NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2022 SA/r - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
NEXT
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Niels Christian Fristrup
Hold
A 2022 SA/r (
A 1r SA
,
A 2r SA
,
A 3r itp SA
,
A 3r SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Medborgerskab og demokrati
Titel 2
Ulighed og Fattigdom
Titel 3
Det senmoderne samfund
Titel 4
Kriminalitet
Titel 5
Ulighed og SRO
Titel 6
Klima & Bæredygtighed
Titel 7
USA - præsidentvalg 2024
Titel 8
Integration
Titel 9
International politik
Titel 10
International økonomi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Medborgerskab og demokrati
Indhold
Kernestof:
Kapitel 5: Politiske ideologier
5.1: De tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme
5.2: Liberalisme
5.3: Konservatisme
5.4: Socialisme
LiberalismeKonservatismeSocialismeSyn på mennesketFrihed fra samfundet. Fokus på individet. Alle mennesker er født lige og frie. Mennesket er selvstændigt og stærkt. Mennesket har en begrænset fornuft, og kan tage fejl. Mennesket er et social og arbe
Socialliberalisme og neoliberalisme
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Grønne ideologier
Nationalisme
Hej 1r
Afsnit
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
Fortsat aftagende inflationen
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Ældre og sundhed er vælgernes vigtigste emner ved kommunalvalget: Se hele listen
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
Molins model og Downs model
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2022
Internettets betydning for individet - Luk samfundet op!
www.dr.dk
Kapitel 7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale
7.1: Medierne - den fjerde statsmagt?
7.2: Medieret kommunikation og medialisering
7.3: Danskernes brug af forskellige medier
7.4: Kampen om den politiske dagsorden
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab
Statsborger, medborger og modborger
(Med)borgerne...
REEZAAZRALIAM NISARUMAANEMMAHANNA TAYBSAADRUBENGOTTFREDMUJEJULIEMARIAKAMILLA IBRAHIMTAHRIMISMAILROJINZEYNABABBASHAYATÖZLEM AMNAZAINABBENJAMINDANIA TAVLE
10 ELEV ARBEJDSARK Medborgerskab og demokrati.docx
10 Medborgerskab_og_demokrati.pptx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ulighed og Fattigdom
Starter forløbet med, at eleverne stifter bekendtskab med forskellige måder, hvorpå vi i samfundsfag forsøger at finde ud af ligheder og forskelle i den danske befolkning. Det gør vi bl.a. ved at gruppere befolkningen i forskellige livsformer eller ved at undersøge og inddele den danske befolkning i forskellige livsstile bl.a. ved brug af Minervamodellen.
Fra viden om livsformer og livsstile bevæger vi os ind i temaets centrale omdrejningspunkt, nemlig ulighed og fattigdom i Danmark. Eleverne styrker i forløbet deres evne til at kende forskel på eksempelvis ulighed (social og økonomisk) og fattigdom i Danmark, og de styrker deres muligheder for at kunne redegøre for den tidsmæssige udvikling i henholdsvis uligheden og fattigdommen i Danmark.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle
mønstre.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
- Politiske ideologier
Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
01_ELEV ARBEJDSARK_Ulighed.docx
01_Ulighed og fattigdom i Danmark.pptx
4.1: Livsformer
02_ELEV ARBEJDSARK_Ulighed.docx
02_Ulighed og fattigdom i Danmark.pptx
1.6: Samfundsfagets byggesten
03_ELEV ARBEJDSARK_Ulighed.docx
Som lektie skal i arbejde videre med mini-projektet "Ram din målgruppe og sælg dit produkt". I får også ca. 20 minutter i skolen, til at gøre jeres oplæg færdige
4.4: Basil Bernstein - sproget er en kode, som har betydning
04_ELEV ARBEJDSARK_Ulighed.docx
4.3: Pierre Bourdieu
4.5: Levevilkår
4.6: Social mobilitet, social arv og ulighed
05_ELEV ARBEJDSARK_Ulighed.docx
05_Ulighed og fattigdom i Danmark.pptx
social ulighed – Den Store Danske
06_ELEV ARBEJDSARK_Ulighed.docx
06_Ulighed og fattigdom i Danmark.pptx
Danmark har den 7. laveste ulighed blandt OECD-landene
DRTV - En syg forskel
Former for ulighed
07_ELEV ARBEJDSARK_Ulighed.docx
07_Ulighed og fattigdom i Danmark.pptx
4.7: Ulighed ja, men er der også fattigdom i Danmark
Fordelingspolitik
Værdipolitik
08_Ulighed og fattigdom i Danmark.pptx
08_ELEV ARBEJDSARK_Politiske ideologier.docx
Cepos: Problemet med fattigdom i Danmark er kraftigt overvurderet
Fattige skal ikke fordele fattigdom imellem sig
09_ELEV ARBEJDSARK_Ulighed.docx
09_Ulighed og fattigdom i Danmark.pptx
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afsluttende opgave i ulighed og fattigdom
02-04-2023
8 Mile
12-04-2023
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det senmoderne samfund
Starter med, hvordan vi mennesker lever liv sammen, og hvorfor og hvordan vi lever sammen. I den forbindelse introduceres eleverne til en række helt centrale sociologiske begreber som socialisering, familie og familieformer, normer, sociale roller, sanktioner, kultur, sociale grupper, identitet, anerkendelsesbehov, integrationstyper, samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne). Disse faglige begreber får eleverne mulighed for at anvende direkte på deres samtid og den ungdomsgeneration, som de selv er en del af, fordi aktuel empiri inddrages i dette forløb, og afkræver eleverne, at de kan analysere og anvende faglig viden (begreber og teorier).
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering
- Kulturelle forskelle
- kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Her er Danmarks 37 forskellige familieformer
Regnbuefamilien er blevet større
01_ELEV ARBEJDSARK_ socialisering.docx
Pptx#1_socialisering.pptx
2.1: Hvad er socialisering?
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
DRTV - De perfekte piger
02 ELEV ARBEJDSARK_identitet.docx
pptx#2_identitet.pptx
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
2.4: Sociale grupper
03 ELEV ARBEJDSARK_kulturelle forskelle.docx
pptx#3_kulturelle forskelle.pptx
03 Hvad vil det sige at være dansk.docx
2.5: Kulturelle forskelle og identitet
National identitet
"Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen
04 ELEV ARBEJDSARK_anerkendelse.docx
04 Jeg bliver aldrig rigtig dansk - og aldrig rigtig arabisk.docx
pptx#4+5_Anerkendelse og Goffman.pptx
Anerkendelse - Axel Honneth
Skriftlig hjælpevejledning.docx
05 ELEV ARBEJDSARK_Goffman.docx
05 Artikel_Hvor er de kritiske spørgsmål til eksperterne.docx
2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet!
Erving Goffman
Identitetsdannelse og sociale medier – det hele er i spil
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund
06 ELEV ARBEJDSARK_samfundstyper og Giddens.docx
06_Socialkarakteren.pptx
Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil, siger Brinkmann. Nu har han skrevet en hyldest til skæbnen
3.1: Det traditionelle samfund
3.2: Det moderne samfund
07 ELEV ARBEJDSARK_Ziehe.docx
Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig)
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
Tre reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering og potensering
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mor, han er dansker
28-05-2023
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kriminalitet
Indhold
Kernestof:
01_ELEV ARBEJDSARK_Intro til kriminalitet og case.docx
DRTV - Kriminelt: Farvel til bandelivet
02_ELEV ARBEJDSARK_Hvad er kriminalitet og hvorfor bliver nogen kriminelle.docx
02_PP_Hvad er kriminalitet.pptx
Kapitel 2: Hvorfor bliver man kriminel?
2.1: Årsager til kriminalitet - fire centrale kriminalitetsfaktorer?!
1.2: Hvordan har kriminaliteten i Danmark udviklet sig i nyere tid?
1.3: Ungdomskriminaliteten i fald
03_ELEV ARBEJDSARK Hvordan har kriminaliteten udviklet sig.docx
2.2: Robert Merton - uoverensstemmelse mellem samfundets mål og midler
2.3: Sutherland - kriminalitet skyldes indlæring af kriminel adfærd
2.4: Hirschi - teorien om social kontrol
04_ELEV ARBEJDSARK Kriminalitetsteorier.docx
Essay 1: Mit liv som rocker
05_ELEV ARBEJDSARK Bourdieu og Bander.docx
4.3: Pierre Bourdieu
Sådan laver man kildehenvisninger.pdf
06_ELEV ARBEJDSARK Bourdieu og Nordvest.docx
4.5: Pierre Bourdieu - habitus, felt og kapital
07_ELEV ARBEJDSARK Etnicitet og kriminalitet.docx
Tv2: Test dig selv: Kan du bestå den nye indfødsretsprøve?
Modborgerskab
1.5: Kriminalitet og etnisk herkomst - er der en sammenhæng?
9.4 Kriminalitet – kulturforskelle eller sociale og økonomiske årsager?
08_ELEV ARBEJDSARK_ Hvorfor bliver man kriminel - Honneth.docx
Honneths teori om anerkendelse
4.2: Honneth - behov for anerkendelse
image.png
Video. Straffens formål
SAG 1: Voldssag - spark på bar | forbrydelse-og-straf
SAG 1: Voldssag - spark på bar 2 | forbrydelse-og-straf
09_ELEV ARBEJDSARK Hvorfor straffer vi.docx
STRAFFENS FORMÅL | forbrydelse-og-straf
6.1: Fra byret til Højesteret - hvem bestemmer hvad?
10_ELEV ARBEJDSARK_ Retssystemet i Danmark.docx
Straffesagen - Fra diskotek til Højesteret
Straffesagen - Røveri i gadelygtens skær
Kapitel 6: Hvordan fungerer retssystemet?
11_ELEV ARBEJDSARK_ Politik, Økonomi og kriminalitet.docx
Retspolitik
5.1: Hvordan koster kriminalitet penge for samfundet?
01_Eksemplarisk synopsis.docx
12_Synopsisøvelse-Eksamenssspørgsmål 1 - Kriminalitet.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ulighed og SRO
Indhold
Kernestof:
01 ELEV ARBEJDSARK_ En syg forskel formel-, chance- og resultatlighed.docx
1.4: Den gamle og den nye ulighed
Kapitel 1: Introduktion til ulighed og social ulighed
1.1: Ulighed og social ulighed
1.2: Lighedsbegreber
02. ELEV ARBEJDSARK_ Absolut og relativ fattigdom_.docx
2.1: Absolut fattigdom
2.2: Relativ fattigdom
03. ELEV ARBEJDSARK_ Struktur_aktør.docx
1.3: Årsager til social ulighed
03_Aktør og struktur.pptx
04. ELEV ARBEJDSARK_ Læsning af bilag og begreberne indtil nu.docx
Tinna har ikke været til tandlæge i 10 år
Uligheden stiger - fordi vi får flere pensionister og studerende - vive.dk
05. ELEV ARBEJDSARK_ Gini-koefficienten og økonomisk ulighed.docx
Danmark har den 7. laveste ulighed blandt OECD-landene
06 ELEV ARBEJDSARK_ Gini-Koefficienten fortsat.docx
3.2: Den økonomiske uligheds udvikling i Danmark
07 ELEV ARBEJDSARK_ Hvad påvirker gini-koeffecienten.docx
3.3: Hvad påvirker gini-koefficienten?
Underklassen og arbejderklassen
Overklassen
08_ELEV ARBEJDSARK_Klassesamfund.docx
08_Ulighed og klassser.pptx
6.1: SFI"s socialgruppeinddeling
09_Felter og dæmoner.docx
09_Ulighed, uddannelse og Bourdieu.pptx
09 Udfyldt skema.docx
5.1: Konfliktteori - hvorfor ulighed?
10_Den sociale uligheds konsekvenser for samfundet.pptx
6.4: Den sociale uligheds konsekvenser for samfundet som helhed
11_ELEV ARBEJDSARK_Ulighed og ideologi.docx
11_Ulighed og ideologi.pptx
Kapitel 7: Ulighed og ideologi
8.4: Den residuale velfærdsstatsmodel og håndteringen af ulighed
8.5: Den selektive velfærdsstatsmodel og håndteringen af ulighed
12_ELEV ARBEJDSARK_ Velfærdsmodellerne og ulighed.docx
12_Velfærdsmodellerne og ulighed.pptx
8.2: Tre forskellige velfærdsstatsmodeller
8.3: Den danske universelle velfærdsstatsmodel og håndtering af ulighed
13_ELEV ARBEJDSARK_ Den amerikanske drøm.docx
13_Immigration USA.pptx
Den amerikanske drøm – USA som nation
Integration og raceopdeling
3.5: Den sociale ulighed truer sammenhængskraften i USA
3.1: Den amerikanske drøm
14_ELEV ARBEJDSARK_Casestudie om ulighed i USA.docx
14_Metode og videnskabsteori.pptx
2.1 Litteratur og informationssøgning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Klima & Bæredygtighed
Indhold
Kernestof:
01_ELEV ARBEJDSARK Klimaforandringer og den antropocæne tidsalder.docx
01_PP_Klima og Bæredygtighed_Intro.pptx
Kapitel 1: Den antropocæne tidsalder - mennesket forandrer klimaet
1.1: Mennesket forandrer klimaet
1.1.1: Hvad er status på klimaforandringerne?
1.4: Hvad karakteriserer den antropocæne tidsalder?
image.png
02_ELEV ARBEJDSARK_Planetære grænser.docx
02_Klima, Miljø & Bæredygtighed_Planetære grænser.pptx
04_ELEV_ARBEJDSARK_Breaking Boundaries og opsamling.docx
05_ELEV ARBEJDSARK Bærerdygtighed.docx
Hvad er bæredygtighed?
Gennemgang af de tre dimensioner af bæredygtighed
Kapitel 8: Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark
8.1 Mangel- og vækstbehov
Market Failures, Taxes, and Subsidies: Crash Course Economics #21
06_ELEV ARBEJDSARK Sociologi & Maslows Behovspyramide (1).docx
Bourdieu: Kapitalmængdens indvirkning på livsstil og forbrug
Et grønt BNP
07_ELEV ARBEJDSARK Økonomi I.docx
Den globale markedsøkonomi
Kapitel 2: Økonomiske mål
08+09_ELEV ARBEJDSARK Økonomi II Kredsløb & Mål.docx
3.1: Det økonomiske kredsløb
07+08+09_Økonomikursus samlet.pptx
Som lektie skal i skimte det begrebsark jeg gav jer til ulighedsforløbet. På den måde er i klar til filmen og hvilke teorier i kan koble på den.
09_Økonomiske mål - facitliste.docx
3.3.5: Partiernes klimapolitik
Nye tal: Danmark skærer på et enkelt år kraftigt i CO2-udslippet
DRTV - Explainer: Kan regeringen redde klimaet med en hockeystav?
Partifilm om grøn bæredygtighed overfor økonomisk vækst - Luk Samfundet Op
10_ELEV ARBEJDSARK Politik.docx
3.3: Hvad kendetegner den danske klimapolitik og hvordan skabes den?
11_PP_Klima er både værdi- og fordelingspolitik, infografik.pptx
11_EKSEMPEL på infografik_Partiet De Grønne.pdf
DR Deadline 21. december 2019, minut 20:22-33:20
12_ELEV ARBEJDSARK Int. politik (FN).docx
3.1: Hvad karakteriserer FN"s klimapolitik?
Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?
3.2.1: EU"s institutioner og hvem beslutter hvad i forhold til klima?
3.2.3: EU"s indsats for at bekæmpe klimaændringer
13_ELEV ARBEJDSARK Int. politik (EU).docx
3.2: Hvad karakteriserer EU"s klimapolitik?
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
USA - præsidentvalg 2024
Indhold
Kernestof:
220908 vejledning til samfundsfag a stx.pdf
DRTV - Horisont: Jackson stak sin far for at redde USA
Dansk-amerikaner: Derfor er USA så ufattelig facinerende for danskerne
Her er historien om, hvordan vi blev en storforbrugende amerikansk kulturnation
Kapitel 1: USA - en nation eller en idé?
DRTV - Danmark på prærien
1.3: Immigrantlandet USA
1.5: Amerikansk kultur
1.6: Amerikanske værdiforestillinger og deres betydning
1.7: Den amerikanske forfatning
1.8: USA - nation, stat, idé eller?
Den amerikanske drøm, der hele tiden ændrer indhold
Kapitel 3: Den amerikanske drøm og ulighed
3.1.1: Økonomisk sikkerhed er blevet afgørende i den amerikanske drøm
3.2: Ulighed i USA
3.3: Uligheden i USA er omfattende, og ikke kun økonomisk
3.4: Konsekvenser af økonomisk og social ulighed i USA
Bog:"Poverty by America" - hvorfor har USA så mange fattige?
Penge, magt og den amerikanske drøm
3.5: Velfærdsstaten USA
USA er splittet i to: To familier er enige om årsagen, men ikke løsningerne
3.6: Den sociale ulighed truer sammenhængskraften i USA
Kapitel 2: USA - et demokratisk forbillede eller et demokrati i krise?
2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA?
Countries and Territories
2.3: Hvordan fordeler den politiske magt sig mellem de tre centrale politiske institutioner?
Jeg tager fravær kl 8.00, så sørg for at være der til tiden.
DRTV - Horisont: Trumps gamle inderkreds taler ud
Lobbyisme både styrker og truer demokratiet
2.4: Hvordan fungerer den politiske beslutningsproces i USA?
DRTV - Explainer: Derfor har Højesteret i USA så meget magt
5.3 Hvilke typer af partier findes der, og har partiernes rolle ændret sig?
2.5: Hvordan vælges man til præsident og til Kongressen?
Vi mødes ved hoveddørene k.9. 45. Vi skal med toget ca.10.00.
DRTV - Explainer: Derfor kan man blive USA's præsident uden flertallet af alle stemmerne
Explainer: Sådan fungerer USA's valgmandssystem
2.5.2: Valgmetoderne flertalsvalg i enkeltmandskredse (first past the post) og valgmandskollegiet
2.5.4: Organisation og penge – uden begge dele kan man ikke vinde politiske valg i USA
2.7: Hvilke vælgertyper kan vi identificere i amerikansk politik, og hvad har betydning for vælgerne? | USA"S UDFORDRINGER
DRTV - Trump vs. Harris: Fake eller fakta?
2.6: Hvorfor er der så voldsom en polarisering i amerikansk politik? | USA"S UDFORDRINGER
2.6.3: Medierne og politisk kommunikation i USA | USA"S UDFORDRINGER
2.8: Et demokrati i frit fald eller en afspejling af demokratiets grundvilkår? | USA"S UDFORDRINGER
DRTV - Deadline: Amerikansk demokrati på vej mod afgrunden?
Supplerende stof:
Valgresultat USA - Se resultatet for præsidentvalget 2024 | DR
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 57
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Integration
Indhold
Kernestof:
Kapitel 1: "Skik følge - land fly"
Hvad menes med begreberne "dansker", "indvandrer" og "efterkommer". Hvad er du selv og hvorfor? Hvad betyder begreberne push og pull-faktor? Hvad er en flygtning ifølge FN? Sæt jer i grupper og gennemgå/forklar jeres egen og jeres families baggrund –
Fakta om indvandrere og efterkommere i Danmark
Den perfekte muslim
1.1: Hvem er de, og hvor kommer de fra? | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
Kapitel 2: Integration og de politiske perspektiver | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
Forsker: Når minoritetsetniske unge ikke stemmer, nægter de at lade politikerne definere deres værd
2.4: Indvandrernes politiske deltagelse - at være medborger | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
2.5: De politiske partier og integrationspolitikken i Danmark | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
2.6: Stramninger, stramninger og flere stramninger | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
Restudy - populisme
Populismen er mere og andet end en modreaktion mod indvandring
Forsker: Hvem er egentlig det støjbergske folk?
Europa rykker mod det yderste højre – i flere lande ser en uventet gruppe ud til at gå forrest
Virkeligheden indhenter den yderste højrefløj, så snart de kan dufte magten
2.10: Folket mod eliten - populismens indtog i den politiske debat | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
csm_Ideo-fig5-1_44e8e1a9ec_csm_logo_1957ec42e6_2cc0302019.jpg
Indvandrerkvinder føder færre børn end danske kvinder
»Hul i hovedet« og »uforståeligt«: Regeringen lægger igen op til millionbesparelser på integration
Sådan vil regeringen lempe udlændingereglerne
2.11: Medierne og den dagsordensættende funktion | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
Ordet fanger
Integrationsdebatten er ikke præget af en hård, men af en ærlig tone
2.14: At italesætte virkeligheden - diskurser om indvandrere? | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
2.15: At italesætte en virkelighed - diskursteorien | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
2.16: Dansk Folkepartis integrationspolitik - en diskursanalyse | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
2.17: De Radikale Venstres integrationspolitik - diskursanalyse | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
Ritt Bjerregaards tale ved Socialdemokratiets kongres
Kilde 21: Åbningsdebatten i Folketinget, 1999 | Den ny indvandring
Frederik Vads tale i Folketinget om udlændingestramninger
Det er ikke ekkokamre, der polariserer os. Det er, når vi mødes, at vi splittes
ekkokammer - Læs om betydning og polarisering - Lex
2.18: Debatten og de sociale medier | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
International politik
Indhold
Kernestof:
Kapitel 1: Hvad handler international politik om? | IP-BOGEN
DRTV - TVA: Voldsomme reaktioner på Trumps Grønlands-udmeldinger
1.4: Hvorfor er det nødvendigt med teorier om international politik? | IP-BOGEN
Restudy - idealisme og realisme
Realisme og idealisme, PowerPoint.PPTX
2. Teorier og begreber | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
2.3 Den Engelske Skole | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
2.5 Global Politisk Økonomi (GPØ) | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Knæk koden – skriftlig eksamen i samfundsfag | Knæk koden – skriftlig eksamen i samfundsfag
Medbring jeres to udprintede eksemplarer af jeres terminsprøve. Sørg også for, at de er anonymiserede.
3g tur til Berlin revideret.docx
image.png
John Mearsheimer om de sidste årtier: Amerikanerne og vesteuropæerne har på tåbelig vis forårsaget en alvorlig krise med Rusland
3. Hvilken verdensorden? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Lav opgaverne 3.1, 3.2 og 3.3 i onenote - brug ca. 30 min på hver opgave.
3.5 Den Engelske Skole: Værdier, normer og fælles regler | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
3.4 Liberalisme: Samarbejde gennem institutioner og netværk | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
3.7 En postliberal verdensorden? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
DRTV - Deadline: Krig, katastrofer og luksusbunkere
Derfor er Trump 2.0 en mere kampberedt og mere magtfuld præsident - Altinget.dk
5. De ikke-vestlige stormagter | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
5.1 Rusland i det 21. århundrede | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
5.2 Kina - opstigende stormagt og partidiktatur | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
5.3 Indien – opstigende stormagt og folkerigt demokrati | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Katarina Juselius: Trump skubber verdensøkonomien væk fra USA – og i armene på Kina og BRIKS
Handelskrig er brudt ud: USA hæver told på varer fra Mexico, Canada og Kina
5.4 BRIKS - en ramme for samarbejde? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
5.5 Tematekst: BRIKS"ernes bløde balancering af USA | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
6. USA | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Slut med lavmælt amerikansk diplomati
Genstart | Trump Erobreren | DR LYD
6.4 Statsniveauet | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
HUSK HØRETELEFONER!
DRTV - Verdenssituationen med Clement: Trump-doktrinen
Overblik: Tre vilde måneder for rigsfællesskabet
'Vi er fortsat meget, meget langt fra, at amerikanske tropper marcherer ned til Nuuk'
Trump lancerer en patriotisk doktrin og sætter streg under de to forskellige verdenssyn, der deler landene på FN’s generalforsamling
6.7 Tematekst: Doktriner i amerikansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Integrationsteorier – forklaringer på, hvorfor stater samarbejder. | Udenrigspolitik – Danmark i verden
7. Den Europæiske Union | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Til dem, som ikke kan huske, hvad I gennemgik om EU i 2g. I kan se denne her og læse denne her.
Afsnit
7.4 Bilaterale og multilaterale relationer | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
På et historisk topmøde fik EU-landene en ”stor økonomisk muskel” til at booste deres forsvar
14. Danmark i verden | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Genstart | Blodrødt og hvidt | DR LYD
14.5 Institutionelle arenaer i dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
DRTV - Verdenssituationen med Clement: Kender Danmark sin plads?
14.10 Indenrigspolitiske udfordringer | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 54
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
International økonomi
Indhold
Kernestof:
Kapitel 1: Introduktion | ØKONOMIENS KERNESTOF
Kapitel 2: Økonomiske mål | ØKONOMIENS KERNESTOF
Det økonomiske kredsløb
Multiplikatoreffekt og finanspolitik
Kapitel 4: Konjunktursvingninger | ØKONOMIENS KERNESTOF
Professor: Told ville nok ikke være Trumps yndlingsord, hvis han vidste, hvad vi økonomer ved
Kapitel 6: Makroøkonomiske teorier - pendulet svinger | ØKONOMIENS KERNESTOF
Forstå TOLD og AKTIER!
Document 1.docx
Test din viden om inflation
Nationalbanken sænker renten igen
2024_05 Ny renteprognose fra Nordea | Nyt fra Nordea
Kapitel 12: Pengeinstitutter, pengepolitik og inflation | ØKONOMIENS KERNESTOF
Ved du, hvad strukturpolitik er?
Kapitel 14: Betalingsbalancen, udenrigshandel og konkurrenceevnepolitik | ØKONOMIENS KERNESTOF
Kapitel 15: Den globaliserede økonomi | ØKONOMIENS KERNESTOF
Kapitel 16: EU"s økonomiske integration | ØKONOMIENS KERNESTOF
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538538", "T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538538", "H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538538" }