Holdet A 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Søren Solberg
Hold A 2022 id/x (A 1x id, A 2x id, A 3x id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1Rytmiskopvarmning
Titel 2 Forløb#2Basketball
Titel 3 Kano
Titel 4 Hiphop
Titel 5 Floorball
Titel 6 Crossfit

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1Rytmiskopvarmning

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre
et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt
bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.

HVAD SKAL JEG KUNNE?

- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2Basketball

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det frie rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kano

Kano.
I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige tag, herunder j-tag, c-tag og fremadrettet powertag.
Der har været fokus på hvordan bagerste mand styrer kanoen i en lige kurs, når man sidder to i den og sikre mest muligt stabilitet.
De har desuden arbejdet med hvordan man kommer sikkert ned i en kano, samt hvordan man laver makkerskift ude på vandet eller blot inde ved broen.

Eleverne har lavet sideforflytninger med hhv. skub- og træktag samt vendinger med disse to tag.
Yderligere har eleverne arbejdet med at lave et 8-tal rundt om to bøjer ude i vandet ved brug af c- og j-tag.

Teori: Der har været fokus på korrekt teknik i de forskellige tag, hvor eleverne har set videoer af dem. Derudover har eleverne arbejdet med danskernes idrætsvaner og deres deltagelse i friluftsaktiviteter.

Litteratur:

Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=EaWo3ZPfZvk

https://www.youtube.com/watch?v=t1vw5dst6EI

https://www.youtube.com/watch?v=vF_W_wsJYBU&t

https://www.youtube.com/watch?v=RDmpKUSqtWE&feature=youtu.be


Tekster:
Idræt C – Systime : Afsnit 1.2. Livsstilen.
https://idraetc.systime.dk/?id=191

Udvalgte sider (s. 9, s. 15, 50-51)  i filen "Undersøgelse af danskernes friluftsliv - 2017".
https://friluftsraadet.dk/sites/friluftsraadet.dk/files/media/document/danskernes-friluftsliv-2017.pdf

Forløbet er afsluttet med en forløbsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hiphop

Hiphop-forløbet har et overordnet fokus på:
- musikkens tempo og karakter
- evnen til at koordinere bevægelser, som følger musikkens tempo og karakter.
- inddragelse af dansehjulet.

Specifikt for hiphop-forløbet er desuden:
- at indlære en koreografi
- at give bevægelserne det rette udtryk specifikt for genren
- selv at finde på og sammensætte bevægelser inden for genren.

De har lært en fælleskoreografi til sangen "Chief Rocka" af Lords of the underground. Derudover har de selv konstrueret koreografi til dele af samme sang. Samlet har de en koreografi på 3.26 min.

Derudover er de blevet introduceret for en 'intro-dans', der har fokus på det relationelle i hiphop. Formålet med denne mindre koreografi har været at skabe en fællesskabsfølelse og samhørighed, og mindre på det tekniske element af hiphop.

Teoretisk er de blevet introduceret for Dansehjulet samt hiphoppens historie.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hiphop 19-01-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Floorball

Eleverne er blevet undervist i:
- Floorball regler
- Teori omhandlende boldspil og spilhjulet
- Basalteknik, herunder hvordan der holdes korrekt på staven
- Driblinger, primært forhånds- baghåndsdribling og i mindre grad forhånds- forhåndsdribling
- Afleveringer (pasninger) - særligt trækafleveringen og dens udgangsstilling, samt modtagninger
- Skud - trækskud og håndledsskud

De har gennem forløbet fået en bedre spilforståelse, herunder spillernes placering på banen. De har trænet at få et overblik i isolerede spilsituationer, fx gennem kaosspil, driblefirkant og zoneopdelinger af banen.

Eleverne har trænet omstillingsevne gennem en isoleret øvelse, hvor én spiller agerer angriber mod én forsvarsspiller, og efter skud på mål skifter rollerne.

Vi har primært spillet 3 mod 3, men har også spillet 1 mod 1 samt 6 mod 6.

Afslutningsvis har eleverne gennemført en forløbsprøve.

Teoretisk har eleverne fået udleveret kompendiet ’Floorballkompendium - c niveau’.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Floorball forløbsprøve 10-04-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Crossfit

Eleverne introduceres til Crossfit

Herigennem forskellige crossfit udtryk og begreber. De arbejder med forskellige teknikker herunder dødløft, backsquats, bænkpres, boxjumps, Kettlebell swings, wall-balls, atomic situps, burpees, planke mm.

Disse øvelser har de prøvet i forskellige crossfit sammenhænge. Fx Every minute on the minute (EMOM), As Many Rep/Rouds As Possible (AMRAP), You go, I Go, Tabata, For time (på tid).

Eleverne har endvidere arbejdet med at sammensætte deres egen WOD (Workout of the day)

Efter undervisning forventes eleverne:

- At beherske Dødløft, Backsquat og Bænkpress isoleret og med støtte
- At beherske boxjumps, Kettlebell-swings og Wall balls isoleret og i forbindelse med en WOD
- Kunne sammensætte deres egen WOD, som passer til at de selv kan udføre denne (uden alt for meget pause)
- Kunne koble deres egen praktik til teori omkring muskler (herunder muskefibersammensætning, agonist og antagonist samt have basis forståelse for hvilke muskelgrupper der arbejder hvornår)

Materialer
Muskler - https://idraetc.systime.dk/?id=89
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer