Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Stine Schelde Hansen
|
Hold
|
A 2022 DA/t (A 1t DA, A 2t DA, A 3t DA, A 3t itp DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Kommunikation
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1: Talen som genre
I dette forløb arbejder vi med talen som genre. I den forbindelse er der fokus på den klassiske tales opbygning, forskellige talegenrer, sproglige/retoriske virkemidler og argumentation.
Eleverne analyserer en række taler og producerer selv taler med overvejelser om de elementer, som er arbejdet med i taleforløbet. Der læses i slutningen af forløbet op af talerne med bevidsthed om, hvilken fremtoning man har under mundtlige oplæg.
Faglige mål:
- At få viden om begreberne retorik og argumentation og kendskab til forskellige talegenrer
- At kunne benytte det retoriske pentagram, Toulmins udvidede argumentationsmodel samt kunne redegøre for og gøre brug af appelformer og retoriske virkemidler
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer, herunder argumentere
analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster (taler).
Baggrundsmateriale:
Nielsen, Annette Hauge m.fl: "Retorik og argumentation" + "Stemmens virkemidler" i: Dansk på ny, Systime i-bog
Larsen, Ole Schultz (2019): “Retorik”, “Tre talegenrer”, "Appelformer" og “Retoriske pentagram” i: Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier, Systime i-bog
Taler:
Erica de Casiers takketale til kronprinseparrets priser 2021
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=inE_bjuisBE
Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag, 2018, Youtube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=RmT5VhhG0Ls&feature=emb_title
Supplerende materiale:
"Erhverv og Børnefonden": https://www.youtube.com/watch?v=O0DigF5o4Cg
Nielsen, Hans Christian (2007): Stiletter er bedre end flade sko. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=wTJp4TiAdLg
Desuden elevernes selvvalgte reklamer
Antal læste sider: ca. 30
Skriftligt arbejde:
Taleskrivning: "X er bedre end Y"
Analyse af Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Galla 2020
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tale: "X er bedre end Y"
|
14-12-2022
|
Analyse af Sofie Lindes tale
|
06-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Novellen som genre
Eleverne introduceres til litterær analyse med særligt fokus på novellen.
Vi skal gennem forløbet se på både den klassiske og den moderne novelle og lære redskaber til at analysere disse. Novellerne handler om forskellige mennesker, forskellige miljøer og forskellige måder at tackle livet på.
Faglige mål:
I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning.
I skal kende og kunne anvende følgende faglige begreber:
- Præsentation af en tekst
- Formanalyse: komposition, fortællertyper og synsvinkler, fremstillingsformer, personkarakteristik (indre, ydre, sociale kendetegn)
- Tematisk analyse og sammenfattende tolkning
Baggrundslitteratur:
Kapitel 3.1-3.5: "Litteratur" i Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, Systime i-bog (ca. 15 ns.)
"Hvad er en novelle?" + "At analysere noveller" i Barbara Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime i-bog (5,5 ns)
"Novelle" i Anette Hauge Nielsen m.fl.: Dansk på ny, Systime i-bog (3 ns.)
Skønlitteratur:
Anita Krumbach: “New Zealand” fra Skam (2017)
Thomas Korsgaard: “Vintermedister” fra Skam (2017)
Martin Andersen Nexø: “Lønningsdag (en idyl)” fra Muldskud (1900)
Skriftligt arbejde:
Videoaflevering: Mundtlig analyse af "Vintermedister"
Novelleanalyse: "Vintermedister"
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering: "Vintermedister"
|
11-02-2023
|
Novelleanalyse: "Vintermedister"
|
28-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3: Det moderne gennembrud - DHO
I dette forløb har vi arbejdet med den litterære periode Det moderne gennembrud som optakt til DHO.
Vi har haft fokus på, hvordan forløbets tekster er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Forløbet har tematisk været opdelt i de tre k'er: Kritik af køn, klasse og kirke, hvor hovedvægten har været på problemlitteratur om de to første. Forløbet er startet med en kort præsentation af nationalromantikken for at forstå, hvad der sker i overgangen til Det moderne gennembrud.
Eleverne har analyseret tekster med fokus på nykritisk og socialhistorisk metode.
Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
- At I får lyst til at kende jeres fortid!
- At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet.
- At I bliver bevidste om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling.
- At I oplever, hvordan fagene dansk og historie kan støtte hinanden.
- At forberede jer til at skrive Dansk-Historieopgave.
Kernestof:
Du skal have viden om det moderne gennembrud og kende begreberne realisme og naturalisme.
Tekster:
Oehlenschläger, Adam: “Fædrelandssang” (Der er et yndigt land) (1819)
Overby, UP: “Socialisternes March” (1872)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879, værk)
Pontoppidan, Henrik: "En stor dag" (1899)
Skram, Amalie: "Karens jul" (1885)
Brandes, Georg: "Indledningsforelæsning til emigrantlitteratur" (1872) (uddrag)
Baggrundsstof:
Rather Homemade: “Romantikken” + “Det moderne gennembrud”
Kjær-Hansen, Barbara, m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
- Det moderne gennembruds samfund
- Livssyn og syn på litteraturen
- Det moderne gennembruds genrer
- Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014)
Følgende kapitler:
-"Litteraturens moderne gennembrud"
-"Retninger i det moderne gennembrud"
-"Mande- og kvinderoller til debat"
"Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet" I: Bryld, Carl-Johan: Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (I-bog, Systime)
Skriftlighed:
Personkarakteristik af Nora
Dansk-historie-opgave
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Personkarakteristik: Nora + DMG
|
12-04-2023
|
DHO
|
19-04-2023
|
Remedieringsopgave
|
26-04-2023
|
DHO-refleksion
|
17-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4: Levende billeder mellem fakta og fiktion
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige levende billeder, som bevæger sig mellem fakta og fiktion. Vi har særligt belyst dokumentargenren, hvor fakta- og fiktionskoder er blevet brugt til at kvalificere analyse- og fortolkningsarbejdet i forskellige dokumentarklip.
Værket Flugt er belyst både mundtligt og skriftligt. Der er lagt særligt vægt på at træne kompetencerne i den skriftlige analyse og elevernes personlige stemme med skriveøvelser, som er mundet ud i en analyserende artikel om værket.
Herefter flyttede vi fokus til sociale medier og skellet mellem fakta- og fiktion her på web 2.0. Vi har undersøgt, analyseret og fortolket forskellige opslag på officielle og private instagram-profiler og et afsnit af De dyre piger ud fra begreberne performance, fiktionalitet, autenticitet og Goffmans frontstage og backstage samt Meyrowitz’ middle region. Formålet har været at diskutere, hvordan forholdet mellem fakta og fiktion er på de sociale medier, samt belyse de udfordringer, der kan være forbundet med det ift. de unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Her har vi taget udgangspunkt i elevernes egen livsverden.
Forløbet er afrundet med et fokus på digital dannelse, hvis afsæt har været Red Barnets kampagnefilm “Er du blevet delt?”. Eleverne har trænet mundtlighed og refleksion ud fra dialogspørgsmål, de har i fællesskab lavet digitale spilleregler og de trænet deres faglige kompetencer gennem en analyse- og fortolkning af kampagnefilmen.
Baggrundsmateriale:
“Fakta og fiktion” + “Dokumentar og Mockumentary” i Håndbog til dansk, Systime i-bog (ca. 10 s.)
Filmcentralen: “Filmiske virkemidler” (8 s)
Petersen, Jan Aasbjerg; Larsen, Johanne Katrine: “Autenticiteten under pres” + “Frontstage, backstage og middle region” i Dig og digital dannelse i dansk, Systime i-bog (5 s.)
Rangvid, Mads; Sørensen, Mimi: “På de sociale mediers scene” i Perspektiver i dansk (5 s.)
Red Barnet: www.sletdet.dk
Yde, Katrine Hornstrup (17.06.2021): “Anmeldelse: Den animerede dokumentarfilm “Flugt” er perfekt filmkunst”, Information (2 s.)
Tekster:
DR.dk: Hvorfor er Ludwig ikke konge? (episode 1: 00.00-06.18)
DR.dk: Tre klip fra Blok på bistand - fundet på youtube
Poher Rasmussen, Jonas: Flugt (2021) (værk)
DFI (2021): Interview med Jonas Poher Rasmussen: https://www.youtube.com/watch?v=NhmQqYkWIMQ
DR.dk: afsnit 3, sæson 3 af SKAM
DR.dk: De dyre piger, Afsnit 2, sæson 1: “Alt for insta”
Red Barnet: “Er du blevet delt?”
Derudover: Selvvalgte opslag fra diverse instagram-profiler
Til skriftlighed:
“Analyserende artikel” i Eksamensgenrerne dansk stx
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriveøvelse: Hvorfor er Ludwig ikke konge?
|
21-08-2023
|
Anslagsanalyse: Flugt
|
03-09-2023
|
Anmeldelse af Flugt
|
10-09-2023
|
Forarbejde: Flugt
|
11-09-2023
|
Analyserende artikel: Flugt
|
01-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5: Fra oldtid til oplysning
I dette forløb har vi arbejdet litteraturhistorisk med oldtiden, middelalderen, renæssancen og oplysningstiden. Forløbet afsluttes med et nutidigt perspektiv på dannelse og uddannelse.
Forløbet har til hensigt at give eleverne en dybdegående indføring i nogle litteraturhistoriske perioder. Der arbejdes hele tiden dobbelt og med dannelsesperspektivet for øje: Eleverne skal forstå historiens indvirkning på litteraturen i tiden, samtidig med at de skal kunne perspektivere og forstå, hvordan litteraturens tematikker er almengyldige og aktuelle i dag.
I forløbet om middelalderen arbejdes tematisk med individ overfor slægt, ære og individets rolle i et feudalt samfund og genremæssigt med folkeviser, primært ridderviser og trylleviser.
I renæssancen og oplysningstiden er der fokus på videnskabens indtog og de forandringer, det medfører i livssyn og samfundsstruktur. Vi har arbejdet med begreber som humanisme, rationalisme og videnskabelig metode og sammenholdt videnskab med religion dengang og nu. Den røde tråd i forløbet har været at forstå tidens paradigmeskifte som fundamentet for det moderne samfund, vi har i dag.
Der arbejdes primært litterært, men med inddragelse af både det sproglige og det mediemæssige perspektiv.
Danskfaglige mål:
• Du får et overblik over den danske litteraturhistorie fra oldtiden til oplysningstiden.
• Du forstår, hvordan de forskellige litteraturhistoriske perioder hænger sammen historisk, kulturelt og litterært.
• Du kan karakterisere de tanker, der præger litteraturen i de forskellige perioder.
• Du kan analysere og fortolke skønlitterære tekster med fokus på at kunne perspektivere til samtiden.
• Du kan sætte gymnasiets dannelsesideal ind i en historisk sammenhæng og reflektere over, hvorfor vi skal læse litteratur.
Tekster:
Ebbe Skammelsøn (ukendt)
Elverskud (ukendt)
Ludvig Holberg: Epistel 390 – En god Lærers Egenskaber (1749)
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus, 3. akt (1747)
Nikolaj Arcel: En kongelig affære (2012) (værk)
N.F.S. Grundtvig: ”Er lyset for de lærde blot?” (1839)
Baggrundslitteratur:
Sørensen, Mimi; Rangvid, Mads: "Middelalderen: slægt, ære og hævn" + "Oplysningstiden: nar og norm, druk og ædruelighed" i Brug litteraturhistorien, Systime (ca. 20 s.)
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: "Om begrebet litteraturhistorie" + "1536-1650: Renæssancen" i Litteraturhistorien - på langs og på tværs (ca. 5 s.)
Rather homemade: Ebbe Skammelsøn
Holm, Anders: “5. Folkeoplyseren” i Grundtvig. Introduktion og tekster (1 s.)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af En kongelig affære
|
08-11-2023
|
Analyserende artikel: Fiktive femstillinger
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 6: Forestillinger om kærlighed
Vi skal i dette forløb prøve at indkredse, hvad det er for forestillinger, vi har om romantisk kærlighed. Vi skal især læse litterære tekster fra forskellige tidspunkter i litteraturhistorien, men vi inddrager også andre
aktuelle tekster inden for andre genrer, f.eks. debatindlæg, datingapps og reklamer.
Samlet giver teksterne fra de forskellige perioder et indblik i, hvilke forestillinger om kærlighed og seksualitet, der har hersket igennem forskellige tider, samt hvordan vores forståelse i dag er et produkt heraf.
I forløbet arbejdes med værklæsning af Tine Høeg: Tour de Chambre (2020) og afsluttes med et fokus på seksualundervisning med udgangspunkt i selvvalgte afsnit af Sex med P3.
Eleverne introduceres desuden til den debatterende artikel som genre.
Faglige mål:
- Hvad er en novelle? Repetition af novellen som genre, litteraturhistorisk og strukturelt.
- Litteraturhistorisk viden om romantikken og romantismen samt repetition af det moderne gennembrud.
- Kendskab til nyplatonismen, universalromantikken og nationalromantikken, herunder begreber som den splittede og harmoniske romantik, dualisme og monisme, idealisme, organismetanken og panteisme.
- Kendskab til begreber som impressionisme, realisme, minimalisme og autofiktion.
- Træning af analytiske færdigheder.
- Træning i aktualisering af emnet i både skriftlighed og remediering af Blicher-novelle.
Tekster
Schack Staffeldt: “Indvielsen” (1804)
Adam Oehlenschläger: “Morgen-Vandring” (1805)
HC Andersen: “I Danmark er jeg født” (1850)
Steen Steensen Blicher: "Marie. En erindring fra Vesterhavet" (uddrag, 1836)
Herman Bang: "Pernille" (1890)
Vita Andersen: "Fredag, lørdag, søndag" fra Tryghedsnarkomaner (1977)
Tine Høeg: Tour de Chambre (2020) (værk)
Selvvalgte afsnit af DR.dk: Sex med P3
Desuden selvvalgt arbejde med følgende:
TV-reklame for Victoria Milan: https://www.youtube.com/watch?v=Y2RArQZFCU8
Uddrag af Sofie Diemer: LOL-LITA (2016): https://5aarslitt.systime.dk/?id=230
Trailer til Alene Sammen, TV2: https://www.youtube.com/watch?v=QrSM1-D688w
Sabinsky, Stephan (29.09.22): "Kronik: Tinder har gjort personer til forbrugsobjekter, man kan bruge til at booste sit selvværd", Information
Baggrundsmateriale
Barbara Kjær-Hansen mil.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, følgende kapitler og afsnit:
5. Romantikken: “Livssyn” + “Nyplatonisme og Schack Staffeldt”, “Universalromantik: Adam Oehlenschläger,”“Nationalromantikken i Danmark”, “Biedermeier og poetisk realisme”, herunder afsnit om Steen Steensen Blicher
6. Det moderne gennembrud: Skrivestil og sprog
7. Nyrealisme + Forfatteren Vita Andersen (1942-2021)
8. Eksperimenterende realisme: Tendenser i den nyeste litteratur
(https://litthist.systime.dk/?id=294)
10. Novellen: Hvad er en novelle, At analysere noveller, Novellens historie. Noveller i romantikken
Politiken Poptillægget: “Vi kigger på popkulturens parforholdsdynamikker”, den 23. november 2023
https://politiken.dk/podcast/poptillaegget/art9632221/Vi-kigger-p%C3%A5-popkulturens-parforholdsdynamikker
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kreativ skriveøvelse: Dig som HCA
|
23-01-2024
|
Remediering: "Marie. En erindring fra Vesterhavet"
|
29-01-2024
|
Forarbejde: Debatterende artikel
|
05-02-2024
|
Projekt: Forestillinger om kærlighed i dag
|
12-02-2024
|
Debatterende artikel: Forestillinger om kærlighed
|
18-02-2024
|
Genaflevering af afsnit - debatterende artikel
|
09-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 7: Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet
Dette forløb giver eleverne greb og begreber om nyheder og nyhedsstrømmen i dag. Nyheder er en uundværlig byggesten i den demokratiske offentlighed, og hvis man holder sig orienteret, kan man deltage kvalificeret i demokratiet og dermed værne om det. Men nyheder har samtidig deres eget liv og går i sving og selvsving i deres egne kredsløb. Derfor skal vi bruge begreber til at håndtere dem.
I dette forløb har vi lært om genrer og komposition og om de ‛zoner’ af sandhed, som nyheder kan bevæge sig igennem. Vi har overordnet undersøgt to nyheder – nemlig nyheden om krigen i Ukraine og fodboldspilleren Christian Eriksens hjertestop – i deres kredsløb for at forstå, hvordan nyheder kan skabe flere nyheder. Vi har særligt haft fokus på og analyseret nyhedsartiklen og reportagen. Vi har desuden diskuteret de etablerede mediers forpligtelser og debatteret mulighederne og udfordringerne ved de sociale mediers behandling af nyheder i dag.
Faglige mål:
-analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
-demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
-navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Begreber, I skal kunne og aktivt bruge:
Nyhedskredsløb
Publicistisk forpligtelse
Kommerciel interesse
Nyhedstrekanten
Layout: Rubrik, underrubrik, mellemrubrik, brødtekst, faktaboks, byline, billedtekst
Nyhedskriterier (AVISK)
Vinkling
Kildetyper (erfarings-, parts- og ekspertkilde)
Gatekeeping vs. gatewatching
Fake news og clickbait
Nyhedsartikel
Reportage
Baggrundslitteratur:
Sørensen, Mimi; Rangvid, Mads: Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Systime i-bog - særligt følgende kapitler:
"Greb om nyheder" (alle underkapitler)
“Rusland angriber Ukraine” + "Flere facetter"
“Opinionssporet på SOME”
DR.dk (05.02.19): “Test: Afslør fake news”
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, Systime i-bog - løst fra følgende underkapitler i "5.1: Avisjournalistik":
"Avistyper", "Ydre komposition (layout)", "Kilder", "Vinkling" og "Nyhedsjournalistik"
Analysetekster:
Jakob Kjøgx Bohr og Mikkel Secher (24.02.2022): ”Rusland angriber Ukraine – her er, hvad vi ved”, Nyhederne.tv2.dk
Kjeld Hybel (27.02.2022): “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk
Jeppe Laursen Brock (13.06.2021): ”»Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation«: Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften”, politiken.dk
Poul Ferdinand, Gisle Thorsen, Mads Glenn Wehlast, Jonas Ryefelt (12.06.2021): ”Dansk mareridt: Den værste aften nogensinde”, Ekstra Bladet
Forskellige forsider om krigen i Ukraine fra Journalisten.dk: https://journalisten.dk/et-aar-med-krig-i-ukraine-se-mediernes-forsider-her/
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fra kortprosa til nyhedsartikel
|
21-04-2024
|
Debatterende artikel: Mediernes ansvar i off debat
|
13-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 8: Menneske og teknologi
Tematisk forløb med fokus på forholdet mellem menneske og teknologi. Der arbejdes med alle tre perspektiver: det litterære, det sproglige og det mediemæssige.
I arbejdet med det litterære perspektiv har der været nedslag i forskellige perioder (1900'erne + 1960'erne + nyeste tid). Der har især været fokus på sproglige og lyriske virkemidler samt modernismen.
Det mediemæssige perspektiv er belyst ved arbejde med nogle artikler og debatten om AI, men også dokumentaren og filmiske virkemidler.
Sprogligt har vi arbejdet både reflekterende og debatterende med chat-gpts muligheder og begrænsninger. Kan chat-gpt skrive digte? Kan (og bør) AI hjælpe med at skrive - og rette - afleveringer?
Fordybelsestid: arbejde med at skrive debatindlæg og træne god argumentation samt videoaflevering for at træne mundtlig formidling.
Tekster:
- Johannes V. Jensen “På Memphis St.” (1906)
- Peter Seeberg “Patienten” (1962)
- Caspar Eric: “Nike” (uddrag) (2015)
- Tobias Rahim: “Sang til Siri” (2020)
- Dr dokumentar: "Kjeld og Hilda tester fremtiden - livet med robotter" (2020), afsnit 1
- Frederik Kulager: "Jeg fik en chatbot, der interesserer sig mere for mig end mine venner", 02.11.17, i Zetland: https://www.zetland.dk/historie/sOMVqDn6-mO3VG02y-df57a
- Jørgensen: “Gymnasierektor: Skolen skal rumme både kunstig og menneskelig intelligens”, i: Altinget, 26.01.23
- Jakobsen, Kristiansen & Spies:
“Universitetsstuderende: Gav din gymnasielærer også karakter som vinden blæser? Det er der nu en løsning på”, i: Politiken 23.07.24
Baggrundslitteratur
Lindegaard, Cecilie: "Industrialiseringen i Danmark " i: Teknologiens tekster, Systime iBog https://teknologienstekster.systime.dk/?id=159
Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/. Følgende kapitler:
"7. 1890-2000: Modernisme og realisme"
"60'er modernisme" (uddrag)
Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, følgende kapitler:
4.2 - Sproglige billeder
4.3 - Sproglige figurer
4.10 - Argumentation
5.2 - Dokumentarfilm
ca. 50 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 9: Kulturmøder
Forløbet tager afsæt en undersøgelse af sprogets magt og betydning (argumentation og diskursanalyse). Undervejs også analyse og vurdering af kampagnefilm.
Det primære i forløbet er dog at arbejdet med litterær analyse, især stilistisk analyse af lyrik om kulturmøder. Herunder værklæsning af Haidar Ansaris digtsamling "Institutionaliseret"
Forløbet afsluttes med arbejde med reflekterede skrivning om at være anderledes samt intro til den reflekterende artikel.
Tekster
- Tobias Rahim: "Kurder i København" (2022)
- Tom Kristensen: "Rio Janeiro" (1914)
- Mino Danmark: "Ser du mig" (2020) - kampagnefilm
- Haidar Ansari: "Institutionaliseret" (2022) (VÆRK)
- Sabina Louise Nesheim: “Er Perker racistisk”, Kosmopol 30.08.21: Sabina Louise Nesheim
- Pia Kjærsgaard: "Herfra min verden går" (uddrag), tale 18.09.10
- DF-kampagne: "Vores Danmark" + modsvar
Baggrundslitteratur
- Definitioner af kultur, i: https://denstoredanske.lex.dk/kultur#-Definitioner
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", https://hbdansk.systime.dk/?id=195: Følgende kapitler
- 2. litterær analyse af digte
- 4.2. Sproglige billeder
- 4.3 Sproglige figurer
- 4.10 Argumentation
- 5.6 Reklamer
- Diskursanalyse
- Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", https://litthist.systime.dk/?id=264: Følgende kapitler
- Tidlig modernisme
- Tom Kristensen: "Rio Janeiro"
- Rekve Eriksen m.fl: "Den reflekterende artikel" i: Eksamensgenrerne dansk stx, Systime: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136.
ca. 150 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 10: Forestillinger om kærlighed (del 2)
Forløbet indledes med et tværfagligt forløb (projekt, tre dage) med Oldtidskundskab og værket Medea. Her arbejdes innovativt og med remediering.
Desuden arbejde med reality-tv og dokumentargenrens skildringer af kærlighed i dag samt nogle litterære perspektiver på dette.
Faglige mål:
- Repetition af novelleanalyse med fokus på fremstillingsformer og fortællertype samt kort intro til eksistentialisme
- Analyse og vurdering af reality-tv og intro til teorier om genrens fascinationskraft
- Repetition af dokumentaranalyse med fokus på autenticitetsmarkører og dokumentartyper
- Skriftlig formidling: Diskussion og refleksion
- Træning af analytiske færdigheder
Tekster
- Blixen: "Ringen" (1958)
- Rifbjerg: “Akrobatikken med ordet kærlighed” (1963)
- Rifbjerg: Spørgsmål (1973)
- Dr.dk: "Astrid - den sidste single" (afsnit 1): https://www.dr.dk/drtv/serie/astrid_-den-sidste-single_485729
- “Bachelorette” (TV2 2024, sæson 2, afsnit 1)
- Euripides: Medea (værk, tværfagligt forløb med old)
- Nanna Schelde: “Det lange, seje træk kan godt være romantisk” i: Zetland 30.10.24
Baggrundsmateriale
Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs:
10. Novellen: Hvad er en novelle, At analysere noveller, Novellens historie.
7. Modernisme og realisme: Videointro + Efterkrigsmodernisme + 60'er-modernisme + Nyrealisme
Mimi Olsen: "Reality-tv - Genrens fascinationskraft", i Film skal ses i dansk, Gyldendal:
https://filmskalsesidansk.systime.dk/?id=55
Ole Schultz Larsen: "5.3. Reality-tv", i: Håndbog til Dansk, Systime:
https://hbdansk.systime.dk/?id=226
Ole Schultz Larsen: "5.2. Dokumentarfilm" (uddrag), i: Håndbog til Dansk, Systime: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
ca. 200 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 11: Mennesket i naturen
Forløb om mennesket i naturen med særligt fokus på klimalitteraturen, men også repetition af romantikkens natursyn samt en mediemæssig vinkel med fokus på nyhedsjournalistik og meningsjournalistik. Desuden et sprogligt fokus med kampagneanalyse samt taleanalyse.
Forløbets formål er derfor dels at repetere forskellige analytiske tilgange og dels at få indblik i klimalitteraturen og dens kendetegn.
Tekster:
SKØNLITTERATUR
- HCA: "Danmark, mit fædreland" (1850)
- Ørntoft: “Det er forvirrede tider” (2014)
- Weitze: “Den afskyelige” (uddrag) (2016)
Ét af følgende digte om klima:
Eske K. Mathiesen: “Endnu engang er det slående” (2010)
Silja E.K. Henderson: “1,7 Tipping point” (2018)
Jens Blendstrup: “Dette er det oversvømmede digt” (2008)
Eske K. Mathiesen: “Endnu engang er det slående” (2010)
Eske K. Mathiesen: "Den er så stor og så tung, elgen" (2008)
KAMPAGNER
- Landbrug og fødevarer: “Klimaneutral 2050” (2019) - kampagne
- Landbrug og fødevarer: “Der er et yndigt land” (2013) - kampagne
TALER
- Leonardo DiCaprio ”Tale i FN” (2014)
- Greta Thunberg ”Tale ved Klimamarchen 2019” (2019)
ARTIKLER
- Michael Seidelin: “Mens energipriserne eksploderede, og klimatopmødet var i fuld gang, kom Macron med et opsigtsvækkende bud på at løse klima- og energikrise” (Politiken 12.12.21)
- Niels Philip Kjeldsen: “Louise hårdt ramt af stigning: 'Det var som at få et knytnæveslag'” (BT 07.01.22)
- Caspar Eric: “Jeg ser dit bitre ansigt forbande mig, fordi I fik nye elbiler, men mistede laksen” (Politiken 08.12.18)
- Jens Joel, Søren Egge Rasmussen, Christian Poll, Ida Auken og Pia Olsen Dyhr: “Vores børn fortjener grønne ambitioner” (Politiken 12.05.17)
Baggrundslitteratur
- Gustafsson, Thor: Klimalitteratur, Systime 2020: https://klimalitteratur.systime.dk/, følgende kapitler:
“1. Klima og klimakrise”
“2. Klimalitteratur”
“3. Kendetegn I: Et nyt forhold mellem menneske og natur”
“4. Kendetegn II: Mennesket mellem magt og afmagt”
“6. Kendetegn III: Det globale krydser det lokale”
“7. Klimalitteraturens prosa” (uddrag)
“8. Kendetegn IV: Forsøg på at finde et nyt sprog”
“10. Hvad kan klimalitteratur”
- Larsen, Ole Schultz (2015): Håndbog til dansk. Systime (ibog). Følgende kapitler:
5.1 Avisjournalistik
5.6 Reklamer
4.10 Argumentation (rep.)
4.2 Sproglige billeder (rep.)
4.3 Sproglige figurer (rep.)
ca. 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538406",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538406",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538406"
}