Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Morten Frederiksen
|
Hold
|
A 2022 Hi/p (A 2p Hi, A 3p Hi, A 3p Hi SO)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Enevælde, Oplysningstid og Revolution
Enevælden og oplysningstiden
Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Samspillet mellem mennesker og natur
Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Europas position i verden
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Økonomisk udvikling
Enevælden
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=112
Den moderne stat i støbeskeen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=410
Den franske enevælde – model for Europa
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=411
Den franske merkantilisme
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=417
Oplysningstiden
De engelske naturretsfilosoffer
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=464
Oplysningstænkningen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=465
De tre store
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=466
Den oplyste enevælde
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=414
Den Franske Revolution
8. Revolutionernes epoke
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=91
Stændersamfundet
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=422
Stænderforsamlingen bliver til nationalforsamling
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=461
Nationalforsamlingen revolutionerer samfundet
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=423
Herunder læses:
4. Den parisiske avis 'Journal de Ville' om urolighederne i juli 1789
5. Af den franske menneskerettighedserklæring, vedtaget 26. august 1789
Den første grundlov 1791
Kongens forgæves modstand
Republikken indføres
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=463
Herunder læses:
6. Af Francois de la Rochefoucaulds erindringer, om d. 10. august 1792
7. Den britiske historiker Eric Hobsbawm om 1789-revolutionen som model for senere revolutioner
Napoleon
Fra republik til kejserdømme 1792-1814
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=424
Napoleon – general, diktator og kejser
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=432
En ny europæisk orden – og dens nederlag
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=433
Reaktion og restauration 1814-1830
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=425
Supplerende Materiale
Skrivefrækhed
Notits om C.N. Davids anklage, 16. december 1834
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/notits-om-cn-davids-anklage
Notits om C.N. Davids anklage, 16. december 1834
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/liberal-adresse-til-frederik-6-20-februar-1835
Frederik 6.s svar på de liberale debattørers adresse - "Vi alene vide", 28. februar 1835
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/frederik-6s-svar-paa-de-liberale-debattoerers-adresse-vi-alene-vide
Film: Monarkiets Myter "Marie Antoinette"
https://www.dr.dk/drtv/se/monarkiets-myter_-syndebukken-marie_antoinette_419043
Metode
Kap 1 Aktør – Struktur
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130
Kap 4 Brud og Kontinuitet
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=133
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Industrialisering og Arbejderbevægelse
Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Samspillet mellem mennesker og natur
Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historiebrug
Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Europas position i verden
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Globalisering
Levevilkår, nationalt og globalt
Økonomisk udvikling
Historiebrug og formidling.
Kernestof
Industrialismen og arbejderbevægelsen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=68
Den industrielle revolution i England 1760-1850
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=435
Befolkningsvækst og landbrugsrevolution
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=443
Tekstilproduktion: Fra håndværk til industri
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=458
Kul, jern og damp
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=459
Liberalismen – forsvar for det frie marked
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=437
Hvorfor industriel revolution – og hvorfor England?
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=438
Flaskehalse, teknologi og foretagsomhed
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=444
Marxismen – skabelsen af kapitalister og proletarer
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=445
En mentalitetshistorisk forklaring – 'den kapitalistiske ånd'
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=446
Den industrielle revolution som 'take-off'
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=447
Industrialiseringens anden fase 1850-1900
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=439
USA – borgerkrigen 1861-1865
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=449
USA's økonomiske mirakel
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=450
Danmark – et landbrugsland under forandring
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=451
Storbyerne og arbejderklassen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=440
Arbejdernes vilkår
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=452
Arbejderbevægelsen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=441
Karl Marx og socialismen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=453
Den socialdemokratiske reformkurs
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=721
Det danske socialdemokrati
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=454
Supplerende Materiale
Tekster, billeder, statistik
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=656
Befolkningstal i Europa og USA, 1750-1910
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=703
Børnedødelighed i Europa, 1800-1910
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=84
Europas industriproduktion 1781-1913
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=83
Forbrug af råbomuld, 1785-1880
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=82
Produktion af kul og brunkul, 1820-1904
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=81
Produktion af råjern, 1781-1914
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=80
Jernbanernes udvikling, 1840-1900
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=79
Børnearbejde 1908 - 1909
Lewis Hines' fotografier 1908-1909
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=69
Metode
Kap 1 Aktør – Struktur
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Første Verdenskrig
Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Konflikters opståen
Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale
Historiebrug
Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Europas position i verden
Historiebrug og formidling.
Optakten til Første Verdenskrig
Kapitel 4: Stormagterne, 1890-1914: Nye aftalepartnere og traktater
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=135
4.1 Tripelententen 1907 mellem Rusland, Frankrig og Storbritannien
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=175
4.3 Europæisk oprustning
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=177
4.5 Schlieffenplanen
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=179
4.7 Flådeaftaler ‒ Tyskland
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=182
4.8 Engelsk-tysk flådekaprustning
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=183
Kapitel 6: Sommeren 1914
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=137
6.1 Besøget i Sarajevo
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=196
6.2 Reaktioner på dobbeltdrabet
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=197
6.3 Mobilisering
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=198
6.5 Krigserklæringerne
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=200
6.6 Storbritannien tøver
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=201
Kapitel 7: Det tyske felttog i vest, august-november 1914
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=138
7.1 Stormagternes krigsmål
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=209
7.2 Stormagternes forventninger
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=210
7.3 Den tyske fremrykning i august
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=211
7.4 Britisk modstand
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=212
7.5 Tyske grusomheder i Belgien
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=213
7.6 Schlieffenplanen smuldrer
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=214
7.7 Slaget ved Marne, september 1914
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=215
7.8 Slaget ved Ieper, oktober-november 1914
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=216
7.9 Slagteriet ved Vestfronten i 1914
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=217
7.10 Infanteri versus kavaleri
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=218
7.11 Nyttesløse angreb og udmattelseskrig
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=219
Kapitel 8: Østfronten og de tyrkiske fronter, 1914-1916 ‒ Dilemmaet i øst
8.7 Den tyrkiske front ‒ Gallipoli
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=227
8.8 Baggrunden for slaget ved Gallipoli
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=228
8.9 Gallipoli og Dardanellerne
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=229
8.10 Kampagnen på Gallipoli
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=230
8.11 Kampagnens efterspil
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=231
Engelske politikere om optakten til Gallipoli-kampagnen, foråret 1915
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-35/
Den tyrkiske kampagne: Sekondløjtnant Mehmed Fasihs dagbog, 1915
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-36/
Kapitel 9: Gentagne offensiver ved vestfronten, 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=140
9.1 De allieredes fælles strategi
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=239
9.2 Afprøvning af ny taktik
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=240
9.3 Kampgejst og moderne våben
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=241
9.4 Taktikkens uforudsete problemer
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=242
9.5 Offensiver i vest, foråret 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=243
9.6 Angrebet ved Neuve Chapelle
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=244
9.7 Tysk offensiv i Flandern, april 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=245
9.8 Første gasangreb ved Ieper
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=246
9.9 Tysk fremrykning ved Ieper, foråret 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=247
9.10 Tysk overlegenhed
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=248
9.11 Nye britisk-franske offensiver, Vimy og Neuve Chapelle maj 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=249
9.12 Loos, september 1915
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=250
9.14 Nye krigszoner: Mellemøsten, kolonierne og krigen til søs
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=253
Kapitel 10: Forblødningsteori og opslidningsslag, 1916
10.4 Verdun-kampagnen, 10 måneder i 1916
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=257
10.5 Vendepunktet ved Verdun
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=258
10.9 Slaget ved Somme - forberedelsen
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=262
10.10 Første dag ved Somme
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=263
Kapitel 11: Fredsfølere og hærenes sammenbrud, 1917
11.2 Franskmændene ved Chemin des Dames, foråret 1917
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=269
11.5 Minerne ved Messines
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=272
11.6 Tredje slag ved Ieper
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=273
11.7 "Helvede, de kaldte det Passchendaele"
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=274
Amerikanerne kommer
USA officielle forklaring på, hvorfor landet gik ind i Første Verdenskrig i 1917
https://history.state.gov/milestones/1914-1920/wwi
Kapitel 12: Amerikanerne kommer – de sidste store slag, 1918
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=235
12.1 Amerikanske tropper kommer til Europa
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=278
12.2 Britiske og franske betænkeligheder
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=279
12.7 De sidste tyske angreb
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=284
12.8 Vendepunktet 8. august
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=285
12.10 Tysk tilbagetog
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=287
Versailles traktaten
Freden: idéer og virkelighed
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=542
Ikke forhandlinger, men et diktat
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=557
Supplerende Materiale
Årsagsforklaringer til krigsudbruddet
Ligger under dokumenter (omhandler Fischers Tese og AJP Taylors forklaring)
240405 To teorier omkring udbruddet af den Første Verdenskrig
Ligger under dokumenter (omhandler forudsætningerne og udbruddet af Første Verdenskrig)
250430 3P WW 1 og Tyskland-1.pdf
Overgreb på civile
Civile tab i forbindelse med tyske operationer i Belgien august 1914
Britisk hvidbog om de tyske grusomheder i Dinant
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-30/
Tysk Hvidbog om den belgiske Folkekrig i Dinant
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-31/#_ftn3
Beretninger fra Fronten
En tysk dansksindet soldat om forholdene ved fronten
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-47/
Erich Maria Remarque: Intet nyt fra Vestfronten (uddrag)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2040
Thomas Dinesen: På Vestfronten (uddrag, 1964)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2041
Erindringer om julefreden
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-48/
Læserbreve om julefreden
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-49/
Jünger, Ernst - I stålstormen
https://litteratursiden.dk/analyser/junger-ernst-i-stalstormen
Mytteri
15.2.1 Den franske hær, 1917
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=322
Metode
1. Aktør og struktur
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130
Kap 24 Periodisering
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=153
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skoleliv DHO Forløb
Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale
Historiebrug
formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt
Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Levevilkår, nationalt og globalt
Historiebrug og formidling.
Forløbet omhandler udviklingen af den danske folkeskole i den danske velfærdsstat gennem 1900-talllet frem til nutiden.
Forløbet munder ud i skrivning af DHO opgave og indgår således i det samlede SRP forløb. Metodemæssigt er der fokus på opgaveskrivning i historie og udnyttelse af skriftlige kilder. Der arbejdes videre med AKTØR-STRUKTUR, HISTORIESYN og begreberne SYNRON og DIAKRON introduceres.
TEORI OM VELFÆRDSSTATEN
Velfærdsstaten
https://faktalink.dk/titelliste/velfaerdsstaten?check_logged_in=1
Professor: Vores menneskesyn har ødelagt velfærdsstaten
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/xprofessor-vores-menneskesyn-har-oedelagt-velfaerdsstaten
Eksperter: Velfærdsstaten skal nok overleve
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/velfaerdsstaten-er-igang-med-tilpasse-sig-samfundsudviklingen
Idealet om velfærd for alle er under afvikling
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/idealet-om-velfaerd-alle-er-under-afvikling
Socialekspert: Velfærdsstaten, som vi kender den, er død
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/socialekspert-velfaerdsstaten-som-vi-kender-den-er-doed
Formand for Rådet for Socialt Udsatte: Socialpolitikken har momentum for første gang i årevis
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/raadet-socialt-udsattes-nytiltraadte-formand-30-aars-socialpolitik-har-slaaet-fejl
2.1 Hvad er en konkurrencestat? (uddrag)
https://konkurrencestaten.systime.dk/?id=135
Mellemkrigstiden – et socialpolitisk nybrud
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=256&L=0
SKOLEN FREM TIL 1930erne
Fra DR ”Historien om Danmark”
Kvinder får stemmeret 1915
https://www.dr.dk/studie/historie/klip-fra-historien-om-danmark#!/
Kanslergadeforliget 1933
https://www.dr.dk/studie/historie/klip-fra-historien-om-danmark#!/
Andre kilder, som I kan bruge (senere)
Velfærdsstatens fundament blev støbt
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2009/2009-01-12-Aarbogsarkiv04
Mere om Kanslergadeforliget: Whiskey eller Kaos!
https://www.youtube.com/watch?v=aKnM00wykD4
K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hoer-kk-steincke-taler-om-kanslergadeforligets-socialreform-i-1934
Uddraget af Staunings programerklæring: Afsnit Til det danske folk!
https://www.arbejdermuseet.dk/wp-content/uploads/2016/10/SD1934.pdf
Købstæder (hurtigt hen over denne opgave den er kun til ”baggrund”)
https://denstoredanske.lex.dk/k%C3%B8bstad
Lov om Folkeskolen, 18. maj 1937
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/lov-om-folkeskolen-18-maj-1937
SKOLEN I 1940erne
Bekendtgørelse om Maalet for Folkeskolens Undervisning, 24. maj 1941
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/bekendtgoerelse-om-maalet-for-folkeskolens-undervisning-24-maj-1941
Efterkrigstidens sociale velfærdsstat
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=257&L=0
1. Min skolegang i Nyboder Skole 1945-55, Af Inger Andersen
1945-55
fotografier forventninger til piger og drenge (billeder og tekst) udtrykt gennem fag og uddannelsesmuligheder, organisering af skolen, ophavssituation
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2728
2. Erindringer om min skolegang, 1936-46. Af K.A. Henriksen
1936-46
drenge- og pigeklasse, asyl senere børnehave, skolegang på Vesterbro, varm skolemad senere Oslofrokost, skolegang påvirket af besættelsen, mellemskole og realskole – som gav adgang til kontorelevplads i ØK
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2788
3. Pensionisterindringer, 1995, Elin Andersen, Periode: 1940-1960
1940 (børnehave) 1941- skolegang Vesterbro
afstraffelse, skoledag påvirket af besættelse 8-11 og 2-4 -hjem til frokost, mellemskole fra 1946 (uddannelse en prioritering i familien) nye fag: kønsbestemte (husgerning – husmødre) kvinde
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-20538
4. Erindringer, 1995, Birthe Andreasen, Periode 1938-1950
skolegang under besættelsen
Nørrebro, lærerne, badedag på skolen, fag og afstraffelse, s. 12 madpakke i skolen, 7 års skolegang
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-21648
5. Benny August Jensen skolestart 1944
startede skole under besættelsen
feriebarn i Jylland senere plejebarn i Nørre Tornby + skolegang
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2577
6. Bellahøj Skole: Skoletid og fritidsliv 1947-57. Af Grethe Bille
skolestart 1947
10 års skolegang, realeksamen i 1957, bad på skolen, om lærerne, særlige faglokaler og tillidshverv
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-2724
7. Erindringer, Finn Bjerre, Periode 1940-1945
1940erne
s. 12- 15 skoletiden, lærere, skoledagen, skolens indretning, eftersidning, klassekvotient, skoleskift, privatskole, realskole
https://kbharkiv.dk/permalink/post/18-21394
SKOLEN I 1950erne og 1960erne
I folkets skole slog man da børn
https://docs.google.com/document/d/1llQb5y4nymrqbtKXDbQYyC7GEb-Vkp9h_-_WtQtpI5o/edit#heading=h.eomv8w12xkbe
Johnny Madsen. Mig og klassen
https://www.dr.dk/drtv/se/mig-og-klassen_-johnny-madsen_281380
Den Blå Betænkning
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/undervisningsvejledning-for-folkeskolen-1960-den-blaa-betaenkning
Skoleerindringer et lille udpluk af ting jeg husker fra min skoletid i København
Af Sussie Blom Hansen
https://api.kbharkiv.dk/asset/2713
Brønshøj Skole 1955-1963
Af Ea Anild
https://api.kbharkiv.dk/asset/2750
VELFÆRDSSTATEN og SKOLEN I NUTIDEN
Efterkrigstidens sociale velfærdsstat
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=257
Velfærdsstatens krise
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=258
Se hvor meget folkeskolen har rykket sig siden 1950
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tidslinje-se-hvor-meget-folkeskolen-har-rykket-sig-siden-1950
Vincent Hendricks til pædagogerne: I har et ædelt og vigtigt job
https://bupl.dk/boern-unge/nyheder/vincent-hendricks-til-paedagogerne-i-har-et-aedelt-og-vigtigt-job
Glæden ved at være lærer ...
https://blog.folkeskolen.dk/blog-dansk-danskundervisning/glaeden-ved-at-vaere-laerer/4668230
Hvorfor er DU pædagog?
https://www.baby.dk/debat/247995pi1/ordet-er-frit/hvorfor-er-du-paedagog.aspx
Pædagog:
https://www.ug.dk/job/job-fordelt-paa-erhvervsomraader/paedagogiskkirkeligtogsocialtarbejde/paedagogiskarb/paedagog-job
Lærer:
https://www.ug.dk/job/job-fordelt-paa-erhvervsomraader/undervisningforskningogvejledning/grundskolearb/laerer-i-grundskolen-job
METODE
Opgaveskrivning i Historie
https://www.lectio.dk/lectio/43/lc/67265714297/res/64948968397/240212%20Opgaveskrivning.pdf
Diakron og Synkron
1. Læs: Diakron og synkron og diskuter kort begreberne med din makker
Den Videnskabelige Basismodel
4. Læs: https://opgaveguide.systime.dk/?id=145
5. Se: https://www.youtube.com/watch?v=gKbaE8a7Z44
Aktør og struktur
6. Læs: https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130
Historiesyn
7. Læs: https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=142
Arbejdsark til skriftlige kilder
https://www.lectio.dk/lectio/43/lc/67265584213/res/65025869910/240304%20Arbejdsark%20til%20skriftlige%20kilder.docx
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
USA Historie og Identitet
Faglige mål:
Sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Styreformer og politiske ideologier demokratisering
Menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Samspillet mellem mennesker og natur
Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale
Historiebrug
formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt
Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Økonomisk udvikling
Historiebrug og formidling.
Forløbet dækker perioden fra puritanernes ankomst til New England i 1620 til den amerikanske borgerkrig i 1861-65. Fokuspunkter i forløbet er:
- Puritanernes ankomst til New England
- USA's uafhængighedserklæring og forfatning
- The Frontier
- Mødet med indianerne
- Slavespørgsmålet
- Borgerkrigen
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder
Materiale:
Bøger der er anvendt:
”USA’s tilblivelse” af Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard, Columbus 2020
”Verden før 1914” af Carl-Johan Bryld, Systime.dk
”Vores verdenshistorie” af Peter Frederiksen, Columbus 2019
Kernestof
Fra Union til Borgerkrig
Den amerikanske værdikamp
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
- Puritanerne
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
- Puritanernes ankomst til New England
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
- Tekst 1.2: John Winthrop om New England som modelsamfund for kristen gavmildhed, 1630
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174
- The story behind the Boston Tea Party - Ben Labaree (youtube.dk)
https://www.youtube.com/watch?v=1cT_Z0KGhP8
- American Revolutionary War - Timelines and Maps - Animated US History (youtube.dk)
https://www.youtube.com/watch?v=NdRuU5ON-LU
- Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=103
- USAs forfatning, 1787
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=102
- Grundlæggelsen af USA
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=234&loopRedirect=1
- Jernbanen og den amerikanske selvforståelse
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=256
- Slavespørgsmålet
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236
- Den amerikanske borgerkrig
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=258
Fra Reconstruction og Jim Crow lovene til Borgerrettighedsbevægelsen
'Reconstruction' – en ny begyndelse
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=169
En politisk studehandel
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=170
Tekst 22: Booker T. Washingtons Atlanta-tale, 1895
Tekst 23: Du Bois kritiserer Washington, 1905
Besvar spørgsmålene på side 84 til de to tekster.
Borgerrettighedsbevægelsen
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=173
Martin Luther King, jr. og den kollektive erindring
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=174
Den lovfæstede raceadskillelse afskaffes
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=176
Manifest Destiny og Indianerne
Skabelsen af en fælles amerikansk identitet
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=151
Pionerånden
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=152
Ekspansionen mod vest
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=154
Manifest Destiny' og dens ofre
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=251
- Mødet med indianerne
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=235
- Indianernes forfald
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=257
- Kilde 81: Høvding Seattle tale til Den Store Høvding
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=257
Imperialisme, Verdensmagt, Isolationisme
Imperialismens fristelser
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=207
Den Spansk-amerikanske Krig
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=208
Kilde 24: Det Amerikanske Anti-imperialistiske Forbund advarer mod en besættelse af Filippinerne (1899)
Kilde 25: Præsident William McKinley forsvarer koloniseringen af Filippinerne (1899)
Krigeren og præsten
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=209#c55
Magt og idealer
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=209#c55
Præsident Wilsons bristede drømme
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=209#c55
Supplerende Materiale
USA isolerer sig atter
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=212
Amerikanisering
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=221#c564
USA har plads til alle slags danske virksomheder
https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2024/8/usa-har-plads-til-alle-slags-danske-virksomheder/
5. USA og den Globale Orden
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=136
Metode
Kap 12 Historiebrug
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=141
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Folkedrab
Faglige mål:
Menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale
Historiebrug
formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt
Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Holocaust og andre folkedrab
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Historiebrug og formidling.
Projektforløb
Eleverne skal selvstændigt tage stilling til validiteten af et givent kildemateriale, der skal vurderes i forhold til en selvstændig undersøgelse, der uddybes gennem egen baggrundsviden og andre kilder, der kan tilgås via internettet.
- Wannseeprotokollen
- Höfle telegrammet
- Topf und Soehne Intern notits
- Interview med Otto Ohlendorf
- Interview med Rudolf Hoess
- Interview med Oscar Groening
Kernestof:
Stanton's 10 stadier
Nazismen og Holcuast
Rwanda 1994
1. Folkedrabets århundrede
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130
2. Hvad er folkedrab?
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
3. Teorien om folkedrabets 10 stadier
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
→ Teorien om folkedrabets 10 stadier
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
Opgave: Teorien om folkedrabets ti stadier
Skriv stikord til hvert af teoriens ti stadier. Du skal bruge dit kendskab til teorien i din videre læsning af bogen.
4. Hitlers vej til magten
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
5. Farlige forestillinger
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
OPGAVE 5: RACISME DENGANG OG I DAG
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179
6. Propaganda til folket
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
7. Når videnskab slår ihjel
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
8. Restriktioner og rettigheder
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
9. Krystalnatten
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
10. Ghettoer
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139
11. Einsatzgrupper
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
→ Einsatzgrupper
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164
Opgave: Anvend teorien om folkedrabets ti stadier
12. Wannsee-konferencen
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141
13. Døden i lejrene
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
→ Døden i lejrene
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
Kilde 31: “Man mister evnen til at føle”
Holocaust som et produkt af det moderne samfund
Zygmundt Baumann's synspunkter om Holocaust som et produkt af det moderne samfund.
14. Livet i lejrene
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
→ Livet i lejrene
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
16. Forbrydelse og straf
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
OPGAVE 12: DOMMEN OVER 93-ÅRIGE BRUNO DEY
19. Holocaustbenægtelse
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
→ Holocaustbenægtelse
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
Folkemordet i Rwanda
220104 Udviklingen i Rwanda og Centr Afr
Udviklingen i Rwanda og Centralafrika
Rwandas børn
En beretning
Angelique Umugwaneza og Peder Fuglsang
© Gyldendal, 2008 ISBN 978-87-02-06424-7 1. udgave, 2. oplag. Siderne 275 til 292
220104 Rwandas boern
April 1994: Galskab i Rwanda
Rwandas børn
En beretning
Angelique Umugwaneza og Peder Fuglsang
© Gyldendal, 2008 ISBN 978-87-02-06424-7 1. udgave, 2. oplag. Siderne 25 til 34
Supplerende materiale:
Forbrydelser mod menneskeheden Oversat
Benjamin Ferenc on Crimes against Humanity. Nuremberg, Germany september 29. 1947, at the onset of the ”Einsatzgruppen trial”
250501 Topf und Soehne Notiz DK Oversat
Schreiben von Kurt Prüfer an seine Firma bezüglich benötigter Krematoriumsöfen und deren Kapazität vom 8. September 1942. Foto PD
https://www.audiatur-online.ch/2018/07/04/wie-ein-bierhersteller-den-nazis-half-krematorien-fuer-kzs-zu-bauen/aschreiben_pru%CC%88fer_an_topf_eina%CC%88scherungsofenauschwitz/
240409 Oscar Groening Interview
Der Buchhalter von Auschwitz
Bogholderen fra Auschwitz
Af Matthias Geyer
08.05.2005, 13.00 Uhr • aus DER SPIEGEL 19/2005
https://www.spiegel.de/panorama/der-buchhalter-von-auschwitz-a-4850856e-0002-0001-0000-000040325395
211123 Wannseeprotokollen
”Wannseekonferencen, Beretningen om det 20. århundredes mest skamfulde dokument”
Mark Rosemann (The Villa, the Lake, the Meeting – Wannsee and the Final Solution) oversat til dansk af P. Christiani
© 2002 BROE ISBN: 978-87-92336-02-6 APPENDIKS Siderne 151 til 158
211119 Ohlendorf
Nürnberg Interviewene
En amerikansk psykiaters samtaler med anklagede og vidner
Leon Goldensohn
© Eli Goldensohn: 2004 / Dansk Udgave: Ashehoug Dansk Forlag 2004 ISBN 87-11-11750-8. 1. udgave, 1. oplag. Siderne 389 - 396.
211119 Hoess
Nürnberg Interviewene
En amerikansk psykiaters samtaler med anklagede og vidner
Leon Goldensohn
© Eli Goldensohn: 2004 / Dansk Udgave: Ashehoug Dansk Forlag 2004 ISBN 87-11-11750-8. 1. udgave, 1. oplag. Siderne 305 - 324.
211119 Manstein
Nürnberg Interviewene
En amerikansk psykiaters samtaler med anklagede og vidner
Leon Goldensohn
© Eli Goldensohn: 2004 / Dansk Udgave: Ashehoug Dansk Forlag 2004 ISBN 87-11-11750-8. 1. udgave, 1. oplag. Siderne 356 - 362.
211120 Hoefle telegrammet
Uddrag af Hitlers Empire
Nazi Rule in occupied Europe
Mark Mazower
© Penguin Books: 2008 ISBN 978 0 141 01192 9. Side 384.
250502 Topf und Soehne Notiz DK Oversat
Skrivelse fra Kurt Prüfer til eget firma angående efterspurgte
krematorieovne og deres kapacitet fra 8. september 1942
https://www.audiatur-online.ch/2018/07/04/wie-ein-bierhersteller-den-nazis-half-krematorien-fuer-kzs-zu-bauen/aschreiben_pru%CC%88fer_an_topf_eina%CC%88scherungsofenauschwitz/
211117 Riegner telegrammet
Uddrag af Hitlers Empire
Nazi Rule in occupied Europe
Mark Mazower
© Penguin Books: 2008 ISBN 978 0 141 01192 9. Side 388.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538369",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538369",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538369"
}