Holdet A 2022 EN/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) David Blichert Klovborg
Hold A 2022 EN/t (A 1t EN, A 2t EN, A 2t itp EN, A 3t EN, A 3t itp EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Life Choices - morals and dilemmas
Titel 2 UK
Titel 3 Mental Health in lit., vis., and perform. arts
Titel 4 SRO - Hooliganism
Titel 5 Horror
Titel 6 Coming-of-age
Titel 7 South Africa
Titel 8 Modernism
Titel 9 Animal Farm
Titel 10 Love
Titel 11 Social realism

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 UK

I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med Storbritannien. Der er et fokus på et forløb der giver alsidig viden om forskellige komponenter der tilsammen kan give et indblik i hvad Storbritannien er for briterne selv og hvordan Storbritannien har haft stor indflydelse på den vestlige verden.

Under forløbet vil eleverne blive præsenteret for:

- Gruppearbejde om britisk demografi, dialekter, accenter og slang
- Socialklasser i Storbritannien, herunder rykket fra tre til syv socialklasser, og hvorfor et indblik i spørgsmålet om socialklasser er vigtige for at forstå samfundet i Storbritannien.
-  Det politiske system i Storbritannien, herunder de to kamre og hvordan Skotland, Nordirland og Wales har forskellige systemer.
- Det britiske imperies kolonisering og mødet med Den Nye Verden.


KERNESTOF:
Anne Mette Finderup, Agnete Fog: "Britain: From island to empire and back". Fra i-bogen Worlds of English, Systime, 2022.
URL: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=117&L=0

BBC: "Huge survey reveals seven social classes in UK", BBC,  03-04-2013.
URL: https://www.bbc.com/news/uk-22007058

Charles Dickens: "Hard Times, Coketown" (1854). Fra grundbogen Wider Contexts af Hanne Ohland-Andersen, Mette Grønvold, Jonna Engberg-Pedersen, Systime, 2012 (i-bog)
URL https://widercontexts.systime.dk/?id=231

Darren Garvey; "Poverty Safari (2017), fra I-bogen Worlds of English, Systime, 2022.
URL: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=299

Danny Boyle: "Trainspotting". Produceret af Channel Four Films, Figment Films & Noel Gay Motion Picture Company, 1996.

Danny Dorling: "Why Britain's class system will have to change", The Conversation, 26-04-2016.
URL: https://theconversation.com/why-britains-class-system-will-have-to-change-58188

David Robson: "How important is social class in Britain today?", BBC, 07-04-2016.
URL: https://www.bbc.com/future/article/20160406-how-much-does-social-class-matter-in-britain-today

Douglas Fraser: "Middle class obscured in a Scots myth", BBC, 18-10-2014.
URL: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-29673044

Irwine Welsh: "Trainspotting" 1. kapitel, 1993. Uddrag af roman.

Jeremy Paxman: "Empire - Episode 1: A Taste for Power". Produceret af BBC, 2012
URL: https://www.youtube.com/watch?v=5Cc4LaSRiSc&ab_channel=WarandMilitaryDocumentaries

Jilly Cooper: "Class" (1979), fra Systime-bogen "Worlds of English", Systime 2020.
URL: https://woe.systime.dk/index.php?id=112

Ken Loach: "I, Daniel Blake". Produceret af BBC Films, Wild Bunch, Sixteen Films & Why Not Productions, 2016.


Lou Reed: "Perfect Day", fra albummet "Transformer", 1972.

Roy Clarke: "Keeping Up Appearances", episoden: "What to Wear When Yachting", Produceret af BBC, 1992.

Rudyard Kipling: "The White Man's Burden". Fra i-bogen Worlds of English, Systime, 2022.
URL: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=115#c1499

Terry Gilliam & Terry Jones: "Monty Python and the Holy Grail". Produceret af Python (Monty) Pictures, Michael White Productions & National Film Trustee Company, 1975.

GRAMMATIK:

Poul Bruun & Lisbeth Veirup: "English Grammar Guide", Systime, 2009. Følgende kapitler gennemgås i forløbet:
- Kapitel 4 (Udsagnsord: Passiv)
- Kapitel 5 (Udsagnsord: ING-formen)
- Kapitel 6 (Udsagnsord: Navnemåde (infiitiv) og omskrivning med "do")
- Kapitel 7 (Udsagnsord: Mådeudsagnsord (modalverber))
- Genitiv
- Adjektiver


FAGLIGE MÅL ANVENDT I DETTE FORLØB:

Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Mental Health in lit., vis., and perform. arts

Eksamensemne


I dette forløb har vi undersøgt tekster (ud fra det udvidede tekstbegreb) der omhandler mentalt helbred og udvalgte psykiske sygdomme, med særlig fokus på interkulturalitet. Teksterne stammer primært fra Storbritannien og USA.
Et særligt fokuspunkt har været at understøtte udviklingen af et alment- og fagligt ordforråd der knytter sig til emnet, gennem en bevidstliggørelse af forskellige læringsstrategier, samt at udvikle elevernes kommunikative evner ud fra et dannelsesorienteret formål så de kan indgå i dialog i møde med andre kulturer.

- Modul 1 og 2: Introduktion til emnet og fokuspunkterne. Ydermere arbejdes der med billedanalyse og sanganalyse af David Bowie-sangen ”All the Madmen”.

Modul 3-4: Filmvisning af "Loving Vincent" og diskussion af mentalt helbred i kunst.

- Modul 5-7: Arbejde med tekstlæsning af uddraget fra ”The Bell Jar” der omhandler den psykiske lidelse depression. Der arbejdes med symbolik og fagbegrebet stream-of-consciousness.
Dernæst er der digtanalyse af Sylvia Plaths ”Apprehensions”. Eleverne trænes i nykritisk metode og symbolik.

- Modul 8: Arbejde med sanganalyse af sangen ”4st 7lbs”, der omhandler den psykiske lidelse anoreksi. Denne tekst sættes i perspektiv med de andre tekster vi har læst.

-       Modul 9: Analyse af sangen "Kill Bill" af SZA. Denne analyseres enkeltstående og derefter læser vi om patologisk jalousi for slutteligt at analysere sangen med det perspektiv.

-       Modul 10: Fokus på analyse af nyhedsartikler. I denne time bruger vi teori omkring analyse af nyhedsartikler til at analysere teksten fra sidste modul og træne kritisk tænkning i forhold til kilder.

Udvalgte faglige mål fra engelsk-læreplanen (2017)

- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder. (UVM 2017, 1)


Faktatekster:
-       Matthew, Justina: "The Othello Syndrome" (2022). Medium.com (https://medium.com/@chitina.matt/the-othello-syndrome-62fe06c5674e)

Fiktiontekster:
- Bowie, David. “All the Madmen” (1970) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

- Manic Street Preachers. ”4st 7lbs” (1994) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

- Plath, Sylvia. “Apprehensions” (1971 (posthum udgivelse) på AllPoetry.com, 2021.

- Plath, Sylvia. Uddrag af “The Bell Jar” (1963) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

Andet:

- Bunting, Joe. ”Freytag’s Pyramid: Definition, Examples, and How to Use this Dramatic Structure in Your Writing” på thewritepractice.com, 2021.

-       "Loving Vincent" (2019) - film

- Grammatik: Ordstilling med adverbier. MinLæring.dk, 2020.
Adverbier. MinLæring.dk, 2020.
Adjektiver.  MinLæring.dk, 2020.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde


Titel 5 Horror

Eksamensemne

I dette forløb arbejder vi med "Horror"-genren. Forløbet tager udgangspunkt i Systime-bogen "Horror". Vi vil med inspiration fra lærebogen arbejde med de tre tilgange: "Horror: A mirror of the human psyche", "Horror: A mirror of society" og "Horror: A mirror of human nature".
Vi vil særligt arbejde med den psykoanalytiske analysemetode i vores analyse af teksterne.

Fagligt indhold gennem arbejde med kernestoffet:
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶  faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag̶
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Kernestoffet udgøres af autentiske,

Kernestof:
- William Acton: "Want of sexual feeling in the female" (1875) (https://horror.systime.dk/index.php?id=124#c399)
- Max Brooks: "Zombie Survival Guide" (uddrag)
- Mathias Clasen: "The Horror! The Horror!" (2010) (https://horror.systime.dk/index.php?id=135#c380)
- Sigmund Freud: "The Uncanny" (https://horror.systime.dk/index.php?id=151)
- Stephen King: "The Boogeyman" (1973) (https://horror.systime.dk/?id=123)
- Stephen King: "The Man Who Loved Flowers" (1977) - short story
- Stephen King: "Why We Crave Horror Movies" (1982) (https://horror.systime.dk/?id=153)
- Edgar Allan Poe: "The Raven" (1845) (https://horror.systime.dk/index.php?id=128#c231)
- Bram Stoker: "Dracula: The morning of 16 May" (1897) (https://horror.systime.dk/index.php?id=124#c399)
- How Modern Man Was Scared (https://horror.systime.dk/?id=141)
-The threat of change – horror in the 1950s and early 1960s (https://horror.systime.dk/?id=146)
- "How Postmodern man is scared" (https://horror.systime.dk/?id=142)

Film og TV:
- Victor Halperins "White Zombie" (1932) (https://www.youtube.com/watch?v=ZJbrC5O0CnY&ab_channel=criticalreading)
- Alfred Hitchcock: "Alfred Hitchcock Presents: Breakdown" (1955) (https://www.dailymotion.com/video/x4s8z3v)
- Alfred Hitchcock: "Psycho2 (1960)
- George A Romeros "Night of the Living Dead (1968) https://www.youtube.com/watch?v=H91BxkBXttE)
- The Walking Dead: S01 E01 "Pilot".
- The Walking Dead: S01 E02 "Guts"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige) - Tværfaglighed med psykologifaget
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Coming-of-age

Eksamensemne

Dette forløb fokuserer på Coming-of-Age og tager udgangspunkt i læsning af romanen 'The Catcher in the Rye' af J.D. Salinger.
Formålet med forløbet er at styrke elevers læsning og analyse af et større skriftligt værk.
Temaet undersøger "ungdom" og udviklingen fra barn til voksen i USA ved analyse af amerikansk fiktion fra 1950'erne til vor samtid. Herunder undersøges køn, etnicitet, identitet og unges placering i samfundet.

Kernestof:
- Salinger, J.D.: "The Catcher in the Rye" (1951) - roman


Faglige mål i forløbet:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer

- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi  

- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster  

- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder  

- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.  

Forløbet dækker kernestoffet:
Kernestoffet er:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning

- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer sproglærings- og kommunikationsstrategier

- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Kernestoffet udgøres af autentiske, ubearbejdede engelsksprogede tekster, der med få undtagelser skal tage udgangspunkt i eller kunne sættes i forbindelse med fagets kulturområder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Boogeyman 08-03-2024
Skr opgave - The Catcher in the Rye 21-04-2024
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 South Africa

Dette forløb tager udgangspunkt i at have en undrende og undersøgende tilgang til at få en forståelse for de væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Sydafrika i nyere tid.
I forløbet har vi særlige fokuspunkter i at arbejde med engelsk som et "lingua franca", faktaanalyse samt moderne Sydafrikanske film.

Materiale:
(Tekster)
- English Handbook: "English as lingua franca" (https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=166&L=0#")
- Lisa Wijvekate: "Representation of the Zef Culture by Die Antwoord
- A culture resulting from the post-apartheid in South Africa" (2017)(https://www.diggitmagazine.com/papers/representation-zef-culture-die-antwoord)
- BBC News: "Afrikaans scrapped at South Africa's University of Pretoria" (2019) (https://www.bbc.com/news/world-africa-47001468)
- Milton Nkosi/BBC News: "Why South African students want to be taught in English" (2015) (https://www.bbc.com/news/world-africa-34811562)

(Film og TV)
- "Tsotsi" (2005) (https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2652702300/tsotsi#)
- Neill Blomkamp: "Alive in Joburg" (2005) (https://www.youtube.com/watch?v=le3y0QlLjJE)
- Neill Blomkamp: "District 9" (2019)
- Die Antwoord: "Baby's on Fire" (2012) (https://www.youtube.com/watch?v=HcXNPI-IPPM&ab_channel=DieAntwoord)
- Die Antwoord: "Fatty Boom Boom" (2012) (https://www.youtube.com/watch?v=AIXUgtNC4Kc)
- FRANCE 24 English: "White-only South African town nostalgic for apartheid" (2018) (https://www.youtube.com/watch?v=wkt8UrUm_iM)
- BBC News: "South Africa riots: Is recent unrest a sign of deeper tensions?" (2021) (https://www.youtube.com/watch?v=UBWNce9AhMA)
- CGTN Africa: "Students protests use of Afrikaans as a teaching language in South Africa" (2016) (https://www.youtube.com/watch?v=dolLuO9hM5s)
- VICE News: "South Africa’s Descent into Chaos" (2021) (https://www.youtube.com/watch?v=Cew-BnjA_q4)
- Vox: "Why South Africa is still so segregated" (2021) (https://www.youtube.com/watch?v=NVH7JewfgJg)

Vigtige fagbegreber fra forløbet:
- lingua franca
- pidgin
- creole
- L1- & L2-learners (Kachru's Model)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Lingua Franca
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Modernism

Eksamensemne

Dette forløb er et litteraturhistorisk forløb hvor vi undersøger hvad "modernism"-strømningen er. Ved arbejde med forskellige tekster kigger vi på historiske og litteraturhistoriske baggrunde til strømningens begyndelse, dets udvikling og udfasning.
Vi arbejder primært med skønlitteratur, men vi vil også undersøge modernismen i andre kunstformer herunder design, musik, arkitektur og billedkunst.

Under forløbet introduceres eleverne til de kritiske tilgange til analyse (critical approaches), Feminist criticism + Marxist criticism, som en forberedelse til SRP.

Kernestof:
- Eliot, T.S.: "The Hollow Men" (1925) (https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=166)

- Frost, Robert. "Acquainted with the Night" (1928)
(https://www.poetryfoundation.org/poems/47548/acquainted-with-the-night)

- Frost, Robert. "Stopping by Woods on a Snowy Evening" (1923)
(https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=170#c1025)

- Hemingway, Ernest: "A Clean, Well-Lighted Place" (1933)(https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=169)

- Hemingway, Ernest: "Hills Like White Elephants (1927)

- Joyce, James: "Eveline" (1904) (https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=164)

- Larkin, Philip: "Aubade" (1977) (https://www.poetryfoundation.org/poems/48422/aubade-56d229a6e2f07)

- Mansfield, Katherine: "Late at Night" (1917) (https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=167)

- Owen, Wilfred: "Dulce et Decorum Est" (1920)
(https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=163)

- Pope, Jessie: "The Call" (1914) (https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=163)

- Woolf, Virginia: "The Legacy (1944)" (https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=165)

Film:
Uddrag af Citizen Kane (1941)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Critical approaches to literature 10-09-2024
Modernism assignment 28-09-2024
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokus på forståelse af litteraturhistorie og væsentlige træk i modernismen
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige) - Tværfaglighed med dansk- og historie-fagene
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Animal Farm

Eksamensemne

I dette forløb arbejder vi med værkslæsning af George Orwells 'Animal Farm'. Denne roman er valgt ud fra et almendannende perspektiv da værket er en del af den engelske litteraturkanon samtidigt med at teksten kan perspektiveres til vores samtid.
Der er forskellige tilgange og arbejdsmetoder i dette forløbs beskæftigelse med det skriftlige værk. Analysemetoderne som der arbejdes med er: den nykritiske metode, den socialhistoriske/ideologkritiske metode, den læserorienterede metode og den strukturalistiske metode.

For at få en forståelse for værkets samtidige kontekst vil vi supplere værkslæsningen med oplæg og dialog omkring historiske, politiske og samfundsmæssige forhold ved værkets udgivelse.

Fagligt indhold gennem arbejde med kernestoffet:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Kernestof:
George Orwell: "Animal Farm" (1945) (https://animalfarm.systime.dk/)

FAGLIGE MÅL ANVENDT I DETTE FORLØB:

Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige) - Tværfaglighed med historie og samfundsfag
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 Love

Eksamensemne

Forløbets mål er at arbejde med Shakespeare og temaet "Love" ved at arbejde isoleret og kontekstualiseret med Shakespeare. Undervejs har vi læst sonnetter og uddrag af Shakespeares Romeo and Juliet. Vi har ligeledes diskuteret og sammenlignet hvorledes kærlighed og ægteskab fremstilles i litteraturen i forskellige perioder.

Fagligt indhold gennem arbejde med kernestoffet::
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Materialer:

(500) Days of Summer - film (2009)

Auden, W.H. - Stop All the Clocks (1936)
(https://widercontexts.systime.dk/?id=209)

Lasdun, James - It's Beginning to Hurt (2009)
(https://widercontexts.systime.dk/?id=214)

Hardy, Thomas - The Voice (1914)
(https://widercontexts.systime.dk/?id=209)

Herrick, Robert - To the Virgins, to Make Much of Time (1648)
(https://www.poetryfoundation.org/poems/46546/to-the-virgins-to-make-much-of-time)

Shame - film (2011)

William Shakespeare - Sonnet 18
(https://widercontexts.systime.dk/?id=148)

William Shakespeare - Sonnet 116
(https://widercontexts.systime.dk/?id=148)

William Shakespeare - Romeo & Juliet (Act 1, Scene 5)
(https://widercontexts.systime.dk/?id=207)

William Shakespeare - Romeo & Juliet (Act 2, Scene 1)
(https://widercontexts.systime.dk/?id=207)

West Side Story - film (1961)


Vigtige begreber:

- Stanza
- Sonnet
- Meter
- Quatrains
- Couplet
- Rhyme scheme
- Comedy
- Tragedy
- Juxtaposition
- Tenor and vehicle
- Freytag's Pyramid (5-act structure)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 54,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokus på Shakespeare og perspektiverende tekster dertil.
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere - Perspektivering og forståelse af hvordan kærlighed har ændret sig gennem tiden.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Social realism

Eksamensemne

I dette forløb om social realisme fokuserer vi på en kunstnerisk stilperiode i Storbritannien. Der er fokus på at undersøge hvad der fremstilles og behandles i udvalgte værker for, at komme frem til nogle fællestræk.
Der er især fokus på karaktergallerier, miljø, skrive- og filmstil samt tematikker.
Derudover er der øget fokus på skriftlighed op mod den skriftlige eksamen.

Materiale:
- Barry Hines: "A Kestrel for a Knave" (1968) - uddrag af roman
- Ken Loach: "Kes" (1970) - film
- Shelagh Delaney: "A Taste of Honey" (1958) - uddrag af teaterstykke
- Tony Richardson: "A Taste of Honey" (1961) - uddrag af film
- Joe Penhall: "Blue/Orange" (2000) - uddrag af teaterstykke.

Supplerende stof:
- "Storbritanniens fattigste børn" (2015) - dokumentar på DR2 (sendt i 2020) (Link: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000121556)

Grammatik:
1) Kongruens
- Getting Started A (https://gettingstarteda.systime.dk/?id=143)
- Minlæring (https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/32857/sektion/32873)

2) Genitiv
- Getting Started A (https://gettingstarteda.systime.dk/?id=138#c293)
- Minlæring (https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37585/sektion/37596)

3) Proprier
Proprier - Minlæring (https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/47220/sektion/47784)

Faglige mål i forløbet:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer

- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi  

- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster  

- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder  

- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.  

Forløbet dækker kernestoffet:
Kernestoffet er:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning

- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer sproglærings- og kommunikationsstrategier

- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Kernestoffet udgøres af autentiske, ubearbejdede engelsksprogede tekster, der med få undtagelser skal tage udgangspunkt i eller kunne sættes i forbindelse med fagets kulturområder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøveøvelsen 09-04-2025
Sidste opgave 09-05-2025
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Arbejde med teaterstykker i undervisningen.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde