Holdet A 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Brith Dalgaard Nielsen
Hold A 2022 DA/u (A 1u DA, A 2u DA, A 3u DA, A 3u itp DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Talen som genre
Titel 2 2. Novellen som genre
Titel 3 3. Det moderne gennembrud (DHO)
Titel 4 4. Livets bedste år! (?) - ungdom
Titel 5 5. Samtaleanalyse
Titel 6 6. Lægen - teater om
Titel 7 7.Flugt
Titel 8 8. Debatterende artikel som genre
Titel 9 9. Nyheder og journalistik
Titel 10 10. Kontra - fakta og fiktion
Titel 11 11. Medea
Titel 12 12. Forestillinger om kærlighed
Titel 13 13: Litteraturens musik
Titel 14 14. Prøveeksamen i dansk, Martin A. Hansen
Titel 15 Hjælpemidler oversigt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Talen som genre

I dette forløb arbejder vi med talen som genre. I den forbindelse er der fokus på den klassiske tales opbygning, forskellige talegenrer, sproglige/retoriske virkemidler og argumentation.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer, herunder argumentere
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster (taler).
- kunne anvende Toulmins udvidede argumentationsmodel på tekster samt identificere sproglige og retoriske virkemidler og appelformer.

Kernestof:
arbejde med argumenterende tekster og taler
sproglig analyse, fortolkning og vurdering
retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk

Tekster:
Kronprinsesse Mary (2018): H.K.H. Kronprinsessens tale ved gallataffel på Christiansborg slot. Kongehuset. http://kongehuset.dk/nyheder/hkh-kronprinsessens-tale-ved-gallataffel-paa-christiansborg-slot

Testiesen (2018): H.K.H Kronprinsesse Marys tale til Frederiks 50 års fødselsdag. Youtube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=RmT5VhhG0Ls&feature=emb_title

Statministerens nytårstale (2023): https://stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/

Sofie Lindes tale til Comedy Zoo galla (2020): https://www.dansketaler.dk/tale/sofie-lindes-tale-ved-zulu-comedy-galla-2020/

Erika de Casiers takketale ved modtagelsen af Kronprinparrets Stjernedryspris (2021):  https://www.dansketaler.dk/tale/erika-de-casiers-tale-ved-modtagelsen-kronprisparrets-kulturelle-stjernedryspris

Baggrundslitteratur:
Larsen, Ole Schultz (2019): ”Sproglige figurer”; ”Argumentation”; ”Retorik”. Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier. Systime

Begreb om dansk, appelformer m.m.: https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=341

Opslagsværk i Litteraturportalen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=765 blandt andet adjektiver, konnotation, denotation m.m.

Antal læste sider: ca. 50
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Novellen som genre

Eleverne introduceres til litterær analyse med særligt fokus på novellen.
Vi skal gennem forløbet se på både den klassiske og den moderne novelle og lære redskaber til at analysere disse. Novellerne handler om forskellige mennesker, forskellige miljøer og forskellige måder at tackle livet på.

Faglige mål:
I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning.
I skal kende og kunne anvende følgende faglige begreber:
- Præsentation af en tekst
- Formanalyse: komposition, fortællertyper og synsvinkler, fremstillingsformer, personkarakteristik (indre, ydre, sociale kendetegn)
- Tematisk analyse og sammenfattende tolkning

Baggrundslitteratur:
Kapitel 3.1-3.5: "Litteratur" i Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, Systime i-bog

"Hvad er en novelle?" + "At analysere noveller" i Barbara Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime i-bog

"Novelle" i Anette Hauge Nielsen m.fl.: Dansk på ny, Systime i-bog

Skønlitteratur:
Jens Blendstrup: Sofus er læge mor er syg (2002)
Thomas Korsgaard: “Vintermedister” fra Skam (2017)
Henrik Pontoppidan: En stor dag (1887)
Skriftligt arbejde:
Novelleanalyse: "Vintermedister"

Antal læste sider: ca. 45
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vintermedister 31-01-2023
Analyse af Sofie Linde tale 02-02-2023
Vintermedister analyse 02-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Det moderne gennembrud (DHO)

DHO: Det moderne gennembrud

DHO-forløb om Det moderne gennembrud med fokus på, hvordan teksterne er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Særligt fokus på problemlitteratur om klasse og køn.
Eleverne har analyseret tekster med fokus på biografisk, litteraturhistorisk og socialhistorisk metode samt sammenlignet med nykritisk metode.

Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
At I får lyst til at kende jeres fortid!
At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet
At I bliver bevidst om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling
At I oplever, hvordan de to fag kan støtte hinanden
At forberede jer til at skrive Dansk-Historieopgave

Tur til København: nationalmuseet, Klunkehjemmet.

Kernestof:
Du skal have viden om det moderne gennembrud og kende begreberne realisme og naturalisme

Tekster:

Ibsen: Et dukkehjem (1879, værk)
Henrik Pontoppidan: En stor dag (1899)
Amalie Skram: Karens jul (1885)
Amalie Skram: Constance Ring (uddrag)
Georg Brandes: Om hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur (1871), kort uddrag: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076&L=0
Erik Henningsen: Sat ud, 1892 (maleri)
H.A. Brendekilde: En landevej, 1893 (maleri)



Baggrundsstof:
Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
Det moderne gennembruds samfund
Livssyn og syn på litteraturen
Det moderne gennembruds genrer
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014)

Antal læste sider: ca. 135
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Livets bedste år! (?) - ungdom

Forløb på tværs af medie, sprog og litteratur med fokus på at være ung

Hvad vil det sige at være ung i dag?
Hvordan var det at være ung tidligere?

Dagens digt og eget digt: Jeg er pisseung og har sommerferie

Tekster:  
Selvvalgte artikler i medierne om at være ung med forskellige vinkler
SKAM afsnit 1-4, tv-serie (2015)
Vi skal lære de unge piger at være uperfekte (Om SKAM), Information : https://www.information.dk/kultur/2016/08/laere-unge-piger-vaere-uperfekte (2016)
Caspar Eric, Jeg refresher et downloadprogram, digt (2014)
Hvad skal verden med sådan en som mig, Andreas Odbjerg, sang (2022)
Skjold og Isabel, dokumentar (2018) (værk)
Forfulgt af politiet. dokumentar (2023)
Nilus og Hillelil, folkevise (samt klip fra Game of Thrones)
Edith Sodergran: Triumf at finnas till (1918) - kort præsentation i forbindelse med Dagens digt


Supplerende materiale:
Rundt om realisme - ark
Kendetegn ved realistisklitteratur/tv-serier/film
‘Formål med DR dokumentar’
Om Caspar Eric: https://5aarslitt.systime.dk/?id=187
Teori fra Håndbog til dansk om dokumentar herunder dokumentargenrerne: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=224#c744
Fakta og fiktionskoder
Filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Teori fra Dansk på ny og Textanalyse om folkeviser og middelaldersamfund: https://danskpaany.systime.dk/?id=153&L=10 samt https://textanalyse.systime.dk/?id=5160

Antal læste sider: ca. 250

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Digt Jeg er pisse ung og har sommerferie 22-08-2023
Vinkel og indledning 27-09-2023
Arbejd-selv 29.9 dansk 29-09-2023
Skjold og Isabel 09-10-2023
Evalueringsopgave Ungdomsforløb 12-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Samtaleanalyse

Forløb om samtaleanalyse med afsæt i danskfagets 3 søjler med sprogligt hovedfokus.

Målet er, at du skal kunne lave en sproglig analyse af samtalen som kommunikationsform. Du skal med andre ord lære at sætte faglige begreber på, hvad der sker i samtaler – både i litteraturen og i den ’virkelige’ verden.

Vi skal bl.a. beskæftige os med følgende begreber:
• Sproghandlinger, direkte og indirekte, forskellige typer: selvfremstillende, kontaktstrukturerende, regulerende og informerende
• Høflighedsprincippet og samarbejdsprincippet
• Undertekst
• Face og facework
• Optonere og nedtonere


Teori:
Darger, Birgit m.fl.: ”Begreb om dansk” s. 83-85(Dlf. 2009)
Quist, Pia m.fl.: 'Sprog og handling' fra Krydsfelt (herunder sproghandlinger og de 3 typer af sproghandlinger: selvfremstillende, regulerende og informerende)
Andersen, John E.:  ”Sproghandlinger på dansk” (Dlf.1989).
Selvfremstillet materiale om: ”Samtaleprincipper og undertekst”, ”Definition på face, facework, nedtoning og optoning”

Materiale:
Klip fra Broen, Dansk DR drama serie fra 2014
Klip fra Klovn, dansk tv-komedie 2005-2009
Katrine Marie Guldager: Vi har allerede aftalt en pris 2010
Hey Ræv - sms samtale
Justerne - elevproduceret dialog/skuespil der analyseres

Egen produktion af dialog/skuespil

Læste antal sider: ca. 75
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Evalueringsopgave Ungdomsforløb 12-12-2023
Justerne 19-01-2024
Arbejd-selv 6.2.24 06-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Lægen - teater om

Kort forløb tilknyttet til undervisningsmaterialet til forestillingen Lægen på Folketeateret.

En forestilling, hvor sammenstødet mellem videnskab
og religion på en nuanceret måde åbner op for debatten
om tidens identitetspolitik og folkedomstolens magt

Lægen er en etisk thriller om den succesfulde læge Ruth Wolff, der har alt og mister alt. I strid med
den katolske kirke, men af lægefaglige grunde nægter hun en præst adgang til en døende 14-årig pige.
Det bliver startskuddet til en shitstorm på de sociale medier, der udvikler sig til en orkan og får fatale
konsekvenser. Svigtet af sine kolleger og dømt af folket står Ruth til sidst helt alene. Er det bedre at tro
end at vide? Må fakta vige for private holdninger? Og hvilke vilkår har retfærdighed i en verden styret
af medierne?
Lægen er en højaktuel forestilling om det paradigmeskifte, vores samtid befinder sig i, hvor medierne
giver alle en stemme, og hvor private holdninger og den subjektive sandhed kan veje tungere end fakta.
Forestillingen opstiller et væld af moralske og etiske dilemmaer og lægger op til diskussion om bl.a.
rettigheder, ligestilling, retfærdighed, værdier, magtstrukturer, socialpsykologi og repræsentation.
Lægen er en spændende intelligent thriller om komplekse etiske spørgsmål i en moderne samfundskontekst.

Antal læste sider: ca. 50
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samtaleanalyse opgave 18-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7.Flugt

Vi arbejder i dette forløb med forskellige danskfaglige tilgange:

1. Den litterære: Forskellige typer af litteratur, der tematiserer flugt. I dette forløb er særligt fokus på den grafiske roman (værk)

2. Den sproglige: Med udgangspunkt i bl.a. meningsjournalistik

3. Den mediemæssige: Dokumentaren, i dette forløb fokuseres på den animerede dokumentar Flugt (værk)


Formål
- At  træne sikker udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans for at fremme elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk … og globalt orienteret samfund
- At få kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne … Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- At kunne analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

- Særligt fokus på skriftlig og mundtlig formidling af analytiske pointer

Tekster
- Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (2021) (værk)
- Det danske filminstitut: "Jonas Poher Rasmussen om 'Flugt'":  https://www.youtube.com/watch?v=NhmQqYkWIMQ&t=6s
- Halfdan Pisket: "Uledsaget" (2022) (værk, roman)
- To pressefotos: https://krydsfelt.systime.dk/?id=319#c2263
- Vera Jourava: Pas bedre på de uledsagede flygtningebørn , Politiken (2016)
- RÆSONs duel mellem Pernille Vermund og Stig Grenov (2018): https://www.raeson.dk/2018/raesons-duel-pernille-vermund-nb-til-stig-grenov-nb-politikerne-er-ved-at-indse-at-de-tog-voldsomt-fejl-og-at-de-har-paafoert-det-danske-samfund-naermest-uoprettelig-skade/


Baggrundslitteratur
- Grafiske romaner, Dansklærerforeningen, 2015
-Mimi Olsen m.fl: "Analyse af pressefotografi", i: Krydsfelt: https://krydsfelt.systime.dk/?id=310
- Schultz Larsen: "Dokumentar og mockymentary", i: Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224

Omfang: ca. 250 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering Samtaleanalyse med fokus på sprog 06-03-2024
Dagens Digt 11-03-2024
Værkanalyse Uledsaget 30-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8. Debatterende artikel som genre

Fokus på den debatterende artikel som genre.

Eleverne skriver delopgave i den debatterende artikel med fokus på argumentation, opbygning, danskfaglige begreber og fokuseret indledning samt afslutning.

Derudover små øvelser om stemmen i den debatterende artikel.

Materiale:
Eksamensgenrerne i dansk, Systime: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=135
Skriftlig eksamen i dansk, Systime: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=133&L=10

Tekster der skrives om i opgaven:
- Vera Jourava: Pas bedre på de uledsagede flygtningebørn , Politiken (2016)

- RÆSONs duel mellem Pernille Vermund og Stig Grenov (2018): https://www.raeson.dk/2018/raesons-duel-pernille-vermund-nb-til-stig-grenov-nb-politikerne-er-ved-at-indse-at-de-tog-voldsomt-fejl-og-at-de-har-paafoert-det-danske-samfund-naermest-uoprettelig-skade/

Antal læste sider: ca. 40
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Værkanalyse Uledsaget 30-04-2024
Debatterende artikel delopgave 21-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9. Nyheder og journalistik

Faglige mål

- Du har viden om nyhedsformidlingens historie og vilkår i dag herunder sociale mediers indflydelse og fake news
- Du har viden om nyhedsformidlingen formål og rolle i et demokratisk samfund
- Du kender de 5 nyhedskriterier, nyhedstrekanten, forskellige slags kilder samt betydningen af målgruppebevidsthed
- Du kan analysere en artikels indre og ydre layout
- Du kender de forskellige avistyper
- Du kender de 3 genrer: informationsgenre, opinionsgenre og fortællende journalistik
- Du kan karakterisere og analysere de vigtigste informationsgenrer: nyhedsartikel, interview, reportage.
-  Du kan karakterisere og analysere fortællende journalistik og dets virkemidler herunder webfeature, feature, featurehjul,
- Du kan i en analyse anvende begreber som komposition, vinkel og virkemidler.
- Du ved, hvad der generelt karakteriserer journalistisk sprog.
- Du kender følgende layout-udtryk: rubrik, manchet, mellemrubrik, brødtekst, faktaboks


Tekster:

"Dansk EM-eventyr slutter på Wembley"
8. juli 2021 Ritzaus Bureau (Sport) Mikkel Lundby Langer.

"Selv sensationelle Schmeichel måtte til sidst bøje sig, da Danmark gav os det sidste brøl", DR, Michael Sten, 7.7.21: https://www.dr.dk/sporten/fodbold/em/selv-sensationelle-schmeichel-maatte-til-sidst-boeje-sig-da-danmark-gav-os-det

USA KORRESPONDENT I PORTLANDS GADER: ”JEG SYNES DET ER RET VILDT OG OGSÅ UBEHAGELIGT AT GÅ RUNDT HER”, med fokus på reportagetræk: DR, 31.8.2024:  https://www.dr.dk/stories/1288510966/usa-korrespondent-i-portlands-gader-jeg-synes-det-er-ret-vildt-og-ogs-ubehageligt-at-g-rundt-her

Den døsige dræber: DR, web-feature, 31.8.2024 af Veronika Skov Snedker og Jakob Krogh: https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/den-doesige-draeber

"Skuddene (3)" af Hans Davidsen-Nielsen OG Bo Søndergaard, 8.juni, 2003, Politiken (fortællende journalistik)
+ nyhedsartikel om begivenheden: 17-årig bliver skuds af politiet er død:
https://politiken.dk/danmark/art4927129/17-%C3%A5rig-r%C3%B8ver-skudt-af-politiet-er-d%C3%B8d

Jan Birkemose: Fake news er informationsforurening (2017, uddrag)


Baggrundslitteratur:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, Systime i-bog - løst fra følgende underkapitler i "5.1: Avisjournalistik":"Avistyper", "Ydre komposition (layout)", "Kilder", "Vinkling" og "Nyhedsjournalistik"

Dansk på ny, Systime: 'Falske nyheder': https://danskpaany.systime.dk/?id=255
DR.dk (05.02.19): “Test: Afslør fake news”

Eget ark: fortællende journalistik og reportagen som genre + oversigt over featurehjulet m.m. eget materiale blandt andet taget fra https://indidansk.dk/feature-genretraek/

Skriveøvelser herunder reflekterende optakt til reflekterende artikel om falske nyheder samt afsluttende prøve i begreber m.m. fra forløbet

Antal læste sider: ca. 85
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsprøve 29-08-2024
Genaflevering årsprøve 06-09-2024
Reflekterende artikel optakt 10-10-2024
Fang din by - fotokonkurrence 22-10-2024
Journalistik prøve 01-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 10. Kontra - fakta og fiktion

Et forløb om Jonas Risvigs undgomsfilm Kontra, som vi ser i biografen.
Fokus på fakta og fiktion samt etiske ansvar i forbindelse med at lave fiktion, der tager afsæt i virkeligheden og fremstiller grupper i samfundet.

Tekster:
Kontra, film, Jonas Risvig, Nimbus film, 2024 (værk)

Anmeldelser fra Kontra (fx https://vielskerserier.dk/film/film-anmeldelser/anmeldelse-kontra-har-potentiale-til-blive-en-ny-ungdomsklassiker + https://kino.dk/nyheder/anmelderne-roser-den-nye-danske-film-kontra-vellykket-og-haardtslaaende) samt snak om de sociale mediers rolle i efterspillet til filmen om fakta + fiktion/fremstilling af virkeligheden m.m.

Ung Dom, Genstart  fra 22.9, 2024: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/ung-dom-11802450387

Materiale:
Fakta og fiktion Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=123 + https://hbdansk.systime.dk/?id=254
Oversigt over fakta og fiktion: https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1213
Fakta og fiktionskoder: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3469
samt autenticitetsmarkører, realismekoder i litteratur, film og tv-serier.

Autenticitetsmarkører: Dansk i tiden: https://danskitiden.systime.dk/?id=291

Antal læste sider: ca. 90
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 11. Medea

Tværfagligt projekt med old.
Vi læser Medea i sin helhed ud fra et danskfagligt perspektiv med fokus på forskellige danskfaglige metoder og læsninger herunder nykritisk analyse, sproglig næranalyse, tematisk analyse samt socialhistorisk metode.

Derudover fokus på dramaet som genre og personkarakteristik.

Undervejs kæder vi det sammen med jeres viden fra old om antikkens kvinde og antikkens samfund generelt. Derudover introduceres remediering og korets funktion.

Forløbet sluttes med projektdage, hvor eleverne skal remediere, arbejde med moderne problemstillinger og innovation, der laves en metode podcast samt en skr. aflevering, der træner diskussionsdelen i SRP.

Tekster:
Euripides' Medea (oversat af Marcel Lysgaard Lech) (værk)
”When people see their own struggles reflected in ancient stories, something powerful
happens” Bryan Doerries, 2015

Om metode:
Metoder i dansk: https://metoderidansk.systime.dk/?id=153&L=10

Antal læste sider ca. 120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 12. Forestillinger om kærlighed

Vi skal i dette forløb prøve at indkredse, hvad det er for forestillinger, vi har om kærlighed og deraf køn. Vi skal især læse litterære tekster fra forskellige tidspunkter i litteraturhistorien, men vi inddrager også andre
aktuelle tekster inden for andre genrer, f.eks. debatindlæg.
Samlet giver teksterne fra de forskellige perioder et indblik i, hvilke forestillinger om kærlighed og seksualitet, der har hersket igennem forskellige tider, samt hvordan vores forståelse i dag er et produkt heraf.

Faglige mål:


Faglige mål:
- Kendskab til kanon og de manglende kanonforfattere
- Repetition af novelleanalyse med fokus på fremstillingsformer og fortællertyper samt repetition af novellen som genre, litteraturhistorisk og strukturelt.
- Litteraturhistorisk viden om romantikken samt repetition af det moderne gennembrud.
- Kendskab til universalromantikken og nationalromantikken, herunder begreber som det splittede og harmoniske, dualisme og panteisme.
- Kendskab til eller repetition af begreber som impressionisme, realisme, minimalisme.
- Træning af analytiske færdigheder.
- Skriftlig formidling: Diskussion og refleksion, reflekterende artikel
- Træning af analytiske færdigheder

Tekster:
Holberg “Ægteskab og tvang” og “uddrag fra Heltehistorier om kvinders rettigheder” (1745)
Grundtvig: “Det er så yndigt…” (1855)
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren (1845)
Herman Bang: “Den sidste balkjole” (1890)
Tove Ditlevsen: “De evige tre” (1942)
Blixen: “Ringen” (1958)
Rifbjerg “Livet i badeværelset” (1960)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Liv Duvå: Ned fra Himlen, uddrag Dyregården, (2024): https://blokland.systime.dk/?id=180
Gymnasiepiger i opråb: Vi bliver kaldt ludere, når vi gør som drengene, tv2, (2017): https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-08-gymnasiepiger-i-opraab-bliver-kaldt-ludere-naar-de-goer-som-drengene fbclid=IwAR2GkNuCAqLRCxhQUqoPZ7aGT5z9BWbTlObOe5ifVq2MzfEqy2xZ4t4hUnk

Udenlandsk litteratur “Medea” værk, danskfaglig analyse


Baggrundsmateriale

Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, forskellige afsnit fra: https://litthist.systime.dk/, afsnit: 4. Oplysningstiden, 5. Romantikken, 6. Det moderne gennembrud, 10. Novellen: Hvad er en novelle, At analysere noveller, Novellens historie.
7. Modernisme og realisme: Videointro + Efterkrigsmodernisme + 60'er-modernisme + dansk på ny, novellen: https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=151#c477

Håndbog i dansk: fortællertyper og fremstillingsformer, temaer og perspektivering: https://hbdansk.systime.dk/?id=124

Personkarakteristik: Perspektiver i dansk: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/index.php?id=157#c434

Dansk i tiden, lyrik: https://danskitiden.systime.dk/?id=190&L=10

Strukturer i familie og kærlighed, oversigt  

Håndbog til dansk: sprog: https://hbdansk.systime.dk/?id=131

Minimalisme herunder formel og semantisk reduktion:

Podcast serie: Kanon 14: https://www.kanon14.dk/, med udvalgte passager og afsnit om Holberg,

Baggrundsmateriale om kærlighedssyn, herunder den kristne og den platoniske kærlighed og den romantiske kærlighed samt begreberne agape, eros og høvisk, romantisk kærlighed : https://denstoredanske.lex.dk/k%C3%A6rlighed

Typiske elementer i en kærlighedshistorie, selvudviklet materiale

Forfatterbesøg af Liv Duvå

Antal læste sider: ca. 250
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Medea-diskussion 12-12-2024
De grønne søjler 06-02-2025
Reflekterende artikel 06-02-2025
Terminsprøve 25-02-2025
A 3u DA skr. syge terminsprøve 28-03-2025
Hyrdinden og skorstensfejeren 03-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 13: Litteraturens musik

Et forløb om lyrik og lyriske virkemidler samt fokus på kanonforfatterne


Faglige mål:
At få repeteret og bygge ekstra på digtanalysen herunder repetition af hovedgenrerne i litteratur epik, lyrik og drama samt lyrikkens genretræk
At få kendskab til de sidste kanonforfattere
At læse en digtsamling
At fokusere på en sproglig analyse af litteratur

Tekster:
Sommerfugledalen af Inger Christensen (værk), 1991
Tom Kristensen: Nat i Berlin (1927)
Steen Steensen Blicher: Sig nærmer tiden (1838)
Martin A. Nexø: Vådeskud (1907)
Peter Seeberg: Enkle retter (1976)
Johannes V. Jensen: Interferens (1906)

Baggrundsmateriale:
Værktøjskasse: digte, selvlavet materiale
Om sonetten som genre, systemdigtning m.m.
Dansk i tiden: analyse af lyrik: https://danskitiden.systime.dk/?id=190&L=10
Dansk i tiden: lyrikkens genretræk m.m. https://danskitiden.systime.dk/?id=250&L=10

Antal læste sider: ca. 75





Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 14. Prøveeksamen i dansk, Martin A. Hansen

Prøveeksamen i Martin A. Hansen: Agerhønen (novellen som genre)

Tekst:
Agerhønen (1947)
Kanon 14: https://www.kanon14.dk/martin-a-hansen om Martin A. Hansen baggrund og værdisammenbrud efter 1 + 2. verdenskrig og om religiøs tilværelsestolkning

Antal læste sider: ca. 35
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Hjælpemidler oversigt

- husk leksikon her over danskfaglige begreber m.m. https://litteraturportalen.systime.dk/?id=735.  

De seneste 5 års litteratur: https://5aarslitt.systime.dk/
Dansk i tiden: https://danskitiden.systime.dk/
Krydsfelt: https://krydsfelt.systime.dk/
Sprog på spil: https://sprogpaaspil.systime.dk/
Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Dansk på ny: https://danskpaany.systime.dk/
Blokland: https://blokland.systime.dk/
Brug litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/
Begreb om dansk: https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/
Metoder i dansk: https://metoderidansk.systime.dk/
Den iscenesatte virkelighed: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/
Eksamensgenrerne i dansk: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
Skriftlig eksamen i dansk: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/
Litteraturportalen: https://litteraturportalen.systime.dk/ især leksikon er relevant og derfra jeg har nogle definitioner m.m. der er med i slides fra diverse forløb: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=735
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer