NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2022 SA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
NEXT
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Søren Arnfeldt Andersen
Hold
A 2022 SA/u (
A 1u SA
,
A 2u SA
,
A 3u itp SA
,
A 3u SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Medborgerskab og demokrati
Titel 2
Ung i det senmoderne samfund
Titel 3
Kriminalitet og straf
Titel 4
Ekstremsport (SRO-forløb)
Titel 5
Demokratiske udfordringer
Titel 6
Skriftlighedskursus
Titel 7
International politik
Titel 8
Det amerikanske politiske system og præsidentvalg
Titel 9
Dansk og international økonomi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Medborgerskab og demokrati
Indhold
Kernestof:
01_ELEV ARBEJDSARK .docx
Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab
6.1: Politik og politiske styreformer
HUSK AT BESVARE SPØRGSMÅL PÅ ELEVFEEDBACK
Kære jer. I skal have Nis i dag, og ham skal I have ind til jul. Tag godt imod ham:)
02 ELEV ARBEJDSARK – konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati.pdf
Demokrati og magt.pptx
I skal læse de to afsnit om den parlamentariske styringskæde (links). Desuden skal i svare på "tjek på lektien" spørgsmålene, der findes i elev-arbejdsark 3
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=389
Borgerne i den parlamentariske styringskæde
03_ELEV ARBEJDSARK .pdf
Adskillelsen af offentligt og privat ændrede verden
DRTV - Tæt på sandheden med Jonatan Spang: Alletiders ydre fjende
program 7-12-1u.pptx
I dag skal vi arbejde med et overblik over ideologierne. De fleste af jer vil have læst det i grundforløbet. Men hvis I er i tvivl om, hvad en ideologi er eller hvilket syn på menneske, stat og samfund som de tre hovedideologier har, så genlæs det el
5.1: De tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme
5.2: Liberalisme
5.3: Konservatisme
5.4: Socialisme
Politisk deltagelse.pptx
CFU-login
Vi skal arbejde videre med politisk deltagelse
ideologi-gruppearbejde.pptx
Hjælpeark, noter ideologier.docx
04_Elev arbejdsark. Store ideologier.docx
Genlæs links om ideologier fra 7/12
Statsministerens nytårstale 2023 v1.docx
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?
06_ELEV ARBEJDSARK.docx
Lektie: Svar på spørgsmålene på elevfeedback inden timen
06_ELEV ARBEJDSARK v2.docx
Kapitel 7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale
7.1: Medierne - den fjerde statsmagt?
7.2: Medieret kommunikation og medialisering
7.3: Danskernes brug af forskellige medier
07_ELEV ARBEJDSARK_medier.docx
7.4: Kampen om den politiske dagsorden
7.5: Politisk deltagelse og debat på sociale medier
7.6: Er medierne nødvendige for demokratiet?
"Fem aktuelle minutter" v/ Asta og Oscar
Vejledning til brug af screencast.docx
pptx_Tema_Statsborger, medborger og modborger.pptx
"Fem aktuelle minutter" v/ Carolina og Jeppe
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab
10_ELEV ARBEJDSARK_Statsborger, medborger og modborger.docx
"Fem aktuelle minutter" v/ Nikoline og Sebastian - i dag virtuelt. Det bliver godt :-)
Brug linket her til Teams-mødet
1u_skriftlig opgave nr. 1.docx
Arbejde selv d. 8.2.docx
Hvem tager kage med:
Praktisk info om skøjtearrangementet.docx
"Fem aktuelle minutter" v/ Viola og Otto
Mobilisering, medbestemmelse, mægtiggørelse og myndiggørelse
"Fem aktuelle minutter" v/ Josias, Lucas og Rosa
Aktuelt indslag v/ Elias og Sofie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ung i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Her er Danmarks 37 forskellige familieformer
Regnbuefamilien er blevet større | Danmarks Statistik
Pptx#1_socialisering.pptx
01_ELEV ARBEJDSARK_ socialisering.docx
"Fem aktuelle minutter" v/ Caroline og Smilla
"Fem aktuelle minutter" v/ Bertel og Ronja
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
2.4: Sociale grupper
02 ELEV ARBEJDSARK_identitet.docx
pptx#2_identitet.pptx
"Fem aktuelle minutter" v/ Jonas og Mathilde
2.5: Kulturelle forskelle og identitet
National identitet
"Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen
03 ELEV ARBEJDSARK_kulturelle forskelle.docx
pptx#3_kulturelle forskelle.pptx
"Fem aktuelle minutter" v/ Selina Og Emily
Anerkendelse - Axel Honneth
04 ELEV ARBEJDSARK_anerkendelse.docx
pptx#4+5_Anerkendelse og Goffman.pptx
Jeg bliver aldrig rigtig dansk - og aldrig rigtig arabisk.docx
"Fem aktuelle minutter" v/ Freja og Valdemar
Dagens lektier - alle tre afsnit
Medbring gerne høretelefoner i dag, da vi skal lytte til en artikel/podcasts i slutningen af modulet
06 ELEV ARBEJDSARK_samfundstyper og Giddens.docx
pptx#6_Giddens og det senmoderne samfund.pptx
Individuelt skriftligt arbejde om Anthony Giddens_1u.docx
"Fem aktuelle minutter" v/ Jamie og Malou
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
07 ELEV ARBEJDSARK_Ziehe.docx
pptx#7_Thomas Ziehe.pptx
08 ELEV ARBEJDSARK_Beck.docx
pptx#8_Ulrich Beck.pptx
3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund
Institutionaliseret individualisering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kriminalitet og straf
Indhold
Kernestof:
I dag ingen lektier - nyd det!
01_ELEV ARBEJDSARK_Skema til casearbejde.docx
1.1: Kriminalitet - en definition
02_ELEV ARBEJDSARK_Hvad er kriminalitet.docx
Kapitel 2: Hvorfor bliver man kriminel?
2.1: Årsager til kriminalitet - fire centrale kriminalitetsfaktorer?!
03_ELEV_ARBEJDSARK_Hvorfor bliver man kriminel_SNAP-modellen.docx
03_PP_Hvorfor bliver man kriminel_SNAP-modellen.pptx
4.3: Pierre Bourdieu
04_ELEV_ARBEJDSARK_Hvorfor bliver man kriminel_Bourdieu.docx
04_PP_Hvorfor bliver man kriminel del_Bourdieu og bandekriminalitet(2)-1.pptx
Kapitel 3: Rockere og bander i Danmark
3.1: Hvad er en bande?
05_ELEV_ARBEJDSARK_Hvorfor bliver man kriminel_Bourdieu og bander.docx
Husk at medbringe tilmeldingsseddel til studieturen. Udfyldt
Festival | Danmark | Ungdommens Folkemøde
Ungdommens folkemøde_2u.docx
Honneths teori om anerkendelse
Titel
4.2: Honneth - behov for anerkendelse
10 ELEV ARBEJDSARK Axel Honneth.docx
Kapitel 2: Hvad kan der udledes: Opgave med tabel
Kapitel 3: Hvad kan der udledes: Opgave med lineær regression
09. Axel Honneth og anerkendelsesteori.pptx
Aflevering 2 - Udled fra tabel og lineær regression.docx
02. Udled fra tabel.pptx
Kriminalitetsteorierne_2023.pdf
Kriminalitetsmodel 2023.docx
Kompendium Kriminalitet (2023).pdf
Kapitel 6: Hvordan fungerer retssystemet?
6.1: Fra byret til Højesteret - hvem bestemmer hvad?
10_PP Retssystemet i Danmark.pptx
10 ELEV ARBEJDSARK_retssystemt og straf_2u_2023.docx
Retspolitik
Redegør for de politiske partiers syn på kriminalitet_2u.docx
Teorier om kriminalitet by SamfDansk
Eksemplarisk synopsis.docx
Kriminalitet_sæt 1_2u 2023.docx
Kriminalitet_sæt 2_2u 2023.docx
Grupper og plan for prøveeksamen 2u_kriminalitet 2023.docx
Kriminalitet_sæt 3_2u 2023.docx
Overblik over forløb - teori og begreber_2u 2023.pptx
Bilagsoversigt_2u 2023.docx
Plan for prøveeksamen 2u torsdag d. 12.11.23
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 55
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ekstremsport (SRO-forløb)
Indhold
Kernestof:
Elevarbejdsark_sro_1.docx
01. Skæg med hypoteser.pdf
01. ELEV ARBEJDSARK_Hypoteser.docx
01. Hypoteser.pptx
Kapitel 5: Opstil hypoteser
OBS; I skal sidde i jeres makkergrupper/pladser fra timens start :-)
2.3 Er sport blevet et overgangsritual?
02. Udled fra tabel.pptx
Brainbreak i dag v/ Freja og Rosa
4.1 Det senmoderne samfund og sport
Hvad er ekstremsport og risikosport?
SRO infosøgning nov 23.pptx
24 timer gennem mudder, vand og pigtråd: Michael fik sølv i benhårdt løb
Ekstremsportsudøvere vil udfordres i udlandet.docx
Thomas Ziehe – formbarhed og kulturel frisættelse
Brainbreak v/ Selina og Sofie
Ekstremsport
Gruppeopgave om tre sociologiske teoretikere.docx
Brainbreak v/ Nikoline og Elias
Brainbreak v/ Viola, Lucas og Carolina
Brainbreak v/ Oscar og Mathilde
1.4 Hvad er samfundsfaglig metode?
5.4 Ekstremsport
5.1: Hvad er kvalitativ metode?
5.5: Hvad er styrkerne og svaghederne ved interviews og kvalitativ metode?
Brainbreak v/ Caroline og Jeppe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Demokratiske udfordringer
Inkl noget om velfærdsstatens udfordringer
Indhold
Kernestof:
01 LEKTIE_PolitikABC s. 30-34.pdf
Brainbreak v/ Valdemar + Rosa
Skandaler, dramaer og vigtige aftaler: Test dig selv i den store quiz om året i dansk politik
01 Regnskaber for partistøtte og medlemskontingent.pdf
Brainbreak v/ Caroline og Jeppe
01 ELEV ARBEJDSARK Partityper og partiorganisation(3).docx
01. Partityper og partiorganisation.pptx
Nye borgerlige opløses
2u arbejdsopgaver onsdag d. 10.1 med politiske partier.docx
Brainbreak v/ Ronja og Jonas
Kapitel 6: Undersøg
05. Undersøgelse.pptx
Brainbreak v/ Josias og Malou
5.1 Politiske ideologier
2u ELEV ARBEJDSARK_ politiske idelogier.docx
Venstre-højre akse
Værdipolitisk akse
6.2 De politiske partiers adfærd – teorier om partiadfærd
Lektien er den sammen som til i mandags...
02 ELEV ARBEJDSARK Hvordan skaber partier holdninger til ting.docx
Liberal Alliance vinder årets skolevalg
Sofie og 'Brainbreak-Ronja' laver en fabelagtig brainbreak- i dag
4.2 Hvordan kan et demokrati se ud?
03 ELEV ARBEJDSARK_ Deltagelses- og konkurrencedemokrati.docx
Danmarks politik-darling har et bud på at fikse demokratiet. Trin 1: Drop de ideologiske kampe
Brainbreak v/ Rosa + Jamie
Newsroom - rekordernes valg
Parlamentarisk kontrol
04_Regering og folketing.pptx
Information om ekskursion til Folketinget 2u og 3s.docx
Skæg med skriftlig samfundsfag 2024.docx
04. Statistisk usikkerhed øveopgave.xlsx
Samfundsfaglig_Regnemaskine_23.xlsm
Kapitel 4: Hvad kan der udledes: Opgave med statistisk usikkerhed
Genstart | Papes sidste år | DR LYD
5.6: Populisme
2.9 Hvorfor spiller populisme en stigende rolle i disse år?
ELEVARBEJDSARK_Populisme.docx
Studietursprojekt 2u 2024.docx
9.3: Velfærdsstatens udfordringer
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd
9.1: Velstand og velfærd
09+10_elev arbejdsark_velfærdsstatens udfordringer.docx
9.5: Velfærdsstatens eksterne udfordringer
Kapitel 8: Diskutér
07. Diskussions eksempel.docx
9.4: Velfærdsstatens interne udfordringer
Ny måling vil sende chokbølger gennem V og S, vurderer politisk redaktør: - Katastrofale tal
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 66
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Skriftlighedskursus
Indhold
Kernestof:
Kapitel 5: Opstil hypoteser
01. Hypoteser.pptx
Hjemmeopgave 3u_hypotese.docx
Kapitel 2: Hvad kan der udledes: Opgave med tabel
Inden dagens modul: Udarbejd mindst én hypotese fra den vedhæftede tabel - besvar via elevfeedback
02. Udled fra tabel.pptx
02. Skæg med matematik.pdf
02. ELEV ARBEJDSARK Udled og beregn en tabel.docx
Procentvis andel.mp4
Procentvis ændring.mp4
Indekstal.mp4
03. Lineær regression.pptx
Kapitel 3: Hvad kan der udledes: Opgave med lineær regression
04. Lineær regression øveopgave.xlsx
04. Statistisk usikkerhed.pptx
Statistisk usikkerhed_Regnemaskine_23.xlsm
To aktuelle meningsmålinger.docx
Kapitel 4: Hvad kan der udledes: Opgave med statistisk usikkerhed
Excel i samfundsfag
Peer to peer feedback 3u aflevering 1.docx
1. Velkommen til international politik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
International politik
Indhold
Kernestof:
1.3 En verden i opbrud?
2.1 Realismen
Medbring jeres notathæfte til samfundsfag
02_ELEV ARBEJDSARK Realisme.docx
Medbring notathæfte til samfundsfag. Det skal bruges i timen
Elevfeedback til 3u_aflevering 2.docx
1.2: Neorealismen
Medbring jeres notathæfte
Nye rekordtal er godt nyt for Harris-lejren
1.3: Liberalismen
Liberalisme_3u 2024.pptx
Aflevering 5_ undersøg og diskuter (IP).docx
00_Begrebsliste - Verden i forandring.docx
Dagens lektie er at have GODT styr på opgaven. Dvs. have læst bilag grundigt, samt have orienteret sig i den teori der kunne anvendes til opgaven
1.5.1. Et kort rids af casens historiske forløb
2.3 Den Engelske Skole
Kort lektie: Tænk over hvilke mulige emner der kunne være at skrive SRP om i samfundsfag. Du skal kunne præsentere mindst ét emne.
3. Hvilken verdensorden?
04_ELEV ARBEJDSARK Den Engelske Skole.docx
2.4 Konstruktivisme
1.4: Konstruktivismen
2.2.1: USA er en føderation | USA"S UDFORDRINGER
2.2.2: USA er et præsidentielt system baseret på et liberalt demokrati | USA"S UDFORDRINGER
2.1: Hvad kendetegner det politiske klima i USA? | USA"S UDFORDRINGER
2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA? | USA"S UDFORDRINGER
2.2.3: Demokratiopfattelser i amerikansk politik | USA"S UDFORDRINGER
Overblik: Donald Trump vs. Kamala Harris: Hvad mener de? | DR
2.5: Hvordan vælges man til præsident og til Kongressen? | USA"S UDFORDRINGER
2.5.1: Partierne i amerikansk politik | USA"S UDFORDRINGER
Lektie: Læs desuden dit feedbackark vedr. den skriftlige aflevering
2.5.2: Valgmetoderne flertalsvalg i enkeltmandskreds (first by the post) og forholdstalsvalg | USA"S UDFORDRINGER
2.5.3: Primærvalg til præsidentembedet | USA"S UDFORDRINGER
Tradle - Guess which country exports these products!
De to politiske partiers holdninger og værdier | USA"S UDFORDRINGER
Fællesdelsopgaver amerikansk valg 2024_3u.docx
Religion og Stemmer på Trump.xlsx
Afsnit
USA’s valgsystem overført til Danmark - et kontrafaktisk eksperiment • POV International
2.5.4: Organisation og penge – uden begge dele kan man ikke vinde politiske valg i USA | USA"S UDFORDRINGER
Husk at svare på spørgsmål på elevfeedback inden timen når du har læst
1.1: Ulighed og social ulighed | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
1.2: Lighedsbegreber | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
Samfundsfag: At gøre en forskel i velfærdsstaten
Studieretningsprojekt (SRP)
Genstart | USA mod undergangen | DR LYD
1. The presidential matchup: Harris, Trump, Kennedy
2.7: Hvilke vælgertyper kan vi identificere i amerikansk politik, og hvad har betydning for vælgerne? | USA"S UDFORDRINGER
2.7.1: Hvem stemmer demokratisk og republikansk? | USA"S UDFORDRINGER
2.7.2: Partiadfærd | USA"S UDFORDRINGER
2.7.3: Vælgeradfærd | USA"S UDFORDRINGER
3.1: USA: Stadig supermagt | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Test dig selv – kan du bestå den nye indfødsretsprøve?
3.2: Kina: Dragen flyver igen | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
14. Danmark i verden | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
14.1 Danmark i det internationale system | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
14.2 Målsætninger for dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Danmarks rolle i verden.pptx
14.3 Hvordan træffer Danmark udenrigspolitiske beslutninger? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
14.4 Hvordan fører man udenrigspolitik? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
14.5 Institutionelle arenaer i dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
14.6 Tilpasning og aktivisme i dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
14.8 Faser i den danske aktivisme | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
14.9 Eksterne udfordringer for dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
14.11 Teoretiske syn på Danmarks muligheder | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
>NY padlet
12. Demokrati, menneskeret og svage stater | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
12.1 Hvad er demokrati? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
12.2 En demokratisk fred? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Lineær regression om skrøbelige stater.docx
12.3 Demokrati og udvikling | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
5.4 BRIKS - en ramme for samarbejde? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 82
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det amerikanske politiske system og præsidentvalg
Det amerikanske politiske system og præsidentvalget 2024
Kort beskrivelse af undervisningsforløbet:
Undervisningsforløb koncentrerer sig om det højaktuelle amerikanske præsidentvalg i november 2024. Det er i samme tidsrum at undervisningen har forløbet.
Faglige mål:
Der er opstillet følgende læringsmål for forløbet.
-Eleverne skal gennem forløbet opnå en grundlæggende forståelse for centrale strukturer, aktører og processer i amerikansk politik.
- Eleverne vil igennem varierende arbejdsformer styrke kendskabet til samt forbedre deres evne til at anvende centrale fagbegreber og teorier til at forstå og forklare centrale kendetegn ved det amerikanske politiske system, styreform, vælgeradfærd osv.
- Eleverne vil igennem forløbet styrke deres evne til at anvende parti- og vælgeradfærdsteori samt viden om polarisering i det amerikanske samfund.
Eleverne vil desuden arbejde indgående med statistisk materiale, og arbejde med aktualitet - særligt i de afgørende svingstater (som et gennemgående gruppearbejde).
Kernestof:
Parti- og vælgeradfærdsteori
Demokratiopfattelser og demokratiske udfordringer
Politisk kommunikation
Materiale:
USA's Udfordringer 4.udgave af Peter Brøndum og Annegrethe F. Rasmussen
podcasten Genstart til afsnittet
”Mod undergangen fra 3.11.2022”
Diverse materiale fra PEW research og andre amerikanske medier
Indhold
Kernestof:
2.2.1: USA er en føderation | USA"S UDFORDRINGER
2.2.2: USA er et præsidentielt system baseret på et liberalt demokrati | USA"S UDFORDRINGER
2.1: Hvad kendetegner det politiske klima i USA? | USA"S UDFORDRINGER
2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA? | USA"S UDFORDRINGER
2.2.3: Demokratiopfattelser i amerikansk politik | USA"S UDFORDRINGER
Overblik: Donald Trump vs. Kamala Harris: Hvad mener de? | DR
2.5: Hvordan vælges man til præsident og til Kongressen? | USA"S UDFORDRINGER
2.5.1: Partierne i amerikansk politik | USA"S UDFORDRINGER
Lektie: Læs desuden dit feedbackark vedr. den skriftlige aflevering
2.5.2: Valgmetoderne flertalsvalg i enkeltmandskreds (first by the post) og forholdstalsvalg | USA"S UDFORDRINGER
2.5.3: Primærvalg til præsidentembedet | USA"S UDFORDRINGER
Tradle - Guess which country exports these products!
De to politiske partiers holdninger og værdier | USA"S UDFORDRINGER
Fællesdelsopgaver amerikansk valg 2024_3u.docx
Religion og Stemmer på Trump.xlsx
Afsnit
USA’s valgsystem overført til Danmark - et kontrafaktisk eksperiment • POV International
2.5.4: Organisation og penge – uden begge dele kan man ikke vinde politiske valg i USA | USA"S UDFORDRINGER
Husk at svare på spørgsmål på elevfeedback inden timen når du har læst
1.1: Ulighed og social ulighed | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
1.2: Lighedsbegreber | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
Samfundsfag: At gøre en forskel i velfærdsstaten
Studieretningsprojekt (SRP)
Genstart | USA mod undergangen | DR LYD
1. The presidential matchup: Harris, Trump, Kennedy
2.7: Hvilke vælgertyper kan vi identificere i amerikansk politik, og hvad har betydning for vælgerne? | USA"S UDFORDRINGER
2.7.1: Hvem stemmer demokratisk og republikansk? | USA"S UDFORDRINGER
2.7.2: Partiadfærd | USA"S UDFORDRINGER
2.7.3: Vælgeradfærd | USA"S UDFORDRINGER
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Dansk og international økonomi
Indhold
Kernestof:
3.2: Forskellige økonomiske systemer | ØKONOMIENS KERNESTOF
Kapitel 5: Markedsmekanismen | ØKONOMIENS KERNESTOF
Opgaver til 3u 06.02.docx
00_Økonomiske skoler - teorioversigt til elever.docx
6.2: Adam Smith: Den usynlige hånd | ØKONOMIENS KERNESTOF
02. Økonomiske skoler 1.pptx
Skabelon rettevejledning_aflevering 7_3u.2025.docx
Aflevering 5 3u_feedback_skabelon.docx
Peer to peer feedback 3u terminsprøve.docx
3.3: Forsyningsbalancen - hvad har vi til rådighed, og hvad bruger vi det på? | ØKONOMIENS KERNESTOF
6.4: J.M. Keynes: Den synlige hånd | ØKONOMIENS KERNESTOF
4.3: Hvordan kan politikerne dæmpe konjunkturudsvingene? | ØKONOMIENS KERNESTOF
EU-arbejde selv 3u.docx
1.2: Hvor ligger magten i EU? | EU"S UDFORDRINGER
Afsnit
2.1: Føderalismen | EU"S UDFORDRINGER
2.2: Neofunktionalismen | EU"S UDFORDRINGER
2.3: Liberal intergovernmentalisme | EU"S UDFORDRINGER
Der er én lektie til i dag!Du skal INDEN timen finde en artikel/nyhed omkring EU. Din nyhedsartikel skal du kunne præsentere for hele klassen - så vær forberedt på det. Du bestemmer selv hvad det er for en nyhed, men der SKAL være noget EU over det..
6.5: Monetarismen: Den forsigtige hånd | ØKONOMIENS KERNESTOF
6.6: Hvor står vi så i dag? | ØKONOMIENS KERNESTOF
2u og EU.pptx
Få styr på EU.pptx
Kapitel 3: EU-valg og folkeafstemninger | SAMFUNDSSTATISTIK
Den lille hjælper til samfundsfag | DEN LILLE HJÆLPER TIL SAMFUNDSFAG
Struktur i de enkelte opgavetyper | DEN LILLE HJÆLPER TIL SAMFUNDSFAG
Medbring høretelefoner, da der vil være et videobilag
3u skriftlighedsdag 10.4.25 del 1.pdf
3u skriftlighedsdag 10.4.25 del 2.pdf
Bilag_B4-17723.mp4
Statistisk usikkerhed_Regnemaskine_23.xlsm
Interview med nationaløkonom Frank Hvid om den økonomiske situation i Danmark 2025
6.3: Karl Marx: Den retfærdige hånd | ØKONOMIENS KERNESTOF
00_Økonomiske skoler - teorioversigt facitliste.docx
Strukturpolitik | LUK SAMFUNDET OP!
8.5: Arbejdsmarkedspolitik | ØKONOMIENS KERNESTOF
11.5: Velfærdsstatens udfordringer | ØKONOMIENS KERNESTOF
Velfærdsstat_eller_konkurrencestat_samlet pptx v2.pptx
11.3: Velfærdsstatens serviceydelser | ØKONOMIENS KERNESTOF
Hjælpedokument til gruppeforberedelse til skriftlig eksamen i samfundsfag.docx
Udemokratisk adfærd.xlsx
Øvelse Konfidensintervaller EP-valg 2024.docx
Lineær regression | DEN LILLE HJÆLPER TIL SAMFUNDSFAG
Kapitel 5: Opstil hypoteser | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
Kapitel 11: Eksamen | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
Samfundsfag-A-2020_prøveeksamen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 45
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538541", "T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538541", "H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538541" }