Holdet A 2022 ol/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sigrid Lykke Nordahn Seegen
Hold A 2022 ol/t (A 3t ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medea
Titel 2 Styreformer
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Iliaden
Titel 5 Stoicisme og epikuræisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Medea

Vi læser Medea i sin helhed med fokus på dramaet som genre, antikkens kvinde og kæder det sammen med antikkens samfund generelt. Derudover introduceres remediering og korets funktion.

Vi arbejder med fagets centrale metode: nærlæsning. Derudover skal eleverne have kendskab til dramaets opbygning, samt være bevidste om, hvordan man analyserer teksten ift. egen samtid og senere tid.

Vi har arbejdet med begreberne andreia, ate, diakiosyne, kleos, metis, oikos, sofrosyne, sophia og succession i forbindelse med læsningen af Medea

Forløbet sluttes i november med et tværfagligt projekt med dansk, hvor eleverne skal remediere, arbejde med moderne problemstillinger og innovation.

Basistekst:
Euripides' Medea (oversat af Marcel Lysgaard Lech)

Supplerende tekst:
Paideia (som e-bog)
- Tragediens dele: https://paideia.systime.dk/?id=154#c362
- Aristoteles' dramateori: https://paideia.systime.dk/?id=154#c376

Perspektiv:
- Klip fra Lars von Triers Medea
- Uddrag af Medealand af Sara Stridsberg

Supplerende:
- 'The myth of Jason, Medea, and the Golden Fleece', https://youtu.be/M7cIc7IAN6U?si=ibMIKiVgbHJVCByb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Styreformer

I dette forløb har vi arbejdet med antikkens styreformer i form af demokrati, oligarki og monarki/tyranni. Det primære fokus har dog været Athens demokrati. Vi har arbejdet med deres forskelligheder, holdninger til disse og prøver at koble det på vores egen samfund.

Formålet med forløbet har været at give eleverne et større kendskab til antikkens styreformer gennem både græske og romerske tekster. Og derudover få eleverne til at reflektere over udviklingen af de 3 styreformer og kæde det sammen med nutiden.

Vi har i timerne trænet nærlæsning, skriftlighed i faget og perspektivering til efterantikke tekster om styreformer. Vi har arbejdet med begreber som demokrati, aristokrati, oligarki, monarki og tyranni, men derudover har eleverne arbejdet med polis, ekklesia, fyle, deme, agora, stoa, areopagosrådet, ostrakering, de epynome heroer, femhundredemandsrådet, Pnyx, proedroi og nomothene i forbindelse med arbejdet om Athens demokrati. I forbindelse med læsningen af Cicero har vi arbejdet med retorik hos romerne.

Kernestof (har været samlet i et kompendium):
- Herodot, 'Forfatningsdebatten (3. bog. kap. 80-83)
- Thukydid, 'Perikles' Gravtale' (2. bog, kap. 34-46)
- Cicero, 'Den gode og stabile stat' (Om staten, 1. bog, kap. 39-45 og kap. 69-70)
- Polybios, 'Om styrerformernes kredsløb og Roms statsforfatning (6. bog, kap. 6-10)

Supplerende:
- 'Perserkrigene', https://oldportalen.systime.dk/?id=213
- 'Den peloponnesiske krig', https://oldportalen.systime.dk/?id=214
- 'Athenernes bystat - pólis', https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=173
- 'Det offentlige rum - agorá', https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=184
- 'Folkeforsamlingen - ekklesía', https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=138
- 'Cicero', https://oldportalen.systime.dk/?id=415
- 'Ciceros værker', https://oldportalen.systime.dk/?id=426
- 'Retorik hos romerne', https://paideia.systime.dk/?id=161#c472
- 'Scipio Aemilianus', https://lex.dk/Scipio_Aemilianus
- 'Polybios', https://oldportalen.systime.dk/?id=435&L=0

Perspektiv:
- 'Gettysburgtalen', Abraham Lincoln (1863), https://lex.dk/Gettysburgtalen
- 'Ich bin ein Berliner', John F. Kennedy (1963), https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=137#c291
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv med Forfatningsdebatten 08-10-2024
Gravtalen 43-46 13-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skulptur

I dette forløb arbejdes der med græsk og romersk marmor skulptur. Vi arbejder med de forskellige perioder og deres stiltræk, samt udviklingen i skulpturen. Dette har gøres både gennem individuelt arbejde, gruppearbejde og arbejde i plenum.

Vi træner analyse, fortolkning og perspektivering af skulptur. Der er derudover fokus på at koble skulpturerne til perioden og de gennemgåede basistekster i de andre forløb. Vi har derudover også haft fokus på idealer, hvor vi har kigget på Spydbæreren, samt på nutidige billeder.

Der læses til hver gang et kapitel i Paideia (Systime), om den periode som vi skal arbejde med.

Gennemgået skulptur:
- Kleobis og Biton
- Anavyssos
- Peploskoren
- Kritiosdrengen
- Diskoskasteren
- Spydbæreren
- Hermes med Dionysosbarnet
- Afrodite fra Knidos
- Pergamon-alteret
- Laokoon-gruppen
- Galler, der dræber sig selv og sin kone
- Augustus Primaporta


Perspektiv:
- Parfume reklame for Kouros
- Billede af "den perfekte mand"

I forbindelse med forløbet har klassen været en tur på Glyptoteket, hvor de har arbejdet med analyse af antik skulptur og perspektivering. https://kunstenatsepaaskulptur.systime.dk/?id=197
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Iliaden

Formålet med forløbet er:
- træne eleverne i at analysere og fortolke antikke tekster i sin egen og i en moderne kontekst
- introducere eleverne for tidligere græsk litteratur, da de indtil videre kun har mødt litteratur fra den klassiske periode
- at eleverne bliver fortrolige med epos som genre, og kan identificere genretræk såsom epitheton ornans, homeriske lignelser og patronymikon
- træne eleverne i fagets centrale metode nærlæsning
- trække lange linjer mellem antikken og nu
- få eleverne til at reflektere over tekstens problemstillinger og tage stilling til disse

Forløbet vil have helte og kvinder som fokuspunkt. Især Achilleus, Agamemnon, Hektor, Paris og Patroklos, samt Andromache. Vi har arbejdet med den homeriske helt, hvor eleverne har arbejdet med begreberne arete, kleos og time.

Basistekst:
Iliaden (oversat af Otto Steen Due)- Eleverne har haft bogen fysisk, men har kunnet tilgå den på Oldportalen også (https://oldportalen.systime.dk/?id=139)
- 1. sang v. 1-427
- 6. sang v. 237-502
- 16. sang v. 1-165, v. 684-867
- 22. sang v. 188-411

Perspektiv:
- Klip fra Troy (Death of Patroclus + Hector vs. Achilles)
- Kapitel 27 af "The Silence of the Girls" af Pat Barker

Supplerende tekst:
- Epos hos grækerne: https://paideia.systime.dk/?id=142
- Eposets karakteristiske træk: https://paideia.systime.dk/?id=136
- Eposet som totalgenre: https://paideia.systime.dk/?id=138
- Iliaden: https://paideia.systime.dk/?id=133
- Kendetegn ved antikkens eposgenre: https://oldportalen.systime.dk/?id=327
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Stoicisme og epikuræisme

I dette forløb har vi arbejdet med stoicismen og epikuræismen med fokus på Seneca, Epikur og Horats. Vi har arbejdet med de to filosofiske grenes særegne træk og tanker, samt hvordan de kommer til syne hos Horats.

Formålet med forløbet har været at introducere eleverne til den antikke filosofi først gennem Platon, derefter stoicismen og epikuræismen, og kunne reflektere over samspillet mellem disse og kæde det sammen med elevernes egen oplevelser og samtid. Derudover har vi trænet nærlæsning, samt arbejdet med perspektivtekster.

Vi har arbejdet med begreber som logos, fysis, moira/fata, nomos, ratio, affectus, animus, fortuna, hedone, autarkeia og carpe diem.

Kernestof:
- Platons Hulelignelse (fra 'Kend Dig Selv', s. 162-170)
- Seneca brev 47 og 54 (PDF)
- Epikur: Brev til Menoikeus, https://oldportalen.systime.dk/?id=736
- Horats Ode 1.11 og 2.10, https://paideia.systime.dk/?id=171

Supplerende:
Paideia
- 'Stoicismen', https://paideia.systime.dk/?id=183
- 'Epikuræisme', https://paideia.systime.dk/?id=184&L=0
- 'Horats', https://paideia.systime.dk/?id=171

Perspektiv:
- Klip fra 'The Matrix', https://www.youtube.com/watch?v=VVro5wxqh4U&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.lectio.dk%2F&source_ve_path=Mjg2NjY
- Uddrag af Svend Brinkmann 'Stå fast' (2014), afsnittet 'Afslutning: Stoicismen i en accelererende kultur', https://oldportalen.systime.dk/?id=595
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer