.10 Kampagnen på Gallipoli
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=230
8.11 Kampagnens efterspil
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=231
Engelske politikere om optakten til Gallipoli-kampagnen, foråret 1915
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-35/
Den tyrkiske kampagne: Sekondløjtnant Mehmed Fasihs dagbog, 1915
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-36/

Kapitel 9: Gentagne offensiver ved vestfronten, 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=140
9.1 De allieredes fælles strategi
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=239
9.2 Afprøvning af ny taktik
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=240
9.3 Kampgejst og moderne våben
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=241
9.4 Taktikkens uforudsete problemer
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=242
9.5 Offensiver i vest, foråret 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=243
9.6 Angrebet ved Neuve Chapelle
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=244
9.7 Tysk offensiv i Flandern, april 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=245
9.8 Første gasangreb ved Ieper
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=246
9.9 Tysk fremrykning ved Ieper, foråret 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=247
9.10 Tysk overlegenhed
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=248
9.11 Nye britisk-franske offensiver, Vimy og Neuve Chapelle maj 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=249
9.12 Loos, september 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=250
9.14 Nye krigszoner: Mellemøsten, kolonierne og krigen til søs
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=253

Kapitel 10: Forblødningsteori og opslidningsslag, 1916
10.4 Verdun-kampagnen, 10 måneder i 1916
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=257

10.5 Vendepunktet ved Verdun
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=258
10.9 Slaget ved Somme - forberedelsen
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=262
10.10 Første dag ved Somme
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=263

Kapitel 11: Fredsfølere og hærenes sammenbrud, 1917
11.2 Franskmændene ved Chemin des Dames, foråret 1917
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=269

11.5 Minerne ved Messines
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=272
11.6 Tredje slag ved Ieper
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=273
11.7 "Helvede, de kaldte det Passchendaele"
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=274

Amerikanerne kommer
USA officielle forklaring på, hvorfor landet gik ind i Første Verdenskrig i 1917
https://history.state.gov/milestones/1914-1920/wwi
Kapitel 12: Amerikanerne kommer – de sidste store slag, 1918
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=235
12.1 Amerikanske tropper kommer til Europa
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=278
12.2 Britiske og franske betænkeligheder
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=279
12.7 De sidste tyske angreb
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=284
12.8 Vendepunktet 8. august
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=285
12.10 Tysk tilbagetog
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=287

Versailles traktaten
Freden: idéer og virkelighed
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=542
Ikke forhandlinger, men et diktat
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=557


Supplerende Materiale

Årsagsforklaringer til krigsudbruddet
Ligger under dokumenter (omhandler Fischers Tese og AJP Taylors forklaring)
240405 To teorier omkring udbruddet af den Første Verdenskrig
Ligger under dokumenter (omhandler forudsætningerne og udbruddet af Første Verdenskrig)
250430 3P WW 1 og Tyskland-1.pdf

Overgreb på civile
Civile tab i forbindelse med tyske operationer i Belgien august 1914
Britisk hvidbog om de tyske grusomheder i Dinant
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-30/
Tysk Hvidbog om den belgiske Folkekrig i Dinant
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-31/#_ftn3

Beretninger fra Fronten
En tysk dansksindet soldat om forholdene ved fronten
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-47/
Erich Maria Remarque: Intet nyt fra Vestfronten (uddrag)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2040
Thomas Dinesen: På Vestfronten (uddrag, 1964)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2041

Erindringer om julefreden
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-48/
Læserbreve om julefreden
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-49/
Jünger, Ernst - I stålstormen
https://litteratursiden.dk/analyser/junger-ernst-i-stalstormen

Mytteri
15.2.1 Den franske hær, 1917
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=322



Metode

1. Aktør og struktur
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130

Kap 24 Periodisering
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=153

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nazismen

Faglige mål:
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Konflikters opståen
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historiebrug

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Europas position i verden
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Økonomisk udvikling
Historiebrug og formidling.


Kernestof
Den russiske revolution
Læs: Rusland – Zarens fald 1917
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=562
Kommunisterne tager magten
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=572
Revolutionen i november
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=574

Tyskland efter Første Verdenskrig
Weimarrepublikken, Weimarforfatningen og de svagheder, som de havde.
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=585
https://denstoredanske.lex.dk/Weimarrepublikken
https://da.wikipedia.org/wiki/Weimarrepublikken
Nazistpartiets Partiprogram fra 1920.
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=346
Hitlers kupforsøg i München i 1923. Vold i tysk politik efter 1918?
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=602
Hyperinflationen i 1923. ”Dawes-planen”.
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=600
https://denstoredanske.lex.dk/Dawesplanen

Krisen i trediverne
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=304
Økonomiske kriser 1918-1939
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=582
Verdenskrisen 1929
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=596

Hitlers vej til magten
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=586Arbejdsspørgsmål 4.9
En nazistisk ét-partistat
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=604

Nazismens ideologi og tilhængerskare
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=605
Antisemitismen
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=606


Supplerende materile
Vejen mod holocaust
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=589
Hvem var ansvarlige?
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=609


Metode
På sporet af historien Kap 1: Aktør og Struktur
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Skoleliv DHO Forløb

Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale
Historiebrug
formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Levevilkår, nationalt og globalt
Historiebrug og formidling.


Forløbet omhandler udviklingen af den danske folkeskole i den danske velfærdsstat gennem 1900-talllet frem til nutiden.

Forløbet munder ud i skrivning af DHO opgave og indgår således i det samlede SRP forløb. Metodemæssigt er der fokus på opgaveskrivning i historie og udnyttelse af skriftlige kilder. Der arbejdes videre med AKTØR-STRUKTUR, HISTORIESYN og begreberne SYNRON og DIAKRON introduceres.


TEORI OM VELFÆRDSSTATEN
Velfærdsstaten
https://faktalink.dk/titelliste/velfaerdsstaten?check_logged_in=1

Professor: Vores menneskesyn har ødelagt velfærdsstaten
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/xprofessor-vores-menneskesyn-har-oedelagt-velfaerdsstaten

Eksperter: Velfærdsstaten skal nok overleve
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/velfaerdsstaten-er-igang-med-tilpasse-sig-samfundsudviklingen

Idealet om velfærd for alle er under afvikling
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/idealet-om-velfaerd-alle-er-under-afvikling

Socialekspert: Velfærdsstaten, som vi kender den, er død
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/socialekspert-velfaerdsstaten-som-vi-kender-den-er-doed

Formand for Rådet for Socialt Udsatte: Socialpolitikken har momentum for første gang i årevis
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/raadet-socialt-udsattes-nytiltraadte-formand-30-aars-socialpolitik-har-slaaet-fejl

2.1 Hvad er en konkurrencestat? (uddrag)
https://konkurrencestaten.systime.dk/?id=135

Mellemkrigstiden – et socialpolitisk nybrud
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=256&L=0


SKOLEN FREM TIL 1930erne

Fra DR ”Historien om Danmark”
Kvinder får stemmeret 1915
https://www.dr.dk/studie/historie/klip-fra-historien-om-danmark#!/

Kanslergadeforliget 1933
https://www.dr.dk/studie/historie/klip-fra-historien-om-danmark#!/

Andre kilder, som I kan bruge (senere)
Velfærdsstatens fundament blev støbt
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2009/2009-01-12-Aarbogsarkiv04

Mere om Kanslergadeforliget: Whiskey eller Kaos!
https://www.youtube.com/watch?v=aKnM00wykD4

K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hoer-kk-steincke-taler-om-kanslergadeforligets-socialreform-i-1934

Uddraget af Staunings programerklæring: Afsnit Til det danske folk!
https://www.arbejdermuseet.dk/wp-content/uploads/2016/10/SD1934.pdf

Købstæder (hurtigt hen over denne opgave den er kun til ”baggrund”)
https://denstoredanske.lex.dk/k%C3%B8bstad

Lov om Folkeskolen, 18. maj 1937
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/lov-om-folkeskolen-18-maj-1937


SKOLEN I 1940erne

Bekendtgørelse om Maalet for Folkeskolens Undervisning, 24. maj 1941
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/bekendtgoerelse-om-maalet-for-folkeskolens-undervisning-24-maj-1941

Efterkrigstidens sociale velfærdsstat
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=257&L=0

1.   Min skolegang i Nyboder Skole 1945-55, Af Inger Andersen
1945-55
fotografier forventninger til piger og drenge (billeder og tekst) udtrykt gennem fag og uddannelsesmuligheder, organisering af skolen, ophavssituation
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2728

2.   Erindringer om min skolegang, 1936-46. Af K.A. Henriksen
1936-46
drenge- og pigeklasse, asyl senere børnehave, skolegang på Vesterbro, varm skolemad senere Oslofrokost, skolegang påvirket af besættelsen, mellemskole og realskole – som gav adgang til kontorelevplads i ØK
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2788

3.   Pensionisterindringer, 1995, Elin Andersen, Periode: 1940-1960
1940 (børnehave) 1941- skolegang Vesterbro
afstraffelse, skoledag påvirket af besættelse 8-11 og 2-4 -hjem til frokost, mellemskole fra 1946 (uddannelse en prioritering i familien) nye fag: kønsbestemte (husgerning – husmødre) kvinde
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-20538

4.   Erindringer, 1995, Birthe Andreasen, Periode 1938-1950
skolegang under besættelsen
Nørrebro, lærerne, badedag på skolen, fag og afstraffelse, s. 12 madpakke i skolen, 7 års skolegang
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-21648

5.   Benny August Jensen skolestart 1944
startede skole under besættelsen
feriebarn i Jylland senere plejebarn i Nørre Tornby + skolegang
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2577

6.   Bellahøj Skole: Skoletid og fritidsliv 1947-57. Af Grethe Bille
skolestart 1947
10 års skolegang, realeksamen i 1957, bad på skolen, om lærerne, særlige faglokaler og tillidshverv
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2724

7.   Erindringer, Finn Bjerre, Periode 1940-1945
1940erne
s. 12- 15 skoletiden, lærere, skoledagen, skolens indretning, eftersidning, klassekvotient, skoleskift, privatskole, realskole
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-21394


SKOLEN I 1950erne og 1960erne

I folkets skole slog man da børn
https://docs.google.com/document/d/1llQb5y4nymrqbtKXDbQYyC7GEb-Vkp9h_-_WtQtpI5o/edit#heading=h.eomv8w12xkbe

Johnny Madsen. Mig og klassen
https://www.dr.dk/drtv/se/mig-og-klassen_-johnny-madsen_281380

Den Blå Betænkning
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/undervisningsvejledning-for-folkeskolen-1960-den-blaa-betaenkning

Skoleerindringer et lille udpluk af ting jeg husker fra min skoletid i København
Af Sussie Blom Hansen
https://api.kbharkiv.dk/asset/2713

Brønshøj Skole 1955-1963
Af Ea Anild
https://api.kbharkiv.dk/asset/2750


VELFÆRDSSTATEN og SKOLEN I NUTIDEN

Efterkrigstidens sociale velfærdsstat
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=257

Velfærdsstatens krise
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=258

Se hvor meget folkeskolen har rykket sig siden 1950
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tidslinje-se-hvor-meget-folkeskolen-har-rykket-sig-siden-1950

Vincent Hendricks til pædagogerne: I har et ædelt og vigtigt job
https://bupl.dk/boern-unge/nyheder/vincent-hendricks-til-paedagogerne-i-har-et-aedelt-og-vigtigt-job

Glæden ved at være lærer ...
https://blog.folkeskolen.dk/blog-dansk-danskundervisning/glaeden-ved-at-vaere-laerer/4668230

Hvorfor er DU pædagog?
https://www.baby.dk/debat/247995pi1/ordet-er-frit/hvorfor-er-du-paedagog.aspx

Pædagog:
https://www.ug.dk/job/job-fordelt-paa-erhvervsomraader/paedagogiskkirkeligtogsocialtarbejde/paedagogiskarb/paedagog-job

Lærer:
https://www.ug.dk/job/job-fordelt-paa-erhvervsomraader/undervisningforskningogvejledning/grundskolearb/laerer-i-grundskolen-job


METODE

Opgaveskrivning i Historie
https://www.lectio.dk/lectio/43/lc/67265714297/res/64948968397/240212%20Opgaveskrivning.pdf

Diakron og Synkron
1.     Læs: Diakron og synkron og diskuter kort begreberne med din makker

Den Videnskabelige Basismodel
4.     Læs: https://opgaveguide.systime.dk/?id=145
5.     Se: https://www.youtube.com/watch?v=gKbaE8a7Z44

Aktør og struktur
6.     Læs: https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130

Historiesyn
7.     Læs: https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=142

Arbejdsark til skriftlige kilder
https://www.lectio.dk/lectio/43/lc/67265584213/res/65025869910/240304%20Arbejdsark%20til%20skriftlige%20kilder.docx


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 USA Historie og Identitet

Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Samspillet mellem mennesker og natur
Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale
Historiebrug
formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Økonomisk udvikling
Historiebrug og formidling.

Forløbet dækker perioden fra puritanernes ankomst til New England i 1620 til den amerikanske borgerkrig i 1861-65. Fokuspunkter i forløbet er:
- Puritanernes ankomst til New England
- USA's uafhængighedserklæring og forfatning
- The Frontier
- Mødet med indianerne
- Slavespørgsmålet
- Borgerkrigen

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser
- politiske og sociale revolutioner  
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder

Materiale:
Bøger der er anvendt:
”USA’s tilblivelse” af Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard, Columbus 2020
”Verden før 1914” af Carl-Johan Bryld, Systime.dk
”Vores verdenshistorie” af Peter Frederiksen, Columbus 2019

Kernestof

Fra Union til Borgerkrig
Den amerikanske værdikamp
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
- Puritanerne
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
- Puritanernes ankomst til New England
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
- Tekst 1.2: John Winthrop om New England som modelsamfund for kristen gavmildhed, 1630
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174
- The story behind the Boston Tea Party - Ben Labaree (youtube.dk)
https://www.youtube.com/watch?v=1cT_Z0KGhP8
- American Revolutionary War - Timelines and Maps - Animated US History (youtube.dk)
https://www.youtube.com/watch?v=NdRuU5ON-LU
- Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=103
- USAs forfatning, 1787
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=102
- Grundlæggelsen af USA
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=234&loopRedirect=1
- Jernbanen og den amerikanske selvforståelse
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=256
- Slavespørgsmålet
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236
- Den amerikanske borgerkrig
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=258

Fra Reconstruction og Jim Crow lovene til Borgerrettighedsbevægelsen
'Reconstruction' – en ny begyndelse
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=169
En politisk studehandel
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=170
Tekst 22: Booker T. Washingtons Atlanta-tale, 1895
Tekst 23: Du Bois kritiserer Washington, 1905
Besvar spørgsmålene på side 84 til de to tekster.
Borgerrettighedsbevægelsen
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=173
Martin Luther King, jr. og den kollektive erindring
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=174
Den lovfæstede raceadskillelse afskaffes
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=176

Manifest Destiny og Indianerne
Skabelsen af en fælles amerikansk identitet
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=151
Pionerånden
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=152
Ekspansionen mod vest
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=154
Manifest Destiny' og dens ofre
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=251
- Mødet med indianerne
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=235
- Indianernes forfald
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=257
- Kilde 81: Høvding Seattle tale til Den Store Høvding
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=257

Imperialisme, Verdensmagt, Isolationisme
Imperialismens fristelser
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=207
Den Spansk-amerikanske Krig
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=208
Kilde 24: Det Amerikanske Anti-imperialistiske Forbund advarer mod en besættelse af Filippinerne (1899)
Kilde 25: Præsident William McKinley forsvarer koloniseringen af Filippinerne (1899)
Krigeren og præsten
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=209#c55
Magt og idealer
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=209#c55
Præsident Wilsons bristede drømme
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=209#c55


Supplerende Materiale

USA isolerer sig atter
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=212
Amerikanisering
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=221#c564
USA har plads til alle slags danske virksomheder
https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2024/8/usa-har-plads-til-alle-slags-danske-virksomheder/
5. USA og den Globale Orden
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=136

Metode
Kap 12 Historiebrug
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=141

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Osmannerriget

Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Konflikters opståen
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historiebrug

Kernestof:
Europas position i verden
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Historiebrug og formidling.

KERNESTOF

Det osmanniske rige
https://tyrkiet.systime.dk/?id=176&L=0
Tyrkerne kommer til Lilleasien
https://tyrkiet.systime.dk/?id=179
Osmannerriget i støbeskeen 1280-1453
https://tyrkiet.systime.dk/?id=180
Osmannerriget efter Konstantinopel
https://tyrkiet.systime.dk/?id=181
Fra videnskabens til fanatismens triumf
https://tyrkiet.systime.dk/?id=182
Ungtyrkernes periode
https://tyrkiet.systime.dk/?id=186&L=0
Kemal Atatürk og Tyrkiet
https://tyrkiet.systime.dk/?id=177
Skabelsen af det sekulære Tyrkiet
https://tyrkiet.systime.dk/?id=192
Et europæisk Tyrkiet gennem reformer
https://tyrkiet.systime.dk/?id=193
Nationalisme som ideologi
https://tyrkiet.systime.dk/?id=194
Tekster og kilder om Kemal Atatürk og Tyrkiet
https://tyrkiet.systime.dk/?id=195


SUPPLERENDE MATERIALE

Det Osmanniske Rige spredte skræk og rædsel i Europa
Kristeligt Dagblad emneserie om Hellig krig 29.06.20 Kl. 00:00
Heidi Dachs
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/det-osmanniske-rige-spredte-skraek-og-raedsel-i-europa

Martin Luther 'Om krigen mod tyrkerne'
http://www.lutheranlayman.com/2015/11/martin-luthers-on-war-against-turks.html


METODE

På sporet af historien. Kap 12. Historiebrug
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=141
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Folkedrab

Faglige mål:
Menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale
Historiebrug
formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Holocaust og andre folkedrab
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Historiebrug og formidling.

Projektforløb
Eleverne skal selvstændigt tage stilling til validiteten af et givent kildemateriale, der skal vurderes i forhold til en selvstændig undersøgelse, der uddybes gennem egen baggrundsviden og andre kilder, der kan tilgås via internettet.
- Wannseeprotokollen
- Höfle telegrammet
- Topf und Soehne Intern notits
- Interview med Otto Ohlendorf
- Interview med Rudolf Hoess
- Interview med Oscar Groening


Kernestof:
Stanton's 10 stadier
Nazismen og Holcuast
Rwanda 1994

1. Folkedrabets århundrede
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130
2. Hvad er folkedrab?
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
3. Teorien om folkedrabets 10 stadier
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
→ Teorien om folkedrabets 10 stadier
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
Opgave: Teorien om folkedrabets ti stadier
Skriv stikord til hvert af teoriens ti stadier. Du skal bruge dit kendskab til teorien i din videre læsning af bogen.

4. Hitlers vej til magten
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133

5. Farlige forestillinger
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
OPGAVE 5: RACISME DENGANG OG I DAG

https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179

6. Propaganda til folket
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
7. Når videnskab slår ihjel
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
8. Restriktioner og rettigheder
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
9. Krystalnatten
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
10. Ghettoer
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139
11. Einsatzgrupper
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
→ Einsatzgrupper
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164
Opgave: Anvend teorien om folkedrabets ti stadier
12. Wannsee-konferencen
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141
13. Døden i lejrene
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
→ Døden i lejrene
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
Kilde 31: “Man mister evnen til at føle”
Holocaust som et produkt af det moderne samfund
Zygmundt Baumann's synspunkter om Holocaust som et produkt af det moderne samfund.
14. Livet i lejrene
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
→ Livet i lejrene
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
16. Forbrydelse og straf
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
OPGAVE 12: DOMMEN OVER 93-ÅRIGE BRUNO DEY
19. Holocaustbenægtelse
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
→ Holocaustbenægtelse
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171


Folkemordet i Rwanda
220104 Udviklingen i Rwanda og Centr Afr
Udviklingen i Rwanda og Centralafrika
Rwandas børn
En beretning
Angelique Umugwaneza og Peder Fuglsang
© Gyldendal, 2008 ISBN 978-87-02-06424-7 1. udgave, 2. oplag. Siderne 275 til 292

220104 Rwandas boern
April 1994: Galskab i Rwanda
Rwandas børn
En beretning
Angelique Umugwaneza og Peder Fuglsang
© Gyldendal, 2008 ISBN 978-87-02-06424-7 1. udgave, 2. oplag. Siderne 25 til 34


Supplerende materiale:

Forbrydelser mod menneskeheden Oversat
Benjamin Ferenc on Crimes against Humanity. Nuremberg, Germany september 29. 1947, at the onset of the ”Einsatzgruppen trial”

250501 Topf und Soehne Notiz DK Oversat
Schreiben von Kurt Prüfer an seine Firma bezüglich benötigter Krematoriumsöfen und deren Kapazität vom 8. September 1942. Foto PD
https://www.audiatur-online.ch/2018/07/04/wie-ein-bierhersteller-den-nazis-half-krematorien-fuer-kzs-zu-bauen/aschreiben_pru%CC%88fer_an_topf_eina%CC%88scherungsofenauschwitz/

240409 Oscar Groening Interview
Der Buchhalter von Auschwitz
Bogholderen fra Auschwitz
Af Matthias Geyer
08.05.2005, 13.00 Uhr • aus DER SPIEGEL 19/2005
https://www.spiegel.de/panorama/der-buchhalter-von-auschwitz-a-4850856e-0002-0001-0000-000040325395

211123 Wannseeprotokollen
”Wannseekonferencen, Beretningen om det 20. århundredes mest skamfulde dokument”
Mark Rosemann (The Villa, the Lake, the Meeting – Wannsee and the Final Solution) oversat til dansk af P. Christiani
© 2002 BROE ISBN: 978-87-92336-02-6 APPENDIKS Siderne 151 til 158

211119 Ohlendorf
Nürnberg Interviewene
En amerikansk psykiaters samtaler med anklagede og vidner
Leon Goldensohn
© Eli Goldensohn: 2004 / Dansk Udgave: Ashehoug Dansk Forlag 2004 ISBN 87-11-11750-8. 1. udgave, 1. oplag. Siderne 389 - 396.

211119 Hoess
Nürnberg Interviewene
En amerikansk psykiaters samtaler med anklagede og vidner
Leon Goldensohn
© Eli Goldensohn: 2004 / Dansk Udgave: Ashehoug Dansk Forlag 2004 ISBN 87-11-11750-8. 1. udgave, 1. oplag. Siderne 305 - 324.

211119 Manstein
Nürnberg Interviewene
En amerikansk psykiaters samtaler med anklagede og vidner
Leon Goldensohn
© Eli Goldensohn: 2004 / Dansk Udgave: Ashehoug Dansk Forlag 2004 ISBN 87-11-11750-8. 1. udgave, 1. oplag. Siderne 356 - 362.

211120 Hoefle telegrammet
Uddrag af Hitlers Empire
Nazi Rule in occupied Europe  
Mark Mazower
© Penguin Books: 2008 ISBN 978 0 141 01192 9. Side 384.

250502 Topf und Soehne Notiz DK Oversat
Skrivelse fra Kurt Prüfer til eget firma angående efterspurgte
krematorieovne og deres kapacitet fra 8. september 1942
https://www.audiatur-online.ch/2018/07/04/wie-ein-bierhersteller-den-nazis-half-krematorien-fuer-kzs-zu-bauen/aschreiben_pru%CC%88fer_an_topf_eina%CC%88scherungsofenauschwitz/

211117 Riegner telegrammet
Uddrag af Hitlers Empire
Nazi Rule in occupied Europe  
Mark Mazower
© Penguin Books: 2008 ISBN 978 0 141 01192 9. Side 388.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kina og Globalisering

Faglige mål:
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historiebrug
formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Globalisering
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Levevilkår, nationalt og globalt
Økonomisk udvikling
Historiebrug og formidling.


Forløbet fokuserer på samspillet mellem Kinas historie, herunder filosofi og religion, den europæiske dominans mellem 1800 og 1949 og Mao Zedong med henblik på at belyse dynamikken mellem globaliseringen og Kinas opstigen efter år 2000.

Kernestof
Konfucianismen
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161
Kapitel 14: Kinas sidste kejserdynasti: Opiumskrig og globalisering
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=230

Kina og den stigende globalisering
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231  
KILDE 71: Den kinesiske kejsers brev til George 3.
KILDE 72: Lin Zexus brev til dronning Victoria
KILDE 73: Nanjing-traktaten
Kultursammenstød og kejserdømmets fald
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=232
KILDE 74: Bokserprotokollen

Kapitel 22: Kina: Tilbage til riget i midten?
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=288
Indledning
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=323
Rød stjerne over Kina
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=317
KILDE 55: Det nye Kina
Det Store Spring Fremad og Kulturrevolutionen 
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=357
KILDE 56: De 23 forbud
KILDE 57: Rødgardist under kulturrevolutionen

Grundlæggelsen af det moderne Kina
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=316
Reformerne skaber et ulige Kina
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358
Massakren på Den himmelske Freds Plads,
Beijing, 3. juni 1989
Af John Simpson
https://granta.com/tiananmen-square/


Supplerende Materiale
The Belt and Road Initiative
Kinas nye silkevej er en oplagt handelsrute for Danmark
Af YANG JIANG
Jyllands Posten 26.06.2016
Kinas nye Silkevejsprojekt. Geopolitisk strategi eller kapitalistisk ekspansion?
En analyse Globalnyt 23.04.2019
Af Laurids S. Lauridsen – for Globalnyt
Europæiske regeringer er dobbeltmoralske - de bør stå sammen mod Kina
Human Rights Watch 12.02.2020. Kenneth Roth, Executive Director
How China’s Belt and Road Initiative is changing
The many motivations behind Xi Jinping’s key foreign policy 
https://www.economist.com/the-economist-explains/2023/10/17/how-chinas-belt-and-road-initiative-is-changing
"Kina er verdensøkonomiens hovedmotor i 2023"
https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2023/3/kina-er-verdensokonomiens-hovedmotor-i-2023/


Metode
3. Billedanalyse
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=132&L=0
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer