Holdet A 2022 Id/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Søren Arnfeldt Andersen
Hold A 2022 Id/t (A 1t Id, A 2t Id, A 3t Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Floorball
Titel 3 Kano
Titel 4 Befolkningens idrætsadfærd
Titel 5 Hooliganisme (SRO)
Titel 6 Springgymnastik
Titel 7 Idrætspsykologi
Titel 8 Basketball
Titel 9 Anatomi
Titel 10 Pardans - Cha-cha-cha og Jive.
Titel 11 Ultimate v/ 2.0
Titel 12 Træningsprojekt
Titel 13 Crossfit
Titel 14 Aerobics og step

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Fokus i  forløbet rytmisk opvarmning har været følgende:
- at konstruere opvarmningprogram til musik med korrekt opbygning ift
   øvelsesvalg og intensitet
- at udvælge passende musik til programmet
- at udvælge øvelser, som i tempo og karakter passer til den valgte musik
- at koordinere bevægelserne i takt til musikken og med en passende kvalitet.
- at kende forskellen på førte, svingende og markerede bevægelser.

Alle elever har udarbejdet, forevist og fået evalueret et rytmisk opvarmningsprogram i klassen, hvor de selv har valgt opbygning, indhold og musik.

Teoretisk har vi arbejdet med musikkens rytme og bpm - de har fået udleveret et dokument med en oversigt over bmp og bevægelses-type (fx løb, hop og sving)

OBS: Forløbet er kørt på tværs af flere forløb. Derfor det tilsyneladende lave timetal.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Floorball

Eleverne er blevet undervist i:
- Floorball regler
- Basalteknik, herunder hvordan der holdes korrekt på staven
- Driblinger, primært forhånds- baghåndsdribling og i mindre grad forhånds- forhåndsdribling
- Afleveringer (pasninger) - særligt trækafleveringen og dens udgangsstilling, samt modtagninger
- Skud - trækskud og håndledsskud

De har gennem forløbet fået en bedre spilforståelse, herunder spillernes placering på banen. De har trænet at få et overblik i isolerede spilsituationer, fx gennem kaosspil, driblefirkant og zoneopdelinger af banen.

Eleverne har trænet omstillingsevne gennem en isoleret øvelse, hvor én spiller agerer angriber mod én forsvarsspiller, og efter skud på mål skifter rollerne.

Vi har primært spillet 3 mod 3, men har også spillet 1 mod 1 samt 6 mod 6.

Afslutningsvis har eleverne gennemført en forløbsprøve (se vedhæftede fil).

Teoretisk har eleverne fået udleveret kompendiet ’Floorballkompendium - c niveau’.

OBS: Forløbet er kørt på tværs af flere forløb. Derfor det tilsyneladende lave timetal.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Floorball forløbsprøve 28-04-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kano

Kano.
I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige tag, herunder j-tag, c-tag og fremadrettet powertag.
Der har været fokus på hvordan bagerste mand styrer kanoen i en lige kurs, når man sidder to i den og sikre mest muligt stabilitet.
De har desuden arbejdet med hvordan man kommer sikkert ned i en kano, samt hvordan man laver makkerskift ude på vandet.

Eleverne har lavet sideforflytninger med hhv. skub- og træktag samt vendinger med disse to tag.
Yderligere har eleverne arbejdet med at lave et 8-tal om to bøjer ude i vandet ved brug af c- og j-tag.

Teori: Der har været fokus på korrekt teknik i de forskellige tag, hvor eleverne har set videoer af dem. Derudover har eleverne arbejdet med danskernes idrætsvaner og deres deltagelse i friluftsaktiviteter.

Litteratur:

Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=EaWo3ZPfZvk

https://www.youtube.com/watch?v=t1vw5dst6EI

https://www.youtube.com/watch?v=vF_W_wsJYBU&t

https://www.youtube.com/watch?v=RDmpKUSqtWE&feature=youtu.be


Tekster:
Idræt C – Systime : Afsnit 1.2. Livsstilen.
https://idraetc.systime.dk/?id=191

Udvalgte sider (s. 9, s. 15, 50-51)  i filen "Undersøgelse af danskernes friluftsliv - 2017".
https://friluftsraadet.dk/sites/friluftsraadet.dk/files/media/document/danskernes-friluftsliv-2017.pdf

Forløbet er afsluttet med en forløbsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Befolkningens idrætsadfærd

Vi har i dette teori-forløb arbejdet med danskernes idrætsadfærd.
Vi har brugt kapitel 12 fra 'B - for bedre idræt':
https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=209

Derudover har vi benyttet en artikel fra Idan, omhandlende danskernes motions- og sportsvaner efter genåbningen af idrætslivet:
https://www.idan.dk/media/wuil2e3l/danskernes-motions-og-sportsvaner-efter-genaabningen-af-idraetslivet-notat-7_stabilisering-af-idraetsvanerne.pdf

Sideløbende med dette forløb, har eleverne haft et kano-forløb, hvor de har arbejdet med danskernes deltagelse i friluftsaktiviteter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hooliganisme (SRO)

Der er i dette forløb blevet arbejdet med materiale omhandlende hooliganisme, idrætsteori og teoretikere indenfor særligt den samfundsmæssige del af idrætsfaget. Derudover er der blevet arbejdet med tre forskellige metoder i idrætsfaget.

- Der er blevet arbejdet med kapitel 8.3 i 'Sporten i Samfundet', herunder 5 forskellige forklaringer på hooliganismen.
- Der har været fokus på, hvilke tiltag man har taget i DK for at stoppe hooliganisme (Politiet, DBU, Folketinget)
- Der er blevet lavet en teoretisk analyse af artiklen https://www.dr.dk/mitliv/mikkel-levede-et-dobbeltliv-som-familiefar-og-hardcore-hooligan-hadet-til-de-andre-har-vaeret?fbclid=IwAR0uy7kWNaymUzzGbfh67w2J5DIePXQR9ReGSrIA0c_mo6zWdvgWBC79O2Q med fokus på identitet, grupper og roller samt Erving Goffmans teori omhandlende front- og backstage.
- Der er blevet arbejdet med teoretikere fra det senmoderne samfund, herunder Giddens, Beck og Ziehe.
- Yderligere er Maffesoli blevet inddraget, og det samme er Csikszentmihalyis flow-teori.
- Metodemæssigt er der blevet arbejdet med den kvant- og kvalitative metode, samt den komparative metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Springgymnastik

Overordnet er eleverne i forløbet blevet vurderet på to dele af springgymnastikken:
- Færdige spring + modtagning af disse. Herunder en vejrmølle, håndstand, forlæns salto, hovedspring og kraftspring
- Et springkoncept. Her er de blevet vurderet på de spring og øvelser der medtages i konceptet, samt deres kreative evner.

Igennem forløbet er eleverne blevet introducerede for relevante opvarmningsøvelser, der har givet et grundlag for elevernes spring-færdigheder. Herunder styrkeprægede øvelser, stafetter, diverse hop på airtrack og håndstand.

Teoretisk er der blevet arbejdet med flow-modellen, 'Springhuset' (fra "Spring for drenge") samt teori om funktioneltræning, med et særligt fokus på core-spænding.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Springkoncept 04-01-2024
Springgymnastik - Forløbsprøve 19-01-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Idrætspsykologi

I dette teoriforløb er eleverne blevet introduceret for nogle forskellige emner indenfor idrætspsykologien:

'B - for bedre idræt':
https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=137

- Kap. 9: Motivation og målsætning
- Kap. 9.1: Motivation
- Kap. 9.2: Motivation og selvbestemmelse
- Kap. 9.3: Målsætning

- Herunder har de arbejdet med Maslows behovspyramide samt indre- og ydre motivation. De har haft om to typer af målorientering: Konkurrence- og opgaveorientering, samt to typer af træningsklima: Konkurrence- og mestringsklima. Yderligere har de arbejdet med tre typer af mål: Resultatmål, præstationsmål og procesmål, samt hvilke krav der er til målsætninger.

'B - for bedre idræt':
https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=138

- Kap. 10: Team og hold
- Kap. 10.1: Gruppen
- Kap. 10.2: Teamet
- Kap. 10.3: Kohæsion
- Kap. 10.4: Roller (slet ???)

- Herunder med et særligt fokus på teamets udvikling og de fem faser (forming, storming, norming, performing, afslutning), hvor de i grupper har lavet nogle kreative illustrationer af teorien. Derudover er der blevet arbejdet med de fire typer af teams ud fra begreberne opgave- og social kohæsion.

'Gyldendals Idrætspsykologi':
https://gyldendalsidraetspsykologi.systime.dk/?id=171

- Kap. 4: 'Koncentration i idrætten'

- Eleverne har i grupperne arbejdet med de forskellige dele af kapitlet og udarbejdet powerpoint-præsentationer, som de efterfølgende har fremlagt for klassen.


Idrætspsykologiforløbet er blevet kørt sideløbende med et basketforløb, hvor teorien er blevet inddraget og benyttet.
De har i basketundervisningen været inddelt i bestemte grupper, hvori de har arbejdet med motivation, målsætning, rolleinddeling og kohæsion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Basketball

Eleverne introduceres til basketball.

Forløbet er afviklet i sammenhæng med det teoretiske forløb omhandlende idrætspsykologi, som de har lært at bruge i forbindelse med basketball. Der har i den forbindelse særligt været fokus på motivation, målsætning, rolleinddeling og kohæsion.
Eleverne har arbejdet i de samme grupper gennem hele basketforløbet, for at danne et grundlag for at de kan skabe erfaring med et teams forskellige roller mm..

De lærer basis afleveringer og driblinger, og skal kunne beherske disse således, at de kan bevæge sig ubesværet med bolden, når de ikke bliver presset og samtidig orientere sig.

Eleverne bliver ligeledes introduceres for skud og layup.
Endelig arbejdes der med angrebs spilsystemer og principper herunder: v-cut og backdoor.

Efter undervisning forventes eleverne:
- Driblinger som beskrevet ovenstående.
- Kunne aflevere bolden ved brug af brystafleveringer, herunder to- og ethåndsafleveringer samt studsafleveringer
- Kunne foretage korrekt teknisk skud og layup.
- Kunne forevise spilsystemerne beskrevet ovenfor i en opstillet øvelse. (De gode elever kan benytte systemerne i mere eller mindre grad i det færdige spil.)
- Kunne spille det færdige spil og bevare overblik og tålmodighed.  


Materialer.
Mand til mand: https://www.youtube.com/watch?v=wuWE4T1DHCw
Zone: https://www.youtube.com/watch?v=N5Nsw0WHvX0
V-cut: https://www.youtube.com/watch?v=QpSXkMuMf7Q
Back-door: https://www.youtube.com/watch?v=O4EX3P76h_U


OBS.: Forløbet overlapper med pardans-forløbet, hvorfor det har foregået over en så lang periode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Anatomi

I dette forløb er eleverne blevet introduceret for basal anatomi, særligt overkroppen og benene anatomi.

Over tre gange er eleverne blevet introduceret for bevægapparatets anatomi, herunder muskler og led. De har fået en viden om skelettets opbygning samt kroppens forskellige ledtyper.
Der er i forløbet blevet arbejdet med bevægelsesanalyse som redskab til at forstå og forklare led og musklers bevægelser og arbejdsformer.
De har undervejs i forløbet lavet en videoaflevering, hvor de skulle vise en række øvelser, der skulle træne de oplistede muskler i opgaven. Fx den tohovede armbøjer og hasemusklerne.

Dette forventes af eleverne efter endt forløb:
- Kunne benytte begreber og simple ordforklaringer til at beskrive ledenes bevægelser
- Kunne benytte begreber og simple ordforklaringer til at beskrive de vigtigste musklernes arbejdsformer og kontraktionstyper
- Have viden om, hvilke muskler der arbejder som agonist, antagonist og synagist i forskellige styrkeøvelser, herunder i et squat, en lunge, en pull up og en atomic sit-up
- Kunne udføre en bevægelsesanalyse med inddragelse af korrekte begreber og ordforklaringer. I timen har de lavet en bevægelsesanalyse af et presicion-jump i parkour
- Have en forståelse for, hvilke styrkeøvelser, der anvendes for at træne bestemte muskler

Materiale:
- Bevægapparatets anatomi: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=151
- Overkroppens anatomi: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=152
- Benenes anatomi: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=153
- Kroppens muskler - oversigt: https://idraet-b.systime.dk/?id=263
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La Santa - Morgentræning 04-04-2024
Opgave i anatomi 23-04-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Pardans - Cha-cha-cha og Jive.

Eleverne har i dette forløb arbejdet med stilarten Cha cha cha og Jive.

Cha-cha-cha: Her har de være igennem følgende trin: Grundtrin, spotdrejning, damedrejning, New Yorker og ”udvidet Chasseé” .

Jive: Grundtrin, damedrejning, Chassé ved siden af hinanden, spark ved siden af hinanden (Mooch step), udvidet sparke-serie samt grundtrin med drejning på.

- Alle med åben dansefatning.

Eleverne har både arbejdet med trinene isoleret set, men også sat dem sammen til en sekvens, så der er en flydende overgang fra det ene trin til det andet. Der har været fokus på, at eleverne skal følge rytmen og tælle taktslagene, så trinene hele tiden passer til musikken. Desuden har der været et fokus på samarbejde og tillid.

De primære faglige mål er derfor:
Beherskelse af de dansetrin vi har arbejdet med inden for cha cha cha og Jive.

Ellevernes evne til at lytte til musikken og bevæge sig i takt til musikken

Samarbejde og tillid på tværs af klassens elever.


Sekundære faglige mål:

Opnå kropsbevidsthed.  

At arbejde med kvaliteten i bevægelserne.

Teori:
Videoer med diverse dansetrin.
Samt hæftet "Motorisk ABC",
- Med særlig fokus på hvad motorik er og forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave i anatomi 23-04-2024
Cha cha cha 30-04-2024
Basket forløbsprøve 08-05-2024
Jive 21-05-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 13 Crossfit

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer