Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Brith Dalgaard Nielsen
|
Hold
|
A 2022 DA/u (A 1u DA, A 2u DA, A 3u DA, A 3u itp DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Talen som genre
I dette forløb arbejder vi med talen som genre. I den forbindelse er der fokus på den klassiske tales opbygning, forskellige talegenrer, sproglige/retoriske virkemidler og argumentation.
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer, herunder argumentere
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster (taler).
- kunne anvende Toulmins udvidede argumentationsmodel på tekster samt identificere sproglige og retoriske virkemidler og appelformer.
Kernestof:
arbejde med argumenterende tekster og taler
sproglig analyse, fortolkning og vurdering
retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
Tekster:
Kronprinsesse Mary (2018): H.K.H. Kronprinsessens tale ved gallataffel på Christiansborg slot. Kongehuset. http://kongehuset.dk/nyheder/hkh-kronprinsessens-tale-ved-gallataffel-paa-christiansborg-slot
Testiesen (2018): H.K.H Kronprinsesse Marys tale til Frederiks 50 års fødselsdag. Youtube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=RmT5VhhG0Ls&feature=emb_title
Statministerens nytårstale (2023): https://stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/
Sofie Lindes tale til Comedy Zoo galla (2020): https://www.dansketaler.dk/tale/sofie-lindes-tale-ved-zulu-comedy-galla-2020/
Erika de Casiers takketale ved modtagelsen af Kronprinparrets Stjernedryspris (2021): https://www.dansketaler.dk/tale/erika-de-casiers-tale-ved-modtagelsen-kronprisparrets-kulturelle-stjernedryspris
Baggrundslitteratur:
Larsen, Ole Schultz (2019): ”Sproglige figurer”; ”Argumentation”; ”Retorik”. Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier. Systime
Begreb om dansk, appelformer m.m.: https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=341
Opslagsværk i Litteraturportalen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=765 blandt andet adjektiver, konnotation, denotation m.m.
Antal læste sider: ca. 50
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Novellen som genre
Eleverne introduceres til litterær analyse med særligt fokus på novellen.
Vi skal gennem forløbet se på både den klassiske og den moderne novelle og lære redskaber til at analysere disse. Novellerne handler om forskellige mennesker, forskellige miljøer og forskellige måder at tackle livet på.
Faglige mål:
I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning.
I skal kende og kunne anvende følgende faglige begreber:
- Præsentation af en tekst
- Formanalyse: komposition, fortællertyper og synsvinkler, fremstillingsformer, personkarakteristik (indre, ydre, sociale kendetegn)
- Tematisk analyse og sammenfattende tolkning
Baggrundslitteratur:
Kapitel 3.1-3.5: "Litteratur" i Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, Systime i-bog
"Hvad er en novelle?" + "At analysere noveller" i Barbara Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime i-bog
"Novelle" i Anette Hauge Nielsen m.fl.: Dansk på ny, Systime i-bog
Skønlitteratur:
Jens Blendstrup: Sofus er læge mor er syg (2002)
Thomas Korsgaard: “Vintermedister” fra Skam (2017)
Henrik Pontoppidan: En stor dag (1887)
Skriftligt arbejde:
Novelleanalyse: "Vintermedister"
Antal læste sider: ca. 45
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vintermedister
|
31-01-2023
|
Analyse af Sofie Linde tale
|
02-02-2023
|
Vintermedister analyse
|
02-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Det moderne gennembrud (DHO)
DHO: Det moderne gennembrud
DHO-forløb om Det moderne gennembrud med fokus på, hvordan teksterne er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Særligt fokus på problemlitteratur om klasse og køn.
Eleverne har analyseret tekster med fokus på biografisk, litteraturhistorisk og socialhistorisk metode samt sammenlignet med nykritisk metode.
Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
At I får lyst til at kende jeres fortid!
At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet
At I bliver bevidst om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling
At I oplever, hvordan de to fag kan støtte hinanden
At forberede jer til at skrive Dansk-Historieopgave
Tur til København: nationalmuseet, Klunkehjemmet.
Kernestof:
Du skal have viden om det moderne gennembrud og kende begreberne realisme og naturalisme
Tekster:
Ibsen: Et dukkehjem (1879, værk)
Henrik Pontoppidan: En stor dag (1899)
Amalie Skram: Karens jul (1885)
Amalie Skram: Constance Ring (uddrag)
Georg Brandes: Om hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur (1871), kort uddrag: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076&L=0
Erik Henningsen: Sat ud, 1892 (maleri)
H.A. Brendekilde: En landevej, 1893 (maleri)
Baggrundsstof:
Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
Det moderne gennembruds samfund
Livssyn og syn på litteraturen
Det moderne gennembruds genrer
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014)
Antal læste sider: ca. 135
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Livets bedste år! (?) - ungdom
Forløb på tværs af medie, sprog og litteratur med fokus på at være ung
Hvad vil det sige at være ung i dag?
Hvordan var det at være ung tidligere?
Dagens digt og eget digt: Jeg er pisseung og har sommerferie
Tekster:
Selvvalgte artikler i medierne om at være ung med forskellige vinkler
SKAM afsnit 1-4, tv-serie (2015)
Vi skal lære de unge piger at være uperfekte (Om SKAM), Information : https://www.information.dk/kultur/2016/08/laere-unge-piger-vaere-uperfekte (2016)
Caspar Eric, Jeg refresher et downloadprogram, digt (2014)
Hvad skal verden med sådan en som mig, Andreas Odbjerg, sang (2022)
Skjold og Isabel, dokumentar (2018) (værk)
Forfulgt af politiet. dokumentar (2023)
Nilus og Hillelil, folkevise (samt klip fra Game of Thrones)
Edith Sodergran: Triumf at finnas till (1918) - kort præsentation i forbindelse med Dagens digt
Supplerende materiale:
Rundt om realisme - ark
Kendetegn ved realistisklitteratur/tv-serier/film
‘Formål med DR dokumentar’
Om Caspar Eric: https://5aarslitt.systime.dk/?id=187
Teori fra Håndbog til dansk om dokumentar herunder dokumentargenrerne: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=224#c744
Fakta og fiktionskoder
Filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Teori fra Dansk på ny og Textanalyse om folkeviser og middelaldersamfund: https://danskpaany.systime.dk/?id=153&L=10 samt https://textanalyse.systime.dk/?id=5160
Antal læste sider: ca. 250
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Digt Jeg er pisse ung og har sommerferie
|
22-08-2023
|
Vinkel og indledning
|
27-09-2023
|
Arbejd-selv 29.9 dansk
|
29-09-2023
|
Skjold og Isabel
|
09-10-2023
|
Evalueringsopgave Ungdomsforløb
|
12-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Samtaleanalyse
Forløb om samtaleanalyse med afsæt i danskfagets 3 søjler med sprogligt hovedfokus.
Målet er, at du skal kunne lave en sproglig analyse af samtalen som kommunikationsform. Du skal med andre ord lære at sætte faglige begreber på, hvad der sker i samtaler – både i litteraturen og i den ’virkelige’ verden.
Vi skal bl.a. beskæftige os med følgende begreber:
• Sproghandlinger, direkte og indirekte, forskellige typer: selvfremstillende, kontaktstrukturerende, regulerende og informerende
• Høflighedsprincippet og samarbejdsprincippet
• Undertekst
• Face og facework
• Optonere og nedtonere
Teori:
Darger, Birgit m.fl.: ”Begreb om dansk” s. 83-85(Dlf. 2009)
Quist, Pia m.fl.: 'Sprog og handling' fra Krydsfelt (herunder sproghandlinger og de 3 typer af sproghandlinger: selvfremstillende, regulerende og informerende)
Andersen, John E.: ”Sproghandlinger på dansk” (Dlf.1989).
Selvfremstillet materiale om: ”Samtaleprincipper og undertekst”, ”Definition på face, facework, nedtoning og optoning”
Materiale:
Klip fra Broen, Dansk DR drama serie fra 2014
Klip fra Klovn, dansk tv-komedie 2005-2009
Katrine Marie Guldager: Vi har allerede aftalt en pris 2010
Hey Ræv - sms samtale
Justerne - elevproduceret dialog/skuespil der analyseres
Egen produktion af dialog/skuespil
Læste antal sider: ca. 75
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Evalueringsopgave Ungdomsforløb
|
12-12-2023
|
Justerne
|
19-01-2024
|
Arbejd-selv 6.2.24
|
06-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Lægen - teater om
Kort forløb tilknyttet til undervisningsmaterialet til forestillingen Lægen på Folketeateret.
En forestilling, hvor sammenstødet mellem videnskab
og religion på en nuanceret måde åbner op for debatten
om tidens identitetspolitik og folkedomstolens magt
Lægen er en etisk thriller om den succesfulde læge Ruth Wolff, der har alt og mister alt. I strid med
den katolske kirke, men af lægefaglige grunde nægter hun en præst adgang til en døende 14-årig pige.
Det bliver startskuddet til en shitstorm på de sociale medier, der udvikler sig til en orkan og får fatale
konsekvenser. Svigtet af sine kolleger og dømt af folket står Ruth til sidst helt alene. Er det bedre at tro
end at vide? Må fakta vige for private holdninger? Og hvilke vilkår har retfærdighed i en verden styret
af medierne?
Lægen er en højaktuel forestilling om det paradigmeskifte, vores samtid befinder sig i, hvor medierne
giver alle en stemme, og hvor private holdninger og den subjektive sandhed kan veje tungere end fakta.
Forestillingen opstiller et væld af moralske og etiske dilemmaer og lægger op til diskussion om bl.a.
rettigheder, ligestilling, retfærdighed, værdier, magtstrukturer, socialpsykologi og repræsentation.
Lægen er en spændende intelligent thriller om komplekse etiske spørgsmål i en moderne samfundskontekst.
Antal læste sider: ca. 50
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Samtaleanalyse opgave
|
18-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7.Flugt
Vi arbejder i dette forløb med forskellige danskfaglige tilgange:
1. Den litterære: Forskellige typer af litteratur, der tematiserer flugt. I dette forløb er særligt fokus på den grafiske roman (værk)
2. Den sproglige: Med udgangspunkt i bl.a. meningsjournalistik
3. Den mediemæssige: Dokumentaren, i dette forløb fokuseres på den animerede dokumentar Flugt (værk)
Formål
- At træne sikker udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans for at fremme elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk … og globalt orienteret samfund
- At få kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne … Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- At kunne analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Særligt fokus på skriftlig og mundtlig formidling af analytiske pointer
Tekster
- Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (2021) (værk)
- Det danske filminstitut: "Jonas Poher Rasmussen om 'Flugt'": https://www.youtube.com/watch?v=NhmQqYkWIMQ&t=6s
- Halfdan Pisket: "Uledsaget" (2022) (værk, roman)
- To pressefotos: https://krydsfelt.systime.dk/?id=319#c2263
- Vera Jourava: Pas bedre på de uledsagede flygtningebørn , Politiken (2016)
- RÆSONs duel mellem Pernille Vermund og Stig Grenov (2018): https://www.raeson.dk/2018/raesons-duel-pernille-vermund-nb-til-stig-grenov-nb-politikerne-er-ved-at-indse-at-de-tog-voldsomt-fejl-og-at-de-har-paafoert-det-danske-samfund-naermest-uoprettelig-skade/
Baggrundslitteratur
- Grafiske romaner, Dansklærerforeningen, 2015
-Mimi Olsen m.fl: "Analyse af pressefotografi", i: Krydsfelt: https://krydsfelt.systime.dk/?id=310
- Schultz Larsen: "Dokumentar og mockymentary", i: Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Omfang: ca. 250 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering Samtaleanalyse med fokus på sprog
|
06-03-2024
|
Dagens Digt
|
11-03-2024
|
Værkanalyse Uledsaget
|
30-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. Nyheder og journalistik
Faglige mål
- Du har viden om nyhedsformidlingens historie og vilkår i dag herunder sociale mediers indflydelse og fake news
- Du har viden om nyhedsformidlingen formål og rolle i et demokratisk samfund
- Du kender de 5 nyhedskriterier, nyhedstrekanten, forskellige slags kilder samt betydningen af målgruppebevidsthed
- Du kan analysere en artikels indre og ydre layout
- Du kender de forskellige avistyper
- Du kender de 3 genrer: informationsgenre, opinionsgenre og fortællende journalistik
- Du kan karakterisere og analysere de vigtigste informationsgenrer: nyhedsartikel, interview, reportage.
- Du kan karakterisere og analysere fortællende journalistik og dets virkemidler herunder webfeature, feature, featurehjul,
- Du kan i en analyse anvende begreber som komposition, vinkel og virkemidler.
- Du ved, hvad der generelt karakteriserer journalistisk sprog.
- Du kender følgende layout-udtryk: rubrik, manchet, mellemrubrik, brødtekst, faktaboks
Tekster:
"Dansk EM-eventyr slutter på Wembley"
8. juli 2021 Ritzaus Bureau (Sport) Mikkel Lundby Langer.
"Selv sensationelle Schmeichel måtte til sidst bøje sig, da Danmark gav os det sidste brøl", DR, Michael Sten, 7.7.21: https://www.dr.dk/sporten/fodbold/em/selv-sensationelle-schmeichel-maatte-til-sidst-boeje-sig-da-danmark-gav-os-det
USA KORRESPONDENT I PORTLANDS GADER: ”JEG SYNES DET ER RET VILDT OG OGSÅ UBEHAGELIGT AT GÅ RUNDT HER”, med fokus på reportagetræk: DR, 31.8.2024: https://www.dr.dk/stories/1288510966/usa-korrespondent-i-portlands-gader-jeg-synes-det-er-ret-vildt-og-ogs-ubehageligt-at-g-rundt-her
Den døsige dræber: DR, web-feature, 31.8.2024 af Veronika Skov Snedker og Jakob Krogh: https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/den-doesige-draeber
"Skuddene (3)" af Hans Davidsen-Nielsen OG Bo Søndergaard, 8.juni, 2003, Politiken (fortællende journalistik)
+ nyhedsartikel om begivenheden: 17-årig bliver skuds af politiet er død:
https://politiken.dk/danmark/art4927129/17-%C3%A5rig-r%C3%B8ver-skudt-af-politiet-er-d%C3%B8d
Jan Birkemose: Fake news er informationsforurening (2017, uddrag)
Baggrundslitteratur:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, Systime i-bog - løst fra følgende underkapitler i "5.1: Avisjournalistik":"Avistyper", "Ydre komposition (layout)", "Kilder", "Vinkling" og "Nyhedsjournalistik"
Dansk på ny, Systime: 'Falske nyheder': https://danskpaany.systime.dk/?id=255
DR.dk (05.02.19): “Test: Afslør fake news”
Eget ark: fortællende journalistik og reportagen som genre + oversigt over featurehjulet m.m. eget materiale blandt andet taget fra https://indidansk.dk/feature-genretraek/
Skriveøvelser herunder reflekterende optakt til reflekterende artikel om falske nyheder samt afsluttende prøve i begreber m.m. fra forløbet
Antal læste sider: ca. 85
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Årsprøve
|
29-08-2024
|
Genaflevering årsprøve
|
06-09-2024
|
Reflekterende artikel optakt
|
10-10-2024
|
Fang din by - fotokonkurrence
|
22-10-2024
|
Journalistik prøve
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10. Kontra - fakta og fiktion
Et forløb om Jonas Risvigs undgomsfilm Kontra, som vi ser i biografen.
Fokus på fakta og fiktion samt etiske ansvar i forbindelse med at lave fiktion, der tager afsæt i virkeligheden og fremstiller grupper i samfundet.
Tekster:
Kontra, film, Jonas Risvig, Nimbus film, 2024 (værk)
Anmeldelser fra Kontra (fx https://vielskerserier.dk/film/film-anmeldelser/anmeldelse-kontra-har-potentiale-til-blive-en-ny-ungdomsklassiker + https://kino.dk/nyheder/anmelderne-roser-den-nye-danske-film-kontra-vellykket-og-haardtslaaende) samt snak om de sociale mediers rolle i efterspillet til filmen om fakta + fiktion/fremstilling af virkeligheden m.m.
Ung Dom, Genstart fra 22.9, 2024: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/ung-dom-11802450387
Materiale:
Fakta og fiktion Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=123 + https://hbdansk.systime.dk/?id=254
Oversigt over fakta og fiktion: https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1213
Fakta og fiktionskoder: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3469
samt autenticitetsmarkører, realismekoder i litteratur, film og tv-serier.
Autenticitetsmarkører: Dansk i tiden: https://danskitiden.systime.dk/?id=291
Antal læste sider: ca. 90
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11. Medea
Tværfagligt projekt med old.
Vi læser Medea i sin helhed ud fra et danskfagligt perspektiv med fokus på forskellige danskfaglige metoder og læsninger herunder nykritisk analyse, sproglig næranalyse, tematisk analyse samt socialhistorisk metode.
Derudover fokus på dramaet som genre og personkarakteristik.
Undervejs kæder vi det sammen med jeres viden fra old om antikkens kvinde og antikkens samfund generelt. Derudover introduceres remediering og korets funktion.
Forløbet sluttes med projektdage, hvor eleverne skal remediere, arbejde med moderne problemstillinger og innovation, der laves en metode podcast samt en skr. aflevering, der træner diskussionsdelen i SRP.
Tekster:
Euripides' Medea (oversat af Marcel Lysgaard Lech) (værk)
”When people see their own struggles reflected in ancient stories, something powerful
happens” Bryan Doerries, 2015
Om metode:
Metoder i dansk: https://metoderidansk.systime.dk/?id=153&L=10
Antal læste sider ca. 120
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
12. Forestillinger om kærlighed
Vi skal i dette forløb prøve at indkredse, hvad det er for forestillinger, vi har om kærlighed og deraf køn. Vi skal især læse litterære tekster fra forskellige tidspunkter i litteraturhistorien, men vi inddrager også andre
aktuelle tekster inden for andre genrer, f.eks. debatindlæg.
Samlet giver teksterne fra de forskellige perioder et indblik i, hvilke forestillinger om kærlighed og seksualitet, der har hersket igennem forskellige tider, samt hvordan vores forståelse i dag er et produkt heraf.
Faglige mål:
Faglige mål:
- Kendskab til kanon og de manglende kanonforfattere
- Repetition af novelleanalyse med fokus på fremstillingsformer og fortællertyper samt repetition af novellen som genre, litteraturhistorisk og strukturelt.
- Litteraturhistorisk viden om romantikken samt repetition af det moderne gennembrud.
- Kendskab til universalromantikken og nationalromantikken, herunder begreber som det splittede og harmoniske, dualisme og panteisme.
- Kendskab til eller repetition af begreber som impressionisme, realisme, minimalisme.
- Træning af analytiske færdigheder.
- Skriftlig formidling: Diskussion og refleksion, reflekterende artikel
- Træning af analytiske færdigheder
Tekster:
Holberg “Ægteskab og tvang” og “uddrag fra Heltehistorier om kvinders rettigheder” (1745)
Grundtvig: “Det er så yndigt…” (1855)
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren (1845)
Herman Bang: “Den sidste balkjole” (1890)
Tove Ditlevsen: “De evige tre” (1942)
Blixen: “Ringen” (1958)
Rifbjerg “Livet i badeværelset” (1960)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Liv Duvå: Ned fra Himlen, uddrag Dyregården, (2024): https://blokland.systime.dk/?id=180
Gymnasiepiger i opråb: Vi bliver kaldt ludere, når vi gør som drengene, tv2, (2017): https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-08-gymnasiepiger-i-opraab-bliver-kaldt-ludere-naar-de-goer-som-drengene fbclid=IwAR2GkNuCAqLRCxhQUqoPZ7aGT5z9BWbTlObOe5ifVq2MzfEqy2xZ4t4hUnk
Udenlandsk litteratur “Medea” værk, danskfaglig analyse
Baggrundsmateriale
Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, forskellige afsnit fra: https://litthist.systime.dk/, afsnit: 4. Oplysningstiden, 5. Romantikken, 6. Det moderne gennembrud, 10. Novellen: Hvad er en novelle, At analysere noveller, Novellens historie.
7. Modernisme og realisme: Videointro + Efterkrigsmodernisme + 60'er-modernisme + dansk på ny, novellen: https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=151#c477
Håndbog i dansk: fortællertyper og fremstillingsformer, temaer og perspektivering: https://hbdansk.systime.dk/?id=124
Personkarakteristik: Perspektiver i dansk: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/index.php?id=157#c434
Dansk i tiden, lyrik: https://danskitiden.systime.dk/?id=190&L=10
Strukturer i familie og kærlighed, oversigt
Håndbog til dansk: sprog: https://hbdansk.systime.dk/?id=131
Minimalisme herunder formel og semantisk reduktion:
Podcast serie: Kanon 14: https://www.kanon14.dk/, med udvalgte passager og afsnit om Holberg,
Baggrundsmateriale om kærlighedssyn, herunder den kristne og den platoniske kærlighed og den romantiske kærlighed samt begreberne agape, eros og høvisk, romantisk kærlighed : https://denstoredanske.lex.dk/k%C3%A6rlighed
Typiske elementer i en kærlighedshistorie, selvudviklet materiale
Forfatterbesøg af Liv Duvå
Antal læste sider: ca. 250
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Medea-diskussion
|
12-12-2024
|
De grønne søjler
|
06-02-2025
|
Reflekterende artikel
|
06-02-2025
|
Terminsprøve
|
25-02-2025
|
A 3u DA skr. syge terminsprøve
|
28-03-2025
|
Hyrdinden og skorstensfejeren
|
03-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
13: Litteraturens musik
Et forløb om lyrik og lyriske virkemidler samt fokus på kanonforfatterne
Faglige mål:
At få repeteret og bygge ekstra på digtanalysen herunder repetition af hovedgenrerne i litteratur epik, lyrik og drama samt lyrikkens genretræk
At få kendskab til de sidste kanonforfattere
At læse en digtsamling
At fokusere på en sproglig analyse af litteratur
Tekster:
Sommerfugledalen af Inger Christensen (værk), 1991
Tom Kristensen: Nat i Berlin (1927)
Steen Steensen Blicher: Sig nærmer tiden (1838)
Martin A. Nexø: Vådeskud (1907)
Peter Seeberg: Enkle retter (1976)
Johannes V. Jensen: Interferens (1906)
Baggrundsmateriale:
Værktøjskasse: digte, selvlavet materiale
Om sonetten som genre, systemdigtning m.m.
Dansk i tiden: analyse af lyrik: https://danskitiden.systime.dk/?id=190&L=10
Dansk i tiden: lyrikkens genretræk m.m. https://danskitiden.systime.dk/?id=250&L=10
Antal læste sider: ca. 75
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
14. Prøveeksamen i dansk, Martin A. Hansen
Prøveeksamen i Martin A. Hansen: Agerhønen (novellen som genre)
Tekst:
Agerhønen (1947)
Kanon 14: https://www.kanon14.dk/martin-a-hansen om Martin A. Hansen baggrund og værdisammenbrud efter 1 + 2. verdenskrig og om religiøs tilværelsestolkning
Antal læste sider: ca. 35
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538407",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538407",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538407"
}