Holdet A 2022 HI/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Sigrid Lykke Nordahn Seegen
Hold A 2022 HI/s (A 1s HI, A 2s HI, A 3s HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kildekritik
Titel 2 Ideologiernes Kamp (1:2)
Titel 3 DHO
Titel 4 Ideologiernes Kamp (2:2)
Titel 5 Den Ny Indvandring - "Gæstearbejderne"
Titel 6 Israel - Palæstina konflikten
Titel 7 Vikingetiden
Titel 8 Folkedrabet i Rwanda
Titel 9 Romerriget
Titel 10 Den Kolde Krig
Titel 11 Kronologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kildekritik

Kildekritik intro.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ideologiernes Kamp (1:2)

Intro til Ideologiernes Kamp
Den Russiske Revolution
Socialismen og komm. Manifest
Konsekvenser as første verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO

”Maalet er fuldt!” med fokus på Louis Pios

Beholde ”Nutidens sædelige Lighedskrav”

”Det ottende Bud”, Georg Brandes’ svar til Elisabeth Grundtvig, 7. juli 1887

Spectatrice: ”Om Huusvæsenet og Pigebørns Opdragelse”  

Marinus Langeland: Ad sandede veje 1949 (men er erindringer fra hans barndom)

”Boligforhold i København 1858 + Oversigt over ugentlige udgifter for to forskellige familier (s. 312 – Det industrielle Danmark 1840-1914)

Kompendie: Grundlov til det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ideologiernes Kamp (2:2)

Nazi ideologi og Hitlers vej til magten
USA efter førsteverdenskrig krakket i 1929
Film "Nürnberg" Med Alec Baldwin i Hovedrollen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Den Ny Indvandring - "Gæstearbejderne"

Dette forløb fokuserer på gæstearbejdernes indvandring til Danmark. Eleverne er kort blevet introduceret til den tidlige indvandring i perioden 1760-1954, med fokus på kartoffeltyskere, jøder, roepolakker og ungarske flygtninge i 1954.

Hovedfokus i dette forløb centrerer sig om gæstearbejderne fra Tyrkiet, Pakistan og Ex-jugoslavien, som indvandrede til Danmark i perioden fra 1967-1973. Her har vi beskæftiget os med begreber som højkonjuktur, økonomisk vækst og velfærdsstatens guldalder. I den forbindelse er eleverne blevet introduceret til de økonomiske vilkår i Europa, som gjorde det muligt, at invitere gæstearbejdere til Danmark. I forbindelse hermed, har vi drøftet samtidens indvandringsdebat, som primært omhandlede de økonomiske fordele og ulemper ved gæstearbejdernes tilstedeværelse.

Eleverne blev her introduceret til pull-push-modellen, som de skulle bruge til at argumentere for, hvorfor en gæstearbejder vælger, at komme til Danmark for at arbejde. Eleverne har endvidere beskæftiget sig med arbejdsgivere og arbejdsgiverforeningens holdninger og standpunkt til indvandringen. Endvidere har eleverne beskæftiget sig med arbejdernes arbejds- og levevilkår, eller mangel på samme.

Desuden har vi i forløbet fokuseret på perioden 1973-1983, hvor Danmark går ind i krisetid. Her har eleverne beskæftiget sig med oliekrisen i 1973, jordskredsvalget og indvandringsstoppet i 1973. Her har eleverne arbejdet med nye politiske strømninger og holdninger, som opstod i dansk politik. Endvidere har eleverne arbejdet med kildemateriale om politikere såvel som den almene befolknings holdning til gæstearbejderne og deres tilstedeværelse i Danmark.

Der er løbende blevet draget paralleler til nutidens indvandringspolitik, og politikernes måder at løse politiske problemstillinger såsom bosætningsmønstre mm.
Ifm. kildeanalyse har eleverne i særdeleshed beskæftiget sig med, hvilke problemstillinger de anvendte kilder kan belyse.

Materiale:
- " Kapitel 1: Indvandringens historie (1760-1960" I Nikolajsen, K. og Ohnesorge, T., 2025.). I Den ny indvandring. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://dennyindvandring.systime.dk/?id=133> [Tilgået 24. april 2025].

- "Kapitel 2: Indvandrere som arbejdstagere (1967-1973)" I  Nikolajsen, K. og Ohnesorge, T., 2025. . I Den ny indvandring. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://dennyindvandring.systime.dk/?id=134> [Tilgået 24. april 2025].

- " Kapitel 3: Indvandring i krisetider (1973-1983)." I Nikolajsen, K. og Ohnesorge, T., 2025. I Den ny indvandring. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://dennyindvandring.systime.dk/?id=135> [Tilgået 24. april 2025].

- "Kapitel 4: Indvandring som trussel (1983-1993)" I Nikolajsen, K. og Ohnesorge, T., 2025. I Den ny indvandring. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://dennyindvandring.systime.dk/?id=136> [Tilgået 24. april 2025].

Kilder:
- "Kilde 10: I Ishøj, 1976"
Nikolajsen, K. og Ohnesorge, T., 2025. Kapitel 3: Indvandring i krisetider (1973-1983). I Den ny indvandring.

- "Videointerview: Hüsne Güler. " I Nikolajsen, K. & Ohnesorge, T. (2025). I Den ny indvandring. Systime. https://dennyindvandring.systime.dk/?id=247

- "Velkommen Mustafa, 1970": Nikolajsen, K. og Ohnesorge, T., 2025. Kapitel 2: Indvandrere som arbejdstagere (1967-1973). I Den ny indvandring.

- "Udelandske arbejderes forhold i Danmark, 1971": Nikolajsen, K. og Ohnesorge, T., 2025. Kapitel 2: Indvandrere som arbejdstagere (1967-1973). I Den ny indvandring.

Kapitel 3: Kilde 12: Indvandrerfamiliernes situation, 1979

Kilde 17: Interview med Ishøjs borgmester, 1987 I "Nikolajsen, K. og Ohnesorge, T., 2025. Kapitel 4: Indvandring som trussel (1983-1993). I Den ny indvandring. [iBog] Aarhus: Systime.]."

Kilde 41: Unge efterkommere beretter, 2020 i "Nikolajsen, K. & Ohnesorge, T. (2025). Kapitel 9: Indvandrerliv. I Den ny indvandring. Systime. https://dennyindvandring.systime.dk/?id=141"

Kilde 43: To unge mandlige efterkommeres oplevelser i folkeskolen, 2020 i "Nikolajsen, K. & Ohnesorge, T. (2025). Kapitel 9: Indvandrerliv. I Den ny indvandring. Systime. https://dennyindvandring.systime.dk/?id=141"

Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Israel - Palæstina konflikten

Forløbet beskæftiger sig med konflikten mellem Israel og Palæstina og ser på den udvikling, der er sket med fra jødiske indvandring i 1800-tallet over holocaust og frem til i dag. Sideløbende inddrages den generelle historiske udvikling i den arabiske verden har haft på konflikten samt generelle historiske begivenheder og politiske beslutninger på internationalt niveau og dets indflydelse på konflikten.

Faglige mål

̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
2
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Vikingetiden

Forløbet fokuserer vikingetiden som historisk periode og hvordan denne periode opstod i 1800 tallet, hvori begreberne stat og nationalidentitet analyseres og diskuteres.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:

hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Folkedrabet i Rwanda

I dette forløb har vi beskæftiget os med folkedrabet i Rwanda. Vi har arbejdet med før, under og efter folkedrabet. Derudover har vi arbejdet med Stantons teori om folkedrabets 10 stadier, som har været en rød tråd gennem forløbet. Til slut i forløbet har vi set 'Hotel Rwanda'.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- analysere og reflektere over eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kilder:
- Uddrag af leksikonartikel om Afrika, https://www.his2rie.dk/kildetekster/folkedrabet-i-rwanda/kildetekst-3/
- Hutuernes ti bud
- General Dallaires fax sendt til FN på baggrund af efterretninger om et forestående forsøg på udryddelse af Kigali-provinsens tutsi-befolkning
- Svar i fax fra FN til General Dallaire efter han har advaret om en forestående massakre
- Udskrift af udsendelse på radiostationen RTML (6. april 1994)


Andet:
- 'Hotel Rwanda' (2004)
- Rising Rwanda (https://rising-rwanda.prtpl.com/#x)

Sekundærlitteratur:
- 'Hvad er folkedrab?' https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
- 'Teorien om folkedrabets 10 stadier', https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
- 'Geografi og befolkningsgrupper', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=157
- 'Før europæernes ankomst', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=161
- 'Kolonitiden', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=162
- 'Afkolonialiseringen', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=163
- 'Gregoire Kayibandas styre, 1962-1973', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=158
- 'General Juvenal Habyarimanas styre, 1973-1994', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=165
- 'Vejen mod et folkedrab', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=166
- 'Forløbet', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=172
- 'Kapitel 7: Omverdenen, der svigtede', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=173
- 'Den politiske og økonomiske udvikling', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=184
- 'Paul Kagame ved magten', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=187
- 'Økonomisk fremgang', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=188
- 'Kapitel 9: Juridisk og militært efterspil samt de internationale konsekvenser', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=185
- 'Kapitel 10: Forsoning', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=186
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Romerriget

l dette forløb har vi beskæftiget os med Romerriget. Fra Romerrigets opståen til Romerrigets fald. Eleverne har arbejdet med centrale aspekter af det romerske samfund, såsom familias og slaverne. Derudover har eleverne arbejdet med gladiatorer,  Roms erobringer i Middelhavet og ekspansion, Augustus og Pax Romana, kejsertiden og Roms styreformer gennem tiden. Der har især været fokus på årsagsforklaringer og træning af kildekritik.

I forbindelse med kejsertiden har eleverne arbejdet med en kejser hver, hvor de har fået tildelt et klip fra en nyere serie eller film, hvor kejseren er i fokus. I denne forbindelse har eleverne arbejdet med historiebrug i de forskellige klip og fremlagt for hinanden.

I forbindelse med et tværfaglig forløb i Oldtidskundskab og Dansk har eleverne været i biografen og set 'Gladiator 2', som vi i Historie også har brugt som referencepunkt.

Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Stats- og nationsdannelser
- Politiske og sociale revolutioner
- Historiefaglige teorier og metoder
- Hovedvægt på tiden før ca. 500

Kilder:
- Quintus Tullius Cicero: Vejledning i valgkamp, https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c711
- Varro og Columella: Om slaven i det romerske landbrug, https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c717
- Petronius om gladiatorkampe, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=504
- Livius om retfærdig krig, https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=189&loopRedirect=1#c355
- Video: 'Gladiator - Initial Battle Scene', https://youtu.be/WVLGwTggO8U?si=-rW4XfKuj08OwpVg
- Augustus: Den guddommelige Augustus' bedrifter, https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c735
- Video: 'Emperor Caligula VS Poseidon? Rotten Romans. Horrible Histories', https://youtu.be/y-041AEDMfI?si=hXZYSjuIodo5eEOt
- Video: ' I, Claudius - Half wit beats Senate', https://youtu.be/FQe28wNe6SU?si=45O-QANToAS9ihCB
- Video: 'Quo Vadis - Nero burns Rome and sings', https://youtu.be/fEj1h7BC2b4?si=8Um9x_N6Xzg4Oe-n
- Video: 'The Emperor (Anthony Hopkins) Oversees A High Stakes Chariot Race - Those About to Die', https://youtu.be/Cv7V3NnjY5o?si=4WJ3gJN1labvrxB4
- Video: 'Gladiator Movie Scene - Marcus Aurelius & Maximus talk of Rome and home', https://youtu.be/h8MtObh-wDo?si=X0RhGxtNh4T3b-aQ
- Video: 'Gladiator (2000) - Busy Little Bee Scene', https://youtu.be/cltsjpK24Zo?si=qEoYIsdkCYcBnlNu
- Video: 'Commodus Gives a Thumbs Down', https://youtu.be/gYNUOkqzcVA?si=CQm43tOgqeYjZo_4
- Video: 'Gladiator 2 (2024) Movie Clip General Arrives in Rome', https://youtu.be/H2y9OQs2rCw?si=eHu_heA3wQfNcg5H
- Video: 'Gladiator II Featurette - Emperors (2024), https://youtu.be/juFVJ8f5smo?si=QDFp_D7RLqoQ_CFi


Sekundærlitteratur:
- 'Myten om Roms grundlæggelse', https://historieportalen.systime.dk/?id=153
- 'Republikken og det politiske magtspil', https://historieportalen.systime.dk/?id=142
- 'Det romerske samfund', https://historieportalen.systime.dk/?id=143
- 'Brød og skuespil', https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=165
- Video: 'Jesper Carlsen om gladiatorkampene', https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=508
- 'Rom erobrer Italien og Middelhavsområdet', https://historieportalen.systime.dk/?id=144
- 'Republikkens fald', https://historieportalen.systime.dk/?id=145
- 'Augustus og Pax Romana', https://historieportalen.systime.dk/?id=146
- ' Det romerske kejserdømme', https://historieportalen.systime.dk/?id=147
- 'Romerrigets undergang', https://historieportalen.systime.dk/?id=150
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Den Kolde Krig

I dette forløb har vi arbejdet med Den Kolde Krig med fokus på forholdet mellem USA og Sovjetunionen, Tyskland og Berlins deling, stedfortræderkrige, frygten for atomkrig og hverdagslivet i Vest og Øst, samt Berlinmurens fald og  verden efter den kolde krig. Eleverne har derudover reflekteret over, hvilke spor den kolde krig har sat i nutidens politiske situation.

I forløbet har vi haft fokus på begreber og emner som fjendebilleder, ideologi, jerntæppe, inddæmningspolitik, folkedemokratisering, Trumandoktrinen, Marshall-planen, Atlantpagten, Warszawa-pagten, atomkrig, Berlinmuren, spionage og det internationale system. I forbindelse med arbejdet om ansvaret for den kolde krig og, hvorfor den kolde krig ophørte har eleverne arbejdet med Hobsbawm og Gaddis' forklaringer på årsager til den kolde krig, samt den realistiske skole og Moderniseringsskolens forklaringer om den kolde krigs ophør.

Eleverne har har i grupper arbejdet med fremlæggelser om Korea-krigen, Vietnamkrigen og Den sovjetiske krig i Afghanistan, hvor de har arbejdet med optakt, hændelse og konsekvenser, samt selv udvalgt kilder til at belyse en af disse.

Faglige mål:
- Redegøre for udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, globale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Globalisering
- Historiefaglige teorier og metoder
- Hovedvægt på tiden efter ca. 1900

Kilder:
- George Kennans syn på Sovjetunionen (1946), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=148#c658
- Nikolai Nivikovs syn på USA (1946), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=148#c659
- Film: Animal Farm (1954), https://archive.org/details/animalfarm1954_20190809
- Churchills jerntæppetale (1946), https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=633&L=0#c1272
- Ernst Reuters tale i Berlin (1948), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=139#c307
- Uddrag af interview med Marshal Vasily Sokolovsky (1948), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=139#c311
- Uddrag af Atlantpagten, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=634#c1278
- Tabel 2.1 (Gallup undersøgelse fra 1966 om danskernes holdning til krigen i Vietnam), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=160#c400
- Meningsmåling vedr. Vietnam, https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=161#c422
- Pjecen 'Hvis krigen kommer' (1962), https://danmarkshistorien.lex.dk/Pjecen_'Hvis_krigen_kommer'_fra_Statsministeriet,_1962
- Video: 'Radioaktivt nedfald' (1961), https://www.danmarkpaafilm.dk/film/radioaktivt-nedfald
- John F. Kennedys tale i Berlin (1963),  https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=137#c291
- Dødsdommen mod Rosenbergparret (1951), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=173#c525
- Brev fra Gordijevskij til MI-6 (o. 1975), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=175#c531
- Pelle Voigt om sine oplevelser med sovjetiske agenter i Danmark (1986), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=176#c538
- Forskellige billeder af hverdagslivet i øst, vest og i Danmark (word-fil)
- Hobsbawm og Gaddis om årsager til Den Kolde Krig, https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=190#c671
- '10 historikere vurderer: Er vi på vej mod endnu en kold krig?', https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/10-historikere-vurderer-er-vi-paa-vej-mod-endnu-en-kold-krig

Sekundærlitteratur:
- 'Begyndelsen på Den Kolde Krig 1945-1955', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=148
- 'Europas deling 1944-1949', https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=633
- 'Folkedemokratisering af Østeuropa', https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=643
- 'USAs inddæmningspolitik', https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=644
- 'Berlin og Tysklands fremtid efter 2. verdenskrig', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=133
- 'Sovjetisk blokade og amerikansk luftbro 1948-49', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=134
- 'Danmark og Den Kolde Krigs konflikter', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=160
- 'Republikflugt', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=135
- 'Berlinmurens opførelse 1961', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=136
- 'I Berlinmurens skygge', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=137
-'Spioner i Den Kolde Krig', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=145
- 'Østblokkens spionage i vestblokken', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=173
- 'Vestblokkens spionage i østblokken', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=175
- 'Danmark og spionerne', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=176
- 'Hvorfor ophørte Den Kolde Krig?', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=189
- 'Hverdagsliv', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=146
- 'Hvem havde ansvaret?', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=190
- 'Den Kolde Krig i dag', https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=188
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv om Berlinmuren 28-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kronologi

Opsamlende forløb, hvor der arbejdes med periodiseringsprincipper og genopfriskes metode for alle tre år. Formålet er eleverne får dannet sig et kronologisk overblik over alle forløb, hvor vi arbejder med begrebsparrene brud og kontinuitet og synkron og diakron. I denne forbindelse har eleverne udarbejdet fællesnoter til alle forløb med fokus på disse begreber og periodisering.

Derudover samles der op på de metoder, som vi har brugt gennem årene, samt arbejdes der med, hvordan man opstiller problemstillinger.

Kilder:
- Kort: Vikingetiden. Vikingeangreb og handelsruter i 800- og 900-t., https://lex.dk/vikingetiden
- Ibn Rustah om vikingerne (russerne), https://danmarkshistorien.lex.dk/Ibn_Rustah_om_vikingerne_(russerne)
- John af Wallingfords krønike (uddrag), https://danmarkshistorien.lex.dk/John_af_Wallingfords_Kr%C3%B8nike,_ca._1220
- Forskellige runestenstekster. Sørensen, Carl Harding: 'Vikinger og togter'. Gyldendal 1990.
- Vangkilde, Kim: Raser over vikingernes opførsel: Danmark bør undskylde blodbad (uddrag), https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4689968.ece

Sekundærlitteratur:
- 'Periodisering', https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=153&L=0
- 'Brud og kontinuitet', https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=133
- 'Diakron og synkron', https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=134
- 'Kildekritik', https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=147
- 'Funktionelt kildebegreb', https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=138
- 'Historisk metode: Problemstillinger', https://historiskmetode.weebly.com/problemstillinger.html
- 'Historisk metode: Problemformulering og problemstillinger', https://historiskmetode.weebly.com/-problemformulering-og-problemstillinger.html

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer