NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2022 DA/v - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
NEXT
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
A 2022 DA/v (
A 1v DA
,
A 1v DA SO
,
A 2v DA SO
,
A 2v DA
,
A 3v DA
,
A 3v DA SOP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Argumentation og retorik
Titel 2
Nyhedsformidling
Titel 3
Litterær analysemetode
Titel 4
Levende billeder - nyheder- dokumentar og reality
Titel 5
VÆRK 1: Aminas breve af Jonas T. Bengtsson
Titel 6
VÆRK 2 Ravnkels saga + Vikingetiden/Middelalderen
Titel 7
VÆRK 3: Film: I rosens Navn af Umberto Eco
Titel 8
Renæssancen og oplysningstiden
Titel 9
VÆRK 4: Erasmus Montanus af Ludvig Holberg
Titel 10
SO DIHO: Oplysningstiden
Titel 11
Romantikken
Titel 12
Kronikken som genre
Titel 13
Det moderne gennembrud
Titel 14
SO Teknik-Dansk
Titel 15
VÆRK 5: Institutionaliseret, Haidar Ansari 2022
Titel 16
Mellemkrigstiden
Titel 17
VÆRK 6: Det forsømte forår af Hans Scherfig
Titel 18
Efterkrigstiden og Nyeste Tid
Titel 19
Eksamenslinks
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Argumentation og retorik
Formålet med forløbet i retorik og argumentation er at bevidstgøre eleverne om sproglige virkemidler i kommunikation. Eleverne introduceres for Toulmins argumentationsmodel, Laswells kommunikationsmodel samt appelformer og diverse sproglige kneb og lærer dels at gennemskue andres brug af disse metoder samt selv at anvende dem i mundtlige plenumdiskussioner samt i produktion af læserbreve samt en kronik med en tilknyttet metarefleksion. Forløbet er en forlængelse af forløbet om semantik og pragmatik, som eleverne blev undervist i på grundforløbet. Rent tematisk er de fleste tekster, der arbejdes med i forløbet af politisk karakter, da det var relevant i forhold til folketingsvalget at synliggøre politikeres brug af sproglige virkemidler og ikke mindst at gøre eleverne opmærksomme på at være kritiske modtagere af politiske budskaber. Antal sider 50.
Indhold
Kernestof:
Mette Frederiksens tale til Socialdemokratiets valgfest - det retoriske pentagram.docx
De tre talegenrer
Det retoriske pentagram
Appelformer 1.docx
Artikel 2022 - Sådan gennemskuer du politikernes kneb og tricks i valgkampen, Altinget 2022
Appelformer
Tidligere Etisk Råd-formand: Sådan gennemskuer du politikernes kneb og tricks i valgkampen
Virkemidler, gruppestress.docx (gruppeopgave med sproglige virkemidler)
Sproglige virkemidler.docx (oversigt)
Inger Støjberg - Analyse af virkemidler.docx
Argumentationsanalyse - Toulmins model mv..docx
4.10 Argumentation - Toulmins model
Sikandar Siddique - Kronik, uddrag.docx
Kronik - Eleveksempel.docx
Gruppearbejde - Inddragelse af tekster i kronikskrivningen.docx
Kronik og refleksionstekst - Opgaveformulering.docx
Kronikskrivning - d. 9. dec.docx
Gruppearbejde_ Pointer fra tekster (inddragelse af tekster i kronikken).docx
TIL I DAG: I skal have skrevet et UDKAST til jeres kronik (kun del A, dvs. ikke refleksionsteksten). I skal have skrevet mindst 350 ord - det skal uploades i Elevfeedback OG under Opgaver inden modulet.
Kammeratfeedback - ark.docx
Tjek din egen kronik igennem og gå i gang med din refleksionstekst.docx
Skabelon - Kronik i Politiken.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
1. udkast af kronik
13-12-2022
Kronik og refleksionstekst
19-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Nyhedsformidling
Formålet med forløbet om nyhedsformidling er dels at introducere eleverne for nyhedsformidlingens historie og ikke mindst udviklingen i den måde nyheder laves og formidles på. Forløbet fokuserer på det journalistiske sprog, vinklinger samt dominerende nyhedskriterier. Desuden får eleverne kendskab til udvalgte aviser og deres segment for at træne dem i at kunne se hvordan nyheder vinkles og tilpasses læseren. Forløbet drejes over i 'fake news' og eleverne bevidstgøres om udfordringerne ved fake news. Antal sider 75
Indhold
Kernestof:
indmeldelsesblanket Albertslund Bib.pdf
Nyhedsformidling Del 1.docx (eget kompendium med basisviden lige fra nyhedstrekant, avisens genrer, segmenter og vinklinger)
Nyhedsformidling del 2.docx (anden del af eget kompendium med info om nyhedsformidling og relevante begreber)
Ekstra Bladet, BT, Politiken, Berlingske Tidende, Jyllandsposten og lokalaviser (I grupper laver I en analyse af en avis)
VGA læser – udflugt til biblioteket😊
Nye digitale nyhedsmedier - print.docx
Falske nyheder.docx
Falske nyheder - DR-artikel.docx
Falske nyheder.docx https://www.dr.dk/nyheder/udland/john-lever-af-fake-news-der-er-ingen-graense-hvor-dumme-folk-er#!/
Lektie - upload i Elevfeedback: Skriv 5 pointer, som du synes er de vigtigste fra de sidste to moduler om falske nyheder. Du må gerne bruge dokumentet (lektien fra sidst), som er vedhæftet her igen. Men formulér med dine egne ord.Falske nyheder.docx
Falske nyheder og disinformation - Kort matrix-arbejde.docx
HCA - Det er ganske vist.docx
Desinformations uhyggelige historie: Fra opdigtede nazister til folkedrab på "kakkelakker" https://videnskab.dk/kultur-samfund/desinformations-uhyggelige-historie-fra-opdigtede-nazister-til-folkedrab-paa-kakerlakker/
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Avisanalyse
03-02-2023
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Litterær analysemetode
Eleverne arbejder med litterær analyse. Følgende litterære analysemetoder anvendes: nykritisk metode, psykoanalytisk metode samt biografisk metode. Forløbet er sat sammen af traditionel klassegennemgang med lærerstyret uv, selvstændigt elevarbejde og fordybelse, mundtlige fremlæggelser samt gruppearbejde i forhold til det at analysere en række forskellige skønlitterære tekster - noveller og romanuddrag. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave i form af en litterær analyse af Ond i Sulet af Naja Marie Aidt.
Antal sider 125
Indhold
Kernestof:
Optakt til litterær analyse.docx
Litterær analyse.pdf (Eget kompendium med litterære metoder, litterær teori)
20210812113108.pdf litterær analyse
Som englene flyver, Naja Marie Aidt, 1993
Nattens dronning - arbejdsspørgsmål.docx
Fortælleren - hvilke slags_.docx
Tove Ditlevsen Nattens Dronning.docx
Vorherrebevares, Tove Ditlevsen, 1953
Gruppearbejde Vorherrebevares.docx
I dag har I ingen læselektie. I stedet arbejder vi med skriftlighed - primært indledninger og god opgavestruktur. I kommer blandt andet til at 'gen-arbejde' med Nattens Dronning ift. at lave en skriftlig analyse...så hvis I helt har glemt, hvad den h
Ond i sulet, Naja Marie Aidt, 1993
Model til skriftlig novelleanalyse.docx
Når du angiver citater i din tekst.docx
Supplerende stof:
RÅD I SKRF DANSK.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Personkarakteristik
27-03-2023
Vorherrebevares
25-04-2023
Analyseopgave
08-05-2023
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Levende billeder - nyheder- dokumentar og reality
Vi bygger videre på emnet om nyhedsformidling /herunder AVISK og MIAF og fokuserer på levende billeder og de teknikker, der muliggør vinkling af nyheder formidlet i TV/online billeder. Desuden gennemgår vi dokumentaren som genre samt realitykonceptet. Eleverne introduceres for en række begreber, der anvendes i analysen af levende billeder og de genrer, der har til formål at 'skildre virkeligheden'. Fokus lægges på nyheder i TV/dokumentaren som genre samt reality-TV
Meget information hentes i Systimebogen her:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk
og desuden suppleres med relevante artikler og klip fra TV.
Antal sider 100
Indhold
Kernestof:
GENRER I TV - modul 1.docx
LÆS 158 - 170 i Systimebogen om filmiske virkemidler
modul 3 Gruppeopgave om slankemiddel.docx
SE KLIP OM SLANKEMIDDEL HJEMMEFRA
Pressenævnet kritiserer DR for manglende sløring og forelæggelse
Videoklip med Svend Brinkman - i Systimebogen
Jeppe Nybroe sagen
AT ANALYSERE LEVENDE BILLEDER NOTER.docx
Vejledning til analyse af levende billeder.docx
Dokumentaren som genre modul 1.docx (LÆSES hjemme)
DRTV - Forfulgt af politiet?
Opdater din browser | Facebook
I klassen: Operation X – Morten Spiegelhauer: Vi ser et klip fra dokumentaren om chatkonsulenten Rudy Frederiksen: - og det er klamme sager!!!!!
Realityprogrammer og - stjerner (Læs vedhæftede artikel hjemmefra og skriv korte noter i elevfeedback-ok at gøre det parvis:)
De væsentligste realitygenrer.docx
Realityprogrammer og - stjerner
Derfor ser vi Paradise Hotel, Videnskab.dk 2014
Mediers rolle.docx
Vigtige begreber når vi taler om reality.docx
Erving Goffmann.docx
Erving Goffman og den forhandlede identitet
Sille Nimholm går amok (Paradise Hotel sæson 18, afsnit 11)
På udrykning med gadens ambulance (1:4)
LUKSUSFÆLDEN BEST MOMENTS
Skærmbillede 2023-11-29 kl. 11.18.15.png
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Refleksionsopgave Olivér og Ibrahim
01-09-2023
Slankemiddel
07-09-2023
Rejsedokumentar
10-09-2023
Analyse af nyhedsindslag
05-10-2023
Aminas breve
09-10-2023
Dokumentaren som genre
15-11-2023
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
VÆRK 1: Aminas breve af Jonas T. Bengtsson
Vi analyserer Jonas Bengtsons roman, Aminas breve. Fokus i analysen vil især lægges på karakteristikker samt fortællerens rolle i skønlitteratur. Desuden reflekterer eleverne over, hvorvidt litteratur kan bidrage til at afdække tabuer: psykisk sygdom, racisme, misbrug med videre.
Indhold
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
VÆRK 2 Ravnkels saga + Vikingetiden/Middelalderen
Vi kigger nærmere på vikingetiden og sætter fokus på de livsværdier og den mentalitet der bandt det islandske samfund sammen. Et kort historisk oprids kombineret med viden om særlige træk i sagaen som genre ligger som optakt til en gennemgang af Ravnkels saga. Ravkels saga indgår i pensum som et værk. Fokus vil være på temaer som individ overfor slægt, ære samt religion - og vi vil trække tråde til det moderne samfund og de kulturelle udfordringer, der kan opstå pga. holdninger til netop 'slægt, ære og religion'. Vi fortsætter med en gennemgang af Middelalderen og den feudale samfundsstruktur. Fokus vil være på den nye lovgivning, kirkens rolle samt genrerne, folkeviser og folkeeventyr
Antal sider 75 + værk
Indhold
Kernestof:
20201002110122.pdf
Vikingetiden facts og Ravnkel NY.docx
Vikingetiden (Ca. 800-1050) - Nordens Historie
Ravnkels saga
3. Middelalderen
Afsnit
vikingetid til middelalder historie NY.doc
https://bl.systime.dk/?id=155, Systime historie om middelalderen
Folkeeventyr, Jesper og Prinsessen (i kompendiet)
Ebbe Skammelsøn
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ravkels saga
10-01-2024
Germand Gladensvend
17-01-2024
Ebbe skammelsen
28-01-2024
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
VÆRK 3: Film: I rosens Navn af Umberto Eco
Vi analyserer filmen med henblik på filmiske virkemidler men fokuserer i højere grad på tematik og sammenstødet mellem viden og religion.
Indhold
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Renæssancen og oplysningstiden
I dette forløb er fokus på videnskabens indtog og de forandringer, det medfører i livssyn og samfundsstruktur. Vi arbejder med begreber som humanisme, rationalisme og videnskabelig metode og sammenholder videnskab med religion dengang og nu. Genremæssigt læser vi to epistler af Holberg, ser en portrætdokumentar af Tycho Brahe, undersøger forløbet med Leonora Kristine samt læser Erasmus Montanus. Komedien om Erasmus Montanus indgår som et værk i det samlede pensum. Den røde tråd i forløbet er, at eleverne forstår tidens paradigmeskifte, og hvordan det skaber fundamentet for det moderne, kritiske samfund, vi har i dag. Eleverne ser desuden Umberto Ecos: I Rosens navn.
Antal sider 100 + 2 værker.
Indhold
Kernestof:
Renæssancen (Hvad gik perioden ud på?)
Dansk - Renæssance 1450-1600 (Hjælpsom explainer)
Luthers opgør med afladshandlen - 95 teser, der indledte reformationen (Den kigger vi på sammen i timen - ik lektie)
Videnskab og protestantismen .docx (mit dok)
Reformationen og videnskabens verden (link til mit dok)
Store danske videnskabsfolk - Tycho Brahe (Astronomi) (doku-film)
https://denstoredanske.lex.dk/Tycho_Brahe?gad_source=2&gclid=CjwKCAiAiP2tBhBXEiwACslfnuPLjwQ0s3ScYuQNZTsqkvUwZmS_qyRsv6u3BiOyhcFLdKPKI2yl1RoCd_4QAvD_BwE(T.B's liv og bedrifter)
https://litthist.systime.dk/?id=282 (Digt af Brahe, Af: Danmark, hvad jeg forbrudt)
Videnskabelige spring i renæssancen.docx
4. 1720-1800: Oplysningstiden (Læs hjemme)
Fra renæssancen til oplysningstiden.docx (mine noter + dannelse som begreb)
Ludvig Holberg Erasmus.doc (Hvilke tanker tænkte Holberg?)
3 epistler om censur Holberg.docx
Ludvig Holberg: Censur 1, 1749 [kilde: Epistler nr. 395]
Ludvig Holberg: Censur 2, 1743 [kilde: Tredje Levnedsbrev, 469]
Ludvig Holberg: I et land uden censur, 1743 [kilde: Tredje Levnedsbrev, 563]
Ludvig Holberg: Epistel nr. 390
Bastarden I Trailer 2023
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Erasmus
26-02-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
VÆRK 4: Erasmus Montanus af Ludvig Holberg
Indhold
Kernestof:
3 epistler om censur Holberg.docx
Ludvig Holberg: Censur 1, 1749 [kilde: Epistler nr. 395]
Ludvig Holberg: Censur 2, 1743 [kilde: Tredje Levnedsbrev, 469]
Ludvig Holberg: I et land uden censur, 1743 [kilde: Tredje Levnedsbrev, 563]
Ludvig Holberg: Epistel nr. 390
Bastarden I Trailer 2023
Prøve i Oldtid og Middelalder.doc
Spørgsmål renæsaance og oplysningstid.docx
Kreativ opgave som afslutning på forløbet om renæssance og oplysningstid.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
SO DIHO: Oplysningstiden
Eleverne arbejder med Oplysningstiden som periode og læser i forbindelse hermed 1.akt af Jean de France og analyserer Holbergs betydning for datidens tanker. I idehistorie arbejdes der med Rosseau, Voltaire og Kant og filosoffernes tanker kobles med Holbergs pointer og den generelle udvikling i samfundet.
Indhold
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romantikken
Indhold
Kernestof:
Opgaveskabelon DIHO 2024-2.docx
Romantikken opstart 2024.docx
Romantikken (Det lange fakta-link)
Romantikkens ideer
Romantikken.pdf
Begrebsliste til romantikken.docx
Duggen, Grundtvig, 1808
Guldhornene, Oehlenschläger, 1803
Guldhornene Historiske FACTS.docx
Indvielsen af Schack Staffeldt, 1804
Nissen hos Spækhøkeren af H.C. Andersen, 1853
Klokken af H.C. Andersen, 1845
Klokken - fælles gennemgang.docx
Nissen hos spækhøkeren .docx
Begrebsliste til romantikken + keywords.docx
Anden vender tilbage, Anden i føtex
Klogskab på Fisketorvet - hvordan blir man dansker?
Der er et yndigt land, Adam Oehlenschläger, 1835
I Danmark er jeg født, H.C. Andersen, 1850
Landskabsmalerier fra Romantikken.docx
Isam B - I Danmark Er Jeg Født
Steen Steensen Blicher, Hiemvee, 1814
Adam og Noah på Fisketorvet, Hvordan bliver man danskerKlogskab på Fisketorvet - hvordan blir man dansker?
Anders Matthesen, Luk røven i Føtex, 2012Anden vender tilbage, Anden i føtex
Danmark, Shubidua, 1974
I Danmark er jeg født, Natasja, 2007
Natasja i danmark er jeg født
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kronikken som genre
Kronikforløbet bygger videre på indledende introduktion til argumentation og formidling fra 1.år.
Fokus lægges på kronikken som genre samt de sproglige virkemidler, der bruges, når man vil formidle synspunkter. De følgende områder dækkes:
Toulmins model
Appelformer
Segmentanalyse
Semantik og pragmatik
Indhold
Kernestof:
Skabelon Berlingske kronik.docx
Kronik Politiken skabelon.docx
How to- Kronik samt Metarefleksion-kopi.docx
POLITIKEN Maj 2014, Kvaliteten på danske plejehjem er for ringe kronik.docx
Berlingske Tidende kronik 2014 kopi.docx Marts, 2014, Netzapperi ødelægger indlæringen
5 afsnitsmetode - kronik.docx
Data - elevkronik - Terminsprøve.pdf
Kronik det mod gennembrud kvinder.docx
193972_tekst_5.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Tilblivelsen af arbejderbevægelsen i Danmark.docx
Kronik.docx (opgave til studietur)
Gode metarefleksioner 3.V.docx
Afsnit
Model til en lyrikanalyse.doc
Oskar Hansen: "Naar jeg ser et rødt Flag smælde", 1923
https://danmarkshistorien.dk/temapakker/1915-grundlov
Når jeg ser et rødt flag smælde
U.P Overby: Snart dages det (1871)
Holger Drachmann: Engelske socialister (1872
ENGELSKE SOCIALISTER.pdf
Drachmann Eng socialister.docx
Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed" 20. august 2022 Politiken Sektion 2 (Debat) Side 1 HAIDAR ANSARI, DIGTER
Institutionaliseret, Haidar Ansari, 2022
-Vi gik med sådan en akkumuleret vrede, som vi på en eller anden måde skulle kanalisere ud. Og så sparkede vi nedad - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Ulven og Faarene af Martin Andersen Nexø, 1915
Arbejdsspørgsmål til Ulven og Faarene-kopi.docx
Ørneflugt, Henrik Pontoppidan, 1899
Franz Pander, Herman Bang, 1885
Impressionisme+Franz Pander.docx
Henrik Ibsen + individets ret-kopi.docx
Spørgsmål til DET MODERNE GENNEMBRUD.docx
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
SO Teknik-Dansk
Eleverne skal skrive en kronik samt metarefleksion. Emnet er bæredygtighed og vinklen tilpasses elevens Teknikfag - Proces, DDU eller Tekstil.
Indhold
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
VÆRK 5: Institutionaliseret, Haidar Ansari 2022
Vi analyserer Ansaris digtsamling. Fokus ligger på at forstå hvad lyrik kan/ikke kan i forhold til noveller/romaner. Vi trækker tråde til det igangværende forløb om Det moderne gennembrud og vurderer om litteratur stadig duer til at sætte problemer under debat.
Eleverne trænes i digtanalyse og sproglige udtryksformer. Der trækkes derfor på viden fra første år om semantik og ords medbetydninger, diskurser med videre.
Indhold
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Mellemkrigstiden
Fokus på perioden mellem de to verdenskrige - vi kigger på en række forskellige -ismer:
Psykologisk realisme, socialrealisme, eksistentialisme, ekspressionisme, kulturel radikalisme, og læser en række forskellige forfatteres bidrag i denne periode. H:C: Branner, P.H og Tom Kristensen blandt andet.
DESUDEN fortsat fokus på skriftlig formidling - kronik og metarefleksion. Skrf eksamenstræning generelt.
Antal læste sider ca 150
Indhold
Kernestof:
U.P Overby: Snart dages det (1871)
Holger Drachmann: Engelske socialister (1872
ENGELSKE SOCIALISTER.pdf
Drachmann Eng socialister.docx
Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed" 20. august 2022 Politiken Sektion 2 (Debat) Side 1 HAIDAR ANSARI, DIGTER
Institutionaliseret, Haidar Ansari, 2022
-Vi gik med sådan en akkumuleret vrede, som vi på en eller anden måde skulle kanalisere ud. Og så sparkede vi nedad - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Ulven og Faarene af Martin Andersen Nexø, 1915
Arbejdsspørgsmål til Ulven og Faarene-kopi.docx
Ørneflugt, Henrik Pontoppidan, 1899
Franz Pander, Herman Bang, 1885
Impressionisme+Franz Pander.docx
Henrik Ibsen + individets ret-kopi.docx
Spørgsmål til DET MODERNE GENNEMBRUD.docx
Fra DMG til Mellemkrigstiden fælles opstart.docx
Mellemkrigstiden tekster.docx
Henrettelsen af Tom Kristensen, 1922
Otto Gelsted: Reklameskibet, 1923 (læses i Systime) https://lyrik.systime.dk/index.php?id=141#c503
De blå undulater, af H.C Branner, 1939
H.C Branner- de blå Undulater.docx
Poul Henningsen: Ballade om menneskets infame tilpasningsevne, 1937
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/m-n/man-binder-os-paa-mund-og-haand
Det forsømte forår: Filmen fra 1993
Hans Scherfig
En plads i verden af Hans Kirk, 1931
DRTV - Hundrede års barndom: 1920-1930. Nye toner - nye tider
En plads i verden.docx
Hans Kirk en plads i verden.docx
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
VÆRK 6: Det forsømte forår af Hans Scherfig
Elever læser centrale uddrag af Det forsømte forår og ser desuden filmen.
Indhold
Kernestof:
Det forsømte forår: Filmen fra 1993
Hans Scherfig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Efterkrigstiden og Nyeste Tid
Eleverne gennemgår dele af efterkrigstidens litteratur og planter teksterne i den samtid, de er blevet til i. Vi snakker centrale tematikker gennem årtierne og runder af med tekster fra nyeste tid. Her gennemgår vi blandt andet de tematikker, der kendetegner moderne litteratur. En stor del af undervisningsforløbet er struktureret ud fra individuelle elevoplæg om litterære tekster i efterkrigstiden. Vi træner struktureret fremlæggelse og konstruktive og uddybende kommentarer fra resten af klassen.
Sideløbende med de mange oplæg trænes skriftlig eksamen.
Desuden læses en svensk og en norsk tekst
Antal læste sider ca 300:
Teori: Optimisme og individualisme (1980-1990) – teoriafsnit Balen
Nyeste TId .pdf
Helle Helle, Tirsdag aften,
Ukendt forfatter, Det perfekte menneske 2012
Helle Helle, Tirsdag nat, 2000
Rasmus Hastrup, Børnehaven ringer, 2016
Jakob Ejersbo, Nordkraft (uddrag)
Naja Marie Aidt, Hun græder ikke, 2016
Att döda ett barn - teksten[1]-kopi.docx
Faderen - bokmål[1].docx
Indhold
Kernestof:
Tove Ditlevsen: Appelsiner (1948) Simon
Halfdan Rasmussen: Efter Bikini (1948) Benjamin
20220118123734.pdf
Villy Sørensen: De forsvundne breve (1955) Kerem
Karen Blixen: Ringen (1958) Aksel
Klaus Rifbjerg: Teknik (1960) Mikail
Erik Knudsen: Varehuset total (1958) Rojin/Aanam
Peter Seeberg: Patienten (1962) Rørbech
Benny Andersen: Smil (1964) Emil, Kaare
John Nehm: Den dårlige samvittighed (1977) Egon
Efterkrigstidens årtier kort fortalt.docx
Dan Turell: Livet i Istedgade (1977) Zain/Ibra
Gennem byen sidste gang (1977) Mudassir
Bo Green Jensen: Generation og de tavse mænd (1981) Kean
Michael Strunge: Natmaskinen (1981) Peter
Knud Sørensen: Den sidste bonde (1987) Siyar/Daud
Nyeste TId .pdf
Afsnit
Niels Helberg, Den perfekte bror, 1990
Helle Helle, Søndag 15.10, 2000.docx
Den perfekte bror.pdf
Tirsdag nat, Helle Helle, 2000
Sex, Jan Sonnergaard, 1997
Hun græder ikke, Naja Marie Aidt, 2008
lit.tur.his.rodetermer-25.doc
Nordkraft, Jakob Ejersbo, 2002
Repetitionsgrupper.docx
Børnehaven ringer, Rasmus Hastrup, 2016
Det perfekte menneske, Nadia, 2012
Att döda ett barn - teksten[1]-kopi.docx
Faderen - bokmål[1].docx
Repetitionsskabelon til dansk.docx
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Eksamenslinks
Ind i dansk:
https://indidansk.dk/analysehjulet/
(Sider med analysemodeller til forskellige genretyper. Svært at gemme alt lokalt, da der er mange underlinks)
https://www.gymdansk.dk/fortaeligllertyper-prosa.html
(om fortællertyper). Bogen har desuden været brugt som back-up grundbog i forhold til 'sprog' og 'argumentation'. Disse sider må derfor tilgås, såfremt eleven ikke har gemt tilstrækkeligt off-line.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538387", "T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538387", "H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538387" }