Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Sarah Petz Thurmann
|
Hold
|
A 2022 id/s (A 1s id, A 2s id, A 3s id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogram
Hvorfor skal vi varme op? Hvad sker der i kroppen når vi varmer op?
Specifik vs. almen opvarmning.
Opbygning af et alment opvarmningsprogram.
Taktslag, takt, tempo, blød musik, markeret musik.
Opvarmningsøvelser og udarbejdelse af eget opvarmningsprogram i grupper.
Stå for at opvarme klassen efter eget program.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Styrketræning
RM, gentagelser, sæt, belastning, udholdenhed, muskelvækst, styrke, eksplosiv styrke, restitution, øvelser, vægte og maskiner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bip-test
Bip-test, kondital, maksimal iltoptagelse, mm.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton
Boldkontrol, greb, serv, clear, drop, netdrop, lob, engelsk double, double
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop
Hiphop-forløbet har et overordnet fokus på:
- musikkens tempo og karakter
- evnen til at koordinere bevægelser, som følger musikkens tempo og karakter.
- inddragelse af dansehjulet.
Specifikt for hiphop-forløbet er desuden:
- at indlære en koreografi
- at give bevægelserne det rette udtryk specifikt for genren
- selv at finde på og sammensætte bevægelser inden for genren.
De har lært en fælleskoreografi til sangen "Chief Rocka" af Lords of the underground. Derudover har de selv konstrueret koreografi til dele af samme sang. Samlet har de en koreografi på 3.26 min.
Derudover er de blevet introduceret for en 'intro-dans', der har fokus på det relationelle i hiphop. Formålet med denne mindre koreografi har været at skabe en fællesskabsfølelse og samhørighed, og mindre på det tekniske element af hiphop.
Teoretisk er de blevet introduceret for dansehjulet samt hiphoppens historie (se dokumenterne "hiphopkompendie" og "dansehjulet" nedenfor).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Basketball
I dette forløb har eleverne primært spillet 3 mod 3 basket, hvor der har været fokus på OL-basket - dvs. at driblinger minimeres, og i stedet fokuseres der på samspil og mange afleveringer.
Primære faglige mål:
- Beherskelse af forskellige typer af driblinger (alm. kontroldribling, cross-over dribling, bag om ryggen dribling, mellem benene dribling mv.)
- Beherskelse af skudafviklingen med specielt fokus på håndleddets betydning samt beherskelse af korrekt teknik ved lay-up, afleveringer (brystaflevering og studs) og triple-threat (den 3.dobbelte trussel).
- Beherskelse af taktisk forståelse: Spilbarhed, spacing, v-cut, give-and-go samt anvendelse af korrekt teknik i spilnære situationer, f.eks. afleveringer.
- Rimelig beherskelse af teknisk korrekt personligt forsvar, samt hvornår der laves fejl (cylinder-princippet).
Sekundære faglige mål:
- Opnå god fysisk kapacitet og sætte det i forbindelse til den i forløbet anvendte teori
- Opnå kropsbevidsthed
Teoretisk har der været fokus på det tekniske i dette forløb, og derfor har eleverne set videoer af både lay-up, skud på kurv samt the triple threat position.
Derudover har vi talt om kroppens energisystem, og hvilken energiomsætning der er primær i basket (Kap. 6.2 i "Idræt C" - iBog).
Kapitel 6.2 i "Idræt C": https://idraetc.systime.dk/?id=90
Videoer:
Lay-up: https://www.youtube.com/watch?v=3noGvqHdoRE
Skud på kurv: https://www.youtube.com/watch?v=t7ciq_x4138
The Triple Threat Position: https://www.youtube.com/watch?v=SqmRrYChlZs
3 x 3 basket: https://www.youtube.com/watch?v=FxxoT-PgQQA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt + crossfit
I træningsprojektet har eleverne lavet to start- og sluttest. De er både blevet testet i løb (polititesten - 2,4 km) og en styrketest (WOD-test). Der har været ca. 9 uger imellem start- og sluttest.
I crossfit-forløbet har de hver især udført en max-test, som skulle gøre dem klogere på deres eget styrkemæssige niveau. Derefter blev en WOD tilpasset deres max.
De er blevet introduceret for forskellige WOD's - bl.a. Tabata, You Go I Go, Every Minute On The Minute, LADDER, As Many Rounds As Possible samt Fight Gone Bad
Derudover har vi arbejdet med forskellige teknikøvelser i crossfit (fx squat, KB swings, sit-ups, push ups, skulderpres m.fl.).
Yderligere har de selv skullet lave en WOD i grupper og fremlægge den for/udføre den sammen med resten af klassen.
Teoretisk er eleverne blevet introduceret for historien bag crossfit samt terminologien. Ser her: https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/klassiske-og-nye-idraetter/crossfit-funktionel-traening-i-gymnasiet/
Derudover har læst om forskellige bevægelsesmønstre. Se her: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=592
I forbindelse med træningsprojektet er de blevet undervist i energiomsætning, kondition og kondital, udholdenhed, træning af maksimal iltoptagelse samt superkompensation
- Energiomsætning: https://idraetc.systime.dk/?id=90
- Kondition og kondital: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=249
- Udholdenhed: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=250
- Træning af maksimal iltoptagelse: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=247
- Superkompensation: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=244
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Floorball
Eleverne er blevet undervist i:
- Floorball regler
- Basalteknik, herunder hvordan der holdes korrekt på staven
- Driblinger
- Afleveringer (pasninger) - særligt trækafleveringen og dens udgangsstilling samt modtagninger
- Skud - trækskud
De har gennem forløbet fået en bedre spilforståelse, herunder spillernes placering på banen. De har trænet at få et overblik i isolerede spilsituationer, fx gennem kaosspil, driblefirkant. Derudover er de blevet introduceret for zoneopdelinger af banen.
Vi har primært spillet 3 mod 3, men har også spillet 1 mod 1 samt 6 mod 6.
Afslutningsvis har eleverne gennemført en forløbsprøve (se vedhæftede fil under modulerne).
Teori:
- Eleverne har læst om floorballs historie her: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=510
- Eleverne har også set forskellige teknikvideoer her: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=512
- Derudover har eleverne arbejdet med ilttransportkæden. Se følgende link:
https://idraetc.systime.dk/?id=215
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Pardans - cha-cha-cha og jive
Eleverne har i dette forløb arbejdet med stilarterne cha-cha-cha og jive.
Cha-cha-cha - trin: Grundtrin, spotdrejning, damedrejning, New Yorker og hand to hand
Jive - trin: Grundtrin, damedrejning, chassé ved siden af hinanden, udvidet sparke-serie samt grundtrin med drejning på (vindmølle)
- Alle med åben dansefatning.
Eleverne har både arbejdet med trinnene isoleret set, men også sat dem sammen til en sekvens, så der er en flydende overgang fra det ene trin til det andet. Der har været fokus på, at eleverne skal følge rytmen og tælle taktslagene, så trinnene hele tiden passer til musikken. Desuden har der været et fokus på samarbejde og tillid.
De primære faglige mål er derfor:
- Beherskelse af de dansetrin vi har arbejdet med inden for cha-cha-cha og jive.
- Elevernes evne til at lytte til musikken og bevæge sig i takt til musikken
- Samarbejde og tillid på tværs af klassens elever.
Sekundære faglige mål:
- Opnå kropsbevidsthed.
- At arbejde med kvaliteten i bevægelserne.
Teori:
- Videoer med diverse dansetrin. Se følgende links:
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=564#c4572
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=564#c4586
- Teori om "dansens sprog": https://idraetc.systime.dk/?id=103
- Historien bag standard- og latindanse - med fokus på latindanse: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=562&fbclid=IwAR24x-UNW-HTauRBZE-JKYbUCfweNEgeH4U3Y6-TzZHLka2extHEMftAoFA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538419",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538419",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538419"
}