Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 Ma/Anton og Johan HHX Online (A 3 Ma Anton og Johan, A 4 Ma Anton)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition af 1. års pensum
Vi gennemgår kærnestoffet fra følgende emner:
1. Lineære funktioner
2. Eksponentielle funktioner.
3. Finansiel regning.
4. Andengradspolynomier.
5. Lineær programmering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelser september
|
29-09-2023
|
Emneopgave om andengradspolynomier
|
17-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Andengradsfunktioner
Indhold:
Andengradspolynomier (APL) – og andegradsligninger (AGL).
Graf for APL (parabler): betydningen af a, b, c og diskriminanten for grafen.
Bestemmelse af diskriminant (diskriminantformel).
Bestemmelse af nulpunkter (nulpunktsformel).
Toppunkt og formel herfor.
Løsning af AGL (andengradsligninger) dels vha. nulpunktsformel dels vha nulreglen. Nulreglen og faktorisering.
Eleverne arbejder selvstændigt og gruppebaseret med emnet.
Eleverne udarbejder en emneopgave om emnet i slutningen af forløbet.
Materialer:
HHX matematik B - en oversigt, kap. 22.
Diverse noter og videoer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lineær Programmering
Indhold:
Optimering af lineære funktioner i 2 variable, herunder:
- bestemmelse af polygonområde (kapacitetsområde) med og uden GeoGebra. Uden Geogebra: arbejde med lineære funktioner ”i hånden”. Omskrivning af ax+by=c til reducerede førstegradsfunktioner y=ax+b. Bestemmelse af hjørnepunkterne ”i hånden” (skæringspunkter mellem linjer, mellem linjer og 1. og 2. akse)
- bestemmelse af kriteriefunktion
- Anvendelse af optimeringsmetoden til løsning af problemer i to variable. To metoder: forskydning af niveaulinjer og hjørneinspektion. Bestemme optimale punkt.
Eleverne arbejder selvstændigt og gruppebaseret med emnet.
Eleverne udarbejder en emneopgave om emnet i slutningen af forløbet
Materialer:
HHX matematik C, kap. 7. Link: https://matematikchhx.systime.dk/
Diverse noter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialregning
Kernestof
Definition af differentialkvotienten. Kendskab til begreberne f ’, ’den afledte’
Tretrinsreglen
Differentialkvotienten som hældning af tangenten til en kurve
Differentiation af elementære funktioner: Lineære, polynomier, ex samt af k * f, f + g, f – g
Differentiation af 1/x,√x ,ln(x),ba^x
Beregning af tangentligninger
Funktionsanalyse vha. differentialregning: monotoni og ekstremer
Eksempler indenfor økonomisk modellering
Udvalgte beviser
Supplerende stof
Sammenhængen mellem f ’’ og krumningsforhold.
Begreberne grænseværdi og kontinuitet.
Differentialkvotient af f(x)·g(x)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Differentialregning
Kernestof
Definition af differentialkvotienten. Kendskab til begreberne f ’, ’den afledte’
Tretrinsreglen
Differentialkvotienten som hældning af tangenten til en kurve
Differentiation af elementære funktioner: Lineære, polynomier, ex samt af k * f, f + g, f – g
Differentiation af 1/x,√x ,ln(x),ba^x
Beregning af tangentligninger
Funktionsanalyse vha. differentialregning: monotoni og ekstremer
Eksempler indenfor økonomisk modellering
Udvalgte beviser
Supplerende stof
Sammenhængen mellem f ’’ og krumningsforhold.
Begreberne grænseværdi og kontinuitet.
Differentialkvotient af f(x)·g(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lektier
|
08-10-2024
|
Funktionsanalyse blækregning
|
22-10-2024
|
Emneopgave differentialregning
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538493",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538493",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538493"
}