Holdet A 2022 ol/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sigrid Lykke Nordahn Seegen
Hold A 2022 ol/s (A 3s ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medea
Titel 2 Skulptur
Titel 3 Odysséen
Titel 4 Kvinder i Ovids Forvandlinger
Titel 5 Stoicisme og epikuræisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Medea

Vi læser Medea i sin helhed med fokus på dramaet som genre, antikkens kvinde og kæder det sammen med antikkens samfund generelt. Derudover introduceres remediering og korets funktion.

Vi arbejder med fagets centrale metode: nærlæsning. Derudover skal eleverne have kendskab til dramaets opbygning, samt være bevidste om, hvordan man analyserer teksten ift. egen samtid og senere tid.

Vi har arbejdet med begreberne andreia, ate, diakiosyne, kleos, metis, oikos, sofrosyne, sophia og succession i forbindelse med læsningen af Medea.

Forløbet sluttes i november med et tværfagligt projekt med dansk, hvor eleverne skal remediere, arbejde med moderne problemstillinger og innovation.

Basistekst:
Euripides' Medea (oversat af Marcel Lysgaard Lech)

Supplerende tekst:
Paideia (som e-bog)
- Tragediens dele: https://paideia.systime.dk/?id=154#c362
- Aristoteles' dramateori: https://paideia.systime.dk/?id=154#c376


Perspektiv:
- Klip fra Lars von Triers Medea
- Uddrag af Medealand af Sara Stridsberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skulptur

I dette forløb arbejdes der med græsk og romersk marmor skulptur. Vi arbejder med de forskellige perioder og deres stiltræk, samt udviklingen i skulpturen. Dette har gøres både gennem individuelt arbejde, gruppearbejde og arbejde i plenum.

Vi træner analyse, fortolkning og perspektivering af skulptur. Der er derudover fokus på at koble skulpturerne til perioden og de gennemgåede basistekster i de andre forløb. Vi har derudover også haft fokus på idealer, hvor vi har kigget på Spydbæreren, samt på nutidige billeder.

Der læses til hver gang et kapitel i Paideia (Systime), om den periode som vi skal arbejde med.

Gennemgået skulptur:
- Kleobis og Biton
- Anavyssos
- Peploskoren
- Kritiosdrengen
- Diskoskasteren
- Spydbæreren
- Hermes med Dionysosbarnet
- Afrodite fra Knidos
- Belvedere-Apollon
- Pergamon-alteret
- Laokoon-gruppen
- Galler, der dræber sig selv og sin kone
- Augustus Primaporta
- Tiberius
- Commodus som Herkules

Perspektiv:
- Parfume reklame for Kouros
- Billede af "den perfekte mand"
- Thorvaldsens 'Amor med pil'
- Opgave om skønhed, hvor de skulle analysere Kim Kardashian/Kylie Jenner og reflektere over skønhedsidealer https://kunstenatsepaaskulptur.systime.dk/?id=199

I forbindelse med forløbet har klassen været på en tværfaglig tur med dansk, historie og old, hvor vi var i Ørstedsparken og arbejde med skulptur, og bagefter på Thorvaldsens museum, hvor de arbejdede med demokrati og perspektivskulptur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Odysséen

Vi læser Odysséen i uddrag med fokus på os og dem og gæstevenskab. Derudover arbejder vi med karaktererne og deres nuancer, samt hvordan vi kan fortolke dem ind i den antikke samtid og vores egen samtid. Fokus har primært været på Odysseus, Telemachos, Penelope og Polyfem.

I undervisningen er der fokus træning af nærlæsning med fokus på personkarakteristik, genretræk og temaer som gæstevenskab. I undervisningen har vi arbejdet med perspektivering til nyere tid, og med fremstillingen af Polyfem gennem tiden.

Basistekst:
Odysséen (oversat af Otto Steen Due). Vi har tilgået bogen fysisk og via Oldportalen (https://oldportalen.systime.dk/?id=166)
- Hele 1. sang
- 9. sang v. 193-542

Supplerende tekst:
Paideia
- 'Eposets karakteristiske træk', https://paideia.systime.dk/?id=136
- 'Odysséen', https://paideia.systime.dk/?id=135
- 'Det homeriske spørgsmål', https://paideia.systime.dk/?id=137


Perspektiv:
- Uddrag af kapitel 16 fra "Penelopiaden" af Margaret Atwood
- 'Ulysses and the Giant Polyphemus' (1905), https://www.youtube.com/watch?v=EQVU0WGG5Hk&ab_channel=FilmsbytheYear
- Klip fra 'O Brother, Where Art Thou? (2000), https://www.youtube.com/watch?v=IZocpwWLsyE&ab_channel=Movieclips
- Klip fra 'Percy Jackson: Sea of Monsters', https://www.youtube.com/watch?v=n0Jkj897sB4
- Klip fra 'Troy: The Odyssey' (2017), https://www.youtube.com/watch?v=2GvyC7s3RpU&ab_channel=Movieclips
- Polyphemus' af Guido Reni (maleri)

Supplerende:
- Proto-attisk sort figur (ca. 650 f.kr), der viser blindingen af Polyfem
- Sort figurs kop (565-560 f.kr), der viser blindingen af Polyfem
- Terracotta figur af Polyfem (ca. sene 5. årh. til tidlige 4.årh. f.kr.)
- 'Odysseus blinder Polyfem' fra Sperlonga
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kvinder i Ovids Forvandlinger

I forløbet vil der være fokus på fremstillingen af kvinder og kønsroller hos Ovid, samt hvordan det afspejler samtiden, det blev til i. Vi har fokus på begreberne clementia, familias, pater familias, pudicitia, virtus, univira, justitia, succession, vindicta og ætiologi. Disse er præsenteret for eleverne som forløbets centrale begreber, som vi skal hive frem, når vi læser og analyserer.


Formålet med forløbet er:
- træne eleverne i at analysere og fortolke antikke tekster i sin egen og i en moderne kontekst
- at eleverne bliver fortrolige med Ovid som forfatter og begreberne som hører til
- at eleverne introduceres for det romerske samfund som det så ud i Ovids samtid
- træne eleverne i fagets centrale metode nærlæsning
- trække lange linjer mellem antikken og nu
- få eleverne til at reflektere over tekstens problemstillinger og tage stilling til disse

Kernestof:
- Apollon og Daphne (1. sang v. 452-567)
- Ekko og Narcissus (3. sang v. 339-510)
- Procne og Philomela (6. sang v. 421-674)
- Pygmalion (10. sang v. 243-297)
- Pyramus og Thisbe (4. sang v. 55-166)


Supplerende:
- HUN – kvinder I græsk og romersk litteratur Om det romerske epos og Ovid
- Uddrag af Elskovskunsten

Perspektiv:
- 'Kvinden' af Illa Christensen (1884), https://oldportalen.systime.dk/?id=681


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Stoicisme og epikuræisme

I dette forløb har vi arbejdet med stoicismen og epikuræismen med fokus på Seneca, Epikur og Horats. Vi har arbejdet med de to filosofiske grenes særegne træk og tanker, samt hvordan de kommer til syne hos Horats.

Formålet med forløbet har været at introducere eleverne til den antikke filosofi først gennem Platon, derefter stoicismen og epikuræismen, og kunne reflektere over samspillet mellem disse og kæde det sammen med elevernes egen oplevelser og samtid. Derudover har vi trænet nærlæsning, samt arbejdet med perspektivtekster.

Vi har arbejdet med begreber som logos, fysis, moira/fata, nomos, ratio, affectus, animus, fortuna, hedone, autarkeia og carpe diem.

Kernestof:
- Platons Hulelignelse (fra 'Kend Dig Selv', s. 162-170)
- Seneca brev 47 og 54 (PDF)
- Epikur: Brev til Menoikeus, https://oldportalen.systime.dk/?id=736
- Horats Ode 1.11 og 2.10, https://paideia.systime.dk/?id=171

Supplerende:
Paideia
- 'Stoicismen', https://paideia.systime.dk/?id=183
- 'Epikuræisme', https://paideia.systime.dk/?id=184&L=0
- 'Horats', https://paideia.systime.dk/?id=171


Perspektiv:
- Klip fra 'The Matrix', https://www.youtube.com/watch?v=VVro5wxqh4U&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.lectio.dk%2F&source_ve_path=Mjg2NjY
- Uddrag af Svend Brinkmann 'Stå fast' (2014), afsnittet 'Afslutning: Stoicismen i en accelererende kultur', https://oldportalen.systime.dk/?id=595
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer