Holdet A 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Emil Philipsen
Hold A 2022 DA/z (A 1z DA, A 1z DA SO, A 2z DA SO, A 2z DA, A 3z DA, A 3z DA SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Taler i en terrortid
Titel 2 Argumenter for forandring
Titel 3 Nyheder
Titel 4 Vandmærket
Titel 5 Syndefaldsmotivet
Titel 6 Skriftlighedsforløb Kronik og refleksionstekst
Titel 7 Middelalder 1050-1500tallet
Titel 8 Oplysningstiden
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Mennesker og maskiner- teknologi i litteraturen
Titel 11 Levende billeder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Taler i en terrortid

I dette forløb arbejder vi med taler og retorik. Vi læser taler og analyserer dem ud fra udvalgte begreber og modeller. Eleverne skriver desuden en tale og holder den for klassen.

Nøgleord:
Det retoriske pentagram, talegenrer, komposition, appelformer, billedskabende sprog, billedsprog, stilistiske figurer.

Primærlitteratur:

"Statsminister Helle Thorning-Schmidts tale ved mindehøjtideligheden på Østerbro den 16. februar 2015"


LItteratur:
Perpektiver i dansk, Taler i en terrortid. Hele kapitlet bortset fra afsnittet om diskursanalyse.: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=175
Relevant PP med begreber

Kernestof:

- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- sproganalytiske begreber og metoder


Omfang af Pensum: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Argumenter for forandring

Vi arbejder med argumentation under temaet argumenter for forandring. Vi arbejder med at analysere og vurdere argumenterende tekster.

Nøgleord:
Toulmins argumentationsmodel, appelformer, argumentationsgreb, hæderlighed og vægt.


Primærtekster:

“Planeten står ved en skillevej” fra Altinget den 20. september 2016:

Fisher Stevens "Before the flood" (2016)

Kernestof:
-vbilleder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- sprognalytiske begreber og metoder


Litteratur:
Perspektiver i dansk, Argumenter for forandring. Hele kapitlet undtagen afsnittet Du skal forandre dit liv. https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=184

Relevante PP med begreber

Omfang af pensum: 80 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nyheder

I dette forløb arbejder vi med nyheder. Vi analyserer og vurderer artikler og dykker særligt ned i reportagen. Derudover laver eleverne deres eget tv-nyhedsindslag.

Nøgleord:
Nyhedstrekanten, artiklens layout, nyhedskriterierne, det retoriske pentagram, interviews og kilder, storyboard, aviserne og deres målgrupper, den klassiske nyhedsartikel, reportage, pressenævnet,  fake news herunder: fiktionalisering, falsumartikler, opinionsartikler, manipulerede nyheder og click bait.


Primærtekster:

"For børnene er cyklenet tiltrængt legetøj. For de voksne er den muligheden for at
komme ud af lejren" Reportage fra Kristeligt Dagblad d. 9 september 2021

"Mange flere flygtninge er på vej til Europa" d. 4 marts Dagbladet 2016

Jonas Vester: "Rosenhøj ved Aarhus er gået fra ghettoliste til venteliste"

Asylansøger ville sprænge danskere i luften: En af venligboernes stakkels forfulgte syrere havde planer om bombeattentater i København- Den korte avis 2017

Litteratur:
Perspektiver i dansk, Flygtninge i nyhedskredsløbet, https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=232
Afsnittene:
Nyhedsdækningens første fase
Dybere ind i sagen

Dansk i tiden, Modul 4, Reportagen: https://danskitiden.systime.dk/?id=271
Dig og digital dannelse i dansk, Fiktionaliserede og manipulerede nyhedsartikler: https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=147

#52 Vincent F. Hendricks – Hvorfor fake news er blevet en verdenstrussel. Beyond Digital

PP med relevant materiale herunder forskellige aviser.

Kernestof:

- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling
erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
-  tekster med relevans for teknologisk dannelse
- sprog- og medieanalytiske begreber og metoder̶-
-  Sprog og mediehistorie.

Omfang af pensum: ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vandmærket

I dette forløb læste vi novellesamlingen Vandmærket (1993) af Naja Marie Aidt.
Vi arbejdede med forskellige litterære metoder herunder nykritisk metode, psykoanalytisk metode og biografisk metode. Der er desuden blevet perspektiveret til andre tekster fra halvfemserne af Jan Sonnergaard og Helle Helle.

Eleverne skulle holde oplæg om en udvalgt novelle og anvende begreber og modeller fra de introducerede metoder.

Primærtekster:
Vandmærket (1993) af Naja Marie Aidt

Jan Sonnergaard "Sex" (1997)

Helle Helle "Fasaner"

Baggrundlitteratur:
Danske forfattere, Naja Marie Aidts selvportræt: https://danskeforfattere.systime.dk/?id=2385
Dansknoter, 1994, Naja Marie Aidt
Dansk i grundforløbet, novelleanalyse (hele kapitlet)
Psykologisk litteraturlæsning i historisk lys side 9-12
Dansk på ny, Novelle, Klassisk og moderne novelle: https://danskpaany.systime.dk/?id=151#c476

Relevante PP med begreber til analyse



Faglige mål:
analysere og fortolke fiktive tekster
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Omfang af pensum: 130 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Syndefaldsmotivet

I dette forløb arbejder vi med myter med særligt fokus på syndefaldet og læser værket Den kroniske uskyld.

Nøglebegreber: fortæller, synsvinkel, person- og miljøkarakteristik, mytens funktion, motiv og tema, syndefald, efterkrigstiden.

Primærlitteratur:
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (1958)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Martin A Hansen: Paradisæblerne (1953)
Det gamle testamente: Syndefaldet
Diverse malerier

Baggrundslitteratur:
Perspektiver i dansk, kapitel 3: Fortællinger om syndefald
Litteraturhistorien på langs og på tværs, afsnittene: Modernisme og realisme og Efterkrigsmodernisme https://litthist.systime.dk/?id=170 og https://litthist.systime.dk/?id=170


Kernestof:

- mangfoldige litterære genrer
- En tekst af hver af følgende forfattere: Karen Blixen, Martin A. Hansen og Klaus Rifbjerg
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteraturanalytiske begreber og metoder
- litteraturhistorie.

Omfang af pensum: 180 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Skriftlighedsforløb Kronik og refleksionstekst

I dette skriftlighedsforløb arbejdede vi med opgavetypen kronik og refleksionstekst.

Vi læste kronikker og satte os ind i kravene til opgavetypen i htx-regi.
Vi arbejdede med ideudvikling, struktur og skriveøvelser. Eleverne skrev deres egne kronikker og tilhørende refleksionstekst under emnet Den engelske ghetto.

Nøgleord:
kronik, refleksion, målgrupper, sproglige virkemidler, retorik, argumentation, ideudvikling herunder brainstorm, mindmap og disposition, fremstillingsformer, Hey, you, see, so (HYSS)

Primærlitteratur:

Buthaina Shaheen: Dansk er et ugæstfri sprog, Information, 18. okt. 2017 https://www.information.dk/debat/2017/10/dansk-ugaestfrit-sprog
Eliasbeth Jessen: Engelsk? thumbs up! Arabisk? Buuuuh!, 17. Okt, 2017
https://www.information.dk/debat/2017/10/engelsk-thumbs-up-arabisk-buuuh?lst_tagmst
Regeringens ghettopakke: Ét Danmark uden parallelsamfund - Ingen ghettoer i 2030", 2018
https://www.regeringen.dk/nyheder/ghettoudspil/ (her vedlagt i uddrag, se vedhæft)
Birgitte Klintskov Jerkel, konservativ lokalpolitiker kommenterer regeringens ghetto-pakke. https://www.facebook.com/brigitte.jerkel/videos/10218222585415724/
Dansk Folkeparti, pressemeddelse: Styrk det danske sprog 30. nov. 2012
https://danskfolkeparti.dk/styrk-det-danske-sprog/

Litteratur:
Skriv dig frem, htx, kronik og refleksionstekst. Systime. https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?id=200
Skriv dig frem, htx, Fremstillingsformer. Systime. https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?id=131

Kernestof:
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- Sprognalytiske begreber og metoder


Omfang: ca. 30 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Middelalder 1050-1500tallet

I dette forløb arbejder vi med middelalderen og læser folkeviser. Vi trækker desuden tråde frem til renæssancen.

Nøgleord: slægtssamfund, skæbne, ære, hævn, mundtlig fortælletradition, flade personer, ridderviser, trylleviser, komposition.

Primærtlitteratur:

Torbens datter
Ebbe Skammelsøn

Litteratur:

Litteraturhistorien på langs og på tværs, Middelalder. Systime https://litthist.systime.dk/?id=121

Brug litteraturhistorien, Middelalder - slægt, ære og hævn. https://bl.systime.dk/?id=135 Systime

Litteraturens genveje, Folkeviser - så er der ballade. Systime  https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=154&L=10

Tycho Brahe - Astronomi, dokumentar DR https://www.dr.dk/studie/fysik/tycho-brahe-astronomi

Kernestof:

- én folkevise
-  itteratur begreber og metoder
- itteraturhistorie.

Omfang af pensum: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Oplysningstiden

Optakt til DIHO

I dette forløb havde vi fokus på perioden oplysningstiden. Vi læste Holbergs værk Erasmus Montanus og satte den i relation til den historiske og samfundsmæssige kontekst.

Nøgleord:
Rationalisme, Descartes, erkendelse af naturlovene, forskydning i opfattelse af kirken, tro begrundes ud fra fornuft, borgerskab, komedie, komposition orden-kaos-orden, femaktsdrama, Ludvig Holberg,

Primærlitteratur:

Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723)
Ludvig Holberg uddrag af Jean de France (1722)

Litteratur:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, 1720-1800 Oplysningstiden, Systime. https://litthist.systime.dk/?id=123#c982


Omfang af pensum: 60 sider

Kernestof:

-én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteraturanalytiske begreber og metoder
- litteraturhistorie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Romantikken

Vi arbejder med den litteraturhistoriske periode romantikken i dette forløb. Vi læser tekster og sætter dem i relation til de forskelle strømninger i perioden.

Nøgleord:
Censur, nyplatonisme, dualisme, idealisme, kontraster i digtning,  universalromantikken, organismetanken, Schelling, panteisme, guddommelig sammenhæng, det kunstneriske geni, guldaldertanken,  nationalromantikken, fædrelandskærlighed, højskolebevægelsen, dannelsestanken.

Primærlitteratur:
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804)
H.C Andersen: Klokken (1845)
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (1819)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst (1820)
Steen Stensen Blicher: Sildig Opvågnen (1828)

Baggrundslitteratur:
H.C. Ørsted - Elektromagnetisme, Dokumentarfilm, DR. https://www.dr.dk/studie/fysik/h-c-oersted-elektromagnetisme
Litteraturhistorien - på langs og på tværs: Romantikken - 1800-1870: https://litthist.systime.dk/?id=124#c988 (hele kapitlet undtagen afsnittene om Biedermeier og poetisk realisme og Romantisme)
Brug litteraturhistorien, kapitlet om romantikken.
Brug litteraturhistorien om romantismen og Blicher Noveller

Omfang af pensum: 80 sider

Kernestof:

- én tekst af hver af følgende forfattere: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig,
Steen St. Blicher, H.C. Andersen
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteraturanalytiske begreber og metoder
- Litteraturhistorie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Mennesker og maskiner- teknologi i litteraturen

I forløbet har vi arbejdet med temaet teknologi i litteraturen med fokus på litteraturhistoriske strømninger.

Nøgleord: Det Moderne Gennembrud, Modernisme, Realisme, Litteraturanalyse, Nyere tendenser i Dansk litteratur.


Primærlitteratur:
Henrik Pontoppidan: "Et Grundskud" (1887)
Herman Bang: "Thingvalla"- uddrag (1881)
Johannes V. Jensen uddrag af "Maskinerne" (1901)
Martin Nexø Anderse nuddrag af  "Pelle Erobreren" (1907)
Tom Kristensen: "Ulykken" (1924)
Peter Seeberg: "Patienten"(1960)
Michael Strunge "Tee-Vee" (1981)
Michael Strunge "Skærmen lyser blåt på de hvide vægge" (1983)
Suspekt "Proletar" (2007)
Kaspar Colling Nielsen "Mount København" (2010)
Tobias Rahim "Sang til Siri" (2020)
Stephanie Fjeldsøe Fischer "Når vi kommer hjem" (2022)

Supplerende materialer:

PP til de forskellige litterære perioder og baggrund om forfatterne.

Afsnittet: Tendenser i den nyeste litteratur fra Litteraturen på langs og tværs https://litthist.systime.dk/?id=294

Omfang af pensum: ca. 250 sider

Kernestof:

- Danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom
Kristensen og Peter Seeberg
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
-  litteraturanalytiske begreber og metoder
- Litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kronik 13-09-2024
Rapport om patienten 09-10-2024
Litteraturhistorisk opgave 17-11-2024
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Levende billeder

Forløbet har fokus på levende billeder, hvor klassen har arbejdet med

Nøgleord:
- Kortfilm: Raskins parametre og filmiske virkemidler.
- Dokumentarer: Dokumentartyper, Goffmans facework samt fakta- og fiktionskoder

Primære tekster

Mathie Rathe "Lovefield" (2008)

Anders Thomas Jensen "De nye lejere" (1997)

Jean Louis Sutton "Pinde og pistoler" (2015)

Jannik Dahl Pedersen "Trekanter af Lykke" (2014)

"De kødædende bakterier: Mathildes Kamp" (2021)

"Afsnit 1: Astrid Sidste single"

Baggrundslitteratur:

Dokument til analyse af kortfilm

PP med begreber

Følgende afsnit om dokumentar analyse fra Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224 og https://hbdansk.systime.dk/?id=228

PP omhandlende svensk og norsk sprog.

Omfang af Pensum: 85 sider

- billeder, film og øvrige multimodale tekster
-  svenske og norske tekster på originalsprog
- Tekster med relevans for teknologisk dannelse
- medieanalytiske begreber og metoder
-  mediehistorie.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflever sekvens her 10-12-2024
Aflever dokumentar og skriv her 28-01-2025
A 3z DA skr. sygeprøve 11-02-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer