Titel
8
|
Dansk og international økonomi
I det forløb arbejder vi med dansk og international økonomi. Indledede repeterer vi grundlæggende økonomiske teorier og begreber, og kigger nærmere på den økonomiske situation i DK, med særligt fokus på nationalbankens udsigter for dansk økonomi og SVM regeringens reformpakker i forhold til arbejdsmarkedet.
Vi kigger nærmere på den internationale økonomi, og herunder den økonomiske udvikling fra finanskrisen, over coronakrisen og senest udviklingen i energikrisen.
Forløbet introducerer eleverne til grundæggende begreber og feltet klassiske teoretiske retninger og fokuserer på:
-Økonomiske mål og målkonflikter, det økonomiske kredsløb og konjunkturer
-Merkantilismen og protektionismen
-Adam Smith, den klassiske liberalisme, herunder udviklingen i verdenshandel
-Karl Marx, kommunismen, herunder udviklingen i fagforeninger (fokus på Amazon) og multinationale selskaber
-Keynesianismen, aktiv finans og pengepolitik og krisepolitik
-Friedman og monetarismen, herunder status idag og balancen mellem Keynes og de nyliberale.
Kernestof:
-Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
-Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
-Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
-Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
-Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Faglige mål:
-Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
-Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|