Holdet A 2022 re/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Stine Schelde Hansen
Hold A 2022 re/y (A 3y re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion
Titel 2 2 - Islam
Titel 3 3: Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik
Titel 6 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion

Elevernes forforståelse for faget aktiveres og de introduceres til religion som gymnasiefag, krav og eksamen.

Eleverne introduceres til metodeapparat og begreber inden for senmoderne religion (som bruges som perspektiv i slutningen af hvert forløb),

Der tages udgangspunkt i elevernes nære verden og danskernes religiøsitet i det senmoderne samfund.

Derudover diskuterer vi kort, hvorfor mennesket har behov for religion og forsøger at indkredse det spørgsmål ved at definere, hvad religion er og gør for verden, samfundet og mennesket.

Centrale begreber:
- Indefra/ udefra synsvinkel
- Sekularisering / afsekularisering
- Affortryllelse / genfortryllelse
- Den religiøse aktør
- Eklekticisme
- Medialisering
- Maksimalisme / minimalisme

Materiale:
Madsen, L. m.fl.: Grundbogen til religion c, Systime i-bog, følgende kapitler
- “Klar Parat Religion”
- "Tre centrale religionsfaglige begreber"
- "Religionsfaglige discipliner"

ca. 15 sider

Arbejdsformer:
Gruppearbejde, individuelt arbejde, lærerstyret undervisning, pararbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2 - Islam

Islam

I forløbet får eleverne en grundlæggende forståelse af religionen islam med fokus på islams formative periode, de seks trosartikler og de fem søjler, profeten Muhammed og hans betydning og tolkninger af islam. Vi har et særligt fokus på analyse af centrale ritualer og helligsteder, hvor særligt hajj er analysegenstand.

Afslutningsvist arbejder vi med islam i det senmoderne samfund, hvor begrebet sharia udfoldes og problematiseres, og forskellige debatter om muslimsk identitet, ungdomskultur og homoseksualitet undersøges ud fra Formans idealtyper og synet på sharia.

Forløbet afsluttes med en ekskursion til Imam Ali moskéen på Nørrebro.
Desuden præsenteres eleverne for religionsfaglig kildelæsning, hvor særligt karakteristik og analysenedslag trænes.

Centrale begreber
- Islam
- Allah
- De fem søjler
- De seks trosartikler
- Koranen og Hadith
- Kabaen
- Umma
- Sunni og shia
- Profeten Muhammed
- Sunna
- Mekka og Medina
- Halal og haram
- Sharia og fiqh

Religionsfaglig teori og begreber
- Jens Formans idealtyper: Modernist, sekularist, traditionalist, fundamentalist
- Hellig og profan
- Van Gennep overgangsritual
- Podemann: Ritual-myte-model
- Giddens, Lyon og Bauman om religion i det senmoderne samfund

Baggrundsmateriale
Madsen, Lene; Motzfeldt, Thelander Dorte m.fl.: "Islam" i Grundbogen til religion c, Systime i-bog – særligt kapitlerne:
-“Fakta om islam”
-“Øjenåbner: Hvorfor være muslim?”
- "Islams historiske udvikling"
-“Det islamiske samfundssyn”
- "Religiøs praksis i islam"
-“Hellige steder”

Kitir, Deniz: “De fem søjler”, "De seks trosartikler" + “Islam og det senmoderne samfund” i Klassisk og moderne islam, Systime i-bog

Møenbak, Eva Ravn, m.fl.: ”Islams oprindelse” I: Religioner lever, Lindhart og Ringhof, 2017

Lykke-Kjeldsen, Carsten; Pedersen, Bodil Junker m.fl.: Begrebsnøglen til religion, Systime i-bog. Følgende kapitler:
- “Ritualteori - funktionalistisk”
- “Ritualteori - fænomenologisk”
- "Ritualtyper",
- "Identitetsdannelse og religion"

Vice på youtube: “We Snuck a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage”, 2012, her (15 min.)

Youtube: Religionsnørden: Islam

Kildetekster
Sura 2, 185
Sura 2,197
Sura 2, 238
Sura 2, 277
Sura 3,18
sura 24, 31 + 33
Sira: Myten om Allahs Hus
Hadith: "Profetens himmelrejse" (i Forman, Jens: Muslimernes religion, 2006)

Helvedes homo, afsnit 2 (DR.DK): https://www.dr.dk/drtv/episode/helvedes-homo-_-en-muslim-springer-ud_47012#!/

Naveed Baig: “Man skal ikke gøre noget, man ikke forstår”, i: Klassisk og moderne islam (red.: Deniz Kitir)

Kassem, Moustapha m.fl. (08.02.08): ”Vi tror på en sekulær islam”, Politiken

Hizb ut-Tahrir om synet på samfundet (fra Hizb ut-Tahrirs hjemmeside)

DR.dk: “21-årige Meryem går stadig med niqab: Hvordan er livet efter forbuddet mod den?”, i: Dr.dk, TÆT PÅ, https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/taet-paa-meryem-gaar-stadig-med-niqab-hvordan-er-livet-efter-forbuddet-mod-den

Andersen, Uffe Taudal: “Et tørklæde gør ikke nogen til en bedre muslim”  i: Berlingske.dk, 12.04.17: https://www.berlingske.dk/internationalt/et-toerklaede-goer-ikke-nogen-til-en-bedre-muslim

Ca. 70 s.

Arbejdsformer:
Gruppearbejde, individuelt arbejde, lærerstyret undervisning, pararbejde
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3: Kristendom

Kristendom med fokus på kristendommens formative og nutidige former.

Vi har arbejdet med kristendommen i det senmoderne samfund, forskellene på katolicisme og protestantisme, kristendom i Danmark (særligt Folkekirken og velfærdsstaten), den kristne grundmyte, ritualer og særligt fokus på etik og forskellige syn på næstekærlighed. Desuden globalt udblik til USA.

I forløbet indgår desuden en ekskursion til den lokale folkekirke (Opstandelseskirken) til morgenandagt + samtale med præst

Temaer:
- Kristendommens historiske udvikling (fokus på DK og Luther)
- Den kristne grundmyte
- Kristen etik
- Ritualer (fokus på dåb)
- Kristendom i Danmark
- Kristendom i USA (herunder fundamentalisme) og Zuckermans forklaring på forskellene på kristendoms betydning i DK og USA

Teori:
- Podemanns myteteori
- Van Genneps ritualteori
- Dobbelaeres sekulariseringsteori

Materiale

Grundbøger
Madsen, Lene: "Kristendom" + “Religionsfaglige discipliner”i: Grundbogen til religion C, Systime 2018 (45 s)

Madsen, Lene: "Religionsfaglige discipliner" i: Grundbogen til religion C, Systime 2018 (6 s)

Mikkelsen, Poul Storgaard: “Ritualer” + “Kristendom ” (uddrag), i: Religionsportalen, Systime 2018 (6 s)

Hansen, Thor Banke & Sindberg, Andreas Bonne: “Religion i USA” (uddrag), i: USA - historie, samfund, religion , Systime 2020 (3 s.)

Andet
Blach Hansen m.fl: ““Luthers syn på gode gerninger”: i https://kulturogsamfund.systime.dk/index.php?id=333#c2216 (Systime iBog)

DR undervisning: “De unge præster - episode 1” (2018) (28 min.)

Sindberg m.fl: “3.1.2: Sekularisering”, i: Kampen for det gode samfund, Systime: https://detgodesamfund.systime.dk/?id=c723

Folkekirken.dk

Hjortkjær, Christian: “Hvad er forskellen på protestantisme og katolicisme”, i: Kristendom.dk (Kristeligt Dagblad), 20.09.10 (3 s.)

Hauge, Nanna: “Hvordan blev Bibelen til”, i: https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvordan-blev-bibelen-til (2 s)

Pedersen & Fahrendorff: “Her er de nyeste tal om folkekirkens medlemmer”, i: https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/medlemstal (2 s)

Religionsnørden: “Kristendom basis 1,” https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden (11 min.)

Dr.dk undervisning: "5 skarpe om kristendommens danske historie"

Dr.dk: "Adam og Eva: Næstekærlighed til flygtninge" (2018)

Zuckerman, Phil: “Religions betydning i Danmark og USA” (forelæsning), i: Danskernes Akademi (DR) (28 min.)

Bibeltekster fra Bibelselskabet.dk (i alt ca. 17 s)
1. Mos, kap. 1, 2 & 3 (Skabelsen og Syndefaldet)
Mark. kap. 14-16 (Lidelsen)
Matt. kap. 5 (af Bjergprædiken)
Matt. kap. 22, v. 34-40 (Det største bud i loven)
Luk. kap. 10, v. 25-37 (Den barmhjertige samaritaner)
Luk. kap. 2, v. 1-20 (Juleevangeliet)

ca. 90 sider

Arbejdsformer:
Gruppearbejde, individuelt arbejde, lærerstyret undervisning, pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

5 skarpe om buddhismen

Om buddhalegenden: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=234#c809

Det buddhistiske livshjul: https://konto.systime.dk/?id=499&redirect_url=https%3A%2F%2Fbuddhisme.systime.dk%2F%3Fid%3D152

Film: Little Buddha

Om helligsteder: https://buddhisme.systime.dk/?id=159#c641

Benarestalen

Forskellige former for buddhisme: https://buddhisme.systime.dk/?id=163

Religionsnørden: buddhisme

Linda blev buddhist: https://www.alt.dk/artikler/linda-blev-buddhist-efter-et-mode-med-dalai-lama

Fokus på:
Buddha og buddhalegenden, Benarestalen, Karma, Samara, Nirvana, middelvejen, de 4 ædle sandheder, den 8-leddede vej, Reinkarnation, de 3 juveler, livhjulet, an-atman, de 5 skandaer og kildelæsning



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Etik

I dette forløb om etik har vi taget udgangspunkt i følgende overskrifter:

Introduktion til etik generelt og
centrale begreber
Sekulær etik, særligt nytte- og pligtetik
Religiøs etik, repetition af etik i kristendom og islam
Etisk fokus på aktiv dødshjælp

Eleverne har fået en introduktion til de centrale sekulære, etiske positioner nytteetik og pligtetik. Vi har i forløbet haft fokus på debatten om aktiv dødshjælp og har i den forbindelse arbejdet med forskellige cases og centrale begreber til at diskutere emnet.
Forløbet sluttes med en repetition af religiøs etik i kristendom og islam, hvor grundbegreberne inden for etikken i religionerne og en sammenligning af deres etiske udgangspunkt er i fokus. Centralt for forløbet har desuden været at elevernes evne til at reflektere, diskutere og udtrykke sig præcist med anvendelse af de faglige begreber, der hører både etikken og religionsfaget til.


Centrale begreber:
Determinisme vs. indeterminisme
Nytteetik
Pligtetik
Det kategoriske imperativ
Assisteret selvmord
Aktiv dødshjælp
Passiv dødshjælp
Palliation
Autonomi
Glidebaneeffekt

Bøger:

Motzfeldt, D. : "Religion og etik - grundbog til etik i religionsfaget" Systime.
p. 143, 145, p. 171, p. 192

Haaning, Laursen: "Religionsportalen". Systime
p. 608

Ludvigsen, Mikkelsen: "Etik i det senmoderne samfund". Systime
p. 144
https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=144

Video: "Debatten der ikke ville dø" Etisk Råd 2011
https://www.youtube.com/watch?v=C_lqP0ywHmM

etiskraad.dk

Religionsnørden, videoer om etik:
Pligtetik:
https://www.youtube.com/watch?v=1egGdbJwGys

Nytteetik:
https://www.youtube.com/watch?v=e9L7qLG_mYU&t=1s

Dokumentar: "Hjælp mig med at dø" DR2 (2019)

Etik i islam:
Allahs plan med mennesket: Forudbestemmelsen
Muhammed som etisk forbillede (sunna - hadith)
De fem søjler
Ortopraksi vs. ortodoksi

Hadith Qudsi nr. 6 og nr. 9 (i uddrag)
fra Steffensen, J: "Islam - fra beduinkult til verdensreligion" Systime (2005)

Etik i kristendom:
Næstekærlighed
Bjergprædiken
Jesus som etisk forbillede
Luthers betydning for den kristne etik

Uddrag af Bjergprædikenen: "Om vrede"
fra Matt v. 21-v.26

Religionsnørden video: Teologisk pligtetik
https://www.youtube.com/watch?v=yCTr0QwptFk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer