Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2025/26
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Nicolai Bagger
|
Hold
|
A 2022 Hi/q (A 2q Hi, A 3q Hi, A 3q Hi SO)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danmark som slavemagt
I dette forløb undersøger eleverne kolonialisme og imperialisme med særligt fokus på Danmarks rolle i trekantshandlen og kolonialiseringen af De Vestindiske Øer og Guldkysten. Forløbet tager udgangspunkt i historiske kilder og inddrager både økonomiske, politiske og kulturelle motiver for koloniseringen samt konsekvenserne heraf – for både koloniserede og koloniserende parter.
Spillefilmen Viften fra 2023 og tilhørende pressemateriale giver et samtidskritisk blik på hierarkier og magtforhold i en dansk kolonial kontekst og lægger op til diskussion af historiske repræsentationer og eftervirkninger.
Gennem forløbet opnår eleverne viden om:
-hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
-væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-udviklingen i Europas position i verden
-udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-globalisering
-kultur i nationale og globale sammenhænge
-udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
-økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Kilder
Fire kilder fra https://historielab.dk/tema-1-oprettelsen-af-kolonierne/
Kilde 1: "Kongelig tilladelse til at lave en koloni"
Kilde 2: "Trekantshandel"
Kilde 4: "Mangel på arbejdskraft på øerne"
Kilde 6: "Produkter fra øerne"
Pressemateriale til filmen Viften: https://filmcentralen.dk/files/uv-pdf/2023-04/Pressemateriale.pdf
Viften, spillefilm fra 2023
Sekundærlitteratur
Hillingsø Munk, Morten (2016): Afrikas historie. Mødet mellem sorte og hvide. Systime.
2. Danskerne og det sorte guld: https://afrikashistorie.systime.dk/?id=137
2.1. Danskernes Handelsmotiver: https://afrikashistorie.systime.dk/?id=138
2.2 Danmark på Guldkysten: https://afrikashistorie.systime.dk/?id=139
2.3 Sort guld: https://afrikashistorie.systime.dk/?id=141
2.4 Den første kontakt: https://afrikashistorie.systime.dk/?id=142
Bryld, Carl-Johan og Hansen-Damm, Peter (2018): Verdenshistorie til hhx
"Motiverne bag imperialismen": https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1212
Supplerende materiale
Europa koloniserer verden, Nationalmuseet 2019: https://www.youtube.com/watch?v=IjPS2c_4bBk&t=307s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Terror eller frihedskamp?
Forløbet er centreret omkring et bevidst provokerende spørgsmål om hvorvidt de danske modstandsfolk kan beskrives som terrorister og Al-Qaeda kan beskrives som frihedskæmpere. Gennem dette spørgsmål prøver vi at klargøre hvor grænserne går mellem de to begreber, og berør spørgsmål om, hvordan vi bruger historien til at definere os selv. Forløbet slutter af med en formel debat-runde, som træner elevernes evne til at formidle hvorfor en historisk gruppering bør anses for at være terrorister eller frihedskæmpere.
Gennem forløbet opnår eleverne viden om:
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samar-bejdsrelationer
- globalisering
- historiebrug og formidling
Kilder
Osama bin Ladens fatwa, 1998: https://kamp.systime.dk/?id=191
”Nationens tilstand”, tale af George W. Bush, 2001: https://kamp.systime.dk/?id=192
Sekundærlitteratur
Randris Pöckel, Rasmus (2012): “Terror eller frihedskamp”, Systime
Kapitel 1: ”Frihedskæmper eller terrorist”: https://kamp.systime.dk/?id=123
Kapitel 1.1: ”Formål og begrundelse”: https://kamp.systime.dk/?id=131
Kapitel 1.2: ”Metode”: https://kamp.systime.dk/?id=132
Kapitel 1.3: ”Kontekst”: https://kamp.systime.dk/?id=133
Kapitel 1.4: ”Konventioner”: https://kamp.systime.dk/?id=134
Kapitel 2: ”Den danske modstandsbevægelse”: https://kamp.systime.dk/?id=124
Kapitel 2.1: ”Modstandskamp”: https://kamp.systime.dk/?id=160
Kapitel 2.2: ”Fokus på retten til at dræbe” https://kamp.systime.dk/?id=136
Kapitel 8: ”Al-Qaeda og den 11. september”: https://kamp.systime.dk/?id=130
Kapitel 8.1: ”Krigen mod terror”: https://kamp.systime.dk/?id=167
Lund, Christian og Larsen, Brian Dupont (2021): “På sporet af historien”, Systime
Kapitel 12: ”Historiebrug”: https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=141
Churchill-klubben, DR Dokumentar, 1990: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Churchill-klubben&orderby=title&SearchID=97b0552c-78db-4349-93d9-6cf74fca940d&index=1
Supplerende stof
Flammen og Citronen, spillefilm, 2008
https://denstoredanske.lex.dk/George_W._Bush
Terrorangrebet der rystede verden, DR 2021: https://www.youtube.com/watch?v=yrFeuAhEYJE
How Decades of Instability Gave Rise to Al-Qaeda and the 9/11 Attacks, History Channel, 2018: https://www.youtube.com/watch?v=t8JQUmTtwoM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Indvandring til Danmark
Forløbet undersøger udviklingen i dansk udlændinge- og integrationspolitik samt befolkningens holdninger til indvandrere og efterkommere fra 1960’erne og frem til i dag. Eleverne arbejder med centrale historiske begivenheder, politiske beslutninger og kulturelle konflikter, som har præget den offentlige debat og formet nationale identitetsopfattelser og værdier i det moderne Danmark.
Gennem analyse af både skriftlige og visuelle kilder, herunder debatindlæg, personlige beretninger og aktivistiske initiativer som Venligboerne, undersøges forskellige perspektiver på integration, ytringsfrihed, diskrimination, racisme og national identitet.
Gennem forløbet opnår eleverne viden om:
-hovedlinjer i Danmarks (...) historie
-væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-kultur i nationale og globale sammenhænge
-økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
-udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
-globalisering
Kilder
Etniske gruppers værdier og adfærd, 2007: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=215
Ugebrev fra Pia Kjærsgaard, 2006: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=216
Muhammed-tegningerne, terror og ytringsfrihed, 2006: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=217
Jyllands-Postens begrundelse for at bringe Muhammed-tegningerne, 30. september 2005: https://danmarkshistorien.lex.dk/Jyllands-Postens_begrundelse_for_at_bringe_Muhammed-tegningerne,_30._september_2005
Venligboernes hjemmeside: https://www.venligboerne.org/
Johanne Schmidt-Nielsen, Facebook 2016: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=239
Stram Kurs, 2019: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=228
Jens Philip Yazdani i debat med Martin Henriksen: https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-elevraadsformand-til-martin-henriksen-vi-er-lige-saa-danske-som-alle-andre
En flygtning beretter, 1990: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=243
Unge efterkommere beretter, 2020: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=244
Min oplevelse med integration, 2020: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=245
To unge mandlige efterkommeres oplevelser i folkeskolen, 2020: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=246
Sekundær litteratur
Nikolajsen, Karsten og Ohnesorge, Thomas (2021). Systime.
Kapitel 2: Indvandrere som arbejdstagere (1967-73): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=134
+underkapitlerne
"Økonomisk vækst": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=169
"Udbygningen af velfærdsstaten": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=170
"Hvem kom til Danmark 1967-1973?": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=171
Kapitel 5: Indvandring og integration (1993-2001): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=137
+ underkapitlerne:
"Den politiske situation i perioden": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=194
"Den økonomiske situation i perioden": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=195
"Hvem kom til Danmark 1993-2001?": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=196
"De bosniske flygtninge": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=197
"Flygtninge fra Somalia": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=198
Kapitel 6: Indvandring i terrorens tidsalder (2001-2011): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=138
+underkapitlerne:
"Systemskiftet 2001": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=207
"Udlændingepolitik i perioden": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=208
"Den økonomiske situation i perioden": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=209
"Hvem kom til Danmark 2001-2011?": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=210
Kapitel 7: Indvandring og flygtningekrise (2011-2020): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=139
+underkapitlerne:
"Den økonomiske situation i perioden": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=221
"Periodens politiske situation": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=222
"Hvem kom til Danmark 2011-2020?": https://dennyindvandring.systime.dk/?id=223
"Er der racisme i Danmark i dag?" https://dennyindvandring.systime.dk/?id=224
Supplerende stof
VIDEO: Sådan opstod krisen om Muhammedtegningerne: https://www.dr.dk/ligetil/indland/video-saadan-opstod-krisen-om-muhammed-tegningerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Osmannerriget
Forløbet følger Osmannerrigets opstigning og nedgang med særligt fokus på, hvordan synet på Osmannerriget og fortolkningerne af Osmannerriget varierer alt efter, hvornår på rigets løbebane vi er og fortællerens egen relation til riget.
Gennem forløbet opnår eleverne viden om:
- hovedlinjer i (…) verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsre-lationer
- udviklingen i Europas position i verden
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i natio-nalt og globalt perspektiv
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global vel-stand
- historiebrug
Kilder
”Rekrutteringen af Janitsharerne”: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221#c1036
”Janitsharkorpset”:
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221#c1037
”Sultanens udvælgelse af embedsmænd”:
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221#c1040
”Selim III Receiving Dignitaries”, samtidigt maleri, ca. 1800: https://www.worldhistory.org/image/12488/selim-iii-receiving-dignitaries/
“Kvindens ærbarhed”: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221#c1042
”Hustruen og konkubiner”: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221#c1043
”Skilsmisse”: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221#c1044
”Den mislykkede belejring af Wien”: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=253#c1048
”Sir William Eton om det osmanniske imperium”: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=253#c1050
”Gülhane-dekretet”: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=222#c1059
”Forfatningen af 1876”: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=222#c1062
Sekundærlitteratur
Erdoğan genskriver Tyrkiets historie, Information (2017): https://www.information.dk/moti/2017/04/erdogan-genskriver-tyrkiets-historie
Haremslir deler tyrkiske tv-seere, Politiken (2011): https://apps.infomedia.dk/mediearkiv/link?articles=e291021c
Frederiksen, Peter (2019): ”Vores Verdenshistorie”, Forlaget Columbus
Kap. 12: Kulturmødernes tid: Det Osmanniske Rige: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201
+Underkapitlerne
”Osmannerrigets storhed”: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221
”Osmannerigets tilbagegang”: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221
”Fra Imperium til republik”: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221
Supplerende stof
The Magnificent Century, episode 1: https://www.youtube.com/watch?v=nRgz4q34BOA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Folkedrab og holocaust
Dette forløb undersøger folkedrab i det 20. århundrede med særligt fokus på Holocaust. Forløbet har til formål at give eleverne indsigt i, hvordan et moderne samfund kan udvikle sig til et undertrykkelses- og udryddelsesregime, og hvordan ideologi, propaganda og statsmagt kan spille sammen i folkemordets logik.
Udgangspunktet for forløbet er teorien om folkedrabets ti stadier (Stanton), som bruges som analytisk ramme. Eleverne arbejder både med primære kilder – bl.a. nazistiske love, propagandamateriale og øjenvidneberetninger – og sekundærlitteratur, der sætter Holocaust i en bredere historisk og begrebslig kontekst.
Gennem forløbet opnår eleverne viden om:
-Holocaust og andre folkedrab
-udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Kilder
Women of Mizocz, 1942: https://collections.ushmm.org/search/catalog/pa1065461 og https://collections.ushmm.org/search?q=EINSATZGRUPPEN/MASS%20MURDER%20--%20Police/Collaborator%20Aktionen%20--%20Poland%20--%20Mizocz&search_field=Photo%20Designation
FN’s Konvention om forebyggelse af og straf for folkedrab, 1948: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153#c680
"Man mister evnen til at føle", Ya’akov Silberberg: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165#c797
Uddrag fra Zions Vises Protokoller: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155#c682
Uddrag fra Mein Kamp, bind 1 (1925): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155#c704
Lov til beskyttelse af det tyske blod og den tyske ære, 1935: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161#c409
Sekundærlitteratur
Berlau, Solvej og Thuge, Stine (2025). Columbus.
1. Folkedrabets århundrede: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130
+underkapitel: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=152
2. Hvad er folkedrab?: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
+underkapitel: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
3. Teorien om folkedrabets ti stadier: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
+underkapitel: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
4. Hitlers vej til magten: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
+underkapitel: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
5. Farlige forestillinger: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
+underkapitel: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155
8. Restriktioner og rettigheder: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
+underkapitel: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161
10. Ghettoer: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139
+underkapitel: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
13. Døden i lejrene: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
+underkapitel: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
19. Holocaustbenægtelse: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
+underkapitel: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
Supplerende stof
European Antisemitism from Its Origins to the Holocaust, United States Holocaust Memorial Museum: https://www.youtube.com/watch?v=KHL4f7s10UA
The Warsaw Ghetto, United States Holocaust Memorial Museum: https://www.youtube.com/watch?v=SCSe1hehBIY&list=PLWQC3P4psZP44TamqzwnHMFxt6-AcVlhp&index=4
Oettinger, Johan (2012), Seven Minutes in the Warsaw Ghetto: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/seven-minutes-warsaw-ghetto
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ideologiernes Kamp og Den Kolde Krig
Dette forløb tager udgangspunkt i Den Kolde Krig som en afgørende periode i verdenshistorien, hvor to modsatrettede ideologier – kommunisme og liberal kapitalisme – prægede den globale orden. Eleverne arbejder med årsager, begivenheder og konsekvenser af Den Kolde Krig samt dens ideologiske og økonomiske dimensioner.
Gennem forløbet undersøger vi, hvordan konflikten formede politiske beslutninger, internationale alliancer og levevilkår i både øst og vest. Afslutningsvis sættes fokus på Den Kolde Krigs arv og ideologiernes rolle efter 1991 med inddragelse af Fukuyamas og Huntingtons teorier.
Gennem forløbet opnår eleverne viden om:
-hovedlinjer i verdens historie
-væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-globalisering
-udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt ̶
-økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Kilder
Adam Smith om statens opgaver, 1776: https://ideologi.systime.dk/?id=142#c260
Uddrag fra Den Franske Menneskerettighedserklæring, 1789: https://ideologi.systime.dk/?id=142#c262
Om fabriksarbejdernes sociale stilling, 1844: https://klimahistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147#c288
Marshall om genopretningen af Europa, 1947: https://ideologi.systime.dk/?id=221#c484
Den sovjetiske udenrigsminister Andrei Vyshinskys tale ved FNs generalforsamling, september 1947: https://ideologi.systime.dk/?id=221#c486
Churchill om jerntæppet gennem Europa, tale i Fulton, USA 6. marts 1946: https://ideologi.systime.dk/?id=222#c489
Stalin om Sovjetunionens sikkerhed, interview 14. marts 1946: https://ideologi.systime.dk/?id=222#c491
World War II Deaths: https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties#/media/File:World_War_II_Casualties.svg
Memorandum fra forsvarsminister McNamara til præsident Johnson: https://koldkrig.systime.dk/?id=1906
Francis Fukuyama, Historiens afslutning og det sidste menneske (uddrag), 1992: https://ideologi.systime.dk/?id=280#c651
Samuel Huntington, Civilisationernes sammenstød (uddrag), 1993: https://ideologi.systime.dk/?id=280#c655
Uddrag fra Putins krigserklæring mod Ukraine, 2022: https://www.information.dk/udland/2022/02/centrale-uddrag-putins-krigserklaering-ukraine
Sekundærlitteratur
Frederiksen, Peter (2014). Systime:
"Liberalismen": https://ideologi.systime.dk/?id=142
"Socialismen": https://ideologi.systime.dk/?id=143
"Borgerkrigen": https://ideologi.systime.dk/?id=169
"Sovjetunionen: https://ideologi.systime.dk/?id=170
"Skræmmebillede og forbillede": https://ideologi.systime.dk/?id=171
"Den Kolde Krig deler verden": https://ideologi.systime.dk/?id=221
"Fra multipolaritet til bipolaritet": https://ideologi.systime.dk/?id=222
"Kaprustning": https://ideologi.systime.dk/?id=226
"Kommunismens dødskamp": https://ideologi.systime.dk/?id=132
"De kommunistiske samfund": https://ideologi.systime.dk/?id=248
"Planøkonomi": https://ideologi.systime.dk/?id=249
"Gorbatjovs reformer": https://ideologi.systime.dk/?id=250
"Sovjetunionens opløsning": https://ideologi.systime.dk/?id=256
"Fukuyama: Liberalismens sejr": https://ideologi.systime.dk/?id=269
"Huntington: Civilisationernes sammenstød": https://ideologi.systime.dk/?id=270
Nikolajsen, Karsten og Ohnesorge, Thomas (2022). Systime,
3. Cubakrisen – på randen af atomkrig: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=143
+ underkapitlerne
3.1. Forløbet: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=162
3.2. Eftervirkningerne: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=163
4. Berlin – brændpunktet i den kolde krig: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=132
+underkapitlerne
4.1 Berlin og Tysklands fremtid efter 2. verdenskrig: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=133
4.2 Sovjetisk blokade og amerikansk luftbro 1948-49: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=134
4.3 Republikflugt: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=135
4.4 Berlinmurens opførelse 1961: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=136
4.5 I Berlinmurens skygge: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=137
4.6 Murens fald: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=138
Supplerende materiale
"Trumandoktrinen": https://lex.dk/Trumandoktrinen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538370",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538370",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538370"
}