Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Mikkel Tao Hørup Nord
|
Hold
|
A 2022 Id/u (A 1u Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hiphop
Hiphop-forløbet har et overordnet fokus på:
- musikkens tempo og karakter
- evnen til at koordinere bevægelser, som følger musikkens tempo og karakter.
- inddragelse af dansehjulet.
Specifikt for hiphop-forløbet er desuden:
- at indlære en koreografi
- at give bevægelserne det rette udtryk specifikt for genren
- selv at finde på og sammensætte bevægelser inden for genren.
De har lært en fælleskoreografi til sangen "Chief Rocka" af Lords of the underground. Derudover har de selv konstrueret koreografi til dele af samme sang. Samlet har de en koreografi på 3.26 min.
Derudover er de blevet introduceret for en 'intro-dans', der har fokus på det relationelle i hiphop. Formålet med denne mindre koreografi har været at skabe en fællesskabsfølelse og samhørighed, og mindre på det tekniske element af hiphop.
Teoretisk er de blevet introduceret for Dansehjulet samt hiphoppens historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hiphop forløbsprøve
|
13-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Spikeball
Eleverne er blevet undervist i boldspillet Spikeball (også kaldet Roundnet).
- Gennem forløbet er de blevet introduceret for både tekniske, taktiske og fysiske elementer af spillet.
- De har lært, hvordan de kan kontrollere bolden i Spikeball. De er blevet undervist i både under- og overhåndsslag samt 'jonglering' med bolden til sig selv og til en makker.
- De er blevet undervist i forskellige måder at udføre en serv på, herunder serv med og uden sidestep.
- De er blevet undervist i, hvordan man kan lave taktiker, så man får bevæget sig rundt om nettet og på den måde kan spille modspiller ud.
Læringsmål:
• Udvise boldkontrol
• Kunne slå til bolden med både over- og underhånd
• Kunne ’jonglere’ med bolden (til sig selv)
• Kunne mestre 3 berøringer per par i en duel
• Kunne fremvise en korrekt serv
• Have forståelse for spilsystemer og dét at flytte sig ift. sin makker
• Kunne kommunikere med sin makker - ”min”, ”din” og ”jeg tar’ den”
• Udvise fairplay og forståelse for spillets regler
Teoretisk har de fået udleveret et kompendium, med fokus på spikeballs historie og spillets regler. I kompendiet fremgår kun de regler, som vi har arbejdet med i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538421",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538421",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538421"
}