Holdet A 2022 DA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Cathrine Stig Jensen
Hold A 2022 DA/r (A 1r DA, A 2r DA, A 3r DA, A 3r itp DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation
Titel 2 Autofiktion (miniforløb)
Titel 3 Novelleforløb
Titel 4 DHO-forløb
Titel 5 Krig og Kærlighed i nyhedskredsløb
Titel 6 Livet i Gymnasiet
Titel 7 Flugt
Titel 8 Sproghandlinger
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Havfolk
Titel 11 Knud, krop & poesi
Titel 12 Hekse
Titel 13 Det moderne gennembrud
Titel 14 Aktiv dødshjælp
Titel 15 Køn (Repetition)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation

Formål:
• At du bliver bedre til at tale, så andre lytter
• At du bliver bedre til at argumentere for en sag
• At du bliver bedre til at forstå, analysere og forholde dig kritisk til andres argumentation


Faglige mål for forløbet:

• At få viden om begreberne retorik og argumentation
• At få kendskab til forskellige talegenrer
• At kunne holde en velforberedt, velargumenteret og velstruktureret tale og deltage overbevisende i en debat.
• At kunne benytte det retoriske pentagram
• At kunne benytte Toulmins argumentationsmodel
• At kunne redegøre for og gøre brug af appelformer og retoriske virkemidler
• At kunne analysere og vurdere argumentationen i en tale.

Baggrundsmateriale:

Annette Hauge Nielsen m.fl.: ”Dansk på ny”, kapitlet retorik og argumentation samt afsnittet "Stemmens virkemidler" under kapitlet "Mundtlighed": (Systime) https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=280
Desuden eget materiale, øvelser og filmklip fra nettet

Primærtekster:
- Nivaq Coneliussens tale ved Nordisk Råds Litteraturpris
- Erika de Casiers takketale, da hun modtager Kronprisparrets pris
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla

Skriftligt arbejde:
- Eleverne skriver i par en tale og holder talerne for klassen
- Eleverne analyserer undervejs i forløbet tre taler og arbejder i denne forbindelse både i grupper og individuelt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af Niviaq Korneliussens tale 30-11-2022
Arbejdsark X er bedre end Y 12-12-2022
Analyse af Sofie Lindes tale 20-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Autofiktion (miniforløb)

Faglige mål
- At du bliver bekendt med den litterære genre autofiktion, og at du i den forbindelse kan reflektere over hvordan litteratur kan forstås i samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- At du kan analysere en tekst med fokus på dens autofiktive dimension. Du skal have forståelse for begrebet “dobbeltkontrakten", kunne genkende autofiktive teksters autencitetsmarkører samt tegn på fiktionalisering.
- At du kan reflektere over, hvilken betydning det har at arbejde med forskellige metodiske tilgange når du analyserer litteratur.

Kernestof
- Der er læst tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste 5 år
- I forløbet har vi arbejdet med litteraturanalyse og -fortolkning og anvendendt relevante litterære metoder
- Vi har arbejdet med tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Skriftligt arbejde
- Analysere uddrag af 'Institutionaliseret' og 'Planen' med fokus på teksternes autofiktive dimension
- Kreativ opgave: Skrive et digt baseret på dit eget barndomsmiljø

Litteratur:
- Haidar Ansari 'Institutionaliseret' (2022) (uddrag tilsvarende 6,7 normalsider)
https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/ansari-haidar?resource=225375f8-c8fd-40b3-991c-1d07e6b0777f
- Morten Pape 'Planen' (2015) (uddrag tilsvarende 5 normalsider): https://5aarslitt.systime.dk/?id=221#c757
- 'Tusind jeg'ers fortælling' af Louise Lindhardtsen (2022) (uddrag): https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/ansari-haidar?resource=a161df7e-015a-41fb-b1bb-a7b17bb406e0
- 'Autofiktion' af Jan A.H. Petersen (2019) (uddrag): https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
- Egne slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Novelleforløb

Introduktion til litterær analyse
I dette forløb får I vigtige redskaber til at kunne analysere en skønlitterær tekst. Med udgangspunkt i novelle-genren gennemgår vi danskfagets værktøjskasse til litterær analyse. Vi skal i forløbet arbejde med to noveller fra nyere tid, der har det tilfælles at de handler om forskellige familier, miljøer og måder at tackle livet på i et senmoderne samfund.

Faglige mål
I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning. I skal kende og kunne anvende følgende faglige begreber:
- Præsentation af en tekst
- Formanalyse: personkarakteristik, komposition, fortællertyper, fremstillingsformer.
- Tematisk analyse og sammenfattende tolkning

Litteratur
- Thomas Korsgaard (2017) 'Vintermedister' fra novellesamlingen Skam
- Naja Marie Aidt (2006) 'Søndag' fra novellesamlingen Bavian

Baggrundstekster
- Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, udvalgte sider fra kap. 2 og 3 på https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
- Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2023). "10. Novelle." I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=129
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videoaflevering (vintermedister) 17-02-2023
Novelleanalyse 03-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO-forløb

I dette forløb har vi arbejdet med det moderne gennembrud. Forløbet har været en optakt til DHO.

Vi har haft fokus på, hvordan teksterne er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Forløbet har tematisk været opdelt i de tre k'er: Kritik af køn, klasse og kirke. Hovedvægten har været på problemlitteratur om køn og klasse. Forløbet blev indledt med en kortere præsentation af romantikken, her har det primære fokus været hvad der diskuteres og forandres i overgangen til det moderne gennembrud.

Eleverne har analyseret tekster med fokus på nykritisk og socialhistorisk metode.

Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
- At i får indblik i centrale perioder i dansk litteraturhistorie
- At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet.
- At I bliver bevidste om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling.
- At I oplever, hvordan fagene dansk og historie kan supplere hinanden.
- At forberede jer til at skrive og tænke tværfagligt
- At I bliver bevidste om danskfaglig metode

Kernestof:
Du skal have viden om romantikken og det moderne gennembrud.
Vigtige begreber (romantikken): Nyplatonisme, nationalromantik, universalromantik.
Vigtige begreber (det moderne gennembrud): Realisme og naturalisme.

Tekster:
Brandes, Georg: uddrag fra "Indledningsforelæsning til emigrantlitteratur" (1872)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879) (værklæsning)
Oehlenschläger, Adam: “Der er et yndigt land" (1819)
Overby, U.P.: “Socialisternes March” (1872)
Pontoppidan, Henrik: "En stor dag" (1899)
Schack von Staffeldt, A.W.: "Indvielsen" (1804)
Skram, Amalie: "Karens jul" (1885)

Baggrundsstof:
- Bryld, Carl-Johan: Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (I-bog, Systime). Følgende afsnit: "Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet" (9 videoer)
- Rather Homemade: “Romantikken” på https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
- Rather homemade: “Det moderne gennembrud” på https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014). Følgende afsnit: "Da Danmark blev moderne", "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud", "Litteraturens moderne gennembrud", "Retninger i det moderne gennembrud", "Mande- og kvinderoller til debat", "Henrik Pontoppidan: ud med Gud" og "Amalie Skram: ind med kvinderne"

Supplerende:
Kjær-Hansen, Barbara, m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
- Det moderne gennembruds samfund
- Livssyn og syn på litteraturen
- Det moderne gennembruds genrer
- Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Redegørelse for romantikken 20-03-2023
DHO 19-04-2023
Elevrefleksion DHO 22-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Krig og Kærlighed i nyhedskredsløb

10 lektioner á 90 minutter .

Forløbet ‟Krig og kærlighed i nyhedskredsløb” giver greb og begreber om nyheder. Nyheder er en uundværlig byggesten i den demokratiske offentlighed, og hvis man holder sig orienteret, kan man deltage kvalificeret i demokratiet og dermed værne om det.

Men nyheder har samtidig deres eget liv og går i sving og selvsving i deres egne kredsløb. Derfor skal vi bruge begreber til at håndtere dem. I dette forløb lærer vi om genrer og komposition, men også om de ‛zoner’ af sandhed, som nyheder kan bevæge sig igennem. Vi følger nyheden om krigen i Ukraine i dets nyhedskredsløb for at forstå, hvordan nyheder kan skabe flere nyheder.

Faglige mål:
– analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Begreber, I skal kunne:
- Nyhedskredsløb
- Publicistisk forpligtelse
- Kommerciel interesse
- Nyhedstrekanten
- Nyhedskriterier
- Vinkling
- Gatekeeping vs. Gatewatching
- Fake news
- Clickbait
- Nyhedsgenrer (her har vi særligt haft fokus på nyhedsartiklen, reportagen, og debatindlægget)

Som grundbog har vi anvendt: "Krig og Kærlighed i nyhedskredsløb" med fokus på journalistik omkring krigen i Ukraine. Vi har anvendt kapitlerne "greb om nyheder" og krig i nyhedskredsløb"

Materialer:
- Sørensen og Rangvid: "Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet" (2023) Systime (del 1)
- Sandra Kaarsgaard: "Et år med krig i Ukraine: se avisernes forsider her" Journalisten.dk 24.02.2023: https://journalisten.dk/et-aar-med-krig-i-ukraine-se-mediernes-forsider-her/
- Jakob Kjøgx Bohr & Mikkel Secher: "Rusland angriber Ukraine - her er hvad vi ved" 24.02.2022"
- Presselogen TV2: "Zalenskyjs besøg i Danmark" 27.08.2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nyhedsartikel 23-08-2023
Reportage 30-08-2023
5.modul opgaveark 01-09-2023
Debatindlæg 06-09-2023
Genaflevering af debatindlæg 15-09-2023
Genaflevering af reportage 21-09-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Livet i Gymnasiet

Forløbet tager udgangspunkt i grundbogen "I gymnasiet".

Ane Sofie Vestergaard Stokholm og Tony S. Andersen: "I gymnasiet". Dansklærerforeningens forlag (2023)

Vi undersøger forskellige teksters fremstilling af livet i gymnasiet og lærer følgende nye begreber:
- Heterotopi
- Van Genneps 3 faser: udskillelsesfasen, den liminale fase, inkorporationsfasen
- Frontstage, backstage, middle region
- dannelse

I værklæsningen har vi endvidere haft fokus på
- tematisk analyse (fokus på citateter som dokumentation)
- komposition
- fortælleteknik
- sprogbrug (særlig øvelse om enjambementer)
- genre (og genrehybrider)

Tekster:
Jørgen Leth: “Hvad er forbudt her?” (2006)
Udvalgte klip fra filmatiseringen af Det forsømte forår
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (1958) – uddrag
Naiha Khiljee: “12-talspige//hustler (m/k)” (2020)
Første afsnit af første sæson af serien "SKAM"

Værk:
Tine Høeg: "Nye rejsende" Rosinante (2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Flugt

I dette forløb har vi undersøgt temaet flugt.

Temaet belyses i flere genrer, og eleverne har derfor også fået en indføring i følgende genrer og deres virkemidler:
- dokumentargenren
- journalistik
- grafisk roman/novelle

DOKUMENTARGENREN

Eleverne introduceredes dokumentargenren, hvor vi har anvendt følgende underkategorier til genren, som eleverne har set små klip som eksempler på:
- dybdeborende
- observerende
- deltagende
- poetisk
- dramatiseret

Eleverne har særligt arbejdet med værket "Flugt" og "Horisont: 7 dage i Gaza". Filmen "Flugt" har vi arbejdet mest dybdegående med, den er blevet belyst både mundtligt og skriftligt og regnes derfor som en værk.

Følgende dele forventes det, at eleverne kan bruge i en analyse:
Fakta- og fiktionskoder
Filmiske virkemidler, herunder:
- Beskæring
- Perspektiv
- Kamerabevægelser
- Lys
- Lyd: asynkron, synkron og effektlyd
- Rammefortælling
- Hovedhandling
- Spændingsopbygning

Film(klip), vi har set:
- DR: Skelletterne i skat afsnit 1 (2016) minut 1-3
- DR: Drømmen om Danmark (2015) minut 1-5
- Trailer for Mads Brügger: "Ambassador" (2012)
- DR: "Jeg er levende" (1999) forsmag på Filmstriben
- Trailer for: DR: "Grænseland" (2020)

Hele film:
Poher Rasmussen, Jonas: Flugt (2021) (værk)
DR: "Horisont: 7 dage i Gaza" (13. februar 2024)

Baggrundsmateriale:
Pedersen, Tomas Bjørn: "Filmiske virkemidler i: "Grundbog til medier i dansk", Systime i-bog (ca. 10 sider)

Larsen, Ole Schultz: “Fakta og fiktion” + “Dokumentar og Mockumentary” i Håndbog til dansk, Systime i-bog (ca. 10 s.)

Filmcentralen: elevopgaver til filmen Flugt: https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/flugt-2?sub-page=undefined

Denne del af forløbet er afsluttet med  en analyserende artikel over filmen Flugt.


PRESSEDÆKNING AF FLUGT I GAZA

I denne del af forløbet har vi fokuseret på god presseetik og undersøgt DR's dækning af flugt i GAZA med særligt fokus på Horisont-dokumentaren "7 dage i Gaza" (13. februar 2024) og podcastafsnittet "DR - løgn" fra DR-podcasten Tabloid.

Derudover har eleverne selv fundet artikler på DR og vi har læst pressenævnets retningslinjer for god presseetik: https://www.pressenaevnet.dk/retningslinjer-for-god-presseskik/

Denne del af forløbet er afsluttet med en diskuterende artikel.


GRAFISK ROMAN/NOVELLE

Denne del af forløbet består en en værklæsning af den grafiske novellesamling Horneman, Lars m.fl.: "Uledsaget" Forlaget Fahrenheit (2022).

Begreber knyttet til den grafiske novelles form:
Hyperramme
Ramme
Talebobbel
Tankebobbel
Rendesten
Tekstboks
Billede
Lydord

Derudover har vi anvendt af relevante begreber kendt fra litterær analyse og billedanalyse, herunder beskæring, synsvinkel og statisk vs. dynamisk komposition.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af filmen Flugt 10-04-2024
Genaflevering af flugt-analysen 01-05-2024
DR - Løgn? 22-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sproghandlinger

Sproghandlinger herunder kommunikationssituation, turtagning, optoning og
nedtoning, ansigtstruende handlinger, facework, samarbejdsprincippet,
høflighedsprincippet.
Sproghandlinger i medieklip, noveller og film med fokus på forholdet mellem karaktererne, personkarakteristik, miljøbeskrivelse samt hvordan kommunikation præger
individet samt gruppedynamikker.

Materiale:
”Håndbog til dansk” s. 176-189 (sproghandlinger)
Natholdet: ”Lars Rasmussen går amok på pigerne”
https://www.youtube.com/watch?v=OcwLOyxc_T4 (klip)
Natholdet: "Lotte Heise er lodret uenig med kokken i Go' Morgen Danmark" https://www.youtube.com/watch?v=m5OqbmEkTy0 (klip)
"Brug litteraturhistorien": Oplysningstid samt Ludvig Holberg
Ordnet: ”ytringsfrihed” + ”censur” + "bavian" (opslag)
Ludvig Holberg: ”Censur” (1749)
TV2: “Tvillinger med to forskellige fædre”
https://www.youtube.com/watch?v=OPPzZDKtnD4 (klip)
Anders Thomas Jensen: ”Blinkende Lygter” (spillefilm, 2000)
Tove Ditlevsen: ”Blinkende Lygter” (digt, 1947)
Naja Marie Aidt: ”Slik” (novelle, 2006)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 1 - Kommunikation 27-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Romantikken

Romantikken som litterær periode, herunder universalromantik,
nationalromantik, biedermeier og romantisme.
Der er arbejdet med følgende forfatterskaber: Adam Oehlenschläger, Thomasine Gyllembourg, Emil Aarestrup og Steen Steensen Blicher.
Sproglige billeder
Tekstanalyse
Billedanalyse
Trekantsdrama

Materiale:
”Brug Litteraturhistorien” s. 62, 64-65, 70-71, 73-74, 78-79, 81-82, 83, 90-
91.
Ordnet: ”besjæling” + ”forgængelighed” + ”sildig” + ”trekantsdrama” + ”skøge” (opslag)
Adam Oehlenschläger: ”Morgenvandring” (digt, 1805)
Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” (digt, 1802)
Thomasine Gyllembourg: ”Den lille Karen” (novelle, 1830)
12 malerier fra perioden.
Emil Aarestrup: ”Angst” (digt, 1838)
Marie Ravn Nielsen: ”Nu skal vi have litteratur tatoveret på kroppen”
(artikel, 2014)
Steen Steensen Blicher: ”Sildig Opvaagnen” (novelle, 1828)
Blicher nu: ”Blicher i opposition til sin samtid” (hjemmeside)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Havfolk

Havfrue-motivet i litteratur og popkultur
Folkeviser herunder genretræk samt temaerne skæbne, slægt, ære, hævn.
Trylleviser og ridderviser samt komposition.
Digtanalyse
Johannes V. Jensens forfatterskab
Eventyrgenren herunder H.C. Andersens forfatterskab
Romantismen
Disneyfication

Materiale:
”Brug Litteraturhistorien” s. 13-18 (folkeviser), 136-137 (Johannes V. Jensen),
81-82 (Romantismen), 83-83 (H.C. Andersen).
Symbolleksikon: ”hav og havfolk” (opslag)
Den store danske: ”havfrue” (opslag)
Folkevise: ”Agnete og Havmanden”
”Håndbog til dansk” s. 80-81 (digtgenren)
Johannes V. Jensen: ”Kvinden” (uddrag af digt, 1924)
Ordnet: "sexsymbol" + ”forgængelighed” + ”disneyficere” (opslag)
H. C. Andersen: ”Den lille havfrue” (eventyr, 1837)
SDU – H.C. Andersen Centret: ”Religiøse motiver”
https://andersen.sdu.dk/forskning/motiver/vismotiv.html?id=105
Disney: ”Den lille havfrue” (sangen "Leve som dem" samt de sidste 15 minutter af tegnefilmen, 1989)
Finn Hauberg Mortensen: ”Disneyfication – den lille oversøiske havfrue”
(uddrag af artikel, 1993)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Knud, krop & poesi

Brugen af kroppen i litteratur med fokus på digtgenren.
Filmiske virkemidler
Autofiktion
Brugen af ordet ”cyborg”
Caspar Erics forfatterskab
Handicap i litteratur
Digtanalyse
Kroppen som tema i litteratur
Krop over for sjæl
Modernisme
Rypen som symbol for Grønland samt forskellige syn på Danmarks forhold til
Grønland.

Materiale:
Michael Strunge: ”Livets Hastighed” (digt, 1978)
DR: ”Helt Lyrisk: Poul Krebs og Bro” (TV-serie S01E01, 2019)
Ordnet: "anarkistisk" + ”krop” + ”rype” + ”æsteticisme” + "imperialisme" + ”autofiktion” + ”iscenesættelse” + ”cyborg” + ”handicap” (opslag)
Michael Strunge: ”Min krop er så tung af drøm” (digt, 1982)
The Minds of 99: ”Ud af min krop” (sang, 2015)
Den Store Danske: ”Knud Rasmussen” (opslag)
Tom Kristensen: ”Det er Knud, som er død” (digt, 1936)
The Minds of 99: ”Det er Knud, som er død” (sang, 2014)
Dansk litteraturs historie: ”Opgør med æsteticismen”
https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Opg%C3%B8r_med_%C3%A6steticismen
Klaus Rifbjerg: ”Rype” (digt, 1962)
N.F.S. Grundtvig: "O, havde jeg vinger, og var jeg en fugl" (salme, 1868)
”Portræt af Caspar Eric” https://www.youtube.com/watch?v=DskyzPJvasM
Lex: "Nike (i græsk religion)" + "Nike Inc." (opslag)
Caspar Eric: ”Nike” (digtsamling, 2015)
Michael Strunge: ”Aldrig” (digt, 1982)
”Håndbog til dansk” s. 263 (reklamer)
Nike reklame https://www.youtube.com/watch?v=b6wYS0AzDsA (2018)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskussionsopgave 08-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Hekse

Heksen som litterær figur gennem tiden i forskellige genrer og hvordan figurens symbolværdi ændrer sig - også i samfundet.
- Arketyper (fokus på heksen)
- Aktantmodel
- Eventyranalyse herunder eventyrgenren
- Novelleanalyse
- Digtanalyse
- Heksemotivet i populær kultur
- Grafiske romaner (herunder analyse af tegnerserier)

Materiale:
”Håndbog til dansk” s. 94 (aktantmodel)
Symbolleksikon: ”arketyper” https://symbolleksikon.lex.dk/arketyper
Ordnet: ”Heks” + ”intertekstualitet” + ”farsot” + ”kæltring” + "overtro" + ”daguerrotypi”
(opslag)
Brødrene Grimm: ”Hans og Grete” (eventyr)
Tove Ditlevsen: FORÆLDRENE (digt, 1961)
Martin A. Hansen: Offer (uddrag af novelle, 1947)
Kasper Anthoni: "I sort/hvid og farver" (om Martin A. Hansens forfatterskab, Aalborg Universitet, 2004)
Mimi Olsen: ”Grafiske romaner” s. 21-33 og 51-52 (fagbog, 2015)
Anders And: "Madam Mim og de gode gamle dage" (tegneserie, 1996)
Anders And: "Onkel Joakim og heksekunster" (tegneserie, 1996)
C.S. Lewis: ”Narnia: Løven, heksen og garderobeskabet” (romanuddrag, 1950)
Andrew Adamson: ”Narnia: Løven, heksen og garderobeskabet” (27.43-34.17
klip fra film, 2005)
Valerie Thomas & Korky Paul: ”Heksen Winnie” (børnebog, 1987)
Michelle From Hoxer: ”Forfatter: ’Heksen er en modstandsfigur’” (artikel, 2017)
Nanna Goul: ” Heksen er en heltinde i vor #MeToo tidsalder” (uddrag af artikel,
2018)
Karen Blixen: ”Daguerreotypier” (uddrag af forelæsning, 1951)
Suzanne Brøgger: ”Hvad skal vi med Hexe?” (essay, 1976)
David Yates: “Harry Potter og dødsregalierne – del 1” (uddrag af spillefilm, 2010)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 2 - Hekse 09-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Det moderne gennembrud

Det moderne gennembrud som litterær periode, herunder realisme, naturalisme
og impressionisme (tomme pladser) samt temaet arv og miljø og
samfundsforhold.
Der er arbejdet med følgende forfatterskaber: Amalie Skram, Herman Bang og Henrik Pontoppidan.
Georg Brandes: En levende litteratur kendes på, at den sætter Problemer under
Debat.”
Samfundsforhold herunder skellet mellem rig og fattig samt mænd og kvinder
(sædelighedsfejden).

Materiale:
H.A. Brendekilde: ”Udslidt” (maleri, 1889)
”Brug Litteraturhistorien” s. 102-107 (Det moderne gennembrud), s. 115
(Amalie Skram), s. 121-122 (Herman Bang og impressionisme), s. 110 (Henrik
Pontoppidan).
Erik Henningsen: ”Sat ud” (maleri, 1892) & ”En såret arbejder” (1895)
Anna Ancher: ”En begravelse (maleri, 1891)
Amalie Skram: ”Karens Jul” (novelle, 1885)
Alexandre Nsoni: ”Arv” (digt, 2021)
DR: ”Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang” (TV-udsendelse, 2018)
URO: ”Føles Godt” feat. Mekdes (sang, 2023)
Nanna Frank: ”Dansk sangers største hit rummer en barsk historie” (artikel,
2023)
Herman Bang: ”Irene Holm” (novelle, 1890)
Den store danske: ”Sædelighedsfejden”
https://denstoredanske.lex.dk/S%C3%A6delighedsfejden
Ordnet: ”nådsensbrød” (opslag)
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (novelle, 1887)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 25-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Aktiv dødshjælp

Hvordan kunsten samt popkultur fremstiller aktiv dødshjælp.
Etisk råd
Dokumentargenren
Filmiske virkemidler samt fakta- og fiktionskoder
Det retoriske pentagram
Aktiv dødshjælp i den offentlige debat
Appelformer
Fortællerforhold
Filmanalyse (herunder filmiske virkemidler samt personkarakteristik og
intention)
Sproghandlinger med fokus på forhold mellem karakterer og hvordan
magtbalancen afspejles i kommunikationen.

Materiale:
Etisk råd https://www.etiskraad.dk/om-det-etiske-raad
Ordnet: ”eutanasi” og ”aktiv dødshjælp” + "passiv dødshjælp" + ”palliativ” + ”fremmedgørelse” + ”splittelse” + ”solsort” + ”nåde” (opslag)
DR: ”Abdel mellem fjender: Hjælp mig med at dø” (dokumentar, 2019)
”Håndbog ti dansk” s. 228-235 (dokumentarfilm) + s. 176-189
(sproghandlinger)
Peter Seeberg: ”Patienten” (novelle, 1962)
Lex: ”Peter Seeberg” (opslag)
Bille August: ”Stille hjerte” (film, 2014)
Jens Rebensdorff: ”Bille August ville selv vælge aktiv dødshjælp” (artikel,
2014)
Signe Lindkvists Instagram (opslag, 2021) https://www.instagram.com/p/CPD82MSqHXZ/
”Brug Litteraturhistorien” s. 179-184 (Klaus Rifbjerg,
konfrontationsmodernisme og fremmedgørelse)
Klaus Rifbjerg: ”Solsort” (digt, 1962)
Linn Ullmann: ”Nåde” (romanuddrag, 2002)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 3 09-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Køn (Repetition)

Fremstilling af køn i litteratur, medierne samt samfundet
Biologisk køn og socialt køn
Fortællerforhold
Sproghandlinger
Talegenren
Dokumentargenren
Minimalisme med fokus på Naja Marie Aidt
Fra romantikken til det moderne gennembrud (repetition)

Materiale:
Litteratursiden: “Martin Andersen Nexø”
https://litteratursiden.dk/forfattere/martin-andersen-nexo
Ordnet: ”proletar” + ”køn” + ”ironi” (opslag)
Martin Andersen Nexø: ”Ditte Menneskebarn” (romanuddrag, 1917)
Ninni Holmqvist: ”Kostym” (svensk novelle, 1995)
Naja Marie Aidt: ”Sår” (novelle, 2006)
Sofie Linde: "Tale ved Zulu Comedy Galla" (tale, 2020)
DR: ”Hunkøn” (uddrag af afsnit 1, ca. de første 10 minutter, dokumentar, 2018)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 4 01-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer