Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sigrid Lykke Nordahn Seegen
|
Hold
|
A 2022 ol/y (A 3y ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Trojas Kvinder
Vi læser Trojas kvinder i sin helhed med fokus på dramaet som genre og remediering. Vi har haft fokus på Hekuba, Helene, Kassandra og Andromache i vores læsning af værket. Tematisk har vi haft fokus på guderne, skæbnen, krig og antikkens kvindesyn.
Vi arbejder med fagets centrale metode: nærlæsning. Derudover skal eleverne have kendskab til dramaets opbygning, samt være bevidste om, hvordan man analyserer teksten ift. egen samtid og senere tid.
Forløbet sluttes i november med et tværfagligt projekt med dansk, hvor eleverne skal remediere, arbejde med moderne problemstillinger og innovation.
Basistekst:
Euripides' Trojas Kvinder (oversat af Marcel Lysgaard Lech)
Supplerende tekst:
- Paideia (som e-bog)
- Oldportalen (Systime online)
- Tragediens dele: https://paideia.systime.dk/?id=154#c362
- Aristoteles' dramateori: https://paideia.systime.dk/?id=154#c376
- Uddrag af proømiet i Iliaden og Odysséen
Perspektiv:
- Tekstuddrag fra manus til 'Kassandra' på Husets Teater af Marie Bjørn, https://www.husetsteater.dk/program/kassandra/
- Klip fra filmen 'The Trojan Women", https://www.youtube.com/watch?v=FPaS3z5uoXQ
- Forskellige visuelle fremstillinger af Helena: 'Helen of Troy' af Evelyn De Morgan (1898), Irene Papas som Helena i 'The Trojan Women' (1971) og Helena i 'Iliaden' på Betty Nansens Teater (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Iliaden
Formålet med forløbet er:
- træne eleverne i at analysere og fortolke antikke tekster i sin egen og i en moderne kontekst
- introducere eleverne for tidligere græsk litteratur, da de indtil videre kun har mødt litteratur fra den klassiske periode
- at eleverne bliver fortrolige med epos som genre, og kan identificere genretræk såsom epitheton ornans, homeriske lignelser og patronymikon
- træne eleverne i fagets centrale metode nærlæsning
- trække lange linjer mellem antikken og nu
- få eleverne til at reflektere over tekstens problemstillinger og tage stilling til disse
Forløbet vil have helte og kvinder som fokuspunkt. Især Achilleus, Agamemnon, Hektor, Paris og Patroklos, samt Andromache og Helena, da eleverne har læst Trojas Kvinder. Eleverne har i denne forbindelse også arbejdet med den homeriske helt med fokus på begreberne arete, time og kleos.
Basistekst:
Iliaden (oversat af Otto Steen Due). Eleverne har derudover kunnet tilgå teksten på Oldportalen (https://oldportalen.systime.dk/?id=139).
- 1. sang v. 1-427
- 3. sang v. 1-145, v. 383-461
- 6. sang v. 251-500
- 16. sang v. 1-165, v. 684-867
- 22. sang v. 188-411, v. 437-515
Perspektiv:
- Klip fra Troy (Hector vs. Achilles)
- Kapitel 27 af "The Silence of the Girls" af Pat Barker
Supplerende tekst:
Paideia (som e-bog)
- Epos hos grækerne: https://paideia.systime.dk/?id=142
- Eposets karakteristiske træk: https://paideia.systime.dk/?id=136
- Eposet som totalgenre: https://paideia.systime.dk/?id=138
- Iliaden: https://paideia.systime.dk/?id=133
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejd selv 9.10 3.y.docx I skal uploade under Opgaver, når I er færdige :)
-
Ingen lektier til i dag, men I får udleveret en bog! Bogen er større end Medea (og tungere), så husk evt. en ordentlig taske :)
-
I TIMEN: Helte.pptx
-
Lektie: Husk jeres bog! :)
-
1. sang | Oldportalen
-
LEKTIE: Prøv med egne ord at karakterisere Achilleus og Agamemnon. Sæt det ind i elevfeedback, når du er færdig :)
-
Husk bog!
-
LEKTIE: Læs vers 304 t.o.m. vers 427 i 1. sang (fra "Efter så hidsig en strid" t.o.m "..., og jeg tænker han gør som jeg ber ham").
-
LEKTIE: Kig dine tidligere noter om Helena igennem. Skriv i elevfeedback en kort biografi om hende. Upload, når du er færdig.
-
Husk bog! :)
-
I TIMEN: Padlet om teksten, Iliaden 6. sang v. 237-502
-
LEKTIE: Læs Iliaden 4. sang, Iliaden 5. sang og Iliaden 6. sang. Og genlæs dine noter om Andromache fra, da vi læste Trojas Kvinder :)
-
Kære 3.y, I skal i dag arbejde selv med 16. sang af Iliaden. Jeg har vedhæftet det her (+ den tekst I skal bruge til perspektivering), og oprettet det som en opgave :) God arbejdslyst!
-
I TIMEN: Matrix-arbejde
-
I TIMEN: Hektor vs. Achilleus
-
LEKTIE: Læs om handlingen i 17.-21. sang her Iliaden | Paideia
-
I TIMEN: Feedback_podcast.docx
-
I TIMEN: 22. sang v. 437-515
-
Husk jeres bog! :)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur
I dette forløb arbejdes der med græsk og romersk marmor skulptur. Vi arbejder med de forskellige perioder og deres stiltræk, samt udviklingen i skulpturen. Dette har gøres både gennem individuelt arbejde, gruppearbejde og arbejde i plenum.
Vi træner analyse, fortolkning og perspektivering af skulptur. Der er derudover fokus på at koble skulpturerne til perioden og de gennemgåede basistekster i de andre forløb. Vi har derudover også haft fokus på idealer, hvor vi har kigget på Spydbæreren, samt på nutidige billeder.
Der læses til hver gang et kapitel i Paideia (Systime), om den periode som vi skal arbejde med.
Gennemgået skulptur:
- Kleobis og Biton
- Anavyssos
- Peploskoren
- Kritiosdrengen
- Skulptur fra vestgavlen fra Zeus-templet i Olympia (set, ikke gennemgået)
- Diskoskasteren
- Spydbæreren
- Del af Parthenon-frisen med Poseidon, Apollon og Artemis (set, ikke gennemgået)
- Sandalbindende Nike (set, ikke gennemgået)
- Hermes med Dionysosbarnet
- Afrodite fra Knidos
- Portræt af Euripides (set, ikke gennemgået)
- Skraberen
- Pergamon-alteret
- Laokoon-gruppen
- Galler, der dræber sig selv og sin kone
- Augustus Primaporta
Perspektiv:
- Parfume reklame for Kouros
- Billede af "den perfekte mand"
I forbindelse med deres studietur til Berlin blev eleverne bedt om at finde en af følgende:
- 'Athena bewaffnet den Krieger'
- 'Der Jüngling wird von Athena in neuen Kampf gefürht'
-'Iris trägt den gefallenen Helden zum Olymp empor'
- 'Neptunbrunnen'
Og lave en video, hvor de perspektiverede til skulptur fra forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kvinder i Ovids Forvandlinger
I forløbet vil der være fokus på fremstillingen af kvinder og kønsroller hos Ovid, samt hvordan det afspejler samtiden, det blev til i. Vi har fokus på begreberne clementia, familias, pater familias, pudicitia, virtus, univira, justitia, succession, vindicta og ætiologi. Disse er præsenteret for eleverne som forløbets centrale begreber, som vi skal hive frem, når vi læser og analyserer.
Formålet med forløbet er:
- træne eleverne i at analysere og fortolke antikke tekster i sin egen og i en moderne kontekst
- at eleverne bliver fortrolige med Ovid som forfatter og begreberne som hører til
- at eleverne introduceres for det romerske samfund som det så ud i Ovids samtid
- træne eleverne i fagets centrale metode nærlæsning
- trække lange linjer mellem antikken og nu
- få eleverne til at reflektere over tekstens problemstillinger og tage stilling til disse
Kernestof:
- Apollon og Daphne (1. sang v. 452-567)
- Ekko og Narcissus (3. sang v. 339-510)
- Procne og Philomela (6. sang v. 421-674)
- Pygmalion (10. sang v. 243-297)
- Pyramus og Thisbe (4. sang v. 55-166)
Supplerende:
- HUN – kvinder I græsk og romersk litteratur - Om det romerske epos og Ovid
- Uddrag af Elskovskunsten
Perspektiv:
- Uddrag af 'Dafnesyndromet' af Siri Ranva Hjelm Jacobsen (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stoicisme og epikuræisme
I dette forløb har vi arbejdet med stoicismen og epikuræismen med fokus på Seneca, Epikur, Lukrets og Horats. Vi har arbejdet med de to filosofiske grenes særegne træk og tanker, samt hvordan de kommer til syne hos Horats.
Formålet med forløbet har været at introducere eleverne til den antikke filosofi først gennem Platon, derefter stoicismen og epikuræismen, og kunne reflektere over samspillet mellem disse og kæde det sammen med elevernes egen oplevelser og samtid. Derudover har vi trænet nærlæsning, samt arbejdet med perspektivtekster.
Vi har arbejdet med begreber som logos, fysis, moira/fata, nomos, ratio, affectus, animus, fortuna, hedone, autarkeia og carpe diem.
Kernestof:
- Platons Hulelignelse (fra 'Kend Dig Selv', s. 162-170)
- Seneca brev 47 og 54 (PDF)
- Epikur: Brev til Menoikeus, https://oldportalen.systime.dk/?id=736
- Lukrets, 'Alt er opbygget af atomer' (1. sang v. 483-519), https://oldportalen.systime.dk/?id=691
- Lukrets, 'Om den sande lykke og livets sande farer (2. sang v. 1-61), https://oldportalen.systime.dk/?id=694
- Horats Ode 1.11 og 2.10, https://paideia.systime.dk/?id=171
Supplerende:
Paideia
- 'Stoicismen', https://paideia.systime.dk/?id=183
- 'Epikuræisme', https://paideia.systime.dk/?id=184&L=0
- 'Horats', https://paideia.systime.dk/?id=171
Perspektiv:
- Klip fra 'The Matrix', https://www.youtube.com/watch?v=VVro5wxqh4U&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.lectio.dk%2F&source_ve_path=Mjg2NjY
- Uddrag af Svend Brinkmann 'Stå fast' (2014), afsnittet 'Afslutning: Stoicismen i en accelererende kultur', https://oldportalen.systime.dk/?id=595
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538430",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538430",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538430"
}