Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sigrid Lykke Nordahn Seegen
|
Hold
|
A 2022 ol/s (A 3s ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Medea
Vi læser Medea i sin helhed med fokus på dramaet som genre, antikkens kvinde og kæder det sammen med antikkens samfund generelt. Derudover introduceres remediering og korets funktion.
Vi arbejder med fagets centrale metode: nærlæsning. Derudover skal eleverne have kendskab til dramaets opbygning, samt være bevidste om, hvordan man analyserer teksten ift. egen samtid og senere tid.
Vi har arbejdet med begreberne andreia, ate, diakiosyne, kleos, metis, oikos, sofrosyne, sophia og succession i forbindelse med læsningen af Medea.
Forløbet sluttes i november med et tværfagligt projekt med dansk, hvor eleverne skal remediere, arbejde med moderne problemstillinger og innovation.
Basistekst:
Euripides' Medea (oversat af Marcel Lysgaard Lech)
Supplerende tekst:
Paideia (som e-bog)
- Tragediens dele: https://paideia.systime.dk/?id=154#c362
- Aristoteles' dramateori: https://paideia.systime.dk/?id=154#c376
Perspektiv:
- Klip fra Lars von Triers Medea
- Uddrag af Medealand af Sara Stridsberg
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I TIMEN: Begreber (tragedie).docx
-
:)
-
Færdiggør begreberne fra sidst og/eller genlæs dem :) Begreber (tragedie).docx
-
Læs resten af prologos og hele parodos (s. 13-18) og besvar følgende spørgsmål imens:
-
I TIMEN: Kreon på SoMe
-
456481413_488581863796532_7952331734443897827_n.jpg
-
Lektie: Prøv at forklar med dine egne ord, hvilke temaer og problematikker, der blev introduceret i prologos og parodos, som I læste sidst :)
-
Husk bog!
-
I TIMEN: Centrale begreber.docx
-
LEKTIE: Læs 1. stasimon (s. 28-29), og forklar med dine egne om hvad strofe A og modstrofe A handler om, og hvad strofe B og modstrofe B handler om.
-
I TIMEN: Oraklet i Delfi.pptx
-
LEKTIE: Færdiggør arbejdet fra sidst med Centrale begreber.docx i 2. episode
-
Læs resten af 3. episode (s. 44-49), og hav fokus på følgende:
-
I TIMEN: Jason på Facebook
-
LEKTIE: Skriv et kort resume af handlingen i Medea indtil videre. Upload i elevfeedback inden timen starter
-
I TIMEN: Nærlæsning af 5. episode v. 1116-1230
-
LEKTIE: Læs 4. stasimon (s. 57-58), og prøv med dine egne ord at forklare, hvad den handler om
-
LEKTIE: Færdiggør din nærlæsning af 5. episode v. 1116-1230
-
OGSÅ LEKTIE: Læs resten af 5. episode (s. 67-68). Hvis man ikke var der sidst, så skal man have læst HELE 5. episode (s. 59-68) til i dag
-
I TIMEN: Medea : Lars von Trier : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive
-
I TIMEN: medealand iason til jason (Sara Stridsberg).pdf
-
LEKTIE: Læs s. 72-73 (fra start til (Medea kommer ind på solvognen)). Man må gerne læse videre, hvis man har lyst, men man skal mindst have læst s. 72-73 :)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skulptur
I dette forløb arbejdes der med græsk og romersk marmor skulptur. Vi arbejder med de forskellige perioder og deres stiltræk, samt udviklingen i skulpturen. Dette har gøres både gennem individuelt arbejde, gruppearbejde og arbejde i plenum.
Vi træner analyse, fortolkning og perspektivering af skulptur. Der er derudover fokus på at koble skulpturerne til perioden og de gennemgåede basistekster i de andre forløb. Vi har derudover også haft fokus på idealer, hvor vi har kigget på Spydbæreren, samt på nutidige billeder.
Der læses til hver gang et kapitel i Paideia (Systime), om den periode som vi skal arbejde med.
Gennemgået skulptur:
- Kleobis og Biton
- Anavyssos
- Peploskoren
- Kritiosdrengen
- Diskoskasteren
- Spydbæreren
- Hermes med Dionysosbarnet
- Afrodite fra Knidos
- Belvedere-Apollon
- Pergamon-alteret
- Laokoon-gruppen
- Galler, der dræber sig selv og sin kone
- Augustus Primaporta
- Tiberius
- Commodus som Herkules
Perspektiv:
- Parfume reklame for Kouros
- Billede af "den perfekte mand"
- Thorvaldsens 'Amor med pil'
- Opgave om skønhed, hvor de skulle analysere Kim Kardashian/Kylie Jenner og reflektere over skønhedsidealer https://kunstenatsepaaskulptur.systime.dk/?id=199
I forbindelse med forløbet har klassen været på en tværfaglig tur med dansk, historie og old, hvor vi var i Ørstedsparken og arbejde med skulptur, og bagefter på Thorvaldsens museum, hvor de arbejdede med demokrati og perspektivskulptur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Odysséen
Vi læser Odysséen i uddrag med fokus på os og dem og gæstevenskab. Derudover arbejder vi med karaktererne og deres nuancer, samt hvordan vi kan fortolke dem ind i den antikke samtid og vores egen samtid. Fokus har primært været på Odysseus, Telemachos, Penelope og Polyfem.
I undervisningen er der fokus træning af nærlæsning med fokus på personkarakteristik, genretræk og temaer som gæstevenskab. I undervisningen har vi arbejdet med perspektivering til nyere tid, og med fremstillingen af Polyfem gennem tiden.
Basistekst:
Odysséen (oversat af Otto Steen Due). Vi har tilgået bogen fysisk og via Oldportalen (https://oldportalen.systime.dk/?id=166)
- Hele 1. sang
- 9. sang v. 193-542
Supplerende tekst:
Paideia
- 'Eposets karakteristiske træk', https://paideia.systime.dk/?id=136
- 'Odysséen', https://paideia.systime.dk/?id=135
- 'Det homeriske spørgsmål', https://paideia.systime.dk/?id=137
Perspektiv:
- Uddrag af kapitel 16 fra "Penelopiaden" af Margaret Atwood
- 'Ulysses and the Giant Polyphemus' (1905), https://www.youtube.com/watch?v=EQVU0WGG5Hk&ab_channel=FilmsbytheYear
- Klip fra 'O Brother, Where Art Thou? (2000), https://www.youtube.com/watch?v=IZocpwWLsyE&ab_channel=Movieclips
- Klip fra 'Percy Jackson: Sea of Monsters', https://www.youtube.com/watch?v=n0Jkj897sB4
- Klip fra 'Troy: The Odyssey' (2017), https://www.youtube.com/watch?v=2GvyC7s3RpU&ab_channel=Movieclips
- Polyphemus' af Guido Reni (maleri)
Supplerende:
- Proto-attisk sort figur (ca. 650 f.kr), der viser blindingen af Polyfem
- Sort figurs kop (565-560 f.kr), der viser blindingen af Polyfem
- Terracotta figur af Polyfem (ca. sene 5. årh. til tidlige 4.årh. f.kr.)
- 'Odysseus blinder Polyfem' fra Sperlonga
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kvinder i Ovids Forvandlinger
I forløbet vil der være fokus på fremstillingen af kvinder og kønsroller hos Ovid, samt hvordan det afspejler samtiden, det blev til i. Vi har fokus på begreberne clementia, familias, pater familias, pudicitia, virtus, univira, justitia, succession, vindicta og ætiologi. Disse er præsenteret for eleverne som forløbets centrale begreber, som vi skal hive frem, når vi læser og analyserer.
Formålet med forløbet er:
- træne eleverne i at analysere og fortolke antikke tekster i sin egen og i en moderne kontekst
- at eleverne bliver fortrolige med Ovid som forfatter og begreberne som hører til
- at eleverne introduceres for det romerske samfund som det så ud i Ovids samtid
- træne eleverne i fagets centrale metode nærlæsning
- trække lange linjer mellem antikken og nu
- få eleverne til at reflektere over tekstens problemstillinger og tage stilling til disse
Kernestof:
- Apollon og Daphne (1. sang v. 452-567)
- Ekko og Narcissus (3. sang v. 339-510)
- Procne og Philomela (6. sang v. 421-674)
- Pygmalion (10. sang v. 243-297)
- Pyramus og Thisbe (4. sang v. 55-166)
Supplerende:
- HUN – kvinder I græsk og romersk litteratur Om det romerske epos og Ovid
- Uddrag af Elskovskunsten
Perspektiv:
- 'Kvinden' af Illa Christensen (1884), https://oldportalen.systime.dk/?id=681
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stoicisme og epikuræisme
I dette forløb har vi arbejdet med stoicismen og epikuræismen med fokus på Seneca, Epikur og Horats. Vi har arbejdet med de to filosofiske grenes særegne træk og tanker, samt hvordan de kommer til syne hos Horats.
Formålet med forløbet har været at introducere eleverne til den antikke filosofi først gennem Platon, derefter stoicismen og epikuræismen, og kunne reflektere over samspillet mellem disse og kæde det sammen med elevernes egen oplevelser og samtid. Derudover har vi trænet nærlæsning, samt arbejdet med perspektivtekster.
Vi har arbejdet med begreber som logos, fysis, moira/fata, nomos, ratio, affectus, animus, fortuna, hedone, autarkeia og carpe diem.
Kernestof:
- Platons Hulelignelse (fra 'Kend Dig Selv', s. 162-170)
- Seneca brev 47 og 54 (PDF)
- Epikur: Brev til Menoikeus, https://oldportalen.systime.dk/?id=736
- Horats Ode 1.11 og 2.10, https://paideia.systime.dk/?id=171
Supplerende:
Paideia
- 'Stoicismen', https://paideia.systime.dk/?id=183
- 'Epikuræisme', https://paideia.systime.dk/?id=184&L=0
- 'Horats', https://paideia.systime.dk/?id=171
Perspektiv:
- Klip fra 'The Matrix', https://www.youtube.com/watch?v=VVro5wxqh4U&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.lectio.dk%2F&source_ve_path=Mjg2NjY
- Uddrag af Svend Brinkmann 'Stå fast' (2014), afsnittet 'Afslutning: Stoicismen i en accelererende kultur', https://oldportalen.systime.dk/?id=595
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538426",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538426",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538426"
}