Titel
2
|
02 Det skabende menneske
Det skabende menneske
- Om historiske perioder, deres teknologihistoriske kendetegn og analysetilgange.
Forløbet har som udgangspunkt haft fokus på de lange linjer, hovedsageligt den teknologiske historie, og konkret i en lang række forskellige tidstypiske teknologier, suppleret med en spejling i de almenhistoriske periodekendetegn. Hensigten har været at inddrage teknologi som begreb, de
teknologihistoriske begivenheder og historiske karakteristika ved teknologiens udvikling. Hertil har der været fokus på indledende metodeforståelse og metodeanvendelse på konkrete teknologiudviklinger.
Eleverne er introduceret til udvalgte teknologier i perioderne Deep-History, jæger-samlerkultur, Egyptens forhistorie, middelalderen, renæssance, den industrielle revolution, industrisamfundet, og moderne teknologisk tidsalder.
Metodetilgange, bl.a.:
Deep History-tilgang (kildeanalyse), begreberne teknik, viden, organisation og produkt
SCOT, ANT, LTS/Hughes, kontekstuelle tilgange og internalistiske tilgange
Faglige mål i modul 1: Med fokus på ovennævnte elementer
- redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra
oldtiden til i dag - teknologien som redskab?
- analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
- Samspil med andre fag (fokus på moderne metodepluralisme)
Kernestof:
- idehistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
- natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
- samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
20 undervisningstimer, omfang ca. 120 sider (inkl. film)
De lange linjer, Oldtiden – the Deep History/Den dybe historie
Idéhistorie, Systime 2018 / Alex Young Pedersen, Casper Andersen, Jakob Bek-Thomsen
(Idéhistorie, 2018): Kap 3. (12.5)
De 4 elementer i teknologibegrebet (eget papir)
De første civilisationer
Hvordan styrker de nye teknologier en civilisationsdannelse, som angivet af V. Gordon Childe (SUE, s. 24-28+32-33 Byudvikling)
Antikken
Film: Pyramidebyggeri + (Internalistisk + eksternalistisk analyser)
Middelalderen: Eget dokument om ”Middelalderen i store træk”, samt vand- og vindmølleteknologi i Middelalderen (Magasinet Historie)
Industriel revolution: ”De store revolutioner”: P. Frederiksen, 2001, s. 9-14
Film: Arbejdslivets underværker (Englands industrielle revolution) (CFU, 30 min).
Moderne tid. betydningsfulde teknologier: P-Pillen og SCOT-modellen , Andersen 282-292
Om AI: Film mennesket mod maskinen (CFU), om Ais indflydelse på fremtidens arbejdsmarked.
Ekskursion: La Sagrada Familia, Barcelona: Naturen inspiration i arkitekturen, herunder tekniske løsninger i lys, symbolik og bæreevne.
Undervisningen har været varieret i form af oplæg, informationssøgning, klassediskussion,
teorioplæg, film og præsentationsformer, f.eks. tidslinjer og selvvalgte præsentationsformer i et
større modulafsluttende problembaseret læringsprojekt, der inddrog kontekstuelle og internalistiske tilgange til selvvalgte historiske eksempler
|