Holdet A 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kristina Bløndal Andersen
Hold A 2022 HI/x (A 1x HI, A 2x HI, A 3x HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kildekritik
Titel 2 Ideologiernes Kamp (1:2)
Titel 3 Demokratisering, industrialisering og køn i DK
Titel 4 Ideologiernes Kamp (2:2)
Titel 5 Vikingetid og Danmarks tilblivelse
Titel 6 Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion...
Titel 7 Israel-Palæstina konflikten (ca. 1880 - i dag)
Titel 8 Folkedrab med fokus på holocaust (1933-45)
Titel 9 Folkedrab del 2: projektarbejde
Titel 10 Rusland: Fra revolution til kold krig
Titel 11 Romerriget: styreformer og hverdagsliv
Titel 12 Kronologiforløb: styreformer (+repetition)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kildekritik

Kildekritik intro.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ideologiernes Kamp (1:2)

Intro til Ideologiernes Kamp
Den Russiske Revolution
Socialismen og komm. Manifest
Konsekvenser as første verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Demokratisering, industrialisering og køn i DK

I dette flerfaglige forløb, har vi i samarbejde med danskfaget undersøgt perioden ca. 1848-1915 med fokus på demokratiserings- og industrialiseringsprocessen samt sædelighedsfejden i Danmark.

I forløbet har vi bl.a. undersøgt:
- Hvordan forløb overgangen fra enevælde til konstitutionelt monarki og en mere demokratisk styreform?
- Hvilke politiske ideologier og strømninger kendetegnede perioden?
- Hvem fik stemmeret og hvordan kæmpede kvinderne for deres ret til at stemme?
- Hvordan og hvorfor opstod urbaniseringen?
- Hvordan og hvorfor opstod industrialiseringen?
- Hvordan var levevilkår, arbejdsvilkår, familiestrukturer og kønsroller i perioden?

Da forløbet er et flerfagligt forløb har der desuden også været særlig fokus på historiefagets identitet og metode, med forsat øvelse i kildekritik, hvor flere begreber er tilføjet til analyseapparatet.

Klassen har i forbindelse med forløbet været på besøg på arbejdermuseet samt klunkehjemmet.

---------------
Materiale - historiske fremstillinger:

Anette Faye og Anne Løkke: "Familieliv i Danmark 1600-1980'erne", Systime, 1986

Jens Engberg: "Historien om Danmark indtil 1940", Munksgaard, 1988.

Peter Frederiksen: "Grundbrog til Danmarkshistorien", Systime, 1. udgave 2010.

Dokumentar: 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880


Materiale - Kilder:

Indkaldelse til møde på Nørre Fælled: “Maalet er fuldt”, Louis Pio, 1872

"Slaget på Fælleden", Illustration fra “Ravnen”, 1889

Nutidens sædelige Lighedskrav af Elisabeth Grundtvig  

Spectatrice: ”Om Huusvæsenet og Pigebørns Opdragelse” https://danmark.systime.dk/?id=550&MP=436-161#c1101

Christian Christensens erindringer
https://danmark.systime.dk/?id=526&MP=436-161#c1035

C.S. Engelsteds beskrivelse af et fattigkvarter (uddrag)

----------------
Kernestof der er gennemgået i undervisningen:
- Hovedlinjer i Danmarks historie
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske ideologier
- Historiefaglige metoder
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- Sociale revolutioner
- Demokrati og ligestilling i nationalt perspektiv.

Hovedvægten har været på tiden 1500-1900, med udgangspunkt i dansk historie.

---------------
Arbejdsformer:

- Skriftlighed
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde

-----------------

Estimeret omfang: ca 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ideologiernes Kamp (2:2)

Nazi ideologi og Hitlers vej til magten
USA efter førsteverdenskrig krakket i 1929
Film "Nürnberg" Med Alec Baldwin i Hovedrollen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Vikingetid og Danmarks tilblivelse

I dette forløb har vi arbejdet med vikingetid og Danmarks tilblivelse i perioden ca. 800-1050, samt 1800- i dag.

Forløbet har sat fokus på følgende spørgsmål og problemstillinger:

- Hvad betyder ordet "viking"?
- Hvilke årsager var der til vikingetiden og vikingeekspansionen?
- Hvordan var vikingetidens samfund indrettet?
- Hvordan og hvorfor blev kristendommen indført i Danmark?
- I hvilket omfang kan man tale om en kongemagt/stat i Danmark i vikingetiden?
- Hvordan er vikinger og vikingetid blevet brugt senere i historien og i dag? - Hvorfor kan man tale om, at vikingetiden blev opfundet i 1800-tallet?
----------------------

Pensum:

Modul 1:
Forudsætningerne for vikingetiden:
https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=153

Vikingetogterne:
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=79

Nye transportformer:
https://historieportalen.systime.dk/?id=262

En økonomisk revolution:
https://historieportalen.systime.dk/?id=264

Hvorfor var vikingerne så overlegne i kamp?
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-var-vikingerne-saa-overlegne-i-kamp/

Vulkanudbrud og et pludseligt barskt klima kan have givet vikingerne vind i sejlene:
https://www.dr.dk/nyheder/vejret/vulkanudbrud-og-et-pludseligt-barskt-klima-kan-have-givet-vikingerne-vind-i-sejlene


Modul 2:
Vikingesamfundet:
https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144

Modul 3:
Plyndringstogterne begynder:
https://historieportalen.systime.dk/?id=274
Kilde (uddrag): Ibn Fadlans beskrivelse af skandinavere ved Volga floden https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/#note12
Kilde (uddrag): Alcuin om angrebet på Lindisfarne, ca. 793. https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=309

Modul 4:
Trosskifte:
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=78
Kilde: Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=84

Modul 5:
Harald Blåtands stat:
https://historieportalen.systime.dk/?id=280

Dokumentar: Historien om Danmark – Vikingetiden (DR dokumentar)

Modul 6:
Debatindlæg: Hvornår blev Danmark en nation? https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/historien-om-danmark.-hvornaar-blev-danmark-en-nation

Modul 7:
Vikingen på mode
https://historieportalen.systime.dk/?id=288
Faghistorie:
https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145&L=10

Populærhistorie:
https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146&L=10

Modul 8:
Historiebrug:
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=144
----------------------
Kernestofområder der er gennemgået i forløbet:

- Hovedlinjer i Danmarks historie.
- Forandringer i levevilkår og produktion teknologi gennem tiderne.
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer.
- Kulturer og kulturmøder i Europas historie.
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks.
- Globalisering.
- Historiebrug og -formidling.
- Historiefaglig metode og teori.

Hovedvægten har været på tiden ca. 500-1500 og med udgangspunkt i Danmarkshistorie.  

------------------------
Arbejdsformer:

Individuelt arbejde
gruppearbejde
Fremlæggelser
Informationssøgning

-----------------------------

Estimeret omfang: ca. 50 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion...

Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion og tilbagetrækning (ca. 1400-1960'erne og i dag)

I dette forløb har vi arbejdet med europæisk kolonisering og imperialisme. Eleverne skulle bl.a. undersøge selvvalgte europæisk kolonimagts områder, samt hvordan det blev opløst.   

Forløbet har undersøgt følgende spørgsmål og problemstillinger:

- Hvad muliggjorde de første europæiske opdagelsesrejser?
- Hvordan foregik mødet mellem den hvide europæer og de oprindelige befolkningsgrupper?  
- Hvorfor begyndte man at transportere slaver fra Afrika til Vestindien og Amerika?
- Hvad er "den hvide mands byrde"? Med andre ord; hvordan forsøgte hvide europæere at retfærdiggøre kolonisering?
- Hvad var årsager og virkninger til kapløbet om Afrika?
- Hvordan og hvorfor opnåede de tidligere kolonier deres selvstændighed?
- Hvordan anskuer forskellige personer konsekvenserne af kolonisering og imperialisme i eftertiden?
- Bør Danmark og andre tidligere kolonimagter sige undskyld til efterkommerne?

Pensum - fremstillinger:

Kolonialisme og europæisk ekspansion: https://historieportalen.systime.dk/?id=1201

Imperialismens tankegang: https://historieportalen.systime.dk/?id=1217

Europæiske magtkampe: https://historieportalen.systime.dk/?id=1217

Afkolonisering:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1232

Imperialisme i dag:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1232

Undskyldning eller ej?
https://historieportalen.systime.dk/?id=406

Pensum - kilder:
Richard Hakluyt den Yngre: ”Afhandling om vestlig kolonisering”: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=298#c637

Rudyard Kipling: Den Hvide Mands Byrde: https://historieportalen.systime.dk/?id=1248#c3622

Vilhelm M. Aubert, Stanleyville, oktober 1905 (om tvangsarbejde i Congo)
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=211

Sortes vidneudsagn om overgreb (I Congo)
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=212

Undskyldning eller ej?
https://historieportalen.systime.dk/?id=556#c1628

Vi har en fælles fortid:
https://historieportalen.systime.dk/?id=556#c1629

---------
Kernestofområder der er gennemgået i forløbet:

- Hovedlinjer i Europa- og verdenshistorien
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Kulturer og kulturmøder i Europa- og verdenshistorien
- Menneskerettigheder i globalt perspektiv
- Globalisering
- Historiebrug
- Historiefaglig metode

Hovedvægten har været på tiden ca. 1500-1900, og med udgangspunkt i europæisk historie, samt samfund udenfor Europa og USA.

---------------

Arbejdsformer:

Individuelt arbejde
gruppearbejde
Fremlæggelser
Informationssøgning

-----------------------------

Estimeret omfang: ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Israel-Palæstina konflikten (ca. 1880 - i dag)

Med udgangspunkt i optrapningen af konflikten i regionen som følge af Hamas' angreb d. 7. oktober 2023, har vi i dette forløb undersøgt den historiske baggrund og udvikling i forholdet mellem Israel og palæstinenserne.

Vi har fokuseret på følgende spørgsmål:

- Hvad er zionisme, og hvad er den bagvedliggende årsag til bevægelsens tilblivelse?

- Hvad betyder det, at Palæstina var et britisk mandatområde?

- Hvilken betydning havde 2. verdenskrig for oprettelsen af staten Israel?

- Hvad er det palæstinensiske flygtningeproblem?

- Hvad var årsagerne til seksdageskrigen, og hvilken betydning fik denne begivenhed for den videre udvikling i regionen og forholdet mellem hhv. Israel, palæstinenserne og de arabiske nabolande?

- Hvem er PLO, PLFP og Hamas, og hvilken rolle spiller de i konflikten?

- Hvad er gik Oslo-aftalen ud på, og hvorfor lykkedes den ikke?

- Hvordan har forskellige amerikanske præsidenter forholdt sig til konflikten, med særlig fokus på Barack Obama.

- Hvilke problemstillinger er særligt centrale i konflikten i dag? (Fokus på de fordrevne palæstinensere, de jødiske bosættelser på Vestbredden og Jerusalems symbolske og politiske status.)

----------------------
Pensum:
Det meste tekstmateriale er fundet på systime fra e-bogen "Israel: Israel - en stat i Mellemøsten" redigeret af Henrik Wiwe Mortensen.

Historiske fremstillinger:
- Det zionistiske projekt: https://israel.systime.dk/?id=251
- Mandatperioden: https://israel.systime.dk/?id=134
- Anden Verdenskrig og Israels oprettelse - en jødisk stat i Mellemøsten (1939-1948)
- Det palæstinensiske flygtningeproblem: https://israel.systime.dk/?id=170
- Seksdageskrigen: et vendepunkt i konflikten: https://israel.systime.dk/?id=138
- Hvor bevæger konflikten sig hen? https://israel.systime.dk/?id=245

Kilder:
- Baselprogrammet, 1897: https://israel.systime.dk/?id=251
- Israels uafhængighedserklæring: https://israel.systime.dk/?id=264
- Den arabiske ligas erklæring: https://israel.systime.dk/?id=265
- Tale af Barack Obama, 2009: https://israel.systime.dk/?id=302

Dokumentarer:
- "Indefra med Anders Agger". Udgivet af DR i 2013.
- Omar Shagawi: "Fra Haifa til Nørrebro". Zentropa, 2009.
- Mor Loushy: "Oslo Diaries". Udgivet i 2017.

Supplerende materiale:
- After 70 years, who are the palestinian refugees? Repotage af BBC: https://www.youtube.com/watch?v=WuZrD5JjfXA&t=305s
- "Fokus på Fighters and Lovers". Rollespil udgivet af systime: https://kamp.systime.dk/?id=135

-----------------
Følgende kernestofsområder er inddraget:

- Hovedlinjer i verdenshistorien
- (Israels) statsdannelse
- Menneskerettigheder i globalt perspektiv
- Holocaust
- Historiebrug
- Historiefaglig metode

Hovedvægt på perioden efter 1900 med udgangspunkt i samfund og kulturer udenfor Europa og USA.

------------------

Arbejdsformer:
- individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Informationssøgning
- Fremlæggelser
- Rollespil

-------------

Esntimeret omfang: ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Folkedrab med fokus på holocaust (1933-45)

I dette forløb har vi sat fokus på folkedrab som begreb og fænomen. Vi har undersøgt FNs definition af begrebet, samt folkedrabsforskeren Gregory H. Stantons teori om de 10 stadier for folkedrab. Fokus har været på jødeforfølgelserne i Tyskland, men eleverne har også skulle undersøge andre eksempler på folkedrab.

Forløbet har sat fokus på følgende spørgsmål og problemstillinger:
- Hvordan defineres folkedrab, og hvad er den historiske baggrund for begrebets oprindelse?
- Hvad kendetegner den nazistiske ideologi?
- Hvordan kom NSDAP til magten i Tyskland?
- Hvad er Stantons 10 stadier for folkedrab, og hvordan kan den bruges til at belyse udviklingen i jødeforfølgelserne i Tyskland samt andre folkedrab?
- Hvordan kan historiefaget og erindringskultur bruges til at bearbejde folkedrab som kollektivt traume?

-------------------
Pensum

Historiske fremstillinger:

Folkedrab: Et omstridt begreb: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrab-omstridt-begreb

Nazismens raceideologi: https://holocaust.ibog.frydenlund.dk/?id=132

Optakten: Europa i krise: https://historieportalen.systime.dk/?id=1517

Stanton: Folkedrab som stadier: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier

Tidslinje for Holocaust: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/tidslinje-holocaust

Kap. 4 Historie af Stine Thuge i Efter folkedrab. En flerfaglig undervisningsbog, red. Thomas Brundholm, DIIS, 2007

Kilder:
NSDAPs partiprogram, 1920: https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147#c485

Inge hos den jødiske læge:
https://holocaustkildesamling.ibog.frydenlund.dk/?id=169

Rudolf Höss: Om de første gasninger på sovjetiske krigsfanger: https://www.his2rie.dk/kildetekster/holocaust/tekst-57/

Udvalgte eksempler fra billedserien "YOLOcaust": https://yolocaust.de/

Samt diverse propagandaplakater fra NSDAP

Supplerende:
Israel i Gaza - er det folkedrab? https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/er-folkedrab

----------------------

Kernestof der er dækket:

- Hovedlinjer i Europas historie.
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer.
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
- Holocaust og andre folkedrab
- Politiske ideologier
- Historiebrug og -formidling.
- Historiefaglige teorier og metoder.

Hovedvægt har været på perioden efter 1900 og med udgangspunkt i europæisk historie.

---------------------
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Informationssøgning
Fremlæggelser

---------------
Estimeret omfang: ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Folkedrab del 2: projektarbejde

I anden del af forløbet samler vi op på de vigtigste pointer om Holocaust, og sætter efterfølgende fokus på andre eksempler på folkedrab. Eleverne skulle her arbejde projektorienteret og undersøge et selvvalgt folkedrab.

Projektet har trænet følgende: informationssøgning, anvendelse af teori (Stanton), aktør- og strukturforklaringer, perspektivering, samt formidling af historiefagligt stof.

Materialer:

https://folkedrab.dk/

Genocidewatch.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Rusland: Fra revolution til kold krig

Formålet med forløbet har været at forstå baggrunden for stormagtskonflikten mellem supermagterne USA og Sovjetunionen og de ideologiske spændinger mellem parterne.

Vi undersøger Sovjetunionens skabelse under og efter den russiske revolution i 1917, og den kolde krig fra 1945-1991. Vi beskæftiger os bl.a. med Lenin og Stalins formandsperioder i den formative del af Sovjetunionens historie og de herskende og stridende ideologier, det politiske og diskursive spændingsforhold mellem Vest- og Østblokken, stedfortræderkrige og den kolde krigs afslutning.

Vi var også på studietur i Berlin hvor vi bl.a. besøgte Mauerpark og Spy museum.

Forløbet blev afrundet med at vi så "Ved det grønne bord" og arbejdede med det tilhørende kildesæt.

Problemstillinger og fokusområder vi har undersøgt i undervisningen:

- Hvad var de bagvedliggende årsager til at den russiske revolution fandt sted?

- - Hvilken rolle spillede Lenin og marxisme i den russiske revolution?

- Hvordan foregik overgangen fra markedsøkonomi til planøkonomi, og hvilken rolle spillede kollektiviseringen af landbruget i denne proces?

- Hvordan gik det med at skabe et klasseløst, lige kommunistisk samfund?

- Hvordan foregik Stalins udrensninger, og hvad var formålet?

- hvorfor blussede konflikten mellem øst- og vestblokken op efter 2. verdenskrig 1945, og hvilken rolle spillede Truman-doktrinen og Marshall-planen i konflikten?

- Hvad er en stedfortrædderkrig, og hvilken rolle spillede de under den kolde krig?

- Hvordan påvirkede Mikhail Gorbatjovs reformpolitik, Perestrojka og Glasnost, den økonomiske og politiske udvikling i Sovjetunionen?

- Hvorfor sluttede den kolde krig?

Fremstillingsmateriale:

"Den enevældige zar": https://fleresiderafrusland.ibog.frydenlund.dk/?id=135&loopRedirect=1

"Den radikale intelligensia": https://historieportalen.systime.dk/?id=1280

"Den russiske revolution": https://www.youtube.com/watch?v=iCylfLZ-vkM&t=1s

"Proletariatets diktatur": https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=299

"Aspekter af det kommunistiske samfund": https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=340

"Marshallplanen": https://koldkrig.systime.dk/?id=256

"Vores århundrede: fagre nye verden" (dokumentar udgivet af BBC, findes på CFU)

"Koreakrigen": https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=157

"Vietnamkrigen": https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=158

"Den sovjetiske krig i Afghanistan": https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=159

Gorbatjov til magten og udviklingen i DDR: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=355

HVorfor ophørte den kolde krig? https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=189&L=0

Kilder:

En besøgende i Sovjetunionen: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236#c635

Tilværelsen under Stalin: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236#c636

Uddrag af Trumans tale til kongressen, 12. marts 1947.

Uddrag af tale af Harry Truman om Korea (1950):  https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=161#c406

Uddrag af Lyndon B. Johnsons tale Vietnam i San Antonio, Texas (1967) https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=161#c410

Uddrag af brev fra den sovjetiske leder Leonid Bresjnev til den amerikanske præsident Jimmy Carter (1979)  https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=161#c414

Diverse propaganda plakater  

Kildesæt om ideologiernes kamp med fokus på Berlin fra "ved det grønne bord"
---------------------------------------------------------------

Væsentlige arbejdsformer:
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Informationssøgning

---------------------------------------

Omfang: ca. 100 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ved det grønne bord: optagelse af eksamensøvelse 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Romerriget: styreformer og hverdagsliv

I dette forløb har vi sat fokus på det antikke Rom i perioden ca. 500 f.v.t. - 500, samt hvordan man har fremstillet årsagerne til romerrigets fald i eftertiden.

Forløbet har sat fokus på følgende spørgsmål og problemstillinger:

- Hvilken rolle spiller myten om Remus og Romulus for romernes selvforståelse?
- Hvad kendetegner republikken som styreform?
- I hvor høj grad kan man argumentere for at republikken havde demokratiske træk?
- Hvilke årsager var der til at Romerriget gik fra at være en republik til et kejserdømme, og hvilken rolle spillede Julius Cærsar og Augustus i denne omvending?
- Hvordan kunne Augustus fastholde sin magt som Roms første kejser?
- Hvad kendetegnede forskellige samfundslag, og hverdagslivet i Romerriget?
- Hvilke årsager var der til Romerrigets undergang, og hvilke historiesyn kommer til udtryk i fremstillingsmaterialet?
- Hvordan er Romerriget blevet brugt i forskellige sammenhænge i eftertiden? (Historiebrug)

-------------------------------

Pensum:

Fremstillingsmateriale:

Allan Ahle: "Romerriget". Fundet i historieportalen. Følgende underafsnit er læst:
Rom: https://historieportalen.systime.dk/?id=141

Republikken og det romerske magtspil: https://historieportalen.systime.dk/?id=142

Res Publica: https://historieportalen.systime.dk/?id=159

Augustus og Pax Romana: https://historieportalen.systime.dk/?id=146

Det romerske samfund: https://historieportalen.systime.dk/?id=143

Romerrigets undergang: https://historieportalen.systime.dk/?id=150

Uncivilized: How Empires fall and why US is next: https://www.youtube.com/watch?v=EgUE0mA0Fis

Kilder:

Alexander Dermandt: Romerrigets undergang: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c769

Augustin: Gladiatornes tiltrækningskraft: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c756

Plinius: anbefaling af en ung mand: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=159#c387

Sueton: Den guddommelige Augustus: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=145#c287

Tacitus om drabet på Pedanius Secundus: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c723

Varro og Columella: Om landbruget: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c717


Quintus Cicero: Den lille bog om at stille op til valg: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=245

Film: Gladiator 2

-------------------------

Kernestof:
-Antikken
- Romerrigets tilblivelse, overgang fra republik til kejserdømme samt rigets fald.
- Styreformer: Republik og kejserdømme - og det politiske system (særligt republikken)
- Hvordan overtog og beholdte Kejser Augustus magten?
- Forskellige former for slaver i Romerriget
- Kønsroller og børneopdragelse

-----------------------------------

Væsentligste arbejdsformer:

Klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, fremlæggelser, dialogcirkler, skriftlig prøve

------------------------

Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel byvandring i Berlin 29-01-2025
Historieopgave Berlin 31-01-2025
Historieprøve 08-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Kronologiforløb: styreformer (+repetition)

Kronologiforløb: Styreformer

Faglige mål:
-at elevere opnår en analytisk begrundet forståelse for, at demokrati er et plastisk begreb, der er historisk, kulturelt og samfundsmæssigt betinget.
- bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metode-kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden
- forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.

Fokus
Styreformer fra antikken til det 20. Århundrede
republik, monarki, demokrati og diktatur

Kilder:
Sueton: "Den Guddommelige Augustus" i "Romerriget" af Jesper Carlsen, Systime, 2001

Bossuet: Statsforhold, uddraget af selve ordene i Den Hellige Skrift, 1709: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=135&L=0

Thomas Hobbes: Leviathan, 1651:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=136

"The Declaration of Independence" i American Ideals and Ideal Americans af Lars Christian Steenberg, Systime, 1985

Statistik: Den procentvise andel som parisiske borgere brugte på brød i 1789 - fundet i: Niels Høffding: Friheden eller døden: Den Franske Revolution. Gyldendal 1989, s. 79.

Jesper Gormsen: "Oktoberrevolutionen passer dårligt ind i Putins fortælling om Rusland", udgivet af Information, 17. november 2017. https://www.information.dk/udland/2017/11/oktoberrevolutionen-passer-daarligt-putins-fortaelling-rusland?lst_srs

"Adolf Hitler: Om førerprincippet" i Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945 belyst ved kilder, Johan Bender, Munksgaard, 1984

Væsentligste arbejdsformer:
Online undervisning, klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, eksamenstræning.

Omfang:
ca. 16 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer