Holdet A 2022 re/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Louise Balsløv
Hold A 2022 re/x (A 3x re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion og senmoderne religion
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion og senmoderne religion

Elevernes forforståelse for faget aktiveres og de introduceres til religion som gymnasiefag, krav og eksamen.
Der arbejdes med centrale begreber som indefra/udefra synsvinkler, religionsfænomenologi og sociologi samt begreber inde for senmoderne religion.

Der tages udgangspunkt i elevernes nære verden og danskernes religiøsitet i det senmoderne samfund.

Centrale begreber:
Religionsfænomenologi vs. religionssociologi
Indefra/ udefra synsvinkel  
Sekularisering / afsekularisering
Affortryllelse / genfortryllelse
Den religiøse aktør
Pluralisme
Eklekticisme
Institutionaliseret / ikke-institutionaliseret religion
Maksimalisme / minimalisme
Medialisering

Materiale:

Madsen, L. m.fl.: "Grundbogen til religion c" (Systime, 2016) - ibog
Afsnit: "Klar parat religion" pp. 276-280.

Artikel om danskernes religiøsitet:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danskernes-tro-anno-2019-spoergsmaal-og-svar

Slideshow:
https://docs.google.com/presentation/d/1zMMgEakolCEKgeqJpQfQHWdxn1ReuT_YvKsUDzX75mk/edit#slide=id.g2f1c5829c15_0_0


ca. 15 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Forløbet har haft fokus på følgende overskrifter:

Introduktion til Islam
Islams formative periode og historiske udvikling
Islamiske forestillinger: De 6 trosartikler, gudsopfattelse og profeten Muhammed
Religiøs praksis: De 5 søjler
Tolkninger: Moderne og fundamentalistiske
Islam i det senmoderne samfund
Ekskursion til Imam Ali moskeen på Nørrebro

Eleverne har i forløbet fået en intro til islam, islams formative periode og hellige tekster. Dernæst har vi i forløbet arbejdet med de grundlæggende religiøse forestillinger og praksis i islam herunder de 6 trosartikler og de 5 søjler herunder særligt fokus på Hajj som overgangsritual og kultdrama.

Vi har i den sidste del af forløbet haft særligt fokus på forskellige tolkninger i islam med udgangspunkt i modellen over idealtyper samt islam i det senmoderne samfund, herunder islam og køn/seksualitet, sharia og teori om identitetsdannelse.

Forløbet blev afsluttet med en ekskursion til Imam-Ali moskeen på Nørrebro.

MATERIALE:

Hellige tekster:

Kåre Bluitgen genfortællling af Ibn Ishaqs overlevering om Muhammeds åbenbaringer. (grundbogen)

Koranen:
Sura 1, vers 1-7
Sura 3,18
Sura 2,238
Sura 2,197
Sura 2, 185
Sura 7, vers 80, 81 og 84
Sura 9, vers 71
Sura 24, vers 31
Sura 33, vers 59

Myten "Allahs hus".

Hadith, Abu Dawud: Om tildækkelse fra sunnah.com
Hadith, om kvinder
(Jesper Petersen: Kvinderne i Medina. Magistrenes Forlag, 2016.s. 44-45)

Baggrundsstof:
L., Madsen, D. Motzfeldt m.fl. "Grundbogen til religion c". Systime. (2016)
p. 156, 158, 161, 219, 221, 223,

Vollmod, C: "Klassisk og moderne Islam". Systime (2019)
p. 148, 151, p. 156

Religioner lever pp. 96-100

Artikler og øvrigt materiale:

https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/taet-paa-meryem-gaar-stadig-med-niqab-hvordan-er-livet-efter-forbuddet-mod-den

https://www.berlingske.dk/internationalt/et-toerklaede-goer-ikke-nogen-til-en-bedre-muslim

https://www.religion.dk/viden/koranen-og-andre-hellige-skrifter-i-islam

Musikvideo "wrap my hijab"
https://www.youtube.com/watch?v=XOX9O_kVPeo

Dansk reportage: "Helvedes homo" afsnit 2 fra DR (2018)

SLIDESHOW:
https://docs.google.com/presentation/d/1GlcbAapps3-ck25g2SVN23MZ9CGgo-6-Fz4KYRe9S1o/edit

Centrale begreber og teori:

Monoteisme
Sunni og shia
Sunna
Koranen
Hadith
Allah
Hellige steder
Sharia
De 6 trosartikler
De fem søjler
Profeter
Profeten Muhammed
Hellig og profan
Axis mundi

Begreber til religion i det senmoderne samfund:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=279

Maksimalisme/minimalise
Ninian Smarts 7 dimensioner
Model over idealtyper:
Traditionalisme
Modernisme
Fundamentalisme
Sekularisme

Ritualtyper: overgangsritualer, årtidsritualer, kriseritualer, udvekslings-og tilbedelsestiritualer, kultdrama
Van Gennep: Overgangsritual
David Lyon:
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=126#c249

ca. 60 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

Kristendom med fokus på kristendommens formative og nutidige former.

Vi har arbejdet med kristendommens formative periode samt i det senmoderne samfund, Vi har undersøgt på Bibelen som kilde, den kristne grundmyte, den mytiske - og den historiske Jesus, kristen etik, pagtstanken, samt fokus på nadver og dåb som de mest centrale ritualer i folkekirken.

Vi har undersøgt forskellene på katolicisme og protestantisme, kristendom i Danmark særligt Folkekirken og dens mangfoldighed og har afslutningsvis sammenlignet med kristendom i USA.

Helligtekster:
OBS! Kan læses via bibelselskabets hjemmeside:
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline

Skabelsesmyterne
Første Mosebog, kap. 1-kap. 2,4
Første Mosebog, kap. 2,4-25

Syndefaldsmyten
Første Mosebog kap 3, 1-25

Jesu korsfæstelse:
Markusevangeliet 15 v. 22-28 + v-33-39
Lukasevangeliet 23 v. 32-38 + v. 44-49
Johannesevangeliet 19 v. 17-22 + 25-30

De 10 bud.
Anden mosebog kap. 20

Bjergprædikenen (i uddrag)
Matthæsevangeliet kap. 5 v. 17-20, v. 21-25, v. 27-30, v. 38-42, v. 43-48, & kap. 6 v. 5 & kap. 7 v. 1-5, v.12, v.28-29

Den barmhjertige samaritaner. Luk kap. 10 v. 25-37

Centrale begreber:

Myte herunder:
Lincoln og Podemann
Privilegeret talesituation, kaos til kosmos, mytiske forbilleder, ekstraordinære kræfter, paradigmatisk sandhed.

To-naturslæren
Arvesynd
Den kristne grundmyte
Den stedfortrædende lidelse
Genopstandelsen

Sindelagsetik og regeletik, fra handleloven til tankelov og partikulær + universel pagt

Næstekærlighed
Biblicistisk etik
Situationsetik
Det dobbelte kærlighedsbud
Næstekærlighed som individuel pligt
Næstekærlighed som social forpligtelse

Sekularisering - på samfundsplan og individplan.
Religionsfrihed og religionslighed

Centrale ritualer: Dåb og nadver

Overgangsritual
Van Genneps model

Podemann ritual-myte modellen

Deprivationsteori.
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=134#c267
Kreationisme

Øvrigt materiale:

Grundbog:
L., Madsen, D. Motzfeldt m.fl. "Grundbogen til religion c". Systime. (2016)
p. 254, 286, 288, 289, 291, 292, 295

Den bibelske fortælling i: Poulsen, A m fl. "Kristendom i nutid" (1996)

Dokumentar fra DR om flygtninge og næstekærlighed:
https://www.dr.dk/drtv/se/adam-and-eva_-naestekaerlighed-til-flygtninge_47809

Katolicisme og protestantisme:

http://www.reformationen500.dk/hvad-er-reformationen
https://www.kristendom.dk/kirkehistorie/10-vigtigste-ting-om-katolicisme
https://www.kristendom.dk/indføring/hvad-er-forskellen-på-katolicisme-og-protestantisme
Reformationen:
https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc

Luther - prædiken om gode gerninger:
Luthers Kirkepostil 1522. I: Martin Luther: Kirkepostillen - Bind 1 Vinterdelen. Oversat af Finn B. Andersen. Books on Demand, 2018. s. 22-23.

https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/organisation/grafik-over-organisation
https://www.thinglink.com/scene/949649110204416003?buttonSource=viewLimits
https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/kirke-og-stat/folkekirken-og-grundloven

DR dokumentar: "De unge præster" episode 1 (2016)

Danskernes Akademi: Religions betydning i Danmark og USA
https://www.dr.dk/studie/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:5464655da11f9d0e0c4f4d39

"I Guds navn: USA vs. DK" (uddrag)
https://www.dr.dk/studie/religion/i-guds-navn-usa-versus-danmark-0

SLIDESHOW:
https://docs.google.com/presentation/d/1ZPAVJtDAYZfGcjwLGJPGEkPLNtN6IIwiGV93w2eNdXw/edit


ca. 100 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

I dette forløb har vi haft fokus på:

Buddhismens formative periode, de buddhistiske grundtanker, vi har læst buddhistiske grundtekster, lærer om forskellige former for buddhisme - herunder buddhisme i DK. Vi runder forløbet af med et kort fokus på buddhistisk praksis i tibetansk buddhisme samt senmoderne buddhisme. Forløbet er blevet afrundet med en ekskursion til det tibetanske tempel Phendeling.

Centrale begreber:
Buddha
De tre juveler
Den buddhistiske tidsopfattelse (cyklisk vs. lineær)
Reinkarnation
Karma
Samsara
Nirvana
an-atman,
asket/askese
Middelvejen
Dharma
De 4 ædle sandheder
Den 8-ledede vej
De 5 skandhaer
Livshjulet
Mara
Spiros typologi (nirvanisk, karmisk og magisk buddhisme)

Hellige tekster:

Buddhalegenden
Sammenskrivning af forskellige kilder ved Jørn Borup.

Benarestalen

Milindapanha (fra Buddhisme - introduktion og tekster)

Øvrigt materiale:

Grundbog:
L., Madsen, D. Motzfeldt m.fl. "Grundbogen til religion c". Systime. (2016) p. 168, 169, 170, 185, 234

Nielsen, A: "Buddhisme- Introduktion og tekster". Systime (
p. 182

DR: 5 skarpe om buddhisme
https://www.dr.dk/studie/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:54e1ca8da11f9f08f87f4dfe

Filmudgave af Buddha-legenden fra Bernardo Bertolluccis spillefilm "Little Buddha" fra 1994
https://www.youtube.com/watch?v=sP5DOwwrJDk&feature=emb_logo
(Uddrag - første 30 min.)

Nielsen, A.: "Buddhismen - introduktion og tekster". Systime (2015)
https://buddhisme.systime.dk/?id=185&L=0

Uddrag af Buddha og milliadæren (5 min.) + Google Buddhisme - klip fra DR
https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme


SLIDESHOW:
https://docs.google.com/presentation/d/1g-3AJLRVCQGgYg2s7thIDXEvN5Ev7M0n7PxvZQL6knw/edit#slide=id.g347a3a43867_0_0


Ca. 35 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Etik

I dette forløb om etik har vi taget udgangspunkt i følgende overskrifter:

Introduktion til etik generelt og
centrale begreber
Sekulær etik, særligt nytte- og pligtetik
Religiøs etik, repetition af etik i kristendom og islam
Etisk fokus på aktiv dødshjælp

Eleverne har fået en introduktion til de centrale sekulære, etiske positioner nytteetik og pligtetik. Vi har i forløbet haft fokus på debatten om aktiv dødshjælp og har i den forbindelse arbejdet med forskellige cases og centrale begreber til at diskutere emnet.

Centrale begreber:
Determinisme vs. indeterminisme
Nytteetik
Pligtetik
Det kategoriske imperativ
Assisteret selvmord
Aktiv dødshjælp
Passiv dødshjælp
Palliation
Autonomi
Glidebaneeffekt

Bøger:

Motzfeldt, D. : "Religion og etik - grundbog til etik i religionsfaget" Systime.
p. 143, 145, p. 171, p. 192

Haaning, Laursen: "Religionsportalen". Systime
p. 608

Ludvigsen, Mikkelsen: "Etik i det senmoderne samfund". Systime
p. 144
https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=144

Video: "Debatten der ikke ville dø" Etisk Råd 2011
https://www.youtube.com/watch?v=C_lqP0ywHmM

etiskraad.dk

Religionsnørden, videoer om etik:
Pligtetik:
https://www.youtube.com/watch?v=1egGdbJwGys

Nytteetik:
https://www.youtube.com/watch?v=e9L7qLG_mYU&t=1s

Dokumentar: "Hjælp mig med at dø" DR2 (2019)

Etik i islam:
Allahs plan med mennesket: Forudbestemmelsen
Muhammed som etisk forbillede (sunna - hadith)
De fem søjler
Ortopraksi vs. ortodoksi

Hadith Qudsi nr. 6 og nr. 9 (i uddrag)
fra Steffensen, J: "Islam - fra beduinkult til verdensreligion" Systime (2005)
(se uddrag i slideshow)

Etik i kristendom:
Næstekærlighed
Bjergprædiken
Jesus som etisk forbillede
Luthers betydning for den kristne etik

Uddrag af Bjergprædikenen: "Om vrede"
fra Matt v. 21-v.26

Religionsnørden video: Teologisk pligtetik
https://www.youtube.com/watch?v=yCTr0QwptFk

SLIDESHOW:
https://docs.google.com/presentation/d/1T5KRtZ2Vi2KCSJywFQpxR2oiD11s6Z3HL2Qucnt4YqI/edit#slide=id.g356e67d9567_0_0

Kernestof udgør:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

ca. 15 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer