Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Kristina Bløndal Andersen
|
Hold
|
A 2022 HI/x (A 1x HI, A 2x HI, A 3x HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kildekritik
Kildekritik intro.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ideologiernes Kamp (1:2)
Intro til Ideologiernes Kamp
Den Russiske Revolution
Socialismen og komm. Manifest
Konsekvenser as første verdenskrig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokratisering, industrialisering og køn i DK
I dette flerfaglige forløb, har vi i samarbejde med danskfaget undersøgt perioden ca. 1848-1915 med fokus på demokratiserings- og industrialiseringsprocessen samt sædelighedsfejden i Danmark.
I forløbet har vi bl.a. undersøgt:
- Hvordan forløb overgangen fra enevælde til konstitutionelt monarki og en mere demokratisk styreform?
- Hvilke politiske ideologier og strømninger kendetegnede perioden?
- Hvem fik stemmeret og hvordan kæmpede kvinderne for deres ret til at stemme?
- Hvordan og hvorfor opstod urbaniseringen?
- Hvordan og hvorfor opstod industrialiseringen?
- Hvordan var levevilkår, arbejdsvilkår, familiestrukturer og kønsroller i perioden?
Da forløbet er et flerfagligt forløb har der desuden også været særlig fokus på historiefagets identitet og metode, med forsat øvelse i kildekritik, hvor flere begreber er tilføjet til analyseapparatet.
Klassen har i forbindelse med forløbet været på besøg på arbejdermuseet samt klunkehjemmet.
---------------
Materiale - historiske fremstillinger:
Anette Faye og Anne Løkke: "Familieliv i Danmark 1600-1980'erne", Systime, 1986
Jens Engberg: "Historien om Danmark indtil 1940", Munksgaard, 1988.
Peter Frederiksen: "Grundbrog til Danmarkshistorien", Systime, 1. udgave 2010.
Dokumentar: 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880
Materiale - Kilder:
Indkaldelse til møde på Nørre Fælled: “Maalet er fuldt”, Louis Pio, 1872
"Slaget på Fælleden", Illustration fra “Ravnen”, 1889
Nutidens sædelige Lighedskrav af Elisabeth Grundtvig
Spectatrice: ”Om Huusvæsenet og Pigebørns Opdragelse” https://danmark.systime.dk/?id=550&MP=436-161#c1101
Christian Christensens erindringer
https://danmark.systime.dk/?id=526&MP=436-161#c1035
C.S. Engelsteds beskrivelse af et fattigkvarter (uddrag)
----------------
Kernestof der er gennemgået i undervisningen:
- Hovedlinjer i Danmarks historie
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske ideologier
- Historiefaglige metoder
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- Sociale revolutioner
- Demokrati og ligestilling i nationalt perspektiv.
Hovedvægten har været på tiden 1500-1900, med udgangspunkt i dansk historie.
---------------
Arbejdsformer:
- Skriftlighed
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
-----------------
Estimeret omfang: ca 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ideologiernes Kamp (2:2)
Nazi ideologi og Hitlers vej til magten
USA efter førsteverdenskrig krakket i 1929
Film "Nürnberg" Med Alec Baldwin i Hovedrollen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Israel-Palæstina konflikten (ca. 1880 - i dag)
Med udgangspunkt i optrapningen af konflikten i regionen som følge af Hamas' angreb d. 7. oktober 2023, har vi i dette forløb undersøgt den historiske baggrund og udvikling i forholdet mellem Israel og palæstinenserne.
Vi har fokuseret på følgende spørgsmål:
- Hvad er zionisme, og hvad er den bagvedliggende årsag til bevægelsens tilblivelse?
- Hvad betyder det, at Palæstina var et britisk mandatområde?
- Hvilken betydning havde 2. verdenskrig for oprettelsen af staten Israel?
- Hvad er det palæstinensiske flygtningeproblem?
- Hvad var årsagerne til seksdageskrigen, og hvilken betydning fik denne begivenhed for den videre udvikling i regionen og forholdet mellem hhv. Israel, palæstinenserne og de arabiske nabolande?
- Hvem er PLO, PLFP og Hamas, og hvilken rolle spiller de i konflikten?
- Hvad er gik Oslo-aftalen ud på, og hvorfor lykkedes den ikke?
- Hvordan har forskellige amerikanske præsidenter forholdt sig til konflikten, med særlig fokus på Barack Obama.
- Hvilke problemstillinger er særligt centrale i konflikten i dag? (Fokus på de fordrevne palæstinensere, de jødiske bosættelser på Vestbredden og Jerusalems symbolske og politiske status.)
----------------------
Pensum:
Det meste tekstmateriale er fundet på systime fra e-bogen "Israel: Israel - en stat i Mellemøsten" redigeret af Henrik Wiwe Mortensen.
Historiske fremstillinger:
- Det zionistiske projekt: https://israel.systime.dk/?id=251
- Mandatperioden: https://israel.systime.dk/?id=134
- Anden Verdenskrig og Israels oprettelse - en jødisk stat i Mellemøsten (1939-1948)
- Det palæstinensiske flygtningeproblem: https://israel.systime.dk/?id=170
- Seksdageskrigen: et vendepunkt i konflikten: https://israel.systime.dk/?id=138
- Hvor bevæger konflikten sig hen? https://israel.systime.dk/?id=245
Kilder:
- Baselprogrammet, 1897: https://israel.systime.dk/?id=251
- Israels uafhængighedserklæring: https://israel.systime.dk/?id=264
- Den arabiske ligas erklæring: https://israel.systime.dk/?id=265
- Tale af Barack Obama, 2009: https://israel.systime.dk/?id=302
Dokumentarer:
- "Indefra med Anders Agger". Udgivet af DR i 2013.
- Omar Shagawi: "Fra Haifa til Nørrebro". Zentropa, 2009.
- Mor Loushy: "Oslo Diaries". Udgivet i 2017.
Supplerende materiale:
- After 70 years, who are the palestinian refugees? Repotage af BBC: https://www.youtube.com/watch?v=WuZrD5JjfXA&t=305s
- "Fokus på Fighters and Lovers". Rollespil udgivet af systime: https://kamp.systime.dk/?id=135
-----------------
Følgende kernestofsområder er inddraget:
- Hovedlinjer i verdenshistorien
- (Israels) statsdannelse
- Menneskerettigheder i globalt perspektiv
- Holocaust
- Historiebrug
- Historiefaglig metode
Hovedvægt på perioden efter 1900 med udgangspunkt i samfund og kulturer udenfor Europa og USA.
------------------
Arbejdsformer:
- individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Informationssøgning
- Fremlæggelser
- Rollespil
-------------
Esntimeret omfang: ca. 60 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Folkedrab med fokus på holocaust (1933-45)
I dette forløb har vi sat fokus på folkedrab som begreb og fænomen. Vi har undersøgt FNs definition af begrebet, samt folkedrabsforskeren Gregory H. Stantons teori om de 10 stadier for folkedrab. Fokus har været på jødeforfølgelserne i Tyskland, men eleverne har også skulle undersøge andre eksempler på folkedrab.
Forløbet har sat fokus på følgende spørgsmål og problemstillinger:
- Hvordan defineres folkedrab, og hvad er den historiske baggrund for begrebets oprindelse?
- Hvad kendetegner den nazistiske ideologi?
- Hvordan kom NSDAP til magten i Tyskland?
- Hvad er Stantons 10 stadier for folkedrab, og hvordan kan den bruges til at belyse udviklingen i jødeforfølgelserne i Tyskland samt andre folkedrab?
- Hvordan kan historiefaget og erindringskultur bruges til at bearbejde folkedrab som kollektivt traume?
-------------------
Pensum
Historiske fremstillinger:
Folkedrab: Et omstridt begreb: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrab-omstridt-begreb
Nazismens raceideologi: https://holocaust.ibog.frydenlund.dk/?id=132
Optakten: Europa i krise: https://historieportalen.systime.dk/?id=1517
Stanton: Folkedrab som stadier: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
Tidslinje for Holocaust: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/tidslinje-holocaust
Kap. 4 Historie af Stine Thuge i Efter folkedrab. En flerfaglig undervisningsbog, red. Thomas Brundholm, DIIS, 2007
Kilder:
NSDAPs partiprogram, 1920: https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147#c485
Inge hos den jødiske læge:
https://holocaustkildesamling.ibog.frydenlund.dk/?id=169
Rudolf Höss: Om de første gasninger på sovjetiske krigsfanger: https://www.his2rie.dk/kildetekster/holocaust/tekst-57/
Udvalgte eksempler fra billedserien "YOLOcaust": https://yolocaust.de/
Samt diverse propagandaplakater fra NSDAP
Supplerende:
Israel i Gaza - er det folkedrab? https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/er-folkedrab
----------------------
Kernestof der er dækket:
- Hovedlinjer i Europas historie.
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer.
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
- Holocaust og andre folkedrab
- Politiske ideologier
- Historiebrug og -formidling.
- Historiefaglige teorier og metoder.
Hovedvægt har været på perioden efter 1900 og med udgangspunkt i europæisk historie.
---------------------
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Informationssøgning
Fremlæggelser
---------------
Estimeret omfang: ca. 70 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Folkedrab del 2: projektarbejde
I anden del af forløbet samler vi op på de vigtigste pointer om Holocaust, og sætter efterfølgende fokus på andre eksempler på folkedrab. Eleverne skulle her arbejde projektorienteret og undersøge et selvvalgt folkedrab.
Projektet har trænet følgende: informationssøgning, anvendelse af teori (Stanton), aktør- og strukturforklaringer, perspektivering, samt formidling af historiefagligt stof.
Materialer:
https://folkedrab.dk/
Genocidewatch.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Rusland: Fra revolution til kold krig
Formålet med forløbet har været at forstå baggrunden for stormagtskonflikten mellem supermagterne USA og Sovjetunionen og de ideologiske spændinger mellem parterne.
Vi undersøger Sovjetunionens skabelse under og efter den russiske revolution i 1917, og den kolde krig fra 1945-1991. Vi beskæftiger os bl.a. med Lenin og Stalins formandsperioder i den formative del af Sovjetunionens historie og de herskende og stridende ideologier, det politiske og diskursive spændingsforhold mellem Vest- og Østblokken, stedfortræderkrige og den kolde krigs afslutning.
Vi var også på studietur i Berlin hvor vi bl.a. besøgte Mauerpark og Spy museum.
Forløbet blev afrundet med at vi så "Ved det grønne bord" og arbejdede med det tilhørende kildesæt.
Problemstillinger og fokusområder vi har undersøgt i undervisningen:
- Hvad var de bagvedliggende årsager til at den russiske revolution fandt sted?
- - Hvilken rolle spillede Lenin og marxisme i den russiske revolution?
- Hvordan foregik overgangen fra markedsøkonomi til planøkonomi, og hvilken rolle spillede kollektiviseringen af landbruget i denne proces?
- Hvordan gik det med at skabe et klasseløst, lige kommunistisk samfund?
- Hvordan foregik Stalins udrensninger, og hvad var formålet?
- hvorfor blussede konflikten mellem øst- og vestblokken op efter 2. verdenskrig 1945, og hvilken rolle spillede Truman-doktrinen og Marshall-planen i konflikten?
- Hvad er en stedfortrædderkrig, og hvilken rolle spillede de under den kolde krig?
- Hvordan påvirkede Mikhail Gorbatjovs reformpolitik, Perestrojka og Glasnost, den økonomiske og politiske udvikling i Sovjetunionen?
- Hvorfor sluttede den kolde krig?
Fremstillingsmateriale:
"Den enevældige zar": https://fleresiderafrusland.ibog.frydenlund.dk/?id=135&loopRedirect=1
"Den radikale intelligensia": https://historieportalen.systime.dk/?id=1280
"Den russiske revolution": https://www.youtube.com/watch?v=iCylfLZ-vkM&t=1s
"Proletariatets diktatur": https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=299
"Aspekter af det kommunistiske samfund": https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=340
"Marshallplanen": https://koldkrig.systime.dk/?id=256
"Vores århundrede: fagre nye verden" (dokumentar udgivet af BBC, findes på CFU)
"Koreakrigen": https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=157
"Vietnamkrigen": https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=158
"Den sovjetiske krig i Afghanistan": https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=159
Gorbatjov til magten og udviklingen i DDR: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=355
HVorfor ophørte den kolde krig? https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=189&L=0
Kilder:
En besøgende i Sovjetunionen: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236#c635
Tilværelsen under Stalin: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236#c636
Uddrag af Trumans tale til kongressen, 12. marts 1947.
Uddrag af tale af Harry Truman om Korea (1950): https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=161#c406
Uddrag af Lyndon B. Johnsons tale Vietnam i San Antonio, Texas (1967) https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=161#c410
Uddrag af brev fra den sovjetiske leder Leonid Bresjnev til den amerikanske præsident Jimmy Carter (1979) https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=161#c414
Diverse propaganda plakater
Kildesæt om ideologiernes kamp med fokus på Berlin fra "ved det grønne bord"
---------------------------------------------------------------
Væsentlige arbejdsformer:
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Informationssøgning
---------------------------------------
Omfang: ca. 100 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi mangler at høre en sidste fremlæggelse:
-
Dagens plan:
-
Vi er startet på et nyt forløb om Rusland og Sovjetunionen: Fra revolution til kold krig.
-
Dagens problemstillinger:
-
Kære alle,
-
Lektie: Læs dette kapitel som handler om tiden efter Stalin kommer til magten, og de forandringer han gennemførte i Sovjetunionen.
-
Ingen lektier: Vi skal se nærmere på Josef Stalin i dag.
-
Dagens tema: Opstart på den kolde krig: hvad skete der efter 2. verdenskrig 1945, og hvilken rolle spillede Truman-doktrinen og Marshall-planen i konflikten?
-
image.png
-
Ingen lektier. I timen arbejder vi videre med vores forløb om Rusland og med mere fokus på opstarten på den kolde krig.
-
I finder dokumentaren på mitcfu. Tag noter til dokumentaren ved at besvare spørgsmålene i det vedhæftede dokument. Jeg fører fravær ved at kigge på hvem der har set dokumentaren. Det kan jeg se inde på siden, så sørg for at se den via jeres eget logi
-
Ingen lektier. Vi arbejder videre med den kolde krig, og skal se nærmere på tre forskellige stedfortræderkrige.
-
- Opvarmning: Quizlet Begreber til Rusland
-
3 - korea
-
Lektie: alle grupper skal være klar på at præsentere deres noter til den stedfortræderkrig de er ansvarlig for.
-
- Læs tekst om Østtyskland og Gorbatjov, Sovjetunionens leder 1985-1991 Gorbatjov til magten og udviklingen i DDR | VORES VERDENSHISTORIE
-
Lektie: læs denne ultrakorte tekst der undersøge to forskellige årsagsforklaringer til slutningen på den kolde krig. Skriv tre-fire stikord ned til lektien, og vær klar på at dele det med klassen.
-
Vi arbejder fortsat med den kolde krig, og er ved at afrunde forløbet. Vi brugte en time i går på at arbejde med et kildesæt, som I skal lave 2-3 problemstillinger til, og besvare gennem en analyse og diskussion/vurdering. I timen i dag får i 30 minu
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ved det grønne bord: optagelse af eksamensøvelse
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romerriget: styreformer og hverdagsliv
I dette forløb har vi sat fokus på det antikke Rom i perioden ca. 500 f.v.t. - 500, samt hvordan man har fremstillet årsagerne til romerrigets fald i eftertiden.
Forløbet har sat fokus på følgende spørgsmål og problemstillinger:
- Hvilken rolle spiller myten om Remus og Romulus for romernes selvforståelse?
- Hvad kendetegner republikken som styreform?
- I hvor høj grad kan man argumentere for at republikken havde demokratiske træk?
- Hvilke årsager var der til at Romerriget gik fra at være en republik til et kejserdømme, og hvilken rolle spillede Julius Cærsar og Augustus i denne omvending?
- Hvordan kunne Augustus fastholde sin magt som Roms første kejser?
- Hvad kendetegnede forskellige samfundslag, og hverdagslivet i Romerriget?
- Hvilke årsager var der til Romerrigets undergang, og hvilke historiesyn kommer til udtryk i fremstillingsmaterialet?
- Hvordan er Romerriget blevet brugt i forskellige sammenhænge i eftertiden? (Historiebrug)
-------------------------------
Pensum:
Fremstillingsmateriale:
Allan Ahle: "Romerriget". Fundet i historieportalen. Følgende underafsnit er læst:
Rom: https://historieportalen.systime.dk/?id=141
Republikken og det romerske magtspil: https://historieportalen.systime.dk/?id=142
Res Publica: https://historieportalen.systime.dk/?id=159
Augustus og Pax Romana: https://historieportalen.systime.dk/?id=146
Det romerske samfund: https://historieportalen.systime.dk/?id=143
Romerrigets undergang: https://historieportalen.systime.dk/?id=150
Uncivilized: How Empires fall and why US is next: https://www.youtube.com/watch?v=EgUE0mA0Fis
Kilder:
Alexander Dermandt: Romerrigets undergang: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c769
Augustin: Gladiatornes tiltrækningskraft: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c756
Plinius: anbefaling af en ung mand: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=159#c387
Sueton: Den guddommelige Augustus: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=145#c287
Tacitus om drabet på Pedanius Secundus: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c723
Varro og Columella: Om landbruget: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c717
Quintus Cicero: Den lille bog om at stille op til valg: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=245
Film: Gladiator 2
-------------------------
Kernestof:
-Antikken
- Romerrigets tilblivelse, overgang fra republik til kejserdømme samt rigets fald.
- Styreformer: Republik og kejserdømme - og det politiske system (særligt republikken)
- Hvordan overtog og beholdte Kejser Augustus magten?
- Forskellige former for slaver i Romerriget
- Kønsroller og børneopdragelse
-----------------------------------
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, fremlæggelser, dialogcirkler, skriftlig prøve
------------------------
Omfang: ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dagens plan; - Brainstorm: Hvad forbinder jeg med ordet "Romerriget"? - se video - Gruppearbejde: besvar spørgsmålene i byg-selv powerpointen. Den skal være færdig til onsdag i næste uge hvor vi trækker lod om hvem der vinder retten til at fremlægge.
-
Kære alle,
-
Lektie: vær klar til at fremlægge jeres powerpoint om Romerriget - upload jeres powerpoint til dette moduls elevfeedback!
-
- Opvarmning: Hvad kan vi huske fra sidste modul? + Gammel romersk joke (se under "præsentation"
-
Kære 3x.
-
Dagens plan:
-
Lektie: I dag skal vi arbejde videre med den romerske republik, og udarbejde en politisk kampagne. Husk at I inden timen skal have læst Ciceros anbefalinger, og have noter til, så I kan lave en valgplakat ud fra hans vejledning.
-
Kære 3x,
-
ARBEJD SELV: læs hvad I skal lave under lektien!
-
Byvandring Berlin - Gruppe 1.docx
-
Kære 3.x
-
Hey alle sammen. Det er ved at være lang tid siden vi sidst har haft historie, i traditionel forstand...
-
Dagens fokus:
-
I dag skal I arbejde selv. I skal læse en fremstilling samt en kilde som omhandler Augustus, og besvare spørgsmålene til til teksterne. I skal arbejde individuelt.
-
- Indenfor: Dialogcirkel om bl.a. Sueton kilden
-
I dag skal vi arbejde videre med Romerriget, og Sueton-kilden om Augustus.
-
- Lav en digital planche/powerpoint slide om hverdagen i Romerriget.
-
Vi arbejder videre med Romerriget med fokus på forskellige befolkningsgruppers hverdagsliv.
-
I dag skal vi arbejde med Romerrigets undergang. Som lektie skal I læse denne fremstilling (9 underkapitler - 8,5 normalsider i alt).
-
- Forklar historisk personlighed eller begreb
-
Lektie (hvis I ikke nåede det hele i sidste modul):
-
I dag afholder vi en lille skriftlig prøve af en times varighed. Prøven tager udgangspunkt i vores forløb om Romerriget, og vil være uden hjælpemidler på nær nogle handouts I vil få i hånden på dagen. Handout består af oversigter over forskellige re
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel byvandring i Berlin
|
29-01-2025
|
Historieopgave Berlin
|
31-01-2025
|
Historieprøve
|
08-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kronologiforløb: styreformer (+repetition)
Kronologiforløb: Styreformer
Faglige mål:
-at elevere opnår en analytisk begrundet forståelse for, at demokrati er et plastisk begreb, der er historisk, kulturelt og samfundsmæssigt betinget.
- bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metode-kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden
- forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
Fokus
Styreformer fra antikken til det 20. Århundrede
republik, monarki, demokrati og diktatur
Kilder:
Sueton: "Den Guddommelige Augustus" i "Romerriget" af Jesper Carlsen, Systime, 2001
Bossuet: Statsforhold, uddraget af selve ordene i Den Hellige Skrift, 1709: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=135&L=0
Thomas Hobbes: Leviathan, 1651:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=136
"The Declaration of Independence" i American Ideals and Ideal Americans af Lars Christian Steenberg, Systime, 1985
Statistik: Den procentvise andel som parisiske borgere brugte på brød i 1789 - fundet i: Niels Høffding: Friheden eller døden: Den Franske Revolution. Gyldendal 1989, s. 79.
Jesper Gormsen: "Oktoberrevolutionen passer dårligt ind i Putins fortælling om Rusland", udgivet af Information, 17. november 2017. https://www.information.dk/udland/2017/11/oktoberrevolutionen-passer-daarligt-putins-fortaelling-rusland?lst_srs
"Adolf Hitler: Om førerprincippet" i Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945 belyst ved kilder, Johan Bender, Munksgaard, 1984
Væsentligste arbejdsformer:
Online undervisning, klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, eksamenstræning.
Omfang:
ca. 16 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538415",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538415",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538415"
}