Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Tine Majken Hansen
|
Hold
|
A 2022 DA/s (A 1s DA, A 2s DA, A 3s DA, A 3s itp DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik og argumentation
Formål:
• At du bliver bedre til at tale, så andre lytter
• At du bliver bedre til at argumentere for en sag
• At du bliver bedre til at forstå, analysere og forholde dig kritisk til andres argumentation
Faglige mål for forløbet:
• At få viden om begreberne retorik og argumentation
• At få kendskab til forskellige talegenrer
• At kunne holde en velforberedt, velargumenteret og velstruktureret tale og deltage overbevisende i en debat.
• At kunne benytte det retoriske pentagram
• At kunne benytte Toulmins argumentationsmodel
• At kunne redegøre for og gøre brug af appelformer og retoriske virkemidler
• At kunne analysere og vurdere argumentationen i en tale.
Baggrundsmateriale:
Annette Hauge Nielsen m.fl.: ”Dansk på ny”, kapitlet retorik og argumentation samt afsnittet "Stemmens virkemidler" under kapitlet "Mundtlighed": (Systime) https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=280
Desuden eget materiale, øvelser og filmklip fra nettet
Primærtekster:
- Nivaq Coneliussens tale ved Nordisk Råds Litteraturpris
- Erika de Casiers takketale, da hun modtager Kronprisparrets pris
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla
Skriftligt arbejde:
- Eleverne skriver i par en tale og holder talerne for klassen
- Eleverne analyserer undervejs i forløbet tre taler og arbejder i denne forbindelse både i grupper og individuelt
Omfang: ca 50 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af Niviaq Korneliussens tale
|
25-11-2022
|
Arbejdsark X er bedre end Y
|
15-12-2022
|
Analyse af Sofie Lindes tale
|
20-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Novelleforløb
Introduktion til litterær analyse
I dette forløb får I vigtige redskaber til at kunne analysere en skønlitterær tekst. Med udgangspunkt i novelle-genren gennemgår vi danskfagets værktøjskasse til litterær analyse. Vi skal i forløbet arbejde med to noveller fra nyere tid, der har det tilfælles at de handler om forskellige familier, miljøer og måder at tackle livet på i et senmoderne samfund.
Faglige mål
I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning. I skal kende og kunne anvende følgende faglige begreber:
- Præsentation af en tekst
- Formanalyse: personkarakteristik, komposition, fortællertyper, fremstillingsformer.
- Tematisk analyse og sammenfattende tolkning
Litteratur
- Thomas Korsgaard (2017) 'Vintermedister' fra novellesamlingen Skam
- Naja Marie Aidt (2006) 'Søndag' fra novellesamlingen Bavian
Baggrundstekster
- Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, udvalgte sider fra kap. 2 og 3 på https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
- Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2023). "10. Novelle." I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=129
Omfang: ca 50 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering (vintermedister)
|
15-02-2023
|
Novelleanalyse
|
19-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO-forløb: Danmark i 1800-tallet
I dette forløb har vi arbejdet med det moderne gennembrud. Forløbet har været en optakt til DHO.
Vi har haft fokus på, hvordan teksterne er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Forløbet har tematisk været opdelt i de tre k'er: Kritik af køn, klasse og kirke. Hovedvægten har været på problemlitteratur om køn og klasse. Forløbet blev indledt med en kortere præsentation af romantikken, her har det primære fokus været hvad der diskuteres og forandres i overgangen til det moderne gennembrud.
Eleverne har analyseret tekster med fokus på nykritisk og socialhistorisk metode.
Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
- At i får indblik i centrale perioder i dansk litteraturhistorie
- At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet.
- At I bliver bevidste om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling.
- At I oplever, hvordan fagene dansk og historie kan supplere hinanden.
- At forberede jer til at skrive og tænke tværfagligt
- At I bliver bevidste om danskfaglig metode
Kernestof:
Du skal have viden om romantikken og det moderne gennembrud.
Vigtige begreber (romantikken): Nyplatonisme, nationalromantik, universalromantik.
Vigtige begreber (det moderne gennembrud): Realisme og naturalisme.
Tekster:
Brandes, Georg: uddrag fra "Indledningsforelæsning til emigrantlitteratur" (1872)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879) (værklæsning)
Oehlenschläger, Adam: “Der er et yndigt land" (1819)
Overby, U.P.: “Socialisternes March” (1872)
Pontoppidan, Henrik: "En stor dag" (1899)
Schack von Staffeldt, A.W.: "Indvielsen" (1804)
Skram, Amalie: "Karens jul" (1885)
Baggrundsstof:
- Bryld, Carl-Johan: Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (I-bog, Systime). Følgende afsnit: "Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet" (9 videoer)
- Rather Homemade: “Romantikken” på https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
- Rather homemade: “Det moderne gennembrud” på https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014). Følgende afsnit: "Da Danmark blev moderne", "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud", "Litteraturens moderne gennembrud", "Retninger i det moderne gennembrud", "Mande- og kvinderoller til debat", "Henrik Pontoppidan: ud med Gud" og "Amalie Skram: ind med kvinderne"
Supplerende:
Kjær-Hansen, Barbara, m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
- Det moderne gennembruds samfund
- Livssyn og syn på litteraturen
- Det moderne gennembruds genrer
- Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Omfang: ca 100 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Teknologi og menneske
Tematisk forløb med fokus på forholdet mellem menneske og teknologi. Der arbejdes med alle tre perspektiver: det litterære, det sproglige og det mediemæssige.
I arbejdet med det litterære perspektiv har der været nedslag i forskellige perioder (1900'erne + 1960'erne + nyeste tid). Der har især været fokus på sproglige og lyriske virkemidler samt modernismen.
Det mediemæssige perspektiv er belyst ved arbejde med nogle artikler og debatten om AI, men også dokumentaren og filmiske virkemidler.
Sprogligt har vi arbejdet både reflekterende og debatterende med chat-gpts muligheder og begrænsninger. Kan chat-gpt skrive digte? Kan (og bør) AI hjælpe elever i gymnasiet?
Afslutningsvist arbejde med introduktion til den debatterende artikel. Herunder også arbejde med at skrive debatindlæg
Tekster:
- Peter Seeberg “Patienten” (1962)
- Caspar Eric: “Nike” (uddrag) (2015)
- Tobias Rahim: “Sang til Siri” (2020)
- Dr dokumentar: "Kjeld og Hilda tester fremtiden - livet med robotter" (2020), afsnit 1
- Frederik Kulager: "Jeg fik en chatbot, der interesserer sig mere for mig end mine venner", 02.11.17, i Zetland: https://www.zetland.dk/historie/sOMVqDn6-mO3VG02y-df57a
- Jørgensen: “Gymnasierektor: Skolen skal rumme både kunstig og menneskelig intelligens”, i: Altinget, 26.01.23
- Lene Wittrup: ChatGPT er en skizofren, senildement lystløgner (Gymnasieskolen 20.01.2023):
https://gymnasieskolen.dk/chatgpt-er-en-skizofren-senildement-lystloegner/
Baggrundslitteratur
Lindegaard, Cecilie: "Industrialiseringen i Danmark " i: Teknologiens tekster, Systime iBog https://teknologienstekster.systime.dk/?id=159
Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/. Følgende kapitler:
"7. 1890-2000: Modernisme og realisme"
"60'er modernisme" (uddrag)
Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, følgende kapitler:
4.2 - Sproglige billeder
4.3 - Sproglige figurer
4.10 - Argumentation
5.2 - Dokumentarfilm
Rekve Eriksen m.fl: "Den debatterende artikel", i Eksamensgenrerne dansk stx, Systime: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=135
ca. 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fra slapt til skarpt
|
01-09-2023
|
Videoaflevering
|
07-09-2023
|
Debatindlæg
|
22-09-2023
|
1. Debatterende artikel: ChatGPT
|
13-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Flugt
Vi arbejder i dette forløb med forskellige danskfaglige tilgange:
1. Den litterære: Forskellige typer af litteratur, der tematiserer flugt. I dette forløb er særligt fokus på den grafiske roman (værk)
2. Den sproglige: Med udgangspunkt i bl.a. nyhedsjournalistik
3. Den mediemæssige: Dokumentaren, i dette forløb fokuseres på den animerede dokumentar Flugt (værk)
Formål
- At træne sikker udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans for at fremme elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk … og globalt orienteret samfund
- At få kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne … Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- At kunne analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Særligt fokus på skriftlig og mundtlig formidling af analytiske pointer
Tekster
- Herman Bang: Tine (uddrag) (1889)
- Hannah Arendt "Vi flygtninge" (1943) https://www.information.dk/kultur/2017/04/hannah-arendt-flygtninge
- Tove Ditlevsen: Essayet "Flugten fra opvasken" (1956)
- Pia Tafdrup “Oase” fra Trækfuglens kompas (2010)
- Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (2021) (værk)
- Det danske filminstitut: "Jonas Poher Rasmussen om 'Flugt'": https://www.youtube.com/watch?v=NhmQqYkWIMQ&t=6s
- Halfdan Pisket m.fl: "Uledsaget" (2022) (værk)
- To pressefotos: https://krydsfelt.systime.dk/?id=319#c2263
Baggrundslitteratur
-Mimi Olsen m.fl: "Analyse af pressefotografi", i: Krydsfelt: https://krydsfelt.systime.dk/?id=310
- Schultz Larsen: "Dokumentar og mockymentary", i: Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
- Kristensen, S.D. ,Fibiger, J. & Lütken, G.v.B. (2010). Forløb. I Litteraturens huse. Systime. https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2160 (om romanen Tine)
Omfang: ca. 250 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Arbejde
Forløb om arbejdsliv med både litterært, sprogligt og mediemæssigt fokus:
Litterært: Hvordan skildres arbejdsliv i tre forskellige litterære tekster? Særligt fokus på novellegenren.
Sprogligt: Skriftlig og mundtlig kommunikation i jobopslag, ansøgninger og til jobsamtalen. Karrierelæring med fokus på jobsøgningsprocessen.
Mediemæssigt: Hvordan har medierne de seneste år sat fokus på arbejdsliv? Særligt fokus på nyhedsjournalistik.
Tekster
- Martin A. Nexø: “Lønningsdag” (1900)
- Thomas Korsgaard: “Jeg ringer fordi” (2019)
- Jonas Eika: "Lageret Huset Marie" uddrag (2015)
- Trine Bjørn Egede: ”Jeg kunne aldrig drømme om at svare på en mail, hvis jeg er sammen med mine veninder
eller besøger familie. Det er min form for self-damage-control.”, i: Politiken 18.07.2023
- Kalle Kehlert: ”Arbejdsgiverne jubler over flere unge i job”, i: Berlingske 18.08.2023
- Frederikke Amalie Albrechtsen: ”På fødegangen føler jeg virkelig, at jeg spiller landskamp i Parken hver dag”, i:
Politiken 26.05.2023
- BT.dk: https://www.bt.dk/emne/arbejdsliv
- Berlingske.dk: https://www.berlingske.dk/business/arbejdsliv
- Jobindex.dk: Diverse elevvalgte jobopslag
Baggrundslitteratur
- Dr.dk: “Taler du kropssprog” https://www.dr.dk/drtv/se/taler-du-kropssprog_47332
- Schultz Larsen: "5.1. Avisjournalistik", i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=218
- Kjær-Hansen m.fl.: "Folkelig realisme og socialrealisme", i Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/?id=172
Omfang: ca 80 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kulturmøder (første del)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kulturmøder (anden del)
(en fortsættelse af det forløb vi kort startede op som det sidste i 2.g)
Primært litterært forløb med fokus på kulturmøder i forskellige former. Forløbet tager afsæt i jeres egen kulturelle baggrund og dernæst arbejder vi med litterær analyse, især stilistisk analyse af lyrik om kulturmøder.
Desuden arbejde med mundtlig formidling, I skal selvstændigt finde en lyrisk tekst som siger noget om jeres kulturelle ophav/tilhørsforhold. Jeres analyse skal fremlægges for klassen.
Tekster
- Tobias Rahim: "Kurder i København" (2022)
- Tom Kristensen: "Rio Janeiro" (1914)
- Maja Lee Langvad: "Danskerloven" (2006)
- Mino Danmark: "Ser du mig" (2020) - kampagne
Baggrundslitteratur
- Definitioner af kultur, i: https://denstoredanske.lex.dk/kultur#-Definitioner
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", https://hbdansk.systime.dk/?id=195: Følgende kapitler
- 2. litterær analyse af digte
- 4.2. Sproglige billeder
- 4.3 Sproglige figurer
- 4.10 Argumentation
- 5.6 Reklamer
- Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", https://litthist.systime.dk/?id=264: Følgende kapitler
- Tidlig modernisme
- Tom Kristensen: "Rio Janeiro"
- Rekve Eriksen m.fl: "Eksamensgenrerne dansk stx" https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136. Følgende kapitler:
Omfang: ca 80 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
GrupperGruppe 1: Kommunikation - Grundforløb (Zana, Zeynep, Zain, Ahmad-Khalil)Gruppe 2: Retorik og argumentation (Nidal, Michelle, Havin A, Aliya)Gruppe 3: Autofiktion (Havin E, Hasan, Aleeza, Kaya)Gruppe 4: Novelle-forløb (Melisse, Idris, Eda, Laib
-
Nye pladser til 3.s :-)
-
Oversigt over forløb 3.s.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Oldtid til oplysning
Litteraturhistorisk forløb. Vi starter i middelalderen (folkeviser), dernæst kort om renæssance og til slut særligt fokus på oplysningstiden.
Desuden fokus på evnen til at perspektivere.
Skriftligt fokus på kreative skriveøvelse med udgangspunkt i Holberg.
Danskfaglige mål:
- Du får et overblik over den danske litteraturhistorie fra oldtiden til oplysningstiden.
- Du forstår, hvordan de forskellige litteraturhistoriske perioder hænger sammen historisk, kulturelt og litterært.
- Du kan karakterisere de tanker, der præger litteraturen i de forskellige perioder.
- Du kan analysere og fortolke skønlitterære tekster med fokus på at kunne perspektivere til samtiden.
- Du kan sætte gymnasiets dannelsesideal ind i en historisk sammenhæng og reflektere over, hvorfor vi skal læse litteratur.
Tekster
- Ebbe Skammelsøn(folkevise)
- Elverskud (folkevise)
- Ludvig Holberg: Epistel 390 – En god Lærers Egenskaber (1749)
- Ludvig Holberg: Erasmus Montanus, 3. akt (1723)
- Nikolaj Arcel: En kongelig affære (2012) (værk)
Baggrundsstof
- Larsen, Ole Schultz (2019):“Sproglige figurer” + “Sproglige billeder”, i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier. Systime
- Kjær-Hansen m.fl.: “Middelalderen” + "Renæssancen" “Oplysningstiden” i: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
- Kjær-Hansen m.fl.: “Om begrebet litteraturhistorie” i: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012)
- Sørensen & Rangvid: "Middelalderen: slægt, ære og hævn" + "Oplysningstiden: nar og norm, druk og ædruelighed" i Brug litteraturhistorien, Systime
Omfang: ca 80 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd selv: En kongelig affære
|
01-10-2024
|
En kongelig affære - Analyse
|
09-10-2024
|
Kladdehæfte med ønske til feedback
|
10-10-2024
|
Arbejd selv: Skriv som Holberg
|
29-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forestillinger om kærlighed
Vi skal i dette forløb prøve at indkredse, hvad det er for forestillinger, vi har om romantisk kærlighed. Vi skal læse litterære tekster fra forskellige tidspunkter i litteraturhistorien.
Forløbet leder frem mod et tværfagligt forløb med Oldtidskundskab og værket Medea (innovativt forløb)
Samlet giver teksterne fra de forskellige perioder et indblik i, hvilke forestillinger om kærlighed der har hersket.
Faglige mål:
- Hvad er en novelle? Repetition af novellen som genre, litteraturhistorisk og strukturelt. Herunder forskellen på en klassisk og en moderne novelle
- Kendskab til/repetition af begreber som impressionisme og realisme
- Træning af analytiske færdigheder
- Træning i at perspektivere
Tekster
- Euripides: Medea (tværfagligt forløb med old)
- Steen Steensen Blicher (1829): "Hosekræmmeren" (uddrag)
- HC Andersen: Kærestefolkene: Toppen og bolden (1843)
- NFS Grundtvig (1855): Det er så yndigt at følges ad"
- Johannes V. Jensen: "Bo'l" (1906)
- Blixen: “Ringen” (1958)
Baggrundsmateriale
https://denstoredanske.lex.dk/k%C3%A6rliahed
Barbara Kjær-Hansen mil.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, følgende kapitler og afsnit:
5. Romantikken: Romantisme (https://litthist.systime.dk/?id=c428) + Steen Steensen Blicher + HC Andersen
6. Det moderne gennembrud: Skrivestil og sprog (https.7/litthist.systime.dk/?id=pl40)
10. Novellen: Hvad er en novelle, At analysere noveller, Novellens historie. Noveller i romantikken
Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime ibog, følgende kapitler:
- 3.2 Komposition
- 3.3 Fortæller
- 3.4 Fremstillingsformer
Omfang: ca 50 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Familie og individ
Forløbet er primært litterært og har fokus på samspillet mellem familie og individ. Vi læser i forløbet tekster med fokus på, hvordan forholdet til familien og samfundet kan præge individet. I forløbet laver vi en værklæsning af Thomas Korsgaards roman "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017) med særligt fokus på autofiktion og begrebet “dobbeltkontrakten”. Vi tager her afsæt i Suzanne Brøggers citat: "det værste, der kan overgå en familie, er: At der bliver født en forfatter", og diskuterer undervejs, om der er grænser for fiktionen. I forløbet læser vi en række andre tekster der ligeledes tematiserer individ og fælleskab/familie, her arbejder vi med teksterne som et udtryk for forskellige perioders skrivestil. Her fordyber vi os særligt i den periode fra 1900-tallet der får prædikatet "bekendelseslitteratur". Vi læser desuden Helle Helle’s novelle “Fasaner” med fokus på sprog, facework og høflighedsprincipper..
Danskfaglige mål:
- Du får et overblik over dansk litteraturhistorie i 1900-tallet og nyere tid
- Du forstår, hvordan de forskellige litteraturhistoriske perioder hænger sammen historisk, kulturelt og litterært.
- Du kan karakterisere de tanker, der præger litteraturen i de forskellige perioder.
- Du kan analysere og fortolke skønlitterære tekster med fokus på at kunne perspektivere til samtiden.
Vigtige begreber i forløbet:
- Realisme, modernisme, minimalisme, socialrealisme
- Bekendelseslitteratur, autofiktion, dobbeltkontrakt, facework
Tekster:
- Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
- Tove Ditlevsen: Aften (1952)
- Klaus Rifbjerg: "Undfangelse" og "Fødslen" fra Under vejr med mig selv (1956)
- Helle Helle: “Fasaner” fra Rester (1996)
- VÆRK: Thomas Korsgaard "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017)
Baggrundsstof:
- Realisme og bekendelseslitteratur: Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2012). 7. 1890-2000: Modernisme og realisme. I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=126
- Lyrik i 1900-tallet (med fokus på modernisme): Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2012). 11. Lyrik . I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=130
- Minimalisme: Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2012). 7. 1890-2000: Modernisme og realisme. I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=126
- Om samarbejde, høflighed og facework: Darger, a.B. & Hansen, K.L. (2021). 7. Samtale og regler for sproglig opførsel. I Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier. Dansklærerforeningens Forlag. https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=334
- Interview med Thomas Korsgaards bror i Politiken: https://politiken.dk/kultur/boger/art5818588/%C2%BBDet-er-usandt-og-for-groft%C2%AB
- Virkelighed og fiktion: Selvbiografisme. Systime, . (2023). Forløb. I Litteraturportalen. Systime. https://litteraturportalen.systime.dk/?id=173
- Ny socialrealisme: Larsen, O.S. (2022). 10. Virkeligheden kalder (1995-2020). I Håndbog til dansk – Litteraturhistorie. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=235
Omfang: ca 350 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Nye stemmer, ny lyrik
Forløbet har hovedvægten på litteratur og tager udgangspunkt i, hvordan dansk lyrik har udviklet sig fra 2013 til i dag med særlig fokus på minoritetsstemmer. Undervejs i forløbet laver eleverne en værklæsning af Yahya Hassans første digtsamling 2013.
Det primære materiale er:
- Yahya Hassan "Yahya Hassan" (2013)
- Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2025). 11. Lyrik . I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=130
Undervejs møder eleverne desuden uddrag fra digtsamlingerne:
- Haidar Ansari "Normaliseret" (2025)
- Athena Farrokhzad "Vitsvit" (2013) (svensk tekst)
- Sara Rahmeh "Langt væk og lige om hjørnet" (2021)
- Amina Elmi "Barbar [tavshedens objekt]" (2023)
- Elias Sadaq "Djinn" (2024)
Selvom forløbets hovedfokus er litteratur, inddrages også en mediefaglig vinkel med særlig fokus på dokumentargenren, herunder de forskellige dokumentartyper, autencitetsmarkører samt fakta- og fiktionskoder. I denne del af forløbet anvendes følgende materialer:
- Larsen, O.S. (2025). 5. Medier. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=132
- Dokumentaren "Yahya - Den fødte digter" (DR, 2021)
- Podcasten "Yahya Hassans forfatterskab med Anne-Marie Mai" (AFTENKLUBBEN af Daniel Cesar) fra den 5/5 2020
Omfang: ca 200 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538405",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538405",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538405"
}