Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Stine Schelde Hansen
|
Hold
|
A 2022 DA/x (A 1x DA, A 2x DA, A 3x DA, A 3x itp DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 - Retorik og argumentation
Formål:
• At du bliver bedre til at tale, så andre lytter
• At du bliver bedre til at argumentere for en sag
• At du bliver bedre til at forstå, analysere og forholde dig kritisk til andres argumentation
Faglige mål for forløbet:
• At få viden om begreberne retorik og argumentation
• At få kendskab til forskellige talegenrer
• At kunne holde en velforberedt, velargumenteret og velstruktureret tale og deltage overbevisende i en debat.
• At kunne benytte det retoriske pentagram
• At kunne benytte Toulmins udvidede argumentationsmodel
• At kunne redegøre for og gøre brug af appelformer og retoriske virkemidler
• At kunne analysere og vurdere argumentationen i en tale.
Baggrundsmateriale:
- Annette Hauge Nielsen m.fl.: ”Dansk på ny”, kapitlet "Retorik og argumentation" samt afsnittet "Stemmens virkemidler" under kapitlet "Mundtlighed" (Systime: https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=280)
- Desuden eget materiale, øvelser og filmklip fra nettet
- Forløbets slides findes her: https://docs.google.com/presentation/d/1ExfA9L0ghAcNPtIukeMEGbYJM15gf1nHTjUK4o4Emz0/edit?usp=sharing
Primærtekster:
- Niviaq Korneliussens tale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris 2021
- Erika de Casiers takketale for Kronprisparrets Kulturelle Stjernedryspris 2021
Skriftligt arbejde:
- Eleverne skriver i par en tale + et metaafsnit. Eleverne holder talerne i klassen
- Analyse af tale
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
X er bedre end y - tale
|
12-12-2022
|
Analyse af tale
|
03-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 - Novelleforløb
Introduktion til analyse af litteratur (med fokus på noveller)
Vi skal starte 2023 med et forløb om novelleanalyse. Vi skal derigennem se på nogle forskellige noveller og redskaber til at analysere disse. Novellerne er alle nyere og handler om forskellige mennesker, forskellige miljøer og forskellige måder at tackle livet på i et senmoderne samfund.
Faglige mål:
- I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning
- I skal kende og kunne anvende følgende faglige metoder og begreber:
Præsentation af en tekst, formanalyse: komposition og fortællertyper, fremstillingsformer, tematisk analyse og sammenfattende tolkning
Teori:
- Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, udvalgte sider fra kap. 2 og 3 (DLF 2015) https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
- Litteraturhistorien på langs og på tværs https://litthist.systime.dk/
Skønlitteratur:
Korsgaard: "Vintermedister" (2017)
Hastrup: "Børnehaven ringer" (2016)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering: Novelleanalyse
|
17-02-2023
|
Novelleanalyse
|
28-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 - Danmark i 1800-tallet (DHO-forløb)
I dette forløb har vi arbejdet med den litterære periode Det moderne gennembrud som optakt til DHO.
Vi har arbejdet primært synkront og haft fokus på, hvordan teksterne er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Forløbet har tematisk været opdelt i de tre k'er: Kritik af køn, klasse og kirke, hvor hovedvægten har været på problemlitteratur om de to første. Forløbet er startet med en kort præsentation af nationalromantikken for at forstå, hvad der sker i overgangen til Det moderne gennembrud.
Eleverne har analyseret tekster med fokus på nykritisk og socialhistorisk metode.
Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
- At I får lyst til at kende jeres fortid!
- At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet.
- At I bliver bevidste om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling.
- At I oplever, hvordan fagene dansk og historie kan støtte hinanden.
- At forberede jer til at skrive Dansk-Historieopgave.
Kernestof:
Du skal have viden om det moderne gennembrud og kende begreberne realisme og naturalisme.
Tekster:
- Oehlenschläger, Adam: “Fædrelandssang” (Der er et yndigt land) (1819)
- Overby, UP: “Socialisternes March” (1872)
- Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879, (værk)
- Pontoppidan, Henrik: "En stor dag" (1899)
- Skram, Amalie: "Karens jul" (1885)
- Brandes, Georg: "Indledningsforelæsning" (1871) (uddrag)
Baggrundsstof:
- Rather Homemade: “Romantikken” + “Det moderne gennembrud”
- Kjær-Hansen, Barbara, m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
- Det moderne gennembruds samfund
- Livssyn og syn på litteraturen
- Det moderne gennembruds genrer
- Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
- Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014)
Følgende kapitler:
-"Litteraturens moderne gennembrud"
-"Retninger i det moderne gennembrud"
-"Mande- og kvinderoller til debat"
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Redegørelse for romantikken
|
26-03-2023
|
DHO
|
19-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 - Teknologi og menneske
Tematisk forløb med fokus på forholdet mellem menneske og teknologi. Der arbejdes med alle tre perspektiver: det litterære, det sproglige og det mediemæssige.
I arbejdet med det litterære perspektiv har der været nedslag i forskellige perioder (1900'erne + 1960'erne + nyeste tid). Der har især været fokus på sproglige og lyriske virkemidler samt modernismen.
Det mediemæssige perspektiv er belyst ved arbejde med nogle artikler og debatten om AI, men også dokumentaren og filmiske virkemidler.
Sprogligt har vi arbejdet både reflekterende og debatterende med chat-gpts muligheder og begrænsninger. Kan chat-gpt skrive digte? Kan (og bør) AI hjælpe elever i gymnasiet?
Afslutningsvist arbejde med introduktion til den debatterende artikel. Herunder også arbejde med at skrive debatindlæg
Tekster:
- Johannes V. Jensen “På Memphis St.” (1906)
- Peter Seeberg “Patienten” (1962)
- Caspar Eric: “Nike” (uddrag) (2015)
- Tobias Rahim: “Sang til Siri” (2020)
- Dr dokumentar: "Kjeld og Hilda tester fremtiden - livet med robotter" (2020), afsnit 1
- Frederik Kulager: "Jeg fik en chatbot, der interesserer sig mere for mig end mine venner", 02.11.17, i Zetland: https://www.zetland.dk/historie/sOMVqDn6-mO3VG02y-df57a
- Jørgensen: “Gymnasierektor: Skolen skal rumme både kunstig og menneskelig intelligens”, i: Altinget, 26.01.23
- Lene Wittrup: ChatGPT er en skizofren, senildement lystløgner (Gymnasieskolen 20.01.2023):
https://gymnasieskolen.dk/chatgpt-er-en-skizofren-senildement-lystloegner/
Baggrundslitteratur
Lindegaard, Cecilie: "Industrialiseringen i Danmark " i: Teknologiens tekster, Systime iBog https://teknologienstekster.systime.dk/?id=159
Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/. Følgende kapitler:
"7. 1890-2000: Modernisme og realisme"
"60'er modernisme" (uddrag)
Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, følgende kapitler:
4.2 - Sproglige billeder
4.3 - Sproglige figurer
4.10 - Argumentation
5.2 - Dokumentarfilm
Rekve Eriksen m.fl: "Den debatterende artikel", i Eksamensgenrerne dansk stx, Systime: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=135
ca. 100 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering - teknologi og menneske
|
20-09-2023
|
Debatindlæg
|
15-10-2023
|
Debatterende artikel: CHAT-GPT
|
29-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 - Flugt
Vi arbejder i dette forløb med forskellige danskfaglige tilgange:
1. Den litterære: Forskellige typer af litteratur, der tematiserer flugt. I dette forløb er særligt fokus på den grafiske roman (værk)
2. Den sproglige: Med udgangspunkt i bl.a. nyhedsjournalistik
3. Den mediemæssige: Dokumentaren, i dette forløb fokuseres på den animerede dokumentar Flugt (værk)
Formål
- At træne sikker udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans for at fremme elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk … og globalt orienteret samfund
- At få kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne … Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- At kunne analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Særligt fokus på skriftlig og mundtlig formidling af analytiske pointer
Tekster
- Tove Ditlevsen: Essayet "Flugten fra opvasken" (1956)
- Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (2021) (værk)
- Det danske filminstitut: "Jonas Poher Rasmussen om 'Flugt'": https://www.youtube.com/watch?v=NhmQqYkWIMQ&t=6s
- Halfdan Pisket m.fl: "Uledsaget" (2022) (værk)
- To pressefotos: https://krydsfelt.systime.dk/?id=319#c2263
- Pia Tafdrup “Oase” fra Trækfuglens kompas (2010)
Baggrundslitteratur
-Mimi Olsen m.fl: "Analyse af pressefotografi", i: Krydsfelt: https://krydsfelt.systime.dk/?id=310
- Schultz Larsen: "Dokumentar og mockymentary", i: Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Omfang: ca. 250 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd-selv: Indledning og afrunding
|
11-12-2023
|
Analyserende artikel: Skildringer af flugt
|
09-01-2024
|
Genaflevering: Skildringer af flugt
|
04-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6 - Arbejde
Forløb om arbejdsliv med både litterært, sprogligt og mediemæssigt fokus:
Litterært: Hvordan skildres arbejdsliv i tre forskellige litterære tekster? Særligt fokus på novellegenren.
Sprogligt: Skriftlig og mundtlig kommunikation i jobopslag, ansøgninger og til jobsamtalen. Karrierelæring med fokus på jobsøgningsprocessen.
Mediemæssigt: Hvordan har medierne de seneste år sat fokus på arbejdsliv? Særligt fokus på nyhedsjournalistik.
Tekster
- Martin A. Nexø: “Lønningsdag” (1900)
- Thomas Korsgaard: “Jeg ringer fordi” (2019)
- Olga Ravn: “Mit arbejde” (2020) (uddrag): https://litthist.systime.dk/?id=328
- Trine Bjørn Egede: ”Jeg kunne aldrig drømme om at svare på en mail, hvis jeg er sammen med mine veninder
eller besøger familie. Det er min form for self-damage-control.”, i: Politiken 18.07.2023
- Kalle Kehlert: ”Arbejdsgiverne jubler over flere unge i job”, i: Berlingske 18.08.2023
- Frederikke Amalie Albrechtsen: ”På fødegangen føler jeg virkelig, at jeg spiller landskamp i Parken hver dag”, i:
Politiken 26.05.2023
- BT.dk: https://www.bt.dk/emne/arbejdsliv
- Berlingske.dk: https://www.berlingske.dk/business/arbejdsliv
- Jobindex.dk: Diverse elevvalgte jobopslag
Baggrundslitteratur
- Dr.dk: “Taler du kropssprog” https://www.dr.dk/drtv/se/taler-du-kropssprog_47332
- Schultz Larsen: "5.1. Avisjournalistik", i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=218
- Kjær-Hansen m.fl.: "Folkelig realisme og socialrealisme", i Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/?id=172
- Kjær-Hansen m.fl.: "Olga Ravn: Mit arbejde", i Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/?id=328
Omfang: ca. 60 ns
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forarbejde til artikel
|
13-02-2024
|
Artikel
|
28-02-2024
|
Arbejd selv om jobopslag
|
01-03-2024
|
Jobansøgning
|
14-03-2024
|
Analyserende artikel: Arbejde
|
31-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7 - Kulturmøder
Primært litterært forløb med fokus på kulturmøder i forskellige former. Forløbet tager afsæt i jeres egen kulturelle baggrund og dernæst arbejder vi med litterær analyse, især stilistisk analyse af lyrik om kulturmøder.
Som en del af forløbet er der forfatterbesøg af Lone Aburas, som laver en skriveworkshop med jer. Her diskuteres stilistiske virkemidler og I skal skrive egne tekster
Desuden værklæsning af Ansaris digtsamling (værk) og arbejde med mundtlig formidling.
Tekster
- Tobias Rahim: "Kurder i København" (2022)
- Tom Kristensen: "Rio Janeiro" (1914)
- Maja Lee Langvad: "Danskerloven" (2006)
- Mino Danmark: "Ser du mig" (2020) - kampagne
- Haidar Ansari: "Institutionaliseret" (2022) (VÆRK)
Baggrundslitteratur
- Definitioner af kultur, i: https://denstoredanske.lex.dk/kultur#-Definitioner
- Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", https://hbdansk.systime.dk/?id=195: Følgende kapitler
- 2. litterær analyse af digte
- 4.2. Sproglige billeder
- 4.3 Sproglige figurer
- 4.10 Argumentation
- 5.6 Reklamer
- Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", https://litthist.systime.dk/?id=264: Følgende kapitler
- Tidlig modernisme
- Tom Kristensen: "Rio Janeiro"
- Rekve Eriksen m.fl: "Eksamensgenrerne dansk stx" https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136. Følgende kapitler:
ca. 200 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kreativ skriveøvelse: Danskerlov
|
26-04-2024
|
A 2x DA skr. prøve
|
14-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8 - Fra oldtid til oplysning
Litteraturhistorisk forløb. Vi starter i middelalderen (folkeviser), dernæst kort om renæssance og til slut særligt fokus på oplysningstiden.
Desuden fokus på evnen til at perspektivere.
Skriftligt fokus på kreative skriveøvelser med udgangspunkt i Ebbe Skammelsøn samt Holberg.
Danskfaglige mål:
- Du får et overblik over den danske litteraturhistorie fra oldtiden til oplysningstiden.
- Du forstår, hvordan de forskellige litteraturhistoriske perioder hænger sammen historisk, kulturelt og litterært.
- Du kan karakterisere de tanker, der præger litteraturen i de forskellige perioder.
- Du kan analysere og fortolke skønlitterære tekster med fokus på at kunne perspektivere til samtiden.
- Du kan sætte gymnasiets dannelsesideal ind i en historisk sammenhæng og reflektere over, hvorfor vi skal læse litteratur.
Tekster
- Ebbe Skammelsøn(folkevise)
- Elverskud (folkevise)
- Immanuel Kant: “Hvad er oplysning?” (1784)
- Ludvig Holberg: Epistel 390 – En god Lærers Egenskaber (1749)
- Ludvig Holberg: Erasmus Montanus, 3. akt (1723)
- Nikolaj Arcel: En kongelig affære (2012) (værk)
Baggrundsstof
- Larsen, Ole Schultz (2019):“Sproglige figurer” + “Sproglige billeder”, i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier. Systime
- Kjær-Hansen m.fl.: “Middelalderen” + "Renæssancen" “Oplysningstiden” i: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
- Kjær-Hansen m.fl.: “Om begrebet litteraturhistorie” i: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012)
- Sørensen & Rangvid: "Middelalderen: slægt, ære og hævn" + "Oplysningstiden: nar og norm, druk og ædruelighed" i Brug litteraturhistorien, Systime
ca. 200 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ebbe Skammelsøn - kreativ opgave
|
21-08-2024
|
En kongelig affære
|
06-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9 - Forestillinger om kærlighed
Vi skal i dette forløb prøve at indkredse, hvad det er for forestillinger, vi har om romantisk kærlighed. Vi skal især læse litterære tekster fra forskellige tidspunkter i litteraturhistorien, men vi inddrager også andre
aktuelle tekster inden for andre genrer, f.eks. debatindlæg, datingapps og reklamer og dokumentarfilmen.
Forløbet leder frem mod et tværfagligt forløb med Oldtidskundskab og værket Medea (innovativt forløb)
Desuden afsluttes forløbet med værklæsning af Tine Høeg: Tour de Chambre (2020). Samlet giver teksterne fra de forskellige perioder et indblik i, hvilke forestillinger om kærlighed der har hersket.
Som en del af forløbet indledes hvert modul med et kort elevoplæg om:
Novellen som genre, Romantikken, Forfatter: St. St. Blicher, Minimalisme, Nyere tid i litteraturen, Det moderne gennembrud samt Herman Bang
Faglige mål:
- Hvad er en novelle? Repetition af novellen som genre, litteraturhistorisk og strukturelt. Herunder forskellen på en klassisk og en moderne novelle
- Kendskab til/repetition af begreber som renæssance, impressionisme og realisme
- Træning af analytiske færdigheder
Tekster
- Euripides: Medea (tværfagligt forløb med old)
- Steen Steensen Blicher (1836): "Marie. En erindring fra Vesterhavet" (uddrag)
- NFS Grundtvig (1855): Det er så yndigt at følges ad"
- Herman Bang (1890): "Pernille"
- Blixen: “Ringen” (1958)
- Helle Helle: “En stol for lidt” (1996)
- Emil Næsby Hansen: Skjold og Isabel (2018) (dokumentar, værk)
- Tine Høeg: Tour de Chambre (2020) (roman, værk)
Desuden selvvalgt arbejde med én af følgende:
- TV-reklame for Victoria Milan: https://www.youtube.com/watch?v=Y2RArQZFCU8
- Uddrag af Sofie Diemer: LOL-LITA (2016): https://5aarslitt.systime.dk/?id=230
- Trailer til Alene Sammen, TV2: https://www.youtube.com/watch?v=QrSM1-D688w
- Sabinsky, Stephan (29.09.22): "Kronik: Tinder har gjort personer til forbrugsobjekter, man kan bruge til at booste sit selvværd", Information
Baggrundsmateriale
https://denstoredanske.lex.dk/k%C3%A6rliahed
Barbara Kjær-Hansen mil.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, følgende kapitler og afsnit:
2. Renæssance: introside + video: (https://litthist.systime.dk/index.php?id=238)
5. Romantikken: Poetisk realisme (https://litthist.systime.dk/?id=c428) + Steen Steensen Blicher
6. Det moderne gennembrud: Skrivestil og sprog (https.7/litthist.systime.dk/?id=pl40)
8. Eksperimenterende realisme: Tendenser i den nyeste litteratur
(https://litthist.systime.dk/?id=294)
10. Novellen: Hvad er en novelle, At analysere noveller, Novellens historie. Noveller i romantikken
Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime ibog, følgende kapitler:
- "Facework og ansigtstruende handlinger": https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c646
- "Dokumentarfilm og mockumentary": https://hbdansk.systime.dk/?id=224
- 3.2 Komposition
- 3.3 Fortæller
- 3.4 Fremstillingsformer
ca. 350 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Medea-diskussion
|
08-12-2024
|
Mini-projekt om kærlighed i dag
|
11-12-2024
|
Reflekterende skriveøvelse: Kærlighed
|
15-12-2024
|
Reflekterende artikel
|
16-01-2025
|
Kreativ skriveøvelse
|
30-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10 - Modernisme
Kort forløb om modernisme i dansk litteratur med udgangspunkt i at forstå forskellen på modernisme og realisme. Forløbet afsluttes med en debat om kanon-begrebet som opsamling på de forskellige kanonforfattere.
Tekster
- Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960)
- Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
- Helle Helle: "Film" (1996)
- repetition i grupper af følgende kanonforfattere: Holberg, Pontoppidan, V. Jensen, Kristensen, Nexø, A. Hansen, Seeberg, Rifbjerg
Baggrundslitteratur
Kjær-Hansen m.fl. Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2012. Følgende kapitler:
7. Modernisme og realisme: "Det moderne samfund" + "1900-tallets stilretninger" + "Efterkrigsmodernisme" + "60'er-modernisme" + "Minimalisme og modernistisk lyrik"
Ca. 35 normalsider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11 - Aktiv dødshjælp
Hvordan kunsten samt popkultur fremstiller aktiv dødshjælp.
Etisk råd
Dokumentargenren
Filmiske virkemidler samt fakta- og fiktionskoder
Det retoriske pentagram
Aktiv dødshjælp i den offentlige debat
Appelformer
Fortællerforhold
Filmanalyse (herunder filmiske virkemidler samt personkarakteristik og
intention)
Sproghandlinger med fokus på forhold mellem karakterer og hvordan
magtbalancen afspejles i kommunikationen.
Materiale:
”Håndbog ti dansk” s. 228-235 (dokumentarfilm) + s. 176-189
(sproghandlinger)
DR: ”Abdel mellem fjender: Hjælp mig med at dø” (dokumentar, 2019)
Linn Ullmann: ”Nåde” (romanuddrag, 2002)
Bille August: ”Stille hjerte” (film, 2014)
Jens Rebensdorff: ”Bille August ville selv vælge aktiv dødshjælp” (artikel,
2014)
Signe Lindkvists Instagram (opslag, 2021) https://www.instagram.com/p/CPD82MSqHXZ/
”Brug Litteraturhistorien” s. 179-184 (Klaus Rifbjerg,
konfrontationsmodernisme og fremmedgørelse)
Klaus Rifbjerg: ”Solsort” (digt, 1962)
Ordnet: ”eutanasi” og ”aktiv dødshjælp” + ”palliativ” + ”fremmedgørelse” +
”splittelse” + ”solsort” + ”nåde” (opslag)
Daniel Kehlmann: ”Berømmelse. En roman i ni historier” (uddrag af den tyske roman, 2009)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2.1 Kontrakter, koder og genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Jeg glæder mig til at møde hele klassen, og vi starter med at genopfriske dokumentargenren ;)
-
Dokumentar: "Abdel mellem fjender: Hjælp mig med at dø" (DR, 2019).
-
Disposition
-
Til timen skal I finde 10 filmiske virkemidler - angiv tidskode - ud af de 10 skal 5 være faktakoder og 5 skal være fiktionskoder. For hvert eksempel på fiktionskoder skal I forklare, hvorfor instruktøren har valgt at lave brud på faktakontrakten - h
-
Filmiske virkemidler | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Hjælp mig med at dø
-
4.12 Kommunikationsanalyse | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
I skal bruge kommunikationsmodellen til at analysere scenen 16.15 – 18.55 i dokumentaren.
-
Til timen skal I læse de to nedenstående uddrag fra romanen "Nåde" - BEKLAGER kopi-kvaliteten 💩💩!
-
Kig på Johan og Mais samtaler og brug kommunikationsmodellen til at analysere deres kommunikation.
-
Personkarakteristik af Johan og Mai
-
Disposition til uddrag fra Linn Ullmanns roman "Nåde" (2002):
-
3.3 Fortæller | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Hvad sker der, når synsvinklen ændrer sig i en tekst?
-
Nåde tekst a.pdf
-
Nåde tekst b.pdf
-
Persongalleri i filmen:
-
Vi skal se Bille Augusts film "Stille hjerte" (2014), og vi starter SHARP, så vi når at se filmen færdig. Medbring hygge og snacks ;)
-
Til timen skal I udfylde det skema, der ligger i elevfeedback, for den karakter, som I er blevet tildelt - INDIVIDUEL opgave!
-
Gå sammen med dem, der også har arbejdet med din karakter. NB: Sanne og Dennis gruppen går sammen. I skal lave en 5 minutters præsentation af jeres karakter. I må MEGET gerne lave PowerPoint.
-
Tendensen i filmen - Hvad er din karakters holdning til aktiv dødshjælp?
-
Bille August ville selv vælge aktiv dødshjælp
-
Post fra Signe Lindkvists Instagram
-
Til timen skal I læse afsnittet Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse | Brug litteraturhistorien SAMT digtet "Solsort". Skriv noter til afsnittet i "Brug litteraturhistorien"!
-
Klaus Rifbjerg - Solsort 1962.pdf
-
solsort — Den Danske Ordbog
-
Arbejdsspørgsmål til "Solsort"
-
Solsort
-
Til timen skal I læse uddraget fra Daniel Kehlmanns roman "Berømmelse. En roman i ni historier" (2009).
-
Rosalie rejser ud for at dø - uddrag.pdf
-
Eksempel på eksamensspørgsmål - Aktiv dødshjælp.pdf
-
Disposition:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
12 - Slik
Politisk korrekthed og sprogbrug i popkultur samt produkter.
Synspunkter og argumentation
Krænkelseskultur og krænkelsesparat
Toulmins argumentationsmodel
Nyhedskriterier
Det retoriske pentagram
Kommunikationsanalyse samt sproghandlinger
Analyse af underholdningsprogram
H.C. Andersens forfatterskab samt romantisme
Henrik Pontoppidans forfatterskab samt det moderne gennembrud
Talegenren
Materiale:
”Håndbog til dansk”: Argumentation, kommunikationsanalyse, talegenren.
TV2: ”Pyrus: Gi’ Mig Slik” (sang, 1997)
Lars Bennike: ”Er ’Pyrus’ racistisk?” (artikel, 2014)
Ordnet: ”synspunkt” + ”argumentation” + ”politisk korrekthed” +
”krænkelseskultur” + "sprogbrug" + "eskimo" + "diversitet" + "karikatur" + "forgængelig" (opslag)
Den Store Danske: ”politisk korrekthed”
Oliver Okstrøm: ”Haribo anklaget for racisme – fjerner slik fra Skipper Mix”
(artikel, 2014)
Walt Disney: "The Cookie Carnival" (kortfilm, 1934)
DR: "Det Sorte Kageshow: En spiselig julesok" (uddrag af S01E04, ca. 19.00-slut, underholdningsprogram)
H.C. Andersen: "Tepotten" (kunsteventyr, 1863)
"Brug Litteraturhistorien" (H.C. Andersen + Henrik Pontoppidan)
Martha Flyvholm Tode: "Man kan også være søstjerne" (romanuddrag, 2020)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (novelle, 1887)
Kristian Thulesen Dahl: "Tale ved Dansk Folkepartis årsmøde" (uddrag af tale, 2013)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Til timen skal I se musikvideoen Pyrus - Gi' Mig Slik.
-
4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Er 'Pyrus' racistisk?
-
Hvad synes du? Er "Alletiders Julemand" (1997) racistisk?
-
4.10 Argumentation | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Opslag:
-
Find synspunkter og argumenter i artiklen ”Er ’Pyrus’ racistisk?”
-
I timen skal vi kigge nærmere på politisk korrekthed, så skriv noter til følgende to opslag:
-
eskimo — Den Danske Ordbog
-
Eskimo.PNG
-
krænkelseskultur — Den Danske Ordbog
-
krænkelsesparat — Den Danske Ordbog
-
Haribo anklaget for racisme - fjerner slik fra Skipper Mix
-
Toulmins argumentationsmodel.docx
-
Disposition:
-
Til timen skal I læse om De fem nyhedskriterier | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier - skriv noter! Overvej hvilke nyhedskriterier, der er i spil i Skipper Mix-artiklen.
-
Hvordan slikket ser ud i dag.
-
diversitet — Den Danske Ordbog
-
karikatur — Den Danske Ordbog
-
THE COOKIE CARNIVAL -1934 (HD)
-
Sproghandlinger begrebsliste.docx
-
Til timen skal I genlæse jeres noter om 4.12 Kommunikationsanalyse herunder sproghandlinger etc. Udfyld begrebslisten fra sidste modul efter bedste evne ;)
-
Øvelse: At tale med et barn (elevfeedback).
-
DRTV - Det sorte kageshow: En spiselig julesok!
-
I skal vælge et af de fire konkurrerende par og vælge to scener ud - én hvor de bager i mørke og deres bedømmelsesscene.
-
Til timen skal I læse kunsteventyret Tepotten (1863) samt de to opslag: 1) 3.6 Litterære genrer: Eventyr | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier OG 2) "Verden er alt for stor!" – H.C. Andersens kunsteventyr.
-
forgængelig — Den Danske Ordbog
-
4.12 Kommunikationsanalyse | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Til timen skal I læse følgende tre uddrag fra Martha Flyvholm Todes roman "Man kan også være søstjerne” (2020).
-
Eksempel på eksamensspørgsmål:
-
Disposition til uddrag fra Martha Flyvholm Todes roman "Man kan også være søstjerne” (2020):
-
I timen skal vi repetere den litterære periode det moderne gennembrud med fokus på Pontoppidan, så til timen skal I læse teoriafsnittet Henrik Pontoppidan: ud med Gud | Brug litteraturhistorien - skriv NOTER! Derudover skal I læse hans novelle "Naads
-
Naadsensbroed.pdf
-
nådsensbrød — Den Danske Ordbog
-
3.x grupper.PNG
-
Til timen skal I læse om de Tre talegenrer - TAG NOTER! Derudover skal I læse den første bid af Kristian Thulesen Dahls tale ved Dansk Folkepartis årsmøde - I skal læse fra start tom. "Der er simpelt hen større og mere påtrængende problemer både for
-
Disposition
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538408",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538408",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538408"
}