Titel
2
|
UK
I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med Storbritannien. Der er et fokus på et forløb der giver alsidig viden om forskellige komponenter der tilsammen kan give et indblik i hvad Storbritannien er for briterne selv og hvordan Storbritannien har haft stor indflydelse på den vestlige verden.
Under forløbet vil eleverne blive præsenteret for:
- Gruppearbejde om britisk demografi, dialekter, accenter og slang
- Socialklasser i Storbritannien, herunder rykket fra tre til syv socialklasser, og hvorfor et indblik i spørgsmålet om socialklasser er vigtige for at forstå samfundet i Storbritannien.
- Det politiske system i Storbritannien, herunder de to kamre og hvordan Skotland, Nordirland og Wales har forskellige systemer.
- Det britiske imperies kolonisering og mødet med Den Nye Verden.
KERNESTOF:
Anne Mette Finderup, Agnete Fog: "Britain: From island to empire and back". Fra i-bogen Worlds of English, Systime, 2022.
URL: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=117&L=0
BBC: "Huge survey reveals seven social classes in UK", BBC, 03-04-2013.
URL: https://www.bbc.com/news/uk-22007058
Charles Dickens: "Hard Times, Coketown" (1854). Fra grundbogen Wider Contexts af Hanne Ohland-Andersen, Mette Grønvold, Jonna Engberg-Pedersen, Systime, 2012 (i-bog)
URL https://widercontexts.systime.dk/?id=231
Darren Garvey; "Poverty Safari (2017), fra I-bogen Worlds of English, Systime, 2022.
URL: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=299
Danny Boyle: "Trainspotting". Produceret af Channel Four Films, Figment Films & Noel Gay Motion Picture Company, 1996.
Danny Dorling: "Why Britain's class system will have to change", The Conversation, 26-04-2016.
URL: https://theconversation.com/why-britains-class-system-will-have-to-change-58188
David Robson: "How important is social class in Britain today?", BBC, 07-04-2016.
URL: https://www.bbc.com/future/article/20160406-how-much-does-social-class-matter-in-britain-today
Douglas Fraser: "Middle class obscured in a Scots myth", BBC, 18-10-2014.
URL: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-29673044
Irwine Welsh: "Trainspotting" 1. kapitel, 1993. Uddrag af roman.
Jeremy Paxman: "Empire - Episode 1: A Taste for Power". Produceret af BBC, 2012
URL: https://www.youtube.com/watch?v=5Cc4LaSRiSc&ab_channel=WarandMilitaryDocumentaries
Jilly Cooper: "Class" (1979), fra Systime-bogen "Worlds of English", Systime 2020.
URL: https://woe.systime.dk/index.php?id=112
Ken Loach: "I, Daniel Blake". Produceret af BBC Films, Wild Bunch, Sixteen Films & Why Not Productions, 2016.
Lou Reed: "Perfect Day", fra albummet "Transformer", 1972.
Roy Clarke: "Keeping Up Appearances", episoden: "What to Wear When Yachting", Produceret af BBC, 1992.
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden". Fra i-bogen Worlds of English, Systime, 2022.
URL: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=115#c1499
Terry Gilliam & Terry Jones: "Monty Python and the Holy Grail". Produceret af Python (Monty) Pictures, Michael White Productions & National Film Trustee Company, 1975.
GRAMMATIK:
Poul Bruun & Lisbeth Veirup: "English Grammar Guide", Systime, 2009. Følgende kapitler gennemgås i forløbet:
- Kapitel 4 (Udsagnsord: Passiv)
- Kapitel 5 (Udsagnsord: ING-formen)
- Kapitel 6 (Udsagnsord: Navnemåde (infiitiv) og omskrivning med "do")
- Kapitel 7 (Udsagnsord: Mådeudsagnsord (modalverber))
- Genitiv
- Adjektiver
FAGLIGE MÅL ANVENDT I DETTE FORLØB:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|