Holdet A 2022 id/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Cathrine Slott Mogensen
Hold A 2022 id/y (A 1y id, A 2y id, A 3y id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1Rytmiskopvarmning
Titel 2 Forløb#2Basketball
Titel 3 kano
Titel 4 Floorball
Titel 5 Sundhedsuge
Titel 6 Hiphop
Titel 7 Pickleball
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Pardans - Cha cha cha og Jive

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1Rytmiskopvarmning

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre
et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt
bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.

HVAD SKAL JEG KUNNE?

- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2Basketball

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det frie rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 kano

Kano.
I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige tag, herunder j-tag, fejetag og fremadrettet powertag.
Der har været fokus på hvordan bagerste mand styrer kanoen i en lige kurs, når man sidder to i den og sikre mest muligt stabilitet.
De har desuden arbejdet med hvordan man kommer sikkert ned i en kano, samt hvordan man laver makkerskift ude på vandet.

Eleverne har lavet sidevendinger med hhv. skub- og træktag. De har lavet 360 graders vending med fejetag og omvendt fejetag.

Teori: Der har været fokus på korrekt teknik i de forskellige tag, hvor eleverne har set videoer af dem. Derudover har eleverne arbejdet med danskernes idrætsvaner og deres deltagelse i friluftsaktiviteter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Floorball

Floorball:
Eleverne har arbejdet med pasninger, drivninger, trækskud og slagskud.
Vi har snakket om hvordan de forsvarer bolden bedst muligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sundhedsuge

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hiphop

Hiphop:

Eleverne har fået introduceret nogle basale hiphop-moves og har lært en hiphopkoreografi, som de har arbejdet med i grupper. I den forbindelse har eleverne selv haft ansvar for at videre udvikle koreografien med en intro/c-stykke/outro.

Vi har arbejdet med hvad der karakteriserer hiphop-bevægelser samt bevægelseskvalitet.

Derudover har vi kort snakket om hiphoppens oprindelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Pickleball

Pickleball:

OBS: Mangler et modul for at de har haft det 6 gange.

Eleverne har arbejdet med 2 forskellige server (dropserv og alm. serv), dink, hvor de både laver forhånd- og baghånd.

De er meget kort blevet introduceret for flugtning.

Derudover har eleverne fået præsenteret små spilserier, som de har efterprøvet for at få fokus på det taktiske element i spillet.

Derudover har vi brugt en del tid på at gennemgå og forstå reglerne i spillet.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Pardans - Cha cha cha og Jive

Ikke afsluttet endnu. De har haft 3 moduler med cha cha cha og har færdiggjort denne del. Mangler derfor Jive eller en anden genre inden for pardans.

Beherskelse af dansetrin inden for cha cha cha – herunder: grundtrin, damedrejning, spotdrejning, åben new yorker og udvidet new yorker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer