Holdet A 2022 DA/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold A 2022 DA/v (A 1v DA, A 1v DA SO, A 2v DA SO, A 2v DA, A 3v DA, A 3v DA SOP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Argumentation og retorik
Titel 2 Nyhedsformidling
Titel 3 Litterær analysemetode
Titel 4 Levende billeder - nyheder- dokumentar og reality
Titel 5 VÆRK 1: Aminas breve af Jonas T. Bengtsson
Titel 6 VÆRK 2 Ravnkels saga + Vikingetiden/Middelalderen
Titel 7 VÆRK 3: Film: I rosens Navn af Umberto Eco
Titel 8 Renæssancen og oplysningstiden
Titel 9 VÆRK 4: Erasmus Montanus af Ludvig Holberg
Titel 10 SO DIHO: Oplysningstiden
Titel 11 Romantikken
Titel 12 Kronikken som genre
Titel 13 Det moderne gennembrud
Titel 14 SO Teknik-Dansk
Titel 15 VÆRK 5: Institutionaliseret, Haidar Ansari 2022
Titel 16 Mellemkrigstiden
Titel 17 VÆRK 6: Det forsømte forår af Hans Scherfig
Titel 18 Efterkrigstiden og Nyeste Tid
Titel 19 Eksamenslinks

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Argumentation og retorik

Formålet med forløbet i retorik og argumentation er at bevidstgøre eleverne om sproglige virkemidler i kommunikation. Eleverne introduceres for Toulmins argumentationsmodel, Laswells kommunikationsmodel samt appelformer og diverse sproglige kneb og lærer dels at gennemskue andres brug af disse metoder samt selv at anvende dem i mundtlige plenumdiskussioner samt i produktion af læserbreve samt en kronik med en tilknyttet metarefleksion. Forløbet er en forlængelse af forløbet om semantik og pragmatik, som eleverne blev undervist i på grundforløbet. Rent tematisk er de fleste tekster, der arbejdes med i forløbet af politisk karakter, da det var relevant i forhold til folketingsvalget at synliggøre politikeres brug af sproglige virkemidler og ikke mindst at gøre eleverne opmærksomme på at være kritiske modtagere af politiske budskaber. Antal sider 50.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. udkast af kronik 13-12-2022
Kronik og refleksionstekst 19-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Nyhedsformidling

Formålet med forløbet om nyhedsformidling er dels at introducere eleverne for nyhedsformidlingens historie og ikke mindst udviklingen i den måde nyheder laves og formidles på. Forløbet fokuserer på det journalistiske sprog, vinklinger samt dominerende nyhedskriterier. Desuden får eleverne kendskab til udvalgte aviser og deres segment for at træne dem i at kunne se hvordan nyheder vinkles og tilpasses læseren. Forløbet drejes over i 'fake news' og eleverne bevidstgøres om udfordringerne ved fake news. Antal sider 75
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Avisanalyse 03-02-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Litterær analysemetode

Eleverne arbejder med litterær analyse. Følgende litterære analysemetoder anvendes: nykritisk metode, psykoanalytisk metode samt biografisk metode. Forløbet er sat sammen af traditionel klassegennemgang med lærerstyret uv, selvstændigt elevarbejde og fordybelse, mundtlige fremlæggelser samt gruppearbejde i forhold til det at analysere en række forskellige skønlitterære tekster - noveller og romanuddrag. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave i form af en litterær analyse af Ond i Sulet af Naja Marie Aidt.
Antal sider 125
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Personkarakteristik 27-03-2023
Vorherrebevares 25-04-2023
Analyseopgave 08-05-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Levende billeder - nyheder- dokumentar og reality

Vi bygger videre på emnet om nyhedsformidling /herunder AVISK og MIAF og fokuserer på levende billeder og de teknikker, der muliggør vinkling  af nyheder formidlet i TV/online billeder. Desuden gennemgår vi dokumentaren som genre samt realitykonceptet. Eleverne introduceres for en række begreber, der anvendes i analysen af levende billeder og de genrer, der har til formål at 'skildre virkeligheden'. Fokus lægges på nyheder i TV/dokumentaren som genre samt reality-TV
Meget information hentes i Systimebogen her: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk og desuden suppleres med relevante artikler og klip fra TV.

Antal sider 100
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksionsopgave Olivér og Ibrahim 01-09-2023
Slankemiddel 07-09-2023
Rejsedokumentar 10-09-2023
Analyse af nyhedsindslag 05-10-2023
Aminas breve 09-10-2023
Dokumentaren som genre 15-11-2023
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 VÆRK 1: Aminas breve af Jonas T. Bengtsson

Vi analyserer Jonas Bengtsons roman, Aminas breve. Fokus i analysen vil især lægges på karakteristikker samt fortællerens rolle i skønlitteratur. Desuden reflekterer eleverne over, hvorvidt litteratur kan bidrage til at afdække tabuer: psykisk sygdom, racisme, misbrug med videre.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 VÆRK 2 Ravnkels saga + Vikingetiden/Middelalderen

Vi kigger nærmere på vikingetiden og sætter fokus på de livsværdier og den mentalitet der bandt det islandske samfund sammen. Et kort historisk oprids kombineret med viden om særlige træk i sagaen som genre ligger som optakt til en gennemgang af Ravnkels saga. Ravkels saga indgår i pensum som et værk. Fokus vil være på temaer som individ overfor slægt, ære samt religion - og vi vil trække tråde til det moderne samfund og de kulturelle udfordringer, der kan opstå pga. holdninger til netop 'slægt, ære og religion'. Vi fortsætter med en gennemgang af Middelalderen og den feudale samfundsstruktur. Fokus vil være på den nye lovgivning, kirkens rolle samt genrerne, folkeviser og folkeeventyr
Antal sider 75 + værk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ravkels saga 10-01-2024
Germand Gladensvend 17-01-2024
Ebbe skammelsen 28-01-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 VÆRK 3: Film: I rosens Navn af Umberto Eco

Vi analyserer filmen med henblik på filmiske virkemidler men fokuserer i højere grad på tematik og sammenstødet mellem viden og religion.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Renæssancen og oplysningstiden

I dette forløb er fokus på videnskabens indtog og de forandringer, det medfører i livssyn og samfundsstruktur. Vi arbejder med begreber som humanisme, rationalisme og videnskabelig metode og sammenholder videnskab med religion dengang og nu. Genremæssigt læser vi to epistler af Holberg, ser en portrætdokumentar af Tycho Brahe, undersøger forløbet med Leonora Kristine samt læser Erasmus Montanus. Komedien om Erasmus Montanus indgår som et værk i det samlede pensum. Den røde tråd i forløbet er, at eleverne forstår tidens paradigmeskifte, og hvordan det skaber fundamentet for det moderne, kritiske samfund, vi har i dag. Eleverne ser desuden Umberto Ecos: I Rosens navn.
Antal sider 100 + 2 værker.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Erasmus 26-02-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 SO DIHO: Oplysningstiden

Eleverne arbejder med Oplysningstiden som periode og læser i forbindelse hermed 1.akt af Jean de France og analyserer Holbergs betydning for datidens tanker. I idehistorie arbejdes der med Rosseau, Voltaire og Kant og filosoffernes tanker kobles med Holbergs pointer og den generelle udvikling i samfundet.
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Kronikken som genre

Kronikforløbet bygger videre på indledende introduktion til argumentation og formidling fra 1.år.
Fokus lægges på kronikken som genre samt de sproglige virkemidler, der bruges, når man vil formidle synspunkter. De følgende områder dækkes:
Toulmins model
Appelformer
Segmentanalyse
Semantik og pragmatik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 SO Teknik-Dansk

Eleverne skal skrive en kronik samt metarefleksion. Emnet er bæredygtighed og vinklen tilpasses elevens Teknikfag - Proces, DDU eller Tekstil.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 VÆRK 5: Institutionaliseret, Haidar Ansari 2022

Vi analyserer Ansaris digtsamling. Fokus ligger på at forstå hvad lyrik kan/ikke kan i forhold til noveller/romaner. Vi trækker tråde til det igangværende forløb om Det moderne gennembrud og vurderer om litteratur stadig duer til at sætte problemer under debat.
Eleverne trænes i digtanalyse og sproglige udtryksformer. Der trækkes derfor på viden fra første år om semantik og ords medbetydninger, diskurser med videre.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Mellemkrigstiden

Fokus på perioden mellem de to verdenskrige - vi kigger på en række forskellige -ismer:
Psykologisk realisme, socialrealisme, eksistentialisme, ekspressionisme, kulturel radikalisme, og læser en række forskellige forfatteres bidrag i denne periode. H:C: Branner, P.H og Tom Kristensen blandt andet.

DESUDEN fortsat fokus på skriftlig formidling - kronik og metarefleksion. Skrf eksamenstræning generelt.
Antal læste sider ca 150
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 VÆRK 6: Det forsømte forår af Hans Scherfig

Elever læser centrale uddrag af Det forsømte forår og ser desuden filmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Efterkrigstiden og Nyeste Tid

Eleverne gennemgår dele af efterkrigstidens litteratur og planter teksterne i den samtid, de er blevet til i. Vi snakker centrale tematikker gennem årtierne og runder af med tekster fra nyeste tid. Her gennemgår vi blandt andet de tematikker, der kendetegner moderne litteratur. En stor del af undervisningsforløbet er struktureret ud fra individuelle elevoplæg om  litterære tekster i efterkrigstiden. Vi træner struktureret fremlæggelse og konstruktive og uddybende kommentarer fra resten af klassen.

Sideløbende med de mange oplæg trænes skriftlig eksamen.
Desuden læses en svensk og en norsk tekst

Antal læste sider ca 300:



Teori: Optimisme og individualisme (1980-1990) – teoriafsnit Balen

Nyeste TId .pdf
Helle Helle, Tirsdag aften,
Ukendt forfatter, Det perfekte menneske 2012
Helle Helle, Tirsdag nat, 2000
Rasmus Hastrup, Børnehaven ringer, 2016
Jakob Ejersbo, Nordkraft (uddrag)
Naja Marie Aidt, Hun græder ikke, 2016

Att döda ett barn - teksten[1]-kopi.docx
Faderen - bokmål[1].docx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Eksamenslinks

Ind i dansk: https://indidansk.dk/analysehjulet/ (Sider med analysemodeller til forskellige genretyper. Svært at gemme alt lokalt, da der er mange underlinks)

https://www.gymdansk.dk/fortaeligllertyper-prosa.html (om fortællertyper). Bogen har desuden været brugt som back-up grundbog i forhold til 'sprog' og 'argumentation'. Disse sider må derfor tilgås, såfremt eleven ikke har gemt tilstrækkeligt off-line.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer