Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Kristina Bløndal Andersen
|
Hold
|
A 2022 HI/r (A 1r HI, A 2r HI, A 3r HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Familieliv gennem tiderne (500 fvt - i dag)
I dette første forløb har vi beskæftiget os med familieliv gennem tiderne. Forløbet har således et fokus på lange linjer, med nedslag i forskellige perioder.
Forløbet har samtidig fungeret som en introduktion til historiefaget i gymnasiet, samt en "bro" til vores DHO-forløb om industrialisering, demokratisering og køn i anden halvdel af 1800-tallet.
Vi har haft fokus på følgende:
- Intro til kildekritik og det funktionelle kildesyn. Fokus på følgende begreber: Afsender, modtager, førstehånds- og andenhåndskilde, ophavssituation, tendens og repræsentativitet.
- Hvordan var familien struktureret i de perioder der har været i fokus?
- Hvordan foregik børneopdragelse?
- Hvordan var kønsrollerne?
- Hvilken rolle spillede ægteskab, og hvordan og hvorfor blev man gift?
- Hvad var samfundenes syn på seksualmoral?
Vigtige begreber:
- Periodiseringsprincip
- Historisk fremstilling
- Kilde
- Normativ kilde
- Mennesket som historieskabt og historieskabende
- den lille- og den store historie
- Antikken
- Patricier
- Plebejer
- Patriarkalsk samfund
- Arrangeret ægteskab
- Feudalisme
- Lensherre
- Vasal
- Landbrugssamfund
- Industrialisering
- Urbanisering
- Demokratisering
- Kernefamilie
- Kvindefrigørelse
- Kvinders dobbeltarbejde
- Forhøjet forbrug af materielle goder
- Traditioners opløsning og individets frigørelse
Materiale (her inddelt efter periode for bedre overblik):
- Antikken (Romerriget) ca. 500 f.v.t. - 500 e.v.t.
Familia: https://historieportalen.systime.dk/?id=168
Kvinder og børn: https://historieportalen.systime.dk/?id=169
Kilde: Plinius den yngre: Anbefaling af en ung mand
- Europæisk middelalder ca. 500-1500
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Filmen "The Last Duel" (2021)
Uddrag fra Skånske Lov om hor
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2146
- Det traditionelle samfund
Reimick mf. "Kultur og samfund", Systime 2011 s. 23-31
Kilder:
"Arrangering af et ægteskab" af Karoline Graves
"Rektor Tauberts valg af ægtefælle"
- Det moderne samfund
Reimick mf. "Kultur og samfund", Systime 2011 s. 41-58
- Det senmoderne samfund
Reimick mf. "Kultur og samfund", Systime 2011 s. 62-67
Kilde: Ægteskab i 1980
https://kvinder.systime.dk/?id=279
Gift ved første blik (sæson 1, afsnit 1)
--------------------------
Kernestof der er gennemgået i forløbet:
- Hovedlinjer i Danmark og Europas historie
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Historiefaglige metoder
Da forløbet har gennemgået de lange linjer, har der ikke været hovedvægt en en enkelt periode.
---------
Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
---------
Estimeret omfang:
ca. 30 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DHO Demokratisering, industrialisering og køn i DK
I dette flerfaglige forløb, har vi i samarbejde med dansk-faget undersøgt perioden ca. 1848-1915 med fokus på demokratiserings- og industrialiseringsprocessen samt sædelighedsfejden i Danmark.
I forløbet har vi bl.a. undersøgt:
- Hvordan forløb overgangen fra enevælde til konstitutionelt monarki og en mere demokratisk styreform?
- Hvilke politiske ideologier og strømninger kendetegnede perioden?
- Hvem fik stemmeret og hvordan kæmpede kvinderne for deres ret til at stemme?
-- Hvad kendetegnede de forskellige samfundsklasser og hvordan var deres arbejds- og levevilkår?
- Hvordan og hvorfor organiserede arbejderbevægelsen sig i perioden?
- Hvordan og hvorfor opstod urbaniseringen?
- Hvordan og hvorfor opstod industrialiseringen?
- Hvordan var levevilkår, arbejdsvilkår, familiestrukturer og kønsroller i perioden?
Da forløbet er et flerfagligt forløb har der desuden også været særlig fokus på historiefagets identitet og metode, med forsat øvelse i kildekritik, hvor flere begreber er tilføjet til analyseapparatet (se forneden).
Vigtige begreber:
Historie som samfundsvidenskabeligt- og humanistisk fag
Synkron vs. diakron tilgang
Primær- og sekundær kilde
Nationalliberalisme
Tredeling af magten
Ejderpolitik
Rigsdagen
Folketing
Landsting
De fire gamle partier: Højre, Venstre, Socialdemokratiet, Radikale Venstre.
Konservatisme
Liberalisme
Socialisme
Industrialisering
Urbanisering
Befolkningstilvækst
Arbejderbevægelsen
Landarbejder
Borgerskab
Sædelighedsfejde
- Hvordan og hvorfor organiserede arbejderbevægelsen sig i perioden?
Materiale - historiske fremstillinger:
Anette Faye og Anne Løkke: "Familieliv i Danmark 1600-1980'erne", Systime, 1986
Jens Engberg: "Historien om Danmark indtil 1940", Munksgaard, 1988.
Peter Frederiksen: "Grundbrog til Danmarkshistorien", Systime, 1. udgave 2010.
Dokumentar: 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880
Materiale - Kilder:
Indkaldelse til møde på Nørre Fælled: “Maalet er fuldt”, Louis Pio, 1872
"Slaget på Fælleden", Illustration fra “Ravnen”, 1889
Nutidens sædelige Lighedskrav af Elisabeth Grundtvig
Spectatrice: ”Om Huusvæsenet og Pigebørns Opdragelse” https://danmark.systime.dk/?id=550&MP=436-161#c1101
Christian Christensens erindringer
https://danmark.systime.dk/?id=526&MP=436-161#c1035
C.S. Engelsteds beskrivelse af et fattigkvarter (uddrag)
----------------
Kernestof der er gennemgået i undervisningen:
- Hovedlinjer i Danmarks historie
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske ideologier
- Historiefaglige metoder
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- Sociale revolutioner
- Demokrati og ligestilling i nationalt perspektiv.
Hovedvægten har været på tiden 1500-1900, med udgangspunkt i dansk historie.
---------------
Arbejdsformer:
- Skriftlighed
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
-----------------
Estimeret omfang: ca 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
industrialisering, urbanisering og arbejderbevægel
|
10-03-2023
|
borgerskabets familie og arbejderfamilien i byerne
|
16-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Israel-Palæstina konflikten (ca. 1880- i dag)
Med udgangspunkt i optrapningen af konflikten i regionen som følge af Hamas' angreb d. 7. oktober 2023, har vi i dette forløb undersøgt den historiske baggrund og udvikling i forholdet mellem Israel og palæstinenserne.
Vi har fokuseret på følgende spørgsmål:
- Hvad er zionisme, og hvad er den bagvedliggende årsag til bevægelsens tilblivelse?
- Hvad betyder det, at Palæstina var et britisk mandatområde?
- Hvilken betydning havde 2. verdenskrig for oprettelsen af staten Israel?
- Hvad er det palæstinensiske flygtningeproblem?
- Hvad var årsagerne til seksdageskrigen, og hvilken betydning fik denne begivenhed for den videre udvikling i regionen og forholdet mellem hhv. Israel, palæstinenserne og de arabiske nabolande?
- Hvem er PLO, PLFP og Hamas, og hvilken rolle spiller de i konflikten?
- Hvad er gik Oslo-aftalen ud på, og hvorfor lykkedes den ikke?
- Hvordan har forskellige amerikanske præsidenter forholdt sig til konflikten, med særlig fokus på Barack Obama.
- Hvilke problemstillinger er særligt centrale i konflikten i dag? (Fokus på de fordrevne palæstinensere, de jødiske bosættelser på Vestbredden og Jerusalems symbolske og politiske status.)
----------------------
Pensum:
Det meste tekstmateriale er fundet på systime fra e-bogen "Israel: Israel - en stat i Mellemøsten" redigeret af Henrik Wiwe Mortensen.
Historiske fremstillinger:
- Det zionistiske projekt: https://israel.systime.dk/?id=251
- Mandatperioden: https://israel.systime.dk/?id=134
- Anden Verdenskrig og Israels oprettelse - en jødisk stat i Mellemøsten (1939-1948)
- Det palæstinensiske flygtningeproblem: https://israel.systime.dk/?id=170
- Seksdageskrigen: et vendepunkt i konflikten: https://israel.systime.dk/?id=138
- Hvor bevæger konflikten sig hen? https://israel.systime.dk/?id=245
Kilder:
- Baselprogrammet, 1897: https://israel.systime.dk/?id=251
- Israels uafhængighedserklæring: https://israel.systime.dk/?id=264
- Den arabiske ligas erklæring: https://israel.systime.dk/?id=265
- Tale af Barack Obama, 2009: https://israel.systime.dk/?id=302
Dokumentarer:
- "Indefra med Anders Agger". Udgivet af DR i 2013.
- Omar Shagawi: "Fra Haifa til Nørrebro". Zentropa, 2009.
- Mor Loushy: "Oslo Diaries". Udgivet i 2017.
Supplerende materiale:
- After 70 years, who are the palestinian refugees? Repotage af BBC: https://www.youtube.com/watch?v=WuZrD5JjfXA&t=305s
- "Fokus på Fighters and Lovers". Rollespil udgivet af systime: https://kamp.systime.dk/?id=135
-----------------
Følgende kernestofsområder er inddraget:
- Hovedlinjer i verdenshistorien
- (Israels) statsdannelse
- Menneskerettigheder i globalt perspektiv
- Holocaust
- Historiebrug
- Historiefaglig metode
Hovedvægt på perioden efter 1900 med udgangspunkt i samfund og kulturer udenfor Europa og USA.
------------------
Arbejdsformer:
- individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Informationssøgning
- Fremlæggelser
- Rollespil
-------------
Esntimeret omfang: ca. 60 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Folkedrab: med særlig fokus på Holocaust (1933-45)
I dette forløb har vi sat fokus på folkedrab som begreb og fænomen. Vi har undersøgt FNs definition af begrebet, samt folkedrabsforskeren Gregory H. Stantons teori om de 10 stadier for folkedrab. Fokus har været på jødeforfølgelserne i Tyskland, men eleverne har også skulle undersøge andre eksempler på folkedrab. I forbindelse med deres studietur til Barcelona har de bl.a. skulle høre en podcast der diskuterede hvorvidt Francos forbrydelser under den spanske borgerkrig kan betegnes som folkedrab.
Forløbet har sat fokus på følgende spørgsmål og problemstillinger:
- Hvordan defineres folkedrab, og hvad er den historiske baggrund for begrebets oprindelse?
- Hvad kendetegner den nazistiske ideologi?
- Hvordan kom NSDAP til magten i Tyskland?
- Hvad er Stantons 10 stadier for folkedrab, og hvordan kan den bruges til at belyse udviklingen i jødeforfølgelserne i Tyskland samt andre folkedrab?
- Hvordan kan historiefaget og erindringskultur bruges til at bearbejde folkedrab som kollektivt traume?
-------------------
Pensum
Historiske fremstillinger:
Borgerkrig, diktatur og massegrave i Spanien (podcast): https://podcasts.apple.com/dk/podcast/kraniebrud/id1490572243?l=da
Folkedrab: Et omstridt begreb: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrab-omstridt-begreb
Nazismens raceideologi: https://holocaust.ibog.frydenlund.dk/?id=132
Optakten: Europa i krise: https://historieportalen.systime.dk/?id=1517
Stanton: Folkedrab som stadier: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
Tidslinje for Holocaust: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/tidslinje-holocaust
Kap. 4 Historie af Stine Thuge i Efter folkedrab. En flerfaglig undervisningsbog, red. Thomas Brundholm, DIIS, 2007
Kilder:
NSDAPs partiprogram, 1920: https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147#c485
Inge hos den jødiske læge:
https://holocaustkildesamling.ibog.frydenlund.dk/?id=169
En tysk skolepiges syn på jøderne, læserbrev i Der Stürmer, januar 1935
Udvalgte eksempler fra billedserien "YOLOcaust": https://yolocaust.de/
Samt diverse propagandaplakater fra NSDAP
Supplerende:
Israel i Gaza - er det folkedrab? https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/er-folkedrab
----------------------
Kernestof der er dækket:
- Hovedlinjer i Europas historie.
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer.
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
- Holocaust og andre folkedrab
- Politiske ideologier
- Historiebrug og -formidling.
- Historiefaglige teorier og metoder.
Hovedvægt har været på perioden efter 1900 og med udgangspunkt i europæisk historie.
---------------------
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Informationssøgning
Fremlæggelser
---------------
Estimeret omfang: ca. 70 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Folkedrab del 2
I anden del af forløbet samler vi op på de vigtigste pointer om Holocaust, og sætter efterfølgende fokus på andre eksempler på folkedrab. Eleverne skulle her arbejde projektorienteret og undersøge et selvvalgt folkedrab.
Projektet har trænet følgende: informationssøgning, anvendelse af teori (Stanton), aktør- og strukturforklaringer, perspektivering, samt formidling af historiefagligt stof.
Materialer:
https://folkedrab.dk/
Genocidewatch.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rusland: Fra revolution til kold krig(ca. 1917-91)
Formålet med forløbet har været at forstå baggrunden for stormagtskonflikten mellem supermagterne USA og Sovjetunionen og de ideologiske spændinger mellem parterne.
Vi undersøger Sovjetunionens skabelse under og efter den russiske revolution i 1917, og den kolde krig fra 1945-1991. Vi beskæftiger os bl.a. med Lenin og Stalins formandsperioder i den formative del af Sovjetunionens historie og de herskende og stridende ideologier, det politiske og diskursive spændingsforhold mellem Vest- og Østblokken, stedfortræderkrige og den kolde krigs afslutning.
Vi var også på studietur i Berlin hvor vi bl.a. besøgte Mauerpark og Spy museum.
Forløbet blev afrundet med at vi så "Ved det grønne bord" og arbejdede med det tilhørende kildesæt.
OBS: Vi har undersøgt årsager og virkninger til den russiske revolution samt, men vi har IKKE foretaget en stringent kronologisk gennemgang af de mange begivenheder der associeres med revolutionen.
Problemstillinger og fokusområder vi har undersøgt i undervisningen:
- Hvad var de bagvedliggende årsager til at den russiske revolution fandt sted?
- - Hvilken rolle spillede Lenin og marxisme i den russiske revolution?
- Hvordan foregik overgangen fra markedsøkonomi til planøkonomi, og hvilken rolle spillede kollektiviseringen af landbruget i denne proces?
- Hvordan gik det med at skabe et klasseløst, lige kommunistisk samfund?
- Hvordan foregik Stalins udrensninger, og hvad var formålet?
- hvorfor blussede konflikten mellem øst- og vestblokken op efter 2. verdenskrig 1945, og hvilken rolle spillede Truman-doktrinen og Marshall-planen i konflikten?
- Hvad er en stedfortrædderkrig, og hvilken rolle spillede de under 2. verdenskrig?
- Hvordan påvirkede Mikhail Gorbatjovs reformpolitik, Perestrojka og Glasnost, den økonomiske og politiske udvikling i Sovjetunionen?
- Hvorfor sluttede den kolde krig?
Fremstillingsmateriale:
"Den enevældige zar": https://fleresiderafrusland.ibog.frydenlund.dk/?id=135&loopRedirect=1
"Den radikale intelligensia": https://historieportalen.systime.dk/?id=1280
"Den russiske revolution": https://www.youtube.com/watch?v=iCylfLZ-vkM&t=1s
"Proletariatets diktatur": https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=299
"Aspekter af det kommunistiske samfund": https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=340
"Marshallplanen": https://koldkrig.systime.dk/?id=256
"Vores århundrede: fagre nye verden" (dokumentar udgivet af BBC, findes på CFU)
"Koreakrigen": https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=157
"Vietnamkrigen": https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=158
"Den sovjetiske krig i Afghanistan": https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=159
Gorbatjov til magten og udviklingen i DDR: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=355
HVorfor ophørte den kolde krig? https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=189&L=0
Kilder:
En besøgende i Sovjetunionen: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236#c635
Tilværelsen under Stalin: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236#c636
Uddrag af Trumans tale til kongressen, 12. marts 1947.
Uddrag af tale af Harry Truman om Korea (1950): https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=161#c406
Uddrag af Lyndon B. Johnsons tale Vietnam i San Antonio, Texas (1967) https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=161#c410
Uddrag af brev fra den sovjetiske leder Leonid Bresjnev til den amerikanske præsident Jimmy Carter (1979) https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=161#c414
Diverse propaganda plakater
Kildesæt om ideologiernes kamp med fokus på Berlin fra "ved det grønne bord"
---------------------------------------------------------------
Væsentlige arbejdsformer:
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Informationssøgning
Hovedvægt har været på perioden efter 1900 og med udgangspunkt i europæisk historie.
---------------------------------------
Omfang: ca. 100 sider.
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Historie: optagelse af eksamensøvelse
|
27-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romerriget: styreformer og hverdagsliv
I dette forløb har vi sat fokus på det antikke Rom i perioden ca. 500 f.v.t. - 500, samt hvordan man har fremstillet årsagerne til romerrigets fald i eftertiden.
Forløbet har sat fokus på følgende spørgsmål og problemstillinger:
- Hvilken rolle spiller myten om Remus og Romulus for romernes selvforståelse?
- Hvad kendetegner republikken som styreform?
- I hvor høj grad kan man argumentere for at republikken havde demokratiske træk?
- Hvilke årsager var der til at Romerriget gik fra at være en republik til et kejserdømme, og hvilken rolle spillede Julius Cærsar og Augustus i denne omvending?
- Hvordan kunne Augustus fastholde sin magt som Roms første kejser?
- Hvad kendetegnede forskellige samfundslag, og hverdagslivet i Romerriget?
- Hvilke årsager var der til Romerrigets undergang, og hvilke historiesyn kommer til udtryk i fremstillingsmaterialet?
- Hvordan er Romerriget blevet brugt i forskellige sammenhænge i eftertiden? (Historiebrug)
-------------------------------
Pensum:
Fremstillingsmateriale:
Allan Ahle: "Romerriget". Fundet i historieportalen. Følgende underafsnit er læst:
Rom: https://historieportalen.systime.dk/?id=141
Republikken og det romerske magtspil: https://historieportalen.systime.dk/?id=142
Res Publica: https://historieportalen.systime.dk/?id=159
Augustus og Pax Romana: https://historieportalen.systime.dk/?id=146
Det romerske samfund: https://historieportalen.systime.dk/?id=143
Romerrigets undergang: https://historieportalen.systime.dk/?id=150
Uncivilized: How Empires fall and why US is next: https://www.youtube.com/watch?v=EgUE0mA0Fis
Kilder:
Alexander Dermandt: Romerrigets undergang: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c769
Augustin: Gladiatornes tiltrækningskraft: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c756
Plinius: anbefaling af en ung mand: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=159#c387
Sueton: Den guddommelige Augustus: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=145#c287
Tacitus om drabet på Pedanius Secundus: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c723
Varro og Columella: Om landbruget: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c717
Quintus Cicero: Den lille bog om at stille op til valg: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=245
Film: Gladiator 2
-------------------------
Kernestof:
-Antikken
- Romerrigets tilblivelse, overgang fra republik til kejserdømme samt rigets fald.
- Styreformer: Republik og kejserdømme - og det politiske system (særligt republikken)
- Hvordan overtog og beholdte Kejser Augustus magten?
- Forskellige former for slaver i Romerriget
- Kønsroller og børneopdragelse
-----------------------------------
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, fremlæggelser, dialogcirkler, skriftlig prøve
Hovedvægt har været på perioden før 500 og med udgangspunkt i europæisk historie.
------------------------
Omfang: ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag tager vi hul på vores nye forløb om Romerriget. I har ingen lektier for til i dag.
-
Dagens plan;
-
Lektie: vær klar til at fremlægge jeres powerpoint om Romerriget - upload jeres powerpoint til dette moduls elevfeedback!
-
Dagens fokus: Forstå den Romerske republik som styreform
-
Kære alle,
-
Lektie (hvis man ikke nåede det i sidste modul)
-
Kære 3r.
-
Dagens plan:
-
Jeg er desværre syg. Derfor skal I arbejde selv, og uploade jeres arbejde til dette moduls elevfeedback i slutningen af modulet for at undgå fravær. I skal arbejde individuelt: gruppeafleveringer, og identiske afleveringer accepteres ikke. I skal lav
-
OBS: Jeg er syg, så I skal arbejde selv. Se hvad I skal under lektien...
-
Det er ved at være lang tid siden vi sidst har haft historie...
-
Dagens fokus:
-
I dag skal I arbejde selv. I skal læse en fremstilling samt en kilde som omhandler Augustus, og besvare spørgsmålene til til teksterne. I skal arbejde individuelt.
-
Kilde: Sueton, Den guddommelige Augustus:
-
OBS: Hvis jeg er en smule forsinket, så skyldes det, at jeg kommer direkte fra et langt møde. Bare sørg for at være klar i klassen ved timens start - jeg skal nok komme :)
-
- Lav en digital planche/powerpoint slide om hverdagen i Romerriget.
-
Lektie: Vi arbejder videre med hverdagen i romerriget, og i dag skal I lave plancher over forskellige emner og tilhørende kilder. Som lektie kan man genlæse denne fremstilling, som I arbejdede med i sidste uge, da dagens arbejde udfolder pointerne fr
-
Vi arbejder videre med Romerriget med fokus på forskellige befolkningsgruppers hverdagsliv.
-
I dag skal vi arbejde med Romerrigets undergang. Som lektie skal I læse denne fremstilling (9 underkapitler - 8,5 normalsider i alt).
-
Lektie: Læs en artikel fra 2016 skrevet af den tyske historiker Alexander Dermandt. I artiklen giver han sin fortolkning af årsager til Romerrigets undergang. Skriv noter til artiklen: Hvilke årsager lægger han vægt på?
-
I dag afholder vi en lille skriftlig prøve af en times varighed. Prøven tager udgangspunkt i vores forløb om Romerriget, og vil være uden hjælpemidler på nær nogle handouts I vil få i hånden på dagen. Handout består af oversigter over forskellige re
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
historieprøve
|
03-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kronologiforløb: Styreformer (+ repetition)
Kronologiforløb: Styreformer
Faglige mål:
-at elevere opnår en analytisk begrundet forståelse for, at demokrati er et plastisk begreb, der er historisk, kulturelt og samfundsmæssigt betinget.
- bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metode-kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden samt forskellige historiesyn.
- forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
Fokus
Styreformer fra antikken til det 20. Århundrede
republik, enevælde, politisk revolution, demokrati og diktatur
Kilder:
Sueton: "Den Guddommelige Augustus" i "Romerriget" af Jesper Carlsen, Systime, 2001
Bossuet: Statsforhold, uddraget af selve ordene i Den Hellige Skrift, 1709: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=135&L=0
Thomas Hobbes: Leviathan, 1651:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=136
"The Declaration of Independence" i American Ideals and Ideal Americans af Lars Christian Steenberg, Systime, 1985
"Ændringer i Dansk Kvindesamfunds Formålsparagraf, 1871-1915" fundet i "Kampe for ligestilling" skrevet af Denise Lindegaard Nielsen og Elisabeth Lollike Ørsted. URL: https://kampeforligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=152#c419
"Adolf Hitler: Om førerprincippet" i Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945 belyst ved kilder, Johan Bender, Munksgaard, 1984
Væsentligste arbejdsformer:
Online undervisning, klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, eksamenstræning.
Omfang:
ca. 16 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538411",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538411",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538411"
}