Holdet A 2022 EN/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christian Friberg
Hold A 2022 EN/s (A 1s EN, A 2s EN, A 2s itp EN, A 3s EN, A 3s itp EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduction to Fiction: The Human Psyche
Titel 2 Poetry: The Dark Side of Man
Titel 3 Non-Fiction: The Lives and Minds of Teens
Titel 4 The Outsiders (Værklæsning) + Grammar exercises
Titel 5 Multicultural Britain
Titel 6 Inequality in the USA (SRO)
Titel 7 Climate change and climate fiction
Titel 8 The American Dream
Titel 9 The American Dream
Titel 10 Modernism and The First World War
Titel 11 British Colonialism
Titel 12 Totalitarian Regimes: Animal Farm
Titel 13 Shakespeare's Romeo and Juliet
Titel 14 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduction to Fiction: The Human Psyche

Klassen introduceres til diverse analytiske begreber og metoder indenfor fiktionsanalyse. På klassen arbejder vi med de analytiske værktøjer, således at eleverne styrkes i, hvordan de på egen hånd skal analysere fiktion (noveller, romanuddrag, lyrik).

Fokusset er på flg. analysepinde:

- summary
- composition
- character analysis
- setting
- figurative language
- theme
- message

Ydermere indeholder forløbet diverse skriveøvelser.

Kernetekster:

John Cheever: “The Reunion”, (1962)
Jeffrey Archer: “Just good friends” (1988)
Roald Dahl: “The Landlady” (1959)
Charles Bukowski: “Son of Satan” (1982)

Sekundær læsning:

Getting Started A (Systimebog - hele bogen)
Minlæring.dk (hele sitet)
Ordbogen.com
Ordnet.dk
Gyldendal.dk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Landlady 30-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Poetry: The Dark Side of Man

I dette forløb tager vi særligt udgangspunkt i fiktionsgenren, poetry, da eleverne ofte finder lyrik svært at afkode. Genrens begrebsapparat forklares og afprøves med særligt henblik på nedenstående analysepinde:

- composition (rhyme, rhythm, stanzas, verse)
- figuative language
- character analysis combined with the setting
- theme
- message

Forløbet afsluttes med individuelle videofremlæggelser, hvor hver enkelt elev har valgt et digt/en sang og analyseret den med udgangspunkt i ovenstående analysemodel på engelsk.

Kernetekster:

Frost, Robert: "Nothing Gold can Stay", (1923)
Brönte, Emily: "The Night is darkening round me", (1837)
Depeche Mode: "Precious", (2006)
Lawrence, DH: "Snake", (1923)

Sekundær læsning:

Getting Started A (Systimebog - hele bogen)
Minlæring.dk (hele sitet)
Ordbogen.com
Ordnet.dk
Gyldendal.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Non-Fiction: The Lives and Minds of Teens

I dette forløb fokuserer vi på non-fiction genren. Klassen bliver introduceret til de begreber og værktøjer, man skal kunne for at afkode genren, der på ingen måde skal læses som fiktion, hvilket kan forvirre nogle elever. Dette bliver tydeliggjort og afprøvet sammen.

Vi tager udgangspunkt i flg. analysepinde:

- Laswell's Model of communication (sender/message/receiver)
- Finding the main points in the texts
- Argumentation (claim, grounds, warrant)
- The underlying agenda

Kernetekster:

"Young People's lives are controlled by Facebook" (Politiken, 2013)
Identity formation and social media – it’s all at play
What school segregation looks like in the US today, in 4 charts
Body Language Around the World
The Secret Social Media Lives of Teenagers (Published 2017)
For Gay and Transgender Teens, Will It Get Better? (Published 2016)

Sekundære tekster:

https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66567 (Toulmins model of argumentation)
https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66485/sektion/66535 (Understanding til non-fiction)
https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66538/sektion/66540 (The rhetorical pengagon)
https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66549/sektion/66550 (Reader/receiver)
https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66545/sektion/66546 (writer/sender)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The Outsiders (Værklæsning) + Grammar exercises

Klassen læser Susuan E Hintons klassiker "The Outsiders". Nogle kapitler læses højt på klassen, andre skal de læse på egen hånd. På baggrund af det første forløb hvor analysepindene indenfor fiktion blev introduceret, forventes der, at klassen nu kan analysere og fortolke romanen.

Vi arbejder specifikt med character analysis og laver en direkte linje til plot og theme. Klassen inddeles i lærerstyret grupper og får hver deres karakter, som de kapitel for kapitel skal følge, sympatisere med og analysere i forhold til ovenstående analysepinde.

Derudover ses filmen fra 1983, instrueret af Francis Ford Coppola.

Kernetekster:

Susan E Hinton: "The Outsiders", (1967)
Francis Ford Coppola, (dir): "The Outsiders", (1983)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Multicultural Britain

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Climate change and climate fiction

Dette forløb  har handlet om klimaændringer samt den litterære genre klimafiktion (cli-fi). Vi har læst en artikel om kobling mellem forbrugerisme og klimaændringer. Efterfølgende har vi arbejdet med retorisk analyse af to klimakampagnevideoer af hhv. Julia Roberts og Harrison Ford, samt af en TED tale af en ung kvinde (Lauren Singer) der holder en tale med titlen Why I live a zero waste life. Derudover har vi arbejdet med klimafiktionens genretræk samt læst novellerne World After Water samt Survivor Syndrome. Yderligere har vi set cli-fi kortfilmen Pumzi og herunder arbejdet med filmiske virkemidler. Vi har også arbejdet med billedanalyse og eleverne har selv taget billeder af motiver der kunne opfattes som utopiske/dystopiske i skolens nærområde.  Sidst har vi læst en artikel om problematikken med climate refugees, samt set og arbejdet med kortfilmen Migrants (2021).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 The American Dream

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 British Colonialism

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 14 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer