Holdet A 2022 SA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Louise Danielsen
Hold A 2022 SA/t (A 1t SA, A 2t SA, A 3t itp SA, A 3t SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medborgerskab og demokrati
Titel 2 Ulighed og Fattigdom
Titel 3 Det senmoderne samfund
Titel 4 Kriminalitet
Titel 5 Ulighedens mange ansigter
Titel 6 Klima & Bæredygtighed
Titel 7 IP en verden i forandring
Titel 8 Dansk og international økonomi
Titel 9 Opsamling og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Ulighed og Fattigdom

Starter forløbet med, at eleverne stifter bekendtskab med forskellige måder, hvorpå vi i samfundsfag forsøger at finde ud af ligheder og forskelle i den danske befolkning. Det gør vi bl.a. ved at gruppere befolkningen i forskellige livsformer eller ved at undersøge og inddele den danske befolkning i forskellige livsstile bl.a. ved brug af Minervamodellen.
Fra viden om livsformer og livsstile bevæger vi os ind i temaets centrale omdrejningspunkt, nemlig ulighed og fattigdom i Danmark. Eleverne styrker i forløbet deres evne til at kende forskel på eksempelvis ulighed (social og økonomisk) og fattigdom i Danmark, og de styrker deres muligheder for at kunne redegøre for den tidsmæssige udvikling i henholdsvis uligheden og fattigdommen i Danmark.


Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle
mønstre.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:

Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle

Politologi
- Politiske ideologier

Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ulighed m.m. 17-02-2023
Afsluttende opgave i ulighed og fattigdom 02-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det senmoderne samfund

Starter med, hvordan vi mennesker lever liv sammen, og hvorfor og hvordan vi lever sammen. I den forbindelse introduceres eleverne til en række helt centrale sociologiske begreber som socialisering, familie og familieformer, normer, sociale roller, sanktioner, kultur, sociale grupper, identitet, anerkendelsesbehov, integrationstyper, samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne). Disse faglige begreber får eleverne mulighed for at anvende direkte på deres samtid og den ungdomsgeneration, som de selv er en del af, fordi aktuel empiri inddrages i dette forløb, og afkræver eleverne, at de kan analysere og anvende faglig viden (begreber og teorier).


Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof

- Identitetsdannelse og socialisering
- Kulturelle forskelle
- kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
De perfekte piger 07-05-2023
Flugt 29-05-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kriminalitet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ulighedens mange ansigter

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Klima & Bæredygtighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 IP en verden i forandring

I det forløb arbejder vi med international politik, i første omgang med udgangspunkt i USA, det kommende amerikanske valg og stormagternes rolle i krigen i Ukraine. Forløbet introducerer eleverne til grundæggende begreber og feltet klassiske teoretiske retninger. Vi ser nærmere på udviklingen i verdensordenen fra bipolaritet, over unipolaritet og til den stadig mere udtalte multipolaritet - herunder fokuserer vi særligt på USA og Kina.
Forløbet indeholder et projekt om dansk sikkerheds- og udenrigspolitik.

Kernestof:
-Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
-Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
-Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
-Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk
-Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
-Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i EU og FN.
-Komparativ metode og casestudier
-Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
-Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
-Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PP-show til fremlæggelse 02-09-2024
IP 1: Hypoteser IP 03-09-2024
Lineær regression 10-09-2024
Statistisk usikkerhed 17-09-2024
Sammenligning FN 03-10-2024
Diskussion 08-10-2024
Prøveeksamen 11-10-2024
Fotoløb KBH 29-11-2024
Trump - lineær regression 02-12-2024
Hypotese - afleveret i elevfeedback 06-01-2025
A 3t SA skr. prøve del 2 20-01-2025
Opgave Arktis 29-01-2025
PP om DK udenrigs- og sikkerhedspolitik 30-01-2025
Delopgave C: Fremtidens verdensorden 14-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 104 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dansk og international økonomi

I det forløb arbejder vi med dansk og international økonomi. Indledede repeterer vi grundlæggende økonomiske teorier og begreber, og kigger nærmere på den økonomiske situation i DK, med særligt fokus på nationalbankens udsigter for dansk økonomi og SVM regeringens reformpakker i forhold til arbejdsmarkedet.
Vi kigger nærmere på den internationale økonomi, og herunder den økonomiske udvikling fra finanskrisen, over coronakrisen og senest udviklingen i energikrisen.

Forløbet introducerer eleverne til grundæggende begreber og feltet klassiske teoretiske retninger og fokuserer på:
-Økonomiske mål og målkonflikter, det økonomiske kredsløb og konjunkturer
-Merkantilismen og protektionismen
-Adam Smith, den klassiske liberalisme, herunder udviklingen i verdenshandel
-Karl Marx, kommunismen, herunder udviklingen i fagforeninger (fokus på Amazon) og multinationale selskaber
-Keynesianismen, aktiv finans og pengepolitik og krisepolitik
-Friedman og monetarismen, herunder status idag og balancen mellem Keynes og de nyliberale.  

Kernestof:
-Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
-Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
-Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
-Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
-Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Faglige mål:
-Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
-Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Konjunkturer og økonomisk politik 06-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Opsamling og eksamenstræning

Gennem arbejdet og sidste trænningshead i de skriftlige genre kigger vi nærmere på forkskellige aktuelle politiske dilemmaer og udfordringer:

-Statistisk usikkerhed - de seneste meningsmålinger/vælgerlussinger til regeringen
-Hypoteser - hvorfor flygter vælgerne fra SVM
-Lineær regression - levealder og uddannelse
-Synopsis - de gode spørgsmål på de forskellige taksonomiske niveauer
-Undersøgelse - velfærdstatens fremtid
-Sammenligning -
-Diskussion -
-Notat -

Faglige mål:
-Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig prøve 29-04-2025
Delopgave A: Børn og unges mistrivsel 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer