Holdet A 2022 id/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Sarah Petz Thurmann
Hold A 2022 id/s (A 1s id, A 2s id, A 3s id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmningsprogram
Titel 2 Styrketræning
Titel 3 Bip-test
Titel 4 Badminton
Titel 5 Kano
Titel 6 Hiphop
Titel 7 Basketball
Titel 8 Pickleball
Titel 9 Træningsprojekt + crossfit
Titel 10 Floorball
Titel 11 Pardans - cha-cha-cha og jive

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmningsprogram

Hvorfor skal vi varme op? Hvad sker der i kroppen når vi varmer op?
Specifik vs. almen opvarmning.
Opbygning af et alment opvarmningsprogram.
Taktslag, takt, tempo, blød musik, markeret musik.
Opvarmningsøvelser og udarbejdelse af eget opvarmningsprogram i grupper.
Stå for at opvarme klassen efter eget program.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Styrketræning

RM, gentagelser, sæt, belastning, udholdenhed, muskelvækst, styrke, eksplosiv styrke, restitution, øvelser, vægte og maskiner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bip-test

Bip-test, kondital, maksimal iltoptagelse, mm.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Badminton

Boldkontrol, greb, serv, clear, drop, netdrop, lob, engelsk double, double
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kano

Kano.
I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige tag, herunder j-tag, c-tag og fremadrettet powertag.
Der har været fokus på hvordan bagerste mand styrer kanoen i en lige kurs, når man sidder to i den og sikre mest muligt stabilitet.
De har desuden arbejdet med hvordan man kommer sikkert ned i en kano, samt hvordan man laver makkerskift ude på vandet eller blot inde ved broen.

Eleverne har lavet sideforflytninger med hhv. skub- og træktag samt vendinger med disse to tag.
Yderligere har eleverne arbejdet med at lave et 8-tal rundt om to bøjer ude i vandet ved brug af c- og j-tag.

Teori: Der har været fokus på korrekt teknik i de forskellige tag, hvor eleverne har set videoer af dem. Derudover har eleverne arbejdet med danskernes idrætsvaner og deres deltagelse i friluftsaktiviteter.

Litteratur:

Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=EaWo3ZPfZvk

https://www.youtube.com/watch?v=t1vw5dst6EI

https://www.youtube.com/watch?v=vF_W_wsJYBU&t

https://www.youtube.com/watch?v=RDmpKUSqtWE&feature=youtu.be


Tekster:
Idræt C – Systime : Afsnit 1.2. Livsstilen.
https://idraetc.systime.dk/?id=191

Udvalgte sider (s. 9, s. 15, 50-51)  i filen "Undersøgelse af danskernes friluftsliv - 2017".
https://friluftsraadet.dk/sites/friluftsraadet.dk/files/media/document/danskernes-friluftsliv-2017.pdf

Forløbet er afsluttet med en forløbsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hiphop

Hiphop-forløbet har et overordnet fokus på:
- musikkens tempo og karakter
- evnen til at koordinere bevægelser, som følger musikkens tempo og karakter.
- inddragelse af dansehjulet.

Specifikt for hiphop-forløbet er desuden:
- at indlære en koreografi
- at give bevægelserne det rette udtryk specifikt for genren
- selv at finde på og sammensætte bevægelser inden for genren.

De har lært en fælleskoreografi til sangen "Chief Rocka" af Lords of the underground. Derudover har de selv konstrueret koreografi til dele af samme sang. Samlet har de en koreografi på 3.26 min.

Derudover er de blevet introduceret for en 'intro-dans', der har fokus på det relationelle i hiphop. Formålet med denne mindre koreografi har været at skabe en fællesskabsfølelse og samhørighed, og mindre på det tekniske element af hiphop.

Teoretisk er de blevet introduceret for dansehjulet samt hiphoppens historie (se dokumenterne "hiphopkompendie" og "dansehjulet" nedenfor).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Basketball

I dette forløb har eleverne primært spillet 3 mod 3 basket, hvor der har været fokus på OL-basket - dvs. at driblinger minimeres, og i stedet fokuseres der på samspil og mange afleveringer.

Primære faglige mål:
- Beherskelse af forskellige typer af driblinger (alm. kontroldribling, cross-over dribling, bag om ryggen dribling, mellem benene dribling mv.)
- Beherskelse af skudafviklingen med specielt fokus på håndleddets betydning samt beherskelse af korrekt teknik ved lay-up, afleveringer (brystaflevering og studs) og triple-threat (den 3.dobbelte trussel).
- Beherskelse af taktisk forståelse: Spilbarhed, spacing, v-cut, give-and-go samt anvendelse af korrekt teknik i spilnære situationer, f.eks. afleveringer.
- Rimelig beherskelse af teknisk korrekt personligt forsvar, samt hvornår der laves fejl (cylinder-princippet).

Sekundære faglige mål:
- Opnå god fysisk kapacitet og sætte det i forbindelse til den i forløbet anvendte teori
- Opnå kropsbevidsthed

Teoretisk har der været fokus på det tekniske i dette forløb, og derfor har eleverne set videoer af både lay-up, skud på kurv samt the triple threat position.
Derudover har vi talt om kroppens energisystem, og hvilken energiomsætning der er primær i basket (Kap. 6.2 i "Idræt C" - iBog).

Kapitel 6.2 i "Idræt C": https://idraetc.systime.dk/?id=90

Videoer:
Lay-up: https://www.youtube.com/watch?v=3noGvqHdoRE
Skud på kurv: https://www.youtube.com/watch?v=t7ciq_x4138
The Triple Threat Position: https://www.youtube.com/watch?v=SqmRrYChlZs
3 x 3 basket: https://www.youtube.com/watch?v=FxxoT-PgQQA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Pickleball

Faglige mål for forløbet:
- Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
- Opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
- Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål:
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier som:
1: Serv + returnering
2: Serv + returnering + dropshot (med fremløb fra den returnerende spiller)
3: Dink-dink-dink-lob-drop-dink-dink-dink-lob-drop
4: Serv-retur(frem)-drop (frem)- dink-dink-dink-lob-drop-dink-dink-dink-lob-drop

Teoretisk har vi talt om pickleballs historie, tekniske fokuspunkter samt regler og pointtælling med udgangspunkt i følgende artikler og videoer:
- Artikel om pickleball - historie, regler osv.: https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/
- Artikel om pickleball: https://tennis.dk/pickleball/hvad-er-pickleball/
- Serv: https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0
- Regler: https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0
- Drop: https://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411
- Lob: https://www.youtube.com/watch?v=02s7YCoQGms

Eleverne har også arbejdet med boldspilsfamilierne: https://idraetc.systime.dk/?id=185

Derudover har eleverne arbejdet med kroppens muskler ud fra følgende afsnit:
https://idraetc.systime.dk/?id=89
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Træningsprojekt + crossfit

I træningsprojektet har eleverne lavet to start- og sluttest. De er både blevet testet i løb (polititesten - 2,4 km) og en styrketest (WOD-test). Der har været ca. 9 uger imellem start- og sluttest.

I crossfit-forløbet har de hver især udført en max-test, som skulle gøre dem klogere på deres eget styrkemæssige niveau. Derefter blev en WOD tilpasset deres max.
De er blevet introduceret for forskellige WOD's - bl.a. Tabata, You Go I Go, Every Minute On The Minute, LADDER,  As Many Rounds As Possible samt Fight Gone Bad
Derudover har vi arbejdet med forskellige teknikøvelser i crossfit (fx squat, KB swings, sit-ups, push ups, skulderpres m.fl.).
Yderligere har de selv skullet lave en WOD i grupper og fremlægge den for/udføre den sammen med resten af klassen.

Teoretisk er eleverne blevet introduceret for historien bag crossfit samt terminologien. Ser her: https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/klassiske-og-nye-idraetter/crossfit-funktionel-traening-i-gymnasiet/
Derudover har læst om forskellige bevægelsesmønstre. Se her: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=592

I forbindelse med træningsprojektet er de blevet undervist i energiomsætning, kondition og kondital, udholdenhed, træning af maksimal iltoptagelse samt superkompensation
- Energiomsætning: https://idraetc.systime.dk/?id=90
- Kondition og kondital: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=249
- Udholdenhed: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=250
- Træning af maksimal iltoptagelse: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=247
- Superkompensation: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=244
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Floorball

Eleverne er blevet undervist i:
- Floorball regler
- Basalteknik, herunder hvordan der holdes korrekt på staven
- Driblinger
- Afleveringer (pasninger) - særligt trækafleveringen og dens udgangsstilling samt modtagninger
- Skud - trækskud

De har gennem forløbet fået en bedre spilforståelse, herunder spillernes placering på banen. De har trænet at få et overblik i isolerede spilsituationer, fx gennem kaosspil, driblefirkant. Derudover er de blevet introduceret for zoneopdelinger af banen.

Vi har primært spillet 3 mod 3, men har også spillet 1 mod 1 samt 6 mod 6.

Afslutningsvis har eleverne gennemført en forløbsprøve (se vedhæftede fil under modulerne).

Teori:
- Eleverne har læst om floorballs historie her: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=510
- Eleverne har også set forskellige teknikvideoer her: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=512
- Derudover har eleverne arbejdet med ilttransportkæden. Se følgende link:
https://idraetc.systime.dk/?id=215
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Pardans - cha-cha-cha og jive

Eleverne har i dette forløb arbejdet med stilarterne cha-cha-cha og jive.

Cha-cha-cha - trin: Grundtrin, spotdrejning, damedrejning, New Yorker og hand to hand

Jive - trin: Grundtrin, damedrejning, chassé ved siden af hinanden,  udvidet sparke-serie samt grundtrin med drejning på (vindmølle)

- Alle med åben dansefatning.

Eleverne har både arbejdet med trinnene isoleret set, men også sat dem sammen til en sekvens, så der er en flydende overgang fra det ene trin til det andet. Der har været fokus på, at eleverne skal følge rytmen og tælle taktslagene, så trinnene hele tiden passer til musikken. Desuden har der været et fokus på samarbejde og tillid.

De primære faglige mål er derfor:
- Beherskelse af de dansetrin vi har arbejdet med inden for cha-cha-cha og jive.
- Elevernes evne til at lytte til musikken og bevæge sig i takt til musikken
- Samarbejde og tillid på tværs af klassens elever.

Sekundære faglige mål:
- Opnå kropsbevidsthed.  
- At arbejde med kvaliteten i bevægelserne.

Teori:
- Videoer med diverse dansetrin. Se følgende links:
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=564#c4572
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=564#c4586

- Teori om "dansens sprog": https://idraetc.systime.dk/?id=103
- Historien bag standard- og latindanse - med fokus på latindanse: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=562&fbclid=IwAR24x-UNW-HTauRBZE-JKYbUCfweNEgeH4U3Y6-TzZHLka2extHEMftAoFA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer